exposanten uit 34 landen Producenten maken indruk met innovatieve noviteiten
Voor het eerst in haar 61-jarige beursgeschiedenis, verbreekt CARAVAN SALON DÜSSELDORF haar eigen record van 700: maar liefst 736 exposanten uit 34 landen zullen van 27 augustus tot en met 4 september 2022 vrijwel de volledige internationale branche met talloze highlights weergeven. Daarmee is de beurs in Düsseldorf ’s werelds grootste evenement voor de mobiele vrijetijd. In 16 beurshallen ook dat is een unicum is alles te vinden, wat het hart van mobiele woning-liefhebbers en outdoor-fans sneller laat slaan: kampeerauto’s en caravans (hallen 1, 4, 6, 7a, 9-12, 16 en 17), kampeerbussen (hallen 12 en 15), premium-voertuigen (hal 5), de Starter Welt (hal 7), Travel & Nature en Equipment & Outdoor (hal 3) en Technololgy & Components (hallen 13 en 14). Iedere bezoeker kan zich op www.caravan-salon.comindividueel op zijn tour voorbereiden en zijn of haar lievelingsroute door de 16 hallen samenstellen. Een interactieve hallenplattegrond, de omvangrijke exposanten- en productendatabank, waarin de exposanten zich met hun beursnoviteiten presenteren, en ook de ‘My Organizer’-functie zijn ideale hulpmiddelen voor de planning van een beursbezoek in Düsseldorf. Zo kan de excursie door de beurshallen van CARAVAN SALON met de passie die iedereen in de branche en de scene verbindt, nu al beginnen.
Abenteuer Selbstausbau een feest voor techniekfans – samplestaplaatsen aantrekkelijk voor wijntelers en boerenbedrijven
Het aanbod van producenten, handelaren en organisaties wordt uitgebreid met aantrekkelijke speciale tentoonstellingen. Bij de presentatie ‘Abenteuer Selbstausbau’ (doe het zelf-uitbouwavontuur) op het buitenterrein tussen de hallen 5 en 9, zijn er voor alle geïnteresseerden praktische tips voor het om- en uitbouwen van zwerfauto’s. Hier kunnen bezoekers zich door experts uit de scene ook over de installatie van losse modules, het ontwerp van de indelingen, elektrische installaties, lichtgewicht bouwmaterialen, watervoorzieningen, werkplaats- en materiaalkunde, inrichting en over de daadwerkelijke kosten en de tijd die met een uitbouw gepaard gaan, laten informeren.
Vooral voor boerenbedrijven, wijntelers en de gastronomie, zijn de samplestaplaatsen op het buitenterrein tussen de hallen 9 en 17 interessant. De vakmensen van de Caravaning Industrie Verband (CIVD) presenteren staplaatsen binnen uiteenlopende categorieën. Het aanbod reikt van basisstaplaatsen met stroomvoorziening, via plaatsen met water toe- en afvoer en elektrische laadstations tot aan premiumplaatsen met volledig automatische reinigingsstations voor campingtoiletten.
‘Starter Welt’ in hal 7: een must voor beginnende caravaning-fans
De Starter Welt in hal 7 laat nieuwkomers zien, waar ze bij het aanschaffen of huren van kampeerauto’s en caravans op moeten letten. Hierbij is onafhankelijk advies gegarandeerd. Bij het veelzijdige podiumprogramma staan naast de basiskennis ook de thema’s aantrekkelijke reisroutes inclusief de planning voor starters, wettelijke bepalingen en de voorbereiding van het voertuig voor de reis centraal. De experts beantwoorden uiteraard ook graag alle vragen en bieden individueel advies.
E-Bike-Parcours voor hal 15
De vakantievorm caravaning is ook zeer geschikt, om vakantieplekken met elektronische voertuigen en fietsen te verkennen en zo ook ter plaatse mobiel te zijn, daar deze vervoersmiddelen eenvoudig te transporteren zijn. Op het buitenterrein voor hal 15, biedt het E-Bike-Parcours bezoekers de gelegenheid, om op een afgescheiden terrein de eigenschappen van e-bikes, e-scooters en eco-movers uit te proberen.
Hal 3 overlaadt bezoekers met droombestemmingen en outdoor-trends
In hal 3 is er onder het motto ‘Travel & Nature’ alles te vinden, wat het hart van outdoor-fans begeert. Naast uitrusting, waaronder vouwcaravans, voor- en daktenten, kampeer-, iglo- en trekkerstenten, zijn het vooral de droombestemmingen naar dichtbij gelegen en verre oorden, die bezoekers zullen inspireren.
Een bezoek aan hal 3 van CARAVAN SALON DÜSSELDORF is zodoende ook een uitstapje naar aantrekkelijke vakantiewerelden. Het troont caravaning-fans mee naar talrijke vakantiebestemmingen en laat hen wegdromen over toekomstige reizen.
Op het event-podium ‘Travel & Nature CONNECTED’, waar caravaning-
toerisme, outdoor-activiteiten en natuurbelevenissen centraal staan, wordt door exposanten en reisexperts een bont programma aangeboden. Hier kunnen bezoekers informatie inwinnen over noviteiten op het gebied van equipment, sport en bestemmingen. De Traumtouren-presentaties, die ook in het podiumprogramma in hal 3 zijn geïntegreerd, gaan over spannende, bijzondere en avontuurlijke campertochten. Zuid-Amerika-expert Uwe Hamm beschrijft de schoonheid van Mexico onder het motto ‘Meer dan tabasco en tequilla’. Ook Janette Emerich is weer van de partij en zal haar Panamericana-tochten 1 & 2 en een etappe dwars door Frankrijk van de Loire tot de Atlantische Oceaan in haar bagage meebrengen. Kostja Abert ontvoert bezoekers naar
‘Droombestemming Wierrookstraat’, de belangrijkste handelsstraat uit de oudheid, en naar ‘Noordkaap – met de zwerfauto naar het land van de fjorden’. Voor geïnteresseerden, die niet op tijd in hal 3 kunnen zijn, biedt de live stream van alle presentaties op het podium van ‘Travel & Nature CONNECTED’ op www.caravan-salon.comen de sociale mediakanalen van de beurs een uitkomst.
Experts uit de bloggers-scene live aanwezig
Experts op het podium van de Starter Welt (hal 7) en Travel & Nature
CONNECTED (hal 3) delen onder het motto ‘uit de praktijk voor de praktijk’ hun kennis met de aanwezigen. Naast deze vakmensen zijn er echter ook meerdere populaire bloggers, YouTubers en Instagram-experts uit de scene aanwezig, en presenteren onder meer het vaktijdschrift www.promobil.deen de ADAC Westfalen https://www.adac-westfalen.de hun knowhow op het podium.
Het échte reisgevoel in het Caravan-Center
Met 3.500 staplaatsen is het Caravan-Center tijdelijk de grootste parkeerplaats van Europa. Het terrein is van 22 augustus tot en met 5 september tijdens CARAVAN SALON geopend. Een overnachting kost voor twee personen met een eigen kampeerauto of caravan 20 euro en voor leden van de CARAVAN SALONclub 18 euro. De reservering van een parkeerplaats wordt sterk aangeraden, daar de vraag zeer groot is. De boeking is na het bestellen van een eTicket voor CARAVAN SALON op https://www.caravan-salon.com/caravan_Centermogelijk. Een overnachting in het Caravan-Center betekent dat men zich na afloop van een dag op de beurs over kan geven aan het echte reisgevoel. Hier kan de avond samen met caravaning-vrienden onder het genot van een koud drankje en lekkerheden van de grill in stijl worden afgesloten.
Tickets en prijzen van CARAVAN SALON DÜSSELDORF 2022
Een dagkaart voor volwassenen kost tijdens het weekend 18 euro en doordeweeks 16 euro (met korting in het weekend 15 euro en doordeweeks 13 euro), voor kinderen (6 tot en met 12 jaar) is een dagkaart tijdens het weekend 8 euro en doordeweeks 6 euro. Daarnaast wordt er van maandag tot en met vrijdag een namiddagticket voor 10 euro aangeboden (van 14:00 tot en met 18:00 uur). De prijs voor de Preview Day is voor volwassenen 35 euro (met korting 30 euro) en voor kinderen 8 euro. Alle tickets zijn te vinden in de ticketshop https://shop.messe-duesseldorf.de/caravan2022_dvan de beurs.
De vzw WOHNmobil für Klimaschutz e.V. kent binnenkort ecologisch ontworpen en geëxploiteerde Kampeerauto parkeerplaatsen in Duitsland toe met een eco-certificaat met maximaal 5 ECO-sterren. Het certificaat documenteert niet alleen een maatschappelijk relevante
Milieubewustzijn, maar ondersteunt ook succesvolle parkeermarktmarketing. De vereniging doet daarmee baanbrekend werk en levert een belangrijke bijdrage aan het presenteren van caravaning als een relatief duurzame en natuurminnende vorm van reizen en vakantie.
%%%FOTO1%%%
Niedernhausen in augustus 2022
Wat maakt eigenlijk een ecologisch ontworpen en geëxploiteerde zwerfautoparkeerplaats? Een antwoord op deze vraag wordt gegeven door de vereniging WOHNmobil für Klimaschutz e.V. met ecologische criteria op het gebied van milieu-invloeden, transportverbindingen, verrijking, beplanting, aanvoer, afvoer, exploitatie, regionaliteit en informatie.
Op basis hiervan bepaalt de vereniging het ecologische profiel van een camperparkeerplaats en berekent een puntwaarde en een percentage van voldoening. Camperplaatsen die 80 procent of meer van de maximaal haalbare puntenwaarde behalen, krijgen van de vereniging 5 ÖKO-sterren. Er zijn 4 sterren voor minimaal 70 procent en 3 sterren voor minimaal 60 procent van de maximaal haalbare puntwaarde. De classificatie van de met een certificaat toegekende camperplaatsen wordt jaarlijks door de vereniging gecontroleerd en indien nodig aangepast.
Hoe ziet het proces eruit? Zowel camperbezitters als plaatshouders kunnen een of hun camperparkeerplaats voorstellen voor het ECO-certificaat. Daartoe moet het ecologische profiel van de pitch worden geanalyseerd met de vragenlijst op de homepage van de vereniging en de resultaten die aan de vereniging worden doorgegeven. De vereniging bespreekt vervolgens alle verdere stappen individueel met de pitchoperator.
De kampeerautoplaatsen met een ECO-certificaat worden gepresenteerd op de website van de vereniging en gepresenteerd met PR-maatregelen in het hele land en in Duitstalige landen. Er zijn geen kosten voor de pitchoperator.
Volgens bestuurslid Märkl van de vereniging zijn investeringen in het ecologisch ontwerp van een zwerfautoparkeerplaats vooral een waardevolle en belangrijke bijdrage aan de bescherming van milieu en klimaat. Belangrijke leefgebieden voor dieren en planten blijven behouden. De bodem is niet verder afgesloten, milieubelastende stoffen komen niet in de bodem en het afvalwater terecht. Elektriciteit, water en verwarmingsenergie worden bespaard, afval wordt verminderd en recyclebare materiaalcycli worden gebruikt. Hierdoor komt er minder klimaatbeschadigende CO2 vrij in de atmosfeer.
De vereniging wil deze milieuvriendelijke inzet van parkeerexploitanten publiekelijk erkennen en zichtbaar maken met de award. Märkl is ervan overtuigd dat het ecologische profiel ook een steeds belangrijkere rol zal spelen bij de goedkeuring van nieuwe, dringend benodigde camperparkeerplaatsen.
Investeringen in ecologie zijn meestal ook investeringen in de aantrekkelijkheid en winstgevendheid van een parkeerplaats. Groene gebieden warmen bijvoorbeeld niet zoveel op in de zomermaanden, inheemse bomen en struiken of natte biotopen hebben een verkoelend effect. Energie- en waterbesparende voorzieningen, zoals fotovoltaïsche energie, thermische zonne-energie, LED- of zonne-verlichting en regenwateropvang, verlagen ook de bedrijfskosten van een parkeerplaats. Vroege investeringen in elektromobiliteitsdiensten en infrastructuur zijn ook de moeite waard voor parkeerexploitanten op een toekomstgerichte manier.
Märkl vervolgt: "Camperaars moeten de ecologische inzet van parkeerexploitanten zo goed mogelijk ondersteunen, bijvoorbeeld door de ene of de andere euro meer aan parkeergelden te betalen. Het is ook belangrijk dat een afvalscheiding die op het plein wordt aangeboden op de juiste manier wordt gebruikt, anders kunnen er extra kosten en kosten voor de exploitanten ontstaan. Zuinig omgaan met elektriciteit en water of het gebruik van streekproducten op het veld moet ook een vanzelfsprekendheid zijn."
Rond de jaarwisseling 2022/23 zal de vereniging WOHNmobil für Klimaschutz e.V. de "Ecologische Camperparkeerplaats van het Jaar" uit de gehele wijk (geen 5-sterren exclusiviteit) van de staanplaatsen selecteren en uitreiken met ECO-certificaat, net als in het voorgaande jaar.
MORELO WORDT STERK EN PRESENTEERT ZICH VOL OPTIMISME VOOR HET NIEUWE SEIZOEN
Op de Caravan Salon 2022 van 26 augustus t/m 4 september in Düsseldorf staat MORELO met een indrukwekkende stand in hal 5 stand A07. In lijn met de expansiekoers van het bedrijf, straalt de specialist voor luxe campers al vóór de start van de toonaangevende internationale vakbeurs puur optimisme uit. Vakbezoekers en caravanliefhebbers kunnen zich verheugen op 23 eersteklas campers van Key Field.
Directeur Reinhard Löhner zal de hoogtepunten van het MORELO-programma presenteren op de persconferentie van Knaus Tabbert AG op 26 augustus. Directeur Robert Crispens ondersteunt hem actief op de Caravan Salon. Als man van de cijfers heeft hij vanaf het begin actief de ontwikkeling van het bedrijf begeleid en geeft hij MORELO uitstekende referenties.
De fabrikant van luxe campers MORELO breidt dit jaar zijn portfolio uit met extra eersteklas modellen. Bijzonder indrukwekkend: de nieuwe MORELO GRAND EMPIRE 120. Het nieuwe vlaggenschip van MORELO viert zijn wereldpremière in Düsseldorf. Het twaalf meter lange GRAND EMPIRE van superlatieven op het Mercedes-Benz Actros-chassis 2553 L met derde as schittert met een laadvermogen van 11.300 kilogram en biedt plaats aan voertuigen ter grootte van een MINI Cooper in de garage achterin. Twee nieuwe MORELO LOFT LINER overtuigen met geweldige ruimteconcepten. De LOFT LINER 100 GQ kan zelfs een kleine vierzitter zoals een Fiat 500 vervoeren - uniek in deze klasse. Vanuit de PALACE ALCOVEN toont MORELO voor het eerst de aangekondigde voertuigen met een ronde zitgroep achterin.
MORELO LOFT LINER
MORELO biedt zijn klanten twee nieuwe plattegronden in de LOFT LINER-modelreeks, die nu zeven plattegronden omvat, in lengtes van 8,28 tot 9,99 meter. Bij MORELO is de LOFT LINER de toegangspoort tot de wereld van de liners dankzij het IVECO Eurocargo-chassis met een toelaatbaar totaalgewicht van 7,5 tot 12 ton. Afhankelijk van het basischassis en tonnage is de LOFT LINER uitgerust met ofwel een 4,5 liter dieselmotor met 207 pk (152 kW) of een 6,7 liter zescilinder dieselmotor met 252 pk (185 kW).
MORELO LOFT LINER 82 MQ
De LOFT LINER 82 MQ is een nieuwe plattegrond. De camper met een totale lengte van 8,28 meter is 3,46 meter hoog, 2,40 meter breed en heeft een wielbasis van 4.455 millimeter. Wat vooral interessant is aan de plattegrond: aan de achterzijde kunnen First Class-camperliefhebbers een voor deze modelreeks nieuwe plattegrondvariant verwachten, bestaande uit een dromerige badkamer met een aparte douche van echt glas, een hoogwaardig keramisch toilet, een centraal opgestelde wastafel met led-verlichting en daarachter een slaapkamer. De slaapkamer is zowel links als rechts van de centraal geplaatste wastafel te betreden. Daaronder is een ruime scootergarage. Hiermee bewijzen de eersteklas kampeerspecialisten uit het sleutelveld dat luxe niet alleen een kwestie van grootte hoeft te zijn, maar van intelligente, consequent doorgevoerde ruimteconcepten. De carrosserie is opgebouwd uit een 420 millimeter hoge dubbele bodem. De aluminium sandwich-buitenwanden zijn 42 millimeter dik en geïsoleerd met hoogwaardig, geslotencellig RTM-schuim.
Het dak heeft dezelfde dikte, maar is aan de buitenzijde bekleed met GfK. Dit geeft de voering een grote hagelweerstand en vormt dankzij het aluminium aan de binnenkant van het dak een kooi van Faraday die de inzittenden beschermt bij blikseminslag.
De LOFT LINER 82 MQ is verkrijgbaar vanaf 270.900 euro.
MORELO LOFT LINER 100 GQ
Absoluut uniek in deze voertuigklasse: als u een kleine vierzitter tot 3,55 meter lang wilt nemen - zoals een Fiat 500 - maar wilt dat de MORELO minder dan tien meter lang blijft, dan is de 9,99 meter lange LOFT LINER 100 GQ is de juiste keuze voor u. De basis van de LOFT LINER 100 GQ is de IVECO Eurocargo 120 E 28. Het 12-tons chassis geeft de LOFT LINER 100 GQ laadvermogenreserves van ruim 4.000 kilogram, zodat er ondanks een auto achterin toch voldoende ruimte is om in te pakken garage.
De LOFT LINER 100 GQ heeft dezelfde exclusieve badkamer als de LOFT LINER 82 MQ, met een aparte echt glazen douche, hoogwaardig keramisch toilet, centraal gelegen wastafel met led-verlichting en daarachter een slaapkamer.
Het van beide kanten goed toegankelijke eilandbed zorgt voor een uitstekende nachtrust met een optionele meer zonematras inclusief comfortveren en een verstelbaar hoofdeinde. Naast de lengte is de liner ook tien centimeter breder geworden. Dit zorgt voor een onvergelijkbaar ruimtegevoel – van het woongedeelte via de badkamer tot de slaapkamer. De verwarmde dubbele bodem met een hoogte van 480 millimeter maakt het ook mogelijk om omvangrijke bagage mee te nemen. Dit verklaart niet alleen het sterkere chassis maar ook de hoogte van 3,68 meter. De body van de grote 100 GQ is gemaakt zoals alle LOFT LINER, van hetzelfde materiaal
JE AUTO WATERBEWUST WASSEN IN EEN PERIODE VAN DROOGTE?
JA, HET KAN : IN DE CARWASH!
Uitzonderlijk warme temperaturen en weinig neerslag houden ons land al een aantal weken in de ban. TRAXIO, de mobiliteitsfederatie die ook de carwashes in België overkoepelt, roept op om bewust om te gaan met water : wie zijn wagen ‘waterbewust’ wil wassen, zoekt bij voorkeur een professionele carwash op in plaats van zelf aan de slag te gaan met tuinslang en emmer.
Johan Maesen, vertegenwoordiger van de carwashes binnen TRAXIO legt uit : “Professionele carwashinstallaties gebruiken meer dan 90% gerecycleerd water, waardoor ze veel duurzamer zijn dan thuis zelf je auto te wassen. Afhankelijk van het type wasstraat vergt een wasbeurt zo’n 500 à 600 liter water. Slechts 10% hiervan is 'vers water', de overige 90% zijn gerecycleerd en worden telkens weer opnieuw gebruikt. Bovendien gebruiken de meeste carwashes regenwaterbuffers. Leiding of stadswater is pas een laatste optie.”
Het verband tussen carwashen en douchen
Een wasbeurt in de professionele carwash is dus duurzamer dan een autowasbeurt thuis. Johan Maesen verduidelijkt. “Een tuinkraan heeft een debiet van zo’n 20 liter per minuut. Je auto nat sproeien, wassen met één of twee emmertjes en vervolgens weer af spoelen kost al snel minimum 100 liter water. Dat is bijna het dubbele van een passage door de carwash. Bovendien vloeien daarbij - naast het water - ook reinigingsproducten en vuil/slib ongefilterd in de riolering”.
Om het even in perspectief te zetten: een gemiddeld bad vraagt 120 liter water en vijf minuten douchen kost zo’n 40 liter. Een passage door de wasstraat vergt dus ongeveer evenveel water als een lange douchebeurt. Dus even samen douchen en je hebt een bezoek aan de carwash bespaard, althans op waterniveau.
Kies voor een professionele carwash die het milieu respecteert
TRAXIO wijst wel op het verschil tussen een professionele automatische carwash en de zogenaamde hand carwashes. “Elke professionele wasstraat is gehouden aan een strikte reglementering op het vlak van waterrecyclage, afscheiding van olie en vetten, gebruik van biologisch afbreekbare producten en sociale wetgeving. De sector wordt hier ook regelmatig op gecontroleerd. Professionele carwashes moeten periodiek hun slib verwijderen en laten verwerken door een gespecialiseerde firma om verontreiniging tegen te gaan. Bij niet-gereglementeerde carwashes worden deze voorschriften en de sociale regelgeving maar al te vaak niet nageleefd. Kies dus bewust voor een carwash die het milieu en de sociale wetgeving naleeft.”
Tweedehandse motorfietsen schakelen opnieuw een versnelling hoger in juli, nieuwe motoren blijven achter
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO, becommentarieert: “Na een iets mindere maand juni, is het aantal inschrijvingen van tweedehandse motorfietsen in juli opnieuw licht gestegen : +3,8% wat neerkomt op 7.944 eenheden, dat zijn er 293 meer dan vorig jaar juli. Die betere maand maakt het totale verlies ten opzichte van 2021 niet goed : we staan dit jaar met 49.512 inschreven occasie motoren -8,5% ofte 4.607 stuks achter op vorig jaar, ondanks de uitzonderlijk droge zomer. Dat goede weer heeft de inschrijvingen van nieuwe motoren al evenmin vooruit kunnen stuwen. In juli stond de teller op -8,2% (2.373 stuks) en het jaartotaal totaliseert momenteel een verlies van -6,4%. Aan de zijde van de nieuwe motoren kampen de motorhandelaars nog steeds met leveringsproblemen, terwijl de tweedhandsmarkt wordt getypeerd door een te lage instroom van recente modellen alsook buitenlandse kapers op de kust (vooral Nederlanders), met hoge prijzen tot gevolg. Het is duidelijk dat de motormarkt door een moeilijkere periode gaat, die nog even zal aanhouden : het consumentenvertrouwen en de koopkracht dalen gestaag en we merken nu zelfs dat de lagere middenklasse het moeilijk begint te krijgen om aan te kopen of om recent aangekochte motorfietsen te behouden.”
Rondvraag bij de motorprofessionals leverde ons nog enkele interessante inzichten op : “De nieuwmarkt is nog steeds afhankelijk van de beschikbaarheden, maar we merken ook dat de duurdere modellen het moeilijker krijgen en dat leidt tot een downsizing van de aankoopintentie. Bij de occasies hangt alles af van wat de motorhandelaars kunnen binnenkrijgen. Er is nog steeds grote uitstroom naar Nederland – traditioneel een dure markt – en dat werkt als een magneet op de Europese markt. Daardoor zijn de aankoopprijzen voor de professionals sterk gestegen. Het is geen uitzondering dat opkopers zelfs de gangbare particuliere prijzen bieden voor een motor.”
Tweedehandse motoren
[Analyse en cijfers van de nieuwmarkt vindt u onderaan de grafieken en analyse van de tweedehandsmarkt]
Na een iets mindere maand juni, is het aantal inschrijvingen van tweedehandse motorfietsen in juli opnieuw licht gestegen : +3,8% wat neerkomt op 7.944 eenheden, dat zijn er 293 meer dan vorig jaar juli. Die betere maand maakt het totale verlies ten opzichte van 2021 niet goed : we staan dit jaar met 49.512 inschreven occasie motoren -8,5% ofte 4.607 stuks achter op vorig jaar, ondanks de uitzonderlijk droge zomer.
Vlaanderen blijft de grootste tweedehandsmarkt (56,1%) maar verliest over de eerste zeven maanden -9,6% vergeleken met vorig jaar. Wallonië neemt 36,7% van de markt voor zijn rekening en verliest iets minder (-5,9 %), terwijl Brussel – een kleinere markt (7,2%) met bijgevolg grotere procentuele schommelingen – een verlies lijdt van -7,5%.
Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per regio (cumul)
De lichtste en de zwaarste klassen scoren het best
Opvallend is dat de lichtste en zwaarste categorieën het best blijven scoren in ons land. Bij de tweedehandsmotoren vertegenwoordigen de -125cc maar liefst 28,0% van de gecumuleerde inschrijvingen tijdens het eerste semester, ook de +1.001cc-klasse is met 21,3% aardig gegeerd. De overige klassen verdelen de markt op ongeveer gelijkaardige wijze, van 14,1 tot 17,5%.
Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per cilinderinhoud
Bijna volledige top 10 kleurt rood
Honda, Yamaha, BMW, Suzuki en Kawasaki blijven de meest populaire occasiemerken, maar vrijwel de volledige top 10 ziet zijn cijfers rood kleuren met uitzondering van SYM. Het marktaandeel van de top 5 merken van de occasiemarkt blijft ongeveer gelijk aan vorige maand: ze vertegenwoordigen samen 57,4% van de totale markt: Honda (17,8%) blijft marktleider voor Yamaha (13,6%), BMW (11,1%), Suzuki (7,7%) en Kawasaki (7,2%), maar ze verliezen allemaal dikke procenten vergeleken met vorig jaar. Enkel scooter-fabrikant SYM boekt een bonus van +6,4% versus 2021.
Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per merk (cumul)
2. Nieuwe motorfietsen
De markt van de nieuwe motorfietsen blijft achter op vorig jaar. De voorbije maand juli werden 2.373 nieuwe motoren ingeschreven, een verlies van -8,2% met vorig jaar (2.584 ex.) en zelfs -37,8% ten opzichte van 2020 (3.318 ex). Over de eerste zeven maanden van 2022 tekent de nieuwmarkt voor een verlies van -6,4% met een totaal van 17.195 nieuwe motoren, dat is 1.173 stuks minder dan vorig jaar.
“De situatie blijft identiek aan de vorige maanden : de verliezen zijn grotendeels te wijten aan uitgestelde leveringen”, horen we bij een van de grotere invoerders"
Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – YTD 2022 (jan -> juli )
Net zoals bij de tweedehands blijven ook in juli de kleinste – 125cc (28,9%) en grootste +1.001cc (21,7%) het meest gegeerd, terwijl de middenklassen 125-500cc (16,3%), 501-750cc (14,3%) en 751-1000cc (13,2%) aan elkaar gewaagd bleven. Over de eerste zeven maanden boeten de meeste segmenten aan marktaandeel in maar het is opvallend dat de 125cc in juli sterk zijn gestegen (+12,5%) . Zwaarst getroffen zijn de categorieën 501-750cc (-36,2%) en klasse 751-1000cc (-18,7%).
Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per cilinderinhoud
De gecumuleerde cijfers van de nieuwe inschrijvingen per regio reiken ons verdere interessante inzichten aan. Vlaanderen verliest ondertussen al -9,0 % aandeel, maar blijft nog goed voor 55,6 % van de totale motorfietsverkoop in ons land, Wallonië voor 37,5% (-7,0%) en Brussel houdt als enige regio stand (6,8%).
Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per regio (cumul)
Honda blijft marktleider met een marktaandeel van 14,2%, een stijging met +4,3%. De naaste achtervolgers verliezen allemaal terrein. BMW kampt met leveringsproblemen en boette -20,4% aan marktaandeel in, maar neemt nog steeds 12,8 % van de totale markt voor zijn rekening. Het behoudt nog een voorsprong op Yamaha (11,0% marktaandeel). Naast Honda laten ook Harley-Davidson (+15,2) en KYMCO (+30,7%) positieve cijfers optekenen, terwijl Kawasaki (-22,9%) en KTM (-26,9%) het zwaarst inboeten vergeleken met vorig jaar.
Honda heerst in de categorieën tot 500cc, Yamaha regeert in de klasse 501-750cc, terwijl BMW vooral hoog scoort bij de zwaardere jongens.
Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per merk (cumul)
Speed pedelecs blijven op volle toeren draaien. Ook de tweedehandsmarkt
De aarzelende start in de wintermaanden ligt definitief achter ons. De hogesnelheidsfietsen blijven al maandenlang presteren op een zeer hoog niveau en juli was daarop geen uitzondering : in juli zagen we een stijging in alle provincies en werden er 1.649 nieuwe speed pedelecs ingeschreven. Net iets minder dan in juni maar wel +43,4 % meer dan vorig jaar juli, toen er 1.150 nieuwe exemplaren hun weg naar een nieuwe eigenaar vonden. Op de tweedehandsmarkt is de groei zowaar nog spectaculairder met een toename van +64,8%.
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO geeft uitleg bij deze cijfers: “De speed pedelecs blijven op volle toeren draaien : we hebben enkele succesmaanden achter de rug voor de nieuwe inschrijvingen en die tendens heeft zich in juli verder gezet. De markt steeg de afgelopen maand met +43,4% tot 1.649 eenheden waardoor het jaartotaal al bijna 10.000 eenheden bedraagt, 9.868 om precies te zijn! Dat is een stijging met +28,8% ten opzichte van de eerste zeven maanden van 2021. Een succes en het is een mooie vaststelling dat het aantal inschrijvingen is gestegen in ALLE provincies : dat komt waarschijnlijk een combinatie is van de toenemende filedruk en het mooie weer - waardoor we een stijging zien bij de particuliere aankoop van ruim 30% - en een gestegen interesse in fietsleasing. Nog spectaculairder is de stijging bij de tweedehandse speed pedelecs. Die zijn erg gegeerd en dat vertaalt zich in een stijging met +64,8% tot 524 units en een jaartotaal van 3.214 inschrijvingen – tot bijna één derde van de nieuwmarkt. Dat is des te opvallender omdat de speed pedelec een relatief recent fenomeen is. Heel wat tweedehandse hogesnelheidsfietsen krijgen met andere woorden een tweede leven en blijven lang in gebruik.”
Guy Crab van TRAXIO Velo blikt positief de toekomst tegemoet: “Deze cijfers van op elkaar volgende topmaanden tonen mooi aan dat de speed pedelec populair blijft en zelfs aan populariteit wint. Het aandeel van de door particulieren ingeschreven speed pedelecs blijft toenemen en zelfs indien er geen bruto loonruil wordt toegepast om via de werkgever een fiets te kopen of te leasen, wordt er meer en meer van en naar het werk gefietst. De recente berichten om bedrijfswagens (lees “salariswagens”) en tankkaarten zwaarder te gaan belasten, doen een aantal werknemers voor de fiets kiezen. Een fietsvergoeding van 0,25 €/km heen en terug is namelijk een aanzienlijk voordeel t.o.v. een loonsvermindering door het te betalen voordeel alle aard (VAA) en de stijgende brandstofkosten. Fietsen is trouwens gezond en vermijdt files!”
Particulieren nemen in deze eerste zes maanden nog steeds meer dan de helft van de verkoop voor hun rekening : maar liefst 4.992 stuks (50,6%) waren privé-aankopen.
Daarnaast wordt leasing steeds populairder met 3.620 stuks of 36,7% van de markt. Een stijging van +34,5%. Bedrijven blijven wat achter met 1.256 stuks of 12,7 % van de markt.
Filip Rylant wijst op de voordelen van een geleasede bedrijfsfiets: “Meer en meer bedrijven ontdekken het gebruiksgemak van de leasing met minder eigen administratie, en geen zorgen over onderhoud, verzekering of restwaarde want alles wordt netjes voor hen en voor de werknemer geregeld.”
Geografische verschillen
Ook in 2022 blijven de speed pedelecs voornamelijk een Vlaamse aangelegenheid: het Vlaamse landsgedeelte neemt 94,9 % voor zijn rekening met 9.359 stuks , terwijl Brussel (211 stuks) en heel Wallonië (298 stuks) de overige 5,1 % van de markt vertegenwoordigen.
Opvallende vaststelling: Antwerpen – met een totaal van 2.311 inschrijvingen – bevestigt haar koppositie als pedelecs-provincie, maar Oost-Vlaanderen volgt op amper enkele eenheden (2.234 stuks). Ook Vlaams-Brabant (2.126 ex., +40 %) zit in de lift. Net als alle Vlaamse provincies trouwens: Limburg (1.557 ex; +32%) en West-Vlaanderen (1.131 ex., +38 %) .
Niettegenstaande werknemers in Wallonië nu ook kunnen genieten van aanzienlijke premies voor het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer, blijft het aantal inschrijvingen van speed pedelecs in Brussel en Wallonië achterop hinken t.o.v. Vlaanderen.
Guy Crab legt uit: “Er worden inderdaad meer premies aangevraagd dan de voorbije jaren, maar dat resulteert (nog) niet in een stijgende verkoop van speed pedelecs.”
In juli zijn de resultaten aan Waalse overwegend positief: Namen (+138%) & Luik (+94 %) groeien fors, maar ook Henegouwen (+70%) boeken vooruitgang. Waals Brabant stijgt opnieuw (+1 %). In de provincie Luxemburg blijft de speed pedelec een zeldzame verschijning maar we zien een stijging met +50% tot 21 exemplaren in juli. De cijfers in Wallonië zijn - vergeleken met Vlaanderen - relatief klein waardoor een beperkt aantal exemplaren een procentueel grotere invloed kan hebben op de cijfers.
Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest schreef de voorbije zeven maanden 211 nieuwe speed pedelecs in, een mooie groei met +31%. Toch merken we dat de hogesnelheidsfiets minder troeven heeft in een zeer verstedelijkte omgeving met heel wat moeilijke verkeerssituaties en bovendien zware concurrentie krijgt van het uitgebreide aanbod aan deelfietsen en –steps in de Brusselse regio.
Inschrijvingen speed pedelecs per provincie (cumul 2022)
Cijfers 2de Hands Speed Pedelecs
Sedert de eerste verschijning van de speed pedelecs in 2015 wordt het totale park geschat rond de 50.000 eenheden. Lease-fietsen worden na een aantal jaren vervangen en komen opnieuw op de markt als 2de hands. Uiteraard zijn er ook particuliere kopers die hun speed pedelec graag inruilen voor een moderner exemplaar.
We merken dus de ontwikkeling en gestage groei van een 2de handsmarkt. Het eerste semester van 2022 vonden 3.214 speed pedelecs een nieuwe eigenaar. Een groei van maar liefst 136% met vorig jaar (1.362 stuks) en bijna 6x meer (+579,5%) vergeleken met 2020 (473 stuks).
Tweedehandse auto’s trekken de handrem verder aan in juli
Na een relatief betere meimaand en een duidelijk slechtere maand juni, trok de verkoop van tweedehandswagens in juli opnieuw de handrem verder aan. Het resultaat is een daling van -14,4% ten opzichte van juli 2021 en zelfs van -31,0% ten opzichte van 2020 (toen de verkoop volop aan het hernemen was na de eerste lockdown). Er werden afgelopen maand juli 49.406 occasies ingeschreven, en dat is een daling met 8.292 eenheden tegenover juli 2021. Over de eerste zeven maanden gaat de tweedehandsmarkt er nu -10,8% op achteruit, met een gecumuleerd verlies van -45.819 stuks. Volkswagen blijft aan de kop als meest populaire tweedehandsmerk gevolgd door BMW, Mercedes, Opel en Peugeot.
Opvallend is verder dat de inschrijvingen van nieuwe personenwagens het in juli minder slecht deden dan de tweedehandsmarkt = -5,1%.
Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO : “De tweedehandsmarkt heeft afgelopen maand opnieuw de handrem aangetrokken : het aantal inschrijvingen daalde met -14,4% tot 49.406 waardoor de markt over de eerste zeven maanden -10,8% minder presteerde. Waarschijnlijk is dat deels toe te schrijven aan het feit dat er deze zomer minder mensen met de auto op verlof vertrekken of in eigen land blijven in vergelijking met de afgelopen twee jaar : men wil eindelijk nog eens ‘echt’ op reis. Toch blijft de bevoorrading van de tweedehandsmarkt nog steeds moeilijk, in het bijzonder voor de jongere modellen met een beperkt aantal kilometers op de teller. In die segmenten blijven de prijzen vooralsnog hoog. Voor de oudere wagens in de stocks horen we dat de export naar het voormalige Oostblok voorzichtig (en tijdelijk?) herneemt. Dat geeft wat ademruimte aan de handelaars. Over diezelfde eerste zeven maanden deed de nieuwmarkt het procentueel nog slechter (-14,8%) maar in juli was de daling bij de nieuwe wagens minder sterk (-5,1%). Komt er stilaan een kentering?”
Enkele grote tweedehandsverkopers gaven ons alvast enkele interessante inzichten mee.
Simon Bossuyt, Dex : “In vergelijking met dezelfde periode in 2021 hebben we een kleiner aanbod en stock maar we hebben wel het gevoel dat het stilaan verbetert en dat het aanbod stabieler wordt. Wel hebben we onze stock moeten aanpassen met een wat groter aandeel van iets oudere wagens. ‘Groei’ moeten we dus bekijken in functie van het nog steeds beperkte aanbod. Wij blijven in alle geval continu zoeken naar nieuwe kanalen en kwalitatief aanbod.”
Ivo Willems, Cardoen : “We hebben het gevoel dat er minder interesse is omdat er meer mensen op vakantie zijn dan de vorige jaren : mogelijks is er een inhaalbeweging na 2 zomers waarbij mensen eerder in België gebleven zijn. Qua aanbod zien we ook een verschuiving : jonge occasies - minder dan 7 jaar en met minder dan 100.000 km - zijn steeds moeilijker te vinden. Mensen die snel een auto willen, worden nog altijd naar de occasiemarkt geduwd, en bovendien naar iets oudere wagens.”
Inschrijvingen 2de hands & nieuwe wagens - juli 2022
Inschrijvingen 2de hands & nieuwe wagens YTD 2022 (jan-juli)
Evolutie inschrijvingen 2de hands YTD (juli 2022)
Details tweedehandse personenwagens
Volkswagen, BMW, Mercedes, Opel en Peugeot vormen nog steeds de top 5 van de best verkochte merken tweedehandse personenwagens.
De meest populaire modellen in juli waren de VW Golf (2.231 ex) en VW Polo (1.728 ex.), gevolgd door de Ford Fiesta (1.104 ex.), BMW 3-reeks (1.099 ex.) en Renault Clio (1.057 ex.)
Bij de tweedehandswagens noteren we de verdere daling van het aantal diesels waardoor er nu al een flink verschil kan genoteerd worden in het voordeel van benzine: benzine: 51,9% vs. diesel: 40,7%. Het aandeel van de andere brandstoffen groeit langzaam, maar blijft voorlopig nog relatief klein met een totaal van 7,4%. Het aandeel van de hybride wagens (dit zijn alle types van geëlektrificeerde wagens met verbrandingsmotor en elektrische ondersteuning, dus zowel de gewone hybride wagens als de plug-ins en de mild hybrids) stijgt voor het eerst weliswaar boven de 5% (5,4%), terwijl er 1,7% full elektrische modellen werden ingeschreven op de tweedehandsmarkt. Dit zijn heel andere verhoudingen dan bij de inschrijvingen van nieuwe personenwagens waar geëlektrificeerde voertuigen inmiddels zo’n 42,5% (18,0% HEV incl. mild hybrids; 14,4% PHEV en 10,1% full EV) van de verkoop betekenen. Kanttekening hierbij is wel dat hybride en elektrische voertuigen vrij recent hun opmars maken op de nieuwmarkt waardoor hun aandeel op de 2de hands markt momenteel nog beperkt, maar zeker groeiend is.
De mediane leeftijd van de occasie-inschrijvingen steeg naar 7 jaar en 11 maanden.
De tweedehandsmarkt is vooral een particuliere activiteit. Maar liefst 89% van de inschrijvingen waren gedaan door privépersonen terwijl het aandeel bedrijfswagens op de 2de hands beperkt blijft tot 10%. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen, en dat zij vaak interesse hebben in occasie hybride wagens.
Traditioneel is Vlaanderen met 53% de grootste regio voor de inschrijving van tweedehandse personenwagens, identiek ten opzichte van vorig jaar terwijl Wallonië (37%) en Brussel (10%) onderling 1% uitwisselen.
Voor 2023 maakt Adria met de uitstapreeks een nieuwe blikvanger. Vorig jaren werden alle reeksen van Adria flink opgewaardeerd.
Voor volgend jaar werd de Altea in een totaal nieuw kleedje gestoken. Zo rolt hij nu op staal velgen in plaats van de aluminium velgen. Het koetswerk is goed aangepakt en wordt gedragen door het lichte AL-KO Vario X chassis. Het streven was vooral een lichte caravan bouwen met veel bergruimte.
Het koetswerk heeft een hagelbestendige buitenbeplating. Het achterfront met zijn opvallende lichten en grote handgrepen is een beetje afgekeken van zijn duurdere broers. Vooraan heeft het deksel van de disselkoffer bijna de volle breedte van het voorfront. Tegenover zijn voorganger is het nu veel gemakkelijker om de gasflessen en ander materiaal in de koffer te laden.in het voorfront en aan de keuken heeft men een groter venster geïnstalleerd dat geeft meer licht in het interieur. Hagelbestendig polyester is niet bepaald gunstig voor een lichtgewicht caravan.
Daarom heeft de fabrikant geen triplex aan de binnenkant van de wanden en het dak gebruikt, maar een lichte kunststof uit de autoindustrie. Voor een caravan is dit materiaal niet alleen lichter dan triplex, het ziet er goed uit en voelt zacht aan. Men kan het zo gebruiken. De grijze zichtbare wanden geven een warm en aangenaam gevoel wat perfect bij de kleur van de kussens past en aan vilt doet denken. Bij een eerste blik is het meubilair geen goedkope uitvoering. Het verschil zit wat in de binnenkant. Men heeft getracht zonder aan de stevigheid te tornen minder hout te gebruiken, iedere gram telt bij een lichtgewicht caravan.
Zo zijn de zitbanken niet met triplex platen uitgevoerd maar met houten kaders met een sterke textiel bekleed. Achter de rugkussens zien we niet meer de bekende afstandsschotten. Zij maken plaats voor twee ronde verticaal gemonteerde stokken waartussen een sterke textiel riem gespannen is. Hoelang die riemen achter de rugkussens het zullen volhouden zullen we later zien. Zware bagage legt men best onder het bed. Voor de keuken heeft men de verticale hoekstijlen vervangen door buigzaam plaat materiaal waarmee men de ronde hoeken kom maken. Even sterk maar veel lichter. Op die manier van bouwen hebben de laden iets meer inhoud. Antislip vellen zorgen dat de inhoud redelijk goed op zijn plaats blijft liggen.
Hoewel het interieur modern met wat hoekig meubilair ingericht is voelt het toch huiselijk aan. Bijzonder de kleur combinaties van kussens, wanden, vloer en het iets lichter meubilair vallen best mee.
Voorlopig worden de succesrijke indelingen aangeboden. Zowel met stapelbedden, kinderhoekje, vast dubbelbed vooraan, ruime badkamer en centrale zitgroep.
Technische gegevens
Opbouw lengtes 4,28 m > 6,15 m. Aantal slaapplaatsen 3 > 6
Totale lengtes 5,69 m > 7,61 m
Rijklaar gewicht 1.081 > 1.331 kg (afhankelijk van de toebehoren)
Nieuwe kleurstelling Mondial- en Cruzer-interieur, Basecamp krijgt een nieuwe indeling!
Afgelopen seizoen was wederom een verkooptopper voor Sprite. Dat is voor Sprite echter geen reden om stil te zitten. Er komen nieuwe kleurstellingen en detailveranderingen. De Basecamp krijgt tevens een nieuwe indeling met een vast tweepersoonsbed.
Deze nieuwe indeling, de Basecamp 3, heeft dezelfde lengte als de Basecamp 4.
Ook de indeling is nagenoeg gelijk, alleen hier heeft de voorzit plaats gemaakt voor een vast tweepersoonsbed.
De Basecamp wordt verder verfraaid met een nieuwe buitendecoratie in combinatie met fraaie aluminium 15 inch wielen.
Mondial SE en Cruzer SR
De focus qua modellenseries wordt de komende jaren gelegd op de Mondial SE en Cruzer SR serie. Beide series krijgen een update in de vorm van nieuwe interieurkleuren voor het meubelwerk, tafel en werkbladen.
Ook de buitenzijde van deze series worden verfraaid met nieuwe lichtmetalen velgen.
En daarbij krijgt de Mondial SE serie een andere stoffering.
De keuken van de Cruzer SR wordt voorzien van een nieuwe magnetron zonder draaiplateau.
De indelingen van de van beide series wijzigen niet.
Alpine Sport
Voor het seizoen 2023 ligt alle aandacht op de eerdergenoemde series. De instapserie Alpine Sport gaat na 10 jaar plaats maken voor de modernere Mondial SE serie. Eén model blijft echter nog doorlopen omdat de populariteit van dit model onverminderd groot blijft. De Alpine Sport 370 EK!
Dus ook komend jaar is deze bestseller nog gewoon verkrijgbaar.
De nieuwe caravans staan vanaf eind augustus in de showroom.
De prijzen van de Sprite caravans beginnen bij € 25.695, - voor de Alpine Sport, € 29.495, - voor de Mondial SE, € 33.295, - voor de Cruzer SR en de Basecamp is er vanaf € 31.795, -.
De prijzen voor deze ruim uitgeruste caravans zijn All-in, dus inclusief 21% BTW, kentekenbewijs, verwijderingsbijdrage, transport naar de dealer en kosten rijklaar maken.
Sprite biedt tot 10 jaar garantie op vochtinwerking.
Sprite caravans worden geïmporteerd door Caravan Trading Europe B.V.
Jongeren rijden steeds minder met de auto In drie jaar tijd is het aandeel van de kilometers die jongeren afleggen als autobestuurder gedaald van 55% naar 45%.
Tijdens de eerste zes maanden van dit jaar legden de Belgen gemiddeld 33 km per dag af. Dit is een stijging ten opzichte van vorig jaar (27 km) maar ligt nog ver onder het gemiddelde van voor de coronacrisis (40 km). Vooral verplaatsingen als autobestuurder zijn sterk verminderd: het aantal afgelegde kilometer door autobestuurders is gedaald met 23% ten opzichte van 2019. Het zijn vooral de jongeren (18-34) die minder met de auto rijden: het aandeel van de kilometer die zij afleggen als autobestuurder is gedaald van 55% in 2019 naar 45% in 2022. Dit zijn de belangrijkste bevindingen van de laatste mobiliteitsbarometer van Vias institute.
Vias institute publiceert elk kwartaal een mobiliteitsbarometer om de meest recente ontwikkelingen op het vlak van mobiliteit in België op te volgen. Via deze barometer krijgen we een beeld over welke vervoersmiddelen Belgen gebruiken en hoeveel kilometer zij gemiddeld afleggen. De data werden verzameld via een online enquête die afgenomen werd bij een representatieve steekproef van 6000 respondenten.
Men legt gemiddeld 33 kilometer af per dag, tegenover 40 kilometer drie jaar geleden Hoewel het verkeer in België zich aan het herstellen is na twee jaar getroffen te zijn door de coronacrisis, zien we dat het verkeer zich nog niet terug op het niveau van voor 2020 bevindt. Zo is het aantal afgelegde kilometer tijdens de eerste zes maanden van dit jaar nog steeds 17% lager dan in dezelfde periode in 2019 (tijdens de eerste helft van dit jaar werden er per dag gemiddeld 300 miljoen kilometer afgelegd in België, tegenover 361 miljoen in 2019). Daarentegen is het aantal kilometers wel gestegen met 21% in vergelijking met de eerste zes maanden van 2021.
Het gemiddeld aantal afgelegde kilometer per persoon bedroeg tijdens de eerste helft van dit jaar 33 km, wat een stijging is ten opzichte van de eerste helft van 2021 (27 km) maar nog steeds lager ligt dan het gemiddelde in de eerste helft van 2019 (40 km).
De toename van het telewerken lijkt het aantal verplaatsingen in België aanzienlijk te hebben verminderd. Het is zeer waarschijnlijk dat dit effect zal blijven door de stijging van de brandstofprijzen. Eén op de drie Belgen geeft immers aan dat ze de auto minder gebruiken sinds de stijging van de brandstofprijzen.
Aantal afgelegde kilometer
Gemiddeld aantal afgelegde kilometer per persoon
1e semester 2017
359 miljoen km
39,8 km
1e semester 2018
357 miljoen km
39,5 km
1e semester 2019
361 miljoen km
40,4 km
1e semester 2020
235 miljoen km
25,7 km
1e semester 2021
248 miljoen km
27,0 km
1e semester 2022
300 miljoen km
32,5 km
Evolutie 2019-2022
- 17%
- 20%
Het aantal afgelegde kilometer door autobestuurders is gedaald met 23% ivm 2019 Autorijden is na de coronapandemie minder populair geworden. Het aandeel van het totale aantal afgelegde kilometer dat als autobestuurder wordt afgelegd is afgenomen van 57% tijdens de eerste helft van 2021 naar 52% tijdens de eerste helft van dit jaar. Het aantal afgelegde kilometer door autobestuurders ligt ook nog steeds onder het niveau van de eerste helft van 2019 (23% lager). Het is vooral bij de jongere populatie (18-34) dat autorijden minder populair is geworden. Het aandeel van de afgelegde kilometers als autobestuurder is van 55% in 2019 naar 45% in 2022 gegaan.
Files, het risico op ongevallen, steeds moeilijkere toegang tot een rijbewijs, de stijging van voertuig- en brandstofprijzen: meer en meer jongeren laten de auto vrijwillig aan de kant staan en halen hun rijbewijs slechts uit verplichting. De coronacrisis lijkt deze tendens te hebben versterkt.
Het gebruik van het openbaar vervoer is tijdens de pandemie aanzienlijk verminderd en begint zich pas dit jaar opnieuw te herstellen. In de eerste helft van 2019 gaf nog 12% van de respondenten aan dat ze het openbaar vervoer gebruikt hadden. Tijdens de coronapandemie daalde dit aandeel tot 7%, maar tijdens de eerste helft van dit jaar zien we opnieuw een toename: 11% van de respondenten geeft aan het openbaar vervoer te gebruiken. Toch ligt het aantal kilometer dat met het openbaar vervoer wordt afgelegd nog steeds 27% lager dan in de eerste helft van 2019. Dit is gedeeltelijk toe te schrijven aan een daling van het aantal verplaatsingen met de trein als gevolg van telewerken.
Het gebruik van de elektrische fiets blijft jaar na jaar toenemen. In 2017 gaf slechts 3% van de respondenten aan gebruik te hebben gemaakt van een elektrische fiets, dit aandeel steeg naar 5% in 2019 en is al 7% in de eerste helft van 2022. De elektrische fiets blijft het populairst bij 55-plussers: in 2022 verplaatste 9% van de respondenten uit deze leeftijdsgroep zich met een elektrische fiets. In Vlaanderen worden bijna evenveel kilometer afgelegd op een elektrische fiets als op een gewone fiets.
Conclusie Mede dankzij telewerken blijft het verkeer in België onder het niveau van voor 2020. Het aantal kilometer dat in de eerste zes maanden van dit jaar werd afgelegd, ligt 17% lager ten opzichte van dezelfde periode in 2019. Vooral het autogebruik is sterk gedaald: er worden 23% minder kilometers afgelegd door autobestuurders ten opzichte van 2019. Vooral onder de jongere populatie (18-34) verliest autorijden aan populariteit: het aantal kilometer dat zij als automobilist hebben afgelegd, is gedaald van 55% in 2019 tot 45% in 2022. De stijging van de brandstofprijzen zal dit verschijnsel waarschijnlijk nog versterken. Alle cijfers van de mobiliteitsbarometer zijn beschikbaar via https://www.vias-modalsplit.be/nl/.
Contactpersoon: Karin Genoe, CEO Vias Institute: 0495/16.54.02
Motorpresse Stuttgart eert de caravans van het jaar 2022
Motorpresse Stuttgart organiseerde opnieuw de traditionele lezerskeuze "Caravans van het Jaar" en in het seizoen 2022 was Fendt-Caravan met zijn producten opnieuw de grote winnaar in het voordeel van de deelnemers.
In de lezerspeiling van het gerenommeerde tijdschrift "CARAVANING" behaalden alle vijf de fendt-caravan series genomineerd voor de stemming de 1e plaats in hun respectievelijke categorieën en bovendien de 2e plaats als twee modelseries uit Mertingen in dezelfde categorie meededen. Veel meer dan 6.400 deelnemers konden hun favorieten bepalen uit 68 verschillende modellen, die waren onderverdeeld in verschillende categorieën. Alle caravans werden door de deelnemers beoordeeld op een breed scala aan criteria.
In de categorie "Middenklasse" won de "Bianco Activ/Bianco Selection", de 2e plaats werd veiliggesteld door de "Sapphire" serie. Ook in de categorie "Upper Middle Class" kwam met de "Opal" de winnaar van Fendt-Caravan. In de "Upper and Luxury Class" werden de Fendt caravan modelserie "Diamant" op de 1e plaats en "Tendenza" op de 2e plaats tweemaal bekroond.
We willen de lezers van het tijdschrift "CARAVANING" bedanken voor hun herhaalde zeer positieve evaluatie van onze caravans.
"We zijn voortdurend bezig met de verdere ontwikkeling van onze producten om onze klanten ook in de toekomst van onze caravans te overtuigen. Met deze speciale awards spreken lezers en klanten hun vertrouwen uit in zowel onze producten als ons bedrijf. Dit is en blijft een stimulans en onze eigen claim in de toekomst", zegt Marketing Manager Thomas Kamm.
De tijdloos moderne trendsetter serie Tendenza presenteert zich met een volledig opnieuw ontworpen meubelinterieur met 7 plattegronden.
De trenda 2023 in de buitenruimte
Compleet nieuw automotive voor- en achterconcept; Bug gedeeltelijk in LFI-technologie
Specifieke Tendenza buiteninrichting met moderne gradiënttoepassing
Stahoogte 1.98 m
uniforme luifelstrip
Caravandak in GVK (als optie)
Nieuwe achterzijde in sandwichdesign
De krukassteunverlenging aan de achterzijde is met 50 mm ingekort en dus onopvallender
Nieuwe buitenverlichting rondom met innovatieve LED-randverlichting achterlichten met "gloeiend oppervlakeffect"
Lichtmetalen velgen zwart gepolijst
De Trenda 2023 binnen
Het nieuwe programma van de Tendenza omvat 7 plattegronden, waarvan 3 met queensize bedden en 2 met ALDE warmwaterverwarming en warmwater vloerverwarming
Nieuw meubeldecor "Noce Marche"
Nieuwe stofvarianten "Cannes" en "Studio-Line Vivara"
Meubelbeslag, handvatstrips en kliksluitingen in chroom
Rugbekleding met loungekarakter, zitkussens in comfortschuimkwaliteit (bij stoffenwereld "Studio Line Vivara")
Nieuwe dubbele USB-aansluitingen standaard in de boeg, achterkant en plank van de keuken (afhankelijk van het model)
Nieuwe dakopbergkoffers met nieuwe verlichting en nieuwe 12V-leesspots
Nieuwe plafondlamp
7-zone comfort schuimmatrassen in eenpersoons- en Franse bedden
Kledingkast in de slaapkamer (afhankelijk van het model)
Garderobe verlichting met bewegingssensor
Slaapwereld "Liva" als accessoire
Tapijt vastgeketend en losjes gelegd
Praktisch instaptapijt
Hordeur in het entreegebied
Vergroting van het interieur door optimalisatie van de flessenkrat
Nieuw keukenontwerp met aangepast keuken flashback paneel
Nieuwe moderne keukenkraan
Nieuw fornuis en spoelbak met glazen deksels (afhankelijk van het model)
Oven met grillfunctie (650 SFD en 650 SFDW)
Nieuwe compressorkoelkasten in verschillende maten (afhankelijk van het model)
Centraal display Fendt-CaravanCONNECT boven de toegangsdeur met app-bediening
Zekeringkast met plug-in systeem
Truma Gas heater Combi 4 of Combi 6 (650 SFD) met digitaal bedieningspaneel CP plus met recirculatieverdeling en geïntegreerde warmwaterboiler (10 liter inhoud) (afhankelijk van het model)
ALDE warmwaterverwarming en warmwater vloerverwarming (afhankelijk van het model)