Vervolg Actie Veldkapelleken.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Zijn oproep kreeg gehoor : verschillende
Leestenaars engageerden zich en gedurende het Paasverlof kreeg de Sint
Jozefkapel een beurt en ook de stad Mechelen beloofde medewerking. Deskundigen
kwamen ter plaatse kijken en lieten weten dat
ten gepaste tijd zal overgegaan worden tot het snoeien, opkuisen en
verbeteren van de aanplantingen... (zie verder 7 juni)
Van 11 tot 16 juli werd er hard
doorgewerkt : de Sint Annakapel werd afgewerkt en de Sint Apolloniakapel
aangepakt.
Georges Herregods bracht daarover nadien
verslag uit in de periodiek van Milac :
Wie voortaan de weg naar Battel opgaat, kan
de Sint-Annakapel nu
binnengaan : de zware brandkastdeur werd namelijk weggenomen. In de plaats
daarvan kwam een sierlijk hekje in smeedwerk, passend in de stijl van de kapel
en afkomstig uit onze kerk. Het plaksel werd van de muur geslagen, de schone
baksteen die er van onder kwam werd opgekuist, gevoegd en zo gelaten. Op de
muur werd een keramiek aangebracht voorstellend Sint Anna ten Drieën,
geïnspireerd aan een zestiendeeuwse Sint Anna uit
(onleesbaar). Het
altaar werd opnieuw in de verf gezet en kreeg een kleurtje. Ook de buitenkant
van de kapel werd volledig gereinigd en om haar meer toegankelijk en open te
maken werd de omgeving gesnoeid en opgekuist en een kasseibaantje aangelegd. Op
die wijze wordt het onderhoud van de kapel tot een minimum herleid. Een steen
aan de binnenkant van de kapel verwijst naar de spijtige verdwijning van het
oude Sint Annabeeldje en naar de huidige restauratie van de kapel.
De
Apolloniakapel is eveneens
op goede weg. Om ook hier het onderhoud ervan tot een minimum te brengen
wordt heel de binnenruimte van boven tot onder bekleed met een tegelmozaïk. Het
altaar werd gemetst en kreeg een massief eiken blad. Het ondergedeelte van dit
altaar wordt versierd met mensentanden (de H. Apollonia was de toevlucht tegen
de tandpijn) en draagt op tegels de legende van deze heilige martelares uit 250
na Christus. Ze werd in het vuur geworpen nadat de beulen al haar tanden hadden
uitgerukt. Deze legende wordt tevens uitgebeeld boven het altaar in een moderne
expressieve keramiek : Apollonia wordt er vastgehouden door een Romeins soldaat,
terwijl een andere soldaat met een grote tang haar tanden uitrukt. De Romeinse
soldaat draagt een geweer met bajonet en
decoraties
: dit wil zeggen dat zoiets van alle tijden is, ook nu blijkt het telkens zo
dat onschuldigen slachtoffers zijn van het brute geweld, in veel gevallen zelfs
van de officiële macht. Let onder andere ook op het contrast tussen de slanke
bleke meisjesfiguur en de ruwe getaande Romeinse militairen. De Sint
Apolloniakapel is nog niet af, maar volgende maand komt dat in orde. De ramen
krijgen betonglas (geen gebroken ruiten meer !). Een houten hekske in plaats
van een deur. Het torentje wordt hersteld en krijgt een sierlijker kruis. Naast
de kapel komt een rustieke eiken bank.
Deze
veldkapellen verwijzen naar een oude volksdevotie. Wanneer deze devotie
verdween, vervielen ook deze stenen getuigen. We maken ons geen illusies : dat
is voorbij !
Toch
is het goed dat ze niet verdwijnen ! Ze zijn een deel van ons gelovig en
volkskundig erfgoed. Daarom bestaat de opzet er in, er kleine monumentjes van te maken, passend in ons landschap en
ons leefmilieu, een leefhoekje waar de voorbijganger even verpozen kan en er
gelegenheid vindt tot een paar momenten bezinning. Daarom verzorgen wij ook de
omgeving van deze kapellen door aanplantingen en groen. Het laatste wordt door
de stad Mechelen op zich genomen.
Er
rest mij nog dank te zeggen aan al die trouwe medewerkers. Het verheugt ons dat
jonge mensen zich ook nog kunnen inzetten voor niet betaalbare vacantiejobs !
Rendez-vous
op 1 augustus !
Georges Herregods.
In de Apolloniakapel werd volgende tekst
aangebracht : Deze kapel werd volledig
vernieuwd in de zomer 1977 onder het Pastoorschap van E.H. Lornoy met de
bijdrage van de parochianen en de actieve medewerking van Jan Teughels, Jan Van
Riet, Georges De Laet, Sylvain Wijns, Stefan De Laet, Lieven Hellemans, Hans De
Laet, Stefan Vloebergh, Jan Verbruggen, Bruno Bradt, Marc De Win, Pater Van
Aken onder leiding van legeraalmoezenier Georges Herregods.
Op 7 mei 1997 publiceerde Gazet van
Mechelen :
Leest vraagt bescherming voor kapellen.
Voor twee
kapelletjes uit de Mechelse deelgemeente Leest heeft het bestuur van Monumenten
en Landschappen de bescherming aangevraagd.
Het
gaat om de Sint-Annakapel in de Pastoor De Heuckstraat en de Sint-Jozefkapel in
de Dorpsstraat.
Naar aanleiding van deze actie
publiceerde De Band een gesprek met
Jan Verbergt en Fons Hellemans onder de titel :
Oudere Leestenaars over de
veldkapellen
Jan Verbergt :
Van
t kapelleke van Sint Anna weet ik niet veel. Ik ben hier gekomen in 1928 en
toen stond het er. Vloeberghs die moet zoeken wanneer dat gezet is, dien zn
vader heeft dat gezet.
De
processie naar Scherpenheuvel vertrok aan t kapelleke. Ik geloof dat ze om 4
uur, half vijf vertrokken, ze pakten dan de binnenwegen naar Scherpenheuvel. s
Avonds waren ze ginder voor de beiweg en de kruisweg. Daarna kwamen ze af en de
pastoor ging met de vlag naar de Annakapel, haalde ze daar af en bracht ze naar
de kerk.
Er
was altijd volk dat de processie tegen ging tot in Mechelen en zelfs nog verder
en die kwamen dan mee af met de processie, s morgens vroeg.
Fons Hellemans :
Het
Sint Apolloniakapelleke is gebouwd voor pastoor Beukelaers in 1936. Hij was
toen 25 jaar pastoor in Leest. Met het geld dat werd rondgehaald (iedereen
mocht geven wat hij wou) werd het kapelleke gezet. Ze hebben het nadien moeten
verzetten omdat het in de weg stond voor de Molenstraat. Er werd heel veel
geofferd voor Apollonia in dien tijd.
Van
de Sint Annakapel weet ik niet veel van te vertellen want ik was nog een kleine
pagadder toen die gebouwd werd. Ik heb wel horen vertellen dat hetgeen in den
dag werd opgebouwd s nachts werd afgebroken, totdat de rijkswacht de wacht
optrok. De processie van Scherpenheuvel werd daar afgehaald.
Fotos :
-Het
plaksel binnenin de Sint-Annakapel werd op vraag van G. Herregods door Eddy Apers met een zandstraler verwijderd en de schone baksteen werd
opgekuist en gevoegd.
-De
keramiek met St Anna ten Drieën. Eddy Apers en Willy Keysers ontdekten dat het
oorspronkelijke beeldje er iets anders uitzag. George Herregods voorzag zijn
copie van een hoofddoek met puntig uitsteeksel, het origineel droeg een
stralenkrans. (http://blog.seniorennet.be/sintannakapel/)
De steen rechts ervan verwijst naar het verdwenen St Annabeeldje.
-De
legende van de heilige Apollonia in een moderne expressieve keramiek.
-Het
ondergedeelte van het altaar van de H. Apollonia werd versierd met echte
mensentanden.
-De
tekst met de namen van de vrijwilligers.
|