Strijden eeuwig
Inhoud blog
  • De elektrische wagen
  • Bpost
  • Einde Nieuwe Vooruit Alliantie ?
  • Oosterweel ( Vervolgverhaal)
  • De electorale ruzies
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    01-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brood en Spelen

     

     

     

       De Olympische winterspelen van 2022 zijn toegewezen aan Peking. Peking? Heeft men daar strenge winters? Wat met die vervuilde lucht, waarover men het regelmatig heeft? Geen nood: een groot deel van de Spelen zelf vindt plaats op 150 km van de stad en om daar te geraken gaat men er een treinverbinding naartoe leggen, die tegen 2022 zeker klaar zal zijn. Tweede probleempje: zelfs op die plaats sneeuwt het zelden, maar ook daar geen nood: er zal gezorgd worden voor voldoende kunstmatige sneeuw!

       Hoe komt men erbij de winterspelen te geven aan een stad waar het nauwelijks echt wintert? Peking won de ‘finale’ voor de toekenning van Almati, de nieuwe hoofdstad van Kazakstan, die wél in de bergen ligt en waar wél elk jaar een pak echte sneeuw ligt (en men blijkbaar ook geld teveel heeft). Maar voorlopig hebben de Chinezen het meeste geld over voor het organiseren van de Spelen. Scandinavische hoofdsteden zoals Oslo en Stockholm moest afhaken omdat de Olympische wintergrap te duur werd. Men schat momenteel de kosten op meer dan twee miljard euro, maar traditioneel komt daar nog een pak bij (remember Sotchi).

       Topsport draait tegenwoordig uitsluitend nog om geld. Denk maar aan de toegekende wereldkampioenschappen voetbal in Qatar, in volle zomer bij 45°C. Ook dat heeft niets meer met (gezonde) sport te maken. Voor wanneer een WK in Groenland tijdens de winter? Of bv winterspelen in Qatar, overdekt, airco gekoeld, met kunstmatige skiafdalingen en dito sneeuw?

       Ik heb al langer medelijden met de supporters, van welke sport ook, die er zich nog druk om maken en urenlang aan hun Tv gekluisterd blijven om toch niets te missen. Ze worden continu voor de gek gehouden. Men moet niet eens verder kijken dan wat gebeurt bij de Belgische voetbalbond, waar men zich meer bezig hield met geldsmijten dan met voetballen. En het zal er niet op beteren. Sport behoort steeds meer tot de Sciencefiction. Brood en spelen was nooit actueler.

    ---

       Terloops nog dit: Marc Wilmots wil Enzo Schifo als nieuwe trainer van de nationale jeugdploeg (ter vervanging van Johan Walem, die nu trainer is van KV Kortrijk). Meer dan waarschijnlijk gaat dat niet door, want Schifo spreekt alleen maar Frans. Geen Nederlands en zelfs geen (fatsoenlijk) Engels. De Italiaan van afkomst is perfect geëvolueerd naar een volbloed Waal (hij spreekt ook nog Italiaans natuurlijk, maar daarmee is hij hier niets in voetballand).

    01-08-2015, 00:13 Geschreven door guido van alphen  
    Reageren (1)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (29 Stemmen)
    31-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De pleuro

     

     

     

       In deze rubriek heb ik al meer dan eens geschreven dat Griekenland er nooit bovenop zal komen als het persé in de eurozone wil blijven of wil gehouden worden. Dat blijkt ook de mening te zijn van Yanis Varoufakis, de controversiële Griekse ex-minister van Financiën, die al een soort Plan B klaar had, waarmee hij in Griekenland naast de euro ook een nieuwe drachme wou uitbrengen, alleen voor binnenlands gebruik. Nu mag de man - politiek gesproken - gestoord zijn, hij is en blijft een meer dan bekwame econoom. Als je twee boeken kan schrijven over een economische materie waarvoor iemand ooit al een Nobelprijs heeft behaald, dan ben geen meelopertje.

       Buiten Varoufakis is er trouwens nog een bevestiging gekomen dat de euro toch niet dát is en nog wel van de Europese Centrale Bank zelf, de ECB. In een recent uitgebracht rapport schrijft die dat de euro er niet voor kunnen zorgen heeft dat de minder welvarende landen hun achterstand op de anderen hebben kunnen inlopen. Niet alleen Griekenland, maar ook Spanje, Portugal en Italië zijn in dat geval. Alleen Ierland is daarin geslaagd. Dat is dan de uitzondering op de regel. Anderzijds zijn er landen, die zijn toegetreden tot de E.U., maar niet tot de eurozone, die wél een stuk van de achterstand hebben kunnen goedmaken, zoals bv Polen en de Baltische staten. Door buiten de eurozone te blijven konden zij hun munteenheid laten devalueren, iets wat binnen de zone niet meer kan.

       Het grote probleem met de perifere landen was, dat ze bij hun intrede in de eurozone dachten de jackpot gewonnen te hebben en gewonnen/verloren zijn gaan lenen en dan met dat geld waanzinnige zaken zijn gaan doen, zoals bv het bouwen van gloednieuwe luchthavens in Spanje, waarvan men er zopas één die nog geen dag geopend was geweest, heeft verkocht aan een Chinees conglomeraat voor … 10.000 euro! ‘Des châteaux en Espagne’, zegt men in het Frans voor ‘luchtkastelen’. Straks wordt het nog ‘des aéroports en Espagne’. Die leningen konden niet of nauwelijks worden terugbetaald en zo is het Griekenland verhaal begonnen.

       Mijn pronostiek is dat Griekenland vroeg of laat toch de eurozone zal moeten verlaten (daarom nog niet de E.U.) en dat de kans groot is dat we dan inderdaad een Europa krijgen met twee of meer snelheden.

     

    31-07-2015, 00:08 Geschreven door guido van alphen  
    Reageren (2)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (38 Stemmen)
    30-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Antwerpse records

     

     

       Gisteren kreeg de haven van Antwerpen het bezoek van het tweede grootste containerschip ter wereld, tegelijk ook het grootste schip dat ooit de haven binnenvoer, eigendom van MSC, de rederij die tevens de grootste klant van de haven is. Om de belangrijkheid van het gebeuren wat dikker in de verf te zetten, mochten burgemeester De Wever en haventopman Eddy Bruyninckx het laatste stuk van het traject meevaren, vanaf Vlissingen. Dat schepen met dergelijke afmetingen (meer dan 200 meter lang) de haven nu kunnen bereiken, is mogelijk geworden door de laatste uitdieping van de Schelde. Door de bouw van grotere zgn ‘getijdendokken’, zoals Deurganck en straks (misschien) ook Saefetinghe zal de tijd om de Antwerpse haven te bereiken kunnen ingekort worden met 6 uur. Als time ergens money betekent, zal het wel bij de scheepsvaart zijn. Voor de verdere afwikkeling van al die containers (dat schip van gisteren kan er bijna 20.000 vervoeren) over land, wordt het andere koek.

       Om te beginnen moet de eerste spadesteek voor de nieuwe Oosterweel verbinding nog altijd plaatsvinden. Volgens Ben Weyts zal dat in 2017 zijn, zo’n dikke 20 jaar na de eerste plannen voor de Oosterweelverbinding. Per uur rijden er op de Antwerpse Ring nu al bijna 200.000 voertuigen elke werkdag in de ochtend- en avondspits en zelfs tussendoor is er geen echte pauze meer. Ondertussen zal MSC zijn havenactiviteiten van de rechter- naar de linkeroever verhuisd hebben en heeft men er het raden naar wat voor bijkomend effect dat op het verkeersinfarct zal hebben. Niemand die gelooft dat het er beter op zal worden. Om tenslotte het complete plan met die getijdendokken te kunnen realiseren moet ook het geplande Saefetinghedok er nog komen en de realisatie daarvan wordt nu al aanzien als een volgend struikelblok voor het verkeer in en om de Scheldestad, ondanks het akkoord vanwege de Vlaamse regering.

       Niet alleen milieu- en andere drukkingsgroepen (zoals Ringland) staan sceptisch tegenover alle hoera berichten ter zake, maar ook voor bedrijven die nu al meer dan genoeg hebben van de verkeershinder rond de koekenstad, is een vlotte verkeersdoorstroming stilaan een mission impossible geworden. Aannemers uit de Kempen nemen geen werken meer aan als ze daarvoor hun personeel en materiaal door de Kennedy-tunnel moeten aanvoeren. Het Nederlandse transportbedrijf Wim Bosman vertrok twee jaar geleden al uit Wijnegem om dezelfde reden en Fernand Huts van Katoennatie heeft er ook zijn buik van vol. Vorig jaar devieerde hij een nieuwe investering van enkele honderden miljoenen euro naar de haven van Gent en dit jaar kocht hij het transportbedrijf Langen uit Nederlands Limburg, gewoon omdat hij niet meer gelooft in een oplossing voor Oosterweel.

       Men gaat nog heimwee krijgen naar die Lange Wapperbrug…

    30-07-2015, 00:12 Geschreven door guido van alphen  
    Reageren (4)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (32 Stemmen)
    29-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Werkgevers en/of superrijken

     

     

       Zoals de meeste lezers ondertussen wel zullen gemerkt hebben, ziet mijn blog er weer normaal uit. Het is de tweede keer dat ik het euvel kreeg dat mijn blog in landscape (in de breedte) op SeniorenNet kwam en ik het niet in portrait (in de lengte) kon zetten*. Ook mijn systeembeheerder, die bij mij al aardig wat heeft opgelost (ik ben geen IT-freak!), kon het niet corrigeren. Volgens hem was het een probleem inherent aan SeniorenNet. Na dag twee ben ik hetzelfde gaan doen als de vorige keer, nl mijn verhaal kopiëren van Word naar SeniorenNet en daarna op het rechtereinde van de pagina elke zin afbreken. Dat was een heel werk, heeft zo’n grote week geduurd en was er mee de oorzaak van dat ik het uur waarop ik mijn blog invoerde (iets na middernacht) niet kon aanhouden. Eergisteren was er opeens weer het oude kader. Lezer Fikken had me reeds verteld dat, als het vanzelf gekomen was, het ook wel vanzelf zou weggaan en hij heeft gelijk gekregen. Ik vergelijk het zo’n beetje met de uitspraak van Mathot Sr (PS), toen hij minister van Begroting was in een van de regeringen Martens. Die zei ook dat het gat in zijn begroting er vanzelf gekomen was en wel vanzelf weer zou weggaan. Hij heeft toen, jammer genoeg voor het land, géén gelijk gekregen. Ik (voorlopig?) wel.

    ---

       Ondertussen blijkt de stroom van kritiek, al dan niet terecht, op het federaal regeringsakkoord over de budgetcontrole en de taxshift onverminderd voortduren. M.i. - en dat heb ik al eens geschreven - heeft dat nu weinig zin o.w.v. de vakantieperiode. Het wordt zo stilaan komkommertijd lectuur. Minstens de helft van de mensen houdt er zich nu niet mee bezig en ondertussen schrikt men alleen nog als er op e.o.a. besluit eens géén kritiek komt. Zelfs het nieuwe plan van Maggie De Block om de geneesmiddelenhandel onder controle te krijgen en die de totaliteit van de patiënten jaarlijks zo’n 25 miljoen euro zou kunnen opleveren, krijgt daarvoor niet uitsluitend instemming. Het is, volgens sommigen, nóg niet genoeg. Men krijgt zo het idee dat zelfs genoeg niet meer genoeg zal zijn. Het is alleen afwachten wat er van het protest ná de vakantie nog zal overblijven. Zullen de vakbonden dan weer beginnen met syndicale acties, zoals ze nu zeggen en dit terwijl de vorige toch ernstige werkonderbrekingen en stakingen driemaal niks hebben opgebracht? Wie leeft zal zien.

       Waar ik trouwens ook een hekel aan begin te krijgen is, dat men bij elke nieuwe maatregel die wordt beoordeeld, men steeds de voor- en nadelen gaat afwegen tussen werknemers en werkgevers. Dat zou nog correct kunnen zijn, ware het niet dat men de werkgevers altijd over één kam scheert met de superrijken. Er zullen er daar wel bij zijn, maar – superrijk of niet – het is belangrijk dat ze werk blijven geven. Als men de loonkloof met de buurlanden wat kan dichten, is het belangrijkste dat dit voor extra jobs zal zorgen en mensen uit de werkloosheid zal halen, zodat die tenminste daarvan beter kunnen worden. Als hierbij de werkgever nog wat rijker wordt, dan is het maar zo. Werkgevers van alles gaan afpakken, waardoor die dan meer dan waarschijnlijk geen extra volk meer gaan aanwerven, is helemaal geen oplossing.

     

     

    * Dat gebeurde de eerste keer op zaterdag 18 dezer. Wie dat artikel (over André Leysen) niet zou kunnen lezen hebben, kan ervoor terecht in ’t Pallieterke van deze week, waar het onder de titel ‘Leysen versus Van Rompuy, in de brievenrubriek is opgenomen.

    29-07-2015, 00:08 Geschreven door guido van alphen  
    Reageren (3)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (29 Stemmen)
    27-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een insider sfeerbeeld

     

     

       Een beschrijving van de Belgische politiek:

     

    ‘ De compromiscultuur, de beperktheid van de wetgevende macht, de politique politicienne*, de al te scherpe grenzen tussen meerderheid en oppositie, de soms gênante obstructie van de oppositie en de al even degoutante neerbuigendheid van de meerderheid, de inefficiëntie, de vele werkuren, de wereldvreemdheid en de kritiek – al dan niet gerechtvaardigd - die politici moeten incasseren’

     

       Bovenstaande beschrijving is van Peter De Roover, erevoorzitter van de Vlaamse Volksbeweging (VVB), na zijn eerste jaar in het parlement als N-VA verkozene. Zo hoort men het ook eens van een insider. Hij vindt politicus bij ons de allerlaagste beroepscategorie. Tenslotte herhaalt hij de quote die Cervantes Don Quichote in de mond legde (en die ik ook al een paar keer gebruikt heb), nl dat blaffende honden geen invloed hebben op de richting die de karavaan uitgaat, maar integendeel aangeeft dat men goed bezig is. Als men bv ziet hoe een Onkelinx (PS), maar ook groene Calvo en vorige week Karin Temmerman (SP.a) soms tekeer gaan, terwijl men weet dat al die schuimbekkerij niets opbrengt, blijft Cervantes’ tekst actueel.

     

     

    * geleerd woord voor een soort dorpspolitiek, maar bedreven op het hogere niveau, waarbij men, bij discussies, niet uitgaat van de essentie van de problemen, maar van de eigen macht.

    27-07-2015, 23:21 Geschreven door guido van alphen  
    Reageren (3)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (33 Stemmen)
    26-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De CD&V-deemstering

     

     

       Het feit dat er zo snel een federaal akkoord kwam over de

    begrotingscontrole én de taxshift, was niet de enige verrassing

    van de voorbije week. Een tweede was het feit dat CD&V,

    waarschijnlijk ‘met de dood in ’t hart’ zoals we dat van tsjeven

    gewend zijn, ermee akkoord ging en nu onder vuur komt te

    liggen bij zijn eigen, vooral syndicale achterban. Door het feit

    dat de partij, in tegenstelling tot het verleden, deze regering

    niet meer leidt (en hetzelfde gebeurt op Vlaams niveau), moet

    ze het hele proces lijdzaam ondergaan. En zeggen dat ze het

    zelf het federale premierschap heeft opgegeven om Marianneke

    Thyssen dat tweederangs baantje te kunnen geven bij Europa.

    Où sont les neiges d’antan?

       CD&V moet opletten straks niet in hetzelfde sukkelstraatje

    terecht te komen, waarin de SP.a zich nu bevindt. De socialisten

    komen in de oppositie niet meer geloofwaardig over omdat ze

    enkele decennia lang de kans hebben gehad de scheve

    toestanden recht te trekken waartegen ze nu protesteren. CD&V

    heeft in de vele federale regeringen waarin ze mee heeft

    geregeerd ook nooit geprobeerd de vermogens(winst)belasting*

    op tafel te krijgen, waar ze nu achteraan liep. Een oplossing zou

    kunnen zijn dat CD&V zich splitst in een syndicale en een niet-

    syndicale vleugel, waarbij men eens de neuzen van links en

    rechts binnen de partij zou kunnen tellen. Ik vrees dat er van

    die eerste vleugel niet veel over zou blijven. Het is nl een

    publieke geheim dat het ACV wel de vakbond is met het grootste

    aantal leden, maar dat de leden ervan daarom nog niet CD&V

    stemmen. De tweede vleugel zou van het imago van

    spelbederver af kunnen geraken en eventueel zelfs opnieuw

    kunnen trachten tot een kartel te komen met de N-VA. Ik weet

    het, dit is dagdromen, maar het zich promoten als linksgezinde

    partij is dat ook en was waarschijnlijk de reden waarom men

    tenslotte akkoord is moeten gaan met de rest van de Zweedse

    coalitie. ‘Met de dood in ’t hart’, zoals ze dat vroeger zo dikwijls

    heeft gedaan, vooral in de Vlaamse materies.

     

    * Als er nu een vermogenstaks zou komen – waar CD&V op

    aanstuurde - zullen de Vlamingen daar het meest onder lijden.

    Na aftrek van hun schulden bedraagt het vermogen van de

    Belgen een kleine 1.000 miljard euro. Bijna ¾ van dat spaargeld

    is Vlaams, een kleine 20% Waals en de rest, een kleine 10%,

    Brussels.

    26-07-2015, 23:21 Geschreven door guido van alphen  
    Reageren (1)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (20 Stemmen)
    25-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De kibbelmaatschappij

     

     

     

       Men heeft het in onze media dikwijls over de ‘kibbelregering’

    van Charles Michel. Helemaal ongelijk hebben ze natuurlijk niet,

    maar men zou eveneens kunnen spreken van een

    kibbelmaatschappij. Sinds de start van deze centrumrechtse

    regering is er letterlijk kritiek op elke uitspraak, elk voorstel,

    soms zelfs op elke suggestie van regeringszijde. Het was dan

    ook met de ellebogen aan te voelen, dat er op het akkoord over

    de begroting en de taxshift een golf van kritiek zou komen,

    vanuit de oppositie, maar ook van daarbuiten, klein pierke

    inbegrepen, van iedereen die bereid was dat vóór de camera’s of

    micro’s te komen vertellen. Dat de VRT daarbij de hoofdvogel

    afschiet, is helemaal geen verrassing. Objectiviteit is bij de zgz

    nationale zender onbestaande als men er nog maar aan denkt

    dat links benadeeld is. Het wordt tijd dat daaraan iets gedaan

    wordt, zeker nu ook de N-VA een stevige voet in huis heeft bij

    de omroep. Hier gaat het niet om het communautaire,

    waarachter de partij zich op federaal vlak kan verschuilen. De

    zender staat voor een nieuwe beheersovereenkomst, die moet

    worden afgesloten met de Vlaamse deelregering. Om te

    beginnen zou men zich al eens serieus vragen kunnen stellen bij

    de algemene directeur informatie van de VRT, Luc Rademakers,

    de Stevaert-boy die de Gazet Van Antwerpen de helft van haar

    lezers deed verliezen en nu dus de VRT teistert.. Een tweede die

    men best op minstens een zijspoor zou moeten schuiven is die

    Bjorn Soenens, de vroegere zgz ‘Amerika specialist’, tot hij zich

    verslikte door in eerste instantie de oorzaak van de aanslag bij

    de marathon van Boston in de schoenen van de Tea Party te

    schuiven. Als beloning voor zoveel onkunde werd de man dan

    maar bevorderd tot hoofdredacteur van het Journaal, waar hij

    erop let dat de Vlaamse zaak zo goed als doodgezwegen wordt.

       Om even terug te komen op de kritiek op het nieuwste

    regeerakkoord, moet gezegd worden dat het moment van dat

    akkoord, onverwacht net vóór de vakantie, goed gekozen was.

    Heel wat mensen zijn al vertrokken naar zonniger oorden. Eind

    van de week die er nu aankomt gaat ook zowat de hele politieke

    meute op reis en zal het vervolg van het gekibbel pas hervat

    kunnen worden na het politiek reces, ergens in het najaar,

    waarbij de grote heisa er waarschijnlijk niet meer zal zijn. De

    diverse regeringen die dit land rijk is moeten nog de zesde

    staatshervorming verder afwerken en daarbij nu ook het hele

    taxshift verhaal. Dat ze geen taxshift 2.0 zal beginnen, is dan

    ook de logica zelf. Zoals ik reeds enkele keren geschreven heb,

    is bijna iedereen er zich van bewust dat er zal moeten bespaard

    worden, tot men zelf aan de beurt komt…

     

    25-07-2015, 23:50 Geschreven door guido van alphen  
    Reageren (3)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (22 Stemmen)
    24-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Turkse inbreng

     

     

     

       Wie zich een beetje interesseert aan de heksenketel die het

    Midden-Oosten is geworden, zal zich nog wel de foto’s en

    filmpjes herinneren, waarop Turkse tanks te zien zijn aan de

    grens met Syrië, waarvan de bemanning lijdzaam toeziet hoe de

    Koerdisch-Syrische stad Kobani door het achterlijk zootje van IS

    wordt aangevallen. Dat IS is helemaal niet zo sterk als het zich

    voordoet. Bewijs daarvan was dat de Koerden, weliswaar met de

    hulp van Amerikaanse bombardementen, de stad opnieuw

    innamen. IS kan een min of meer geordend leger niet aan.

       Uitgerekend nu Turkse Koerden besloten hadden hun

    volksgenoten te gaan helpen met de heropbouw van Kobani,

    zaait een zoveelste stomme zelfmoordterrorist dood en

    vernieling en laten 32 jongeren het leven in het grensstadje

    Suruç. N.a.v. het Turks-Koerdisch protest ertegen, waarbij drie

    Turkse politieagenten het leven lieten én de dood van een Turks

    soldaat door IS-‘strijders’, schiet Turkije nu plots wél wakker.

    Turkse vliegtuigen bombarderen voor de allereerste keer een

    stelling van IS in Syrië en Amerika krijgt eindelijk toestemming

    om IS-doelwitten ook vanuit de NATO luchtmachtbasis van

    Inçirlik te bombarderen.

       Turkije heeft het grootste leger van het hele Midden-Oosten

    en zou wel eens de krijgskansen in het kapotgeschoten Syrië

    definitief kunnen doen keren. Belangrijk is dat men de hele

    Turkse grens met het IS-gebied hermetisch gaat afsluiten, o.m.

    met een muur van 150 km. Het is nl een publiek geheim dat het

    zgz kalifaat het gros van zijn steun en zijn kandidaat jihadi’s via

    Turkije krijgt. Ook bij ons zijn vandaag nog vijf

    terreurverdachten opgepakt, die een aanslag beraamden in

    Hoboken om aan geld te geraken voor het overbrengen van

    kandidaat IS-strijders naar Syrië, waarschijnlijk via Turkije.

    Twee van de verdachten, die wapens bij zich hadden, waren ex-

    gedetineerden uit Guantánamo. Het is niet de eerste keer dat

    vrijgelatenen uit die Amerikaanse gevangenis op Cuba weer in

    het nieuws komen via terreuraanslagen. I.pl.v.

    terreurverdachten daar op te sluiten, hadden de Amerikanen er

    beter aan gedaan ze daar nooit te laten aankomen…

     

    24-07-2015, 00:00 Geschreven door guido van alphen  
    Reageren (7)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (22 Stemmen)
    23-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goal in blessuretijd

     

     

     

       Rechtuit gezegd, zoals ik al geschreven had, had ik niet

    verwacht dat de federale regering nog vóór het zomerreces de

    begrotingscontrole zou afwerken én daarbij de reeds zo

    besproken taxshift. Voor één keer heeft men toch de gelederen

    gesloten kunnen houden en is er zo goed als niets naar buiten

    uitgelekt, zeker niet voor wat de timing betreft. Dat er weer heel

    wat kritiek zal losbarsten is zeker. De oppositie moét dat doen

    en de drukkingsgroepen, vakbonden inbegrepen, zijn sowieso

    tegen alles en nog wat als het hen zelf raakt. Het is, zoals ik nog

    in mijn blog van gisteren schreef over de vervroegde

    pensionering*, dat de meeste mensen wel beseffen (en zelfs

    akkoord gaan) dat er e.e.a. moet gebeuren, tot ze er zelf mee te

    maken krijgen. Als Vande Lala de BTW op het

    elektriciteitsverbruik voor gezinnen niet zo drastisch had

    verlaagd (en dit tegen het advies in van E.U., Oeso en IMF), dan

    had er nu geen haan over gekraaid…

       Toevallig lekte een dezer dagen nog uit dat dit land in het

    eerste kwartaal van 2015 de grootste stijging van de

    overheidsschuld meemaakte van de hele E.U. Daardoor steeg

    die schuld tot liefst 111%. In één adem werd erbij gezegd dat

    e.e.a. te maken had met het feit dat de voorafbetalingen aan de

    fiscus normaal in de tweede helft van het jaar gebeuren,

    waardoor het goed mogelijk is dat men dan weer een schuld zal

    hebben zoals bij het begin van 2015. Daar vergeet men dan wel

    bij te vertellen dat die schuld toen ook al veel te hoog was.

    Daardoor moet men zelfs niet eens naar Griekenland wijzen,

    waar die op 177% ligt, maar wel eens vergelijken met bv de

    Baltische staten, die ook zware besparingen hebben moeten

    doorvoeren en waar de overheidsschuld nu op respectievelijk

    40% (Letland), 41% (Litouwen) en 11% ( Estland!) zitten.

       Kortom, we hebben het hier nog zo slecht niet. Zolang we

    verder schulden maken, zullen we die echter ook moeten

    terugbetalen. Het einde van het gratis verhaal kwam dan ook

    niets te vroeg. En als de mensen nu wat meer opletten met hun

    elektriciteitsverbruik (denk aan de mogelijke black-outs), wat

    minder alcohol drinken en roken, zullen ze er niet slechter van

    worden.

    * Als ik in de Belgische DAF-fabriek was blijven werken, hadden

    ze mij op mijn 53ste op brugpensioen geplaatst. Ik was echter

    toen reeds overgestapt naar de moederfabriek in Eindhoven,

    waar ik niet vóór mijn 62ste op vervroegd pensioen kon, wat ik

    niet gedaan heb (wel de laatste 3 jaar 4/5de gaan werken) en dit

    ondanks het faillissement van de oude DAF, waarbij de helft van

    het personeel ook in Eindhoven zijn werk verloor. De

    afdankingen daar gebeurden echter niet ‘op zijn Belgisch’, ttz

    volgens de ouderdom, maar volgens de ervaring en de kennis

    die men had.

     

    23-07-2015, 23:30 Geschreven door guido van alphen  
    Reageren (2)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (24 Stemmen)
    22-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het pensioendilemma

     

     

       Vorige week was er nog heel wat te doen i.v.m. een rapport

    van e.o.a. vergrijzingscommissie, die zei dat onze samenleving

    helemaal niet was voorbereid op de vergrijzingsgolf die eraan

    komt, wat over enkele decennia tot grote problemen zou kunnen

    leiden, niet in het minst voor de ouderen zelf. In het licht

    daarvan blijkt dat de maatregelen die daarvoor tot nu toe op

    ministerieel vlak zijn genomen absoluut ontoereikend zijn. Men

    kan natuurlijk niet alles meteen omgooien en het verhogen van

    de pensioenleeftijd en het brugpensioen zijn dan ook een eerste

    simpele en goedkope stap. Er zullen meer mensen langer aan

    het werk moeten blijven om de toekomstige pensioenen

    betaalbaar te houden. De meeste mensen nemen dat aan, tot ze

    er zelf mee te maken krijgen.

       Dat laatste maken we nu mee bij ruitenwisserfabrikant Bosch

    in Tienen, waar bij een herstructurering een aantal jobs

    verdwijnen en men een honderdtal werknemers op vervroegd

    brugpensioen wil sturen vanaf 53 jaar, hetgeen normaal

    gesproken niet meer zou mogen. Wie op 53 zijn werk verliest,

    zal het niet gemakkelijk hebben een nieuwe job te vinden en zal

    waarschijnlijk met minder loon tevreden moeten zijn. Anderzijds

    zijn er de dag van vandaag wel meer hulpmiddelen die het

    vinden van een nieuwe baan wel iets vergemakkelijken, zoals

    outplacement, jobbegeleiding door VDAB e.d. In Vlaams

    Brabant, de regio van Tienen, zijn er momenteel bovendien een

    kleine 3.000 vacatures. Er zijn dus jobs.

       Dat het bedrijf en de vakbonden wél akkoord blijven gaan met

    een brugpensionering op 53, is te begrijpen, omdat het tenslotte

    de overheid is die de helft van de kosten moet dragen. De

    beslissing hierover is aan Kris Peeters, minister van Werk, die

    zich verschuilt achter een mogelijke beslissing van de

    brugpensioencommissie. Erg moedig is dat niet vanwege de

    linksbuiten van de centrumrechtse regering, die in andere zaken

    zo graag het laatste woord heeft.

    22-07-2015, 16:16 Geschreven door guido van alphen  
    Reageren (5)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (21 Stemmen)
    21-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uitstel en/of afstel

     

       De feestdagen zijn voorbij. Voor velen is de vakantie al

    begonnen. De politiekers hebben nog 'werk' tot eind dezer

    maand, waarbij men hoopt e.e.a. rond te krijgen. De kans is

    groot dat het niet zal lukken, waarbij de hangende problemen

    waarschijnlijk over de vakantieperide geheveld zullen worden.

    Wie dan nog leeft, zal zien.

       Er zal nl vooral puin moeten geruimd worden, puin achterge-

    laten door de vorige regeringen. De federale regering zit met het

    probleem van de begrotingscontrole én de stilaan berucht

    geworden  taxshift. De BTW-verlaging op de stroomtarieven

    heeft gezorgd voor een extra gat van een half miljard euro.

    Misrekeningvan professor Vande Lala die in al zijn wijsheid

    en met zijn jarenlage ervaring nog steeds niet gesnapt had dat

    Belgen plantrekkers zijn en er wel iets op zouden gevonden

    hebben om te kunnen genieten van die 6% i.pl.v. de 21. Die

    vermindering, die alleen bedoeld was voor de gezinnen, is nl

    ook ontdekt door professionele verbruikers, die in grote getale

    zijn overgeschakeld op het 6% tarief. Het zal nog wel even

    duren voor dat probleem zal zijn opgelost, want Open VLD wil

    niet weten van belastingsverhogingen, ook niet als die min of

    meer gerechtvaardigd lijken. In feite is dit alles een gevolg van

    de Belgische ziekte dat men er nooit in slaagt van de eerste keer

    een sluitende wet te maken.

       De nieuwe Vlaamse regering, die het al bij al in haar eerste

    jaar nog niet zo slecht gedaan heeft, gaat het doen met minder

    ambtenaren, heeft een eerste stap gezet naar de ontmanteling

    van de overbodige provincieraden en het gratis beleid afge-

    schaft, maar moet nu nog het puin ruimen dat Freya Vanden-

    bossche heeft achtergelaten, twee miljard euro, a.u.b. Het

    vertrek van de socialisten heeft inderdaad voor verandering

    gezorgd. Nu maar hopen dat ze het volhouden...

     

    21-07-2015, 22:22 Geschreven door guido van alphen  
    Reageren (1)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (27 Stemmen)
    20-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Loonkloof, de Balkan variant

       Busbouwer Van Hool uit Koningshooikt heeft een lening te

    pakken van 200 miljoen euro (van vijf banken). Dat geld dient

    om zijn productie van standaardbussen tussen dit en enkele

    jaren te verdubbelen. Die productie, die vorig jaar zorgde voor

    een omzetgroei van 14% en voornamelijk bestemd is voor de

    States, gebeurt echter niet in Koningshooikt, maar in een

    nieuwe fabriek in Macedonië. In Koningshooikt blijft het

    hoofdkwartier en de productie van de andere bustypes, maar

    niemand gelooft dat daar ooit nog een verdere uitbreiding zal

    komen. De loonkost ligt er rond de 40 euro, in Macedonië

    slechts 4! De winst van Van Hool vorig jaar was bijna uitsluitend

    te danken aan de Macedonische fabriek. In Koningshooikt

    draaide men een break-even.

       Macedonië is een buurland van Griekenland, waarover nu

    zoveel te doen is. Het is zelfs het geboorteland van Alexander de

    Grote, de krijgsheer die de Hellenistische cultuur en taal deed

    uitzwermen over heel het Midden-Oosten en omstreken. In

    tegenstelling tot Griekenland komt het huidige Macedonië voort

    uit het ter ziele gegane Joegoslavië en behoort het land niet tot

    de E.U., laat staan de eurozone. Het heeft een eigen munt en

    kan die naar hartenlust devalueren, indien nodig. Griekenland

    had dat ook gekund als het uit de eurozone was gestapt (de

    Grexit). Door dat niet te doen zal het nooit kunnen concurreren

    tegen zijn buurlanden die buiten de eurozone blijven en is de

    kans dat iemand daar gaat investeren zo goed als nihil. Een

    ondernemer moet haast gek zijn om te gaan investeren in een

    land, terwijl het in de buurlanden ervan een stuk goedkoper is.

       Wie gelooft dat het met Griekenland en de eurozone nog

    goed komt, leeft op een andere planeet. Voor één keer ben ik

    het zelfs eens met Verhofstadt (zij het slechts gedeeltelijk).

    Dat moet geleden zijn van zijn derde Burgermanifest. De

    grootgrondbezitter uit Umbrië vertelde een dezer dagen op de

    Nederlandse Tv dat Europa een politieke Unie moet worden, dat

    anders de euro zal verdwijnen en we terug zullen gaan naar een

    aparte munteenheid voor elk land. Van die politieke unie zal,

    volgens mij, niets in huis komen. Dan  zou nl elk land nog meer

    soevereiniteit moeten inleveren, terwijl de meeste juist nu het

    tegenovergestelde willen. Er kan rustig een Muntunie blijven

    bestaan, maar dan tussen landen waar de levensstandaard en

    de economische situatie vergelijkbaar zijn. Benelux, Duitsland,

    Oostenrijk en Denemarken bv. Voor een Verhofstadt, die zelfs

    Turkije erbij wilde hebben, kan dat natuurlijk niet.

    20-07-2015, 20:37 Geschreven door guido van alphen  
    Reageren (3)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (26 Stemmen)
    19-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Duur(zaam)

       Hoe duur(zaam) ons elektriciteitsverbruik is, weten we

    ondertussen. Volgend jaar wordt de factuur 8% duurder en dat

    is het gevolg van het 'duurzaam' beleid van Freya

    Vandenbossche, die op haar eentje een put van 2 miljard euro

    heeft gemaakt, die men nu op 5 jaar tijd probeert te dempen.

    Het is veelbetekenend dat de SP.a niet meteen wil reageren op

    het nieuws. Het wordt trouwens straks nog erger als het half

    miljard dat Vande Lala er naast zat met de BTW naar 6% er ook

    weer bij zal komen. Buiten het feit van slecht beheer, is er ook

    nog de onrechtvaardigheid dat mensen die de middelen niet

    hebben om extra investeringen te doen, straks mee moeten

    betalen voor wie er ook de lusten van heeft.

       Nog zo iets. E-commerce zou duurzaam zijn. Vergeet het.

    Daar waar de klant bv vier verschillende zaken wil kopen en

    daarvoor naar vier verschillende winkels moet rijden (en dus

    meer CO2 opwekt), zou dat nu allemaal in één keer kunnen

    gebeuren. Dat klopt niet, want voor elk item dat je bestelt,

    stuurt men een camionette de weg op, zodat er voor die vier

    zaken vier keer wordt gereden. Min of meer althans.

       Vlaams minister Ben Weyts is een bezig bijtje. Zo'n beetje te

    vergelijken met Pascal Smet in de vorige Vlaamse regering.

    Weyts, dat moet gezegd, doet zinnigere dingen dan Smet die

    eerder de indruk van een duracell konijn gaf en luchtgitaar

    speelde, in zoverre dat toenmalig minister-president Peeters

    hem af en toe zaken uit handen moest nemen vóór het helemaal

    een puinhoop werd. Weyts draaft echter ook maar door. Zijn

    maatregel om van 70 Km per uur de regel te maken, kan dan

    onze wegen iets veiliger maken (al moet nog bewezen worden

    hoe groot dat impact tot 70 en 90km/uur werkelijk is). Een

    neveneffect waarmee Ben geen rekening houdt is het feit, dat

    aan 70km/uur geen enkele wagen nog in overdrive kan rijden en

    daardoor onze regio een flink stuk meer vervuild zal raken.

    'Collateral damage', zou Sven Mary zeggen...

    19-07-2015, 16:48 Geschreven door guido van alphen  
    Reageren (8)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (25 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Staatsterreur

     

     

       Eergisteren was het exact één jaar geleden dat de MH 17 van Malaysia Airlines boven Oost-Oekraïne werd neergeschoten. Balans: bijna 300 doden, waarvan 2/3 Nederlanders. Tot op de dag van vandaag zou de speciale Nederlandse onderzoekscommissie nog altijd niet officieel kunnen vertellen wie dat vliegtuig uit de lucht heeft geschoten. Nochtans weet de hele wereld dat al van de dag na de ramp. Toen waren er reeds GSM-gesprekken in het Russisch en Oekraïens bekend, waarin verbaasd gereageerd werd op de ramp omdat men klaarblijkelijk verwachtte een Oekraïens gevechtsvliegtuig te hebben neergeschoten i.pl.v. een internationaal passagiersvliegtuig. Tegelijkertijd dook er een met GSM gemaakt filmpje op waarop een rijdende Buk-raketinstallatie te zien is, die van op de omgeving waar het vliegtuig was neergestort richting Rusland reed. Op die installatie ontbrak één raket…

       Wat later suggereerde het Russisch ministerie van defensie, dat het Maleisisch vliegtuig zou zijn neergehaald door een Oekraïens gevechtsvliegtuig. De foto’s die we daarvan te zien kregen waren overduidelijk en amateuristisch getrukeerd. Later bleek dat het passagiersvliegtuig getroffen was door een soort splinterbomraket, die niet door vliegtuigen kan worden afgeschoten…

       Kortom, zowat iedereen weet dat de MH 17 uit de lucht werd geschoten door een Russische Buk raket, waarschijnlijk bediend door wat men Oost-Oekraïense rebellen noemt, maar die in feite Russische militairen zijn die de eigen insignes van hun uniformen hebben verwijderd. Het gaat gewoon om Russische terreureenheden. Staatsterreur, zeg maar. Officieel vecht het Rusland van Poetin ook tegen de internationale terreur, in werkelijkheid maakt ze er deel van uit, als het haar uit komt. In het niet al te dappere Westen weet men dat, maar wil men dat met zoveel woorden niet zeggen. De Nederlandse onderzoekscommissie weet al lang hoe de vork aan de steel zat, maar gebaart van kromme haas en zal de waarheid (misschien) pas zeggen ergens na de zomer. Waarschijnlijk zoekt men ondertussen samen nog naar een tekst die voor iedereen aanvaardbaar is, maar het valt te betwijfelen of het iets met de waarheid zal te maken hebben.

    19-07-2015, 00:09 Geschreven door guido van alphen  
    Reageren (7)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (20 Stemmen)
    18-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leysen en Van Rompuy: zie de verschillen!

     

     

       Gisteren werd André Leysen (88) ten grave gedragen, met een uitvaart in de Antwerpse kathedraal. De man verdient dit wel, want hij was waarschijnlijk de meest bekende en succesrijkste Vlaamse ondernemer van het naoorlogse België. Toevallig werden ook gisteren door het Hof de nieuwe adeltitels uitgedeeld. Leysen heeft er nooit een gekregen, waarschijnlijk omdat hij als puber ooit bij de Hitlerjügend was (hij was amper 17 in 1945). Naar men zegt zou die ontkenning er gekomen zijn na het negatief advies van een Waals minister…

       Die minister of wie ook bij het Hof vond er blijkbaar geen graten in om onze ‘natte dweil’ Herman Van Rompuy nu de titel van Graaf toe te kennen. Het verschil tussen ondernemer Leysen en niet-ondernemer Herman Van Rompuy kon niet groter zijn. Laatstgenoemde is de incarnatie van het gezegde: ‘Wie niets doet, maakt geen fouten. Wie geen fouten maakt, wordt bevorderd’. Zonder zelfs maar één sollicitatie viel hij omhoog tot Belgische premier en daarna tot zgz ‘president’ van Europa. Ik heb ergens gelezen dat Leysen’s zonen, die ook in de huidige top van de bedrijfswereld meedraaien en zeker niet van enig Vlaamsnationalisme verdacht kunnen worden, een koninklijke adeltitel niet zouden aanvaarden o.w.v. het feit dat vader hem niet gekregen heeft. Als André Leysen tijdens de oorlog wat ouder was geweest en – zoals de grootvader van onze Flup – eens op theevisite was geweest bij de Führer, had men misschien niet zo moeilijk gedaan…

       In de marge van bovenstaande, nog dit: Op de begrafenis van André Leysen waren ook heel wat politici present, waaronder Kris Peeters, die in de Tv-journaals uitgebreid in beeld werd gebracht. Dezelfde Peeters, die het de opvolgers van Leysen, de huidige ondernemers (zoals bv een Fernand Huts) het leven zuur maakt…

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

    18-07-2015, 00:10 Geschreven door guido van alphen  
    Reageren (3)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (24 Stemmen)
    17-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het Catalaanse voorbeeld

     

       Om even verder te bomen over het N-VA verhaal en de Vlaamse onafhankelijkheid, zouden we beter even in de gaten houden wat er in Catalonië aan het gebeuren is. De plaatselijke minister-president, Artur Mas, heeft daar nl een akkoord getroffen met de pro-onafhankelijkheidspartij Esquerra Republicana (Republikeins Links) en enkele verenigingen uit het Catalaanse middenveld om bij de volgende verkiezingen, in september, op te komen met een eenheidslijst. Daardoor worden die (vervroegde) verkiezingen omgezet in een soort referendum voor de onafhankelijkheid van de regio. Als die lijst de meerderheid zou behalen, zou men binnen het anderhalf jaar de onafhankelijkheid van Catalonië kunnen uitroepen. Vergeten we hierbij niet dat de Catalanen in Spanje een minderheid zijn, dat t.o.v. de Vlamingen die in België een meerderheid vertegenwoordigen.

       In mijn blog van gisteren schreef ik ook dat een eventuele Vlaamsnationale meerderheid niet hetzelfde hoeft te zijn als incontournable worden. Stel dat de N-VA bij de volgende verkiezing weer als de grootste partij uit de stembus komt, weer niet de volstrekte meerderheid haalt, maar die wel zou kunnen bekomen mits een akkoord met het VB dat enkele procenten zou terugwinnen van in de N-VA ontgoochelde Vlaamsnationalisten. Als men dat in Catalonië wél kan, nog wel met partijen die zowel van linkse als rechtse signatuur zijn en dan nog vóór de verkiezingen, dan moet dat hier ná de verkiezingen ook kunnen, moet de N-VA kleur bekennen en met het VB een akkoord maken. Mocht het dan niét gebeuren, dan mogen we inderdaad een kruis maken over de ‘kracht van de verandering’ en nog zo van die leuke slogans over confederalisme, al dan niet met een duim rechtop, een vlakke hand of zo…

     

    17-07-2015, 00:14 Geschreven door guido van alphen  
    Reageren (3)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (33 Stemmen)
    16-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.N-VA blues

     

     

       Dat onze Vlaamse feestdag van 11 juli een mager beestje was, heb ik al geschreven. Dat het nog minder was dan de andere jaren, is mede het gevolg van het feit dat de grootste partij van Vlaanderen het communautaire in de frigo heeft gestopt tot 2019. De reden daarvoor was dat de N-VA de PS na 25 jaar (wan)beleid uit de federale regering wilde houden. Wat dat betreft, is de partij (voorlopig) daarin geslaagd. De vraag is nu wel, of het haar niet zuur gaat opbreken bij de volgende verkiezingen. Heel wat overtuigde Vlamingen hebben voor de partij gestemd omdat ze hoopten door de macht te grijpen ook (iets) meer voor de eigen regio uit de brand te kunnen slepen. Dat is zover niet het geval en aan de belofte van enkele N-VA kopstukken dat de partij in 2019 er wél voor zal gaan, wordt niet veel geloof gehecht. Wie garandeert dat de partij het dan anders zal doen, als ze weer moet kiezen tussen de Belgische vleespotten en de Vlaamse oppositie? Een belofte dat ze dan de PS weer zou uitsluiten zal slechts aanvaard worden als daar iets tegenover staat, wat nu niet het geval is.

       Het blijft natuurlijk een waarheid als een koe dat, om écht iets te kunnen veranderen, er in 2019 een Vlaamsnationale meerderheid moet zijn. Dat is nog niet direct hetzelfde als ‘incontournable’ worden. Om dat laatste te bereiken moet de partij nóg verder uitdeinen in lagen van de bevolking, waar nog rek in zit. Of dat nu persé in de allochtone hoek moet gezocht worden (of in die van de transgenders!), is een vraag waarop geen concreet antwoord kan gegeven worden. Maar het zou wel eens kunnen dat dergelijke initiatieven een omgekeerd effect zouden kunnen hebben. Vergeten we niet dat het succes van de partij bij de laatste verkiezingen grotendeels kwam doordat kiezers van Vlaams Belang overstapten, die dachten via de N-VA iets te kunnen verwezenlijken dat via het VB niet (meer) lukte.

       In de communautaire marge probeert La Homans, via een regeringscommissaris, de wet eindelijk eens te doen naleven in de faciliteitengemeente Linkebeek, waarbij ze – nota bene – de steun heeft van de Raad van State. Veel stelt dat echter niet voor, maar het is al iets mocht ze daarin slagen. Na de ramp met het nieuwe logo voor Brussel (BXL), waarbij de Vlamingen nog maar eens geschoffeerd werden, zou er tenminste eindelijk eens iets positief uit de N-VA bus kunnen komen.

     

    16-07-2015, 00:11 Geschreven door guido van alphen  
    Reageren (3)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (32 Stemmen)
    15-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Exit de Grexit?

     

     

       Alhoewel er zgz een akkoord is tussen Griekenland en de andere landen van de eurozone, is het nog altijd niet zeker hoe dat spelletje gaat aflopen. Nu is al zo goed als zeker dat Tsipras dat akkoord aan een deel van zijn eigen partij niet verkocht krijgt en misschien op zoek moet naar een wisselmeerderheid om het goedgekeurd te krijgen. Als dat doorgaat dreigt er een scheuring bij Syriza en zal hij ofwel een nieuwe regering moeten vormen, een van nationale eenheid samen met enkele oppositiepartijen, ofwel verder moeten regeren met een minderheidsregering die dan door de oppositie gedoogd wordt. Ik blijf bij wat ik in deze rubriek al meermaals geschreven heb, nl dat Griekenland het alleen zal redden als het land uit de eurozone stapt (daarom nog niet uit de E.U.), een nieuwe eigen munt lanceert en deze dan laat devalueren. Dat zal enkele zware jaren opleveren, maar zou daarna kunnen zorgen voor een heropleving. Met het huidige akkoord kan het nog een decennium duren vóór het land zijn niveau van vóٕór de crisis weer zal halen. Vergeten we trouwens niet dat na een eventueel akkoord, de onderhandelingen over een derde hulpprogramma nog moeten beginnen.

       Opmerkelijk in het Griekenland debat is dat onze linkse partijen het de regering Michel kwalijk nemen dat ze eerder het Duitse dan het Franse standpunt volgen. Ze hebben nog steeds niet begrepen dat la douce France een land is op de terugweg, dat geen navolging meer verdient. Als het met Griekenland niet meer goed komt, is er ook weer de kans dat er een E.U. met twee snelheden komt en dan is het voor dit land zaak de weg te kiezen van Duitsland, Nederland, Finland, Denemarken, Oostenrijk en de Baltische staten en niet het armlastige zuiden, waar eind dit jaar nog verkiezingen plaats grijpen in Portugal en Spanje, waarbij de uitslag voor nieuwe problemen zou kunnen zorgen. Het Europa met twee snelheden, waar destijds Leo Tindemans het al over had, komt er vroeg of laat toch.

       Tenslotte nog dit: de reden waarom ‘monsieur normal’ zo voor Griekenland blijft lobbyen, is misschien uit schuldgevoel. De hoofdschuldige voor de frauduleuze toetreding van dat land tot de eurozone was nl een wereldvreemde nobiljon, de toenmalige Franse President Giscard d’Estaing, die persé wou dat ‘de bakermat van de democratie erbij zou zijn’…

     

    15-07-2015, 00:10 Geschreven door guido van alphen  
    Reageren (1)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (31 Stemmen)
    14-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minister tégen Werk

     

     

     

       Het valt niet te ontkennen dat er ook in Europa momenteel een zekere economische heropleving is en dit ondanks alle heisa omtrent Griekenland. Die vooruitgang is (nog) niet spectaculair en verschilt nogal wat van regio tot regio. Zo is het opmerkelijk dat Zuid-Nederland in de lift zit, omdat steeds meer grote bedrijven zich daar willen vestigen. Dat heeft misschien te maken met het feit dat Rotterdam en de Randstad in Nederland duurder uitvallen (dat is meestal zo al geweest), maar omdat heel wat bedrijven, zelfs Vlaamse, die moeten kiezen tussen Vlaanderen en Zuid-Nederland, voor die laatste regio kiezen omdat ondernemen daar heel wat voordeliger blijkt dan bij ons.

       Zoals ik pas nog schreef in mijn blog van 11 juli (‘Viering in mineur) verliezen wij hier duizenden logistieke werkplaatsen in de e-commerce ten voordele van Noord-Brabant en Nederlands Limburg, omdat de lonen daar lager zijn en men er geen probleem maakt over nachtarbeid, wat bij ons wél het geval is. In een reactie daarop haalde lezer Rob nog een ander argument aan, nl dat men hier bij cash betalingen het maximumbedrag heeft geplafonneerd op 3.000 euro. Hoe redelijk dat ook mag lijken, dat is voor Vlaanderen een handicap zolang die regel niet geldt voor onze buurlanden (mede als gevolg daarvan kent Rob’s bedrijf daardoor een omzetdaling van 30%). Die 3.000 euro regel werd tijdens de vorige legislatuur nog ingevoerd door ‘den John’, nu SP.a voorzitter. En er is meer.

       Bij de 11 juli viering op het stadhuis van Antwerpen viel ook Katoen Natiebaas Fernand Huts in de Vlaamse prijzen. De man, die een internationaal bedrijf met duizenden werknemers leidt en niet bang is zijn mening te kennen te geven, vertelde de aanwezige Vlaamse politici dat het hoog tijd wordt dat men in Vlaanderen het geweer van schouder verandert en dat men bv de totaal verouderde wet Major best opdoekt of ten minste zodanig aanpast dat bv logistiek en e-commerce niet meer als havenarbeid kunnen beschouwd worden. Om de daad bij het woord te voeren vertelde Huts twee dagen later, dat hij een transportbedrijf met 460 werknemers heeft overgenomen in … Maastricht, Nederlands Limburg dus. Als voornaamste reden haalde hij aan dat hij voorziet dat er een einde kan komen aan de verdere expansie van de Antwerpse economie, omdat het verkeersinfarct dat er reeds is, alleen maar erger zal worden. Niet alleen omdat de Oosterweelverbinding er maar niet lijkt te komen, maar ook omdat de eventuele aanleg van het Saeftinghedok zonder spectaculaire aanpassingen het verkeer er helemaal zal doen stilstaan. Huts vertelde letterlijk dat een deel van de schuld waarom er in de Antwerpse haven geen vooruitgang meer wordt verwacht, o.m. te wijten is aan de obstructie ervan door huidig federaal minister van Werk, Kris Peeters.

       Huts heeft gelijk. Het is bijna hallucinant te noemen, hoe Peeters verveld is van voorzitter van Unizo en Vlaams minister-president, tot spreekbuis van de vakbonden. Van de man die ooit speciaal naar de States vloog om Opel Antwerpen open te kunnen houden tot de verdediger van de closed shop, waarbij de economische expansie wordt tegengewerkt. Straks kunnen we hem beter de Minister tégen Werk noemen. Op de beschuldigingen van Huts antwoordde hij wel schriftelijk dat Huts naast de kwestie praat en dat hij, Peeters, eraan werkt met de sociale partners én Europa. Die sociale partners zijn in dit geval enkel de vakbonden en, wat Europa betreft, zal men in Zuid-Nederland (én Duitsland) driemaal nadenken alvorens de klok 43 jaar terug te draaien. Trouwens, de reden waarom Peeters met Europa praat is, omdat men ook daar bezwaren heeft tegen de wet Major.

     

    14-07-2015, 00:18 Geschreven door guido van alphen  
    Reageren (1)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (34 Stemmen)
    13-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Burgervaders

     

     

     

       Gelukkige lezers die van V-partijen nog cadeautjes krijgen op de Vlaamse feestdag. Niets daarvan in Kasterlee. Niet van die partijen, maar ook niet van onze CD&V-burgemeester, Ward Kennes, die in een vorig leven ooit nochtans een Vlaamsnationale reflex heeft gehad. Tegenwoordig wil hij daar liever niet aan herinnerd worden, nu hij voor CD&V burgemeester is, Vlaams volksvertegenwoordiger en een zitje heeft in enkele overlegorganen (als ik me niet vergis ook in het zgz ‘Benelux’ parlement, dat m.i. niets voorstelt maar wel geld zal opbrengen). Om de wille van de smeer…

       En nu we het toch over burgemeesters hebben: pluimpje voor die van Aalst, N-VA’er Christoph D’Haese, die voor 11 juli alle overtredingen die niet bestraft worden op zon- en feestdagen, liet versnipperen, omdat voor hem die dag ook een feestdag is, zelfs al wordt hij door het Belgische establishment as such niet erkend. Feitelijk zouden we tegen de volgende gemeentelijke verkiezingen (in 2018) al onze burgemeesters moeten screenen op hun Vlaamse reflex tijdens de voorbije legislatuur en hen daarop ook consequent beoordelen. ‘Alle baten helpen’, zei de mug en ze plaste in de zee!

      

    13-07-2015, 02:57 Geschreven door guido van alphen  
    Reageren (6)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (32 Stemmen)
    Archief per week
  • 28/10-03/11 2024
  • 21/10-27/10 2024
  • 14/10-20/10 2024
  • 07/10-13/10 2024
  • 30/09-06/10 2024
  • 23/09-29/09 2024
  • 16/09-22/09 2024
  • 09/09-15/09 2024
  • 02/09-08/09 2024
  • 26/08-01/09 2024
  • 19/08-25/08 2024
  • 12/08-18/08 2024
  • 05/08-11/08 2024
  • 29/07-04/08 2024
  • 22/07-28/07 2024
  • 15/07-21/07 2024
  • 08/07-14/07 2024
  • 01/07-07/07 2024
  • 24/06-30/06 2024
  • 17/06-23/06 2024
  • 10/06-16/06 2024
  • 03/06-09/06 2024
  • 27/05-02/06 2024
  • 20/05-26/05 2024
  • 13/05-19/05 2024
  • 06/05-12/05 2024
  • 29/04-05/05 2024
  • 22/04-28/04 2024
  • 15/04-21/04 2024
  • 08/04-14/04 2024
  • 01/04-07/04 2024
  • 25/03-31/03 2024
  • 18/03-24/03 2024
  • 11/03-17/03 2024
  • 04/03-10/03 2024
  • 26/02-03/03 2024
  • 19/02-25/02 2024
  • 12/02-18/02 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 29/01-04/02 2024
  • 22/01-28/01 2024
  • 15/01-21/01 2024
  • 08/01-14/01 2024
  • 01/01-07/01 2024
  • 25/12-31/12 2023
  • 18/12-24/12 2023
  • 11/12-17/12 2023
  • 04/12-10/12 2023
  • 27/11-03/12 2023
  • 20/11-26/11 2023
  • 13/11-19/11 2023
  • 06/11-12/11 2023
  • 30/10-05/11 2023
  • 23/10-29/10 2023
  • 16/10-22/10 2023
  • 09/10-15/10 2023
  • 02/10-08/10 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 25/12-31/12 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 12/09-18/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 11/04-17/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 26/12-01/01 2023
  • 20/12-26/12 2021
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 27/09-03/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 15/06-21/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 23/03-29/03 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 24/02-01/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 23/12-29/12 2019
  • 16/12-22/12 2019
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 26/12-01/01 2012
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 19/09-25/09 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 05/09-11/09 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 11/07-17/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005
  • 23/05-29/05 2005
  • 16/05-22/05 2005
  • 09/05-15/05 2005
  • 25/04-01/05 2005
  • 18/04-24/04 2005
  • 11/04-17/04 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!