Voor het volgend modellen jaar heeft Hobby zo maar eventjes 58 verschillende types in de aanbieding.
Hobby is al jaren bekend voor zijn gezellige interieurs, buiten gewijzigde indelingen voor meer levensruimte, zijn de woongedeelten in de caravans nog verfijnd.
Met de 560 FC en de 720 WQC presenteert de fabrikant uit Fockbek twee nieuwe lay-outs in het Prestige-modellensegment. Bij een totale lengte van 7,51 m is de 560 FC uitgerust met een tweepersoonsbed met aangrenzend een wasruimte en een aparte douche. De 720 WQC heeft een totale lengte van 9,04 cm. Deze grote caravan is voorzien van een dubbele as, heeft een groot uitschuifbaar eilandbed bed en ook een ruime badkamer met een aparte douche behoort tot de voorzieningen. Een andere comfortpunt is de verwarmde kapstok bij de ingang, bedoeld om natte kleding te drogen. Optioneel kan de 720 WQC worden voorzien van Alde vloerverwarming. De Hobby Ontour, De Luxe, De Luxe Edition en Excellent modellen zullen hetzelfde achterfront krijgen zoals vorig jaar is uitgevoerd bij de Prestige-reeks. Gezien het verkoopsucces van het nieuwe achterfront bij de Prestigereeks is dit een logisch vervolg voor de andere modellen. Bij de Premium blijft alles bij het oude.
De Hobby Prestige.
De Hobby Prestige wordt, volgens de fabrikant uit Fockbek, gemaakt voor gezinnen met stijl die ruimte op prijs stellen. Deze luxe caravan is beschikbaar in elf indelingen, waaronder twee gezinsvriendelijke indelingen. Volgens Hobby heeft de Premium de caravan ontwerp wereld zo'n beetje op zijn kop gezet. Logisch dat de zes indelingen dan ook onveranderd het seizoen 2020 in gaan. Wel zijn het tft-bedieningspaneel en de aluminium velgen nu voortaan standaardvoorzieningen.
De lichtgewicht reiscaravan bij uitstek, de OnTour, begint bij 1200 kg en is 2,20 m breed. Deze compacte caravan is dan ook door een kleinere auto goed te trekken. Net als in het seizoen 2019 zullen de vier bestaande indelingen ook in 2020 onveranderd leverbaar zijn.
De Hobby De Luxe.
Bij de Hobby De Luxe reeks heeft de consument door vijf nieuwe indelingen nu de keus uit totaal 18 types, waar onder zes met een kinderkamer. Nieuw zijn hier de 440 SF, de 460 SFi de 540 FU, de 540 UFF en de 650 KFU. Maar eigenlijk zijn dit gewoon lay-outs die zijn overgenomen uit de OnTour-serie.
Over De Luxe Edition zegt men bij Hobby dat het de meest gezinsvriendelijke caravan is. En misschien is dat ook wel zo, omdat maar liefst vier van de zes modellen geschikt zijn voor een gezin. Veel liefhebbers van een Hobby vallen dan ook voor de sportieve en dynamische uitstraling.
De Hobby Excellent is verreweg het populairste model, het ruime interieur en de sfeerverlichting zijn er de blikvangers, maar ook het exterieur geeft voor veel kopers de doorslag. De Excellent zal in 2020 leverbaar zijn 13 verschillende indelingen, waarbij opgemerkt moet worden dat de 560 KMFE wordt vervangen door de 650 UMFE. Hobby-kenners weten dat dit model afkomstig is uit de Prestige-serie. Als de kers op de taart is het interieur opgefrist met andere bekledingen en gordijnen.
Ontspannen kamperen tijdens de winter Truma Service tijdens de kerst- en nieuwjaarsperiode 2019 Ook dit jaar staat Truma Service paraat tijdens de kerst- en nieuwjaarsperiode om u de kans te geven ontspannen te kamperen tijdens de winter. Van 21 tot 31 december 2019 staan Truma servicemonteurs voor u klaar op vijf campings in Duitsland, Oostenrijk en Italië. Deze experten repareren toestellen, vervangen onderdelen en staan ter beschikking om u tips te geven en uw vragen te beantwoorden over alle producten: • Naturcampingpark Isarhorn, 82481
Mittenwald, Duitsland • Camping Grüntensee, 87497
Wertach, Duitsland • Camping Bankenhof, 79822
Hinterzarten am Titisee, Duitsland • Eurocamp Wilder Kaiser, 6345
Aschau, Oostenrijk • Caravan Park Sexten, 39030 Sexten,
Italië De camping in Sexten wordt bediend door onze Service Partner (27 tot 31 december 2019) PCS Camper Mobiel: +39 340 573 6194 Contact: Michael Pistore Van daaruit bestrijken we ook de omliggende campings. De Truma Service is tijdens de vakantiedagen voor noodgevallen telefonisch bereikbaar op het centrale nummer +49 (0) 89-46 17 20 20. Verdere info: www.truma.nl/service. Winterservice ook in Zwitserland Ook in de Zwitserse Alpen staat van 24 tot 31 december 2019 een service voor noodgevallen ter beschikking. Winterkampeerders kunnen zich direct tot de Truma Service Partners of de Trumaimporteur Selzam AG wenden. Regio Graubünden / Kanton Graubünden Camper Huus, Felsenaustr. 41, 7000 Chur Tel.: +41 81 284 64 79 Mobiel: +41 79 350 85 86 Contact: Roland Meier Regio Rhônetal / Kanton Wallis Caravan-Service Siegenthaler, Walligrundstr. 32, 3930 Eyholz Tel.: +41 27 946 23 07 Contact: Kurt Siegenthaler Alleen service in eigen werkplaats Regio Centraal Zwitserland / Kanton Luzern Arber Caravans, Sagenwaldstrasse 26, 6033 Buchrain Tel.: +41 41 448 28 28 Mobiel: +41 79 777 57 70 Contact: Ueli Arber Alleen service in eigen werkplaats Regio Mittelland KHC Service GmbH, Güterstrasse 19, 5014 Gretzenbach Tel.: +41 76 589 57 79 Contact: Martin Debald Mobiele Service Partner Truma importeur Selzam AG, Harzachstrasse 8, 8404 Winterthur Servicetelefoon: +41 900 085 085 Contact: Alois Haueis
Sinds 1949 is Truma een belangrijke fabrikant voor vrijetijdsvoertuigen.
Het begon in 1949 toen Phillipe Kreis een gaslamp voor zijn Engelse avondlessen ontwikkelde, want tijdens de naoorlogse jaren viel de elektriciteit in zijn streek om de haverklap uit. Die gaslamp kende ook succes in bedrijven en huishoudens dat zelfs zijn studenten nu en dan een handje hielpen om er genoeg te kunnen maken. Datzelfde jaar richtte hij Truma op, genoemd naar de toenmalige president van de USA Harry S. Truman, die hij zeer waardeerde voor de hulp bij de heropbouw van Duitsland. In 1961 brengt hij de eerste caravan verwarming op de markt, die het winterkamperen met caravan mogelijk maakte. Na wat experimenteren lanceert hij in 1969 de gasdrukregelaar “Dogmatic”. Een regelaar die de volle gasfles opent als de lege leeg is. Na verder onderzoek groeide hieruit de Truma Duo Control CS, hij beschikt over een geïntegreerde crashsensor die verwarmen tijdens het rijden wettelijke toelaat. Intussen is Truma een belangrijke wereldwijde fabrikant geworden van gastoestellen en brengt hij in 1975 de Trumatic E verwarming uit, die later model stond voor de VarioHeat. Nieuwe toestellen volgden elkaar soms snel op want in 1976 verschijnt de Truma Therme en meteen hadden we warm water in de caravan. Voor het volgend product, de gas/elektroboiler moesten we wachten tot 1981. Hij zorgde voor meer en sneller warm water. Dertien jaar later in 1994 verschijnt de Truma C verwarming op de beurzen, hij wordt in 2007 vervangen door de Combi verwarming. Het bleef echter niet bij gas lucht/waterverwarmingen. In 1997 wordt de bekende Alde vloeistof verwarming overgenomen, dat was nog niet alles want in 1999 zorgde Truma voor iets heel anders. In plaats van verwarmingen waren het nu luchtkoelers en zelfs de eerste movers deden hun intreden.
Omwille van de grote omzet richt Truma dochterondernemingen op in Italië, Scandinavië, Australië, China en de USA. De elektronica neemt stilaan een belangrijke plaats bij de vrijetijdsvoertuigen in. Sinds 2015 ontwikkelt de fabrikant het Truma iNetSysteem om met een smartphone van op afstand de verwarming, de airco te bedienen en zelfs de gasvoorraad vast te stellen. Tussendoor werden toebehoren zoals gasdrukregelaars, hoge drukslangen en gasfilters in het al uitgebreide gamma aangeboden. Het voorlopig laatste nieuws is een fluisterstille luchtkoeler.
Nieuwe 338 met Maxi-bad inclusief dubbele wastafel aan de achterkant. Maxi-bad verdwijnt 's nachts onder een opklapbed. Opbergboxen en fietsenstalling aan de achterzijde. Smart lounge met twee Isofix stoelen. Tweede elektrisch bediend opklapbed boven de zitgroep. De Challenger wordt geleverd met een ongewone plattegrondinnovatie. In het seizoen 2020 is het een variabele, grote badkamer met dubbele wastafel, die verdwijnt wanneer dat nodig is onder een neerklapbaar centraal bed. Er is dus wanneer het nodig is een badkamer van 6m². Naast de veel bewegingsvrijheid en het supercomfort van het gelijktijdig gebruik van twee wastafels, maakt dit concept indruk met zijn gevarieerd en variabel gebruik. De opbergdozen met de naam Challenger "Easy Box" kunnen bijvoorbeeld achter de gootsteen worden gebruikt als extra linnenkasten of voor kinderspeelgoed of andere reisartikelen. De twee kasten achterin blijven op elk moment net zo bruikbaar als het Maxi-bad. De badkamer is niet alleen het Maxi-bad voorafgegaan, maar ook nauw verbonden. Indien nodig, breidt de scheidingsdeur van de wasruimte, die zich naar de keuken afsluit, het basisgedeelte van het maxibad opnieuw uit. Op zijn beurt kan het centrale bed, ontworpen als een elektrisch hefbed, worden neergelaten via een dubbele wastafel en een Easy Box en neemt het alleen ruimte in beslag wanneer het echt nodig is. Ondanks de veelzijdige installaties is er nog steeds ruimte voor een fietsenstalling onder het Easy Box systeem aan de achterzijde. Het feit dat de voorkant met de tegenoverliggende longitudinale banken en het (tweede) elektrische opklapbed boven de zitgroep op vrijwel dezelfde manier kan worden gevarieerd, is bijna uit het zicht. Ook hier wordt maximaal comfort gecombineerd met flexibel gebruik. Het comfortabele woonlandschap kan worden getransformeerd in een reis opstelling die even gemakkelijk als comfortabel is, dankzij de uitklapbare individuele stoelen, met Isofix systeem, en de klaptafel. De Challenger 338 kan men bekomen met Ford Transit als basisvoertuig of met de nieuwe Fiat Ducato.
Meer inlichtingen: www.eura, is bijna uit het zicht. Ook hier wordt maximaal comfort gecombineerd met flexibel gebruik. Het comfortabele woonlandschap kan worden getransformeerd in een reisconstellatie die even gemakkelijk als comfortabel is, dankzij de uitklapbare individuele stoelen (systeem) en de klaptafel. (0) 6701 203 379, jens.heinrichs@euramobil.de, www.euramobil.de.
Plezier in de buitenlucht: het Davis met lifestyle-pakket.
Alle Davis in de toekomst met meer hoofdruimte in de cabine. Lifestyle-pakket in aanvulling op Panorama Sunroof en andere uitrustingsdetails. Davis 591 en 592 als afzonderlijke varianten van de Davis 590. Dieselverwarming in toekomstige reeksen. Nieuw verduisteringssysteem met privaat functie.
De Davis-serie van Karmann-Mobil gaat het nieuwe camperseizoen in met ingrijpende updates. Alle Davis hebben in de toekomst meer hoofdruimte in de cabine: het opbergvak boven de doorgang naar de bestuurderscabine is geëlimineerd. In plaats daarvan worden de bovenste kasten continu gemonteerd op het niveau van de A-stijl, waardoor de doorgang naar de cabine en het ruimtegevoel in de zitgroep veel luchtiger wordt en het meubilair er eleganter uitziet. Als onderdeel van het optionele lifestyle-pakket is een panoramisch dak geïnstalleerd boven de cabine, wat een nog meer buitengevoel aan de voorkant van de auto geeft. Van buiten is het dak van acrylglas vlak in de voorkant geïntegreerd en ziet de Davis er nog dynamischer uit. De Seitz S5-raamkozijnen, die deel uitmaken van hetzelfde uitrustingspakket en perfect in de carrosserie van het voertuig passen, passen visueel perfect in het beeld. Samen met de componenten die vorig seizoen al in het pakket zijn opgenomen, zoals de sfeerverlichting, de keuken met mineraal oppervlak, de glanzende bovenste kasten met chroomlook en de wandbekleding in lederlook of textieloppervlak, speelt het lifestylepakket de rol van High-end versie van de Davis. Voor een beter overzicht van het modellengamma heeft Karmann-Mobil de naamgeving van de plattegronden uitgebreid met de modellen Davis 591 en 592 - waarbij in de eerste de variant van de Davis 590 met stapelbed en in de tweede versie met een grote 142 liter koelkast verborgen is. Alle Davis zullen in de toekomst profiteren van een nieuwe verduisteringssysteem van de voorruit. De voorplooi kan continu van onder naar boven worden gesloten. Bovendien krijgen alle Davis de Combi 4-dieselverwarming van Truma, met de optie om de 6 kW-dieselverwarming of de equivalente gasverwarming 6 EH van Truma optioneel te bestellen. Ten slotte zijn er ook uitgebreide opties in het interieur, waar voor het eerst een optionele lederen bekleding beschikbaar is. De grootste ruimtewinst is echter de Davis 540, die aanzienlijk meer beenruimte krijgt met een meer dan 10 cm bredere zitgroep aan de voorkant. De kamer wordt gewonnen in de badkamer, waar een nieuw compact bad met een opvouwbare wastafel het gebruik van ruimte optimaliseert.
Innovatieve en geavanceerde oplossingen voor de huidige en toekomstige uitdagingen van de caravan- en kampeerauto industrie. Als wereldwijde systeempartner kan Webasto al voldoen aan de dringende vragen van ruimte en gewicht besparende oplossingen. Naast het pure laadstation en de hoogspanningsverwarming (HVH)toonde de leverancier voor het eerst zijn standaard batterijsysteem. Ook werden de nieuwe vloeroplossingen getoond met de nieuwe Heat-gasverwarming, het Cool Top Trail en een aantal koelkasten.
Webasto biedt efficiënte oplossingen voor elektromobiliteit. Eén van de nieuwigheden is het standaard batterijsysteem dat dankzij het modulaire ontwerp geschikt is voor zowel elektrische als hybride voertuigen in de caravansector. Het Webasto pure laadsysteem is geschikt voor alle elektrische voertuigen en plug in hybride met Type 2-connectoren en biedt een schaalbaar laadvermogen van 3,7 tot 22 kW. In vergelijking met de Schudo-aansluiting is het mogelijk om tot 10 keer sneller te laden.
De hoogspanningsverwarming HVH maakt het gamma compleet en biedt met een rendement van 95% een zeer efficiënt en krachtig verwarmingssysteem voor hybride en elektrische voertuigen.
Met de nieuwe luchtverwarmer Heat Air voltooit de fabrikant zijn gamma van gewicht- en ruimtebesparende oplossingen voor de vloer en biedt nu een 100% gasoplossing naast het bestaande hybride systeem bestaande uit de diesel aangedreven luchtverwarmer Air Top Evo en de gas gestookte ketel Expanse. Dank zij de ruimte besparende ondervloerafdekking en de bijna identieke afmetingen en verbindingen hebben kampeerauto eigenaren, nu alle ontwerpopties open. Afhankelijk van de optie kunt u tussen de 5 en 47 kg gewicht en tot 375 l ruimte besparen. Zowel de 100% gas-als hybride oplossingen zijn beschikbaar in de vermogen klasse 4 en 5,5 Kw.
De Cool Top Trail dakluchtkoelers
Als het gaat om koeling biedt Webasto ook geavanceerde oplossingen met zijn Cool Top Trail dak airconditioning systeem. De stille toestellen worden gekenmerkt door hun plat en compact ontwerp. Hun robuustheid en eenvoudige installatie, evenals hun groot werkbereik van -5 tot +50 graden maken het plaatje compleet. De 2 modellen Cool Top Air 20 en 24 zijn met een vermogen van maximaal 2400 watt ideaal voor zwerfauto's en caravans met een lengte van 8 meter. De 34 heeft een vermogen van 3400 Watt en is geschikt voor grotere voertuigen.
Laag energie verbruik gecombineerd met hoge koelprestaties zijn de vereisten die men stelt aan koel- en vriesoplossingen. De fabrikant biedt antwoorden op deze vragen met zijn bewezen gamma van compressor koelkasten. Het lage ruimtebeslag en de geavanceerde installatie systemen leveren ook hun bijdragen.
Over Webasto
De Webasto Groep is een wereldwijde systeem partner voor bijna alle autofabrikanten en is één van de 100 grootste leveranciers in de branche. Het productie gamma van het bedrijf omvat een breed scala aan dak en verwarmingsystemen voor elk voertuigtype en alle aandrijftype, evenals batterij systemen en laadoplossingen. Daarnaast heeft de fabrikant een sterke marktpositie in de retrofit-business en biedt het fabrikanten en eindgebruikers geïndividualiseerde oplossingen en diensten voor alle aspecten van thermisch beheer en elektromobiliteit. In 2018 genereerde het bedrijf een omzet van 3,4 miljard euro en had meer dan 13.000 werknemers in dienst op 50 locaties waaronder 30 productieplaatsen.
Avanti met nieuwe motoren la Strada Avanti-serie ontvangt nieuw motorengamma van Fiat Ducato Ducato met een 9 traps Wandler Automaat.
Een Automatische versnellingsbak met 9 versnellingen verhoogt het rijcomfort Voor het seizoen 2020 rust la Strada Fahrzeugbau GmbH uit Echzell in Hessen zijn populaire compacte zwerfauto’s uit de Avanti-serie uit met de nieuwste motortechnologie van de Fiat Ducato. Op de CARAVAN SALON in Düsseldorf toonde de kampeerauto productie de eerste modellen met de nieuwe motoren van 31 augustus tot 8 september 2019. Dankzij SCR-technologie voldoen ze aan de nieuwste emissievoorschriften van de Euro 6d TEMP-norm met de toevoeging van Adblue. Van de 118kw (160 pk) motorvariant is de automatische transmissie met 9 versnellingen ook beschikbaar in alle Avanti. Bezoekers van de CARAVAN SALON mochten een La Strada Avanti EB testen met de nieuwe 130 kW (178 pk) motor en 9-traps automatische transmissies inclusief volledige luchtvering. Alle Avanti-modellen zijn standaard uitgerust met de 140 Multijet II, die 103 kW (140 pk) en een koppel van 350 Nm heeft. De varianten 160 Multijet II met 118 kW (160 pk) en 180 Multijet II met 130 kW (178 pk) zijn beschikbaar als opties. Deze krachtpatsers bereiken een koppel van 450 Newton meter. De nieuwe automatische transmissie met 9 versnellingen levert een aanzienlijke verbetering van het comfort op. Het wordt zacht en razendsnel. Afhankelijk van de rijmodus selecteren de versnellingen "Power", "Eco" of "Normal" met betrekking tot maximale trekkracht, minimaal brandstofverbruik of een verstandige combinatie van beide eigenschappen.
Het cassette wc in een caravan of een zwerfauto staat niet altijd op een ideale zithoogte voor de bewoners. zeker als het wc wat laag staat is het redelijk moeilijk voor sommige om terug recht te staan. Thetford heeft een passende ring ontwikkeld die de zitpositie met 7 cm verhoogd. De zit verhoging is uit hetzelfde materiaal als het toilet en past op de C 200 en de C2/C3/C4. Plaatsen is eenvoudig. Neem de "bril" en het deksel er af, plaats de ring en monteer de bril en deksel terug.
Reukloos afvalwater.
Slechts weinige zwerfauto's beschikken over een sifon of waterslot in het water afvoer systeem. Resultaat de onaangename reuk vloeit langzaam in het interieur. Thetford heeft een geconcentreerd product ontwikkelt om de reuk te neutraliseren. Men vond er geen Nederlandse naam voor en noemde het dan maar "Grey Water Fresh" Voor een doorsnee 100 l watertank voegt men 80 ml product toe, dat heeft en werking van 5 dagen.
Aqua Soft
Het is aan te raden het snel oplossende toiletpapier in de caravan of zwerfauto te gebruiken. In combinatie met Aqua Soft lost het nog sneller op. Het "gewone" wc papier van thuis kan het mechanisme van het cassette toilet blokkeren. Het nieuwe Aqua Soft is krachtiger en milieuvriendelijker dan zijn voor gaande.
la Strada-modellen van het seizoen 2020 met veel nieuwe details. Voor het seizoen 2020 introduceert La Strada tal van nieuwe details in alle modelreeksen . Al met al verhogen ze het comfort en wooncomfort van de compacte zwerfauto’s van Echzell in de Wetterau aanzienlijk. Vanaf het modeljaar 2020 worden alle La Strada-kampeerauto’s, met uitzondering van de Avanti M, standaard geleverd met een nieuwe spoelbak-kookcombinatie in het keukenblok. Eenvoudigere bediening en hoger nut waren de focus van de revisie. De nieuwe gietijzeren rooster boven de twee vlammen met piëzo-ontsteking maakt ook het veilige gebruik van grotere potten mogelijk. Deze passen vervolgens in de nieuwe grotere en diepere roestvrijstalen spoelbak. Ook standaard op alle La Strada kampeerauto’sis een nieuw verlichtingssysteem boven het zitgedeelte, de keuken, de wastafel in de badkamer en de bedden achterin. De inbouw LED-lichtbalk kan door aanraking worden in- en uitgeschakeld en traploos worden gedimd. Dus, afhankelijk van de situatie, biedt het de juiste lichtintensiteit. Boven de bedden werden twee afzonderlijke lichtstrips met hetzelfde werkingsprincipe gebruikt. Nu heeft elke slaapplaats zijn eigen leeslamp.
Optioneel is er nu een elektrische aftapkraan voor afvalwater beschikbaar voor alle zwerfauto’s van La Strada. Een camera, waarvan het beeld wordt weergegeven op een monitor in de achteruitkijkspiegel, maakt het mogelijk om de afvoermondstuk nauwkeurig te manoeuvreren via de opening in het afvoer systeem. Andere stoffen en gedeeltelijk leder vullen de toch al grote selectie van kussen overtrekken in alle La Strada reeksen aan. Voor modeljaar 2020 zal de stof ARIA ook standaard beschikbaar zijn. De toeslagen worden aangevuld met de gedeeltelijke lederen LAGUNA en de speciale stof UNICO in 13 kleuren. Nog een goed nieuws voor alle klanten van La Strada: de prijzen van alle speciale apparatuur in alle reeksen blijven in het seizoen 2020 ongewijzigd ten opzichte van het voorgaande jaar.
Avanti De kleinste Avanti, het M-model, is standaard uitgerust met een nieuwe kleerkast boven het bed. Hier zijn ligcomfort en opbergruimte nog beter op elkaar afgestemd. In de optionele uitrustingspakketten van de Avanti reeks heeft La Strada ook tal van nieuwe modellen te bieden in modeljaar 2020. In de toekomst zal technologiepakket een brandstoftank van 90 liter bevatten in plaats van de standaardtank van 75 liter. Dit betekent 20 procent meer bereik op vakantie of meer brandstof voor de dieselverwarming met een tankvulling. Een deel van het technologiepakket 2 is nu ook een noodremassistent. Een functie die niemand graag probeert, maar wiens interventie in een noodgeval levensreddend kan zijn. Alle Avanti modellen met hefbed (F, H en H PLUS) hebben een zijruit aan de bestuurderszijde als optie. Dit verbetert de ventilatie en het zicht op de bovenste verdieping van de Avanti “Hochschläfer”.
Regent De Regent ontvangt standaard SKA comfortstoelen voor modeljaar 2020. De rotatieas is gedecentraliseerd. Zo draait de stoel met zijn twee armleuningen gemakkelijk naar de woonkamer en weer terug. De pneumatische lendensteun past zich traploos aan de rug van de bestuurder aan met een druk op de knop. De stoelverwarming verwarmt op koudere dagen de cabinezetels. Het vorige koelkastmodel van 65 liter van de Regent S zal vanaf modeljaar 2020 worden vervangen door een compressorkoelkast van 81 liter. Dit betekent 26 procent meer gekoelde ruimte voor verse lekkernijen uit de vakantieregio's. Toch blijft de koelkast op zijn plaats op oogvriendelijke hoogte direct naast het keukenblok. Deze nieuwe details maken de La Strada modellen van het 2020 seizoen de meest comfortabele in meer dan 30 jaar merkgeschiedenis.
Over la strada La strada Fahrzeugbau GmbH is een fabrikant van recreatieve voertuigen die gespecialiseerd is in compacte kampeerauto’s. In de 30-jarige geschiedenis van het bedrijf slaagde het bedrijf uit Echzell in Hessen erin zich te vestigen als een premium leverancier in het voertuigsegment van geëxpandeerde bestelwagens. Begonnen als een klein familiebedrijf, ontwikkelde de fabrikant zich tot een kleinschalig fabriek dat in heel Europa actief is. Onder leiding van de eigenaren Marco Lange en Andreas Dalchow bouwen vandaag ongeveer 50 medewerkers ongeveer tien verschillende modellen in de drie Avanti, Regent en Nova reeksen. De basis hiervoor zijn voornamelijk bestelwagens van de merken Fiat Ducato en Mercedes Sprinter.
De aanhanger van de toekomst vol met functies zoals het Next Generation Caravan Platform voor het eerst op de Caravan Salon. Ook in de toekomst milieuvriendelijker, comfortabeler en veiliger met het aanhangergespan. De mogelijkheden van het innovatieve aanhangerchassis van de toekomst voor particuliere en commerciële gebruikers zijn uitgebreid. De conceptstudie van AL-KO Fahrzeugtechnik en partner Huber Automotive AG laat zien wat mogelijk is met de modernste, geëlektrificeerde aandrijftechnologie en sensortechnologie. Het chassis van de volgende generatie is ontworpen voor aanhangers en caravans tot 3,5 ton. Groter bereik en grotere energie-efficiëntie.
Het bereik van elektrische auto's in combinatie met een traditionele caravan of aanhangwagen is sterk verminderd in sommige gevallen tot 70%. Dit zou een actiereductie van gemiddeld 500 km tot slechts ongeveer 100-150 km betekenen. De technische oplossing van AL-KO voor het bereikprobleem is een geïntegreerd in het chassis van de elektrische 48 volt aandrijving voor aanhangwagens. De actieve ondersteuning van het trekkende voertuig vergroot enerzijds het bereik en ongeacht of het een klassiek verbranding of e-sleepvoertuig is. Aan de andere kant zijn er nog meer voordelen: Recuperatie betekent energieterugwinning in rem- vrijloopmodus. Dit maakt het rijden samen met elektrische auto's efficiënter en ecologischer. Voor voertuigen met brandstof zal e-assistentie in het toekomstige caravanchassis een welkome vermindering van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot opleveren, evenals extra rem hulp bij afdalingen. Meer veiligheid Intelligente systeemarchitectuur is de oplossing voor elektronische aanhangwagenstabilisatie. Een geautomatiseerde en sensorgebaseerde elektronische besturing verzendt veiligheidsrelevante gegevens naar de elektrische aandrijving, die de wielen afzonderlijk aandrijft of vertraagt. Automotive-sensoren garanderen de kortste, situatie-specifieke reactietijden. Dit betekent dat bij gevaarlijke situaties van de caravan of aanhangwagen onmiddellijk, zonder tussenkomst van de bestuurder, kunnen worden gestabiliseerd. Bovendien wordt bij de analyse rekening gehouden met andere factoren, zoals de beladingstoestand en omgevingsinvloeden. Meer comfort dankzij de recuperatie, die dient als remfunctie, zijn vertragingen bergaf tijdens het rijden met de caravan comfortabeler en minder gevoelig voor slijtage. Verder dienen de aangedreven wielen als extra tractiehulpmiddel om de voertuigcombinatie over moeilijk kampeerterrein te verplaatsen. Evenzo zal het manoeuvreren van de aanhangwagens worden vereenvoudigd door een manoeuvreerhulpmiddel in de slimme elektrische aandrijving te integreren. Caravanfans kunnen ook uitkijken naar meer zelfvoorziening. De koelkast, het fornuis, airconditioning, entertainment en nog veel meer worden "geëlektrificeerd" door de energieopslag in de ware zin van het woord. Slimme oplaadfuncties zoals actief opladen tijdens het rijden of plug-in opladen bij het huis completeren de comfortfuncties en de gebruikelijke caravan onafhankelijkheid. Meer connectiviteit nieuwe, slimme extra functies zijn onder andere effectieve diefstalbeveiliging door het activeren van de elektrische startonderbreker, het volgen van GPS-tracking, het visualiseren van gereden kilometers en het uitlezen van de gezondheidstoestand van de batterij. Camerasystemen vergemakkelijken koppelen, manoeuvreren en parkeren. Deze optionele functies kunnen worden geconfigureerd en bediend via de AL-KO 2LINK-app via smartphone. Deze nieuwe connectiviteit verhoogt het plezier van de toekomstige caravan verder.
Pilote heeft zijn gamma uitgebreid met een compacte zwerfauto, een 5,99 m lange Fiat Ducato. De V600J zoals het type noemt is ingericht voor 2 personen die graag comfortabel reizen. Het interieur is volledig nieuw en biedt ruimschoots plaats voor de bagage. In de zijzit achter de chauffeurszetel is een extra kussen geïntegreerd waar de chauffeur in om gedraaide richting zijn benen kan opleggen. De knap uitgekiende keuken heeft zelfsluitende laden, een 65l compressor koelkast, 2 gasbranders met automatische ontsteking, een spoelbak plus een verlengd aanrecht. Ook de badkamer is praktisch ingericht. Het Thetford toilet kan verschuiven en het wasbakje klapt weg zodat voldoende ruimte vrij komt om te douchen. Achteraan zijn in de V600J twee 0,77 x 1,9 m grote enkele bedden gedragen door het Froli draagsysteem, aan het voeteinde is een kleerkast.
Een koppel dat het graag nog wat ruimer ziet kan bij de Pacific reeks voor de nieuwe P696D kiezen. Hij is bijna een meter langer als zijn broer de V600T en biedt meer luxe en comfort. Het woongedeelte is ruim bemeten en de keuken is in verhouding. Door een lichter houtdecor te gebruiken lijkt het interieur groter. Achteraan is een badkamer met afzonderlijke douche en een brede kleerkast over de volle breedte van het interieur. Slapen doet men in het 1,6 x 2,0 m grote bed.
De nieuwe Dexter 570 4x4 versterkt niet alleen de ambities van Karmann-Mobil met vierwielaandrijving, maar bewijst ook de claim van het merk om diegene te bereiken die geïnteresseerd zijn in op maat gemaakte kampeerbussen met het Dexter-assortiment. Deze ruimte indeling is compromisloos gericht op comfort voor 2 personen. Slechts 2 bedden met een lengte van 2,20 m en zetels die gevormd zijn uit de cabinezetels met veel beenruimte aan de klaptafel. Wanneer de tafel wordt ingeklapt is er veel bewegingsvrijheid in het voertuig. Keuken en badkamer zijn zoals gewoonlijk volledig ingericht. De intelligente vierwielaandrijving van Ford Transit wordt minder waarschijnlijk geïnterpreteerd als de basis voor offroad-avonturiers op de Dexter 570 4x4, maar blijkt een bijzonder veilige en comfortabele wagen te zijn voor elk weertype en oppervlak. Dit past ook bij de winterkarakteristieken van de goed geïsoleerde en met 6 kW dieselverwarming verwarmde kampeerbus. Op verzoek kan men een gasverwarming bekomen. Met een sleepvermogen van 2,8 ton is de Ford Transit net zo goed geschikt voor het slepen van een aanhanger als voor dagelijks gebruik. Het interieur heeft een nieuw modern meubelconcept met een lichtgrijs meubeldecor afgewisseld met walnoot decor. Waar kunststoffen de meubelstructuur elders veroveren, blijven massief houten elementen de ruggengraat van het meubilair in de Dexter. Gecombineerd met zustermodel 560 4x4 uitgerust met een dwarsbed aan de achterkant en een halve dinette; pakt Karmann-Mobil het offensief aan in het marksegment van compacte vierwiel aangedreven zwerfauto's
Opal 515 SKF - een nieuwe luxe gezinscaravan van Fendt-Caravan
De Opal 515 SKF wordt geleverd met alle functies en kenmerken van de Fendt-Caravan-superklasse en voldoet ook aan alle eisen die gezinnen stellen aan een slimme gezinsindeling.
Met deze luxe gezinscaravan biedt de fabrikant ook een nieuw interieurconcept voor gezinsindelingen. Een zeer uniek uiterlijk, twee garagedeuren in de boeg en achtersteven, een speciale indeling met een nieuwe middelste zitgroep en een verhoogd dubbelbed. Al deze details maken de Opal 515 SKF tot een speciale caravan.
De Opal-reeks is volledig opnieuw ontworpen voor het seizoen 2020. Nieuw meubilair, nieuw hout in het "kastanje-Cilento-decor" en de nieuwe stoffen "Murcia" en "Ponza" - gecombineerd met het typische kenmerk van Fendt voor kwaliteit resulteren in de nieuwste definitie van de hedendaagse hogere klasse. Naast de Opal 515 SKF is er nog een nieuwe indeling in deze serie, de Opal 465 SFH.
Bovendien behoren twee L-keukenvarianten (560 SRF en 650 SRG) tot de speciale kenmerken. Deze reeks is uitgerust met Combi 4 (465 en 515) of Combi 6 (550 en hoger) gasverwarmingen, elk met een CP plus iNet ready digitale regeleenheid met circulatieluchtverdeling en geïntegreerde warmwaterboiler van 10 liter en een iNet-kast voor de regeling van de verwarming via de Truma-app.
Veranderingen van de Opal voor het volgende seizoen zijn:
Nieuw exterieurontwerp in een moderne sportieve designtaal, buitendeurglas in een nieuwe look met versterkte veer en betere bevestiging en volledig geïsoleerde wielkasten met verbeterde isolatie
De volgende innovaties en normen in het interieur onderstrepen het uiterlijk van de Opal: Het Opal-programma bestaat uit zeven indelingen. Nieuw ontworpen ronde zitgroepen met hoek van 90 °, keukens met royale opbergvakken, indirecte verlichting aan de bovenkasten, 12 Volt leeslampen in de ronde zitgroep, ergonomisch comfortabele rugleuning in combinatie met hoogwaardige zitkussenkwaliteit, kleerkast met een goede ventilatie, stabiele scharnieren aan de bovenkasten, elektrische waterpompaansluiting nu gemakkelijk bereikbaar op een onderhoudsvriendelijke manier, andere hoogwaardige PVC-vloeren en geoptimaliseerde verwarming en warme luchtverdeling met individueel gedefinieerde uitgangen.
Technische gegevens: lengte opbouw: 642 cm
breedte: 232 cm
stahoogte: 195 cm:
MTM 1.700 kg
leeg gewicht: 1.395 kg / Rijklaar gewicht: 1.448 kg
Tijdens het voorbije modellenjaar slaagde Knaus-Tabbert er in om 23.600 vakantievoertuigen aan de klant te brengen. De vooruitzichten voor het huidige jaar zijn nog gunstig. Voor het komende modellenjaar 2020 worden alle kampeerauto's met een laadbooster uitgerust, de batterijen worden hiermee sneller en veiliger geladen. Het ingebouwde BWT waterfiltersysteem voor alle voertuigen zorgt voor een schoon en kiemvrij water in de tank. De nieuwe achterdrager e.hit op aanvraag beschikbaar voor alle zwerfauto's inclusief een afneembare trekhaak wordt direct op het chassis gemonteerd. Met een druk op de knop verdwijnt hij automatisch onder de bumper. Bovendien wordt het mediapakket uitgerust met een head-up display, het transparante scherm direct in het gezichtsveld van de bestuurder biedt meer rijveiligheid.
Tabbert brengt de Cellini met een super de lux comfort uitrusting op de markt. Spraakbesturing in de Tabbert Cellini maakt het mogelijk om verschillende functies in de caravan eenvoudig te bedienen met spraakopdrachten. Samen met Bosch Engineering werkt de fabrikant uit Jandelsbrunn aan een intelligent 48 volt boordsysteem.
De L!VE reeks wordt uitgebreid met een integrale zwerfauto aan een interessante prijs. De Boxstar verschijnt met een nieuw en ruim verhoogd dag.
Bij Weinsberg komt de CaraCore als eerste integrale van het merk, terwijl de CaraOne met een hefbed bedacht werd.
Na de voorstellingen van de nieuwe uitvoeringen voor 2020 in juni houden de meeste fabrikanten nog wat achter om tijdens het caravan salon in Düsseldorf wat nieuws te kunnen vertellen. Zo krijgen de meeste caravans van Dethleffs betere lichtschakelaars, stopcontacten en komen enkele nieuwelingen het gamma uitbreiden.
De c'joy reeks bestaat nu uit 4 types met opbouwlengtes tussen de 4,93 en de 5,93 m. De bovenkasten hebben een wat elegantere vorm gekregen. Nieuw is de c'joy 420 QSH met zijn MTM van 1.100 kg kan hij door veel auto's worden getrokken. Hij heeft drie volwaardige bedden en geschikt voor een klein gezin.
De c'go reeks die al uit 10 indelingen plus 2 met hefbed bestond krijgt er de 475 FR bij. Hij heeft een Frans-bed en achterin een grote rondzit. Alle types hebben 7 zonen matrassen. Het neuswiel is versterkt en heeft in de verticale as een weegschaal. Verder is de TV houder in de hoogte verstelbaar daar komt nog een veilige gasontspanner met duo control plus en eis-ex bij.
De opvallende 733 kg wegende Coco blijft beperkt tot 1 model. Hij krijgt een 142 l koelkast en 2 andere pakketten, het chassis pakket en het Glamping pakket.
De 12 types van de Camper reeks gaan op een paar kleine verbeteringen 2020 tegemoet. In caravans met een opbouwlengte van minstens 5,30 m kan men als optie een vloeistofverwarming inbouwen
Hoewel de Scandinavia caravans nog maar net het Dethleffs gamma hebben aangevuld, krijgen ze een luchtkoeler en andere vensters. Twee nieuwelingen de Generation Scandinavia 595 RK en de 655 RE maken het aanbod nog groter. De eerste heeft een Frans-bed en stapelbedden terwijl zijn broeder enkele bedden heeft waarvan er één zelfs 2,15 m lang is.
De Nomad is bedacht met een nieuw interieur, een andere keuken uitvoering met beschermende achterwand en vooraan een streep LED's. Nieuw zijn de Nomad 490 BLF met een 2,3 m brede boegkeuken en Frans-bed. De 490 EST is uitgerust met 2 m lange
Het caravan Salon in Düsseldorf lokte dit jaar weer een massa bezoekers. Wie een caravan, tent of zwerfauto op de camping wou reserveren moest vroegtijdig zijn want alle plaatsen waren vlug verhuurd.
Voor wie geïnteresseerd is in vakantiehuisjes op wielen of zelfs tenten loonde het zeker de moeite om eens rond te kijken in de 13 hallen waar 645 exposanten hun waren tentoon stelden. Dit jaar was bijzonder veel aandacht besteed aan de standen. Een mooie stand lokt allicht meer bezoeker om eens wat dichterbij te komen kijken. Echt grote nieuwigheden waren en weinig te vinden. Logisch, caravans worden al ongeveer 50 jaar telkens wat verbeterd en luxueuzer gemaakt. Dat maakt dat we nu schitterende producten vinden met zelfs 10 tot 12 jaar garantie. De eerste veel jongere kampeerauto's konden rekenen op de vakkennis van de caravanbouwers, bij veel merken kon men toen nog de caravan op een "chassis cabine" herkennen. Zij gingen echter meer en meer hun eigen leven leiden nu vindt men van een kleine omgebouwde personenwagen tot een 25 ton wegende super de luxe landyachten met een dure sportwagen in zijn koffer tussen de wielen. Gespecialiseerde caravanfabrikanten van lichte goedkope caravans doen voorzichtig een stap naar een duurder en luxueus type. Omgekeerd zien we ook instapmodellen verschijnen tussen de luxe caravans. Bij de bestelwagens zitten de tot omgebouwde "kampeerbusjes" bijna ongelooflijk stijl in de lift. Er komen nieuwe fabrikanten op de markt en andere reeds lang bekende fabrikanten nemen ze op in hun gamma. De elektronica maakt nu snelle voorwaartse stappen in het kampeerwereldje. Dat begon met een eenvoudig centraal paneeltje om de lichten aan te steken en wat later kon men het doen van op afstand met een GSM. Met de laatste nieuwe versies is men bijna verplicht een Smartphone te hebben. Het valt minder op en heeft onrechtstreeks met de elektronica te maken. Veel fabrikanten hebben de garage deuren van hun zwerfauto's iets verhoogd om de elektrische fietsen binnen te kunnen zetten. Het gevolg is dat we meer bedden met variabele hoogte boven de garage vinden. Al valt het niet zo direct op, de toebehoren leveranciers houden onrechtstreeks rekening met de elektronica. Fietsdragers met de verbindingstukken voor achterop de wagen moeten sterker zijn. Twee elektrische fietsen, "e-bikes" noemt dat in mooi Vlaams, wegen ongeveer 20 kg meer dan een paar zelftrappers.
Verwarming aansteken of de luchtkoeler, hoeveel water en gas er nog in de tank nog aanwezig is, de stand van de batterijen aflezen, het kan allemaal van op afstand. Al lachend werd er gezegd:" Binnen een paar jaar drukken we op een knop en de caravan of zwerfauto rijdt naar een camping, wij komen later met het elektrisch vliegtuig" wie weet? Maar het is niet alleen dat. De eer komt weliswaar meer toe aan fabrikanten van elektrische motoren en batterijen die men in een kampeerauto of caravan kan inbouwen. Hybride zwerfauto's zijn al geen ophefmakend nieuws meer. Daarbij hebben bijna alle nieuwe basisvoertuigen standaard of als optie allerlei elektronische snufje die men in moderne personenwagens vindt. Al die bijkomende elektronica, motoren en vooral de batterijen verminderen het laadvermogen van de vakantievoertuigen. Fabrikanten zijn al op zoek naar constructie methoden en materialen om het leeg gewicht te verminderen.
Enkele cijfers
268.000 bezoekers
645 exposanten
214.000 m² exporuimte
2.100 vrijetijdsvoertuigen
13 hallen
Het 59ste Caravan Salon Düsseldorf vindt plaats van 28 augustus tot en met 6 september 2020.
De Camp-let Dream is bedoeld voor kampeerders die zich regelmatig verplaatsen, zelfs voor grotere gezinnen biedt hij voldoende levensruimte in de tent. Men hoeft geen zware auto te hebben om deze ongeveer 700 kg wegende geladen campingcar te slepen.
De Camp-let Dream is een nieuw model dat je snel kunt opstellen en afbreken. Dank zij het ademend acryldoek blijft het klimaat in slaap- en woonkamer aangenaam. Is de woonruimte toch iets te klein kan je een annex aanritsen langs de zijkant. Als het te warm is kan je er een deel van de voorkant of zijkant afritsen voor meer ventilatie. In de wagenbak zelf zijn vier volwaardige slaapplaatsen. Om te kokkerellen geen probleem, de keuken heeft twee gasbranders, een werkblad en opvouwbare spoelbak. Onderaan zijn bergvakken voor het keukengerief. Samen geplooid kan op het deksel van de campingcar een extra koffer worden geklikt of een stel fietsen verankerd.
Isabella heeft een beetje de kat uit de boom gekeken en intussen degelijk onderzoek gedaan om een nieuwe kwalitief hoge voortent "Isabella AIR" op de markt te brengen. Het belangrijkste verschil met veel andere voortenten is dat hier het metalen frame vervangen is door opblaasbare luchtbuizen.
Zoals we gewoon zijn van Isabella heeft hij, ook met zijn 60 jaar ervaring op gebied van tentontwikkeling de grenzen een beetje verlegd. De fabrikant maakt uitsluitend gebruik van degelijke Europese materialen de tenten wordt in Europa gefabriceerd. Om te voldoen aan lichtere tenten en nog enkele andere voordelen werd het metalen frame vervangen door luchtbuizen, niet alleen lichter maar veel eenvoudiger om op te stellen. De extra sterke 3 lagen luchtbuizen worden slechts aan één punt opgepompt. Het tentzeil is goed ademend, onderhoudsvriendelijk en de voor- en zijkanten zijn UV bestendig.
Caravans worden hoger, de mensen groter bijgevolg heeft Isabella zijn nieuwe tenten met het bekende ronde venstertje aangepast. Ze hebben een grote woonkamer met de mogelijkheid om links en rechts nog een aanbouw aan te ritsen.
De Isabella AIR Cirrus North 400 is de eerste voortent die met het nieuwe "Isa AIR" lucht systeem is uitgerust. Voor de zij- en voorkant heeft men het doorgekleurde goed ademende Isacryl gebruikt. De Cirrus North biedt met zijn 2,75 m diepte genoeg levensruimte voor een gezin met kinderen. Je kunt bovendien de woonkamer nog vergroten met een Air Annex aan beide kanten te ritsen. Het bijzondere voordeel is dat je geen stel zware stokken moet meenemen. Het Isa AIR lucht systeem houdt alles op zijn plaats. Een ander voordeel is dat je gemakkelijk modules kunt bij plaatsen of veranderen van plaats. Buiten de gewone toebehoren voor een voortent wordt hier nog een nieuwe handpomp met overdrukventiel meegeleverd.
Technische gegevens
Geschikt voor caravans met een hoogte tussen de 2,42 en de 2,55 m
Isabella heeft een beetje de kat uit de boom gekeken en intussen degelijk onderzoek gedaan om een nieuwe kwalitief hoge voortent "Isabella AIR" op de markt te brengen. Het belangrijkste verschil met veel andere voortenten is dat hier het metalen frame vervangen is door opblaasbare luchtbuizen.
Zoals we gewoon zijn van Isabella heeft hij, ook met zijn 60 jaar ervaring op gebied van tentontwikkeling de grenzen een beetje verlegd. De fabrikant maakt uitsluitend gebruik van degelijke Europese materialen de tenten wordt in Europa gefabriceerd. Om te voldoen aan lichtere tenten en nog enkele andere voordelen werd het metalen frame vervangen door luchtbuizen, niet alleen lichter maar veel eenvoudiger om op te stellen. De extra sterke 3 lagen luchtbuizen worden slechts aan één punt opgepompt. Het tentzeil is goed ademend, onderhoudsvriendelijk en de voor- en zijkanten zijn UV bestendig.
Caravans worden hoger, de mensen groter bijgevolg heeft Isabella zijn nieuwe tenten met het bekende ronde venstertje aangepast. Ze hebben een grote woonkamer met de mogelijkheid om links en rechts nog een aanbouw aan te ritsen.
De Isabella AIR Cirrus North 400 is de eerste voortent die met het nieuwe "Isa AIR" lucht systeem is uitgerust. Voor de zij- en voorkant heeft men het doorgekleurde goed ademende Isacryl gebruikt. De Cirrus North biedt met zijn 2,75 m diepte genoeg levensruimte voor een gezin met kinderen. Je kunt bovendien de woonkamer nog vergroten met een Air Annex aan beide kanten te ritsen. Het bijzondere voordeel is dat je geen stel zware stokken moet meenemen. Het Isa AIR lucht systeem houdt alles op zijn plaats. Een ander voordeel is dat je gemakkelijk modules kunt bij plaatsen of veranderen van plaats. Buiten de gewone toebehoren voor een voortent wordt hier nog een nieuwe handpomp met overdrukventiel meegeleverd.
Technische gegevens
Geschikt voor caravans met een hoogte tussen de 2,42 en de 2,55 m
Rond deze tijd vieren veel Duitse fabrikanten hun 50 tot 60 jarig bestaan. Het is een beetje logisch een tiental jaren na de oorlog fleurde de economie op. Werknemers verdiende een redelijk loon en de drang naar vakantie steeg. Met een tent gaan kamperen was in. Voor enkele handige mannen was dat niet het ideale onderkomen, ze begonnen aan de bouw van een caravan. De eerste was voor hen zelf maar de buren of familie hadden ook graag zulk een rollend vakantie huisje bekomen. Er werd een tweede een derde en meer gebouwd in de garage achter in de tuin. Later werden dat belangrijke fabrikanten die hun naam gaven aan hun producten. Al zijn de oprichters van de grote firma’s overleden hun caravans dragen nog altijd hun naam, om er enkele te vernoemen: Bürstner, Knaus, Tabbert, Wilk is gestopt, voor Ingenieur Striewsky was het een hobby en hij noemde zijn caravans dus “Hobby”, Dethleffs begon met het bouwen van caravans vóór de oorlog. In België startte de heren De Reu, De Roeck, Bourgeois hun bedrijf.
1994 Camping, Cars & Caravans verschijnt.
Een nieuw tijdschrift opstarten is niet zo eenvoudig, toch maakten enkele journalisten uit de caravanwereld en van het reeds 5 jaar bestaande Reisemobil International magazine het waar om van “Camping, Cars & Caravans” snel een bekende verschijning in boekenwinkels en bij de kampeerders te maken.
De medewerkers hadden al ervaring opgedaan in het tijdschriftenbos en in de campingindustrie. Desalniettemin moesten lezers, marktdeelnemers en de industrie er eerst van overtuigd worden dat er een nieuw tijdschrift over caravaning zou komen. Dat bleek echter een succes te zijn. Caravans begonnen te evolueren en dat wilden de redacteuren overbrengen aan het publiek. Een klein team rond hoofdredacteur Franz-Peter Strohbicker zorgde voor teksten van en rond de nieuwe modellen, technische artikels want de nieuwe caravans waren niet meer die eenvoudige witte koekendozen van voor 25 jaar. Reisverhalen kwamen aan bod en nu en dan waren tenten, vouwcaravans en trekauto’s het onderwerp van een artikel.
In die tijd waren alle foto’s nog niet in kleuren en het was dank zij de vakkennis van de vormgevers en de drukker die er een geslaagd tijdschrift van maakten. Foto's waren nog steeds analoog, digitale camera's stonden in de kinderschoenen. Een MB opslagruimte was beperkt veel zaken moesten opgelost worden om mooie kleurfoto’s te drukken. Iedere uitgave was een kleine verbetering tot het blad de mooie en verzorgde verschijning was zoals we het nu kennen. Het is rijkelijk voorzien van artikels over nieuwe caravans, technische informatie, toebehoren, reizen en een graag gelezen rubriek voor lezersbrieven vullen maandelijks het blad.
Een Hobby Excellent 460 SFe om het 25 jarig jubileum te vieren
Zoals het past in de caravanwereld viert een fabrikant maar ook een gerenoveerd tijdschrift zoals “Camping, Cars & Caravans” beter bekend als “CCC” zijn jubileum met een uitzonderlijke caravan. Besprekingen werden gevoerd met Hobby een fabrikant in het hoge noorden van Duitsland. Naar wensen van de redactie en een uitgebreide test kwam de 6,74 m lange Excellent 460 SFe in aanmerking als jubileum caravan. Waar het technisch mogelijk is zijn enkele verbeteringen aangebracht en al wat denkbaar is aan nuttige toebehoren en uitrusting is vanaf het fabriek ingebouwd. Het meest aantrekkelijke is de prijs die men voor deze jubileum caravan zal moeten betalen.