Zoals men mag verwachten van een 55 jarige fabrikant brengt hij nieuwe creaties uit. Zo zijn de Coral en de Martrix kampeerauto’s van Adria totaal nieuw. De Matrix heeft een Fiat Ducato basisvoertuig of men kan ook kiezen voor een Citroen Jumper met de reeds bekende Comprex constructie. Hij wordt aangeboden in twee uitvoerinigen, de Supreme en de Plus met redelijk wat verschillende indelingen. In het nieuwe voorfront heeft men een panoramisch dakluik gemonteerd. Achteraan zijn Hella LED lichten in een nieuwe bumper geïnstalleerd.
Iteneo
Voor het volgend modellen jaar brengt de fabrikant twee nieuwe zwerfauto’s op de markt: de SC 700 heeft in de zitgroep twee zitbanken tegen de wand. Ze kunnen tot een bed worden omgevormd en samen met het vast bed kunnen er 5 personen hun bedje opmaken. In de MC 700 siert een eilandbed het achterste deel van de wagen, de zitgroep is ongeveer gelijk aan die van zijn broeder SC. Het bed in deze wagen is wat verplaatst om een douchecabine te kunnen installeren. Knap gevonden in de SC 700 zijn de stapelbedden achteraan. Het bovenste bed kan bij middel van een elektrische motor op en af gelaten worden. Het onderste bed kan men dicht klappen en bekomt men een grote koffer. Voor de MC 740 en de SB 740 werd het interieur wat opgewaardeerd en het exterieur kreeg een modener uitzicht. S de PF 600 en de PJ zijn nieuw komers bij de halfintegrale reeks.
Helmut Knaus had een visie – gratis vakantiegeluk voor iedereen – en richtte 60 jaar geleden het succesvolle KNAUS-merk op. Deze twee ronde verjaardagen moeten naar behoren worden gevierd - met drie verjaardag speciale modellen:
In 1962, twee jaar na de oprichting van KNAUS, kwam de eerste SÜDWIND op de markt – en sindsdien is het caravanicoon bij uitstek. Naast de uitgebreide SÜDWIND apparatuur is het nieuwe jubileummodel SÜDWIND 60 YEARS KNAUS voorzien van bekleding (optioneel ook met ActiveLINE stoffen) en een decoratiepakket met 60 YEARS borduurwerk. Aan de buitenkant citeert de 60 JAAR KNAUS sticker op de zijwand de historische voertuigsticker van de eerste KNAUS caravans.
Met een populaire eenpersoonsindeling wordt het platte assortiment van speciale en serie SOUTH WIND uitgebreid: De 500 EU is compact met iets meer dan vijf meter nuttige lengte en biedt tegelijkertijd veel ruimte binnen: in totaal vier slaapplaatsen op de eenpersoonsbedden in de boeg en de omgebouwde U-zitgroep achterin, talrijke opbergvakken en planken, ruime badkamer en keuken.
Met maximaal zes slaapplaatsen is de SKY WAVE de ideale camper voor gezinnen, tegelijkertijd wendbaar en aerodynamisch dankzij de golfvormige dakstructuur – een echte allrounder en als zodanig mag hij niet ontbreken in het gamma van jubileummodellen. De SKY WAVE 60 YEARS KNAUS wordt geleverd met een chassis in opvallend stormblauw metallic. De speciale lijm in edele grijze tinten wordt aangevuld met de 60 JAAR KNAUS sticker op de zijwand. Matching: de bekleding COOL GREY met blauwe naden en – net als het decoratiepakket – met 60 JAAR KNAUS borduurwerk.
Het is bijna 15 jaar geleden dat KNAUS de eerste CUV lanceerde. De BOXSTAR viert dus ook een klein jubileum: de BOXSTAR 60 YEARS KNAUS – ook verkrijgbaar met het nieuwe panoramadak of innovatief installatiedak – boeit met een extravagante buitenkant: de exterieurkleur Storm Blue Metallic, het donkere raamgebied met de gebogen KNAUS Heartbeat en zwaluwen in zilver en 60 YEARS KNAUS stickers maken het een echte blikvanger. De zitkussens in CASUAL SILVER met blauwe naden en het decoratiepakket zijn ook voorzien van 60 JAAR KNAUS borduurwerk bij de jubileumBOXSTAR.
Het aangaan van uitdagingen, het voortdurend verbeteren van technologieën en design, een revolutie in de toekomst van caravanning Knaus Tabbert zet de volgende beslissende stappen voorwaarts. Ook en vooral in deze tijden. Tot nu toe heeft 2020 iedereen grote uitdagingen opgeleverd maar: Op dit moment is er geen vorm van vakantie die veiliger is en meer potentieel heeft dan caravanning. De goedkeuringscijfers illustreren dit meer dan duidelijk.
Op de Caravan Salon toont Knaus Tabbert innovatieve kracht, toekomstgericht design en sterke technologieën: Het hooggekwalificeerde team op de locaties in Jandelsbrunn, Mottgers, Schlüsselfeld en Nagyoroszi zal blijven inspireren met frisse ideeën en innovatieve nieuwe ontwikkelingen in het modeljaar 2021 en brengt de toekomst van caravanning binnen handbereik, trouw aan het motto "We move". In hal 1 zijn de componenten en de werking van het intelligente 48 volt boordnetwerksysteem, dat Knaus Tabbert en Bosch Engineering gezamenlijk ontwikkelden, direct op een caravanchassis te bekijken. De meeste tests zijn al afgerond en de twee bedrijven met een sterke innovatieve kracht bevinden zich in de laatste ontwikkelingsfase van het energieconcept, dat de vrijheid volledig herdefinieert: onafhankelijke stroomvoorziening in de caravan, langer zelfvoorzienend caravanen en met alle gemakken. Daarnaast viert het merk KNAUS dit jaar zijn 60ste verjaardag en zou oprichter Helmut Knaus 100 zijn geworden. Deze twee jubilea worden naar behoren gevierd in Düsseldorf: met drie innovatieve, uitgebreid uitgeruste 60 YEARS speciale modellen. Voorheen was en is KNAUS een succesvol merk dat bij zijn roots staat en daarom ook een originele TRAVELLER toont die in 1988 is gebouwd op de Caravan Salon van dit jaar.
De merken van Knaus Tabbert AG: KNAUS, WEINSBERG, TABBERT, T@B, MORELO en RENT AND TRAVEL worden gepresenteerd in hallen 1, 4 en 5.
Hoogtepunten op de Caravan Salon zijn:
60 jaar KNAUS
60ste verjaardag van het merk en 100ste verjaardag van oprichter Helmut Knaus.
Voor de ronde verjaardag: SÜDWIND, BOXSTAR en SKY WAVE als jubileum speciale modellen 60 JAAR KNAUS
Inschrijvingen speed pedelecs stijgen met 28% in augustus
Tijdens de voorbije maanden is het aantal inschrijvingen van speed pedelecs duidelijk toegenomen. Na een sterke maand juni (+24,7 %) volgde een stabilisering van het aantal inschrijvingen in juli (+0,4 %). De maand augustus scoorde opnieuw bijzonder sterk met een stijging van +27,8 % ten opzichte van 2019. Meer concreet steeg het aantal inschrijvingen in augustus van 1.088 tot 1.393.
TRAXIO verwacht dat de verkoop in de volgende weken en maanden zal blijven aantrekken zodat 2020 op hetzelfde niveau als 2019 zal kunnen afsluiten. Regionale verschillen Opvallend is de terugval van de gecumuleerde jaarverkoop in de provincies Antwerpen (-17 %), Vlaams (-15 %) en Waals (-3 %) Brabant, en Brussel (-30 %). Reden daarvoor: het lagere aantal structurele files door het verminderde woon-werkverkeer (thuiswerk, vakantie) deed ook het gebruik van de speed pedelec afnemen. Toch blijft de consument interesse tonen. Met name buiten de as Antwerpen-Brussel wordt de speed pedelec steeds populairder. Achterstand inhalen “We beleven een mooie zomer voor de verkoop van speed pedelecs: in augustus is het aantal inschrijvingen 28 % toegenomen in vergelijking met augustus 2019: van 1.088 tot 1.393 eenheden,” zegt Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO. “Hoewel de verkoop op de as Antwerpen-Brussel daalde door de verminderde fileproblematiek, blijft de nationale verkoop groeien. De sector verwacht dat de verkoopcijfers van 2020 deze van 2019 zullen evenaren.” Nieuws bericht TRAXIO
Recordzomer voor kampeerauto’s tijdens de Coronavakantieperiode
Traditioneel worden heel wat kampeerauto’s besteld in het najaar (levering en inschrijving tijdens het volgende voorjaar) of in het voorjaar (met levering en inschrijving voor het begin van de zomervakantie). Niet zo dit jaar : tijdens de Corona-lockdown zijn namelijk zowel de verkoop als de inschrijvingen van nieuwe kampeerauto’s in april met ongeveer 80% gedaald (van 635 in 2019 naar 125 in 2020), om daarna – tijdelijk – te exploderen met +84% in juni. De inschrijvingen van tweedehandse kampeerauto’s volgen dezelfde tendens. Ook de vraag naar huurcampers ging door het dak.
Snel-snel een kampeerwagen kopen
Na de lockdown steeg het aantal inschrijvingen van nieuwe kampeerauto’s tot een absoluut record in juni: van 548 in 2019 naar 1.006 (+84 %) in 2020! Ook juli (580 in 2019 versus 860 in 2020 hetzij +48 %) en augustus* (500 in 2019 versus 600 in 2020 hetzij +20%) waren topmaanden. Idem dito voor de tweedehandse inschrijvingen met topmaanden juni (+40 %), juli (+24 %) en augustus (+29 %).
Deze zomerse piek kan worden toegeschreven aan twee factoren: een inhaalbeweging van inschrijvingen die tijdens de lockdown niet konden gebeuren, maar ook een sterk toegenomen interesse van mensen die nog snel-snel een kampeerauto wilden kopen met het oog op de zomervakantie.
Hoewel het totale aantal inschrijvingen op dit ogenblik achterloopt ten opzichte van 2019 (van nieuw = -2%, tweedehands = -5%), verwacht de sector dat de verkoop dit jaar zal eindigen op het niveau van vorig jaar. Waarom niet hoger dan vorig jaar? Door de beperkte beschikbare voorraad kampeerauto’s en omdat de productiecapaciteit van nieuwe voertuigen in de gespecialiseerde fabrieken slechts beperkt rekbaar is.
Nieuw doelpubliek
Dank zij de Coronacrisis hebben heel wat mensen de kampeerauto en de caravan en hun voordelen voor het eerst ontdekt ook door een populair programma zoals ‘De Columbus’. De veilige bubbel, de grote mate van zelfstandigheid en de flexibele mobiliteit zijn sterke troeven in deze bijzondere tijden. Dit nieuwe doelpubliek, dat vaak de traditionele vliegvakantie heeft ingeruild voor de zwerfauto, heeft in veel gevallen zeer snel beslist tot de aankoop. Zij kiezen door de band voor een middenklasse zwerfauto die is voorzien van alle nuttige uitrustingen die comfort en onbezorgd-onafhankelijk rondreizen mogelijk moeten maken zoals achteruitrijcamera, airconditioning, zonnepanelen en watertanks. Instapmodellen lagen minder goed in de markt.
Traditionele vervangmarkt in beweging
Ook de traditionele vervangmarkt is in beweging: heel wat mensen die al een tijd twijfelden over de vervanging van de huidige kampeerauto of caravan, hebben dit jaar beslist tot aankoop van een nieuwe. De combinatie van aankopen door het ‘nieuwe’ doelpubliek en de versnelling op de vervangmarkt zijn de belangrijkste oorzaken van de plots toegenomen vraag. Naar alle verwachting zal de vraag terug normaliseren: nu, aan het einde van de vakantieperiode, merkt de sector alvast een daling van het aantal online en offline bezoekersaantallen. In de ons omringende landen merken kampeerautoverkopers dezelfde tendens.
Ook verhuur zit in de lift
Zoals verwacht steeg ook de vraag naar huur caravans en zwerfauto’s omdat veel gezinnen dit jaar in hun veilige bubbel wilden reizen. Bij de professionele verhuurders is de capaciteit slechts beperkt uitbreidbaar, het verhuurseizoen duurt slechts een drietal maanden en de waardevermindering na verhuur is aanzienlijk – maar de toegenomen vraag wordt deels opgevangen door een stijgende verhuur tussen particulieren.
Op het Caravan Salon 2020 is MORELO te vinden in Hal 5, Stand A07. Daar zal het volledige MORELO-voertuiggamma 2021 worden tentoongesteld op de nieuwe, grotere beursstand met 20 First Class-campers. MORELO volgt strikt de strenge hygiëneregels van het beursmanagement. Een allesomvattend concept is bedoeld om alle betrokkenen een prettige en vooral veilige beursbeleving te bieden
Het MORELO GROTE RIJK
De GRAND EMPIRE is het nieuwe vlaggenschip van de RV-fabrikant in Schlüsselfeld. MORELO heeft een camper gecreëerd op het grote chassis "Actros 1853" van Mercedes-Benz met 530 pk, 12,8 l cilinderinhoud en 2600 Nm koppel, die indruk maakt met zijn comfortabele rijgedrag, uitstekende veiligheid en state-of-the-art technologie, en uiteindelijk met zijn uitstekende design overtuigd over de hele linie. Het prototype zal dit jaar worden gepresenteerd op de Caravan Salon: A MORELO GRAND EMPIRE 110 GSO - met Mini Cooper-garage en uitschuifbaar voor de woonkamer en keuken. Het grootste hoogtepunt is een ongekende prijs-prestatieverhouding voor een voertuig in deze klasse. De prijsklasse van alle aangeboden modellen zal tussen de € 593.900 en € 645.900 - inclusief zeer uitgebreide standaarduitrusting liggen.
MORELO HOME, LOFT, LOFT LINER en PALACE voor een speciale prijs
Voor het 10-jarig jubileum biedt MORELO de modellen MORELO HOME, LOFT, LOFT LINER en PALACE met uitgebreide uitrustingspakketten en verschillende kleuropties tegen een absoluut speciale prijs. Inbegrepen zijn een chassispakket, rijveiligheidspakket, leefomgeving pakket en nog veel meer. Klanten kunnen zich verheugen op ongelooflijke kortingen tot € 33.863,03
Gegarandeerde eindprijs voor jubileummodellen: btw 16 procent
Voor bestellingen van een jubileummodel op 31 oktober 2020 en levering op 30 april 2021 garandeert MORELO de aangegeven aankoopprijs met 16 procent btw - ongeacht het btw-tarief dat van toepassing is op het moment van levering.
Nieuw in het MORELO-assortiment: de MORELO LOFT LINER
Op het ogenblik zijn nog geen foto's ter beschikking
Jaren geleden, we spreken van de jaren 1970 werden bestelwagens nauwelijks door enkele erkende constructeurs omgebouwd. Wel waren het gezochte bestelwagens voor handige mannen, die er zelf een bewoonbare versie van maakten. Voor die tijd waren er al juweeltjes gemaakt met materialen die toen te koop waren. Andere waren bijna onverantwoorde vehikels om mee te rijden. In die tijd was Mercedes voor de grotere lichte vrachtwagens gezocht en Bedford voor de kleinere zelfbouwers. Trouwens er waren niet veel te vinden die nog geschikt waren voor een tweede leven. Nu en dan was er een erkende fabrikant die enkele van die lichte vrachtwagens ombouwde.
De belangstelling groeide.
Voor enkele jaren begon de interesse voor die type wagen te stijgen om zoals het nu gaat een enorme groei kent. Met als resultaat de inrichtingen van deze compacte wagens werden beter, veiliger en luxueuzer.
Auto Sleeper Warwick XL
Ik kreeg de gelegenheid een typisch Engelse top zwerfauto te bekijken. Toen ik de achterdeur van de 6,36 m lange Warwick XL opentrok dacht ik onmiddellijk “WAUW” wat een schitterend interieur. Voor zo ver ik mij herinner in mijn lange loopbaan in het kampeerwereldje zag ik zelden een zwerfauto met zulk een prachtig interieur. Typisch voor Engelse caravans en kampeerauto’s zijn de twee lange zitbanken langs de zijwanden met dikke kussens en zonder zichtbare tafel. De tafel heeft ergens een plaatje in een kast of tegen een wand. In zekere zin een compromis die men hier moet nemen. Om te overnachten trekt je een lattenbodem van onder de zitkussens en samen met de al even dikke rugkussens bekom je een bed van 1,92 x 1,87 m. Zeker groot genoeg om met z’n beidjes comfortabel te slapen.
Voor het ontbrekende tafeltje, de kleerkast opentrekken waar het mini tafelbladje en een poot verankerd zijn. Het tafelbladje is net groot genoeg voor paar glazen wijn of tassen thee en een koekje. Een grotere tafel eveneens opgeborgen gebruikt men om de culinaire genoegens op te zetten of andere zaken waar een groot blad vereist is. Het is natuurlijk een soort compromis met dat soort tafel opstelling, men geraakt er echter aan gewoon. Bovendien hoef je geen tweede tafel mee te nemen om buiten te gebruiken.
Als woongedeelte wordt je hier omgeven door knap afgewerkte en goed geïsoleerde wanden, 4 donker getinte vensters met plissé verduisteringsgordijnen en muggenhorren. Om een gezellige sfeer te scheppen zijn er nog gordijnen. Bovenkasten hebben een licht achterover hellende vorm, dat vergroot het ruimtelijk effect. Een lengte gevoel bekomt men door in het zeer licht meubilair een donker grijze band in de bovenkast deuren te leggen. Verchroomde handgrepen met slot passen er mooi in. Aan licht geen gebrek. In het plafond decoratieve lampjes, met een zachte druk in de midden gaan ze aan of uit. Onder de bovenkasten zijn verschuif- en regelbare LED’s en boven het aanrecht van de keuken zijn voldoende lichtbronnen. De getinte zijramen gaan niet open dat wordt opgevangen door 3 dakluiken.
Wat een keuken.
Ook al een duidelijk Engelse brede keuken met het zwarte afzonderlijke kookfornuis. Drie grote kookvuren en onderin een oven is de klassieke uitrusting. Ernaast een spoelbak waar je de halve verswatertank in kwijt geraakt. Verder onder het aanrecht een grote koelkast met vriesvak. Hoewel er veel werkoppervlakte op het aanrecht is kan men aan de linkerkant nog een verbreding omhoog klappen. Zelfs een microgolf oven naast de chique bovenkast is men niet vergeten. In de laden en kasten is genoeg bergruimte voor het keukengerief. Haha, de afzuigkap met geïntegreerd licht was bijna aan mijn ogen ontsnapt. Voor kleren is er voldoende plaats in de hangkast en laden.
Wassen en douchen doe je in de afzonderlijke douchecel. Daarnaast is een gebruiksvriendelijk draaibaar wc opgesteld. Een bedieningspaneel boven de schuifdeur regelt de elektronica in de wagen en als er brand of te veel rook ontstaat begint de rookmelder te gillen.
Langs de buitenkant.
Met zijn zwarte kleur, hij is ook in andere kleuren te verkrijgen, is de Warwick XL een prachtige zwerfauto op Peugeot Boxer als basisvoertuig. De zwart getinte ruiten vallen nauwelijks op want ze vormen één vlak met de zijwanden van de wagen. 16 duim velgen zorgen voor een comfortabel rijgedrag dat nog ondersteunt is door AirTop luchtveer systeem. De 2,2 dieselmotor stuurt 165 paardjes naar de voorwielen, dus het gaspedaal met zachtheid behandelen want er staan veel flitspalen.
Op het dak liggen zonnepanelen en achteraan is een trekhaak gemonteerd. Bij deze super uitgeruste wagen behoren een hele reeks toebehoren genoeg om mijn blad te vullen. Om er enkele te vernoemen is het basisvoertuig een Peugeot Boxer, indien gewenst kan men voor een Citroen of een Fiat kiezen. Hij is uitgerust met alle elektronische snufjes om veilig te rijden, daarbij nog een 25 l LPG tank voor het huishouden, buiten een gasaansluiting, warmte werende ramen, luifel, winterpakket en nog veel meer.
De basisprijs ligt rond de 58.000 euro terwijl de voorgestelde Warwick XL met alles er op en er aan 65.000 kost.
Niesmann+Bischoff stelt de totaal nieuwe iSmove voor
Een gloednieuwe iSmove.
Tot nu toe, toen je wilde reizen in de compacte klasse met een totaalgewicht van minder dan 3,5 ton, moest je concessies doen op het gebied van ruimte en laadvermogen en tevreden zijn met compromis. Dankzij veel nieuwe ideeën, vooral op het gebied van architectuur en interieur, heeft Niesmann + Bischoff een integrale kampeerauto ontworpen met meer ruimte en een veel hoger laadvermogen dan normaal in deze categorie. De nieuwe iSmove voldoet niet alleen aan de eisen op het gebied van gewicht, hij overtreft alle verwachtingen op het gebied van design en comfort, verwachtingen die uitgaan van een nieuw, jonger publiek dat de wereld van high-end zwerfauto’s wil ontdekken met een eenvoudig rijbewijs B. Om een premium kampeerauto te ontwerpen die minder dan 3,5 ton weegt en zonder ruimte te verspillen, is het voertuig volledig opnieuw ontworpen. Elk element is in twijfel getrokken. In tegenstelling tot alle regels. Al decennia lang zijn bepaalde regels diep geworteld in de campermarkt en in de hoofden van liefhebbers. Men dacht bijvoorbeeld dat het onmogelijk was om een kampeerauto te maken met alle mogelijke comfort, genoeg ruimte voor 5 personen, met comfortabele bedden en grote opslagruimtes, onder de 5 ton.
Nieuwe oplossingen. Het werd tijd om dit principe te herzien. Het werd tijd om nieuwe oplossingen te vinden, want voor de volgende generatie klanten die geen "oud" rijbewijs hebben, is een voertuig van meer dan 3,5 ton geen optie. De vraag naar een topklasse zwerfauto’s onder de 3,5 ton is de afgelopen jaren gegroeid. Niesmann + Bischoff speelt in op deze vraag door de iSmove op de markt te brengen. In principe onmogelijk, maar met zijn buitenafmetingen behoort hij duidelijk tot de compacte klasse, terwijl het interieur zijn reizigers alle comfort van een liner biedt. Een meesterlijke slag mogelijk gemaakt door het creëren van binnenruimte en uitrusting die tot nu toe kenmerkend waren voor kampeerauto’s tot 7,5 ton. Hubert Brandl, algemeen directeur van Niesmann + Bischoff legt uit: “Kleinere buitenafmetingen, maar een ruimer interieur. Minder gewicht, maar complete uitrusting. Een minimalist die als het ware het maximale nastreeft. Met de vele "noppen" in de nieuwe iSmove hebben we de high-end tot in de kern gemaximaliseerd. Het resultaat is een nieuwe camper voor een nieuwe generatie klanten die van elk moment willen genieten. Een compact uiterlijk met een interieur van een Liner. De ware grootsheid van de nieuwe iSmove komt tot uiting in het interieur. De onbelemmerde kijkhoeken door het hele voertuig en de natuurlijke akoestiek van de met vilt beklede binnenwanden creëren een geheel nieuw gevoel van ruimte. Een innovatief verlichtingsconcept, met moderne glaspanelen voor het aansturen van de spots in een donker antraciet plafond, zorgt voor een bijzondere sfeer van welzijn in de avonduren. Voor een optimaal gebruik van de beschikbare ruimte stelt Niesmann + Bischoff in zijn eentje zeven radicaal nieuwe ideeën ontwikkeld, waarop patent is aangevraagd. Onder hen is er een elektrische liftopslag in het keukenblok, een draaibare bank, een opklapbed dat volledig opklapbaar is en in het plafond "verdwijnt" en een schuifwand in de badkamer die de ruimte er verdubbelt. Er wordt reikhalzend uitgekeken naar de nieuwe iSmove. De eerste voertuigen zullen vanaf september 2020 bij alle dealers te zien zijn.
Fendt een van de belangrijkste caravan producenten volgt op de voet de algemene wensen van de kampeerders op. De Carona pandemie heeft echter wat verandering gebracht in het kampeerleven. Mensen vinden het veiliger en terecht om zoveel mogelijk in eigen rollend vakantiehuisje te blijven. Kokerrellen, eten en slapen zijn net zolang de caravans bestaan heel gewoon. Douchen en sanitaire noodzakelijkheden kunnen bij veel caravans nog niet al te best. Fendt breidt voor 2021 zijn succesvolle Bianco reeks uit met de 7,53 m lange Activ 515 SD. Hij beantwoordt ten volle aan de vraag van veel gebruikers. Achteraan is over de volle breedte van het interieur een “echte” badkamer geïnstalleerd. Ze kan volledig afgesloten worden van het woongedeelte. Alles wat nodig is, is aanwezig, een afzonderlijke douchecel afsluitbaar met een gebogen acryl glazen deur. Goed om weten is de voldoende hoogte in de douchecel. Jongere mensen worden als maar groter en die zullen dat beslist waarderen. Centraal staat het wasbakje met spiegel en al wat er bij hoort. Zelfs de kasten zijn diep genoeg om handdoeken en ander toiletgerief te bergen. Het draaibaar wc staat ver genoeg van de omringende wanden en lange benen zijn hier geen probleem. Twee dakluiken en een venster voeren de vochtige lucht af.
Met de badkamer achterin ontstaat een bredere loopruimte naast het Fransbed en heb je niet de benepen indruk van twee wanden naast je bed. Nog iets waar de kampeerders naar vragen is een grotere tv omdat ze bij avond in plaats van een stapje in de wereld te wagen en een “pintje” te gaan drinken op een terras, want de Carona laat dat niet overal toe, blijven ze liever in hun rollend vakantiehuisje. De ontwerpers van Fendt hebben er iets spitsvondig op gevonden. Rond de koelkast aan het voeteinde van het bed is een kast gemaakt zodat je enkel aan de dubbel opendraaiende deur kunt zien dat het een koelkast is. Men heeft aan de zijkant een vak gemaakt waarin een 32 duim tv past, maar wel op zijn smalle zijkant. Een speciale zwenkarm draagt hem naar voor, draait hem horizontaal met het scherm naar het bed of wel naar de zitgroep. Stopcontact en tv aansluiting zijn reeds van het fabriek uit geïnstalleerd.
Kokkerellen aan de keuken van de Activ is een lust. Een 3 pitsgasvuur zorgt voor heerlijk warme gerechten en de afwas kan gebeuren in de spoelbak ernaast. Onderaan zijn 3 brede zelfsluitende laden met een afdeling voor bestekken en de apothekerslade houdt flessen recht en op hun plaats. Helemaal vooraan is een comfortabele U-zitgroep met een indrukbare tafelpoot om daar bij gelegenheid een bed van te maken. Bergvakken zijn er voldoende in de mooie en degelijk afgewerkte boven- en andere kasten. Om de ruime koffer onder het Fransbed gemakkelijker te bereiken heeft de fabrikant uit Metingen het service luik in de zijwand een stuk hoger gemaakt. Grotere zaken kunnen zo gemakkelijker in de koffer onder het bed, dat eventueel ook langs binnen bereikbaar is.
Fendt caravans zijn niet bepaald de goedkoopste je krijgt echter waar voor je geld. Ervaren kampeerders kiezen dikwijls voor dit merk omwille van zijn degelijke afwerking en uitstekende kwaliteit, bovendien behoudt een Fendt lang zijn verkoopwaarde.
Op 23 november 2019 hebben Albert Märkl en een aantal betrokken kampeerders de vereniging "WOHNmobil für Klimaschutz e.V." opgericht in Niedernhausen, Hessen. De inschrijving in het verenigingen register van Wiesbaden vond plaats op 11 december 2019. De non-profit status van de vereniging werd officieel erkend op 8 juni 2020. Het doel van de vereniging is om bij te dragen aan het behoud van een gezond en verfrissend gemengd bos en tegelijkertijd bij te dragen aan het verminderen van de CO2-concentratie in onze atmosfeer. Alle clubleden betalen een jaarlijkse contributie, die wordt berekend op basis van de kilometers die ze in het betreffende jaar met de caravan of zwerfauto hebben gereden. Concreet betalen ze 1 cent per kilometer, tot een maximum van 100 euro per jaar. Met de maximale jaarlijkse bijdrage van 100 euro kan elk individu tot 20 klimaatbestendige bomen per jaar planten en deelnemen aan actieve natuur- en klimaatbescherming.
Albert Märkl, initiatiefnemer en oprichter van de vereniging "WOHNmobil für Klimaschutz e.V." wil niet discussiëren, maar handelen. Hij is een fervent kampeerauto bezitter en brengt zijn vrije tijd graag door in de natuur. Zelfs als hij in een bosrijke omgeving woont, is de slechte staat van het bos hem niet ontgaan. Bezorgd over de natuurlijke omgeving, thuis en in zijn vrije tijd, besloot hij een vereniging op te richten en een actieve bijdrage te leveren aan het redden van het bos en het beschermen van het klimaat. Met een beetje trots kijkt Märkl naar wat er tot nu toe is bereikt en stelt het volgende: `` Wij, de leden van de vereniging zijn eigenaren van caravans, zwerfauto’s en kampeerliefhebbers uit alle delen van Duitsland en de aangrenzende Europese landen, die niet alleen een gemeenschappelijke hobby en een gemeenschappelijke passie delen, maar ook zorg voor onze natuur en ons klimaat. In de korte tijd na de oprichting van de vereniging telt de vereniging momenteel 101 leden die al 1.100 euro aan donaties hebben opgebracht en 220 bomen hebben geplant. Omdat tijd van essentieel belang is: op de homepage www.wohnmobil-fuer-klimaschutz.de, CO2-berekeningen op basis van reisactiviteiten met een zwerfauto, fragmenten uit publicaties van het federale ministerie van Voedsel en Landbouw en de droogte monitor van het Helmholtz Instituut voor Milieubescherming www. ufz.de presenteerde duidelijk de zorgwekkende situatie van het bos.
Albert Märkl en zijn verenigingsleden willen verantwoordelijkheid tonen en tegenmaatregelen nemen. Alle clubleden betalen een jaarlijkse contributie, die wordt berekend op basis van de kilometers die ze in het betreffende jaar met de kampeerauto of caravan of ander vergelijkbaar voertuig hebben gereden. Concreet betalen ze 1 cent per kilometer, tot een maximum van 100 euro per jaar. Met een maximale jaarlijkse bijdrage van 100 euro kan elk individu tot 20 klimaatbestendige bomen per jaar planten en deelnemen aan actieve natuur- en klimaatbescherming. “Met onze acties leveren we een bijdrage aan het behoud van een gezond en verfrissend gemengd bos en tegelijkertijd een bijdrage aan het verminderen van de CO2-concentratie in onze atmosfeer. Zodat we ook in de toekomst kunnen blijven genieten van de ongerepte en ontspannende natuur tijdens onze reizen ”, beschrijft Märkl deze missie. "Het geld van onze leden en sponsors stroomt naar specifieke campagnes, zodat alle clubleden en donateurs transparant kunnen begrijpen hoeveel bomen waar in Duitsland zijn geplant met de bijdragen." Geïnteresseerden kunnen meer informatie vinden op de homepage van de vereniging www.wohnmobil-fuer-klimaschutz.de
"Opale Motorhomes" zal zijn deuren sluiten op 31 augustus 2020 Hélène Flament gaat om persoonlijke redenen failliet Een 17-jarige samenwerking met Concorde eindigt Hélène Flament, al jarenlang handelspartner van Concorde, geeft haar perfect geleide bedrijf “Opale Motorhomes” op 31 augustus 2020 op om persoonlijke redenen na bijna 20 jaar in de industrie. "Opale Motorhomes" werd opgericht in 2009 met het concept van een bedrijf dat uniek is in Frankrijk en dat zich voor 100 procent heeft geconcentreerd op de verkoop en technische ondersteuning van luxe kampeerauto's. Met deze prioriteit heeft "Opal Motorhomes" in heel Europa een bijzondere reputatie en speciale knowhow verworven, waarbij rekening wordt gehouden met de bijzondere kenmerken van luxe kampeerauto’s en te allen tijde wordt voldaan aan de wensen van veeleisende klanten. Naast de verkoop van nieuwe en gebruikte voertuigen met een bijbehorende showroom, completeerden een accessoire winkel en een eersteklas werkplaats het bedrijfsportfolio. Bekwame medewerkers vertegenwoordigden Concorde eersteklas op het gebied van verkoop en technologie in Frankrijk. Het verlies van dit partnerschap weegt zwaar. Om het ontstane gat op korte termijn te dichten en een vlotte ondersteuning voor Franse Concorde-klanten te garanderen, treden de volgende naburige Concorde-partners in met uitgebreide service en onderhoud. Voor België is dit
De succesvolle reeks van Carthago is nu ook op Mercedes Sprinter te bekomen. Gelijktijdig zijn er vele details verbeterd.
Niettegenstaande zijn lagere prijs heeft de C-Tourer alle kwaliteiten van zijn duurdere broeders. Opvallend is het Mercedes Sprinter basisvoertuig dat nu ook in deze reeks geïntegreerd is. Dat vertaalt zich tot een nog beter comfort niveau, zowel voor de integrale als voor de halfintegrale, daarbij zijn nog alle assistentie systemen en camera van de Sprinter inbegrepen.
Vier indelingen.
Voor zowel de integrale als de halfintegrale zijn er vier indelingen op Mercedes te bekomen. Opvallend bij de types 2021 is het glanzend koetswerk met nieuwe decorstukken. Vanaf de koplampen vertrekt een meerkleurige schuinoplopende sierlijn tot onder het laatste venster van de zijwand. Het achterfront is volledig nieuw en bestaat uit 4 delen. Bij een eventuele schade is het eenvoudiger en goedkoper om te herstellen want niet heel het front moet vervangen worden. Ook de achterlichten zijn mooi geïntegreerd. Voor wat meer euro’s kan men de Full-LED schijnwerpers met dagrijlichten bekomen.
Interieur
Voor het interieur hebben de ontwerpers van Carthago heel wat vernieuwingen bedacht. Andere leuke wandbekledingen, de L zitgroep met een slim gevormde uit draaibaar schoenvak, elegante baldakijnen, met stof verborgen luidsprekers, een andere tv kast voor een 32 duim vlakscherm tv zijn zoal de voornaamste zaken die het leven aan boord aangenamer maken. Als het donker is geeft de vloerverlichting aan de zitgroep en de keuken de indruk dat ze net boven de vloer zweven. Met wat herschikken is er nu meer bewegingsvrijheid in de natte cel en de nieuwe uittrekbare trap om in het bed te geraken spaart gewicht. De dubbele bodem, een specialiteit van Carthago, zit soms zo vol dat men aan een deel van de lading niet meer aankan. In enkele types zijn nu aan beide kanten van de zwerfauto kofferdeksels om het probleempje op te lossen.
C-Compactline
Bij de C-Compactline heeft Carthago net zoals bij de C-Tourer vergelijkbare veranderingen doorgevoerd. Voor deze integrale is het instrumentenbord aangepast en loop optisch breder uit tot naast de chauffeur en de bijzitplaats. Achterin boven de bedden zijn bredere schappen met een verchroomde stootrand. De LED licht installatie werd knap uitgekiend om delen te doven of te dimmen en boven de tafel voor een helder licht te zorgen.
Kamperen heeft dank zij de Corona pandemie een enorme uitbreiding genomen. In zekere zin is het redelijk veilig omdat men meestal in eigen rollend huisje vertoefd met dezelfde gezinsleden. De vakantie is bijna gedaan en nu komt de “grijze golf” langzaam in beweging. Veel van deze vakantiegangers behoren tot de risicogroep. Zij moeten wel iets voorzichtiger zijn en zich zo goed mogelijk houden aan de veiligheidsvoorschriften. Afstand houden is noodzakelijk, het mondmasker echter is evenzeer van groot belang om de Corona af te weren zoals u kunt lezen in onderstaande nieuwsbrief.
Bijna iedereen met mondmasker Ik ben pas op bezoek geweest in België en het viel mij op dat iedereen daar op straat een mondkapje draagt. Ook in ons land dragen steeds meer mensen een mondkapje in het openbaar. Als je gebruik wilt maken van het openbaar vervoer is een mondkapje zelfs verplicht. Sommige mensen vragen zich af of een mondkapje nu echt zin heeft. Anderen maken zich weer zorgen dat een mondkapje de gezondheid negatief kan beïnvloeden. Een pas gepubliceerde studie wees uit dat het ene mondkapje het andere niet is. In deze nieuwsbrief bespreken we de details.
FFP Mondmaskers kunnen ook een FFP1-, FFP2-. en FFP3-rating hebben. FFP staat voor Full Tace Protection of wel volledige gezichtbescherming. Bij FFP1 wordt 80% van de kleine deeltjes uit lucht gefilterd, bij FFP2 is dat 94% en bij FFP3 zelfs 99%. Een chirurgisch masker is vaak FFP1, terwijl een KN95 met gemak een FFP2 score haalt.
Medisch of niet medisch. Sommige mondmaskers zijn goedgekeurd voor medisch gebruik. Hierbij wordt er naast het beschermen van de patiënten ook rekening gehouden met de bescherming van de zorgverlener zelf. Chirurgische mondmaskers van het type IIR kunnen medisch goedgekeurd zijn, maar beschermen niet volledig. Daarom pleiten onderzoekers ervoor om medische KN9-filters te reserveren voor alleen professionele hulpverleners. Een KN95 masker haalt praktisch alle deeltjes uit lucht. Een studie toonde aan dat 9 van de 278 medici die een KN95 masker droegen geïnfecteerd geraakten, terwijl dat er zonder mondmasker 10 van de 213 waren.
Goed, beter en best. Een zeer recente studie stelde vast dat een op maat gemaakt KN95-masker het beste werkt, gevolgd door een chirurgisch type. Een mondkapje van fleece beschermde niets, een bandana en zelfgebreid mondmaker amper. Een mondmasker van katoen beschermde een beetje, maar vooral wanneer het was voorzien van meerdere lagen. Het verschil tussen chirurgische en KN95-mondmaskers is relatief klein als het om bescherming tegen luchtwegvirussen gaat. Een chirurgisch mondkapje is wel een stuk goedkoper en comfortabeler.
Mondmasker plicht. Hoewel in de omliggende landen een mondkapjes plicht geldt, is het niet zo in Nederland. Het RIVM heeft zich hierbij op gebaseerd op Noors onderzoek waaruit zou blijken dat mondkapjes geen zin hadden. De onderzoekers hebben intussen hun mening bijgesteld en raden nu wel aan om vooral een mondkapje te dragen in het openbaar. Enkele groten steden hebben dit op drukke plaatsen al verplicht ingesteld.
Hoe een mondmasker gebruiken. De meest gemaakte fout is dat de mensen hun mondmasker aan de buitenkant aanraken. Dit is onverstandig, aangezien hier juist vele ziekteverwekkers in kunnen zitten die je kunnen besmetten. Raak het master dus niet aan tijdens het dragen en was na het afzetten goed je handen. Tijdens het afzetten is het belangrijk om de buitenkant van het mondkapje niet met de vingers aan te raken.
Kun je maskers hergebruiken? Chirurgische en KN95-mondmaskers zijn gemaakt voor eenmalig gebruik, onderzoekers rade profesionals dan ook aan om je hieraan te houden.Omdat elke keer vernieuwen zeer kostbaar kan zijn voor de normale mensen en het extreem belastend is voor het milieu, opperen onderzoekers dat je een mondmasker na 14 dagen weer kunt hergebruiken. De bescherming van de zelfgemaakte stoffen loopt na enkel malen wassen met 20% terug.
Conclusie Het gebruik van mondmaskers is volgens de laatste stand van zaken in de medische literatuur zinvol. Chirurgische mondkapjes hebben de voorkeur, omdat de ademhaling het minst in de weg zitten. Tijdens heftige fysieke inspanningen zoals sport kun je beeter geen mondmasker dragen. Het dragen van mondkapjes is alleen effectief als er ook andere hygiënemaatregelen in acht worden genomen.
De Franse fabrikant vermindert zijn modellen van 28 naar 17 types. Buiten de enige kampeerauto van ruim 7,5 m beperkt Chausson zijn aanbod tot kortere succesvolle wagens. Uitzonderingen echter maken de regel, want 2 nieuwelingen 777 GA en de 788 twee bijna identieke half integralen zijn 7,2 m lang. Het verschil zit hem in de bedden, ofwel enkele bedden of een eilandbed. Een ruimtelijke indruk van het interieur bekomt men door de 2 zijbanken van de zitgroep en het samen klapbare tafelblad. Veel licht wat het effect nog verhoogd komt door het dakvenster boven de stuurcabine. Eventuele passagiers kunnen overnachten in het elektrisch bediend hefbed. In het in lichte kleur gehouden interieur past het houtdecor zeer mooi. De keuken met een 3 pitgasvuur en brede laden is goed uitgerust. De badkamer met afzonderlijke douchecel laat zich van het woongedeelte afschermen. Onder de bedden is de garage 1,2 m hoog waardoor er voldoende plaats is om normale fietsen mee te nemen.
Eenvoudiger om te kiezen.
Voor de klanten wordt het iets eenvoudiger om een keuze te doen. De nieuwe kampeerauto’s zijn in drie uitvoeringen te verkrijgen. Basisvoertuigen zijn te kiezen tussen een Fiat Ducato 120 pk of Ford 130 pk met manuele versnellingsbak. Als standaard uitrusting noemen we enkele comfort en veiligheid toebehoren zoals het panoramadakvensters, luchtkoeler, TV voorbereiding en snelheidregelaar. De prijzen afhankelijk van de toebehoren liggen rond de 54.000 euro. Daarmee is de lijst nog niet af want tegen meer betaling kan men op Fiat Ducato de toch al bekende automaat met 9 versnellingen met de 140 pk motor bekomen, daarbij nog 16 duim velgen en grijze flanken. Voor Ford staat er een 6 gangen automaat met een 170 pk sterke motor op de lijst.
We zien ook nog twee andere nieuwe half integrale onder de 7 m, de 644 met 5 zitplaatsen en 2 integrale de 648 en de 640 met ongeveer dezelfde indeling.
Compacte zwerfauto’s
Bij de omgebouwde bestelwagens is er ook nieuws te rapen. De V690 op Fiat Ducato heeft een elektrisch bediend hefbed, fietsgarage, dubbel opendraaiende koelkast, een nieuwe badkamer en een 120 Watt zonnepaneel. Het loont zeker om hem eens wat beter te bekijken.
De nieuwe datum van de 4de tot de 13d september was al een tijd vast gesteld omdat tot eind augustus geen evenementen in Duitsland mochten door gaan. Raar maar waar blijkbaar mogen er nog geen evenementen plaats vinden maar beurzen waar 100.000 en meer bezoekers komen wel. Caravan- en andere verkopers en belangstellende in de vakantie branche zijn er wel tevreden mee.
Vanzelfsprekend is er een alomvattend beveiligingsconcept ontwikkeld waaronder de overal bekende en geldende afstands- en vele andere regels worden gedefinieerd en gecontroleerd.
Nieuwe systeem bij de ingang. Ten eerste wordt de nieuwe hal I in het circuit geïntegreerd. Er is ook een ingang. Dit jaar zal de inhuldiging van de beurs direct bij aanvang beginnen. De toonaangevende vakbeurs voor alles wat met caravan te maken heeft, begint dit jaar voor iedereen die geïnteresseerd is al op vrijdag dus voor iedereen een dag langer om de nieuwigheden te bekijken. Ondanks vele afwijzingen van de fabrikanten wordt er een vol programma aangekondigd: In tien hallen en op de tentoonstellingsruimte buiten bevinden zich meer dan 300 exposanten met hun innovaties seizoen 2021. Messe Düsseldorf verzekert: “Ook dit jaar, ondanks het ontbreken van verschillende exposanten, fabrikanten en merken toch nog een breed scala aan producten aanbieden in alle voertuigcategorieën.
Hier bij ons in Düsseldorf, zeggen de organisatoren, worden de beste nieuwigheden van het seizoen getoond. Zoals ieder jaar zijn er caravans, stacaravans, zwerfauto’s technische uitrusting, uitbreidingsonderdelen, dak- en andere tenten, stacaravans onderdelen, campings, camperplaatsen en reisbestemmingen genoeg om iets naar uw zin te vinden.
Een goede raad.
Nu het kamperen geweldig in de lift zit zijn er veel belangstellende die een vrijetijdsvoertuig willen kopen en geen enkele ervaring hebben met kamperen en ook geen idee hebben welk voertuig of zelfs tent voor hun gezin past. Als men geen idee heeft welke caravan of kampeerauto bij u past is het caravan salon de aangewezen plaats om er een te zoeken, maar het aanbod is zo groot dat een aankoop niet zo eenvoudig is. Maak eerst en vooral een zeer belangrijke selectie vóór u de zoektocht begint. Stel een bedrag vast plus 10% wat het mag kosten. Ga de duurdere snel voorbij want dat is tijdsverlies.
Goed hygiëneconcept Voor het Caravan Salon is het een uitzonderlijk jaar. In nauwe samenwerking met de autoriteiten is een uitvoerbaar hygiëneconcept uitgewerkt dat voldoet aan alle eisen voor een beurs in Corona-tijden. Dankzij gerichte maatregelen voor bezoekers, exposanten en medewerkers op het beursterrein, in de entrees en hallen zoals voorgeschreven. Houd een minimale afstand van 1,5 meter aan als het kan. De normen voor hygiëne en infectiebescherming zijn bedoeld als veiligheid en bescherm dus de gezondheid van u andere bezoekers zo goed mogelijk.
De organisators deden hun best want: . Gangen zijn breder . Hallen zijn ruimer . Op het beursterrein en in de hallen is het dragen van mond- en neusbescherming verplicht . Handdesinfecterende middelen zijn overal verkrijgbaar Haaieningangen en stands zijn klaar voor standpersoneel en bezoekers . Er is slechts één voertuig toegestaan om uitgebreid te bezoeken . Er zijn geen contactbeperkingen van toepassing, bijvoorbeeld mensen uit één huishouden mogen samen rond lopen. . Videosystemen, meer personeel en monitoren zien hoe mensen zich in de hallen bevinden verdelen ze indien nodig en houden de minimale afstand in het oog.
Er mogen 20.000 bezoekers per dag het 200.000 m2 grote Caravan Salon binnen. Bezoekers kunnen alleen kaartjes kopen online besteld. Hoe en waar kunt u uitgebreid vinden op mijn van blog van 18.8.2020 Overnachten kan in eigen vrijetijdsvoertuig op P1 best reserveren.
Nieuwe halstructuur Om het hygiëneconcept en de afstandsregels volledig te kunnen implementeren heeft het Caravan Salon een nieuwe halstructuur: voor het eerst is Hal I geïntegreerd in het gangcircuit. Hier presenteert Knaus-Tabbert zich. Inkom zuid met zijn spectaculaire dakconstructie is de start van de beurs. Hallen 4, 9 tot 12 en 16 zijn voor caravans en kampeerauto’s gereserveerd. In hal 15 staan zwerfauto’s en busjes, in hal 5 de grote landschepen en hal 12 is voor campings en reisbestemmingen, luifels, tentcaravans en uitrusting, In hal 13 zijn er toebehoren en techniek meestal voor fabrikanten.
Bezoekers betreden en verlaten het beursterrein via de vier in- en uitgangen Noord, Zuid, Oost en inkomhal 17.
Ik herhaal nog even
Bezoekers kunnen alleen kaartjes kopen online besteld. Hoe en waar kunt u uitgebreid vinden op mijn van blog van 18.8.2020 Overnachten kan in eigen vrijetijdsvoertuig op P1, best reserveren.
Grote marketingcampagne met 20% korting op "mobiele" algemene renovatie Na de lockdown met succes te hebben overleefd, is de productie van de eerste uitrusting van vrijetijdsvoertuigen en de diensten voor eindklanten bij "G + S Sitz- und Polstermöbel GmbH" weer in volle gang. De eindklanten worden aangesproken met een speciale marketingcampagne voor de “ReStart”. Voor de periode van augustus tot september is er een kortingsactie waarbij 20 procent korting wordt verleend op alle individueel vervaardigde producten en diensten. Het tijdstip van de bindende boeking is relevant voor de korting. De gewenste matras, de nieuwe zitbekleding of andere nieuwe uitrusting kan dan buiten de kortingsperiode op een geheel ontspannen manier worden geïnstalleerd. Dat kan op de terugreis zijn van zomervakantie, de rit naar wintervakantie of zelfs in het voorjaar van 2021. Met deze campagne moeten recreatievoertuigen na de crisismodus weer gemoderniseerd worden met nieuwe en hygiënisch perfecte materialen en stoffen. Dit geldt met name voor tweedehands kampeerauto’s en caravans. Want onlangs is het aantal 'gebruikte auto's' enorm gestegen door de huidige opkomst van de caravan. Het is een groot voordeel dat de kussenfabrikant relatief onafhankelijk is van gecompliceerde toeleveringsketens. Door voldoende voorraden en een functionerend Europees netwerk zijn vrijwel alle gewenste materialen en kwaliteiten op voorraad. Onder de eindklanten zijn de meubelmakers koplopers in de “renovatie” gevolgd door de vrijetijdsvoertuigen. Meer dan 3.000 dessins en stofvarianten, meer dan 1.000 schuimkwaliteiten, die zowel voor het matrasoppervlak als voor alle zitmeubelen op maat zijn gemaakt en zo perfect lig- en zitcomfort bieden, evenals een individueel verstelbare gordijn- en tapijtselectie, beschrijven het geheel Serie apparatuur geleverd door de stoffeerder. Een ander voordeel van de vrijetijdsvoertuigen fabrikanten is een absoluut functionerend hygiëneconcept. Bestellingen worden alleen uitgevoerd na voorafgaande kennisgeving en met persoonlijk advies en de hoogste hygiënenormen. Dit geldt zowel voor de productie op maat van de nieuwe apparatuur als voor de bijbehorende installatie in zeer korte tijd in het moderne klantencentrum met showroom en eigen parkeerplaats. Iedereen die zijn voertuig individueel en kwalitatief wil opknappen, moet naar G + S in Enkenbach-Alsenborn gaan. In het klantencentrum daar wordt elke stoel of zitgroep individueel gemeten. Stofkwaliteit en design worden geselecteerd met deskundig advies. Binnen de korste tijd rijdt de klant een (bijna) nieuwe camper uit de fabriek. Vergeet je niet vooraf telefonisch aan te melden en maak een afspraak op 06701/205260. Geïnteresseerden kunnen informatie vinden op www.diepolstermacher.de
Voor het modellenjaar 2021 hebben de ontwerpers van Sunlight alle types van hun merk eens nader bekeken en een aantal verbeteringen vernieuwingen doorgevoerd. Wooncomfort, zelfs uitzicht en rijplezier werden geoptimaliseerd in bijna alle kampeerauto’s.
Enkele minder gevraagde types zoals de T60, de T64 en de I69S werden uit productie genomen.
Algemene verbeteringen of nieuwe uitvoeringen.
Bij de Cliff 640 is de toegang tot de bedden verbeterd.
Camper Van
Krijgen nu standaard wieldoppen
Andere bovenkast deuren
Andere verduistering rollo’s
De douche vlonder is nu optioneel
Nu een echte lattenbodem.
Fietsdrager in zwart is optioneel
Nieuwe indeling voor de V69
L 6,86 m lang Eilandbed 1,95 x 1,4 m.
Scheidingswand tussen slaap en woonkamer.
Standaard 2 maal een Isofix
Nieuwe lattenbodem
Antislip laag in de garage ipv een antislip mat.
Douche vlonder is een optie als ook de afzuigkap
Dometic ramen ipv Polyplastic ramen.
In het optionele chassis pakket is een automatische luchtkoeler inbegrepen.
Nieuwe indeling voor de T 69 LC
L 7,39 m
Achter de cabinezetels zitbanken langs de wand.
In een zitbank is een apart schoenvak.
Het tafelblad is samen klapbaar voor een bredere doorgang.
Een 167 l koelkast is een optie
Verswatertank incl boiler 122 l
Wijzigingen in de integrale en halfintegrale
Max chassis voor de T 68, de T 69 L, de I 67 S, de I 68, I 69 L
Voor de 140 pk motor is het MTM 4.250 kg
Voor de 160 pk motor is het MTM 4.400 kg
Alle wagens van deze reeksen hebben een verlaagd chassis.
De douche vlonder is hier ook een optie
Bekleding achter het bed met LED verlichting.
Keukenachterwand met LED verlichting.
Dometic ramen ipv Polyplastic.
Alkoof modellen
Bij de alkoof types komt de A 60 de reeks aanvullen
Hij is 5,94 m lang.
Het alkoofbed is deels opklapbaar voor een betere doorgang.
In de kleerkast is een trap geïntegreerd als opstap naar het bed.
Verder zijn de algemene veranderingen het zelfde als bij zijn halfintegrale broeders.
Nog even en u kunt weer naar CARAVAN SALON Düsseldorf. Bent u ook benieuwd naar de nieuwste caravans, campers of vouwwagens? Wilt u weten welke fantastische reisbestemmingen er voor u in het verschiet liggen? Of wilt u de nieuwste (elektrische) vouwfietsen uittesten op het testparcours? Verheug u dan van 4 tot en met 13 september a.s. op een indrukwekkende selectie en profiteer van de exclusieve mogelijkheid om producten direct te kunnen vergelijken en kopen.
NIEUWE HALLENSTRUCTUUR
Met de nieuwe hallenstructuur is het mogelijk om op een veilige manier te genieten van de trends, innovaties en nieuwigheden van het komende seizoen.
BESTEL NU UW E-TICKETS
Tickets voor CARAVAN SALON 2020 zijn uitsluitend hier online te koop. Reserveer tijdig voor een specifieke dag want het aantal bezoekers per dag is dit jaar begrensd. Ter plekke kunnen geen tickets worden gekocht. Leden van de CARAVAN CLUB ontvangen drie euro korting! Meld u hiervoor gratis aan op www.caravan-salon.club.de.
WIJ ZORGEN VOOR UW VEILIGHEID!
De beursorganisatie heeft met de overheid afgestemde hygiëne- en infectiebeschermingsmaatregelen voor alle bezoekers, standhouders en medewerkers ontwikkeld, waarbij de veiligheid en gezondheid voor iedereen voorop staat. Met deze maatregelen is het mogelijk, om op het gehele beursterrein, bij de ingangen en in de beurshallen de voorgeschreven afstand van 1,5 meter aan te houden.
HEEFT U VRAGEN?
Aarzel vooral niet om met ons contact op te nemen. Als officiële vertegenwoordiging voor België en Luxemburg helpen wij u graag verder.
In het modeljaar 2021 zet Carado een grote stap voorwaarts: drie nieuwe plattegronden vullen het productgamma aan en richten zich op slimme concepten en geavanceerde functionaliteit. En ook de modeljaarwijzigingen zijn geheel gericht op slimme verbeteringen. Het campermerk brengt nu tal van modellen uit in twee nieuwe edities: Clever en Clever + met een uitgebreide uitrusting tegen een uitstekende prijs-prestatieverhouding. Een busje met woon- en slaapkamer is een nieuwe toevoeging aan het assortiment van 2021, de V339, een busje van 6,86 m lengte, die al standaard leverbaar is voor € 38.899, - In normale toestand biedt het verstelbare eilandbed een royale doorgangsbreedte en, uitgeschoven, maximaal slaapcomfort met een lengte van bijna twee meter. De halfhoge kleerkast zorgt voor een vrij zicht in het voertuig en dient tevens als opbergruimte voor de koffiemachine. Het woongedeelte is ruim en open en oogt aangenaam licht en vriendelijk dankzij de open zichtlijn en de vrije lichtinval. Een deur scheidt het woon- en slaapgedeelte naar wens in twee aparte kamers en zorgt voor een aangename privacy. Alle bestelwagens in het nieuwe productgamma zijn uitgerust met de Grafit-leefwereld en twee banken voor meerdere reizigers Het eerste halfintegraal model met twee tegenover elkaar liggende zitbanken aan de lange zijden wordt door Carado aangeboden vanaf 45.299 euro. De T459 is 7,39 m lang en heeft draaibare bestuurders- en passagiersstoelen inclusief een zitgedeelte voor zes personen. Het opvouwbare tafelblad neemt nauwelijks ruimte in als het niet wordt gebruikt. De banken kunnen voor de reis worden omgebouwd tot plug-in stoelen, zodat er in de rijrichting twee passagiersstoelen ontstaan. Achter een klep in de rechter bank zit een schoenvak en onder het eilandbed bevindt zich extra opbergruimte. Een bar met een leesplek en een USB-poort boven het bed zorgt ervoor dat de mobiele telefoon kan worden opgeladen zonder deze op te bergen. De keuken van de T459 was voorzien van een 3-pits gasfornuis en een slim geplaatste handdoekhouder. Optische highlights van de indeling zijn de verlichte rechtopstaande zithoek en het verlichte ronde profiel met spiegel bij de inkom. Daarnaast beschikken alle halfintegrale nu over een sfeervolle achterbed bekleding met sfeervolle ledverlichting en keukenraambekleding met aangename indirecte verlichting.
Eerste Carado-alkoof minder dan zes meter lang
Ook de nieuwe A132 voor 39.199 euro is inbegrepen. Met een lengte van slechts 5,94 m is de A132 de eerste Carado-alkoof van minder dan zes meter. Om voldoende vrije ruimte te krijgen boven de bestuurdersstoel kan het alkoofbed halverwege worden opgeklapt. Deze functie is in het nieuwe modeljaar voor alle alkoven, het bespaart gewicht constructie. Perfect om hem voor andere doeleinden te gebruiken bij het laden. En last but not least heeft de nieuwe A132 een achterbed ladder geïntegreerd in de kleerkast. De uittrekbare opstap vergemakkelijkt de toegang tot het bed en biedt tegelijkertijd veel opbergruimte
Slimme innovaties in een compact formaat
Camperbusjes zijn ideale voertuigen voor een korte weekendtrip of stadstour. Ze zijn ongecompliceerd om te rijden en te parkeren en daarom absoluut geschikt voor dagelijks gebruik Carado heeft de Camper Van 640 nu nog verder verbeterd met twee enkele bedden. Nieuw is de aparte en daarmee sterk vereenvoudigde toegang tot elk van de twee bedden. Met bijpassende kussens kan nog steeds een doorlopend, uitnodigend liggedeelte worden gecreëerd met een breedte van bijna twee meter.
Huidige speciale edities
De meest populaire Van special-modellen uit de Europe Edition van modeljaar 2020 zijn in 2021 weer verkrijgbaar met hun elegante uitstraling en uitgebreide speciale uitrusting beschikbaar. En met twee nieuwe edities Clever en Clever + biedt de fabrikant zijn populairste zwerfauto’s, halfintegrale en integrale voertuigen vanaf 38.599 euro met uitgebreide aanvullende uitrusting.
Vanaf nu allemaal met Isofix
Vanaf modeljaar 2021 zullen alle voertuigen standaard worden uitgerust met twee Isofix-plaatsen. Dit betekent dat kinderzitjes in een mum van tijd eenvoudig en gemakkelijk te bevestigen zijn. In de loop van deze verbetering krijgen de voertuigen ook nieuwe bekleding, die wordt gekenmerkt door een verbeterde ergonomie. Carado rust de bedden ook uit met hoogwaardige houten lattenbodems, die een betere luchtcirculatie langs de matras mogelijk maken
Optische verbetering voor de grote Carado’s.
Ook in de grote kampeerauto’s zijn de geïntegreerde lattenbodems verder verbeterd. Het nieuwe assortiment omvat ook een achterbed en een keukenraambekleding met geïntegreerde verlichting. De cabine is verbetert de met bekleding op de zijwand en de A-stijl.
Mobiel reizen is slimmer dan ooit.
De Carado Clever en Clever + Editie.
Voor het modellen jaar 2021 biedt Carado 10 indelingen aan voor de Camper Vans, voor half integrale en integrale Cleveer+Edtitie zijn dat er 14. Vanaf een 39.000 euro vinden klanten al een kampeerauto in het gamma.
Extra’s voor comfortabel wonen en rijden.
De Clever+Editie krijgt 16 duim aluvelgen en Traction+ voor de kampeerbussen, daarbij krijgen ze nog het basis- en chassis pakket mee voor de opbouw en het interieur. Voor het interieur werden vuil afstotende stoffen gebruikt. Alle zwerfauto’s krijgen een luifel en achteruitrijcamera voorbereiding mee. Integrale en halfintegrale worden bedacht met een TV pakket. Een grotere koelkast, andere bovenkastdeuren en een serviceluik.
Nog meer exrtra’s voor de Clever+Editie.
Ze krijgen een sterkere motor een Fiat 140 pk, het chassis en comfort pakket. In plaats van wit voor het koetswerk kan het nu in een andere kleur zijn. Tot slot nog een venster in de buitendeur.
La Strada verschijnt met een polyester monoblok koetswerk op de markt. Als basis voertuig werd voor een Mercedes Sprinter 316 CDI gekozen. Een turbodiesel stuurt 163 paardjes naar de achterwielen.
Totaal nieuw
Intussen is de Novareeks al 20 jaar oud en de wagens hebben al veel veranderingen en verbeteringen ondergaan. Het nieuwste model de Nova EB kreeg een polyester koetswerk volledig uit één stuk gemaakt. De dure constructie waarborgt natuurlijk een lang leven. Opvallend daarbij zijn de verdoken scharnieren, deurtjes en handgrepen. De garagedeuren ontgrendelen met de afstandsbediening en na een druk op de deur openen ze zich. De deurtjes van de gasflessen en cassette wc worden met een drukknop in de garage ontgrendeld. Een snufje dat we nog al eens gezien hebben is de camera aan de uitlaat van het afvalwater tank. Knap uitgevoerd is de geïntegreerde luifel in het koetswerk. De Nova E B zet een rijklaar gewicht van iets meer dan 3.300 kg op de weegschaal. Hij wordt dus uitsluitend aangeboden met een MTM van 4,1 ton.
Zoals men kan verwachten heeft de Nova EB een zeer modern interieur. Meubelen met witte vlakke en blauwe zetels waaraan men zich toch wat moet gewennen. Deze kleuren combinatie is slechts één van de vele kleurencombinaties die La Strada aanbiedt. De buitendeur is duidelijk breder dan die van zijn voorgangers. Wat de indeling betreft niets speciaals. Vooraan de draaibare cabinezetels, vierkante tafel en een L zitbank. Het keukenblok naast de buitendeur is uitgerust met twee kookvuren, spoelbak en een 80 l koelkast. Aan de linkerkant is een klapblad om het werkoppervlak te vergroten. In verhouding van de wagen is er een ruim bemeten douche met ernaast een opklapbaar wastafeltje, de wc, een venster voor de verluchting en afvoer van de vochtige lucht. Helemaal achteraan is de bekende uitvoering met 2 enkele bedden. Comfortabele matrassen zorgen voor een zalige nachtrust. Ze zijn respectievelijk 0,8 m breed en 1,96 m en 1,87 m lang. Onder de voeteinden zijn de kleerkast en een kast voor veel bagage. Iets minder gewoon voor een kampeerbus is het grote open gaand venster in het achterfront. De huidige generatie zwervers wordt groter en veel bewoners zullen beslist tevreden zijn met de 2,1 m stahoogte. Overal zijn LED lichten waarvan er zelfs oplichten bij middel van een bewegingsdetector. Met zijn uitgebreide uitrusting en de elektronische snufjes om veilig te rijden zal men ruim 100.000 euro op tafel moeten leggen. Wegens zijn gewicht moet men over een rijbewijs C beschikken.