Fotos : bovenaan de jongensschool na 1900.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Onderaan : de brug en de loskaai dezelfde
periode.
1928 24 november :
Uit een brief van de burgemeester trot de provinciale bouwmeester
Careels uit Lier :
Tot
antwoord aan uwe dienstkaart van den 23 dezer, doen wij u kennen dat onze
gemeentejongensschool drie klassen bevat ;
een
deel dier school, hetzij 2 klassen, moeten gebouwd zijn in 1829, de derde klas
moet
in 1882 gebouwd zijn.
De
eenige onderwijzerswoning is in 1882 gebouwd.
De gebouwen als gemeentemeisjesschool
gebruikt, bevinden zich op grond van
Juffer Gillis uit Brussel, dewelke er eigenaar van is.
Zij
werd gebouwd in het jaar 1879 en bevat 3 klassen ;
tot
heden betaalde de gemeente daar geen de minste huufr voor.
Er
bestaat nog eene bewaarschool, in 1927 op grond van derde personen,
bevattende eene klas.
Aan
bovenbedoelde meisjesschool bestaat geene woning.
1928 13 december :
De gemeenteraad gaf toelating om twee klassen van de
jongensschool te laten gebruiken tot het geven van avondlandbouwleergangen
en
gewestelijke landbouwleergang.
De lessen kwamen er op initiatief van
onderpastoor Cleeren, proost van de
Boerengilde en van de
Boerinnenbond.
Tevens stemde men 300 fr voor
verwarming en klasreiniging.
1928 13 december :
Nieuw reglement en taks op de loskaai aan de Zenne :
Artikel 1. Te rekenen van den 1e
der maand zal op de loskaai in de gemeente
bestaande aan de Zennebrug , voor
een termijn van drie jaren, het volgende
kaairecht worden geheven, voor
voertuigen welke aan de kaai laden, lossen of
aanleggen, betaalbaar per ton en
per dag :
a. Voor de 5 eerste dagen 0,45 fr.
b. Voor de volgende dagen 0,60 fr.
Mest en landbouwvetten zijn vrijgesteld van de taks.
c. Boomvlotten betalen 2 fr per
kubiekmeter er gelost of geladen en moeten
binnen de 48 uur na aankomst
weggeruimd worden.
De waren op de kaai nedergelegd
betalen per dag en per vierkante meter 5
centiemen voor de eerste 5 dagen,
10 centiemen voor de volgende 20 dagen.
Rijtuigen welke op de kaai lossen
of laden betalen 5 centiemen voor kar met 2
wielen en 10 centiemen voor wagen
en heurst.
Geregelde diensten van Beurt of
stoombooten bestaan niet.
Artikel 2. Het recht zal moeten
gekweten worden bij den aanvang van het laden
Lossen der schepen of boomvlotten,
en bij het aan of wegvoeren op de kaai, door
den eigenaar der waren en vlotten.
De ontvangsten en uitgaven voor de
kaai, zullen ieder jaar bij afzonderlijke
rekening worden vastgesteld en
goedgekeurd door de Bestendige Deputatie.
Artikel 3. Het lossen en laden der
schepen zal gedaan worden in de volgorde
hunner aankomst, ten ware door
watergemis of overmachtr de vaartuigen moesten
in gevaar komen. Lossen of laden
van bomen mag het vervoer op de kaai niet
belemmeren.
Artikel 4. Het slijten van sterke
dranken is streng verboden op de kaai.
Artikel 5. De schade aan den
kaaimuur of aan het gereedschap toegebracht zal
moeten gedragen worden door den
eigenaar der geloste of geladen waren.
Artikel 6. Het recht zal geheven
worden op de waren en bomen, gelost of geladen
op
de lengte van den gemetselden kaaimuur. (GR)
1929 15 januari -
Gazet van Mechelen :
...Iets
voor acht uur had op de Battelse Bergen op de steenweg tussen Leest en
Battel een erg ongeval plaats, dat nog al goed is afgelopen.
In
de richting van Mechelen reed de 20 jarige Briat per fiets en achter hem kwam
Alfred Van Asch, wonende te Hombeek, die met zijn autobus allerhande
vervoer
doet. De steenweg is daar nog al erg eng en glibberig en de fietser reed
daarom
gedurig van rechts naar links. Juist aan een opweg stak de fietser weer
over.
Toen
ook de auto hem voorbij wilde rijden viel Briat.
Om
den man niet te moeten overrijden wierp de chauffeur zijn stuur over en ging
den
landweg op. Voor het voertuig stil stond kantelde het om en met de as op den
man
die nog ten gronde lag. Met grote moeite werd de ongelukkige er onder uit
gehaald en kon men bestatigen dat hij als bij wonder maar eene bloedende
vleeswonde had bekomen over het voorhoofd.
Dokter Lindemans die ter plaatse kwam, heeft Briat per auto medegenomen
naar
de
kliniek van de Vaartstraat om er verzorgd te worden. (KH)
1929 24 januari :
Wegens overlijden van 2e schepen Ferdinand Van der Hasselt, kwam
er een plaats open in de
gemeenteraad.
Frans Jacobs, eerste plaatsvervangend
raadslid werd gekozen als werkend
gemeenteraadslid. De post van 2e
schepen zou gaan naar Karel Laurent Van den
Brande die 5 stemmen behaalde tegen
4 voor Philip Jozef De Prins.
(GA-21/3/1929)
1929 4 april : Gezien de overgroote schade aan de
steenwegen, tengevolge van den
dooi
en laattijdige sluiting der barreelen toegebracht, waarvan herstelling zoo
veel-en zoodra mogelijk dient gedaan te worden besloot het schepencollege
bij de maatschappij Groeven van
Quenast 1300 kasseien 15/15/15 + 1700
+ 140 sluitstenen aan te kopen.
1929 15 april :
Yvonne De Winter werd benoemd tot tijdelijke onderwijzeres in de
meisjesschool, in tijdelijke vervanging van de zieke titularisse Mevrouw
Ghekiére-Ackermans.
Jaarwedde : 13.000 fr zonder andere vergeldingen.
(GR-2/5/1929)
Juffer De Winter zou niet lang
aanblijven, op 8 mei reeds gaf ze haar ontslag.
Ze werd vervangen door Juffer L.
Philomena Van de Venne.
1929 Op 27
april deed schrijnwerker Theodoor
Teughels een aanvraag om machtiging
te bekomen voor de plaatsing eener electromotor tot beweging van zaag-,
schaaf-, boor-, pin- en topmachienen.
1929 8 mei : Het
college besloot om voor de komende Sinksenkermis twee gendarmen
aan te vragen als hulp voor de
ordehandhaving.
Aan de kasseier werkzaam aan de
gemeentesteenwegen besloot men vijf frank
per
uur te betalen, zijn twee helpers waren goed voor 24 frank per dag.
1929 30 mei : Op
aandringen van de Gouverneur, besloot de gemeenteraad, en dit vanaf
1 juni e.k., aan de veldwachter een
toelage uit te betalen van 1,50 fr per dag
tot
dekking der voedingskosten van zijnen politiehond.
|