Het
toneelprogramma uit 1892.
1985 23 maart Gazet van Mechelen : Werkongeval
Bij
een werkongeval in de Kleine Heidestraat te Leest kwetste stadsarbeider Hans
Schöning zich aan de knie. Hij werd naar het O.L.Vrouwziekenhuis overgebracht.
Het
slachtoffer woont aan de Galgestraat 20 te Mechelen.
Hans Schoning was één van de
buitenlandse vedetten van voetbalclub Racing Mechelen.
1985 23 en 24 maart Rust Roest bracht Lady Godiva.
Zaterdag
23 en zondag 24 maart wordt het toneelstuk Lady Godiva van de Franse auteur
Jean Canolle opgevoerd door de vereniging Rust Roest uit Leest.
(...)
Het
toneelstuk wordt vertolkt door de gekende groep van Rust Roest met in de
hoofdrollen Hilde De Kock als Lady Godiva en Marcel Verwerft als graaf Leofric.
De
technische ploeg werkt onder leiding van Vic Diddens en Guido Hellemans voert
de regie.
Deze tweede voorstelling van het seizoen is ten voordele van de actie
Overleven, reden waarom nu slechts één vaste inkomprijs van 100 frank wordt
gevraagd.
Het
doek gaat op te 20 uur in zaal St.-Cecilia, Dorpstraat 6 te Leest.
J.T.
(GvM,23/3/86)
Volgens
de legende zou Lady Godiva (1040-1083) in aanwezigheid van bisschop en
burgerlijke hoogwaardigheidsbekleders, haar man, de graaf, te voet zijn
gevallen om van hem belastingsvermindering voor de burgers van de stad Coventry
in Engeland te bekomen. De graaf stond dit toe op voorwaarde dat de gravin
poedelnaakt op een paard door de stad zou rijden, dan pas kon ze met kennis van
zaken over kaalgepluimd spreken. Aldus kondigde het programma de
toneelvoorstelling Lady Godiva van Jean Canolle, gespeeld door Rust Roest,
aan.
Daar
mijn opvoeding worstelt in de pre-conciliaire collegetijd werden me dergelijke
lichtzinnige legenden onthouden, zodat ik pas nu maar gehoord heb dat het
eigenlijk niet zozeer om die belastingsontheffing gaat maar om het begrip
kuise naaktheid of omgekeerd naakte kuisheid. Ik moet toegeven dat ik
vroeger met dit begrip nogal wat moeilijkheden had : de twee woorden naakt en
kuis waren me nog al dikwijls tegengesteld, zoals bv. ook tewerkgestelde
werkloze contradictio in terminis, klonk dat in het Latijn mijner jeugd.
Maar
nu, na het zien van het toneelstuk in drie bedrijven, is me alles duidelijk
geworden : de Lady Godiva en de contradictio in terminis.
Het
is een Franse schrijver die deze oerdegelijke, teacheriaanse Engelse legende
omgetoverd heeft met zijn Franse esprit tot een lichtvoetige komedie. Lady
Godiva, tot voor haar rit met het paard, volledig ingenomen door goede werken
voor Kerk en armen en haar echtgenoot puriteins verwaarlozend, komt niet
beschaamd en vernederd van haar naakte tocht door de
trouwens
verlaten stad terug, neen integendeel, ze heeft de zinnelijkheid en de wellust ontdekt. Zij is herboren.
Wanneer dan blijkt dat er toch een burger het aangedurfd heeft de Lady op haar
tocht te begluren riskeert die Peeping Tom de doodstraf. Als laatste wens
heeft die natuurlijk- nogmaals Lady Godiva te aanschouwen. Tussen die twee
figuren
-Godiva
en Tom- bloeit dan een zinnelijke aantrekkingskracht open die de bevolking niet
onberoerd laat : van overal komen petities om Peeping Tom van de galg te
redden. Tom en Godiva zijn nationale helden geworden waarin de gewone man zich
herkent : de frisse zinnelijkheid en de (on)gezonde nieuwsgierigheid.
Zulk
verhaal, zulk toneelstuk, staat of valt met de wijze waarop het gespeeld wordt.
Wanneer ergens een spannend verhaal in zit, met veel intriges en actie, kan dat
nog de aandacht opeisen. Hier echter gaat het om de tekst, de snedige zinnen,
de rake opmerkingen. En de tekst was inderdaad geestig, er zat pointe in en
vooral veel Franse esprit : luchthartig en pikant, maar nooit boertig. Een
enkele keer waren de geestelijkheden wel wat goedkoop, soms wel afgezaagd,
zoals in de replieken met de kapelaan. Maar het bleef speels door de wereld van
de zinnelijkheid en wellust slalommen, nergens shockerend. Als men dan bedenkt
hoe gauw ook in deftige gezelschappen- schuine moppen van pikant naar
dégoutant verglijden, is het zeker een grote verdienste van Rust Roest steeds
de goede toon le bon ton aangehouden
te hebben.
Grote
lof ook aan de spelers voor hun grote tekstvastheid. Wil het meeslepend blijven
dan moet woord en wederwoord vlug op mekaar volgen. Dit eist van de spelers een
grote rolkennis en die bezaten ze. Graag had ik hen sommige passages wat losser
en lichter, wat minder nadrukkelijk horen voorbrengen, soms was het wat
over-geacteerd maar die neiging heeft Rust Roest al eens meer, samen trouwens
met veel amateurgezelschappen.
Hilde
De Kock gaf aan Lady Godiva een gestalte die gans het stuk schraagde. Het was
een aartsmoeilijke rol en ze heeft hem schitterend vertolkt. Met een Lady
Godiva die, al was het nog maar in één enkele passage, ongelooflijk zou
overgekomen zijn, zou gans het stuk in het belachelijke geslagen zijn. Door
haar subliem spel heeft ze er ons geen ogenblik aan doen denken dat zo iets
mogelijk was. In haar spel trok ze haar medespelers op Toni Peters en Marcel
Verwerft, Jan Emmeregs en Renild Polfliet.
Marc
Windelen en Raf Scheers brachten met hun spel het sympathieke aspect van het
amateurtoneel : veel goede wil en inzet.
Guido
Hellemans, de gelukkige regisseur, mocht een dankbaar publiek toespreken. Hij
vroeg zich af of tussen de mens van de vroege middeleeuwen en de mens van nu zo
veel verschil
Is
?
Wel,
destijds reed Godiva naakt door Coventry om de belastingen te doen verminderen.
Nu liggen ze met velen naakt aan onze zomerstranden
maar de belastingen zijn
nog nooit zo hoog geweest.
(DB, april 1985)
Achter de schermen werkten mee : Fik
Diddens, Kris en Stefan De Laet, Willy Keysers, Miloe Van Stijvoort, Frans
Lamberts en Johan De Laet.
De opbrengst van deze voorstellingen
kwam ten goede aan de Operatie Overleven.
Deze actie Overleven (stickerverkoop)
ingericht door Volksdansgroep Korneel, bracht, in samenwerking met de
meisjes-chiro, 62.500 fr. op.(DB,maart 85)
Rust
Roest overleeft.
Draaien
we de titel op zn kop en kruipen als een schildpad van voor naar achter. Dus
eerst over vandaag. Zopas heeft Rust Roest toneelgespeeld, en naar we vernamen
waren vele kijkers tevreden. Ons eigenbelang even opzij gezet speelden we zoals
aangekondigd voor operatie overleven. Onze kassier Marcel Verwerft heeft de
winst dan ook overgeschreven. Wij danken alle kijkers en sympathisanten van
welke aard ook, de steunende firmas, en dit blad De Band dat onze
aankondigingen vooraf opneemt, en de Leestse verenigingen die ons op één of andere
manier steunen.
Alsof
dit nog niet volstaat : we hebben het geluk dit mooie toneelwerk Lady Godiva
nog een derde maal te kunnen spelen op 28 april 85 te 15u. in Ter Kerselaar
(Heist o/d Berg) voor patiënten, verplegend personeel, familieleden en kijklustigen.
Zoals je ziet : Rust Roest overleeft want in 1985 spelen we te Leest nog toneel
en hopelijk nog lang daarna
Maar
ook
voor ons werd hier toneel gespeeld. Om dit te illustreren heb ik in mijn vaders
archief gekeken met resultaat. Ik vond een licht gehavend rooskleurig
toneelprogramma uit 1892 van Den Katholieken Bond van Leest die een
luisterrijk toon- en toneelkundig avondfeest gaven In den Rooselaar, bij
Arnold Teughels, dorp op zondagen 14 en 21 februari 1892 om 5-1/2 uren stipt
s avonds. (zie fotocopie bovenaan)
Volgens
mijn vader bestond er voor 1900 te Leest een Katholieke gilde (zoals overal
elders trouwens) die zowel toneel als muziek speelde. Die gilde of bond had een
embleem dat jammer genoeg verdwenen is. (In zijn boekje Averechtse Democratie
1959 schetst pater K. Van Isacker s.j. het ontstaan van gildebewegingen in
Vlaanderen)
Hun
vast lokaal was In den Rooselaar bij Arnold Teughels (Noldus de schrijnwerker
en vader van Theodoor). Men speelde toneel in de schrijnwerkerij langs het kerkhof
gelegen, en die men voor deze gelegenheid gedeeltelijk ontruimde. Later werd
dit werkhuis herbouwd en vanaf 1927 tot 1959 speelde Rust Roest daar op
gelijkaardige manier toneel.
Uit
die Katholieke Bond van Leest is in 1898 de muziekmaatschappij Arbeid Adelt
gegroeid die hun eerste lokaal hadden bij Van Moer (later café Apers aan de
zennebrug).
Terug
naar het programma bemerken we volgende aardigheden :
1)
Naast toneel werd er tijdens een feestviering ook muziek gespeeld en
gezongen. Deze traditie zal nog meerdere jaren blijven bestaan, waar als
begeleidend instrument piano, accordeon of een volledig muziekkorps fungeerde.
Zelfs werden sketches gespeeld tussen de bedrijven in wat ikzelf als kind nog
heb beleefd.
2)
Het ganse avondprogramma omvat twee delen, gescheiden door 10 min. pauze. Het
eerste deel bestaat uit een zangstuk (piano en alleenspraak met zang); gevolgd
door een kluchtige eenakter; wederom een alleenspraak met zang; en er wordt
besloten met een dramatische eenakter.
Het
tweede deel begint met een kluchtlied, hierna een kluchtige eenakter; daarna
een kluchtige tweespraak; en men besluit met een kluchtige eenakter met zang.
Overwegend klucht dus. Ook dit is iets wat gevarieerd tot in de jaren vijftig
(en op sommige plaatsen nog later) blijft bestaan; een drama in drie bedrijven
met dramatische eenakter. Ook nu nog spreken vele mensen over slechts twee
toneelvormen of genres : drama en klucht, alhoewel er volgens mij maar één
soort bestaat, dit is goed toneel.
3)
Op het programma staat geen naam vermeld van medewerkers (regisseur, acteurs,
techniekers, decorbouw, enz
)
Deze
bescheidenheid of ontbreken van individualisme is een middeleeuwse eigenschap,
want ook de middeleeuwers traden anoniem naar voor. De auteurs daarentegen zijn
wel vernoemd.
4)
Men begon tamelijk vroeg (halfzes s avonds) en de prijs bedroeg 1 fr. of 0,5
fr. naargelang eerste of tweede rang. Tot mijn voldoening stel ik vast dat het
verboden was te roken in de zaal. Een maatregel die essentieel is, en zelfs nu
helaas door meerdere amateurs niet wordt toegepast.
Beste
toneelbelangstellenden, dit document dateert uit het jaar 1892, en is het
oudste dat ik in verband met toneel te Leest ooit gezien heb. In 1986 bestaat
Rust Roest 65 jaar en dan hopen we klaar te zijn met onze geschiedenis. Deze
vroegere aanloop van 1892 was een springplank voor vandaag want vormde wellicht
een embryonaal stadium van het toneelleven te Leest.
Zij
die nog oudere, of gelijksoortige, of andere toneeldocumenten bezitten van het
Leestse toneelleven, en deze kwijt willen kunnen ons een groot plezier doen.
Met
dank, Guido Hellemans. (DB, mei
85)
In hetzelfde maandblad publiceerde Guido
Hellemans een vervolg over deze bijdrage van de Katholieken Bond van Leest.
Zie verder in deze Kronieken : oktober 1985.
|