Fotos:xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
-De processie doet de Molenstraat aan : de groep
Compagnie van Scherpenheuvel. -Links Eddy Van Hoof, rechts Walter Feremans.
-Door de Dorpsstraat : de groep O.L.Vr., ster der zee.
-Slot van de processie : links de garde, midden
schepen F. De Prins, rechts burgemeester
Verschueren.
1956 De processie kon onder een stralende hemel uitgaan. De
volgorde zag er als
volgt uit :
Processie te Leest : datum
onbekend.
1) Ruiters
2) Vlag O.L.V. van
Scherpenheuvel
3) Beeldje van O.L.V van
Scherpenheuvel
4) Mysteriën van de H.
Rozenkrans Jongensschool ; Vlag
5) Beeld van het Kind
Jezes
6) Groep van het Lijden
7) Groep van O.L.V van
Fatima
8) Engelbewaarder
9) Vlag van de
meisjesschool
10) Vlag van de H.
Kindsheid
11) Vlag van St.-Jozef
12) Groep van St.-Cecilia
13) Koninklijke Fanfare
St.-Cecilia
14) Borstbeeld van St.-Niklaas
15) Vlag van St.-Niklaas
16) Jezus en St.-Janneke
17) H. Theresia van het
Kind Jezus
18) Groep van het H. Hart
19) De Drie Goddelijke
Deugden
20) Vlag van de H.
Familie
21) De Tien Deugden van
Maria
22) O.L.V. van Gedurige
Bijstand
23) O.L.V van Lourdes
24) Beeld van O.L.Vrouw
BJB-meisjes
25) Arbeid Adelt,
Koninklijke Fanfare
26) Vlag Eucharistische
Kruistocht groep
27) Groep Maria Goretti
28) Groep H. Sakrament.
29) Chiro.
30) BJB-jongens.
31) Vlag Boerengilde.
32) Vlag van Sint Jan
Berchmans.
33) Kruis.
34) Zangers.
35) Lichtdragers.
35) H. Sacrament.
Driemaal per jaar ging de
processie uit te Leest : op tweede Sinksendag
(de zogenaamde
Kermisprocessie), op de zondag na Sacramentsdag (14 dagen
na Sinksen) en op de
eerste zondag van oktober (de Oktoberprocessie).
In De Band nr.5 bracht
Jan De Decker in 1955 volgend verslag over :
De Processie op 2de Sinksen.
Tweede Sinksendag is het
de processiedag te Leest. En van s morgens reeds bracht er de zon een echte
feeststemming. Nu was het eens echt processieweder.
Kinderen en grote mensen,
allen waren er gaarne bij nu.
Na de hoogmis werd de
processie gevormd, en te half elf begon de grote klok te luiden : dat betekende
tevens het vertreksignaal.
Voorop reden, fijn in hun
ruitersuniform en fier op hun hoge paarden onze B.J.B.-ers onder leiding van
kommandant Jan De Prins.
Dan volgde de Compagnie
van Scherpenheuvel met de vlag en het mooie beeld van O.L.Vrouw van
Scherpenheuvel, gift van de Compagnie aan de Processie.
Toen de jongensschool
onder leiding van meesters De Leers en Pelgrims.
De jongens droegen de vlaggetjes met de uitbeelding van de 15 mysteries van de
rozenkrans.
De vier eersten van de
Plechtige Kommunikanten droegen het beeld van het kindje Jezus.
Meisjes van de school
brengen de uitbeelding van het lijden van Christus, en worden gevolgd door de
groep van O.L.Vrouw van Fatima.
De engelbewaarder neemt
een kindje mede onder zijn bescherming.
We bemerken dan nog de
vlaggen van de meisjesschool, H. Kindsheid en St-Jozef.
Volgt dan de groep van
St.Cecilia met de H.Cecilia, de Koninklijke Fanfare St.-Cecilia, dan wordt het
borstbeeld van St.Niklaas voorbijgedragen. Onder het beeld bevindt zich de relikwie
van St.Niklaas. Ook het grote processievaandel met afbeelding van St.Niklaas is
er bij. En zo volgend, vol zon en kleur de groepen onophoudelijk elkaar op.
Nu is het de beurt aan
Jezus en St.Janneken, dan volgt de groep van de H. Theresia, de groep van het
H. Hart, van de drie Goddelijke deugden, uitgebeeld door een koningin in het
geel, het groen en het rood. De mantels worden opengehouden door kleine
engeltjes.
We zien dan het grote
processievaandel van de H. Familie, en daarna de groep van de tien deugden van
Maria, van O.L.Vrouw van Altijddurenden Bijstand, de groep van de Boodschap van
de Engel Gabriel aan Maria, de groep van O.L.Vrouw van Lourdes, van de H. Maria
Goretti.
De B.J.B.-meisjes, allen
fijn en fris in uniform, dragen dan het zware beeld voorbij van O.L.Vrouw.
En dan is het de beurt aan de Kon.Fanfare Arbeid Adelt, gevolgd door de vlag
van de Kruistocht en onze Kruistochters zelf.
We zien nog de groep van
het H.Sacrament, en dan treedt de Chiro voorbij, stijlvol en eerbiedig.
We horen nu reeds in de verte het klingelen van de bellen : het H. Sacrament is
op komst.
Daar trekken reeds de
vaandels voorbij van de Boerengilde, St.Jan Berchmans en de B.J.B.-jongens.
En ja, daar zijn reeds de toortsendragers die het H.Sacrament vergezellen, de
zangers, de kruisdrager en de misdienaars, Z.E.H.Pastoor die het H. Sacrament
draagt onder de zwxare hemel, gedragen door zes kloeke mannen.
We knielen, want God
wordt door de straat gedragen.
Rond de hemel gaan de
vier dragers van de prachtig-vernieuwde processielantarens.
Achter het H.Sacrament gaan leden van de gemeenteraad met licht, de leden van
het kerkfabriek, de veldwachter.
In t Ridderke nr. 2 april-juni 2005
publiceerde Wilfried Hellemans :
Porocessies in Leest
Uit de oudst bewaarde
Leestse kerkrekeningen (uit de zestiende eeuw) blijkt dat er in het
dorp rond 1600 twee grote
processies uitgingen. Mogelijk trokken ze zelfs eerder door de straten, want
het is bekend dat processies al wat eeuwen voordien bestonden.
Een eerste op de zondag
na Sacraments-dag en een tweede amper veertien dagen later op het
kerkwijdingsfeest of de kermisdag, op pinkstermaandag. Pas eeuwen later werd
een derde rondgang toegevoegd op rozenkranszondag of de eerste oktoberzondag.
Elk jaar na de processie op de kermisdag bood de pastoor een maaltijd aan.
Daaraan namen deel : de pastoor en de vreemde priesters die geholpen hadden, de
koster en de zangers, de H. Geest- en de kerkmeersters. Een kok stond in voor
de goede gang van zaken.
Behalve de
dorpsprocessies waren er nog de maandelijkse processie in de kerk met het H.
Sacrament en de driedaagse kruisprocessie langs de velden. En ook stapte een
kleine Leestse afvaardiging met vlaggen mee op in de Hombeekse en Heffense
processie op hun kerkwijdingsdag.
Plechtige processies
Terecht vraagt men zich
af hoe de grote processies eruit zagen.
Vooraan droeg iemand een
kruis met een vane en het H. Sacrament sloot de processie af. De pastoor of een
andere priester want altijd waren er wel priesters uit Mechelen of een
buurdorp aanwezig- droeg het H. Sacrament onder een baldakijn of hemel in
1642 nog ge- of herschilderd door Franchois Van Ophem terwijl een paar mensen
er omheen een toorts hielden. Al vroeg speelde Ghielis den spelman voor
Sint-Niklaas (1599) en enkele jaren erna (1604) heeft ook Wolff den spelman
(...) voer onze L. Vrouwe gespelt. Wellicht tot dat gebruik verboden werd.
Zeker werden ook de beelden van de H.
Maagd Maria en van Sint-Niklaas meegedragen, want daartoe werden (in 1602) de
nodige draagstokken gemaakt. Toen werd ook Cornelis Verlinden betaald voor dat
hy inde prochessie heeft hulpen singghen, al waren vast ook de gewone zangers
present. Waarschijnlijk droeg men ook de twee vlaggen mee die de Leestse
kerkfabriek (in 1637) had laten maken en waarvan de kruisen geschilderd waren
door M. Labé.
In een visitatieverslag
(uit 1743) lezen we dat in de twee grote processies het beeld van O.-L.-Vrouw
werd meegedragen en de relikwie van de patroonheilige.
Mogelijk was de
Sacramentsprocessie soberder dan die op de kermisdag.
Een processierel (1755)
In 1755 was de gemeente
op den feestdag van het allerheyligste Sacrament van s morgens vroeg opgepropt
van vremdelingen, de processie ging uyt volgens gewoonte, maar nauwelyks was zy
tot op de dorpsplaats gekoomen, of den vaendrager der gilden Philippus N., die
ook lid was van den gemeente raed bevool de trommel te slaen, deed de klokken
luyden, als of er iemand gestorven was, en vergezeld van eenege gildebroeders,
zyn aenhangers, stiet hy de godvruchtige menschen uyt 9. rangen, den pastoor
keerder weder vergezeld van de geestelykheytd keer weder naer de kerk, terwyl
de belhamels den proceesie weg al trommelende rondliepen met de Beelden van OLV
en van den H.Nicolaus, den oprichter van dezen verergerenden opstand werd
aangeklaegd, en nu stond dien zegepraelenden vaendrager, dit hoogagtbaer lid
van den gemeenteraed met open mond en waggelende beenen voor zyne rechters, hij
beleed zyn mesdaed en is by vonnis van 20 november van het zelve jaer
veroordeeld tot de onkosten van het proces, hy moest bovendienaen den pastoor
op eene behoorlyke wyze vergiffenis vraegen en daermede was hy er af.
Tomas Philippus kardinaal
d Alsace had (op 5 juni 1751) verboden in de processie met het Allerheiligste
de trommel te slaen of op de viool te spelen hetgeen maer eenige jaeren te
vooren aenvang had genomen, dit verbod was billyk; wyl door die
gerugtverwekkende, en deeltyds slegts heydende tonnen den kerkzang gestoord, en
de godvrucht die men het Allerheiligste
schuldig is, onderbroken word. In geheel deze omtrek was men s bisschops bevel
gehoorzaem uytgenomen te Leest alleen.
Een kleine maand eerder
(op 9 mei) had de aartsbisschop al verboden in die processie te peerd of in
tonneel kleederen tegenwoordig te zyn, en indien er overtreeders gevonden
wierden, legde Zyne eminentie aen de Pastors op van nae hunne kerk te rug te
keeren.
In de twintigste eeuw
In de twintigste eeuw
waren de drie grote processies optochten geworden met groepen in bijzondere
klederdracht en met de beide fanfares erin. Ze gingen voor het laatst uit in
1969.
G. Herregods beschrijft
ze zo : Met statige stap en begeleid door de dorpsfanfare, met geflapper van
kleurige vlaggen en het getrappel van maagdekes, engelkes, paters, heiligen en
martelaren, elk met zijn gevolg. De straten waren één bloemtapijt.
Laatst van al kwam de
hemel met de pastoor in zijn beste gewaad die Ons Heer droeg, geëskorteerd
door de kerkmeesters met hun glimmende koperen lantaarns. Op die momenten stond
de wereld en de tijd voor een paar uren stil.
Processies in de kerk
Eén keer in de maand, na
de hoogmis, werd het H. Sacrament ook binnen het kerkgebouw rondgedragen onder
de kleine hemel. In die processie stapten de priester(s), de misdienaars en
de zangers op terwijl de gelovigen op hun stoel knielden. Dit gebruik bestond
reeds in 1743.
Kruisprocessie(s)
Op de zgn. kruisdagen,
de drie laatste dagen voor O.-H.-Hemelvaart, trok deze processie over Leestse
landwegen. Ze was bedoeld als een smeekgebed om zegen over de velden. Men hield
ze s morgens na de eerste mis en men stapte er biddend in mee in gewone
kleding.
Ook die praktijk
evolueerde. De laatste jaren werd nog één jaarlijkse kruisdag gevierd.
In 2001 bv. was dat op zaterdag 19 mei om 20 uur in het bedrijf bij Julien De
Prins.
|