De
eurozone kende, na vijf kwartalen krimpen (vanaf begin 2012), in het tweede
kwartaal van dit jaar een economische groei van 0,3%. Voor België betekende dat
0,1%, waarover terecht al heel wat schampere opmerkingen waren. Dat Belgische
cijfer was dan nog met het nodige voorbehoud vrijgegeven door de Belgische
Nationale Bank (NBB). Nu blijkt, dat die minimale groei grotendeels te danken
was aan het feit dat Pasen dit jaar in het eerste kwartaal viel, waardoor er in
het tweede kwartaal dus automatisch enkele werkdagen meer waren die voor het
verschil hebben gezorgd. In reële termen was er dus helemaal geen groei, tenzij
men een nulgroei ook groei wil noemen*.
Nu
blijkt, uit een studie van De Standaard, dat die prognoses van de NBB er
dikwijls zijn van het soort dat met de natte vinger wordt gemaakt. In de
periode 2005/2012 zat de bank er gemiddeld anderhalve procent naast. Voor de
Belgische begroting betekent dat ± 2 miljard euro. Men mag niet vergeten dat de
federale regering zich op die cijfers baseert om haar begroting te maken cq bij
te stellen, waardoor het haast logisch wordt dat er inderdaad regelmatig moet
worden bijgesteld. Zo werd voor de economische activiteit voor het jaar 2013
vorig jaar in juni nog geschat op een groei van 1,4 procent terwijl in december al
bleek dat een nulgroei heel wat waarschijnlijker zou worden.
Naar slechte Belgische gewoonte worden er ook weer geen regionale
cijfers vermeld, al kan men met de ellebogen aanvoelen dat er weer een nog groter
verschil zal geweest zijn tussen Vlaanderen enerzijds en Brussel/Wallonië
anderzijds. Datzelfde geldt voor de exportcijfers. Die zijn gestegen, maar ook
hier geen onderverdeling, al weet zowat iedereen dat de Vlaamse bijdrage aan de
uitvoer de 80% overstijgt.
Ondertussen blijft de Belgische loonhandicap van ± 25% t.o.v. onze
buurlanden bestaan, waarbij ook bekend werd dat we, na Luxemburg, de hoogste
Europese minimumlonen betalen, wat in dit verhaal meespeelt en hadden we vorige
maand weer een stijging van het aantal faillissementen t.o.v. juli 2012.
Kortom, van het hoera geroep van Di Rupo en Co bij het ingaan van het
parlementair reces, zal volgende maand niet veel meer te merken zijn. Het wordt
gegarandeerd weer knippen en plakken.
* In het uitvinden van nieuwe woorden
kunnen economen en banken trouwens heel vindingrijk zijn. Zij kennen niet
alleen groei en nulgroei, maar zelfs negatieve groei.
Democratie blijkt zijn grenzen te hebben. Dat weten ze nu ook in
Egypte, waar de ene partij zegt dat ze democratisch verkozen is (officieel is
dat ook zo) en de andere dat ze er misbruik van gemaakt heeft (o.m. omdat Morsi
zich boven de wet stelde). Van overal ter wereld worden de Egyptenaren nu
aangemaand zich te houden aan de democratische regels. Welke regels? Die mensen
weten amper wat democratie is.
In
een echte democratie heeft de meerderheid het voor het zeggen. Dat is 50% +1. Die meerderheid wordt dan wel verondersteld
zich te houden aan de bestaande grondwet. In de praktijk gebeurt zoiets
praktisch alleen in landen met een democratische traditie en dan nog. Want bij
ons in België gebeurt dat helemaal niet. Wij leven in een zgz consensus
democratie, waarbij over alles en nog wat akkoorden moeten worden afgesproken,
maar wat er toe leidt dat de (Franstalige) minderheid het feitelijk voor het
zeggen heeft. Om dat te bekomen heeft men allerlei vetos, grendels,
alarmbellen en quota ingevoerd, waardoor de (Vlaamse) meerderheid niets kan
bereiken, tenzij het bereid is steeds daarvoor te betalen. Dat het zover is kunnen
komen is trouwens niet in de eerste plaats de schuld van de Franstaligen, wel
van de eigen verkozenen uit de traditionele Vlaamse partijen die zich keer op keer
laten rollen hebben, tegen het belang van hun eigen achterban in.
Zo
wordt in het vooruitzicht van de verkiezingen van mei 2014 nu al van alle
kanten druk uitgeoefend om a.u.b. weer niet te beginnen met eindeloze palavers
om een federale regering te kunnen vormen. Op die manier, zegt men, wordt dit
land geblokkeerd. Dat is een lachertje, want België is permanent geblokkeerd.
Het land bestaat uit twee helften die compleet naast elkaar leven. Partijen
weten reeds bij voorbaat dat de electorale beloftes die in Vlaanderen of in
Wallonië gedaan worden, niet kunnen verwezenlijkt worden, tenzij die van het
andere landsgedeelte ermee akkoord gaan. Als gevolg daarvan heeft men ook
steeds een excuus als zon partijprogramma ofwel niet kan gerealiseerd worden
of alleen als er extra voor betaald wordt. Consensusdemocratie is dan ook maar
een schijndemocratie. Als een partij in dit land ook maar een schijn van een
kans maakt om zijn electoraal programma erdoor te krijgen, moet dit land eerst
gesplitst worden. Dat zou dan ook de inzet moeten worden van mei 2014.
China is ook niet meer wat het geweest is. De economische groei wordt er
dit jaar tussen de zeven en acht procent geraamd. Voor eender welk westers land
zou dat een luxe zijn, maar voor China zijn we al verscheidene jaren dubbele
cijfers gewend. Daarbij komt nog de vraag of die cijfers (de huidige, maar ook
die van de vorige jaren) wel kloppen. Door de combinatie van een communistisch
politiek systeem en een kapitalistisch werkende industrie, wordt het steeds
moeilijker de gang van zaken daar te evalueren volgens onze westerse
maatstaven.
Een van de redenen van de Chinese terugval is natuurlijk de wereldwijde
economische crisis die al enkele jaren aanhoudt. Om de pil te verzachten zou
China dan ook iets meer moeten doen om i.pl.v. de export ook de binnenlandse
consumptie aan te moedigen. Dat gebeurt ook. De Chinese staat, die op een
enorme berg cash geld zit, subsidieert nu al heel wat projecten in de Chinese
steden en dorpen. Dat gebeurt blijkbaar niet altijd even koosjer, zodat men
hier en daar prestigeprojecten heeft lopen of zelfs afgewerkt, die een
blauwdruk dreigen te worden van een vastgoedluchtbel waartegen bv de Spaanse
maar klein bier zou zijn. Er worden hele spooksteden gebouwd, waarin haast
niemand woont because onbetaalbaar voor de gewone Chinees, die al bij al nog
steeds een laag loont verdient en wel verplicht is een deel ervan te sparen
omdat er geen echte sociale zekerheid is zoals wij die kennen.
Een tweede probleem is dat de lonen ook in China niet meer onder
controle te houden zijn en dat bedrijven er steeds meer moeten afrekenen met de
concurrentie uit het Aziatische buitenland, waar doodarme landen, zoals bv
Bangladesh, van profiteren. En dan hebben we het nog niet gehad over de
milieunormen, die in China meer dan eens een lachertje blijken te zijn.
Tenslotte
is er het probleem met de één-kind-gezinnen. Door het ontbreken van die sociale
zekerheid moeten kinderen er hun ouders onderhouden als ze oud zijn geworden.
Dat wordt voor dat ene, meestal verwende kind niet meer haalbaar en dat heeft
de Chinese leiding ondertussen ook begrepen. Er zal een wijziging in die
drastische wet komen, waardoor de meeste gezinnen voortaan twee kinderen zullen
mogen hebben. Vóór die wijziging enig effect zal hebben zijn we echter weer een
generatie verder, zodat dat op korte termijn niet veel zal uithalen.
Kortom, het idee dat China eens snel de wereld ging veroveren, mag men
ook vergeten. Het land zal wel blijven meespelen, maar niet de eerste viool
zoals men tot voor kort dacht. Het is trouwens zeer de vraag, hoelang die
combinatie communisme/kapitalisme het nog zal uithouden. En als het allemaal
zon vaart niet gaat lopen, zoals sommige profeten, ons voorspeld hadden, zal Chinees
leren in de toekomst ook geen noodzaak meer zijn voor wie niet in China gaat
wonen. Al bij al is dat laatste een grote zorg minder voor wie daar problemen
mee had. Een compleet vreemde taal leren plus dan nog eens een compleet ander
schrift is niet voor iedereen weggelegd.
Met economen is het tegenwoordig zon beetje als met politiekers. Men
kan er alle kanten mee op. Zegt de ene wit, dan zegt de andere zwart. Bij ons
hebben we zo het duo Van de Cloot Noels dat voor besparingen is en Paul De
Grauwe die zegt dat we teveel besparen. Die laatste vindt bijval bij Paul
Krugman, Amerikaan en Nobelprijswinnaar, die meent dat Europa meer moet
investeren en minder moet besparen om uit de crisis te komen. Wie gelijk heeft
zal de toekomst moeten uitwijzen. Daarbij de lof van België zingen, zoals
Krugman zopas gedaan heeft, is m.i. echter wel een brug te ver.
Volgens Krugman is België veel meer gebaat geweest met zijn politieke
besluitloosheid dan bv Nederland, dat de crisis met structurele maatregelen te
lijf gaat. Voorlopig lijkt dat ook zo te zijn, vraag is maar wat het
eindresultaat zal zijn. Want een economische vooruitgang van, och arme, 0,1% in
het laatste kwartaal is verwaarloosbaar. Een hoge overheidsschuld, een veel te
zware belastingsdruk, een grote werkloosheid, een zwakke concurrentiepositie en
steeds groter wordende vergrijzings- en immigratiekosten zijn problemen die een
ernstigere aanpak vergen dan het knip en plakwerk van de regering Di Rupo. Vergeten
we niet dat het in Griekenland ook zo begonnen is: de problemen minimaliseren
en voor zich uitschuiven tot het op een gegeven ogenblik niet meer verder kón.
Om de zoveel maanden de begroting moeten bijstellen, zoals men nu hier doet, blijft
lapwerk. Deze voor dit jaar moet nóg eens worden nagekeken terwijl deze voor volgend
jaar al grotendeels rond zou zijn. Wie gelooft zoiets?
Voor alle duidelijkheid, ondanks het feit dat Krugman de lof van België
zingt, vindt hij het wel een slecht functionerend land, dat zo grondig
verdeeld is, dat het lijkt alsof de politici elkaars taal niet spreken. Wat
inderdaad het geval is, letterlijk dan nog wel. Als België als voorbeeld moet
dienen, dan eerder als voorbeeld van hoe het niét moet. Dat we tot op heden de
crisis vrij ongeschonden zijn doorgekomen, is geen garantie tot slagen. De
prijzen worden gegeven aan de meet en daar zijn we bijlange nog niet.
Wat Krugman betreft is het trouwens zeer de vraag in hoever hij de echte
Belgische situatie kent. In een vrij objectief artikel over de troonswissel in
The Economist van 27 juli schrijft de verslaggever uit Brussel, een man die
gespecialiseerd is in materie en tekent onder de schuilnaam Charlemagne:
Belgium is an ever losing union and, even so, may be a model of perpetual
misery. (België is een alsmaar uitrafelende samenhang en een voorbeeld van
eeuwigdurende miserie). Dat sluit wél naadloos aan bij 'een slecht functionerend voorbeeld'...
Leterme heeft dus eieren voor zijn geld gekozen. Hij blijft adjunct
secretaris-generaal bij de Oeso, waar hij meer dan waarschijnlijk aan een
tweede ambtstermijn van twee jaar zal beginnen en zal aan geen enkele
verkiezing van mei 2014 deelnemen. Zoals ik reeds schreef in mijn blog van
vorige week vrijdag riskeerde hij nog steeds verkozen te worden, maar zou het
wel eens kunnen dat hij daarna zichzelf zou tegenkomen na een zoveelste
eventueel drama bij de Dexia restbank, waarvoor hij (én Didier Reynders) hebben
getekend.
In
de uitzending van Terzake van dinsdag werd hij niet alleen de mantel uitgeveegd
door econoom Ivan van de Cloot, maar werd er tevens een verpletterend negatief
beeld van hem getoond via fragmenten van vroegere Tv-uitzendingen, waarin
Leterme niet alleen gekapitteld werd door Van de Cloot en collega econoom Geert
Noels, maar vooral door Johan Van Overtveldt, hoofdredacteur van het
economische weekblad Trends, dé specialist ter zake, die echt geen blad voor zijn mond nam. Als
antwoord op de beschuldigingen kon Leterme alleen maar zeggen dat hij had
kunnen garanderen dat de rekeninghouders van Dexia geen cent zouden verliezen
en dat de globale rekening van de Dexia affaire pas bekend zal zijn als alles
afgerond zou zijn. Dat laatste kan nog enkele tientallen jaren duren, zodat we
hier wel degelijk kunnen spreken van een na ons, de zondvloed. Van de Cloot
repliceerde trouwens ook heel gevat, dat inderdaad de centen van de
rekeninghouders van Dexia door Leterme werden gevrijwaard, maar dat het
tenslotte de Belgische belastingbetaler zal zijn die het kind van de rekening
zal worden. Dat laatste komt er op neer dat iedereen die géén rekeninghouder
was bij Dexia deze rekening ook mee mag betalen: tot nu toe al zon 6 miljard
euro en straks misschien een veelvoud ervan*.
Leterme kiest nu voor de vlucht vooruit en zet daarmee niet alleen de
Belgische belastingbetaler een neus, maar ook zijn eigen partij, die hij
verweesd achterlaat. In zijn West-Vlaamse regio zal zijn partij de schade nog wel
kunnen beperken met Crevits en Straffe Hendrik Bogaert, op federaal en
Europees vlak is de electorale schade niet te overzien. Buiten Leterme, bij de
laatste grote verkiezing nog goed voor zon 800.000 stemmen, zijn ook Torfs en
Vervotje opgestapt die samen ook goed waren voor zon kwart miljoen stemmen.
Wat Europa betreft heeft Ivo Belet, nu nog europarlementslid, al toegegeven dat
zijn partij in Europa waarschijnlijk twee tot drie zetels (van de vijf!) zal
verliezen, reden waarom hijzelf nu al op zoek is naar een plaatsje op een
andere lijst. Het zal daar drummen worden. Marianne Thyssen zal de Europese
CD&V-lijst trekken en er stemmen halen, enkel en alleen omdat ze op die
eerste plaats staat. De vrij kleurloze dame, die bij de vorige federale verkiezing de
partij ook niet kon redden, spreekt echt niet tot de verbeelding en datzelfde
geldt voor Steven Vanackere, de vroegere coming man die roemloos ten onder ging als federaal minister.
Blijft
alleen nog Kris Peeters over. Plus natuurlijk de high potentials van Innesto,
het geesteskind van Markske Beke, die zich tot nu toe vooral hebben kunnen
doen opmerken door het lanceren van nieuwe ideeën die weinigen konden
enthousiasmeren. Er zal meer nodig zijn om de vroegere grand party van een
debacle te redden.
* Op één punt had Leterme in de Terzake
uitzending wél gelijk, nl toen Van de Cloot refereerde naar de omfloerste
doodsbedreigingen die hij zou gekregen hebben n.a.v. zijn verklaringen over de
Dexia affaire. Leterme zei toen, dat Van de Cloot in een dergelijk geval klacht
had moeten neerleggen i.pl.v. de calimero uit te hangen en anders zijn mond
daarover moet houden.
Ik
heb Rikske Torfs in deze rubriek al enkele keren in zijn (erg dun) haar gezeten.
De man was tamelijk mediageil denk maar aan De slimste mens en werd,
misschien ook daarom, bij een vorige rectorverkiezing in Leuven niét verkozen
omdat vooral de studenten hem niet lustten. Hij is dan maar in de politiek
gestapt en werd senator voor CD&V, waarbij hij o.m. samen met Vervotje een
nieuw soort blauwdruk opstelde om de zieltogende Vlaamse christendemocratie een
tweede adem te geven. Van die blauwdruk is ook al zo goed als niets
overgebleven en het werd er niet beter op toen Rik af en toe eens vlakaf zijn
mening te kennen gaf, een mening die niet erg unisono was met die van zijn
partij. Ergens moet hij dan ook beseft hebben, dat de politiek toch zijn dada
niet was en besliste hij eruit te stappen, om opnieuw deel nemen aan de
rectorverkiezing van de KU Leuven. Verkiezing die hij deze keer wél won.
Sindsdien kan men zien dat Torfs heropleeft. Hij heeft een hele nieuwe bestuursploeg
rond zich vergaard. Dat ex senaatscollega Danny Pieters van de N-VA daarbij
vicerector werd, werd Torfs niet overal in dank afgenomen, maar het toont wel
aan dat hij niet zinnens is zich verder nog veel met de politiek om de politiek
bezig te houden.
Het nieuwste voorstel van Torfs, om het eerste semester op de
universiteit om te vormen tot een selectiesemester, is m.i. zelfs een zeer
goede zet. Het zou heel wat studenten behoeden voor een eerste verloren jaar.
Studenten die tijdens dat semester zien dat ze misschien toch een verkeerde
richting hebben gekozen, zouden op die manier de kans krijgen tijdig van
richting te veranderen zonder daarom persé een (kostelijk) jaar te moeten
verliezen. Die mogelijkheid van overstappen zou trouwens nu reeds bestaan, maar
een steun van hogerhand zou de praktijk meer gangbaar kunnen maken (en minder
moeilijk). Het zou ook een alternatief zijn om de toegangsexamens voor
(tand)artsen af te schaffen, waarvan ik de wraakroepende situatie in deze
rubriek al ettelijke keren beschreven heb.
Ondanks
alle heisa die er bijna het hele jaar door is over ons onderwijs* en dit
ondanks het feit dat het Vlaams onderwijs nog altijd bij de top zit in Europa
zou dit idee van Torfs er wel eens toe kunnen bijdragen het nóg te verbeteren.
Misschien is het verblijf van Torfs in de politiek voor hemzelf een goede zaak
geweest (hij heeft daar gezien hoe het niét moet) en heeft hij nu de motivatie
terug gevonden die hij ergens in die senaat was kwijt gespeeld.
Amsterdammer
Johan Cruyff wist het al: Elk nadeel heb ze voordeel.
* Wat ook te maken heeft met de
steekvlampolitiek van Duracell-konijn Smet, waarvan we alleen maar kunnen hopen
er volgend jaar in mei van verlost te zullen zijn.
Sell in May and go away. But remember to
come back in September. Die oude
beursslogan doet het al enkele jaren niet meer en dat zal voor dit jaar wel niet
anders zijn. Ook na mei en zelfs in volle vakantieperiode draaien de beurzen
blijkbaar op volle toeren, worden er nieuwe records gevestigd en stijgt het
vertrouwen, zowel bij consumenten als bij ondernemers, ook in de eurozone. Het zou trouwens niet de eerste keer zijn dat
er in augustus e.o.a. financiële crisis was. Dat heeft te maken met het feit dat augustus in
Europa vereenzelvigd wordt met vakantie, maar daarbuiten is dat niet het geval. Toch zou
september de maand kunnen worden waarin we gaan weten of die huidige optimistische
trend zich zal doorzetten of niet. Het moment van de waarheid zou er inderdaad
kunnen komen na de parlementsverkiezingen in Duitsland.
Alles wat de laatste maanden politiek is
afgesproken binnen de eurozone was in functie van de verkiezingen bij onze
oosterburen. Duitsland is niet alleen het grootste land van de E.U., het heeft
ook de meeste inwoners, de grootste en meest efficiënte economie die zorgt voor
één vijfde van de Europese productie. De werkloosheid in Duitsland is zowat de
helft van het Europees gemiddelde (± 5,5%*), de jeugdwerkloosheid, hét probleem
in de zuidelijke landen, staat er op het laagste peil van de laatste 20 jaar.
De begroting is er in evenwicht, de staatsschuld blijft er zakken en de lange
termijnrentes zijn de laagste van heel Europa. Duitsland draagt nu al 28% bij
aan het E.U.-budget, maar de meeste andere landen vinden dat nog niet genoeg.
Als men wil komen tot de bankenunie waarnaar zowat iedereen vraagt, dan zou het
land eventueel moeten bijpassen als andere landen in gebreke blijven. Een
dergelijke beslissing wil nu niemand nemen, maar na de verkiezingen van 22
september kan het zijn dat daarover wél iets beslist wordt en is het alleen nog
de vraag wát er dan zal beslist worden.
Wat betekent dat alles voor dit land? Wel,
in de eerste plaats zitten ook onze banken mee in de Europese maalstroom en dan
hebben we het nog niet gehad over de Dexia restbank die als een molensteen aan
de hals van de federale regering hangt (heeft tot op heden al 6,5 miljard euro
gekost!). Verder is er het probleem van de concurrentiekracht van onze
bedrijven en dit niet alleen t.o.v. onze buurlanden. Zelfs landen alsbv Spanje en Portugal werken daar aardig aan
en zullen ons straks meer kunnen beconcurreren, omdat de lonen er fors gedaald
zijn. Denk maar aan de verhuis van Ford Genk naar Valencia.
Kortom, pas na de Duitse verkiezingen van 22
september en de vorming daar van een eventuele nieuwe regering, zal er beslist
worden of de eurozone zal blijven bestaan en, indien ja, hoe die er daarna zal
uitzien. Het is een beetje té simplistisch om te denken dat Duitsland aan
Europa een carte blanche zal geven om de huidige putten te vullen, hoe graag
lieden zoals bv een Verhofstadt dat ook zouden willen. Pas daarna zal blijken
of de beurseuforie dan nog overeind zal blijven.
Als reactie op mijn blog van gisteren over de farce met de subsidies voor zonnepanelen, laat lezer Jos Erven weten dat, volgens Beurs.com van 31.07.2013,
zowel Spanje als Duitsland de stekker uit de groene energie zouden hebben
getrokken. Voor Spanje lijkt dat de logica zelf. In de situatie waarin dat land
zich bevindt, kan het zich geen extra uitgaven meer veroorloven, zelfs al
zouden die op de lange termijn opbrengen. Voor Duitsland betwijfel ik, of ze
het daar echt zouden durven doen. In dat geval, denk ik, zouden de kranten er al bol
over gestaan hebben en zover ik het heb kunnen nagaan is er daarover nog
niets verschenen.
In
elk geval is de situatie op dat gebied in Duitsland dramatisch te noemen.
Volgens de laatste beslissingen van de regering Merkel zouden daar tegen 2022
alle kerncentrales moeten gesloten zijn, centrales die op dit ogenblik nog zon
16% van de totale Duitse energie leveren. Tegen 2050 zou 80% van de energie in
Duitsland uit vernieuwbare bronnen moeten komen. E.e.a. is het gevolg van een electorale
paniekreactie na de ramp in Fukushima, die vooral gevoed wordt door het feit
dat er in september in Duitsland verkiezingen zijn en Merkel de tegenstanders
van kernenergie de wind uit de zeilen wil halen. Steekvlampolitiek, zeg maar.
Ik denk dan ook niet, dat Merkel het zou wagen nu, één maand voor die
verkiezingen, de stekker uit de groene energie te trekken. Electoraal gesproken
zou dat politieke zelfmoord zijn.
Hét probleem bij onze oosterburen is, dat de meeste alternatieve energie
er momenteel opgewekt wordt in het noorden van het land, terwijl de meeste kerncentrales
zich in het zuiden (Beieren en Baden-Württemberg) bevinden. Om hieraan te verhelpen zouden
tegen 2022 liefst 4.000 km
nieuwe verbindingslijnen moeten worden aangelegd. Dat programma heeft momenteel
een achterstand van zeven jaar (daarvan zijn tot nu toe slechts 300 km verwezenlijkt). Een
bijkomend probleem is dat alternatieve energie nog steeds niet kan worden
opgeslagen. Zo moet Duitsland bij erg zonnig weer zijn overtollige stroom met
verlies op het Europese net zetten en bij overtrokken weer vooral nog steeds
rekenen op vervuilende bruinkoolcentrales, die er mede voor gezorgd hebben dat
de CO2 uitstoot er eerder stijgt dan daalt.
Hoe het verder moet, durft momenteel niemand zeggen. Iedereen wacht nl
de uitslag af van de Duitse verkiezingen van volgende maand. Die verkiezingen
zullen trouwens niet alleen van belang zijn voor Duitsland maar voor heel
Europa in het algemeen en voor de E.U. in het bijzonder. Dat wordt een nieuw
verhaal
Vorig jaar betaalde ik 1.461 euro voor mijn elektriciteitsverbruik. Dat
kan veel lijken, maar daar is ook de verwarming bij inbegrepen*. Die 1.461 euro
was al wel een paar honderd euro meer dan het jaar voordien en dit kwam door de
extra lange winter (de jaarlijkse opmeting gebeurt in het voorjaar) én o.w.v. desubsidies die werden uitbetaald aan de bezitters van zonnepanelen,
waartoe ik niét behoor, maar waarvoor ik wel mee moet betalen. De mensen die
wél zonnepanelen installeerden hebben hun subsidies ondertussen drastisch zien
verminderen en mogen sinds een tijdje ook nog een netvergoeding betalen die voor
een gemiddeld huis op zon 250 euro per jaar komt. Veel beloven en weinig
geven
Als gevolg van de in dit land zoals gebruikelijk slecht gemaakte wetten,
die daarom dan om de haverklap nog eens dienen te worden aangepast, is er nu
een hele heisa omdat de grootste stroomleveranciers dit spelletje voorlopig nog
steeds niet meespelen en er zelfs bij het gerecht een klacht ter zake loopt,
waarbij de wettelijkheid van deze vergoeding wordt betwist. Men moet straks al
een ingewijde erbij halen, om er nog aan uit te kunnen. En er is meer.
Er
blijken nu nl ook al clandestiene zonnepanelen te worden geïnstalleerd. Die
worden niet aangegeven om zo al die extra belastingen te kunnen ontlopen. Dit
is letterlijk met vuur spelen, want ze zijn ook niet gekeurd. Wie met een brand
te maken krijgt (er zijn al brandjes geweest o.w.v. zonnepaneelproblemen), riskeert
niet door verzekeringen gedekt te zijn en kan zelfs van het netwerk worden
afgesloten en zo helemaal geen stroom meer te krijgen.
Als het een troost mag wezen: dergelijke situaties komen niet alleen bij
ons voor. Ook in Spanje heeft men voor het installeren van zonnepanelen rijkelijk
met subsidies gesmeten toen men daar nog dacht dat de bomen tot in de hemel reikten
en ze daarna afgebouwd toen de crisis had toegeslagen. Hetzelfde gebeurde in Duitsland
waar men ook radicaal gekozen heeft voor groene stroom (Die Energiewende,
weet je wel) en waar de elektriciteitsrekening de laatste drie jaar met een
kwart gestegen. Die ligt daar nu zon 40 tot 50% boven het Europees gemiddelde.
De kosten en problemen die Europas grootste industriële economie heeft om over
te schakelen op hernieuwbare energie zijn er zo enorm, dat heel wat zakenmensen
vrezen voor de Duitse concurrentiekracht, voor eventuele black-outs en zelfs voor
een instorting van de Duitse industrie.
Ik
heb het hier ooit al eens geschreven: aan die groene stroom gaan wij ons nog
blauw betalen. Als Duitsland het voorbeeld blijft, dan zijn we goed onderweg
* Mijn huis heeft isolatie in vloeren,
muren en dak, dubbel glas en slagvensters, geen ramen of deuren aan de
noordkant, grote aan de zuidkant en vensters die maar aan één kant opengaan,
zodat het warmteverlies door spleten miniem is.
De
persslaven die in deze komkommertijd de kranten moeten trachten vol te blijven
schrijven, hebben dit jaar wel stof genoeg n.a.v. de aanloop naar de moeder
aller verkiezingen van 2014. Volgens hen wordt er nu al in alle partijen gewikt
en gewogen, met de ellebogen gewerkt en nog van dat moois. Zo weten we al dat
Deckerken op e.o.a. manier toch zal blijven meedoen (hijzelf zit gebeiteld in
West-Vlaanderen en voor de rest is het redden wie zich kan). De N-VA wordt
verweten geen vrouwelijke lijsttrekkers te hebben en de SP.a niet genoeg mannen
(in Antwerpen althans). Van De Gucht* weten we al dat hij denkt in de nationale
politiek terug te komen door het nationalisme in het algemeen en de N-VA in het
bijzonder te demoniseren. En bij CD&V hebben ze ondertussen ontdekt dat ze
Europees minstens twee zetels zullen verliezen t.o.v. vorige keer, waardoor
enkele kandidaat gebuisden zich nu ook op de binnenlandse lijsten zullen
trachten te wurmen. Opmerkelijk is wel dat er bij die laatste partij nog altijd
mensen zijn die hopen op een terugkeer van Leterme. Wonen die op een andere
planeet of waren die de laatste jaren elders?
Leterme zal nooit meer het stemmenkanon worden dat hij ooit geweest is.
Zelfs in zijn eigen West-Vlaanderen wordt hij electoraal voorbijgestoken door
stresskonijn Crevits. Op welke CD&V-lijst hij ook zal kandideren, riskeert
de man dan nl wel verkozen te worden, maar zal hij meer dan waarschijnlijk
zichzelf tegenkomen na het eventueel zoveelste drama bij de Dexia restbank, dat
er zeker zal aankomen. Hoe men het ook draait of keert, hijzelf en Didier
Reynders zijn de twee hoofdschuldigen van deze affaire, die het land al
miljarden euros heeft gekost, waar de eerste helft van dit jaar alweer een
klein miljard is bijgekomen en waarvan niemand met benadering kan zeggen wat er
nog boven de hoofden van de Belgische belastingbetalers zal komen te hangen.
Reynders en Leterme, die ooit verklaarden dat er met Dexia nog geld te
verdienen viel, hebben zich toen laten rollen door de Fransen en het land voor
miljarden euros garant laten staan voor allerlei buitenlandse activiteiten,
die voor meer dan 95% niets met België te maken hadden. Reynders kunnen wij als
Vlamingen niet wegstemmen, Leterme wel.
* In
mijn blog van 6 dezer over De Gucht i.v.m. zijn wild om zich heen slaan, ben ik
nog enkele van zijn prestaties vergeten. Denk maar aan zijn rel met Kabila
Jr, zijn belediging aan het adres van toenmalig Nederlands premier Jan Pieter
Balkenende, zijn mestkevers uitspraak over de Vlaams Blokkers, zijn
uitlatingen over de invloed van de joodse lobby in de U.S.A. In de Britse
Financial Times schijnt er een overzicht verschenen te zijn met de kemels van
de vleesgeworden arrogantie van Berlare. Voor zover dat nog nodig was, zal dat
voor De Gucht de deur wel helemaal hebben dichtgedaan i.v.m. een langer
verblijf als E.U. -commissaris.
Al
van bij het tot stand komen van de splitsing van het gerechtelijk
arrondissement B-H/V was het duidelijk dat de oplossing ervoor in het zgz
Vlinderakkoord een draak was. Om echter deze voor de Vlamingen nog maar eens
slechte zaak goed te kunnen praten, was er beloofd dat er een werklastmeting
zou komen. Welnu, die is er nu, uitgevoerd door KPMG op vraag van Turtelboom en
die vertelt exact hetzelfde van wat de balie van Vlaamse advocaten en de
V-partijen al gesteld hadden, nl dat de verdeelsleutel Franstaligen-Nederlandstaligen
onevenwichtig is en blijft. Iets wat ik trouwens in deze rubriek ook al enkele
keren heb aangehaald. Men gaat van een 60/40 verdeling naar 80/20, terwijl,
volgens de meting door KPMG het 66/34 zou moeten zijn, wat dichter bij de
vroegere 60/40 ligt dan bij de huidige 80/20.
Ondertussen is het onheil echter reeds geschied, heeft men al 276 extra
Franstaligen benoemd en 221 Nederlandstaligen in uitdoving gezet, met als
resultaat dat de wachtlijsten op de Nederlandstalige rol, die al lang waren,
nog langer zullen worden, waardoor o.m. verjaringen er eens te meer voor zullen
zorgen dat bepaalde criminele zaken nooit bestraft zullen worden. Zelfs op de
Franstalige rol zal het geen echte verbetering brengen, dit volgens het principe
dat teveel koks het eten bederft.
Er
zou in heel deze onverkwikkelijke zaak één lichtpuntje kunnen zijn. In de wet
staat nl dat een werklastmeting het kader moet bepalen. Dat is nu gebeurd maar
vindt geen gratie bij de francofonen, terwijl het hele akkoord feitelijk
opnieuw onderhandeld zou moeten worden. Wedden dat dit niet zal gebeuren? De tandem
Wathelet-Verherstraeten zal hoogstens een zoveelste knip- en plakoperatie uitvoeren,
waarbij men in het beste geval een aantal Nederlandstalige magistraten zal
laten verder werken, terwijl aan de benoeming van het overaanbod aan nieuwe
Franstalige magistraten niet zal geraakt worden. Het klassieke verhaal van een
Belgische wet die altijd moet worden nageleefd door de Vlamingen, maar door de
francofonen alleen maar als ze in hun kraam past. Daarmee blijft het B-H/V spook echter verder rondwaren, tot ergernis van wie het met dit land nog enigszins eens is.
Na
de onwaarschijnlijke knoeiboel die tenslotte de Oosterweelverbinding in
Antwerpen geworden is, weet momenteel niemand met zekerheid hoe en wanneer dat
gaat aflopen. De laatste aflevering in deze comedia dellarte is een spelletje
zwartepieten geworden tussen de Vlaamse deelregering en de Europese instanties,
waarbij het hoofdthema niet meer de aanleg van de verbinding is, maar wel wie
de schadevergoeding(en) gaat betalen als de werken aan de nu geplande tunnel
(i.pl.v. de brug) aan een andere aannemer zouden worden toegekend.
Alsof
dat nog niet erg genoeg is, dreigt er een tweede scenario van hetzelfde type.
De uitbreiding van de haven zou nl de nucleaire veiligheid rond Doel in gevaar
brengen, omdat de nieuwe afbakening, door de Vlaamse regering goedgekeurd in
april, geen rekening (meer) zou houden met een tweede toegangsweg tot de
kerncentrale én een veiligheidszone van een kleine twee kilometer rond de
nucleaire installaties niet gerespecteerd zou worden. De klacht omtrent de
nieuwe zaak gaat deze keer eens niet uit van e.o.a. buurtcomité of
stRaten-generaal en is ook niet het gevolg van een scheefgetrokken referendum
zoals dat met de Lange Wapperbrug gebeurd is. De huidige klagers hetenElectrabel, de uitbater van de Doelse
kerncentrale én het Federale Agentschap voor Nucleaire Controle (FANC), die met
hun klachten naar de Raad van State zijn getrokken.
Knappe gasten daar in die Vlaamse instellingen die dat allemaal zouden moeten
uitrekenen en op papier zetten. Daar het ene met het andere te maken heeft
het heeft geen zin de haven uit te breiden als het verkeer in en rond de stad
steeds meer vast komt te zitten zitten ze daar in Antwerpen met een Gordiaanse
knoop, die ze deze keer eens niet in de schoenen van de N-VA kunnen schuiven. Feitelijk
heeft het geen zin de haven uit te breiden zolang er geen zicht is op de
ontsluiting van het doorgaand verkeer. Wie wil er straks nog goederen lossen in
een haven, als die goederen daar niet (meer) over de weg uit geraken?
Vanuit Vlaamse regeringskringen wordt nu gezegd, dat er feitelijk nog
niets beslist is en er ook nog niets op papier zou staan. Het project is echter
al wél goedgekeurd. Probeer er maar wijs uit te worden. Het excuus dat de FANC
een federale instelling is die zich met regionale toestanden bemoeit, is ook
geen uitleg. Dat is, jammer genoeg, een typisch Belgische situatie. Alhoewel het beter zou zijn dat bepaalde
zaken op eenzelfde bestuursniveau bedisseld zouden worden, mogen we in dit
geval blij zijn dat er überhaupt een nucleaire waakhond is. Het is zo al erg
genoeg in dit landje.
Wij zullen moeten bewijzen, dat wat wij zelf doen, beter doen, zei wijlen
Gaston Geens, de eerste Vlaams-regionale premier. De man moet zich al meerdere
keren hebben omgedraaid in zijn graf.
In
mijn blog van vorige week woensdag (Drie tinten paars) had ik nog geschreven
dat het drummen zou worden bij Open VLD voor de eerste (en misschien enige) plaats op de Europese
lijst. Normaal zou die Verhofstadt te beurt vallen, maar door het succes van De
Gucht als eurocommissaris in China (i.v.m. de zonnepanelen), dacht ik dat die
wel eens de grote concurrent zou worden voor het genie uit Gent en Umbrië. Dat
schijnt niet te kloppen. Een Europese commissarispost blijkt nl nogal wat geld
te kosten dat moet worden opgehoest door kandidaat én partij. In tegenstelling
tot de vorige verkiezing stelt de Open VLD momenteel echter niet veel meer
voor. Ze mag al blij zijn straks nog 10% van de stemmen te halen, waardoor de
villabezitter uit Toscane het weer in de Belgische politiek zal moeten gaan
zoeken. Dat is dan ook de voornaamste reden, denk ik, waarom De Gucht weer
woest om zich heen begint te slaan en met modder te smijten naar de N-VA, wat
voor hem blijkbaar de goedkoopste manier is om zijn electorale campagne te
kunnen opstarten. N-VA bashing doet het nog steeds in onze linkse media.
Het is niet de eerste keer dat De Gucht in opspraak komt in zijn eigen,
weinig orthodoxe stijl. Denk maar aan de tijd van de stemwet voor vreemdelingen,
aan de affaire met de Fortis aandelen, aan de ruzie met de fiscus (over die
villa in Toscane). De Gucht gaat ervan uit dat hij, en desnoods hij alleen,
altijd gelijk heeft. Nu sleurt hij er ook zoontje Jean-Jacques bij (welke
Vlaming geeft zijn zoon zon naam?), omhoog gevallen tot senator, vooral bekend
als voortrekker in het euthanasiedebat voor kinderen, iets waarmee met alle
begrip voor eventuele betrokkenen volgens mij geen stemmen te halen zijn. De
Gucht Jr was ook lijsttrekker voor de Open VLD in Aalst, waar zijn partij in de
gemeentelijke verkiezingen afging als een gieter en het burgemeesterschap moest
laten aan, oh gruwel, de N-VA. We krijgen nu dus een afrekening van het geslacht
De Gucht niet alleen met de N-VA, die met de liberale kiezers gaat lopen, maar
ook met een deel van zijn eigen liberale achterban, voorzitster Gwendolyn
Rutten inbegrepen, die wil uitgaan van de eigen sterkte van de partij en niet
van het demoniseren van de tegenstander, wat die alleen maar versterkt. De
reactie van Bart De Wever - vanuit Venetië, nota bene (de World Outgames
kunnen hem gestolen worden*) loog er niet om: Dit raakt mijn koude kleren
niet!
In de marge van bovenstaande nog dit:
-Ook schrijver Tom Lanoye denkt
zijn duit in het zakje te moeten doen in de demonisering van de N-VA. De man
die zichzelf ziet als de opvolger van Hugo Claus voor wat diens reputatie ook
waard was, zijn begeerde Nobelprijs is er nooit gekomen vindt, dat het imago
van Antwerpen een flinke deuk zal krijgen als de N-VA het in de koekenstad voor
het zeggen zal blijven hebben. Daar zullen ze in de haven zeker wakker van
liggen!
-Dat zon electoraal interview als
dat van de De Guchts in de Morgen verschijnt, is geen verrassing. Het
omgekeerde zou dat wel zijn. Dat echter ook een financieel-economisch blad als
De Tijd zoiets publiceert, is meer dan bedenkelijk. Vindt men daar misschien
dat ze lezers teveel hebben, Knack achterna?
* Dat de verenigde linkse Antwerpse
oppositie daar nog niet tegen geprotesteerd heeft! Allemaal met vakantie,
zeker?
Vreemdelingen die in Antwerpen arriveren met de intentie er te werken,
moeten er nu gemiddeld twee en een halve maand wachten op hun
toelatingspapieren. La Homans,
N-VA schepen van de stad en voorzitter van het OCMW, wil die termijn
terugbrengen op enkele dagen, wél alleen voor wie kan bewijzen dat hij in de
koekenstad komt om te werken. Dat systeem blijkt al te bestaan in enkele van
onze buurlanden, waarom hier dan niet?Wel hier kan zoiets niet zomaar, omdat we nu eenmaal in een apenland (dixit Marc Eyskens)
leven.
De
oppositie, Groen en PvdA op kop, steigeren, omdat ze vindt dat met dit
snelloket (in politieke jargon speedy pass) de wachtrijen voor de minder gegoeden
alleen maar zullen toenemen. Alsof men in Antwerpen zit te wachten op nóg meer
van die geïmporteerde armoede waaraan de stad al zo rijk is. M.a.w. Groen en
uiterst links nemen het op voor de nieuw gearriveerden die niét werken, waarvan
de meerderheid hier alleen maar komt aangespoeld om te profiteren van onze
sociale zekerheid.
Het is trouwens opmerkelijk, dat deze keer SP.a fractieleidster Yasmine
Kerbache eerder genuanceerd reageert. Zou die eindelijk hebben opgemerkt dat
het plaatselijk oppositie spelen o.w.v. alleen maar de oppositie zo stilaan begint te
vloeken met de teneur die ze zelf moet aanhouden bij besprekingen op het
federale vlak? Denk maar aan die over het eenheidsstatuut voor arbeiders en
bedienden, waar ze wél haar steentje toe bijdroeg tot een soort oplossing.
Groene geïmporteerde spraakwaterval Almaci en crypto communist Mertens
gaan de zaak nu aankaarten bij provinciegouverneuske Berx, om van haar gedaan
te krijgen de snelloketregel af te schaffen, zoals dat vroeger al gebeurd was,
toen la Homans
de inschrijvingskosten voor vreemdelingen wou verhogen tot 250 euro. Deze keer
is er echter geen sprake van een flagrante schending van Europese wet noch van
de grondwet en zou de maatregel zelfs voor grondwetspecialisten geen juridisch
probleem vormen.
Ik
heb zo de indruk dat tante Homans zich daar in Antwerpen rot amuseert. Hoe zou
je zelf zijn als je keer op keer kunt scoren en de oppositie de gordijnen in
kunt jagen met voorstellen die de eigen bevolking alleen maar kan goed vinden? Al
bij al haalde ze vorig jaar in de koekenstad meer dan 5.000 voorkeurstemmen en
dat aantal zal eerder groeien als ze de ingeslagen weg blijft bewandelen.
Aan geld geraken, blijkt dezer dagen niet zo eenvoudig te zijn als men
denkt. Vraag het maar aan de bollebozen die op het idee van de Volkslening
gekomen zijn. Ik kan me niet voorstellen dat dit een succes gaat worden. Uw
geld voor vijf jaar vast zetten met de quasi zekerheid dat het niet meer zal
opbrengen dan het spaarboekje (waar je steeds aan kunt), is pure kolder. Mocht
men de intekening hierop vlak na de 21 juli hebben kunnen laten plaatsvinden,
dan waren er waarschijnlijk nog wel wat simpele zielen geweest die nog niet
afgekoeld waren van hun Belgische opstoot en op die manier vorst en vaderland
dachten te kunnen redden. Nu gebeurt die intekening ergens in het najaar,
november dacht ik en is de kans groot dat de hoera patriotten dan weer met hun
voetjes op de grond staan en ook zij er niet in zullen trappen.
Er
zijn echter ook andere manieren om geld op te halen. Zo kwam verzekeraar Ethias
op het idee zijn klanten aandeelhouder te laten worden in ruil voor wat ze
coöperatief kapitaal noemen.Speciaal
voor dat doel werd de coöperatieve vennootschap EthiasCo opgericht. Die
vennootschap had een voorzitter nodig en dat is geworden niemand minder dan de
heer Robert Stevaert, in de wandeling ooit Steve Stunt genoemd, ex van alles en
nog wat (volksvertegenwoordiger, partijvoorzitter, provinciegouverneur
enzovoort, enzovoort) en nu dus opgevist door Ethias, bij wie hij trouwens al
bestuursvoorzitter was. Vergeten we niet dat Ethias, in overheidshanden nadat
het in 2008 in
de problemen was geraakt, voortkomt uit het socialistische, francofone Omob,
wat e.e.a. duidelijk maakt. De partij der kameraden zorgt voor zijn (ex)boegbeelden.
Minder goed blijft het vergaan met de kranten Het Belang Van Limburg en
De Gazet van Antwerpen. Beide bladen, ooit opgekocht door Concentra op de
uitdrukkelijke wens van dezelfde Stevaert, toen die nog God was (althans
volgens De Morgen). In een steeds verder krimpende krantenmarkt blijven beide
dagbladen de grootste verliezers. Het zal Stevaert wel worst wezen. Voor de
ex-kok, ex-cafébaas (enzovoort, enzovoort) is het nu Et(h)ias pro nobis (vrij
naar de kerkelijke liturgie, toen die nog katholiek was )
Er
blijken nogal wat instanties te zijn die zich bezig houden met de transfers van
Vlaanderen naar Wallonië en Brussel. Niet alleen de partijen N-VA en Vlaams
Belang en de bekende studie van de Warande, maar ook het AK-VSZ (Aktiecomité
Vlaams Sociale Zekerheid) en de aan de KU-Leuven verbonden denktank Vives
(Vlaams Instituut voor Economie en Samenleving). Het probleem is dat deze
groepen er soms andere interpretaties op nahouden, wat geen echt probleem hoeft
te zijn, maar wat wel best duidelijker zou mogen worden uitgelegd worden. Dat
is alvast de mening van columnist Anja Pieters in t Pallieterke, waarover ik
het gisteren al had. Hierbij dan een poging om, in navolging van Pieters, de
reeds gekende cijfers op een rijtje te zetten.
Transfer nummer één is degene die voortvloeit uit de kosten van de
sociale zekerheid. 65 miljard euro, waarvan de Vlamingen 60% ophoesten, maar
slechts 57% terugkrijgen. Volgens de N-VA ging het in 2010 om 4,8 miljard en
zou het goed kunnen zijn dat ondertussen de kaap van de 5 miljard overtreden
is.
Transfer nummer twee is degene die verloopt via de federale overheid. In
totaal gaat het om zon negen miljard, waarbij de verdeelsleutel voor de
ambtenaren voor Vlaanderen nadelig uitvalt, terwijl Wallonië en Brussel meer steuntrekkers
kennen (zoals gisteren reeds werd uitgelegd). Die transfer steeg tot 1,1
miljard in 2010.
Transfer nummer drie is die via de financiering van gewesten en
gemeenschappen. Die zorgen voor een constante geldstroom vanuit Vlaanderen naar
Wallonië en Brussel en bedroeg in 2010 reeds 1,8 miljard euro. Met dank aan de
zesde staatshervorming zal dit bedrag nog gevoelig toenemen, vooral ten
voordele van Brussel.
---
Het totaal van bovenstaande transfers komt op zon 8 miljard euro en het
is dat cijfer dat af en toe opduikt in sommige statistieken of politieke
verklaringen. Er is echter meer, in de vorm van transfer nummer vier
Transfer nummer vier is nl die via de intrest op de Belgische schuld. België
blijft maar meer uitgeven dan het binnenkrijgt, is daarom verplicht geld te
lenen en moet daarvoor zware intresten betalen. Die schuld wordt hoofdzakelijk
door Wallonië opgebouwd, maar door Vlaanderen betaald (het klassieke verhaal).
Raar genoeg wordt die transfer meegeteld door het Vlaams Belang én door Vives
(en werd die ook al vermeld in het Warande manifest), maar niét door de N-VA.
Zeker als men weet dat deze transfer, die ik zelf ook steeds heb meegeteld,
even groot is als de drie vorige samen: circa 8 miljard, wat het totaal op 16
miljard brengt, het laatste cijfer dat door Vives is gepubliceerd. Waarom de
N-VA deze transfer (nog) niet mee telt, is mij een raadsel, temeer omdat Jan
Jambon, zeker niet de minste in die partij, medeondertekenaar was van het
Warande manifest, dat deze transfer wél mee berekent.
Het is dus inderdaad zaak de Vlaamse violen te stemmen, niet alleen om
een eensluidend antwoord te hebben op de ontkenningen van de belgicisten, maar
ook als men weet dat er links en rechts nog een aantal kleinere, verdoken
transfers zijn denk maar aan de verdeling van de flitspalenboetes waarover
in onze media amper gesproken wordt, maar die Vlaanderen wel degelijk
benadelen.
Volgens een zekere Alexandre Lesiw, directeur-generaal van de federale overheidsdienst
(FOD) Maatschappelijke Integratie is het niet juist wanneer wordt gesteld dat
Wallonië en Brussel hun leefloners niet zouden activeren. In het Brusselse
Gewest worden, volgens hem, 5 op de 1.000 inwoners geactiveerd, in Wallonië 2,6
en in Vlaanderen slechts 1,63. De man, die duidelijk van francofone afkomst is,
vergeet er wel bij te vertellen dat, als men die cijfers vergelijkt met de
totale bevolking, men een heel ander beeld krijgt. Het aantal leefloners in
Wallonië bedraagt in absolute cijfers nl 69.300, in Brussel
38.500 en in Vlaanderen 41.900. Respectievelijk is dat voor Wallonië een
stijging met 18% sinds 2008,
in Brussel 14% en in Vlaanderen slechts 1,6%.
Of
het nu gaat over leefloners, minder-validen, werkongeschikten of gewone werklozen,
in dit land bekomt men steeds hetzelfde resultaat: Als er te betalen valt,
staat Vlaanderen vooraan, als er te trekken valt is het omgekeerd. Dit
verschijnsel noemt men de transfers, waarover al zoveel te doen is geweest.
Transfers zijn in principe het verschil tussen wat inwoners van één regio aan
het federale niveau bijdragen via personenbelasting, sociale bijdragen, btw,
accijnzen en vennootschapsbelasting en wat ze ervoor terugkrijgen via de
sociale zekerheid, de federale overheidsuitgaven, via dotaties en de
intrestlast op de overheidsschuld. Zolang ik weet, krijgt Vlaanderen minder dan
het bijdraagt en is de richting van de geldstroom steeds van noord naar zuid gegaan
(en de laatste twintig jaar ook naar Brussel). Dat zal niet veranderen met deze
zesde staatshervorming, integendeel. Dit afdoen als een rechtvaardige
solidariteit is dan ook belachelijk. De omvang van de Belgische transfers vindt
men nergens anders ter wereld terug, tenzij voor een beperkte periode of bij
calamiteiten. Hier wordt dat verkocht als een verworven recht.
Raar
genoeg worden die transfers de laatste jaren ook bevestigd door Waalse
professoren. Prof. Pestieau van de Luikse universiteit en ene prof. Pagano van
de universiteit van Bergen (Di Rupos thuisbasis, nota bene) hebben ooit
verklaard, dat 20% van de sociale uitkeringen in Wallonië betaald worden met Vlaams geld en dat
de noord-zuid transfers 6 miljard euro bedragen, waarvan 4 miljard inde sociale zekerheid. Alhoewel deze cijfers
niet echt kloppen, hoort men het zo ook eens van iemand anders, jammer genoeg
niet van de traditionele Vlaamse partijen die doen alsof hun neus bloedt als er
over de transfers gesproken wordt en die de bedragen zelfs betwisten. Zelfs
binnen de eigen Vlaamsnationale kringen is er nogal wat onenigheid als het over
de transfercijfers gaat. In t Pallieterke van deze week worden de
verschillende Vlaamsgezinde organisaties gevraagd hun violen daarover eens te
stemmen. Daar kom ik morgen op terug.
Ze
mogen dat al met vakantie zijn, de Coburgers blijven de show stelen, of ze het
nu zelf willen of niet.
- Zo is gebleken dat kersverse koningin
Mathilde vorig jaar ook een Fabiolaatje heeft gedaan. Samen met haar broers
en zusters heeft ze toen nl een familiale vennootschap opgericht (de tweede al in haar familie), waarin de
onroerende familie-eigendommen zijn opgenomen. Wettelijk kan dat allemaal (dat
was ook het geval bij Fabiola), maar ethisch gesproken zit er toch een reukje
aan, omdat zon patrimoniumvennootschap, zoals men dat noemt, zorgt voor nogal
wat fiscale voordelen. Zo kunnen bv alle onderhouds- en renovatiekosten
afgeschreven worden en vermijdt men net zoals bij Fabiola de kosten van de
successierechten. Bij overlijden van een van de familieleden erft men dan geen
onroerend goed, maar wel aandelen. De vraag is maar in hoeverre er een probleem
kan rijzen met de fiscus, als zou blijken dat die familiale vennootschappen alleen
maar zouden zijn opgericht om de belastingen te ontwijken en op die manier riskeren te maken te
krijgen met de nieuwe antimisbruikbepaling. Een voorbeeld van burgerzin kan men
dergelijke acties moeilijk noemen voor iemand met een dergelijke voorbeeldfunctie.
- Twintig jaar geleden stierf Boudewijn en
dat zullen we geweten hebben. De hele geschiedenis werd nog maar eens opgerakeld
en, als het aan Mgr Daneels zou liggen, zou hij nu al heilig verklaard
geweest zijn. Dat herhaalde de brave man nog maar eens tijdens de
herdenkingsmis in de Brusselse kathedraal. Zou het? Als reden voor een
eventuele zaligverklaring werd destijds de weigering van Boudewijn om de
abortuswet te ondertekenen opgegeven. Dat was inderdaad een duidelijk
statement. Als hij echter consequent christelijk was gebleven, dan had hij toen
troonsafstand moeten doen en niet na enkele dagen zijn positie terug innemen
alsof er niets gebeurd was. Dan had men er inderdaad aan kunnen denken over een
eventuele zaligverklaring te discuteren. Zoals het nu verlopen is, door zich
een paar dagen te laten afzetten en daarna terug koning te worden, speelde
Boudewijn het kluchtspel, uitgevonden en georkestreerd door Wilfried de
evidente, alleen maar mee, tot heil en glorie van zijn eigen koninklijke
toekomst, waaraan twintig jaar geleden een einde kwam, na een
regeerperiode van liefst 43 jaar.
Bij
de herdenking was dus ook het nieuwste koningspaar aanwezig. Dat was met
vakantie ergens in Zuid-Frankrijk. Of die vakantie nu al afgelopen is, of men
het paar even snel over en weer gevlogen heeft, werd nergens verteld.
Waarschijnlijk was het wel de eerste van een hele nieuwe serie kostelijke
legervluchten.
- Gelukkig hebben we Lorenzo nog, die in
staat is alles te relativeren, zoals hij duidelijk toonde op de jaarlijkse
landbouwbeurs van Libramont en daarmee nog maar eens liet zien dat hij géén houterige
Coburger is.
In
De Standaard van gisteren verscheen een interview met een zekere Michel Jadot
(PS), topambtenaar en jarenlang kabinetsmedewerker op Pensioenen, die bevestigt
wat ik hier al meermalen geschreven heb: de door Di Rupo (nota bene:
partijgenoot van Jadot) met veel poeha verkondigde pensioenhervorming, stelt
niets voor. Hijzelf noemt het een réformette (een kleine hervorming, zoals
een fermette een kleine hoeve is). Trends noemde het al een dooie mus, n.a.v.
het twaalfde jaarverslag van de Vergrijzingscommissie. Die was al blij dat de
geschatte kosten voor de vergrijzing voor de eerste keer sinds 2002 gedaald
waren. Met 0,1% aub!
Volgens
Jadot (rijmt op Godot) heeft men alleen de leeftijd voor het vervroegd pensioen
een beetje opgetrokken (van 60 naar 62 jaar), de vereiste loopbaanjaren wat
laten stijgen en enkele speciale formules, waaraan onze wetten zo rijk zijn,
wat teruggeschroefd. Om de inkomsten van de pensioenkas te doen stijgen, stelt
Jadot voor, sociale bijdragen te heffen op bv bedrijfswagens, maaltijdcheques
en andere onbelaste betalingen.
Tot daar het goede nieuws over de ex-kabinetsmedewerker. De vraag is
alleen, waarom hij dergelijke voorstellen niet gedaan heeft, toen hij mede de
pen vasthield bij de beslissingen van liefst drie PS-ministers voor Pensioenen:
Christian Dupont (2007-2008), Marie Arena (2008-2009) en Michel (hik) Daerden
(2009-2010). Bij die laatste, voor wie hij het haast hilarische Oewitboek en Groeneboek samenstelde,
was dat pen vasthouden misschien wel letterlijk. Het klassieke verhaal van 'Luister naar mijn woorden, maar zie niet naar mijn daden' De man heeft een goede raad
die wél de moeite is opgevolgd te worden. Hij stelt nl ook voor het ministerie
van Pensioenen af te schaffen en te voegen bij dat van Sociale Zaken. Naar het
schijnt is dat zowat overal ter wereld het geval, alleen niet in het land van
dat andere relict: de index. Dat laatste echter niet volgens Jadot, maar
volgens ondergetekende
Het lijkt allemaal specialistenwerk, maar er heerst nogal wat verwarring
over de zgz financieringswet van de zesde staatshervorming. Die zou ervoor moeten
zorgen dat de deelgewesten heel wat meer geld krijgen dan voorheen. Daar wordt
regelmatig op gewezen, waarbij dan bv verteld wordt dat het Vlaamse gewest een
groter budget zal hebben dan het federale. Dat klopt, maar dat is slechts een
deel van het verhaal. Het meeste geld (twee derde) blijft immers nog steeds
komen uit dotaties, wat betekent dat Vlaanderen in feite zelf weinig meer kan
doen dan het geld te ontvangen en het uit te geven. Bepaalde taksen verhogen of
verminderen bv, waardoor men het eigen beleid zou kunnen bijsturen, zal nog
steeds niet kunnen. Dotaties hebben ook het perverse effect dat men zich minder
zorgen maakt om te besparen. Besparen in België blijkt nl niét minder uitgeven,
maar wel de uitgaven minder snel doen stijgen. Dat is niet hetzelfde.
Vlaanderen wordt in heel deze financieringswet nog maar eens bij de bok
gezet, altijd hetzelfde liedje. Terwijl de Vlaamse regio nu reeds een
begrotingsevenwicht heeft, wordt het voor de Franse Gemeenschap wachten tot
2016 en voor het Waals Gewest zelfs tot 2018. En dan mag er niets mislopen,
waardoor onze francofonen weer een nieuwe reden zullen vinden om de zaak op een
nog langere baan te schuiven.
En
dan is er de stillegging van de zgz Lambermont-turbo uit de staatshervorming
van 2001. Die zorgde ervoor dat een steeds groter deel van de onderwijsdotatie
werd verdeeld op basis van de regionale bijdrage aan de personenbelasting en
minder op het aantal studenten. Deze voor Vlaanderen gunstige regeling wordt nu
omgekeerd, zodat ons gewest ook op dat vlak de pineut wordt.
De
doelstelling, dat met de zesde staatshervorming geen enkele deelstaat
structureel zou verarmen,is dan ook een
lachertje. Het zál Vlaanderen extra geld kosten. Alleen Brussel zal er
beduidend beter van worden. Tegen 2030 zal dat gewest een extra directe dotatie
krijgen van 375 miljoen euro. Daar bovenop komen nog de bijkomende middelen
voor de mobiliteit, voornamelijk door de gerechtelijke splitsing van B-H/V (het
zgz Vlinderakkoord) en zelfs daar houdt het niet bij op. De compensatie die
het gewest krijgt voor de pendelaars en de internationale ambtenaren, die naar
Brussel komen werken en het zgn Beliris-geld voor de internationale
uitstraling van de hoofdstad, zorgen ervoor dat de totale herfinanciering van
Brussel in 2015 niet minder dan 615 miljoen euro zal bedragen en in 2030 zelfs
meer dan 1 miljard. Met dank aan o.m. mijnheer Verherstraeten (CD&V), die
dat allemaal zo knap mee geregeld heeft en nooit te beroerd is om dat allemaal
uit te bazuinen in de media...