Eerste TakeOff’s afgeleverd, First Edition serie volledig uitverkocht.
Op maandag 6 juli vertrokken de eerste drie TakeOff’s, het nieuwe cross-over kampeerconcept van het oer-Hollandse Easy Caravanning, vanuit de assemblagehal in Emmen naar Tent Trailer Center ‘De Vouwwagenspecialist’ in Boxtel. Vrijdag 10 juli vond daar de allereerste aflevering plaats: samen met de trotse nieuwe bezitters vertrok de TakeOff geruisloos achter een Tesla model 3. Volgens algemeen directeur van de Campfire Group Maarten de Roos - tevens oprichter en mede-eigenaar van Easy Caravanning - hét bewijs dat ‘het nieuwe caravannen is begonnen’.
Nog tot en met half augustus vindt in Emmen de assemblage van de zogenaamde First Edition serie plaats. Door de grote aandacht voor de TakeOff, een soort van kruising tussen een vouwwagen en een compacte lichtgewicht toercaravan, is de First Edition serie inmiddels volledig uitverkocht. Anticiperend op de verwachte groei in Europa, zal Easy Caravanning van september tot en met december het assemblageproces in Emmen verder gaan optimaliseren.
Naast een flitsende start in eigen land is er ook veel belangstelling voor de TakeOff vanuit Duitsland. Verder wordt er gewerkt aan Europese distributie in o.a. België, Denemarken, Engeland, Spanje, Frankrijk, Italië, Zwitserland, Slovenië en Oostenrijk. In Nederland is de TakeOff op dit moment te bewonderen bij de drie eigen Tent Trailer Centers van de overkoepelende moederorganisatie Campfire Group waar ook vouwwagenfabrikant Holtkamper onder valt. Huidige TakeOff showmodellen bij de dealers zijn nog uit de pre-serie, 2e helft augustus staan daar de showmodellen uit de First Edition serie tentoongesteld. Kijk voor dealeradressen en openingstijden op www.tenttrailercenter.nl.
Op de website van Easy Caravanning www.easycaravanning.com kan de TakeOff in drie verschillende uitvoeringen naar persoonlijke wens geconfigureerd worden. Naast diverse opties en accessoires is er ook ruime keuze in meubeldecors en stoffering.De TakeOff is er vanaf € 13.495,-
De halfintegrale Pulse Classic 90 als jubileummodel.
Pulse Classic 90 jubileummodel met veel extras. Halfintegraal Pulse Classic met uitgebreide standaard uitrusting. Aantrekkelijke prijs kwaliteit verhouding. Klassiek, modern interieur met jubileumbekleding. Omvangrijke standaard uitrusting. Vier indelingen: T 7051 DBM, DBL, EB en EBL.
Voor degenen die liever een vrij tijdloos, klassiek interieur in de kampeerauto hebben,
maar de vele positieve eigenschappen van de Pulse waarderen, was de speciale editie Pulse Classic een alternatief in het afgelopen modeljaar. Deze designvariant verschilde qua interieurdesign van de conventionele, zeer modern ogende Pulse. Ter gelegenheid van de 90ste verjaardag van de uitvinder van de eerste Duitse “woonauto”, wordt de Pulse Classic voortgezet als Pulse Classic 90 met vier indelingen twee eilandbedden en twee eenpersoonsbed indelingen met verschillende zitgroep opstellingen en met nog eens meer uitrusting. Het opvallende exterieur design met de rond terug lopende achterzijde en de aerodynamische looks aan de voorzijde, de bijzondere meubelvormgeving, het verlichtingsconcept, blijven behouden. Daarnaast is er als een soort verjaardagscadeau een uitgebreide jubileumuitrusting, wat de Pulse Classic 90 met zijn klassiek modern design tot een bijzondere verschijning maakt. Alles aanwezig, omdat we jarig zijn. Met de Pulse Classic 90 krijgen Dethleffs klanten een waar prijs kwaliteitscadeau. De jubileumserie is verkrijgbaar met volledige standaard uitrusting die alles bevat wat nodig is voor een zorgeloze, onafhankelijke en uiterst comfortabele vakantie. Het uitgebreide verjaardag pakket omvat o.a. een buitendeur met raam en voorzien van centrale deurvergrendeling, automatische airconditioning in de cabine, led dag rij verlichting, lederen stuur en versnellingspook, instrumenten panelen met chroom kleurige ringen en een dakraam in de cabine. Het verlichtingsconcept “Light Moments” is ook standaard aan boord en bestaat uit vier verlichtingsniveaus. Elk van deze niveaus krijgt een specifieke taak toegewezen, die zowel functionaliteit, je thuis voelen en sfeer vervult en harmonieus wordt gecombineerd als een totaalconcept. Ook standaard zijn luxe inleg ramen en de comfortabele bed ombouw van de eenpersoonsbedden naar een groot tweepersoonsbed voor de T 7051 EB en T 7051 EBL. De jubileum uitrusting omvat ook het opvallende, markante exterieur design van de Pulse Gran Turismo met zijn zwarte cabine, instaptreden bij de cabine en een zilverkleurige koelergrill. Aanvullende assistentie systemen of componenten voor winterkamperen kunnen als optie worden geselecteerd. Bovendien kunnen de halfintegraal modellen worden uitgerust met een optioneel elektrisch bedienbaar hefbed, alternatieve motorisering en met een automatische versnellingsbak. Indien u een extra slaapplaats wenst, maar geen hefbed wilt mee bestellen, kunt u voor de DBL en EBL modellen gebruik maken van de nieuwe optie "Ombouw van de zitgroep", zodat van de lounge een comfortabel gasten bed maakt kan worden. Liefhebbers van een klassiek ontwerp voelen zich bijzonder comfortabel in de Pulse Classic 90. Het licht notenbruin van de meubelfronten in combinatie met de vloer in steenlook en een eigen, bijpassende stoffering Cosmopolitan straalt de meer tijdloze, ietwat meer solide versie van dit innovatieve voertuig uit in vergelijking met de conventionele Pulse, maar de basis principes daarvan scoren in beide varianten. Deze pluspunten zijn onder meer de licht gewicht constructie, voor een zorgeloze belading, ook mogelijk voor toelating met vier personen bij 3.500 kg toegestaan totaal gewichten het uitzonderlijke comfort dankzij de innovatieve Iso Protect comfortvloer, een gelijkmatige vloer zonder niveau verschillen. De indelingen. De vier verschillende indelingen waarin de halfintegraal Pulse Classic 90 wordt aangeboden, zijn populaire indelingen met eilandbedden en eenpersoonsbedden, met een lengte van 7,40 m en voorzien van een aparte douche en badkamer, die kan worden gecombineerd tot een badkamer. Beide bed varianten zijn met verschillende zitopstellingen gemaakt. De traditionele opstelling met een veiligheidsgordel in de rijrichting en een zijbankje en de modellen met comfortabele lounge zitgroep met lengte banken.
Indelingen
Pulse Classic 90 T. 7051 DBM, T 7051 DBL, T 7051 EB, T 7051 EBL.
Inschrijvingen speed pedelecs stijgen met 25% in juni
Na de verplichte sluiting van de fietshandelaars (18 maart 2020) werden er beduidend minder speed pedelecs ingeschreven en vooral in de maanden april en mei was er een duidelijke terugval. In juni zien we echter een gevoelig herstel en ligt het aantal inschrijvingen 24,7 % hoger dan in juni 2019: er werden in juni 2020 1.663 speed pedelecs ingeschreven tegenover 1.334 in juni 2019.
De achterstand ten opzichte van de eerste zes maanden van 2019 verkleint dus maar het aantal inschrijvingen gedurende de 6 eerste maanden van 2020 blijft nog 13,8 % achter op 2019. In totaal werden 5.716 speed pedelecs ingeschreven tijdens de eerste helft van 2020.
TRAXIO verwacht dat de verkoop in de volgende weken en maanden zal blijven aantrekken zodat 2020 op hetzelfde niveau als 2019 zal kunnen afsluiten.
Achterstand inhalen
“Na het einde van de lockdown zagen we een voorzichtige heropleving van het aantal verkochte speedpedelecs. In juni is het aantal inschrijvingen van speed pedelecs met liefst 24,7 % toegenomen in vergelijking met juni 2019: van 1.334 tot 1.663 eenheden,” zegt Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO. “Daarmee volgen de speed pedelecs de gestegen verkoop van fietsen in het algemeen. Hoewel de verkoop gedurende de eerste zes maanden 13,8 % achterblijft op 2019, verwacht TRAXIO dat deze achterstand zal ingehaald worden in de tweede helft van het jaar: net als gewone fietsen vallen ook de speed pedelecs tegenwoordig sterk in de smaak voor zowel recreatief gebruik als voor woon-werkverkeer.”
Verhoudingen en geografische spreiding blijven gelijk
De verhouding tussen de inschrijvingen door bedrijven (49,8 %) en particulieren (50,2 %) blijft vergelijkbaar en ook het leasingaandeel blijft stabiel (32 % van het totaal).
De speed pedelec blijft vooral populair in Vlaanderen – bij uitstek in de provincies Antwerpen, Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant. Hoewel de provincie Antwerpen in 2020 een sterke terugval laat noteren (-24 %), blijft ze aan kop met 1.469 verkochte eenheden over de eerste 6 maand. In de provincie Luxemburg zijn er het minst verkocht: slechts 5 speed pedelecs in 2020.
Fendt is een van de merken die in de glorietijden van de vrijetijdseconomie van start ging. Van begin af stond kwaliteit hoog in het vaandel. Dat begon reeds in de conceptie met de selectie van materialen en leveranciers. Nog steeds valt een beslissing na een eerste onderzoek met verschillende interne en externe testreeksen van de betreffende producten. Elke mede werker draagt door zijn persoonlijke prestaties en zijn oordeel bij aan de veiligheid en de kwaliteitsnormen. Daarom worden de medewerkers continu opgeleid. Dit is de enige manier waarop Fendt al 50 jaar meer en meer klanten van hun producten kan overtuigen.
Wat is er nieuw voor 2021?
Twee nieuwe indelingen zijn beschikbaar bij de Bianco Activ. De Diamant is volledig nieuw ontworpen.
Voor alle caravans zijn er nieuwe stof varianten tot zelfs echt leder. Voor de jubileum Diamant is er “Package 50 years Fendt-Caravans”, 5 hoogwaardige houtdecoraties sieren de interieurs. Fendt biedt voor 2021 30 modellen aan verdeeld in 5 reeksen: Sapphire, Bianco, Trenda, Opal en Diamant.
Een aantal types zijn uit productie genomen: de Sapphire 445 TFB, 650 SKM, 700 SFD, 700 SFDW, 700 SGD en de 700 SGDW. De Bianco 390 FH, 435 SF, 550 SKM, 445 SF, 445 SF 495 SFE en de 445 FH verdwijnen uit de reeks. De Tendenza 495 FR,515 SF, Opal 650SRG en de Diamant 550 SG.
Klanten en kampeerders vragen zich dikwijls af wat beduiden al die hoofdletters achter de getallen.
We geven u een verklaring voor de letters bij Fendt
B = Fransbed voorin
D = Aparte douche
E = Hefbed
G = Enkele bedden
M = Centrale zitgroep
R = Ronde zitgroep
S = Slim Tower (hoge smalle koelkast
Ww = Vloeistofverwarming
K = Kinderkamer
V = Fransbed
Buiten enkele totaal nieuwe types werden de meeste Fendt caravans verfraaid of/en verbeterd zowel binnen als buiten. Zo wordt Fendt Caravan in een ander lettertype geschreven. Afhankelijke van het model hebben ze een ander boegvenster, licht metalen velgen, kunnen soms zwart zijn, een extra kleerkast aan het voeteinde van het bed, een koelkast “Slim Tower van 133 l, een andere zekeringskast en meer verlichting.
De Sapphire reeks bevat 6 modellen waarvan er 2 met kinderkamer. Alle caravans krijgen de Slim Tower 133 l koelkast, aantrekkelijke stapelbedden en alle bedden hebben nu comfortabele veermatrassen.
De Bianco zowat het succesnummer van Fendt biedt 11 modellen aan. Zelfs 3 types met kinderkamer en vloeistofverwarming, bijna allen zijn uitgerust met de nieuw Slim Tower koelkast, de bovenkasten met andere handgrepen hebben een mooier uitzicht, niet onbelangrijk is het versterkt chassis voor meer laadvermogen.
De Tendenza heeft 4 types in petto waarvan 2 met een eilandbed en 7 zone comfort matrassen. Alde vloeistofverwarming gecombineerd met vloerverwarming en in sommige een extra kleerkast in de slaapkamer.
Stappen we naar de iets duurdere Opal modellen met zijn 6 verschillende types. In één van de caravans is een kinderkamer met garagedeur. Andere hebben sfeerverlichting met slierten LED’s, in de grote typen is een Truma C6 met digitaal bedieningspaneel CP plus iNet, een horrennet aan de buitendeur. De 560 SRF heeft een L keuken.
Zo komen we bij de splinter nieuwe Diamant met 3 modellen. Bijna alles wat men kan bedenken wat betreft uitrusting is in deze schitterende caravans verwerkt. Lederen bekleding, dakluchtkoeler en de speciale Diamant uitrusting “Package 50 Years Fendt-Caravans” gaan al direct met aandacht aan de haal. Kastdeuren hebben een zacht zelfsluitend systeem. In de 650 SG zien we zelfs een open haard gezellig knetteren en de stahoogte is tot 1,98 m opgetrokken. De verlichting werd uitgebreid en geoptimaliseerd. Aan het koetswerk werden enkele verfraaiingen doorgevoerd waaronder alvast de verlichting. Samen gevat “puur comfort en luxe” en doe je best een zondagspak aan om er mee op vakantie te gaan.
Pakketten
Typisch voor Duitse caravans en gemotoriseerde voertuigen zijn de extra uitrusting of comfort pakketten.
Fendt ontsnapt er even min aan. Zo bestaat het veiligheidspakket goed voor alle fendt caravans uit:
-ATC trailer Controle OEM met installatie
-Gasdrukregelaar Duo Controle CS
-Anti diefstal bescherming Fullstop
Daarnaast zijn er nog stadwateraansluitingen, douche pakket, elektrische bediening voor de Truma C4 en de Truma C6. Hiermee is de lijst nog niet aan zijn einde want tussen een aantal opties zien we nog een hagelbestendig polyester dak, extra batterij (55 Ah) Omnistore luifel 6300, mogelijk een gewicht verhoging, een 24 duim vlakscherm tv om enkel voorname uitrustingstukken te vernoemen.
Nog meer keuze speciaal voor actieve stellen. Uitbreiding van het portfolio van de populaire klassieker met drie indelingen, 2 enkele bedden en een tweepersoonsbed model in totaal 15 indelingen.
In het modeljaar 2020 onderging de Nomad een complete metyamorfose. Niets was meer hetzelfde. Sindsdien schittert de Dethleffs klassieker in een geheel nieuwe glans. Dit jaar gaan we aan de modellen reeks drie extra indelingen toevoegen, twee indelingen met enkele bedden en een indeling met twee persoons bed. Het portfolio van deze reeks, speciaal ontworpen voor actieve stellen, is daarmee uitgebreid tot in totaal 15 indelingen. De kleinste nieuwkomer is de Nomad 510 LE met een opbouw lengte van 6,30 m, een breedte van 2,30 m en een technisch toelaatbaar totaal gewicht van 1.600 kg. De enkele bedden bevinden zich aan de achterzijde en kunnen in een hand omdraai worden verbreed tot een ruim tweepersoonsbed. Voorin bevindt zich een uitnodigende zithoek die desgewenst ook kan worden omgebouwd tot slaapplaats voor twee personen. De keuken heeft veel opberg en werkruimte en een grote koelkast, die direct tussen een hoge kledingkast en de badkamer is geplaatst. De Nomad 510 LE wordt direct geïntroduceerd als derde Avantgarde model, naast de populaire Nomad en Camper 460 LE modellen. Het luxe en scherp geprijsde Avantgarde pakket heeft o.a. chique gladde buiten beplating, extralaad vermogen, disselafdekking, vloerverwarming, 17” aluminium wielen, een reservewiel en een grote koelkast. De Avantgarde reeks is alleen verkrijgbaar in België en Nederland.
De andere twee nieuwe indelingen behoren tot de grootste modellen in de serie. Met een trotse opbouwlengte van 8,05 m, een breedte van 2,50 m en een technisch toelaatbaar totaalgewicht van 2.200 kg bieden deze tandemassers vooral veel ruimte. Zowel de Nomad 760 DR als de Nomad 760 ER hebben een enorme zitgroep achterin, met ernaast de keuken, voorzien van een praktisch uittrekbaar extra werkblad, een koelkast van 175 l en een ladekast aan de andere kant, waardoor de zichtlijn in het voertuig vrij blijft en het ruimtelijk effect nog groter lijkt. Bij beide indelingen zijn de douche en toiletruimte gescheiden en kunnen ze worden samengevoegd tot een grote badkamer. Hier is ook de kledingkast inbegrepen, zodat er voldoende ruimte is voor het om-en aankleden. Het enige verschil tussen de twee modellen is het slaapgedeelte. De Nomad 760 DR is de variant met eilandbed de 760 ER is een éénpersoonsbed indeling. Bij beide modellen is in- en uitstappen naar bed mogelijk zonder de partner te storen. Alleen de persoonlijke voorkeurende slaapwensen bepalen welke variant u verkiest.
Een interieur op niveau, de speciale kenmerken van de Nomad.
Bij het ontwerpen van de Nomad hebben de ontwikkelaars van Dethleffs bijzondere aandacht besteed aan het interieurontwerp en de keuken. Het interieur van de Nomad wordt gepresenteerd in een harmonieuze combinatie van het licht notenbruin van de meubelfronten, de grijsbeige hoogglans bovenkastdeuren en een vloer in chique steenlook. De moderne en gezellige sfeer wordt ondersteund door sfeervolle, onrechtstreekse verlichting. Passend bij de look van de meubels kunt u kiezen uit drie hoogwaardige stofferingen in verschillende grijs tinten met gedeeltelijk opgenaaide kunstleren kussens. Elke meubelstof is zo gekozen dat deze gecombineerd kan worden met diverse andere kleuren, zodat de eigenaar desgewenst opvallende accenten kan leggen met gekleurde kussens. De dwarsstructuur van het houtdecor Noce Nagano geeft het interieur een ruimtelijke indruk.
De nieuwe keuken van de Nomad herbergt alles wat het hart van een kampeerder begeert. Hiervoor is gebruik gemaakt van een hoogwaardige kookunit met spoelbak inclusief een multifunctionele afdekplaat. De achterwand van de keuken is niet alleen voorzien van een raam en hoogwaardig rolgordijn, maar wordt ook verlicht evenals de voorkant van het werkblad. Grote lades, een apothekerskast en de grote koelkast ronden de praktische onderdelen van de gastronomische ruimte af.
De indelingen Nomad.
De opbouw lengte van de verschillende indelingen variëren van 5,50 m tot 8,05 m. Van compacte toercaravans tot luxe tandemassers voor meerdere generaties, alles is inbegrepen. Afhankelijk van het model varieert de breedte van de caravans tussen 2,30 of 2,50 m. De Nomad wordt geleverd met een uitgebreide standaarduitrusting, waaronder een stabilisator, zelf na stellende remmen, warm watervoorziening, het GFK dak, onrechtstreekse binnen verlichting, een grote koelkast, een buitendeur met een raam en de lucht regulerende, ergonomische 7 zone matrassen.
Indelingen Nomad enkelebed indelingen 460 EL, 490 EST, 510 ER, NIEUW 510 LE, 560 RET en NIEUW 760 ER
Nieuw modeĺ Aeró met compleet actiepakket als jubileum editie.
Een oude bekende in een nieuwe look met een fris, moderne uitstraling in een aantrekkelijke prijs kwaliteitsverhouding. Ontworpen voor jong publiek en jong gebleven reizigers. Vloeiende vormgeving met uitzonderlijk interieur ontwerp. Compacte toercaravan met 5 verschillende indelingen. Komend jaar viert Dethleffs zijn 90 jarig jubileum en presenteert hij een gloed nieuwe caravan serie. Het nieuwe familielid heet́ Aeró, een naam die bekend zal klinken voor de echte Dethleffs fans, omdat deze reeks al eerder bij Dethleffs verkrijgbaar was. Het staat voor betrouwbaarheid, solide kwaliteit, made in Germany voor een modern design. Dé Aeró treedt in de voetsporen van zijn voorgangers. Het is een moderne caravan van hoge kwaliteit, die primair gericht is op een jongere, prijs bewuste caravan doelgroep, die absoluut geen individuele uitrusting willen missen. Naast de prijs kwaliteitverhouding en het uitzonderlijke ontwerp, is dit een van de grootste troeven van de Aero. Omdat in de meeste gevallen, ten gunste van een lage prijs, variatie en keuze mogelijkheden wordt afgezien. Niet bij deze ́Aero. Hij is een buitengewoon chique en biedt, naast drie verschillende stofferingen, een hele reeks individuele mogelijkheden. De vijf verkrijgbare modellen zijn allemaal populaire, deels licht verbeterde bekende indelingen en ontworpen voor reizende stellen en gezinnen. Voor het jubileum zijn de nieuwe Aero modellen er niet alleen in hun bewezen kwaliteit met een nieuw ontwerp, maar ook met het bijzonder uitgebreide 90 jarig jubileumpakket. Dit jubileumpakket laat de knappe Aero ́optimaal verschijnen. En voor de winterkampeerders is er het Wintercomfort pakket, daarmee kunt u de Aero volledig winterbestendig maken.
Perfect vorm gegeven. De buitenkant van de ́Aeró valt gelijk op door zijn modern ontwerp. Gecombineerd met het uitgebreide jubileumpakket, bestaande uit 17 inch aluminiumwielen, een gladde buitenbeplating, designelementen aan de voor-en achterzijde, een raam in de extra brede buitendeur, een bijkomend Midi-Heki dakluik, een disselafdekking en stabiele uitdraaisteunen. Dit alles maakt de ́Aero ́tot een mooie verschijning. De caravan ontvouwt echter zijn volle schoonheid in het interieur, dat zijn eigen smaakvol ontwerp heeft. Hier komt een fris en fraai afgerond meubelconcept samen met zachte elementen en kleurenspel, ze scheppen zo een modern, luchtig, licht en zeer comfortabel ruimtegevoel. De tweekleurige meubelfronten met hun contrasterende details, die de lichte houtlook combineren met witte kastdeuren, meubelkleppen en wanddecorelementen, zorgen voor een extra fris en helder interieur.
Dé Aeró modellen. De nieuwé Aeró is verkrijgbaar in vijf indelingen. Alle caravans zijn 230 cm breed, hebben een totale lengte van 634 cm tot 751 cm, zijn enkel assers en daarmee ideale toercaravans. Bij het kiezen van de modellen concentreerde de ontwikkelaars bij Dethleffs zich op bestaande populaire indelingen en plaatsten ze deze bestsellers in het portfolio van de Aero reeks. De kleinste in deze reeks is de 410 QS, met voorin een dwars tweepersoonsbed en een zijzitgroep en een grote kledingkast achterin. De 470 FR is een oude bekende in het Dethleffs programma en wordt geleverd met een tweepersoonsbed en een aangrenzende badkamer met een open wasruimte aan de voorzijde en een grote ronde zitgroep aan de achterzijde. De 500 QSK is er voor de jonge gezinnen. Hier slapen de ouders in het tweepersoonsbed aan de voorzijde en de kinderen in het stapelbed achterin. Liefhebbers van eenpersoonsbedden zullen dol zijn op de 510 ER en de iets grotere 520 ER. De modellen hebben een standaard maximaal toelaatbaar gewicht van 1.200 tot 1.400 kg en kunnen, afhankelijk van de indeling, des gewenst tot 1.500 of 1.800 kg worden geladen.
Halfintegrale extra klasse: de HymerB klasse MasterLine T 780
In april 2019 heeft Hymer GmbH & Co het vlaggenschip B-Klasse MasterLine voor het eerst voorgesteld aan het publiek en zette nieuwe normen in het premiumsegment. De geïntegreerde kampeerauto’s zijn nu beschikbaar in vier verschillende uitvoeringen waaronder twee tandemassen. Dankzij de nieuwste carrosserie technologie, exclusieve designelementen, hoogwaardige interieur inrichting en een bijzonder royaal ruimtegevoel. Om aan de vraag in de markt en de wensen van de klanten te voldoen, presenteert de Zwabische traditionele fabrikant zijn in eerste instantie integrale MasterLinen variant. Het grote succes van onze B-Klasse MasterLine, met de B-ML T 780, bieden we nu de beproefde kenmerken van de integrale in combinatie met de rijeigenschappen en voordelen van een halfintegrale, zoals alle assistentiesystemen. Zowel in het gewicht en de prijsklasse van de premium halfintegraal onder 4,5 ton, de B-ML T met zijn De constructie van de Mercedes-Benz Sprinter en het Hymer SLC chassis is uniek. Moderne optiek gecombineerd met wendbaar rijcomfort. De halfintegrale heeft een exclusief, sportief exterieur, dat wordt gekenmerkt door de originele Mercedes-Benz Sprinter-cabine. De vlakke, aerodynamische T-motorkap, bekend van de B-Klasse Modern Comfort T, geeft niet alleen het wendbare rijgedrag van het voertuig, maar heeft ook een positief effect op het brandstof verbruik. Een fraai gevormde afwerking van het voertuig is opnieuw de 3D-GVK achterkant die typerend is voor de Master Line inclusief geïntegreerde achterlichtbeugel en de zelfdragend garage met sportieve diffusor look. De B-ML T 780 maakt gebruik van de beproefde premium combinatie van de Mercedes-Benz Sprinter motor met optionele dieselmotor van 177 pk en het Hymer SLC-chassis. In combinatie met de handgeschakelde zes versnellingsbak of de automatische transmissie met negen versnellingen zorgt dit voor comfortabele rijsnelheden met maximaal rij- en geluidcomfort en een geoptimaliseerd brandstofverbruik. Tegelijkertijd draagt een hele reeks nuttige assistentiesystemen bij aan meer veiligheid in het wegverkeer: een standaard actieve rem assistent of de optionele reactieve afstand assistent DISTRONIC en optionele camera gebaseerde assistentiesystemen, zoals een actieve rij strook assistent of groot licht assistent. Het chassis heeft voldoende ruimte in de ruime dubbele bodem voor alle technische componenten, inclusief verswater en afvalwater. De uitrusting wordt verzorgd door het grote door laad compartiment met toegang van binnen uit en de garage met een laadvermogen tot 450 kg.
Ruimtewonder met exclusieve uitrustingsdetails. Binnenin maakt de halfintegrale, met zijn trotse breedte van 2,35 m geen compromissen en straalt het bijzondere ruimtegevoel uit, dat met de integrale B-Klasse Master Line al geheel nieuwe maatstaven zette. Beter gebruik met optimale optische integratie tegelijker tijd. Van de bestuurderscabine tot het slaapgedeelte loopt een traploze woon ruimtevloer door het interieur. Hierdoor blijft de stahoogte van een comfortabele 1,98 meter in het hele voertuig gelijk, net als bij de B ML I 780 springen de ruime keukens met het grote werkblad en de luxe badkamer inclusief de ruime douche met stahoogte tot 1,94 meter er in het bijzonder uit. In het laatste geval zorgen de comfortabele, meer dan twee meter lange en bijna 90 centimeter brede eenpersoonsbedden met standaard slaap comfortsysteem voor rustige nachten. Traditionele kleurencomposities in de woonkamer, de badkamer en ook de keuken creëren een licht meubeldecor met elementen in modern wit supermat en donkerdere kleuraccenten wit hoogglans afgewerkt. Het duo core stoffeerconcept met het Lounge Comfort systeem beschermt de rug met twee verschillende schuimen en garandeert luxe zitcomfort. Naast de feel good sfeer aan boord, zijn de dimbare sfeerverlichting op de bovenkasten standaard ook onder het aanrecht. Een volautomatisch verwarmingssysteem is beschikbaar in de bestuurderscabine en een XL Comfort Plus deur met centrale vergrendeling, trekhulp en RFID toegangssystemen voor maximale aanpassing. De Hymer B-Klasse Master Line De T 780 is beschikbaar vanaf juli 2020. Meer informatie vindt u op www.hymer.com
Carthago en Malibu presenteren op de Caravan Salon in Düsseldorf talrijke nieuwe kampeerauto’s en voeren het hygiëneconcept uit.
De Caravan Salon in Düsseldorf opent haar deuren van 4 tot en met 13 september 2020, de toonaangevende internationale vakbeurs vormt traditioneel de opmaat voor het komende caravanseizoen. De Carthago Group is met haar merken Carthago en Malibu aanwezig in Düsseldorf. In dit jaar dat in het teken stond van de Corona-pandemie, ligt de focus, naast tal van innovaties, meer dan ooit op de veiligheid en gezondheid van beursbezoekers en medewerkers. Carthago en Malibu ontwikkelen hiervoor een passend standconcept.
• Veel innovaties, alomvattend concept voor bescherming en hygiëne "We kijken uit naar onze klanten en alle andere bezoekers. U vindt ons op de gebruikelijke locaties in beurshallen 16 en 15", blikt Bernd Wuschack vooruit, Managing Director Sales, Marketing en Customer Service bij Carthago en Malibu. Het Carthago Group-team is niet de enige: veel vakantiegangers kijken al vol verwachting naar de Caravan Salon 2020.
Dit jaar kijken bezoekers en exposanten niet alleen naar nieuwe voertuigen. Bernd Wuschack: “Messe Düsseldorf heeft een duurzaam beschermings- en hygiëneconcept gepresenteerd. Ons beursteam optimaliseert momenteel het standontwerp van Carthago en Malibu. Of het nu gaat om consultaties of presentaties van de nieuwe producten alles wordt uitgevoerd met alle noodzakelijke hygiënemaatregelen voor een positieve beurservaring. Vanwege de recente positieve ontwikkeling van de pandemie en de vele versoepelingen zijn we optimistisch over de Caravan Salon. "
Een frisse wind door de populaire gezinscaravan. Nieuw interieur praktische detailverbeteringen 12 verschillende indelingen waarvan 8 gezinscaravans.
Toen Arist Dethleffs ongeveer 90 jaar geleden de "caravan" uitvond omdat hij altijd wilde dat zijn gezin bij hem was tijdens zijn lange zaken reizen, legde hij de basis voor een nieuwe vorm van vakantie. De Camper® belichaamt deze familie gedachte meer dan elke andere serie in het modellen gamma van Dethleffs. Nu heeft deze “gezinsserie” een facelift ondergaan en krijgt het niet alleen een nieuw interieur, maar ook een upgrade van het slaapgedeelte voor de kinderen. Wat gelijk blijft zijn de voldoende veiligheidscomponenten en de uitgebreide standaard uitrusting, waardoor deze modellen reeks zo populair is. Er zijn in totaal twaalf indelingen, waarvan acht met stapelbedden. Toch vinden ook actieve vakantiegangers en koppels hun favorieten binnen deze modellen reeks. Het repertoire van de indelingen varieert van een opbouwlengte van circa vijf tot ruim acht meter. Een frisse wind door het interieur Het interieur van de populaire Camper® is vernieuwd en heeft een frisse metamorfose ondergaan incl. elementen van het nieuwe Dethleffs design. Opvallend is de tot aan onder sluitende vorm van de bovenkasten. Dit ontwerp laat het interieur wat ruimer lijken, zonder de opslagruimte aanzienlijk te verkleinen. Bovendien verschijnt de vernieuwde Camper® in een nieuwe, lichte, warme houttint, die overgaat in een modern, lichtgrijs decor van de bovenkasten.
Gekozen kan worden uit drie nieuwe, bijpassende stofferingen in blauw, grijs en antracietgrijs, die het interieur naar ieders smaak perfect afronden. Ook het exterieur van de vernieuwde Camper® modellen met hun design achterbumpers hoogwaardig geïntegreerde verlichting past perfect in het moderne Dethleffs programma. Speciaal voor de kinderen zijn bij de stapelbed modellen praktische stoffen opbergtassen en optisch mooi beklede panelen aangebracht. Ook de bagageluiken onder de stapelbedden zijn daar waar mogelijk vergroot, zodat er meer volumineuze vakantiebagage kan worden opgeborgen. Bij veel stapelbed indelingen kan het onderste stapelbed worden opgeklapt en de onderliggende ruimte van buitenaf worden beladen en als opslagruimte worden gebruikt. De populaire Didilamp is in het nieuwe modeljaar een 12 Volt versie en voorzien van een praktische USB aansluiting voor het opladen van de smartphone of tablet. Alle andere standaard elementen van deze populaire Dethleffs serie blijven in hun huidige vorm.
Camper® Historie.
Bij Dethleffs staat de modellen reeks Camper® al 60 jaar voor de meest gezinsvriendelijke serie in het assortiment: solide, flexibel, divers. Met dit model komt elke droom van een onafhankelijke reiservaring uit, vooral voor gezinnen. De eerste Camper® ging in productie in 1962. Toen had Dethleffs al 30 jaar ervaring in de caravanbouw. Zeven jaar later heeft Dethleffs de merknaam vast laten leggen, wat de verzamelnaam is geworden voor caravans en in sommige gevallen voor kampeerauto’s. De eerste standaard Camper kostte toen 1.950 Mark. De beter uitgeruste exportversie 2.490 Mark. Het succesrecept van Dethleffs is altijd geweest wat gezinnen vandaag de dag nog steeds waarderen: hoogwaardige productie, stabiel materiaal en speciale elementen.
Tot op de dag van vandaag steekt het bedrijf Dethleffs zijn energie in de voortdurende verdere ontwikkeling van de caravan. De Camper is al tientallen jaren een solide caravan vooral wordt gekenmerkt door praktische stapelbedden en de hoogste veiligheidsnormen. Vanzelfsprekend nog altijd in de geest van de uitvinder.
Dethleffs viert haar jubileum met een aantrekkelijke kampeerauto reeks Just 90. Deze reeks Just 90` verschijnt rond de verjaardag van Arist Dethleffs als compacte halfintegraal in 6 verschillende indelingen en als perfecte start in de wereld van Dethleffs. Hij heeft een modern interieur inclusief uitgebreide standaarduitrusting voor optimaal vakantie plezier.
Met de speciale reeks Just 90, brengt caravan en kampeerauto fabrikant uit Isny, een wagen die de moderne, maar zonder meer ooḱ de startende ́ zwerver zal aanspreken. Naast de uitrusting is het ontwerp van deze compacte jonge halfintegraal modellen modern met een fris interieur. Het concept gaat terug naar de wortels. Want de Just 90 heeft, zoals je mag verwachten van een jubileummodel, alles aan boord wat je nodig hebt voor een zorgeloze kampeertrip. De lijst met standaardrusting is lang, de prijs daarentegen klein. De Just 90 biedt een eerlijke, prijsgunstige start zonder concessie te doen aan kwaliteit of uitrusting. Een echt verjaardagscadeau! De ontwerpers hebben juist deze naam gekozen voor zijn 90ste verjaardag omdat de "Just 90" simpelweg alles heeft wat je bij een zwerfauto nodig hebt. "Just all you need" was het credo van de ontwikkelaars. Een halfintegraal zonder onnodige ballast, ten gunste van een aantrekkelijke prijs en een vlekkeloze gewichtsbalans, standaard zo uitgerust dat de reis zonder compromis gelijk kan beginnen. Opties die normaal naar keuze bijbesteld kunnen worden, horen nu tot de standaard uitrusting. Zo biedt de Just 90 dankzij het multifunctionele stuur in leer, de airco in de cabine, de comfortabele cabinestoelen, de cruise control, de led dag rij verlichting en de elektrisch bediende verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, veel comfort op reis. Ook standaard op alle modellen is een groot, uitzetbaar dakraam in de cabine en een 70 cm brede buitendeur, die centraal kan worden vergrendeld en ook voorzien is van een raam. Een groot dakraam, een comfortabele verduistering van de cabine, een hordeuren zuinige LED-verlichting behoren eveneens tot de standaarduitrusting. Wie geen hefbed wenst te bestellen, kan in de DBL-en EBL modellen de nieuwe optie "Ombouw zitgroep" kiezen, die van de lounge zitgroep een comfortabel gasten bed kan maken. In het interieur komen de afleg-en werkbladen in warm wit samen met de greep loze bovenkastkleppen (voorzien van sierlijsten in een fraai hout decor), overeen met de lichte houtkleur van het meubilair en geven het interieur een sfeervolle, frisse uitstraling. De bij passende jubileumstoffering, in modern grijs, rondt de vriendelijke uitstraling van het interieur af. LED-spots met aanraak functie en een USB aansluiting in het zitgedeelte en in de buurt van de bedden, brengen licht waar het nodig is, zijn spaarzaam en laden tablets en de telefoons op. Afwerking van zitbanken de entree met slimme oplossingen en praktische opbergvakken zorgen voor een optische versterking van het interieur. Aan de buitenkant springt de nieuwe kap van de cabine met dynamisch design in het oog. Trouwens: bij de Just 90 zijn niet alleen de achterkant en het dak gemaakt van robuust en resistent GFK, maar ook de zijwanden! De badkamer is voorzien van een elektrisch bediend cassettetoilet en van een douche. De keuken heeft een kooktoestel, voldoende bovenkasten en een koelkast van 142 liter met vriesvak. Een kledingkast, de grote garage aan de achterkant met een toegangsdeur aan de linker en rechter zijde en de vele andere opbergmogelijkheden bieden voldoende ruimte, zelfs als u voor langere tijd reist.
De Dethleffs Just 90 is verkrijgbaar in zes verschillende indelingen.
Alle zijn optioneel te bestellen met een 2 persoons hefbed. De kleinste in de reeks, onder zeven meter, zijn de T 6752 DBL en de T 6812. Deze laatste heeft eenpersoons bedden achterin, die net als alle andere eenpersoonsbed varianten van de Just 90 standaard omgebouwd kunnen worden tot een tweepersoonsbed. De kledingkast bevindt zich aan de voet van de eenpersoons bedden, waaronder een ruime garage met een hoogte van 120 cm. De L-vormige zitgroep biedt voldoende ruimte voor meer dan vier personen. De Just 90 T 6752 DBL heeft eeń eilandbed́, een aparte douche en sanitair, een zithoek met banken in de lengte. De andere indelingen T 7052 EB en T 7052 EBL met eenpersoons bedden even als de T 7052 DBM en T 7052 DBL met́ eilandbed zijn 7,40 m lang. In deze modellen zijn de toilet-en doucheruimte gescheiden, maar kunnen door middel van een deur worden verbonden tot een grote badkamer. Dit zorgt voor meer privacy en ruimte. Ook hier een grote garage onder de bedden. Het bijzondere aan de DBL-en EBL-modellen is de lounge achtige opstelling van de zitgroep, die een heel bijzonder ruimtelijk gevoel geeft en de entree van de halfintegraal zeer open maakt. Standaard zijn alle modellen uitgerust met een 120 pk motor en hebben ze bij een toegestaan totaal gewicht van 3.500 kg een goedkeuring voor 4 personen.
Smaakvol reizen op hoog niveau is het streven van de nieuwe Esprit. Nieuw ontwerp van deze modellenreeks Integraalcampers met een betere dubbele bodem technologie voor het hele jaar door kamperen. Nog meer comfort voor reisliefhebbers. Modern design met een Scandinavisch tintje 4 verschillende in delingen. Het grote verschil is achterin te vinden. Daar zijn ofwel een eilandbed of 2 enkele bedden te vinden.
In het nieuwe modeljaar schittert de Esprit met een nieuwe ontwerp. Zijn basisrecept als kampeerauto met maximale kwaliteitsbehoud dank zij de Lifetime Plus technologie blijft natuurlijk behouden. Een bijzonder pluspunt: dankzij de nieuwe, 26 cm hoge laadbare dubbele bodem biedt hij niet alleen veel opbergruimte, maar heeft hij zelfs zijn basisrecept verfijnd als winterbestendige metgezel. De Esprit krijgt zijn individuele smaak door het moderne interieur. De volledig uitgeruste keuken is ontwikkeld door ervaren hobbykoks. Afhankelijk van het model eet je in de comfortabele L-vormige of loungeachtige zithoek, die voldoende ruimte biedt voor een meer gangendiner met vrienden. Uiteraard is hier bij de juiste sfeer een belangrijk onderdeel, de standaard aanwezige “licht compositie Light Moments", zorgt niet alleen voor, maar bovendien voor sfeer en gezelligheid in de zwerfauto.
De nieuwe Esprit neemt de sierlijke, duidelijke en vloeiende lijnen over van het “eigen” Dethleffs' design, die vooral tot uiting komt in het aerodynamische fronten en de licht ingetrokken achterkant van de integraal modellen. Gebouwd op een Fiat Ducato AL-KO verlaagd chassis met een 266 mm hoge dubbele bodem. Hierdoor is een vlakke vloer zonder opstapjes mogelijk, van de cabine tot de badkamer. De toepassing van Dethleffs Lifetime Plus technologie garandeert duurzaamheid met moderne inzichten voor een gezond leef klimaat. Het toegestane totaal gewicht van alle vier indelingen is 4.250 kg. Dank zij de versterkte chassis verlaging kan de garage tot 250 kg worden belast. De garage is aan de binnenzijde bekleed met vilt. De garage deuren, standaard links en rechts aanwezig, kunnen eenvoudig met één hand worden geopend. Praktische en mooi gevormde inleg ramen en de brede, centraal afsluitbare buitendeur met raam en tweepunt vergrendeling ronden de buitenkant perfect af. De standaard 140 pk motor maakt reizen tot een genot en de hoogwaardige pilotenstoelen met ergonomische hoogte, kanteling en geïntegreerde gordel en zitkussen verstelling voor een breed scala aan lichaamsvormen en formaten zijn gegarandeerd een echt comfortabele ervaring. Daarnaast zijn alle gangbare veiligheidscomponenten zoals ABS, ESP, ASR, Hill Holder en Hill Descent Controleven als airbags voor beide reizigersstandaard aanwezig. Maar ook het Dethleffs navigatie systeem met achteruitrijcamera draagt zijn steentje bij.
Bijzondere ingrediënten in het interieur.
Het interieur van de nieuwe Esprit presenteert zich openlijk en met een frisse, Scandinavische bries, die door middel van een geprofileerd houtdecor een huiselijk comfort uitstraalt. Het knusse gevoel wordt versterkt door de “lichtcompositie Light Moments", die door verschillende lichtniveaus een harmonieus genot en een ontspannen sfeer creëert. Vooral de licht stroken bij de vloer geven het interieur een zwevend, licht gevoel. Homogene overgangen en de rechtlijnigheid van de meubelconstructie brengen ook duidelijkheid en rust in het interieur van de camper. Er zijn verschillende bekleding opties mogelijk. Standaard kunt u kiezen tussen de modern grijze bekledingskleur Kari of bekleding Nubia, crèmige gecombineerd met beige tinten. Zit u liever op echt leer, dan kunt u tegen meerprijs kiezen voor de kleurvariant crème of in een andere kleurstelling. Zo kunt u uw interieur een individuele tint geven. De spil van de Esprit is, zoals in elk gezellig huis, de keuken. Deze troef met een echt professioneel gasfornuis met 3 branders, heeft een zwart hoogglans aanrecht. Het vermogen van het kooktoestel is 1,6 KW. In een handomdraai kunnen hier uitgebreide vakantiegerechten worden bereid. Dankzij de afzuigkap inclusief terugslagklep blijft het interieur vrij van geuren, ook van buitenaf komen zo geen ongewenste geuren binnen. Grote opbergladen, die standaard centraal kunnen worden vergrendeld, een aan beide zijden te openen koelkast van 177 liter en een praktische apothekerskast bieden voldoende ruimte voor wat voorraden en allerlei kookgerei. Desgewenst is zelfs een oven mogelijk in de Esprit, die zijn plaats vindt boven de koelkast. Ook aan het slaapcomfort werd extra aandacht besteed. De tweepersoonsbedden hebben een comfortabele breedte van 160 cm en zijn uitschuifbaar tot een lengte van twee meter. De versies met een eenpersoonsbed zijn verkrijgbaar in twee hoogtes en kunnen eenvoudig worden aangesloten om een groot tweepersoonsbed te vormen. U slaapt op 7-zone comfortmatrassen en ergonomisch aangepaste houten lattenbodems. Alle Esprit-modellen hebben standaard een elektrisch bedienbaar hefbed. Optioneel zijn de modellen ook verkrijgbaar met ALDE warm waterverwarming, hydraulische levelsteunen en een enorme 32”TV. De Esprit GT: sportief, onderscheidend en individueel.
Nog meer snufjes
Op verzoek kan de nieuwe Esprit ook worden besteld in de Gran Turismo variant Esprit GT. Het Gran Turismo-pakket bevat een verscheidenheid aan speciale uitrusting en designelementen die het reizen nog comfortabeler en stijlvoller maken. U kunt dus kiezen tussen de GT uitvoeringen “wit” en “zwart”. Uitrusting als 16 inch aluminium velgen, het dashboard met aluminium applicatie, lucht geveerde piloten zetels en LED dagrij verlichting maken de GT tot een sportieve verschijning.
De vernieuwde Esprit is verkrijgbaar in vier verschillende indelingen, allemaal 7,81 m lang, 2,33 m breed en 3,04 m hoog. Alle modellen de Esprit I 7150-2 DBMI, 7150-2 DBLI, 7150-2 EBI, 7150-2 EBL, hebben een technisch toelaatbaar totaalgewicht van 4.250 kg en kunnen optioneel worden verhoogd tot 4.500 kg. U kunt kiezen uit 2 éénpersoonsbed indelingen en 2 indelingen met eilandbedden, alle 4 verschillend in de indeling van zitgroep. De I 7150-2 EBL en de I 7150-2 DBL hebben een loungeachtige zitgroep waardoor het interieur van deze integraal nog groter lijkt. De Esprit I 7150-2 DBM en de I 7150-2 EB hebben L-vormige zitgroepen, een extra comfortabele bank, die optioneel ook met 5e veiligheidsgordel kan worden uitgerust. In alle modellen is de doucheruimte gescheiden van de toilet, deze kan met deuren worden afgesloten zodat er één grote badkamer ontstaat. Afhankelijk van de opstelling van het bed bevinden de kledingkasten zich onder de een persoonsbedden of rechts en links van het tweepersoonsbed.
Beduin volledig nieuw. De comeback van een icoon: Beduin Scandinavia het nieuwste vlaggenschip in de Dethleffs vloot. Dé caravan voor veel eisende kampeerders. Elegant Scandinavisch interieur met een natuurlijke houtlook en 7 verschillende indelingen. De Dethleffs Beduin reist al sinds 1956 de wereld over en brengt zijn kampeernomaden veilig, comfortabel en betrouwbaar naar hun bestemming. In modeljaar 2021 keert hij terug als nieuw vlaggenschip onder de Dethleffs caravans. Dankzij het standaard wintercomfort met warm water verwarming en elektrische vloerverwarming is kamperen het hele jaar door mogelijk. Vandaar het passende toevoegsel "Scandinavia", dat niet alleen verwijst naar de bruikbaarheid gedurende het hele jaar, maar ook naar het nieuwe ontwerp in "Scandinavische stijl". Met zijn hoogwaardig, elegant afgewerkt interieur en uitgekiende standaarduitrusting is de Beduin Scandinavia bedoeld voor iedereen die op vakantie niet zonder zijn persoonlijk comfort wil en veel ruimte wenst. Er kan gekozen worden uit 7 verschillende indelingen. De schoonheid van de nieuwe Beduin Scandinavia komt vooral tot uiting in het smaakvolle en hoogwaardige interieur, dat modern, Scandinavisch design combineert met verfijnde functionaliteit. Dankzij uitgekiende ruimte biedt het interieur veel bewegingsvrijheid. Hier ontmoeten moderne leisteen grijze antraciettinten de witte oppervlakken met houtoptiek en natuurlijke materialen. Een compositie die de nieuwste trend wereldwijd bepaalt. Een sfeervol verlichtingsconcept met rechtstreekse en onrechtstreekse lichtbronnen zorgt voor een gezellige sfeer. Drie verschillend gekleurde stofferingen passen bij het interieur met gordijnen en een zijwanddecor in natuurlijke viltlook. Maar de Scandinavia scoort niet alleen qua design, hij heeft een brede buitendeur, hoogwaardige 7 zone matras, hoofdsteunen in de zithoek, de standaard warmwater verwarming en elektrische vloerverwarming getuigen van zijn bruikbaarheid het hele jaar door. In de keuken zijn niet alleen grote laden en een ruime koelkast van 142 of zelfs 175 liter afhankelijk van de indeling, er is een 3 pits fornuis en een praktische oven standaard aanwezig. Het moderne design van de nieuwe Dethleffs reeks komt ook tot uiting in het exterieur van de caravan. Buitenkant van witte gladde beplating, mooi gevormde trapezium vormige ramen, chroom kleurige rangeergrepen en de standaard disselafdekking geven de caravan een modern, aantrekkelijk design en maken hem ook tot een echte blikvanger. Ook de chique achter bumper met geïntegreerde verlichting draagt hieraan bij.
Veel ruimte voor de perfecte vakantie.
De Beduin Scandinavia is verkrijgbaar in zeven verschillende indelingen met opbouwlengtes van 6,50 m tot 8,05 m lang. Alle modellen zijn 2,50 m breed. Het maximaal toelaatbaar gewicht begint bij de kleinste indeling, de 540 QMK, bij 1.800 kg en loopt op tot 2.200 kg bij de 740 BFK. Afhankelijk van de individuele wensen kunnen de modellen tot 2.800 kg worden geladen. Behalve de twee kortste modellen zijn het allemaal tandemassers. Onder de indelingen van de nieuwe Beduin zijn ook bekende, zoals de gezinsvariant 540 QMK met stapelbedden en badkamer achterin, de 590 RK met zijn familie slaapkamer en de 650 RFK, met een slaapgedeelte in het midden van het voertuig. De uitvoering met de éénpersoonsbedden, de 650 RE met zijn rond zitten de 690 BQT, met de grote, ruime keuken aan de voorzijde, Maar het portfolio van Beduin bevat ook twee volledig nieuwe indelingen die nog niet eerder voorkwamen in het modellengamma. De 670 BET heeft een aantrekkelijke indeling, omdat het de open keuken voorin combineert met enkele bedden en een enorme badkamer achterin. Zowel de badkamer over de volle breedte als het slaapgedeelte kan worden gescheiden van het woongedeelte. Ook de grootste variant, de 740 BFK is nieuw. En ook hier bevindt de keuken zich aan de voorzijde, met in het midden een rondzitgroep en lange bank. Achterin staan stapelbedden, daarvoor de badkamer en dan de slaapkamer. Er is een extrazithoek waar de kinderen kunnen spelen of knutselen.
Een stukje geschiedenis. Dethleffs “Niet zonder mijn gezin!” besloot Arist Dethleffs in 1931. Hij bouwde toen de eerste caravan van Duitsland, die hij toen nog “woonauto” noemde, omdat de fabrikant van skistokken en zwepen zijn gezin tijdens lange zaken reizen bij zich wilde hebben. Het begrip “vrije tijd” kenden toen slechts enkelingen, gezinsvakantie was een privilege en het toerisme stond nog in de kinderschoenen. Met de uitvinding van de Dethleffs caravans begon een nieuw tijdperk, vooral voor de onderneming, die zich op een bepaald moment volledig aan de productie van caravans en later ook van kampeerauto's wijdde. De pioniersgeest van Arist Dethleffs is ook tegenwoordig nog in de onderneming merkbaar: in de permanente verdere ontwikkeling van reeksen, in talloze innovaties en natuurlijk centraal in het campingverhaal: het gezin. Van meet af aan is het bedrijf nauw verbonden met de plaats Isny in Allgäu. Door zijn engagement als “vriend van het gezin” blijft het merk zich concentreren op zijn kerntaak. In Isny worden naast kampeerauto’s en caravans van het merk Dethleffs ook bus campers en Urban Vehicles van de merken Pössl en Crosscamp ontwikkeld en geproduceerd.
Met de nieuwe half integrale Contura 760 QB doet Eura Mobil een greep naar de hoogste halfintegrale klasse.
Het was in 1997 dat Eura Mobil zijn eerste halfintegrale Contura voor stelde. Hij was geen lang leven beschoren want langzaam verdween hij uit het beeld tot hij voor enkele maanden weer in volle glorie te voorschijn kwam. Hij scoort nu bij de luxe halfintegralen veel goede punten. Voor het interieur stond de chique Integra model. Uit verschillende types konden we kennis maken met de Contura 700 QB. De 7,71 m lange kampeerauto is gebouwd op een Fiat Ducato met max verlaagd AL-KO chassis. Een 160 pk turbo diesel met 6 versnellingen maakt dat hij met gemak het verkeer kan volgen. Zoals we van de fabrikant uit Sprendlingen gewoon zijn heeft de wagen een verwarmde dubbele bodem, langs buiten en binnen bereikbaar. Het snoetje boven de stuurcabine heeft een mooie vorm, evenzo het polyester achterfront. Helaas is het uit één stuk gemaakt. Bij serieus wat schade moet het helemaal worden vervangen. Eura Mobil geeft 10 jaar garantie op de waterdichtheid van de polyester opbouw. Een goed punt voor het interieur is alvast de vloeistof verwarming van Alde. Vuilwater kan bij middel van een elektrisch bediende kraan uitlopen. In het schitterend interieur gaan de bovenkasten met glad gepolijste deuren in een vloeiende lijn tot in de stuurcabine wat het ruimtelijk effect sterk vergroot. In de zitgroep zien we een L-zitbank en een zijzit. Spijtig dat de rugkussens nogal recht geplaatst zijn wat niet zo comfortabel zit. Het tafelblad is verschuifbaar. De keuken is een knap stukje vakmanschap. Een wit aanrecht in kunststof met 3 geïntegreerde kookvuren en een redelijk grote spoelbak. Onderaan zijn laden, in de bovenkasten is plaats voor het kleinere keuken gerief. Tegenover de keuken is een 160 l grote koelkast. Het sanitair ziet er al even chick uit. Een leuk wastafeltje, draaibaar wc en wat bergruimtes maken er een praktisch geheel van. Het vloer oppervlak van de tegenover staande douche cel wordt bijna gehalveerd door een onvermijdelijke wielkast. Komen we achterin waar een eilandbed prijkt. De matras kan omhoog klappen en er komt een groot bergvak vrij. Het bed kan hydraulisch in een hogere stand worden gezet om fietsen in de garage te bergen. Een vouwdeur sluit de slaapkamer van het woongedeelte af
Zoals bekent bij de Duitse kampeerauto’s legt men u een waslijst opties voor bij de aankoop. Zo kan men een sterkere motor met automaat bekomen. Een groot panoramisch dakluik, centrale vergrendeling, soms zijn er ook nog enkele pakketten die het leven aan boord comfortabeler maken.
CamperClean en FrankenTherme staan garant voor kwaliteit
FrankenTherme tekent een positief jaarsaldo voor 2019 Het automatisch CamperClean-station gebruikt enkel grijswater. 100 moderne parkeerplaatsen voorzien van individuele CamperClean stroomvoorziening.
Schermbeck Bad Königshofen juni 2020
Spa-directeur Werner Angermüller is lovend. Hij runt zijn FrankenTherme in Bad Königshofen volgens het uitgangspunt "kwaliteit is alles" en kwaliteit heeft altijd prioriteit. In september 2018 besloot Bad Königshofen de camperplaats die is aangesloten op het thermale bad uit te breiden en te moderniseren met CamperClean-componenten. Na een jaar oefenen is de balans van Angermüller zeer positief.
“Wij, of liever onze mobiele klanten, zijn enthousiast over het comfort en de probleemloze werking van het afvalverwijderings- toevoersysteem en elektriciteitskolommen. De kwaliteit van de parkeeruitrusting voldoet aan onze eisen en ook aan de zeer hoge standaard van onze thermale baden. De samenwerking is meer dan bevredigend. Reizigers en lokale campers maken steeds vaker gebruik van de handige service. De administratie registreerde in 2019 meer dan 1.000 reinigingen. Voor een plaats van deze omvang met een exclusief publieks- en gezondheidsprogramma en een parallel aangeboden handmatige verwijdering is dit een zeer respectabel aantal. Handmatige verwijdering zal zeker slechts in beperkte mate worden gebruikt nadat de coronacrisis is overwonnen. Omdat alleen het volautomatische CamperClean-station nu en in de toekomst de allround vereiste en noodzakelijke hygiëne-eisen garandeert.
Met een glimlach rapporteert Kurdirektor Angermüller over groepjes mensen die zich soms vormen voor het volautomatische leegmaak- en reinigingsstation om meer te weten te komen over de technologie of gewoon uit nieuwsgierigheid naar de procedure met de mobiele toiletcassette te kijken. Het station is uitgegroeid tot een klein communicatiecentrum. Iedereen legt iedereen iets uit. Over discussies gesproken. Zonder discussie wordt de nachtprijs van 13 euro per nacht en 2 euro voor elk verwijderingsproces geaccepteerd. Volgens Angermüller prijzen campers de hoge kwaliteit van de parkeerplaats, die zich naadloos aanpast aan de hoge kwaliteit van de thermale baden.
De parkeerplaats beschikt momenteel over het nieuwste volautomatische aan- afvoerstation dat gebruikt kan worden voor alle gangbare cassettetoiletten. Met dit systeem wordt de toiletcassette volautomatisch geleegd, gereinigd en gedesinfecteerd en tegelijkertijd gevuld met microbiologisch, absoluut chemievrij Sanitair additief. Het station is gekoppeld aan een zeer grote grijswater schacht, waarvan de reiniging en spoeling volautomatisch wordt geregeld via het station. Het aan- en afvoersysteem wordt aangevuld met een moderne zoetwaterkolom.
Daarnaast zijn op de parkeerplaats moderne elektrische kolommen voor de individuele parkeerplaatsen geplaatst. Er zijn zes verlichte hoofdpijlers die op hun beurt de 31 comfortplaatsen en de overige 65 parkeerplaatsen individueel van stroom voorzien via elf extra satellietzuilen. Naast de stroomaansluiting op elke plek biedt de parkeerplaats zijn campergasten een wifi-hotspot, bakkerij en gasdienst, een drempelvrij sanitairgebouw met douches en toiletten en twee bijkeukens met wasmachine, droger en gootsteen. De ruime, aangelegde camperplaats ligt op slechts een paar honderd meter van het marktplein en wordt begrensd door de kuurtuinen, weiden en velden met uitzicht op de romantische bedevaartkerk Ipthausen. De camperplaats is gelegen in de directe omgeving van de FrankenTherme met het eerste natuurlijke geneeskrachtige watermeer in Duitsland. Dit meer is chloorvrij, het warmste van Duitsland (32 graden watertemperatuur) en bijzonder goed voor de gezondheid als er problemen zijn met gewrichten en huid.
Stilaan nemen meer fabrikanten goedkopere integrale kampeerauto’s in hun gamma op. Eerst werden ze voorgesteld onder een andere naam, nu worden ze gelanceerd als instapmodel van eigen merk. Een typisch voorbeeld hiervan zijn de Knaus Live I 600 MEG en zijn grotere broer de Live I 700 MEG.
We kregen de gelegenheid nader kennis te maken met de 7.53 m lange Live I 700 MEG. Hij is gebouwd op een Fiat Ducato met origineel verlaagd chassis. De 120 pk turbo diesel met 6 versnellingen zijn standaard. De zwerfauto die wij bekeken was uitgerust met de 177 pk turbo diesel en de 9 traps Wandler automaat. Het is een optie maar een genot om mee te rijden.
Als indeling hebben de ontwerpers van Knaus het niet moeilijk gemaakt. Achteraan boven de garage twee enkele bedden en vooraan in de stuurcabine is een handbediend hefbed voor 2 reizigers. Onder het voeteinde van de enkele bedden zijn kleerkasten. Naast de buitendeur is een redelijk grote badkamer met er tegenover de keuken om voorin te eindigen met een ruim bemeten zitgroep.
De Live I 700 MEG is een moderne verschijning. Met zijn grote voorruit, hangende achteruitkijkspiegels en zijn mooi gevormde decorstukken op de wanden geeft hij helemaal niet de indruk van een instapmodel. De wagen is voorzien van een 40 mm dikke bodemplaat, wanden met aluminium buitenbeplating zijn 30 mm dik en het dak is 31 mm dik bekleed met hagelbestendige polyester. Niet zo handig is de motorkap, men moet ze afnemen om aan de motor te kunnen.
Interieur
Voor zijn prijs levert de fabrikant uit Jandelsbrün de Live I 700 MEG met een mooi en keurig meubilair af. De witte kastdeuren vormen met de donkere boorden en wanden een knap harmonisch geheel. Waar het kan zijn bovenkasten. Grote bagage kan onder de bedden, in de garage en kledij in de hoge kast naast de keuken. Kokkerellen aan de met wat goede wil een L keuken is een plezier. Achteraan zijn 3 branders in het aanrecht geïntegreerd. Het ronde wasbakje bevindt zich vooraan in de korte arm van de L, zo blijft er nog redelijk wat werkblad over. Onderaan zijn 3 laden, rechts een kast voor het grote materiaal. Het kleine kan in de bovenkast. De badkamer is knap ingericht met een draaibaar wc, een wit wasbakje en enkele kastjes. De witte afzonderlijke douchecel sluit af met een acrylglazen vouwdeur. Een belangrijk deel van een zwerfauto is de zitgroep. Er worden vele uren in doorgebracht dan zijn comfortabele zitbanken zoals hier aangenaam. Het tafelblad van de zitgroep met zijn L zitbank en zijzit kan men verschuiven. Een leuk idee is de dubbele vloer in de gang. Als het nodig is kan men hem wegnemen en verhoogt de stahoogte onder het hefbed.
Zoals het hoort zorgt een Truma C 6 voor een gezellige warmte bij koude dagen. LED lichten zorgen voor voldoende licht op tafel en sfeerverlichting rondom.
Men zou hem als een 3.5 tonner kunnen laten inschrijven. Dat is zeker geen aanrader want rijklaar weegt hij al bijna 3,4 ton (afhankelijk van de toebehoren) Dus een rijbewijs C is noodzakelijk om de meer als 3,5 ton wegende en meer als 7 m lange kampeerauto te mogen besturen.
Messe Düsseldorf en de Caravaning Industrie Verband (CIVD) kijken vol optimisme naar de toekomst en verheugen zich erop CARAVAN SALON 2020 door te kunnen laten gaan. De beurs rondom de mobiele vakantie vindt van 4 tot en met 13 september plaats en nodigt alle bezoekers uit om de veelzijdigheid van deze vorm van vrijetijdsbesteding te ontdekken. “We zijn er vast van overtuigd, dat CARAVAN SALON de complete branche belangrijke impulsen kan geven en dat het voor het opnieuw opstarten van de economie essentieel is, om de bedrijven weer een podium te bieden. We willen daarbij nogmaals benadrukken, dat de veiligheid en gezondheid van onze bezoekers, exposanten en medewerkers altijd de hoogste prioriteit heeft. We zullen de noodzakelijke hygiëne- en veiligheidsmaatregelen uitgebreid en verantwoordelijk inzetten,” aldus Stefan Koschke, projectleider van CARAVAN SALON.
Momenteel wordt er in samenspraak met het Ministerie van Volksgezondheid en Economie van Noordrijn-Westfalen een gezondheidsconcept met grote draagkracht opgesteld, waarmee het doorvoeren van beurzen onder de huidige randvoorwaarden en nieuwe standaards mogelijk wordt. Op het gehele beursterrein en in de hallen worden de noodzakelijke hygiënische en infectie-beschermende standaards ingevoerd. Stefan Koschke omschrijft de belangrijkste uitgangspunten: “Door het aanpassen van de indeling van ieder deel van het beursterrein lukt het ons, om de voorgeschreven minimale afstand van 1,5 meter te handhaven. De hygiënische maatregelen worden opgeschaald. Zo zal er bij alle ingangen en bij iedere stand handdesinfecteringsmiddel voor bezoekers en standpersoneel ter beschikking staan. Voor de voertuigen geldt, dat zich hier alleen meerdere personen mogen bevinden, indien voor hen geen contactbeperking geldt – daarnaast is het dragen van een mond- en neusbescherming verplicht. Zo zetten we de maatregelen in die als huidige norm gelden en door het merendeel van de bevolking worden geaccepteerd en opgevolgd.
Sprite caravans niet op Caravan Salon Düsseldorf Zoals bekend is gemaakt door de organisatoren van de Caravan Salon gaat de beurs 1 week later dan gepland gehouden worden, om zodoende het verbod op grote bijeenkomsten in Duitsland te omzeilen. Tevens is er een hygiëneprotocol voor de beurs gemaakt, om Corona besmettingen tegen te gaan. Dit protocol levert voor exposanten een aantal beperkende maatregelen op die in de praktijk zeer moeilijk zijn na te leven. Na een uitgebreide afweging hebben we besloten om niet naar de beurs te gaan met Sprite caravans. Het was geen eenvoudig besluit, maar naar ons idee uiteindelijk wel het beste. Uiteraard vinden het jammer dat we Sprite dit jaar niet kunnen presenteren zoals de klanten van ons gewend zijn. Normaal gesproken zou dit in een informele en gezellige sfeer zijn op de stand, echter door alle te nemen maatregelen blijft er van sfeer en gezelligheid niet veel over. Geïnteresseerden in Sprite caravans verwijzen we graag naar onze dealers. Zij zullen klanten met raad en daad terzijde staan bij de aanschaf van een caravan en hebben een ruim aanbod in de showroom staan. Sprite caravans worden geïmporteerd door Caravan Trading Europe B.V.