Met zijn donkere decorstukken en ramen in stijgende lijn is de integrale 440 LE Malibu beslist een mooie verschijning in het straatbeeld dat wordt nog ondersteunt door beide hangspiegels en de zwarte radiatorgrille. Een batterij LED's dient om te zien terwijl de verticaal geplaatste achter lichten om gezien te worden. De chauffeur heeft geluk want voor hem is een deur ingebouwd. In de zijwanden merken we verschillende service luiken plus een grote en kleine deur voor de garage. Voor het koetswerk is enkel kunststof gebruikt, het dak en onderkant van de bodem zijn hagelbestendig polyester. Hij is gebouwd op een Fiat Ducato onderstel met standaard een 2,3 l dieselmotor die 130 paardjes naar de voorwielen stuurt.
Interieur.
De eerste blik bij het binnen komen valt best mee. Het meubilair met een licht houtdecor, witte wanden en als stevig contrast de donker grijze zitgroep zorgen dat je vlug in thuis voelt. Op zich zorgen de ramen en de grote voorruit voor niet alleen een ruime indruk men krijgt er nog een panoramisch uitzicht bij. Gordijnen dragen bij voor de gezelligheid in het woongedeelte. Men kan de tafel draaien om gemakkelijker bij de stuurcabinezetels te geraken. Om ze naar de tafel te draaien is het passen, meten en wringen. De tafel is groot genoeg maar het vraagt wat goede wil om er met z'n vieren rond te zitten. De zijzitbank naast de buitendeur herbergt een Truma C 6. In het hefbed boven de stuurcabine (1,95 x 1,45 m) kunnen (klein) kinderen met plezier het nachtje doorbrengen. Bij avond is er voldoende licht op tafel om te lezen of te schrijven, wil men het gezellig maken doof al de LED's het licht in de knap gevormde baldakijnen geven dan een bijzonder sfeervol karakter aan het interieur. Kijken we nog even naar de buitendeur alvorens we naar de keuken en slaapafdeling wandelen. Langs binnen heeft ze een voorgevormd paneel met twee vakken, een venster met plissés gordijn en een lange verchroomde handgreep. We zien een brede handgreep aan de zijkant, verchroomde schakelaars en een schoenkast onderaan. Hoger is plaats voorzien voor een 24 duim vlakscherm tv. Als we door de smalle gang naar achter kijken zien we 2 hoog geplaatste bedden(2,0 x 0,85 en 1,95 x 0,85 m) bereikbaar met 2 treden die als bergvakken kunnen dienen. Ieder heeft een eigen zwanenhals leeslamp met schakelaar. Aan de linkerkant heeft men een vernuftig systeem toegepast om het bed te verlengen. In zijn normalen stand is het hoofdkussen gedeeltelijk omhoog gekanteld. Het voeteinde eindigt tegen de uittrekbare wand van de douche. De ontwerpers hebben gedacht ofwel staat men onder de douche ofwel ligt men in bed. Je trekt aan de wand die schuift gedeeltelijk in de douche cel, het hoofdeinde gaat plat en men heeft een 1,95 m lang bed. 's Morgens duw je tegen de wand het kussen kantelt weer omhoog en je hebt terug de normale douchecel. Heb je graag een breed bed de lattenbodem tussen in uitrekken, gelijktijdig komt de noodzakelijke ladder mee, kussen op leggen en klaar is kees. Het laddertje is een hulp om in het hoge bed te geraken. Slapen op de dikke comfortabele matrassen is een genot en 's morgens lukt het niet om zomaar dat warme bed te verlaten. Ver moet je niet gaan want het sanitair begint aan het voeteinde. Klederen liggen direct bij de hand in de grote kasten onder het voeteinde van het bed. Om en rond het witte wastafeltje zijn verschillende kastjes en spiegels. Als je het zilverkleurig rolluik dicht schuift is het toch wat eng binnen. Beter is de schuifdeur die de woonkamer afsluit dicht te doen. De douchecel voldoet aan de nodige eisen van de zwervers. In de vloer met zijn smalle latjes parket tekening zijn verschillende luiken voor toegang tot de koffers in de dubbele bodem. De keuken met een wat ongewone vorm en witte fronten aan de laden past mooi in het houtkleurig interieur. In het antraciet kleurig aanrecht zijn 3 breed uit elkaar staande kookvuren verdoken onder een tweedelige afdekplaat. Een deel van het deksel van de spoelbak kan men gebruiken als snijplank of als extra schapje aan de zijkant. De hoge bovenkasten met schapjes lopen door tot in de zitgroep. Onderaan zijn ze wit wat voor meer reflecterend licht zorgt. Rond het venster is een kunststof wand als bescherming tegen spatten en ander vuil. Pintjes, frisse dranken en voedingswaren blijven koud in de smalle 145 l Dometic koelkast.
De Malibu I 440 LE is een fijne wagen rijdt aangenaam, is keurig afgewerkt en heeft veel bergruimte. Net zoals alle kampeervoertuigen moet men er enkele kleine compromis bijnemen. Hij is knap ingericht voor een koppel, zonder problemen kunnen 2 (klein) kinderen mee.
Alle kampeerauto's van Weinsberg kregen voor volgend modellen jaar 17 duim velgen in antraciet kleur of mat zwart, het geeft de wagen een chiquer uitzicht. Voor de buitendeur en serviceluiken zijn moderne sleutels gemaakt. Andere decorstukken op de wanden maken de modellen 2020 herkenbaar. Achteraan zijn betere lichten die de zichtbaarheid van de wagen verhogen.
Zoals het eens te verwachten was heeft Weinsberg nu ook zijn integrale zwerfauto de "CaroCore". Ervaring en voldoende kennis zorgde ervoor de CaroCore snel in productie kon. Gepaste decorstukken op de wanden en zijn knap voorfront zijn alvast de externe blikvangers. Van meet af kreeg hij een brede buitendeur, 17 duim aluminium velgen en LED lichten om te zien en gezien worden. Als optie kan men de wagen laten uitrusten met een slede in de zijwand. Er kunnen 2 gasflessen op, het is gemakkelijker om ze om te wisselen en men heeft een goed zicht op de aansluitingen. Hij is gebouwd op een Fiat Ducato basisvoertuig, is in 3 types de 650 MF, de 650 MEG en de 700 MEG te bekomen. Door de brede ramen krijgt het interieur een ruim uitzicht. Horizontaal getekend houtdecor afgewisseld met witte kastdeuren geven een moderne uitvoering aan het interieur. LED's zorgen bij avond voor zowel voldoende licht als voor een gezellige sfeerverlichting. Vier reizigers kunnen een veiligheidsgordel aansnoeren er is één plaatsje meer om te slapen. De ontwerpers van Weinsberg hebben er rekening mee gehouden dat de mensen groter worden en plaatsten 2 m lange bedden met hoogwaardige EvoPorelHRC matrassen. De laden van de kasten en keuken sluiten automatisch, er is plaats voorzien voor een 24" LED-TV en binnen is de CaraCore 2,18 m breed. Als optie kan men een Alde vloeistof verwarming bestellen.
CaraCompact en CaraCompact EDITION (Pepper)
Beide kregen een nieuw interieur en exterieur. Al ziet men het niet zo direct een belangrijke verbetering is de snoet boven de stuurcabine. De licht gewijzigde vorm is in een ander materiaal de zogenaamde LFI-Technologie (Langfaserinjektion) gemaakt. Dat lichter en weerbestendig materiaal is aan de binnenkant geïsoleerd en laat zich nauwkeuriger bewerken. Achteraan zijn nieuwe lichtblokken met LED techniek. In het interieur hebben de meubelen een ander meubeldecor en witte deuren. Naar wens kan men een dakluik van 1,3 x 0,45 m laten monteren. Betere kussens zelfs met kunstleder overtrokken en andere kleine verfraaiingen geven het interieur, bijzonder bij de Pepper chiquer uitzicht. De 600 MG werd door de 600 MF vervangen, hij heeft een 2 m lang Fransbed en een goed uitgeruste badkamer, ook in de 600 MEG is nu een 2 m lang bed.
De CaraOne 450FU is een typische toercaravan voor een koppel. Niet te groot of te zwaar wat toelaat hem door lichte auto's te trekken. Tussen de vele caravans valt hij nauwelijks op. Zijn gebogen voorfront met geïntegreerde disselkoffer over de volle breedte geeft hem min of meer een aerodynamische vorm. Voor de buitenbeplating werd aluminium met hamerslag profiel gebruikt. Enkel service luiken en met zwart omkaderde vensters zijn in de flanken verwerkt. Binnen valt het interieur best mee. Ieder jaar zorgen de ontwerpers voor betere en mooiere interieurs, geen overdreven luxe uitvoering maar een sober en keurig afgewerkt interieur. Types met Fransbed zijn geliefd bij de kampeerders. Zo vinden we hier in de CaraOne 450 FU vooraan een Fransbed met onderin een grote koffer. Wel oppassen want de slangen van de verwarmingen liggen onbeschermd en schuivende bagage zou ze kunnen beschadigen. De diepe bovenkasten aan het hoofeinde van het bed kunnen veel lichte bagage herbergen, links en rechts zijn open bergvakken. Opvallend is dat op de bovenkasten boven het bed na ze allen schapjes hebben. Dat vertaalt zich in betere verdeling van de inhoud. Het fraaie en misschien wel nuttige aan de bovenkasten zijn de witte onderkanten. Dat weerkaatst het licht tussen het donker horizontaal getekend houtdecor en geeft dat een schitterend effect. Het kleinste kamertje herbergt een Thetford wc, om je te wassen is er naast het bed een zogenaamde open wasplaats met een in witte kunststof vervaardigd wasbakje omringd met enkele kasten. De kleerkast vormt de scheiding tussen slaap en woongedeelte. Voorin hebben we een ruime zitgroep met opvallend comfortabele kussens palend aan een redelijk grote tafel. Ze zijn niet te diep zodat je een goede rugsteun hebt. Wel moet je de kussens wegnemen als je in de koffer er onder moet zijn. Standaard zijn er afstandschotten voorzien. In winterse omstandigheden beletten ze dat de kussens aan de wand vriezen. Voor twee personen is hij ruim voldoende. Gaan er nog een paar kinderen mee kunnen ze in de omgebouwde zitgroep hun bedje spreiden. Vergeten we de knappe keuken niet ze is zowat de blikvanger in de 450 FU. Ze heeft een donker grijs aanrecht met 3 geïntegreerde kookvuren min of meer in driehoek opgesteld en een ronde spoelbak. Rond het venster is de wand afgeschermd met kunststofplaat. De drie laden met witte fronten en de bovenkast met een al even witte deur zorgen voor een gepast contrast in het interieur. Licht is er voldoende om bij avond de kleine lettertjes van kruiswoordraadsels te kunnen lezen.
De Weinsberg CaraOne 450 FU is een ideale caravan voor een koppel, keurig afgewerkt en de prijs valt ook nog mee.
Tussen het uitgebreid aanbod aan "kastenwagens" zoals de Duitsers ze noemen maakten we kennis met de VW Crafter BD 680 ME. Met zijn meer dan 6 m lengte vragen we ons af of we zulke wagen nog een compacte zwerfauto mogen noemen. Dat betekent echter dat we veel binnenruimte hebben en we veel meer kunnen meenemen als het laadvermogen dat toelaat. Hij heeft de typische wat hoekige snoet van VW, de opvallende decorstukken op de flanken maken dat hij niet ongemerkt in het straatbeeld verschijnt. Het interieur heeft de overbekende indeling want het is niet zo eenvoudig iets anders te vinden voor omgebouwde bestelwagens. Achterin is een dubbelbed dat men geholpen door een stel veren omhoog kan duwen en onderaan fietsen of een motorfiets kan inladen. Links en rechts zijn nog enkele bergvakken. Veel plaats bleef er niet bovenaan, toch heeft men er kleine kastjes geplaatst want zwervers nemen genoeg spulletjes mee om ze te vullen. Aansluitend bij de keuken is de koelkast omgeven door enkele kasten want hoe groter de wagen hoe meer kasten men er kan in monteren. Alle bovenkasten hebben witte deuren wat een mooi contrast vormt met het donker houtdecor voor de meubelwanden. In de doorgang staat een douche want hoe weinig mensen douchen in de zwerfauto, ze zijn niet te verkopen zonder douche. Deze heeft 2 halfronde acrylglazen deuren en is niet te klein. Als de deuren dicht zijn heeft men toegang tot het sanitair en het wasgedeelte waar we een echt miniwasbakje vinden en een goed opgesteld wc. Een al even klein venstertje zorgt voor de afvoer van dampen en aanvoer van verse lucht. Op de traditionele plaats en aan de schuifdeur staat de keuken met 2 kookvuren, een spoelbak en een opklapbaar blad om de werkoppervlakte van het aanrecht wat te vergroten. Onderaan zijn brede laden met witte fronten waarin men veel keukengerief kan bergen. We zien er ook de afsluiters van het gas. Op de kop van de keuken heeft men een uit kantelend vuilbakje gemaakt. Hoewel men het tafelblad van de zitgroep kan uittrekken blijft het toch maar smal, de zitbank echter zit comfortabel. In de stuurcabine zijn comfortabele draaibare zetels, een overzichtelijk instrumentarium en boven de voorruit nog een open schap. Samengevat is deze Knaus BD 680 ME niettegenstaande zijn lengte toch maar geschikt voor een koppel zij genieten van een comfortabel bed en een keurig zoals we van Knaus mogen verwachten afgewerkt interieur.
Knaus Tabbert de fabrikant uit Jandelsbrunn kan terugblikken op een succesvol afgelopen modellenjaar. 23.600 caravans en kampeerauto's rolden uit de fabrieken te Jandelsbrunn, Mottgers, Schlüsselfeld en Nagyorosri. Grote sensationele veranderingen of verbeteringen mag men voorlopig nog niet verwachten. Vele kleine dingen die het leven in een zwerfauto aangenamer zijn het doel voor 2020. Zo krijgen alle vakantievoertuigen van Knaus Tabbert een watersysteem aan boord. Het zorgt voor een smakelijker drinkwater eveneens zullen koffie en thee beter smaken. Bovendien houdt de filter behoudens onzuiverheden ook de kalk tegen wat koffiezet apparaten zeker zullen waarderen. Buiten in de nieuwe vakantievoertuigen kan het filtersysteem "BWT" in oudere wagens gemonteerd worden. Voor de kampeerauto's werd een aan het chassis passende fiets drager ontworpen. Hij heeft een dubbele zwenkarm voor fietsen of een koffer en een verdwijn kogel. Met een druk op de knop komt de kogel automatisch van onder de bumper te voorschijn. De fietsdrager uitgerust met de verplichte verlichting kan maximaal 83 kg dragen. Gelijktijdig biedt men een 320 l grote transportkoffer uit weerbestendig kunststof materiaal aan.
De modellen Van TI Plus, Sky TI, Sky Wave en L!VE zijn standaard uitgerust of als optie te bekomen een gasflessen slee in de zijkant van de wagen. Ze biedt plaats aan twee 11 kg gasflessen. Dank zij het uitschuifsysteem kan men de flessen gemakkelijker omwisselen en aan of afkoppelen. Naar wens kan men de garagedeuren met een centrale vergrendeling laten uitrusten. De LIVE reeks krijgt de kattenogen achterlichten wat het achterfront een ander uitzicht geeft. Op hun beurt krijgen de Sun I zwerfauto's andere schijnwerpers in LED techniek. Voor een aangenamer weggedrag krijgt de Van TI Plus op het MAN TGE basisvoertuig luchtveren op de achteras.
Knaus heeft zijn gamma met de nieuwe integrale LIVE 650 MEG en 700 MEG vergroot. Beide gebouwd op een Fiat Ducato basisvoertuig rollen op enkele assen achteraan en hebben een MTM van 3.500 kg. Langs de kant van de chauffeur heeft de deur centrale vergrendeling. Met zijn grote voorruit heeft het interieur een ruim gevoel. Er is voldoende stahoogte, bergruimte en 6 volwaardige bedden, slechts 4 zitplaatsen met veiligheidsgordels. Horizontaal getekend houtdecor en kasten met witte deuren maken er een aangenaam verblijf van. Aan licht geen gebrek daar zorgen de vele LED's voor. Om het biertje en andere voeding koel te houden beschikken de bewoners over een 142 l Thetford koelkast. Voor de wintervakantie is de Alde vloeistof verwarming een aan te raden optie. Voor 2020 kregen de succesnummers Sky TI en de Sky TI Platinum Selection extra uitrustingen bij en hier en daar kan men wat wijzigingen aan het interieur laten uitvoeren. Om meer plaats te creëren in de 650 MEC werd een zijzit rechts van de zithoek geïnstalleerd. In de stuurcabine van de Platinum Selection zijn de zetels draaibaar, de bijrijderszetel is in de hoogte verstelbaar, is er een airbag en luchtkoeling. Verder behoren nog tot de extra uitrusting voor de 2020 modellen een elektrisch bediend opstapje, Truma iNet Systeem, navigatie systeem, elektrisch verwarmde en verstelbare buitenspiegels om er slechts enkele te vermelden.
De fabrikant uit Neustadt viert dit jaar zijn 15 jarig jubileum. Zoals het hoort met enkele speciale modellen “XV”. De halfintegrale zwerfauto’s en de buscampers krijgen tal van extra’s voor ontspannen en comfortabel rijden.
Blikvanger
Voor het modellenjaar 2020 werden de T68 en de T 69 vooruit geschoven als jubileum modellen. De matzwarte stuurcabine van de halfintegrale gaat vloeiend over in de buitenwanden van de opbouw. Aan de grille is er een Sunlight logo met een witte palm, die perfect is afgestemd op de monochromatische uitstraling van de zwerfauto. De bumpers zijn zwart geverfd, zoals de fietsdrager en de behuizing van de luifel. Hoge achterlichten inclusief dakrails versterken het sportieve uiterlijk van het voertuig. Ook voor het interieur heeft Sunlight iets individueels bedacht met een nieuwe leefruimte. De zitbanken zijn geborduurd met een chic XV-logo. De speciale T-modellen zijn uitgerust met betere vensters, een multimediapakket en voorbedrading voor de achteruitkijkcamera. Ook al aan boord: vlakscherm tv satellietsysteem en andere toebehoren. Zo zijn de jubileum modellen rijkelijk voorzien van nuttige uitrustingsstukken om het de reiziger aangenamer en comfortabeler te maken. Niet minder aantrekkelijk zijn de speciale editie van de CLIFF campers. In een mysterieuze Black Metallic met matzwarte vleugelvormige decorstukken zijn ze gemakkelijk te onderscheiden van hun broers. Net als bij de halfintegrale zijn de bumpers en de behuizing van de luifel zwart geverfd, terwijl het logo in het radiatorrooster contrasteert met een elegant wit. Het XV-borduurwerk op de zitbanken van de TOFINO Beach geeft een individuele toets. Daarnaast heeft het voertuig 16 duim lichtmetalen wielen, bedrading voor de achteruitrijcamera en een Multimedia-pakket. Alle speciale modellen zijn uitgerust met de toebehoren pakketten Basic, Chassis en Chassis Komfort. Deze omvatten dakkappen, doucheruimte bekleding en extra stopcontacten in het woongedeelte. Bovendien zijn de voertuigen extra uitgerust met airconditioning, cruise control, lederen stuurwiel en LED dagrijlichten.
Hiermee heeft fabrikant toch weer enkele creatieve ideeën kunnen uitwerken om zijn 15 jarig bestaan te vieren.
Voor het modellenjaar 2020 heeft de fabrikant uit Neustadt zijn zwerfauto’s weer wat opgewaardeerd en een aantal toebehoren in de opstap reeks toegevoegd. Zwervers zullen zeker hun gading vinden in de 5 verschillende reeksen, aan de jubileum modellen mogen ze zeker niet voorbij gaan.
Snel en beweeglijk
Wie een compacte zwerfauto zoekt zal zeker iets vinden bij de Camper Vans van Sunlight. De CLIFF is het bekijken waard, de prijs maakt hem nog aantrekkelijker. Het interieur is in licht houtdecor wat het ruimtelijk effect beïnvloed. Samen met een knappe keuken is hij het nieuwste product voor 2020. Er zijn 4 indelingen in het aanbod met lengtes van 5,41 m tot 6,36 m. In het interieur kan men zowel dwarsbedden, enkele bedden en stapelbedden vinden.
De “Van” van Sunlight is 18 cm smaller dan de halfintegrale, doch biedt hij nog voldoende woonruimte. Door zijn geringere afmetingen weegt hij ledig iets minder ten voordele van de lading. Hij is gebouwd op een Fiat chassis als V60 en 5,99 m lang met dwarsbed en de V66 heeft met zijn lengte van 6,65 m enkele bedden. Ze hebben eveneens het lichte houtdecor voor het interieur. Voor 2020 hebben de nieuwe bovenkasten automatisch sluitende deuren.
Integrale
De architecten van Sunlight bedachten voor de integrale en halfintegrale talrijke verbeteringen, daar komen nog 2 nieuwe indelingen bij. De succesmodellen van deze kampeerauto’s zijn de 7 m lange T67S en de I67S. Beklede vensters aan de keuken in dezelfde kleur als het aanrecht zijn in alle wagens voorzien. Achterin kregen de wanden aan de bedden een stofbekleding dat geeft een warmer gevoel in de slaapkamer. Aan de zijkant van de zitbank in de A70 is een deurtje gemaakt, handig om schoenen te bergen. Er zijn betere matrassen op de bedden.
Goed om weten dat: alle Sunlight wagens uitgerust zijn met ABS. ESP, airbag, ERD, versterkt polyesterdak en achterwand, zeker niet vergeten dat de fabrikant 7 jaar garantie geeft op de waterdichtheid.
Het meest opmerkelijk aan deze nieuwe productie van Dethleffs is dat de Globeline T 6613 op Mercedes Sprinter is gebouwd. De fabrikant uit Isny koos voor een compacte halfintegraal, bedoeld voor een koppel dat zich met wat meer luxe en comfort wil laten vertroetelen. De architecten kozen voor de succesvolle indeling met enkele bedden plus een hefbed boven de zitgroep. Het meubilair is luxueuze afgewerkt met 2 kleurige bovenkastdeurtjes als blikvanger. Als opbouw en interieur is het zo ongeveer een luxe uitgave van de Pulse 6811LB. Natuurlijk zijn er enkele extra’s in voorzien zoals verwarmde watertank en de meer en meer gebruikte 0,7 m buitendeur met een raampje. Het voorgestelde type heeft een zwarte stuurcabine, wat zeer opvallend is en zeker met de Mercedes snoet, het is wel een optie. Achterin is een garage met een redelijk grote deur. Het Mercedes basisvoertuig heeft zo ongeveer alles wat tegenwoordig aan rij- en veiligheidssystemen te vinden is.
Nieuwe indelingen T/I6617 EB en T/I6717 DBL bij de halfintegraal en integraal modellen en het alkoof type Trend A7877-2 schitterender
De Trend heeft zich ontwikkeld tot een bestseller in het kampeerautoprogramma van Dethleffs. In het nieuwe modeljaar 2020 krijgen de halfintegraal en de integraal modellen twee nieuwe indelingen: een populaire enkel bed indeling met een ruime garage en een eilandbed indeling met een trendy loungezitgroep. Beide indelingen blijven onder een lengte van zeven meter en een MTM van 3,5 t. Het grootste familielid uit de reeks, de Trend Alkoof A 7877-2, krijgt in het nieuwe modeljaar een opwaardering en kenmerkt zich door een chique look, verbeterde details en extra, praktische toebehoren.
Nieuwe indeling Trend T/I6757 DBL
De T/I 6757 DBL is 695 cm lang en zijn MTM ligt onder 3,5 t. De moderne en nieuwe indeling van de zitgroep met tegenoverliggende banken in de lengte geeft het voertuig meer bewegingsvrijheid. Een ander pluspunt is de ruime badkamer, die door middel van schuifdeuren van de woonruimte wordt afgescheiden. Terwijl de integraal modellen het hefbed standaard aan boord hebben, kan men bij de T 6757 DBL optioneel een hefbed voor twee personen bekomen.
Nieuwe indeling Trend T/I6617 EB
Deze indeling beleefde al in januari 2019, op de CMT in Stuttgart, zijn première. Hij heeft enkele bedden, een lengte van 696 cm en een MTM van 3,5 ton, een garage. De Trend T/I 6617 EB heeft een grote badkamer met douchecabine. Bij het binnengaan van het voertuig krijgt u meteen een open gevoel van ruimte door het vrije zicht tot achterin. De integraal beschikt standaard over een hefbed voor twee volwassenen.
De Trend A7877-2
Voor het nieuwe modeljaar 2020 is dit model, met zijn 860 cm het langste Trendfamilielid, niet alleen optisch verbeterd, maar valt hij ook op door zijn vele nieuwe, praktische details. Er zijn 6 volwaardige zitplaatsen en bedden. Bovendien is hij met zijn dubbele vloer geschikt om het hele jaar door mee te reizen. Met zijn MTM van vijf ton biedt hij extra veel ruimte. Voor het nieuwe modeljaar heeft de gezinsalkoof nu een frissere en moderner uitzicht. In het interieur werd hier en daar het Welsh White gebruikt. De pvc-vloer heeft nu een, lichtgrijze natuurtint en het laminaat van de tafel en het aanrecht heeft een nieuw uiterlijk gekregen. De keukenachterwand in gelakt plexiglas heeft achtergrondverlichting. Verbeterde details maken het interieur helemaal af. Het interieur van de Trend A 7877-2 ziet er veel leuker uit.
Vrijdagmiddag 21 juni: We komen samen bij: Camping Holsteenbron Hengelhoefseweg 9 3520 Zonhoven Aankomst tussen 10 en 22 uur honden zijn toegelaten mits aan de leiband! Vergeet uw fiets niet! Samenkomst in Kantine van de camping.
Zaterdag 22 juni: Fietstocht “happen en trappen”: we starten op de camping en fietsen van de ene lekkernij naar de andere. Alles samen een lekkere en gezonde maaltijd! (soep, hoofdgerecht, dessert). Terug op de camping rond 17 uur. (ong. 50 km in verschillende etappes) Zondag 23 juni: -fietstocht van ongeveer 25 km in de omgeving. Prijs Op basis van: 2 personen per motorhome: € 65 Per Persoon 1 persoon per motorhome: € 83 Per Persoon Inclusief: 2 overnachtingen op camping Elektriciteit Happen en trappen tocht Programma Bij problemen onderweg: 0473 36 05 78 (Luc en Heidi) Hoe inschrijven? Neem eerst contact op met Heidi en Luc om uw deelname te bevestigen. (0473 36 05 78 na 19 uur of reymenengels@skynet.be Uiterste inschrijvingsdatum: 10 juni 2019! Het verschuldigde bedrag kan u dan overschrijven op de rekening van De Zwervers: BE88 7755 9103 2741 Met vermelding van uw naam, welke activiteit (Zonhoven in dit geval) en het aantal personen.
“Niet zonder mijn gezin!" besloot Arist Dethleffs in 1931. Hij bouwde toen de eerste caravan van Duitsland, die hij toen nog "kampeerauto" noemde, omdat de fabrikant van skistokken en zwepen zijn gezin tijdens lange dienstreizen bij zich wilde hebben. Het begrip "vrije tijd" kenden toen slechts enkelingen, gezinsvakantie was een privilege en het toerisme stond nog in de kinderschoenen. Met de uitvinding van de Dethleffs caravans begon een nieuw tijdperk, vooral voor de onderneming, die zich op een bepaald moment volledig aan de productie van caravans en later ook van kampeerauto's wijdde. De pioniersgeest van Arist Dethleffs is ook tegenwoordig nog in de onderneming merkbaar: in de permanente verdere ontwikkeling van series, in talloze innovaties en natuurlijk centraal in het campingverhaal: het gezin. Van meet af aan is het bedrijf nauw verbonden met de plaats lsny in Allgàu' Door zijn engagement als "vriend van het gezin" blijft het merk zich concentreren op zijn kerntaak. ln lsny worden naast kampeerauto’s en caravans van het merk Dethleffs ook buscampers en Urban Vehicles van de merken Pössl en Crosscamp ontwikkeld en geproduceerd.
Twee nieuwe compacte indelingen voor 2020
c'joy en c'go hebben nieuwe indelingen voor beginnende kampeerders, overstappers of koppels die op zoek zijn naar compacte en lichte caravans.
c'joy 420 QSH met keuken achterin en dwars tweepersoonsbed aan de voorzijde. c'go 475 FR met een rondzitgroep aan de achterzijde een Fransbed.
De c'joy is met een breedte van 212 cm de smalste caravan in zijn klasse met opbouwlengten van 493 tot maximaal 593 cm. Andere types tot 2.50 m breed vinden we in het gamma. De opbouwlengten variëren van 498 tot 672 cm met een indeling die twee hefbed indelingen biedt. Beide indelingen zijn ontworpen voor paren en de zitgroepen kunnen indien nodig optioneel heel eenvoudig tot bedden worden omgebouwd. De c'joy 420 QSH Deze smalle en compacte indeling heeft een totale lengte van 612 cm en een opbouwlengte van 503 cm. Aan de voorzijde bevindt zich een dwars tweepersoonsbed, dat eenvoudig te bereiken is via een opstap. Bijzonder praktisch is de keuken achterin met daarnaast de badkamer.
c'joy hebben een eenvoudige inrichting, maar met alles erop en eraan, met compacte afmetingen en een laag gewicht keren we terug naar de oorsprong van het kamperen. Hij heeft alle kampeerbenodigdheden aan boord in de gebruikelijke Dethleffs kwaliteit, maar met het oog op een aantrekkelijke prijs en het gewicht zijn alle zaken weggelaten die hem zouden overbelasten.
De c'go 475 FR
Deze indeling is 230 cm breed en heeft een opbouwlengte van 558 cm. Hij heeft een Fransbed aan de voorzijde met daarnaast een badkamer met open wasgelegenheid. Aan de achterzijde bevindt zich een rondzitgroep, die net als de keuken genoeg ruimte voor koppels biedt
ln het modeljaar 2018 is de c'go volledig herzien. De reeks is in het bijzonder gericht op nieuwkomers in het kampeersegment. Sinds begin 2019 is het gamma verrijkt met twee hefbed-indelingen. Ondanks de overzichtelijke afmetingen biedt hij veel ruimte dankzij een hefbed boven de zitgroep en door een stahoogte binnenin van 208 cm heeft u ook nog veel ruimte boven uw hoofd.
De nieuwe Nomad
De reeks bestaat uit 12 indelingen, waarvan 2 nieuwe De vorm van de caravan bleef behouden, maar de achterbumper met integraalverlichting, de chromen sierstrips aan de zijkanten en de rangeergrepen in chroomlook laten al doorschemeren dat de Nomad in het nieuwe modeljaar een verandering heeft ondergaan. En één blik op het interieur is genoeg: niets is hier bij het oude gebleven, de nieuwe Nomad heeft een volledige opwaardering gekregen.
De reeks biedt keuze aan twee- of eenpersoonsbedden met doordachte oplossingen voor de woonruimte. Komt er opeens bezoek of reizen er kinderen mee, dan kunnen snel extra slaapplaatsen worden gecreëerd. Als alternatief zijn er drie kinderbed-indelingen. De opbouwlengten lopen uiteen van een compacte 550 cm tot 805 cm. Afhankelijk van het model varieert de breedte van de caravan van 230 tot 250 cm. De Nomad heeft een omvangrijke standaarduitvoering met onder andere een antislingerkoppeling, zelfstellende remmen, een GFK-dak. indirecte binnenverlichting, een grote koelkast en een buitendeur met raam.
De ontwikkelaars van Dethleffs hebben bij het nieuwe ontwerp van de Nomad speciale aandacht besteed aan het interieur en de keuken. De binnenruimte van de Nomad is er in een harmonieuze combinatie van licht hazelnootbruine meubelpanelen, grijs-beige hoogglans-bovenkastkleppen en een vloer in steenlook. De moderne, maar toch knusse omgeving wordt ondersteund door een sfeervolle, indirecte belichting. De dwarsstructuur van het houtdecor geeft de binnenruimte een royale ruimtelijke indruk.
De nieuwe keuken van de Nomad heeft een kookeenheid met aangepaste spoelbak. Laden, een uittrekbare apothekerskast en de koelkast maken de praktische onderdelen in de keuken
Negen van de twaalf indelingen zijn al bekende klassiekers uit het modellenprogramma. Nu zijn er twee nieuwe. De eerste is de tweepersoonsbed-indeling Nomad 490 BLF met Fransbed. Het opvallende aan deze indeling is de kopkeuken in de 230 cm brede en 590 cm lange caravan. De plaatsing aan de voorzijde creëert veel ruimte en geeft het idee van een open woonkeuken. In de badkamer is standaard een raam aanwezig. Doordat het aanrecht naast de ingang is geplaatst en door de centrale zitgroep is het zicht bij het binnenkomen volledig vrij, waardoor een ruimtelijke indruk ontstaat.
De Nomad 490 EST heeft enkele bedden en een totale lengte van 729 cm. Hij valt op door een grote badkamer achterin met veel bergruimte. De bedden zijn meer dan 2 m lang. Bij deze indeling is de focus op slaapcomfort en de badkamer gelegd.
Regelmatig komt Dethleffs met iets nieuws op de markt. Soms is het spectaculair zoals nog maar pas de Coco. Dat houdt wel een risico in want hoe knap en vindingrijk het ontworpen is, de kampeerders moeten het kopen. Voor enkele jaren werd de c’joy voorgesteld, een eenvoudige caravan bedoeld voor jonge gezinnen al dan niet met kinderen. Prijs en gewicht waren de grote troeven. Hij sloeg goed aan bij het publiek en hij werd ieder jaar opgewaardeerd, nu lijkt hij niet meer op de goedkope versie van voor enkele jaren. In tussen is de reeks uitgegroeid tot 15 types met opbouwlengten van 4,93 tot 6,72 m met het langer worden van het koetswerk neemt ook de breedte toe van 2,12 tot 2,5 m. Voor zowel gezinnen zonder kinderen als met 3 kinderen zijn er volwaardige zit- en slaapplaatsen voorzien.
Geschikt voor een koppel
We maakte kennis met de c’joy 460 LE een prima caravan voor een koppel, hij heeft een opbouwlengte van 5,53 m en is 2,12 m breed ideaal als toercaravan waarbij het gewicht tot 1200 kg beperkt is. Uiterlijk is er buiten wat decorstukken weinig verschil met de andere caravans van Dethleffs te merken. Hij heeft een licht schuin voorfront met geïntegreerde disselkoffer, venster en luiken waar nodig is en achteraan krachtige lichten om “gezien te worden”. Model 460LE voor het jaar 2020 valt best mee als je binnenstapt. Zijn lichte kleuren met enkele donkere tinten zijn daar niet vreemd aan. Hij heeft een veel gevraagde indeling met enkele bedden en vooraan een zitgroep. Bij middel van een uittrekbare lattenbodem kan men de bedden tot één groot formaat omvormen. Onder de bedden zijn koffers, echter oppassen niet te zwaar laden want dat beïnvloed nadelig de kogeldruk. Achterin zijn bovenkasten met tweekleurige deurtjes, de kasten hebben een grote inhoud helaas ze hebben geen verdelingen. Dat heeft natuurlijk te maken met de prijs en het gewicht. Links en rechts zijn vensters met er boven open legvakken. De zitgroep met zijn comfortabele zittingen is ruim bemeten voor een koppel. Om in de bergvakken onder zittingen te kunnen moet men minstens de rugkussens wegnemen. De verhouding tafel-zithoogte is keurig berekend om comfortabel aan tafel te kunnen zitten. Hier ook zijn bovenkasten met de knappe tweekleurige deurtjes. Dus aan bergvakken is er geen gebrek. Volgens het boekje mag de 460 LE 305 kg vakantiebagage laden, voor 2 personen is dat meer dan genoeg. Wat ons opviel was de verlichting. Twee eenvoudige doch veel lichtgevende plafondlampen zorgen voor de algemene verlichting. Wil men het wat gezelliger houden steekt men de verstelbare en van schakelaar voorzien LED’s in de zitgroep aan. Om het kookproces in de potten te volgen heeft men er boven LED’s gemonteerd. Het aanrecht bevat 3 kookvuren en wasbakje afgedekt met een glazenplaat. Onderaan vinden we een koelkast plus laden en boven nog een kast zelfs met verdelingen. In de badkamer is in verhouding een redelijk breed wastafeltje. De sproeier van de kraan doet eveneens dienst voor de douche. Daar douchen is geen aanrader er is te weinig plaats en na de eerste warmwater druppels kleeft het gordijn tegen je billen. Het sanitair van de camping is zoveel handiger, bovendien moet men geen water aansleuren en het daarna weer afvoeren. Het draaibaar wc is gebruiksvriendelijk opgesteld.
Samengevat
Voor zijn prijs heeft de c’joy 460LE een keurig afgewerkt interieur dat met zijn kleurvariaties waar men nog wat eikenhout decor in gebruikt heeft snel een vakantie gevoel zowel voor de zomer als voor een niet te extreme koude wintervakantie zal opwekken.
De Pulse bestaat uit twee reeksen de integralen en de halfintegrale. De indelingen zijn identiek. Drie hebben enkele bedden achteraan, de andere hebben een eilandbed. Ze zijn alle geschikt voor minstens 3 reizigers. Buiten de bedden achterin hebben ze een hefbed boven de zitgroep. Rekening houdend dat de mensen groter worden zijn het hefbed en één enkel bed 2 meter lang.
De Pulse kreeg een sober maar toch mooi getekend uiterlijk mee. Een eenvoudige penseel streek van de schilder en enkele zwarte vlakken op de snuit boven de stuurcabine zorgen voor een elegante verschijning.
Via een brede buitendeur komen we in een mooi en keurig afgewerkt interieur terecht. Direct aan de deur is een schoenlade en de drager voor de TV. Boven de deur is het bekende bedieningspaneel met drie wijzerplaten. Het elektrisch bediend hefbed boven de zitgroep is hier vlak bij. De zitgroep zelf is net groot genoeg voor de drie bewoners, als men geen te uitgebreid eetgerief op tafel zet komen de drie bewoners best aan hun trekken. Boven de vensters en de voorruit zijn open vakken waar men veel in kwijt kan dat men snel en regelmatig bij de hand wil hebben. Bovendien is er ook nog een dakluik. Achter de zitbank bevindt zich de keuken met in het aanrecht geïntegreerd drie kookvuren en de spoelbak. Onderaan zijn 3 laden en een kast voor de grote voorwerpen. In de grote bovenkast zijn verdelingen en de deuren plooien samen bij het openen. De kleerkast kan de balkleren van mevrouw herbergen zonder dat ze de bodem raken. Om je van kop tot teen te bewonderen is de hoge spiegel een wel gekomen hulp. De smalle Thetford koelkast is bijna even hoog. Achteraan hebben de enkele bedden comfortabele matrassen. Indien gewenst kan men er één groot bed van maken. Onder het voeteinde van de bedden zijn kasten en de treden naar de bedden kunnen ook nog vol geladen worden, aan bergruimte is er zeker geen te kort. Links en rechts zijn vensters. De badkamer heeft een met acrylglazen vouwdeuren afzonderlijk douchecel. Daarnaast een klein wasbakje en al even kleine kastjes. Het draaibaar toilet zit wel comfortabel. De architecten echter hebben er geen rekening mee gehouden dat je buiten comfortabel zitten ook nog iets anders moet doen en dat lukt niet want je zit geperst tussen 2 wanden met alle gevolgen dat je niet uw.......
Samen gevat heeft de Pulse T6811EB een mooi en gezellig interieur. De afwisselende kleuren van wanden, kasten, deuren met hier en daar nog wat houtdecor maken dat het er aangenaam vertoeven is. Ook bij avond kan je zowel overal veel licht hebben of het verminderen tot een gezellige sfeerverlichting.
Vandaag is het gerecht op 200 plaatsen tegelijkertijd binnengevallen om een bende autodieven op te rollen. Autozwendel is een zeer lucratieve business. Waar moet u op letten wanneer u uw wagen verkoopt om niet in hun netten verstrikt te raken?
Het internet is op vandaag dé plaats om uw tweedehandswagen te koop aan te bieden. Malafide criminelen misbruiken het medium en de goedgelovigheid van de particuliere verkopers om hen hun wagen te ontfutselen.
Waar moet u op letten:
Controleer de identiteit van uw koper: is het een handelaar, ga checken op het internet of hij wel degelijk bestaat. Ga desnoods ter plaatse.
Maak een verkoopovereenkomst op waarin u de verkoop bevestigt met vermelding van de gegevens van het voertuig, de verkoper en de koper.
Allerbelangrijkst: sta nooit uw voertuig, uw sleutels of documenten af voordat de volledige betaling werd geregeld. Indien u cash ontvangt: vergeet niet tijdens de openingsuren bij de bank langs te gaan en te checken of de biljetten die u ontvangt wel écht zijn. Vertrouw geen énkel bewijs van overschrijving: enkel indien u zélf het bedrag op uw rekening ziet staan, kan u met gerust gemoed uw wagen overhandigen.
Indien u écht geen enkel risico wil lopen, ga dan langs bij een TRAXIO-erkend dealer of verkoper. Hij zal u met raad en daad bijstaan en samen met u alle (wettelijke) formaliteiten afhandelen.
Hier klopt het hart van de caravaning: van 31 augustus tot en met 8 september 2019 (vakbezoekersdag op 30 augustus) mogen de bezoekers van CARAVAN SALON DÜSSELDORF zich op een unieke selectie rondom de vrijetijd verheugen. “Opnieuw zal het beursterrein van Düsseldorf tien dagen lang het belangrijkste trefpunt zijn voor alle vrienden, liefhebbers en fans van Caravaning. Op ’s werelds grootste beurs voor zwerfauto‘s en caravans presenteren meer dan 600 exposanten op een oppervlakte van 214.000 vierkante meter een grote hoeveelheid wereldnoviteiten, premières en innovaties. Hier biedt de branche ook aan de hand van studies of de presentatie van opzienbarende prototypes een blik in de toekomst van het mobiele reizen. CARAVAN SALON is zowel voor bezoekers als voor exposanten het highlight van het jaar,” aldus projectleider Stefan Koschke. In Düsseldorf zullen ruim 130 caravan- en kampeerautomerken met meer dan 2.100 vrijetijdsvoertuigen te bewonderen zijn – van mini-caravans met slaapplaatsen en kookgelegenheid voor de kleine portemonnee tot aan luxueuze zwerfauto’s - alles is op de beurs te vinden. Het aanbod omvat zowel bewezen modellen en voertuigklassiekers als splinternieuwe modellen voor het seizoen 2020, die voor het eerst op CARAVAN SALON worden gepresenteerd. Daarnaast vinden de bezoekers in 13 hallen en op het buitenterrein zoals gebruikelijk ook toebehoren, inbouwonderdelen, tenten, mobiele woningen, vakantiebestemmingen en camping- en zwerfautoparkings.
Een tweedehandsvoertuig invoeren en inschrijven: waarop moet u letten?
Bent u van plan een tweedehandswagen uit de EU aan te kopen? Dan worden binnenkort een aantal zaken makkelijker, maar…
Van alle ingevoerde nieuwe wagens sturen de Belgische importeurs systematisch alle technische kenmerken door naar de DIV: de preregistratie. Dit laat toe later een wagen via webDIV elektronisch in te schrijven aangezien de overheid al over alle noodzakelijke informatie beschikt.
Dit kan vanaf begin april eveneens voor ingevoerde tweedehandswagens maar veronderstelt ook een preregistratie van deze wagens. Een gewone inschrijving met het formulier ‘Aanvraag tot inschrijving’ kan nog tot eind juni. Vanaf 1 juli zullen alle niet-gepreregistreerde voertuigen geweigerd worden aan de loketten van de DIV.
Nadat u dus eerst via een douanekantoor uw wagen heeft ingeklaard, dient u deze te preregistreren. Wil u dit als particulier zelf doen, dan kan dit via de website van de DIV. Daarna gaat u met de wagen naar de technische keuring, waar men een document ‘aanvraag tot inschrijving’ aflevert. Normaliter kan de keuring nog ontbrekende gegevens in het preregistratiedossier aanvullen maar in de praktijk blijkt dit niet altijd het geval. Let u er dus zeker op alle gegevens in de preregistratie volledig op te nemen. Hierna kan uw verzekeraar via webDIV uw wagen inschrijven.
Wil u zich al deze moeite besparen? Indien u een occasie aankoopt via een professional, neemt hij deze hele adminstratieve procedure voor zijn rekening. En u vertrekt met een wagen waarop u minstens één jaar garantie geniet.
Tijdens de wintermaanden vragen de startbaterijen extra aandacht. Wat oudere batterijen die tijdens de warme maanden nog voldoende vermogen leveren om de motor te starten geven op een koude wintermorgen forfait. Batterijen verliezen tijdens hun eerste 4 tot 5 jaar een deel van hun vermogen, daalt het kwik naar de nul of lager schiet er weinig van over. Wie weinig met zijn zwerfauto op stap gaat, zeker tijdens de koude maanden, kan best de batterij in een verwarmde plaats stokkeren tenzij de wagen in een verwarmde plaats staat hoeft het niet. Kan je de batterij aan een druppellader aansluiten is dat een betere oplossing.
In winteroorden
In winteroorden kan het er slechter aan toe gaan. Temperaturen onder het vriespunt zijn geen ideale omstandigheden om de batterij in optimale toestand te houden. Van het ogenblik dat je op een vaste stek staat is een batterijlader aansluiten een goede optie. Kan de batterij genieten van een warme luchtstroom uit de kachel in de woonruimte is dat een pluspunt. Men kan als er plaats is de batterij rondom isoleren, dat help slechts een korte tijd. In tegenstelling tot huishoudbatterijen moet een startbatterij een korte tijd veel stroom kunnen leveren om de motor aan het draaien te krijgen. Vooral in de winter heeft de motor wat moeite om in beweging te komen en een oudere batterij heeft nog maar de helft van haar maximale capaciteit. Daarom moet je bij aankoop van een nieuwe batterij altijd uitkijken dat ze hetzelfde vermogen heeft als de oude. Gebruik je de kampeerauto regelmatig voor korte afstanden, vooral in de winter, rijd je met licht, verwarming, radio of luchtkoeler om de ruiten te ontwasemen draait de alternator niet lang genoeg om de batterij voldoende op te laden. Het is dus aan te raden om eens per week of na 2 weken de lader aan te sluiten. Het is dodelijk voor een batterij als ze lang half of minder geladen blijft staan. Bij een poging tot starten is ze dan plotseling helemaal “plat” en kan je maar best een nieuwe aanschaffen.
Starten met hulp.
Wil de motor niet starten wegen een te zwakke batterij kan een behulpzame automobilist soms helpen. Wees echter zeer VOORZICHTIG want de autocomputer zou wel eens de geest kunnen geven. Veiliger is het zeker wat betreft de elektronica om de wagen in gang te trekken, al is het soms niet evident om de wagen van zijn parkeerplaats te krijgen. De voorkeur gaat naar een pechdienst of garagist. Het allerlaatste middel is met de hulp van de batterij in een andere wagen. Men moet over voldoende dikke startkabels beschikken vooral omdat het bijna altijd om dieselmotoren gaat.
Aan het werk
De energie leverende motor moet draaien vooraleer de startkabels worden aangesloten. Vergeet niet de handrem van beide wagens aan te trekken.
Een plus pool vind je bij veel wagens onder de motorkap en hoef je niet op zoek te gaan naar de soms moeilijk te bereiken stroomleverancier.
Alle stroomverbruikers bij het slachtoffer moeten uitgeschakeld worden.
1 startkabel aansluiten aan de plus pool van de lege batterij.
2 het andere einde aan de plus pool van de goede batterij.
3 Tweede kabel aan min pool van de goede batterij
4 het andere einde aan zuiver metaal ergens aan het koetswerk klemmen. NOOIT de kabel aansluiten aan de min pool van de lege batterij. In uitzonderlijke omstandigheden kan een gasontploffing plaats vinden.
5 even wachten, versnellingen uitschakelen, koppelingspedaal indrukken en de motor starten.
6 draait de motor, de bekabeling in omgekeerde volgorde ontkoppelen en minstens 50 km rijden. Binnen die tijd de motor zeker niet stilleggen.
Bij de foto’s
1 Startkabels lang en dik genoeg
2 Fiat Ducato aansluitpunt
3 Fiat Ducato aansluitpunt afgedekt
4 Fiat Ducato batterij onder de voeten in de stuurcabine
Wie kent de situatie op de camping of de parkeerplaats niet. De wagen staan schuin of vooraan te hoog of te laag. Meest voorkomend is in de koffer duiken en wiggen onder te lagen wielen leggen. Dat gaat niet altijd even vlot. Heeft men een volautomatisch systeem om de wagen horizontaal te zetten, enkel op een knop drukken en de rest gaan vanzelf. Sommige wagens hebben hoek steunen dat is in veel gevallen een goed middel om de wagen te stabiliseren. Kampeerders vragen regelmatig of er luchtkussens voor kampeerauto’s met hogere gewichten bestaan. JA, voor de zwaardere zwerfauto’s is de Camper Editions (camper en camper plus) ontwikkeld. ▪ Hoge laadcapaciteit en draagvermogen: geschikt voor voertuigen tot 7,5 ton ▪ voor bandbreedtes tot 255 mm (flat-jack® camperversie) en tot 275 mm (flat-jack® camper plus versie) ▪ supereenvoudig en ruimtebesparend ▪ Bandbescherming en ophanging ▪ met speciale binnen constructie voor kampeervoertuigen en dus ook op oneffen terrein te gebruiken. (een platte jack® camper kussen tot 6 cm, twee kussen samen tot 12cm) Nieuw: camper plus. Met een kussen tot 12 cm opblazen is mogelijk (afhankelijk van gewicht!)
Het opblazen van de Flat-Jack kan zowel met een voetpomp als met een motor aangedreven pomp.
De geschiedenis van Eura Mobil vangt aan in de tijd dat veel mannen met nu bekende namen een caravan bedrijf opstartte. Meestal begon dat met een caravan voor zich zelf te maken, de buren vonden hem mooi, maak je er voor ons ook een? was de volgende vraag. Nog een voor nonkel Jef en de start was gegeven. De garage werd te klein.
Zo begon Heinz Blessing de oprichter van de Blessing Wohnwagen GmbH in Sprendlingen wat later Eura Mobil GmbH zou worden.
Tot 1969 gingen de caravans vlot van de hand. Heinz Blessing’s gezondheid liet hem een beetje in de steek en hij trok zich terug uit het bedrijf. Zijn vrouw Annelies nam de leiding over.
Het verhaal kennen we, Heinz Blessing ging graag op reis, dus begon hij zoals enkele andere vaardige mannen zelf een caravan te bouwen. De caravan werd uit triplex gemaakt in een aanbouw achter zijn huis. Aluminiumplaten zoals we ze nu kennen waren toen nog niet beschikbaar. Heinz was elektro ingenieur van beroep en hij zorgde voor de technische inrichting van cinema’s. De cinemarkt verminderde en hij veranderde van beroep in hobby caravanbouwer. In 1959 richtte hij de Blessing Wohnwagenbou GmbH op. Om kosten te besparen bouwde hij met een vriend schrijnwerker enkele caravans samen op. Het koetswerk van de eerste caravans was enkel gemaakt met triplex later werden ze met aluminium plaat bekleed. Vanaf het begin echter werden ramen met dubbelglas gemonteerd. Eerst tweedelige die toen in de VW bus werden gebruikt. Voor en achter hadden de caravans een mini luifeltje boven de ramen om te beletten dat het regenwater over het glas liep. Zijn vrouw Annelies was voor het interieur verantwoordelijk, zij zorgde voor de kussens, gordijnen en alles wat met kleuren en bekleding te maken had. Beide stonden tussen de arbeiders en hielpen de eerste caravans mee op wielen krijgen. De vraag naar Blessing caravans steeg gestadig en er moest naar een grotere productiehal worden uitgekeken. In 1965 werd een nieuwe hal gebouwd in de Kreuznacher Strasse. Er moest ook een nieuw logo getekend worden. Maar de kompasroos in het midden van een rode cirkel bleek een doorn in het oog van de autofabrikant Mercedes te zijn. Niettegenstaande veel tegen stribbelen moest het logo weg. Men moest weer een ander logo ontwerpen. In de begin jaren werden 200 caravans verkocht vooral aan bezoekers van de beurzen in Essen, IAA Frankfurt en Lausanne. Het handelaarsnet in binnen en buitenland werd uitgebreid tot de fabrikant eens verscheen op het titelblad van de “Quick”(1,7 miljoen oplage) toen ging de vraag naar Blessing caravan met sprongen omhoog. In 1963 werden 5 verschillende modellen gefabriceerd met een opbouw tussen de 3 m en de 4,25 m. Op het einde van de jaren 60 produceerden ze jaarlijks 800 caravans met 50 werknemers. Ze werden per spoor naar de handelaars gevoerd. In 1969 wou men de naam veranderen in “Europa Caravan” dat mocht niet, “Euro” was reeds gepatenteerd dan maar EURA wat staat voor E = Erholung, U = Urlaub, R = Reisen en A = Auspannen. Daarmee was de eerste steen gelegd voor het huidig bekende Eura Mobil.
Steeds meer auto- en zwerfautomobilisten verkiezen vierseizoenenbanden voor hun wagen. Ze sparen 2 maal per jaar een bandenwissel uit en eventueel onkosten voor de stokkering. Wie hier in de lage landen verblijft en zijn ritten beperkt in de omgeving van zijn woonplaats zal weinig problemen met sneeuw en andere gladde wegen ondervinden. Wie echter naar de winteroorden vertrekt zijn “echte” winterbanden een aanrader.
Tegenwoordig kiezen 34% chauffeurs voor vierseizoenenbanden terwijl ongeveer nog een 60% voor winterbanden kiezen. Een belangrijk element voor de meeste gebruikers is het 2 maal jaarlijks omwisselen van de wielen op voorwaarde dat beide types banden op velgen staan. De banden telkens van velgen veranderen is geen al te best idee. Dat is ieder jaar telkens een kleine besparing van tijd en euro’s. Wie een stel winterbanden versleten heeft zal gemakkelijker terug winterbanden aanschaffen omdat het een veiliger gevoel geeft. Andere die hun auto thuis kunnen laten bij winterweer houden het meestal bij vierseizoenenbanden of zelfs de zomerbanden. Vierseizoenenbanden hebben het nadeel dat ze wat sneller verslijten en afhankelijk van de rijstijl moeten ze meestal vóór de 60.000 km vervangen worden. Winterbanden geven wel een veiliger gevoel, let op ze hebben ook hun beperkingen want op bevroren en hard gereden sneeuw hebben ze weinig grip net zoals op verijzelde wegen. Bij een niet aangepast rijgedrag rijdt of schuift de wagen ergens naartoe waarheen je het niet graag hebt.
In sommige landen worden de vierseizoenenbanden tijdens de wintermaanden niet aanvaard tenzij het sneeuwvlok symbool er op staat.
Waar zijn winterbanden verplicht?
België – niet verplicht
Frankrijk – winterbanden enkel verplicht wanneer een verkeersbord dit aangeeft, maar ze worden wel aanbevolen. De winterbanden moeten voorzien zijn van een M+S aanduiding en hebben een minimaal vereiste profieldiepte van 3,5 mm. Sneeuwkettingen zijn eveneens verplicht wanneer dit met een verkeersbord wordt aangegeven. Ook kunnen deze verkeersborden voorzien worden van de tekst ‘pneus à neige admis’, wat betekent dat sneeuwkettingen niet verplicht zijn wanneer je op winterbanden rijdt. Rijd je met sneeuwkettingen? Dan is het goed om te weten dat de maximum snelheid, afhankelijk van de kettingen, 50 km/h is.
Luxemburg – verplicht bij winterse omstandigheden
Nederland – niet verplicht
Italië – enkel verplicht vanaf een aangepast verkeersbord.
Oostenrijk –Als automobilist ben je in Oostenrijk van 1 november tot 15 april verplicht, bij winterse omstandigheden, winterbanden te gebruiken. Buiten deze periode kan er in de Oostenrijkse bergen een verplichting zijn tot deze winterbanden, dat wordt kenbaar gemaakt met een verkeersbord. Winterbanden in Oostenrijk hebben minimaal 4 mm profieldiepte nodig, alsmede een M+S aanduiding. Mocht je auto niet beschikken over winterbanden, ben je verplicht om sneeuwkettingen om te leggen. Let hierbij wel op, het is alleen toegestaan om met kettingen te rijden wanneer het wegdek bedekt is met sneeuw of ijs. Ook in Oostenrijk ligt hierbij je maximale snelheid op 50 km/h. Tijdens de winterperiode moet men passende sneeuwkettingen aan boord hebben.
Duitsland – In Duitsland is het, bij winterse omstandigheden, verplicht om banden met winterse eigenschappen te gebruiken. Dit mogen winterbanden of vierseizoenenbanden banden zijn. Sinds kort is de Duitse wet aangescherpt: banden met enkel een M+S aanduiding zijn niet langer goedgekeurd, banden met het Alpine-symbool (berg met een sneeuwvlok) zijn verplicht. Wanneer je als automobilist in het bezit bent van enkel M+S gemarkeerde banden, mag je deze voorlopig in Duitsland blijven gebruiken (mits deze vóór 1 januari 2018 geproduceerd zijn).