1958
Was het jaar dat Clement De Wilde (tot 1961) onderpastoor werd te
Leest.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Hij was geboren
in het Oost-Vlaamse Laarne (16/8/1916) en had als kloosternaam
Clementiaan. Van
1947 tot 1952 was hij missionaris in China en toen hij dat land
moest verlaten
was hij van 1953 tot 1958 actief in Zaïre in de streek van
Luabo, Kamina
en Kanzenze maar China zou altijd in zijn hart blijven.
In 1961 werd
hij onderpastoor benoemd in Sint-Niklaas (H.Hart) en uiteindelijk
Pastoor in de Sint-Antoniusparochie
te Lokeren waar hij tegelijkertijd overste was
van de
Paters-Minderbroeders aan de Luikstraat.
Hij verloor het
bewustzijn in het portaal van zijn kerk (hartinfarct) en overleed er in het
ziekenhuis op 6
november 1981.
Was ook het jaar dat de dokterszoon
Luc De Keersmaker, °Londerzeel 8/4/1914,
Freddy Peirs verving als koster in
Leest. Hij woonde in Kapelle-op-den-Bos en
kwam dagelijks per fiets naar
Leest.
Hij had de job aanvaard omdat hij op dat ogenblik zonder werk zat en
niet graag
ging doppen. Luc vond Leest wel een
klein dorpke met een oud kerkske met schone
meubeltjes in, maar gaf er de
voorkeur aan naar Brussel te gaan werken.
(DB,nov.58)
In 1965 zou hij ontslag nemen
waarop hij opgevolgd werd door Luc Plasqui.
(Wilfried Hellemans, De St-Niklaasparochie
in Leest)
1959 Militianen
klasse 59 : Armand De Bleser, Frans De Kock, August Emmeregs,
Edward Geerts, Edmond Jacobs, Roger
Lauwens, Rik Muysoms, Leo Van Camp,
Jozef Verlinden en Albert
Verschueren.
1959 Het bestuur
van de Rundertuberculosebestrijding Leest zag er als volgt uit :
Voorzitter : A. Van den Brande,
ondervoorzitter : Vict. Schaerlaecken, secretaris :
Alfons Verbruggen. Bestuursleden :
Felix Van der Hasselt en Egied Selleslagh.
(DB,1959)
1959 Voor 1959
werden 324 abonenten genoteerd op het Parochieblad.
1959 Geboorten
in 1959 - Overleden
in 1959
Nuytkens Ingrid Selleslagh Irma
Van Tolhuysen Brigitte Buelens Maria Elisabeth
Kerssebeeck Liliane Verdict Clémence
Neefs Lucas Fierens
Karel
Polfliet Dany Van
Steen Marina
Huyghe Christina Van Humbeeck Louise
De Wit Karel Van den Sande Petrus Joannes
Selleslagh Alfred Van den Bergh Florent
Verwerft Mark Van den Broeck Maria
Huyghe Magdalena Steenmans Jozef
De Prins Veronica Lauwers Frans
Van Praet Joannes Marivoet Leonie
Peeters Lucas De Maeyer Maria Amelie
Publie Joannes Selleslagh Coleta
Leemans André De Hondt Melanie
Peeters Magdalena Peeters Joanna
Verschueren Lucas Vleminckx Virginie
De Keersmaecker Fr Van Beersel Jozef
Rombauts Maria Smet Leonie
Verbeeck Patrick Op de Heyde Victoria
Verbeeck Tony Verrijken Alfons
De Smet Rita De Wit Louis
Lauwens Vera Slachmuylders Emiel
Lauwers Marleen Gobien Maria Rosa
Vets Agnes Wuyts Louis
Lefever Natalie De Smedt Pauline
Van den Bosch Wilfrieda De Keersmaecker Fr
Piscador Wilfried
Doms Rita
Verhasselt Leo
Van Bosstraeten Marina
Geerts Anna
DHollander Georges
Van de Perre Marina
Boonen Vera
Baeté Diana
Croon Marina
Gobien Maria. (DB,nr.1,1960)
1959 SCHANDAAL
OP ONS KERKHOF
Laat de doden in vrede rusten
Reeds meermalen hebben (oplettende) kerkhofbezoekers
moeten vaststellen dat sommige lieden het niet zo nauw schijnen te nemen met
dat schone gezegde : Laat de doden in vrede rusten.
Regelmatig worden graven opengebroken en worden
stoffelijke overschotten naar familiekelders overgebracht.
WIJ HEBBEN NIETS TEGEN DE GRAFKELDERS.
Wij betreuren alleen :
1) Dat sommigen
eerst een overledene laten bijzetten in de rij om daarna eerst het
besluit te nemen het stoffelijk overschot terug te doen ontgraven en naar een
kelder over te brengen. Laat de doden in vrede rusten is ook hier van
toepassing.
2) Dat deze
ontgravingen grondverzakkingen meebrengen voor omliggende graven en schade
aanrichten (meestal onherstelbaar) aan andere grafzerken . De verwanten van de
overledenen kunnen niet dulden dat zij die de schade onvrijwillig
veroorzaakten, zich eenvoudig niet bekommeren en de graven beschadigd
achterlaten zonder er een hand naar uit te steken.
3) Dat het alaam
(zelfs steenblokken) gebruikt bij de ontgraving, DAGEN LANG BLIJVEN LIGGEN
OP een bijliggend graf...
4) Dat het
gemeentebestuur zulks ONWELVOEGLIJKE en KWETSENDE toestanden duldt. (deze zin
is nog op zn zachtst uitgedrukt...)
Volgens inlichtingen die wij inwonnen, kan men hier
van GRAFSCHENNIS spreken.
Wij hopen dat onverwijld maatregelen zullen genomen
worden en dat richtlijnen zullen gegeven worden aan de aanvragers van een
grafkelder of in gevan van een ontgraving, aan de grafmaker en aan de aannemer
die de kelders plaatst of de ontgraving doet.
Het is daarenboven noodzakelijk, dat een controle wordt
gedaan.
Voor
de grafmaker a.u.b.
Na de eerste mis op Allerheiligen was bij het
kerkhofhekken een keukenstoel neergezet met daarop een enorme bak, waarin
blijkbaar een aalmoes diende gestort voor de grafmaker a.u.b..
WIJ GUNNEN HEM VAN HARTE DE OPBRENGST.
Deze aangelegenheid is echter waard van nabij bekeken
te worden.
1) Wij menen dat
het aan het personeel in openbare dienst, verboden is op zulke publieke wijze
persoonlijk om een aalmoes te vragen. Als de grafmaker dat mag doen, dan kunnen
de gemeentesecretaris, de veldwachter en de gemeentewerkman eveneens
offerblokken plaatsen. (En waarom zou de koster dat ook niet doen ?...)
2) Men kan het
ook ZO beschouwen : de grafmaker is onvoldoende betaald. Dan heeft hij het volste
recht hiervoor te protesteren bij het gemeentebestuur. Het lijkt echter
ongepast, dit protest te veruitwendigen in de vorm van een offerblok-kist (de
afmetingen hebben geen belang!) die ter attentie van de kerkhofbezoekers op het
kerkhof wordt neergezet. Men begrijpt niet, hoe het door het gemeentebestuur
wordt toegelaten, uitdrukkelijk of stilzwijgend.
3) Wij wensen de
grafmaker een behoorlijke bezoldiging voor een behoorlijk werk op
het ganse kerkhof zonder onderscheid van enig graf.
Wij weten dat onze kritiek zeer scherp is : wij kunnen
echter niet dulden dat er te Leest als het ware aan lijken-exploitatie wordt
gedaan en dat er inbreuk wordt gepleegd op de heilige rust van een kerkhof door
graven te beschadigen.
Verder, er wordt reeds genoeg gefooid, geschooid en
met geld gerinkeld rond de graven van onze duurbare doden.
(Jan De Decker in
De Band November 1959)
In hetzelfde nummer
van De Band deed Jan nogmaals een oproep aan de gemeenteraadsleden voor
financiële steun aan Milac en aan zijn geesteskind De Band.
Hun collegae van
Hombeek waren een stuk guller : zij besloten de Hombeekse afdeling van Milac
geldelijke hulp te bieden uit eigen zak...aldus Jan De Decker en mogelijk om
zijn eisen kracht bij te zetten deed hij ook een aanval op het verkeersbeleid
van het gemeentebestuur:
Verkeersperikelen
Iedereen weet dat het immer drukker wordende verkeer,
zeer grote problemen stelt in verband met de veiligheid op de wegen. (...)
Ook te Leest nam men initiatieven. Er zouden er nog moeten
genomen worden.
1) De maximum
snelheid in de dorpskom werd van 20 tot 50 opgevoerd... Deze verhoging van de
maximum toegelaten snelheid in die zone, begrijpt geen weldenkend mens... In
het algemeen stelt men een maximum van 35 km voor (in de praktijk wordt het
wellicht toch 40...).
2) (...)
1959 Januari De
Band : KWB Kapellekens-Aktie en...Commerce
Het
is wel zeer spijtig te noemen dat een minderheid deze aktie meent
te
moeten brandmerken als commerce.
Volgens deze lieden verdient de KWB een dikke cent aan deze
kapelletjes
die
aan 100 frank verkocht worden.
Ten
behoeve van deze duurbare parochianen worden hier onder een paar
detailprijzen gegeven :
-
het hout kost aan de KWB 50 fr.
-
het beeldje kost aan de KWB 35 fr.
Dat
maakt 85 frank. Met de overige vijftien frank dienen bekostigd :
glas, stopverf, borstels, terpentijn, verf, krammen, oogvijzen, het
schilderen zelf.
Wij achten het hiermee bewezen dat deze
schone aktie niet wordt verlaagd tot
een
commerce.
En
de karavaan trekt voorbij terwijl de honden blaffen.
(redaktie)
|