Tentoonstelling van aquarellen van Dr.C.H. Dee.
Kunsthandel Sala.
't Is altijd een genoegen eens een verzameling van eenzelfden schilder bijeen te zien, wiens werk reeds vroeger door het eigen en persoonlijk karakter in een enkel stuk onze aandacht trok. Zoo ging het mij ook met dezen bloemschilder. Het mag dan wel iets bijzonders en vermeldenswaard heeten, dat deze kunstenaar die naast schilder ook dokter in de klassieke letteren, conrector aan een gymnasium is, slechts in zijn vrije zich deze artistieken arbeid wijdend, het tot die mate van aantrekkelijkheid en degelijkheid heeft weten te brengen, dat ge van dilettantisme schier geen spoor meer bespeurt.
Dit werk toont een gansche overgave aan natuurgetrouwe teekening, een zorgvuldig en ongekunstelde weergave van een den schilder lief geworden genre, dat ge, gemelde omstandigheid in aanmerking, er des te meer bewondering voor gaat voelen. Wel valt een uitgesproken verstandelijke trek op in dit van alle impressionisme vrijgebleven werk, in een van stemmingskunst overvulden tijd biedt deze onafhankelijke persoonlijkheid eigenaardiger bekoring. Het effect, dat hij met zooveel soberheid van middelen weet te bereiken, is inderdaad treffend.
Wie eenigszins vertrouwd is met de moeilijkheden der bloemenschildering zal begrijpen met hoeveel talent in opvatting en in technische behandeling deze weeldevolle decoratieve stukken zijn uitgevoerd. De rozen, chrysanten, asters, violieren en rhododendrons, papavers en irissen zijn in volkomenheid weergegeven, elke bloem behoudende eigen karakter, vorm en kleurnuance, haar sierlijkheid en gracie.
Ook al heeft deze schilder niet die weergalooze kracht en onovertroffen vrijmoedigheid van de Japansche bloementeekenaars, toch is menig kenmerk van deze in zijn kunst hier weer te vinden. Het decoratieve element, van vlakvulling en wandversiering, staat ook bij hem op de voorgrond. Ge vindt hier rustige ordening en gedachtevolle ontwikkeling in de constructie en schakeering van het geheel en van de onderdeelen. de afwezigheid van elke aanduiding van milieu en ruimte, karakteristieke eigenschap van alle decoratieve schilderkunst, doet niets aan de schoonheid af.
Ge zoudt deze stukken aanstonds een plaats weten te verschaffen te midden van uw vertrek in welken stijl dan ook. Tot paneelvulling, in bescheiden omlijsting liefst, leenen zij zich tevens bij uitstek. Verbeeldingsvolle decoratieve verwerking gaat hier samen met getrouwe observatie der werkelijkheid.
Waar hij een enkele maal genoemde opvatting verlaat en een zuiver stilleven, dat toon en atmosfeer vereischt, poogt te geven, zooals bij de asters in een vaas, wordt u van hem bewust een vreemd aandoende onmacht, een nog stamelend trachten, zonderling afstekende bij zijn overige zoo uitnemende stukken van meer decoratief begrip. Het moet hem wel zijn lief geworden, die pracht van kleuren, vormen en lijnen uit te drukken. De kleuren zijn in de verscheidenste nuanceeringen zorgvuldig weergegeven, het zachte roze van appelbloesem, violier en roos, het warmere van geranium en rhododendron tot het helroode van papaver.
Met graagte teekent hij bundels wiegende trossen van gouden en blauwe regen, van wit-bloesemende acasia. De teerste tinten van blauw en lila van iris en hyacint weet hij te treffen. Zijn uitdrukkingswijze berust op bijzondere vaardigheid van techniek, die zonder omhaal van middelen altijd het gewenschte effect bereikt.
Hij wascht zijn aquarellen niet, laat veel blank en werkt steeds door op de grondkleur, de broze lijnen en kontoeren aanduidende met luttele potloodhaaltjes. Somwijlen doet een onderdeel wat mat of flets aan, hetwelk naar mij dunkt zijn oorzaak vindt in de vaak wat al te zware omlijsting. Menige kleurnuance, menig in den achtergrond verscholen bloemcomplex zou veel in aanzien winnen, wanneer het geheel binnen eenvoudiger encadrement ware geborgen. Dit neemt intusschen niet weg, dat het werk in zijn geheel, door het zich vermeien binnen den kring van eenzelfde genre, en het doorzoeken van verdieping en stijging volgens decoratieve beginselen - zij het nog zoo naturalistische - tot een boeiend genot voor den toeschouwer blijft.
Een bezoek aan deze tentoonstelling, die het in aantocht zijnde seizoen op gelukkige wijze vooraangaat, kunnen wij zeer aanbevelen. J. v. W.
Leidsch Dagblad 26-09-1913
|