1984 23 februari De Mechelse Week :
LEEST TEGEN DUBBEL SPOOR
De
elektrificering van de spoorlijn 54 Mechelen-Sint Niklaas heeft reeds voor heel
wat protest gezorgd. De NMBS besloot tot deze peperdure operatie met het oog op
het vlotter doen verlopen van het toenemend treinverkeer. Deze lijn behoort tot
de wenige nog niet geëlektrificeerde spoorlijnen in België en was dringend aan
opwaardering toe.
Bovendien zou deze onderneming, hoewel erg duur, op lange termijn
kostenbesparend werken. De oude diesellokomotieven eisen immers heel wat dure
energie en elektriciteit is veel goedkoper geworden.
Wie
echter niet zoveel zullen besparen, zijn de vele omwonenden.
Samen
met de elektrificering wordt lijn 54 ook op dubbel spoor gezet.
In
Blaasveld leidde dit al tot een uitgebreide protestactie, omdat een viaduct het
dorp in twee dreigde te snijden. Maar viaducten komen er, niet in Blaasveld,
maar wel in Leest. Bovendien zullen een aantal van de kleinere overwegen
afgeschaft worden, wat heel wat praktische moeilijkheden voor gevolg zal
hebben.
Het eerste slachtoffer van heel deze onderneming zijn zeker de Leestse
landbouwers. Zij zien niet enkel een deel van hun land opgeofferd aan de brede
spoorlijn de goedkeuring voor de onteigeningen werd al door de gemeenteraad
gegeven- maar de afschaffing van een aantal overwegen brengt ook
verbindingsproblemen met zich mee.
Een
boer die anders op zon 200 meter van zijn land woonde, zou zo verplicht worden
om een ommetje van een slordige 4 km te maken alvorens hij zijn akker zal
kunnen bewerken. De Belgische Spoormaatschappij toonde al begrip voor deze
problemen.
In
Leest zijn de werken gestart. De land- en tuinbouwers zien alles met lede ogen
aan en hebben weinig verweer.
De
besparingen voor de ijzeren weg zullen voor hen onherroepelijk een meerkost
betekenen. En de tijdsbesparing voor de treinpassagiers zal eveneens ten koste
van tijdsverlies bij de omwonenden gaan.
Mensen
van Leest en Hombeek krijgen moeilijkheden door een geëlektrificeerde ijzeren
weg.
De
spoorlijn 54 Mechelen-St.Niklaas- is de enige spoorweg die nog niet
geëlektrificeerd is. De NMBS wil het steeds toenemend trein- en wegverkeer
vlotter laten verlopen door elektrificatie van deze spoorlijn.
De
voorbije maanden werd op het spoorweggedeelte tussen Leest en Hombeek met man
en macht gewerkt. Ultramoderne machines met tientallen mankrachten toverden op
een minimum van tijd een oude spoorweg om naar een vrij goede en fantastisch
mooie spoorweg. De NMBS zal met deze
miljoeneninvestering vast en zeker bijzonder grote besparingen inbrengen in het
verder verloop van dit verkeer. Er kan alleen al geblikt worden op de enorme
besparing van benzine. Of die besparing echter voor iedereen besparingen met
zich zal meebrengen is nog een heel andere vraag.
Wat
is nu juist de bedoeling van de Belgische spoorwegen en welke problematiek
hangt hier rond ?
De
spoorlijn 54, Mechelen-St.Niklaas, is het enige spoorweggedeelte dat nog niet
werd gemoderniseerd. Hieruit komen dan een heleboel moeilijkheden te voorschijn
wat de aansluitingen betreft voor Brussel, Antwerpen en Gent. De mensen van de
Belgische spoorwegen willen het steeds toenemend trein- en wegverkeer vlotter
laten verlopen door elektrificatie en verdubbeling van deze lijn, de
uitschakeling van de overwegen en de vervanging van de twee bestaande
stopplaatsen te Blaasveld door één modern station. Daarbij zou de NMBS de
spoorweg laten ophogen van Leest-Heide tot aan de spoorwegbrug over het kanaal
te Willebroek. Dit betekende dat de woonzone Blaasveld doormidden zou worden
gesneden door een betonnen viaduct van 6 m hoogte plus de elektrificatie tot 10
m hoog.
Landbouwers
slachtoffer
Op
het Heike te Hombeek werd de afschaffing voorzien van twee bewaakte overwegen
en één onbewaakte. De eerste overweg, de belangrijkste , ligt in het centrum
van het Heike, aan de vroegere treinhalte, vlak naast de feestzaal van de
fanfare De Vrolijke Vrienden.
De
tweede overweg die dichtgaat ligt aan het einde van de Moststraat, op het punt
waar de spoorlijn naar Willebroek afgesplitst van de lijn naar Dendermonde.
De
derde onbewaakte overweg heeft weinig verkeer, de sluiting treft echter
landbouwers in de verbinding met hun akkers. Als alternatief voor de drie
afgeschafte overwegen voorzag de spoorwegmaatschappij wel een brug over de spoorlijn. Deze brug
bedient echter niet het Heike maar wel een smal asfaltwegje nabij de Brede
Dries.
In
Leest zou de overweg aan de Tiendeschuurstraat wegvallen, wat als gevolg heeft
dat
de
bedrijven van een tiental boeren klakkeloos in twee wordt gesplitst.
Voor
hun stuk land dat 300 à 400 meter van de boerderij ligt hoeven ze dan dagelijks
maar even 4 km af te leggen.
De
tweede overweg die in Leest wordt afgesloten is de overweg aan de Juniorslaan.
Deze wegonderbreking zou worden gecompenseerd door een overbrugging.
Deze viaduct zou dan helemaal terecht komen op het tuinbouwbedrijf van Marcel
De Prins. Dit bedrijf kan dan ook hulpeloos verloren worden genoemd.
Een
derde overweg die het slachtoffer wordt van de spoorwegmodernisering ligt op de
Grote Heide. Deze afsluiting zou dan eveneens betekenen dat land- en
tuinbouwers een rondritje kunnen doen van een kleine 4 km.
Dus
kan men ongeveer gaan stellen wat de Belgische spoorwegmaatschappij bespaart
aan energie, een surplus uitgave wordt bij de boeren.
Aanpassingen.
Wat
is er nu al verwezenlijkt ? En wat zal er al dan niet komen ?
De
spoorwegbrug over het kanaal te Willebroek zal voorlopig niet worden vervangen.
De nieuwe brug zal overigens naast de bestaande gebouwd worden zodat het
treinverkeer niet zal gehinderd worden. De veel besproken spoorwegviaduct door
het dorp van Blaasveld komt er na talloze protestacties evenmin.
Het
baanvak Willebroek-Heike zou oorspronkelijk dubbelsporig worden, maar ook dit
project werd geklasseerd. De overweg-afsluiting aan de Grote Heide te Leest zou
wel worden uitgevoerd, alsook de overweg aan de Juniorslaan en de
Tiendeschuurstraat.
De
viaduct aan de Juniorslaan is reeds in vergevorderd stadium en zal
waarschijnlijk binnen enkele maanden in dienst worden genomen. De onderbrugging
aan de Tiendeschuurstraat komt er helemaal niet. Dit project zou praktisch en
financieel niet te halen zijn. Alhoewel er vanwege de landbouwers over de honderd schriftelijke bezwaren werden
ingediend, werd hier echter geen rekening mee gehouden.
Wat
er aan het spoorweggedeelte al is verwezenlijkt is het grondgedeelte, de elektrificatiewerken
zouden pas beginnen in maart en gans het complex zou eind 1984 in gebruik
kunnen genomen worden.
Na
dit kleine overzicht kan men wel stellen dat de NMBS zich toch de moeite heeft
getroost om rekening te houden met plaatselijke bewoners, zo heeft ze bijna de
helft van haar project laten vallen en hiervoor compensaties gezocht. Er zullen
nog wel enkele grote moeilijkheden blijven en hierbij blijven we dan denken aan
de landbouwers.
De
NMBS is gestart met een mooi, modern, overdacht en verantwoord project maar wat
zeker blijft is dat de besparingen aan energie die de spoorwegmaatschappij
vooropstelt zal worden gecompenseerd door een surplus uitgave bij de
landbouwers en andere mensen die nu vele kilometers zullen moeten meer
afleggen. (D.D.S.)
De Band van maart 1984 publiceerde
daarover volgend artikel :
LEEST IS ER GEW
Een brug te veel !
Vroeger
was er nog een station, de treinen stopten er. En in de oorlog werd er zelfs
zeer druk aan ruilhandel gedaan : de machinist reed dan wat verder door zodat
zijn locomotief goed in het veld stond, de stoker gooide wat kolen van zijn
tender terwijl de boeren hem vlug groenten en boter toereikten.
Wie
zou het ooit gedacht hebben dat daar midden in het veld een viaduct zou komen ?
Het
waarom is een lang verhaal en begint bij de petroleumcrisis. Om onafhankelijk
te worden van de dure olie schakelt ons land over naar eigen energiebronnen :
steenkool en kernenergie.
46%
van onze elektriciteit wordt nu geproduceerd uit kernenergie ! Daarom ook werkt
de Maatschappij der Spoorwegen een plan uit om haar spoornet te elektrificeren.
In dat plan is ook de lijn 54 Mechelen-St.Niklaas voorzien en tegen eind van
dit jaar moet over gans het traject de elektriciteitsleiding aangebracht zijn.
En
over die draad gaat het nu. Want die leidingen belemmeren het vervoer over de
weg van uitzonderlijk hoge en zware stukken zoals grote machines, turbines en
ketels. De vrije ruimte onder de draad is slechts 5,50 m. Al wat hoger is moet
langs Leest komen.
Waarom
nu juist langs Leest ?
Al
wat uit het midden en het zuiden van het land naar de haven van Antwerpen moet
is geblokkeerd te Boom omdat de draagkracht van de Rupelbrug te beperkt is
(slechts 80 ton). Zo heeft men een andere weg moeten zoeken die loopt over
Tisselt Leest Blaasveld Mechelen Rumst Kontich Antwerpen.
Daarom moest men een brug bouwen te Leest die sterk genoeg is om dat
uitzonderlijk vervoer te dragen nl. 360 ton. Tevens zal aan de hoek Juniorslaan
Blaasveldstraat de draaicirkel vergroot worden : de elektriciteitskabine die
er nu staat wordt verplaatst en de tip grond wordt in het wegdek opgenomen.
Al
deze uitleg die wij bij de ministeriële diensten ophaalden, kan wel kloppen.
Maar wie er woont, heeft toch de last ervan te dragen : waardevolle gronden
werden onteigend, de uitbating van tuinbouwbedrijven werden bemoeilijkt doordat
de gronden van mekaar werden gescheiden vooral het bedrijf van De Prins Marcel
is getroffen- , voor velen, vooral oudere mensen, zal de steile helling een
hindernis zijn en een gebuurte wordt in twee gesneden : vooral de mensen van
het Rennekouter moeten nu een grote omweg doen.
Is
dit de tol die we moeten betalen voor de vooruitgang ?
Over
autostrades rijden we in de kortste tijd van stad tot stad. Maar dat diezelfde
autostrades dorpen en gebuurten in twee hebben gesneden, daar denken we niet
aan.
Alleen
als in onze eigen omgeving zoiets gebeurt, hebben we er oog voor.
Als
straks de treinreizigers in de elektrische treinen veel vlugger zullen
voorbijrazen, zullen we alleen maar spreken van verbetering.
Fotos :
-Vertrouwd
beeld in het dorp. Passagiers op de lijn Mechelen-Sint-Niklaas.
-De
overweg aan de Tiendeschuurstraat. (Foto
: DMW)
-De
werken aan de Juniorslaan zijn reeds ver gevorderd.
-De
werken aan het viaduct aan de Juniorslaan. (Foto : DMW)
|