1965 GEMEENTEBESTUUR
1965 1970xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Huidig College
van burgemeester en schepenen.
-Lauwers Frans
August Juniorslaan 33, tel. 015/714.18 -
burgemeester.
-Van den Heuvel
Henri Hertstraat 2 - eerste schepen.
-De Prins Ferdinand
- Dorpplaats 6 - tweede schepen.
Raadsleden.
-De Prins Frans
Kleine Heidestraat 9, tel. 015/712.36.
-De Schouwer Alfons
Juniorslaan 29.
-Geens Felix
Juniorslaan 10.
-Verbruggen Alfons
Tisseltbaan 8, tel. 015/176.22.
-Verhasselt Raymond
Tiendeschuurstraat 25 tel. 015/413.15.
-Vloeberghen Jozef
Scheerstraat 5.
GEMEENTEDIENSTEN
Secretariaat: gemeentehuis tel. 015/115.38.
-Kantoren open van
9u. tot 12 u. (tegenwoordig en tot nader bericht alle werkdagen van 18
Tot 20u. behalve zaterdag en tweede dinsdag
van de maand)
-Veldwachter Van
Hoof Victor, Scheerstraat 7, tel. 015/115.38.
-Gemeentesecretaris
: Bradt Egied, Kouter 5, tel.015/146.19.
GEMEENTEBELASTINGEN
Alle inlichtingen
omtrent de aard, de aangifte, de berekening en het bedrag van de aanslag kunnen
bekomen worden op het gemeentesecretariaat.
Aard van de
belastingen (1970) :
-opcentiemen onr.
Voorheffing : 1.000
-belastingen op
honden 200
-belasting op
inkomen natuurlijke personen 6%
-belasting op
afhalen huisvuil 150
-belasting op
drijfkracht 200
-belasting op
motorrijtuigen 10%
-belasting op
tewerkgesteld personeel 200
-belasting op leuren 15
-belasting op afleveren
van identiteitspapieren 5
-belasting op akten
van de burgerlijke stand 30
BURGERLIJKE
STAND BEVOLKING enz.
Wijziging van het
beroep :
In vele
omstandigheden is het van belang een bewijs te kunnen leveren van de uitgeoefende
beroepen. Elke verandering van beroep dient aangegeven aan de dienst van de
bevolking, die de identiteitskaart wijzigt. De vermelding van het juiste beroep
in de bevolkingsregisters kan later van veel belang zijn bv. bij
pensioenaanvragen.
Bevolkingsregister
Uittreksels uit het
bevolkingsregister en uit het register van de burgerlijke stand kunnen bekomen
worden, evenals een bewijs van woonplaats, opgave van de gezinssamenstelling,
akten van geboorten, overlijden, huwelijk, enz. Bij aanvraag identiteitskaart
en gebeurlijk trouwboekje meebrengen.
Legalisatie of
wettiging van handtekening
Te bekomen bij de
ambtenaar van burgerlijke stand (burgemeester). Identiteitskaart voorleggen.
Geboorteaangifte
Binnen de drie dagen
na de bevalling moet de geboorteaangifte gedaan worden op het bureel van de
burgerlijke stand van de gemeente waar de geboorte plaats heeft.
Huwelijken
De wet beveelt de
afkondiging van het huwelijk gedurende tenminste 10 dagen voor de
huwelijksdatum in de woonplaats der belanghebbenden. Voor het afleggen der
huwelijksbelofte (ondertrouw) is het de belanghebbenden geraden zich een
viertal weken vooraf aan te bieden op
het bureel van de burgerlijke stand van de gemeente waar het huwelijk zal voltrokken
worden.
Volgende stukken :
1.
Voor elk der
partijen : een uittreksel uit de geboorteakte.
2.
Een bewijs van
woonplaats.
3.
Voor de
aanstaande echtgenoot : een militiegetuigschrift (niet vereist ouder dan 45
jaar.
Aangifte van
overlijden
Moet zo spoedig
mogelijk gebeuren door de naaste verwanten. Bij deze aangifte dient de
identiteitskaart van de overledene te worden voorgelegd, en in voorkomend geval
ook zijn trouwboekje. Ook de identiteitskaart van de aangevers en het bewijs
van de geneesheer die het overlijden heeft vastgesteld dient voorgelegd. Een
schriftelijke toelating tot begraven wordt afgeleverd door de ambtenar van de
burgerlijke stand.
Identiteitskaart
Wordt afgeleverd
vanaf de ouderdom van 12 jaar. Zij moet vernieuwd worden :
1.
Bij elke
wijziging in de burgerlijke stand.
2.
Bij verhuizing
naar een gemeente met een ander taalregime.
3.
Bij beschadiging,
onleesbaarheid of wanneer de foto niet meer gelijkend is.
4.
Wanneer bij
verhuizing de kaart niet meer kan worden aangevuld.
Bij verlies van
identiteitskaart dient men dit onmiddellijk op het gemeentesecretariaat te
melden. Identiteitsbewijzen worden eveneens afgeleverd voor kinderen minder dan
12 jaar oud.
Pensioenen
De personen die
rechten op een ouderdomspensioen kunnen doen gelden zullen zich liefst een jaar
voor de pensioenleeftijd aanmelden.
Technische zaken
Bouwaanvragen
: Wie dient een bouwvergunning aan te vragen ?
Niemand mag bouwen,
afbreken, herbouwen of verbouwen (instands- houdings- of onderhoudswerken
uitgezonderd), ontbossen, het reliëf van de bodem aanmerkelijk wijzigen, een opslagplaats
van ten minste tien gebruikte voertuigen aanleggen, bomen vellen welke begrepen
zijn in een goedgekeurde verkaveling zonder voorafgaandelijk schriftelijke en
uitdrukkelijke vergunning van het college van burgemeester en schepenen.
Ook alle verkavelingen
van gronden : goedkeuring college evenals van de provinciale directie van
Stedebouw en Ruimtelijke ordening.
Geboortetoelage
Wordt verleend vanaf
het derde kind. De toelage bedraagt 300 f., voor het vierde kind 400 f., enz.
Officiële
publicaties
De inwoners kunnen
op het gemeentesecretariaat inzagen emen van het Staatsblad, het
bestuursmemoriaal en andere officiële publicaties waarop het gemeentebestuur is
geabonneerd.
Weghalen van
dierenlijken
De landbouwers
worden eraan herinnerd dat het afhalen van dierenlijken verplicht dient te
geschieden door het aangenomen vilbeluik. De dienst wordt hier verzekerd door
de NV Lahaye uit Schoten. De afhaling is gratis.
Openbare
onderstand
Voorzitter :
-Polspoel Frans Vinkstraat 5.
Leden :
-Duysburgh Karel
Juniorslaan 56, tel. 015/714.77.
-Huyghe Jozef
Grote Heidestraat 19.
-Lauwens Antoon
Dorpstraat 40, tel. 015/114.79.
-Van den Brande
Albert Grote Heidestraat 1.
Secretaris :
-Verbruggen Lodewijk Kouter 64, tel. 015/414.41.
Ontvanger : -Hellemans
Alfons Dorpplaats 12, tel. 015/100.25.
De C.O.O. is een
gemeentelijke openbare instelling die, meestal zelfstandig, soms in
samenwerking met andere overheidsinstellingen de behoeftigheid en de nood van
de inwoners van de gemeente wil bestrijden met de volgende middelen :
-gepast verlenen van
geldelijke of materiële steun
-preventieve
onderstand
-zo nodig plaatsen
van kinderen en bejaarden in aangepaste inrichtingen
-financiële
tussenkomst in dokters- en apothekers- of mutualiteits- en pensioenkosten.
-bijstand bij
speciale ziekten.
Kinderwelzijn
Raadpleging voor
zuigelingen door het nationaal werk voor kinderwelzijn alle maanden in de
vrije meisjesschool. Raadpleegt hiervoor de aan huis komende verpleegster
bezoekster.
Parochie
Pastoor Z.E.H. Lornoy
Mechelbaan 2, tel. 015/178.01. (kwam in 1966 naar Leest)
Onderpastoor : E.H.
Van Dessel, Wolverbosstraat 3, Battel-Mechelen, tel.015/150.54.
Zondagmissen : 07u30
en 09u30.
Missen tijdens de
week : 19u15 (tijdens de maanden juli-augustus om 7 u s morgens)
-voor de zieken en
bejaarden wordt de H.Communie maandelijks thuisgebracht.
-parochieblad :
brengt u elke week de misintenties en nieuws over het parochieleven.
-parochieraad : komt
2 maal per jaar samen onder leiding van Polfliet Emiel, Winkelstraat 24, tel.
015/453.75.
-kerkfabriek :
voorzitter Beullens Constant, Tiendeschuurstraat 25.
Secretaris : E.H.
Pastoor.
Schatbewaarder : Van
den Brande Frans, Tiendeschuurstraat 29.
Leden : Verbruggen
Alfons, Tisseltbaan 8, Muysoms Frans, Bist 11 en Van Steenwinkel Modest Kouter
28.
|