Bekwame experts helpen met advies, actie en rapportages
De Caravaning Expert Association bestaat bijna precies een jaar. Een organisatie van betrokken experts en taxateurs die zich voornamelijk hebben gespecialiseerd in het beoordelen van claims, taxaties en gebrekkige documentatie voor stacaravans, caravans en tenten. De beroepsvereniging is op 8 november 2019 in Kassel opgericht onder leiding van Reinhard Audorf met zeven andere caravanspecialisten. Het operationele bedrijf begon in januari 2020. De vereniging heeft nu 60 speciaal opgeleide experts in heel Duitsland.
Reinhard Audorf was initiatiefnemer en ideeënbron voor de CGF (Caravaning Expert Association). Als onderdeel van een expertworkshop in 2019 groeide het idee om "een vereniging van caravaning-experts op te richten met mijn deskundige collega's Carsten Reese en Oliver Hallix."
Audorf, bekend in de caravanbranche, was meer dan 30 jaar verantwoordelijk voor service en klantenservice bij Hobby-Wohnwagenwerk. Nadat hij in 2019 met zijn welverdiende pensioen zou gaan, werd hij, net als vele anderen, gegrepen door de zogenaamde niet-pensionering.
Hij vertelt: “In mijn meer dan 30 jaar activiteit in de Hobby caravanfabriek en de CIVD (Caravaning Industry Association), is de opleiding en bijscholing van experts op het gebied van bewoonbare vrijetijdsvoertuigen altijd belangrijk voor mij geweest. Ook nu nog ben ik als hoofd van de CIVD technische commissie “Herstellingen en Expertise” (CIVD reparatiehandleiding) zeer actief in de branche.
Tijdens mijn actieve loopbaan heb ik een stage afgerond als expert en NLP trainer. In dit opzicht heb ik me tijdens mijn "pensionering" tot mijn doel gesteld om bekwame en bekwame experts voor de branche te vinden, zodat caravans en campers eindelijk competent kunnen worden beoordeeld. "
In november 2019 was het zover. De oprichtingsbijeenkomst vond plaats in Kassel en zeven oprichters bepaalden de doelen. De werkzaamheden zijn direct gestart en de vereniging is in januari 2020 begonnen met werken. Door de corona kon de specialistische opleiding voor de caravanbranche pas in de zomer van 2020 starten. Inmiddels heeft de vereniging al 60 speciaal opgeleide experts in heel Duitsland. Dit expertennetwerk voorziet klanten, fabrikanten, dealers, verzekeraars en advocaten van deskundig advies. De CGF is actief op het gebied van schade- en waardetaxaties en het bewaren van bewijsmateriaal. Naast deskundig advies verzorgt de vereniging ook deskundige opleidingen voor de recreatievoertuigenbranche. Haar experts geven lezingen voor TÜV, DEKRA, GTÜ, MAS, ZKF en voor bekende verzekeringsmaatschappijen en schadeorganisaties.
De vereniging heeft in zeer korte tijd erkenning gekregen in de hele branche en heeft bijvoorbeeld een waardebepaling voor het Hymer Museum in Bad Waldsee kunnen uitvoeren. In online workshops traint het CGF de experts op speciale gebieden, zoals vochtmetingen, reparatieprocedures en techniek.
Het kantoor in Wilhelmshaven wordt verzorgd door Oliver Hallix. Samen met zijn collega Sven Heinrich behartigt hij de belangen van de vereniging. Nicole Meixner treedt op als gedelegeerd bestuurder, die samen met seminarieleider Michael Meixner de trainingen organiseert en de administratie verzorgt. De functie van 1e voorzitter wordt ingenomen door Carsten Reese, 2e voorzitter is Oliver Hallix. Reinhard Audorf is erevoorzitter van de vereniging.
Op www.cgf-ev.de kunnen geïnteresseerden informatie vinden over een gratis eerste adviesgesprek, adviezen van deskundigen voor stacaravans en caravans en algemeen voertuigtechnisch advies in het caravangebied, evenals andere, meer gedetailleerde informatie.
Nieuwe- en tweedehandsverkoop voertuigen maakt valse start
De inschrijvingen van alle categorieën nieuwe voertuigen gaan voor de maand januari in het rood – ook die van de nieuwe motorfietsen (-33,1%), de enige categorie die vorig jaar wist stand te houden. Bij de tweedehandsvoertuigen scoren enkel de motorfietsen en zware vrachtwagens beter dan in de maand januari van vorig jaar. Opvallend is dat tweedehands personenwagens het sterkst dalen (-12,9 %). Toch kunnen we deze dalingen niet geheel toeschrijven aan de annulering van het Autosalon : de gevolgen daarvan moeten we op langere termijn evalueren. Een positieve noot tot slot is het aandeel van nieuwe personenwagens met CO2-uitstoot van minder dan 109 g/km: die overschrijden nu de helft van het aantal inschrijvingen (52,8 %), met dank aan het grote aantal hybride (voor het eerst meer dan 25 %) en het stijgende aantal elektrische wagens.
Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO, vat de situatie als volgt samen: “De inschrijvingen van nieuwe voertuigen zitten voor alle categorieën in het slop. Vooral nieuwe personenwagens (-26,5 %), nieuwe motorfietsen (-33,1 %) en nieuwe vrachtwagens van 3,5-12T (-39,5 %) krijgen klappen. In mindere mate zien we deze negatieve tendens ook bij de tweedehands voertuigen – met uitzondering van de motorfietsen (+8,1 %) en zware vrachtwagens (+3,8 %) die er wel op vooruit gaan. Corona bestendigt de onzekerheid in de markt, terwijl we de concrete impact van de annulering van het Autosalon pas over enkele maanden kunnen evalueren: heel wat nieuw aangekochte wagens in de salonperiode worden immers pas later geleverd en op dat moment komen ook extra wagens vrij voor de tweedehandsmarkt. Wel een positieve noot om te besluiten : er zijn nu meer dan de helft nieuwe wagens met een lage CO2-uitstoot ingeschreven dank zij een sterke toename van het aantal hybride (25,7 %) en elektrische wagens (2,8 %), die nu samen meer verkopen dan dieselwagens...”
Na de halfintegrale houdt Laika nu de integrale Ecovip boven de doopfont.
Vorige zomer lanceerde Laika met succes de halfintegrale Ecovip. De fabrikant vond het nu tijd om het gamma uit te breiden met een nieuwe reeks integrale de “Ecovip H”. Het eerste type dat we zagen was de H 3109. Opvallend bij deze kampeerauto is de 30 cm hoge dubbele bodem. Met deze uitgave benaderen we stilaan de topreeks Kreos. Daarmee vergroot hij het verschil met de instapmodellen van Kosmo.
Zoals alle wagens van Laika hebben deze nieuwelingen een Fiat Ducato als basisvoertuig. Achteraan heeft de Ecovip H 3109 een ruime garage en het dak ervan is gevormd door enkele bedden. Ze zijn respectievelijk 1,97 en 1,92 m lang en 0,82 m breed. Wil je toch wat dichter bij elkaar liggen kan je er één groot bed van maken. Meer naar voor is de in donker materiaal uitgevoerde compacte keuken. Er zijn 3 kookvuren een spoelbakje maar nogal weinig werkoppervlakte. Onderaan zijn 3 laden en voor een mooi effect heeft de bovenkast 2 glanzende witte deuren. De 140 l absorptie koelkast met automatische instelling van de energiebron bevindt zich tussen bed en keuken. Daar tegenover is de natte cel met een ruime afzonderlijke douchecel. Zo zijn we vooraan beland bij de comfortabele zitgroep met een lange zitbank tegen de wand. In de stuurcabine hangt het over bekende hefbed. Met haar 1,9 x 1,45 m grote matras is het breed genoeg om 2 zwervers een heerlijke nachtrust te bezorgen. In het woongedeelte moet men al meer dan 2,05 m lang zijn om niet te kunnen recht staan.
Zoals we gewoon zijn van de Italiaanse ontwerpers besteden ze veel aandacht om de interieurs chique in te richten. De vele rondingen aan het meubilair en de harmonische afwisseling van donker en lichte kleuren maken er een aangenaam verblijf van.
Frankia breidt zijn gamma uit met de 9 m lange luxe I 980 QDB. Fiat Ducato mocht het basisvoertuig leveren. Het heeft een tandems en mag 5,5 ton torsen, zeker niet mis voor een kampeerauto. Zulk een lange kampeerauto op 3 assen is niet nieuw de indeling is wel het bekijken waard. De ontwerpers plaatsten achteraan een 1,6 m breed eilandbed. Vooraan is een zitgroep zoals men soms in andere dure zwerfauto’s aantreft. Beide cabinezetels draaien naar de tafel toe die aan de wand hangt en het moet doen zonder poot. Een gelijkaardige cabinezetel staat aan de andere zijde van de tafel. Men kan de tafel uittrekken tot aan de tegenoverstaande comfortabele zitbank. In de zijwand is een vakje met stopcontacten voor zowel 230 als 12 Volt en een stopcontact voor geheugenkaarten. Dat biedt de I 890 QDB de mogelijkheid als bureelwagen te gebruiken.
Achteraan is het eilandbed elektrisch verstelbaar, het schuin opstaande hoofdeinde komt gelijktijdig vlak liggen voor de nacht indeling. Aan LED verlichting is er geen gebrek. Bij dag zorgen de brede ramen voor genoeg licht en ventilatie. Centraal staat een keuken om u tegen te zeggen, de tegenoverstaande badkamer met afzonderlijke douchecel is niet van luxe gespaard.
Eigen aan Frankia kampeerauto’s liggen tanks en techniek in de verwarmde dubbele bodem, een Alde vloeistof verwarming is verantwoordelijk voor de verwarming. Intussen kost de integrale 890 QDB al rond de 139.000 euro. Hebt je nog wat euro’s over kan je voor de Titan versie kiezen, zij is uitgerust met Litium batterijen, gelijkrichter en zonnepanelen, dat kost rond de 20.000 euro meer.
De Yukom 7.0
Van de grote super de luxe integrale 890 QDB stappen we over naar een kleiner nieuw type van Frankia, de buscamper Yukom 7.0 een grotere broeder van de Yukom 6.0. In tegenstelling tot de bekende Lounge versie met een lange sofa heeft de nieuweling vast gemonteerde enkele bedden. Ze zijn 1.95 m lang, daaronder bevind zich een 0.85 m hoge bergruimte. Voor de 7.0 werd beroep gedaan op een Mercedes Sprinter met achterwielaandrijving. Wie graag door de modder ploetert kan voor een 4 x 4 aandrijving kiezen, uiteraard kost dat iets meer. Met zijn 7 m lengte kunnen we niet meer zo direct spreken van een compacte zwerfauto. Het vertaalt zich echter in meer luxe en meer levensruimte in de buscamper. Hiermee kon Frankia vooraan en volwaardige zitgroep voor vier zwervers installeren. Bovendien is er nog een 1,2 m brede keuken en een redelijk grote badkamer.
Standaard wordt de Yukon 7.0 geleverd met een MTM van 3,5 ton. Het laadvermogen is dan zeer krap, beter is de wagen met een MTM van 4,1 ton te laten inschrijven. Dat vraagt wel een rijbewijs C voor de chauffeur
Nieuws uit het Trigano-huis: Challenger, het merk valt onder de Franse caravaning-groep en een zusterbedrijf van Eura Mobil, Forster en Karman Mobil, wil voet aan de grond krijgen in Duitsland en presenteert een (bijna) nieuw camperconcept. De Challenger Combo X 150 moet het beste van twee werelden combineren en even handig zijn als een bestelwagen en ruim als een kampeerauto.
De afmetingen spreken voor zich. Met 5,99 meter lang en 2,1 meter breed is de wagen gebouwd op de Fiat Ducato nauwelijks groter dan de verlengde Fiat met lange wielbasis, maar dankzij de rechte wanden en 2,75 meter hoog biedt hij bijna evenveel ruimte als een grote. De camperbus gaat de straat op voor een totaalprijs van rond de 60.000 euro.
Ruimte genoeg
Uitdager combineert de oorspronkelijke Fiat Ducato cabine met een speciale structuur van XPS elementen, die beter isoleren dan de gebruikelijke plaatmetalen structuur van een camperbus en is ook bestand tegen hagel. De truc om ruimte te winnen is echter gebaseerd op het hefbed van 1,4 bij 1,9 meter, dat tijdens het rijden over de tegenover elkaar liggende zitgroep onder het dak in de woonkamer zweeft. Dankzij het lichte en compacte aluminium frame verlaagt hij de stahoogte eronder nauwelijks; hij is elektrisch te verlagen naar de slaapstand. Als je hem halverwege vergrendelt, kun je de zitgroep eronder met zijn twee tegenover elkaar liggende langsbanken ook als bed gebruiken, dan vinden vier zwervers een slaapplaats aan boord.
Vier personen mogen tijdens het rijden in de Challenger X 150 reizen. De bestuurder en voorpassagier zitten op hun pilotenstoel, en twee andere stoelen in de rijrichting kunnen uit de twee banken worden neergeklapt. Ze zijn uitgerust met driepuntsgordels en verstelbare rugleuningen, zodat passagiers op de tweede rij comfortabel en veilig zijn. Ondenkbaar in Corona-tijden, maar zeker een stimulans om in de toekomst te kopen: als alle stoelen zijn inbegrepen, kan een heel handbalteam plaatsnemen rond de rechthoekige, uitklapbare tafel. Alleen de trainer hoeft buiten de deur te blijven of op het deksel van het cassettetoilet in de ruime badkamer achterin te gaan zitten.
Veel opbergruimte
In de natte cel zij strekt zich uit over de hele breedte van het voertuig biedt een slim geconstrueerde opklapbare wastafel ruimte, met de deur van de kast vooraan ingebouwd kan deze worden vergrendeld tijdens het douchen of gebruik van het toilet. Daartegenover staat nog een opbergkast die ook van buitenaf toegankelijk is, wat goed is voor het veilig vervoeren van campingtafels en stoelen, en een variabel rekkensysteem binnenin maakt het mogelijk om je aan te passen aan de meegenomen spullen.
De ruimte tot aan de zitgroep wordt gevuld door de kombuis met gasfornuis, spoelbak en een 134 liter koelkast. De deur is aan beide zijden scharnierend en opent naar behoefte naar links of rechts. Ook de toegangsdeur naar het woongedeelte is aangenaam: deze heeft niet alleen een diepe ingang, maar wordt samen met de deuren in de bestuurderscabine ook centraal via de radio vergrendeld. In ieder geval is de uitrusting van de Challenger X 150 niet slecht. In de “Opening Edition” die bij de marktintroductie wordt aangeboden, is er een panoramadak boven de bestuurdersstoelen, jaloezieën en horren op alle ramen en op de toegangsdeur, evenals een tv-voorbereiding met een stop. Het basisvoertuig krijgt onder meer airconditioning, lichtmetalen velgen en elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels.
Verhoogde veiligheid en gemak in pakketten
Extra's zoals een satelliet-tv-systeem of een luifel zijn niet af fabriek verkrijgbaar; de klant moet deze door de dealer laten installeren. Desalniettemin kan de combo worden geüpgraded met pakketten. In het automaatpakket, zo wordt al vermoed, zijn de ZF automaat met negen overbrengingsverhoudingen en de krachtige Fiat-motor met 160 pk (118 kW) inbegrepen, waarvoor nog eens 5000 euro verschuldigd is. De seriemodellen hebben de handgeschakelde zesversnellingsbak en de viercilinder dieselmotor met 140 pk (103 kW). De Connect-apparatuur brengt een DAB-radio met touchscreen en een handsfreefunctie aan boord, het veiligheidspakket breidt de uitrusting tenslotte met assistenten zoals antibotsingsbeveiliging, licht- en regensensoren, automatisch grootlicht, verkeersbordherkenning en de assistent dodehoekbewaking en rijstrookwissel voor.
Wie zijn fiets op vakantie wil meenemen, moet ook naar de dealer gaan. Door het ontbreken van een achtergarage kunnen de fietsen alleen vervoerd worden op een bagagedrager aan de achterwand. Dat was al het geval bij een soortgelijk concept dat nu zo'n 20 jaar oud is. Er is waarschijnlijk geen reden om te vrezen dat de meer complexe structuur van de Combo X 150 te lijden heeft onder het binnendringen van water. De combo zou de verkoop behoorlijk moeten stimuleren. Geïnteresseerden moeten nog geduld hebben. De marktintroductie vindt pas in de herfst plaats.
Challenger verrast vaker met afwijkende indelingen en bijzondere oplossingen. Nu hebben ze opnieuw een afwijkende kampeerauto. Een hele nieuwe camperbus eigenlijk. Want deze combinatie van buscamper en halfintegraal is toch weer net even anders. Anders dan de smallehalfintegralen van de concurrentie. De Combo X 150 combineert de compacte buitenmaten van de buscamper met het ruime interieur van de halfintegraal.
Erwin Hymer Group: twee jaar succesvol sinds de overname door THOR Industries.
THOR-integratie op de goede weg zij het met vertragingen als gevolg van de pandemie. Vooral compacte zwerfauto’s en stadsvoertuigen zijn allemaal razend populair. Implementatie van grotere projecten gepland na de pandemie Bad Waldsee
2020 was een recordjaar voor de camperbranche. In het eerste volledige kalenderjaar sinds de Erwin Hymer Group precies twee jaar geleden door THOR Industries werd overgenomen, werden in Europa meer vrijetijdsvoertuigen verkocht dan ooit tevoren. De stijging is grotendeels afkomstig van kampeerauto’s. Terwijl de verkooprecords in met name Duitsland voortduren, verlopen de projecten voor integratie in THOR Industries vanwege de pandemie langzamer dan oorspronkelijk gepland. Hoewel het eerste volledige kalenderjaar in het THOR Industries-netwerk een recordjaar bleek te zijn voor de Erwin Hymer Group, vertraagde de pandemie het integratieproces. Ook de camperindustrie in de VS kan terugkijken op een succesvol 2020. Bob Martin, CEO van THOR Industries: "Het overwinnen van de Lock downs en het onderhouden van toeleveringsketens heeft alle capaciteiten van ons bedrijf ingenomen, waardoor grotere gezamenlijke projecten vanwege Corona zijn uitgesteld." Bovendien zijn reizen tussen de VS en Duitsland praktisch niet meer sinds maart 2020 mogelijk. Noodzakelijke processen voor onderdelen van de beursgenoteerde onderneming kregen dan ook hoge prioriteit.
Met veel autonomie vanwege de pandemie
Twee jaar na de overname door THOR Industries verhuist ook Martin Brandt, voorzitter van de Raad van Bestuur.
Volgens de Erwin Hymer Group, een positieve conclusie: "De manier waarop we de pandemie tot nu toe hebben doorstaan, laat zien dat THOR Industries en de Erwin Hymer Group uit hetzelfde laken zijn gesneden. Een nieuwe holding geeft de merken alle ruimte om zich te ontwikkelen en te ontwikkelen. Implementatie van eigen ideeën. Hiermee dragen we de verschillende omstandigheden in de respectievelijke. Marktenrekening, waar de lock down soms heel anders werd afgehandeld.
Na twee jaar bij THOR Industries staat de Erwin Hymer Group sterker dan ooit tevoren en heeft het personeelsbestand zelfs aanzienlijk uitgebreid. De beslissing in het voordeel van THOR was perfect, ze hebben bewezen de ideale partner te zijn. "
Na de pandemie: focus op toekomstige problemen
Voor de tijd na de pandemie verwacht de Erwin Hymer Group synergiën van de overname zullen meer opvallen door THOR Industries. Met Josef Hjelmaker heeft THOR een nieuw lid binnen.
Benoem het bestuur, dat uitsluitend verantwoordelijk is voor innovaties. Bob Martin: “Toekomstige problemen zoals autonoom rijden, alternatieve aandrijvingen en netwerkreizen moeten wereldwijd worden ontwikkeld en geïmplementeerd aan beide zijden van de Atlantische Oceaan. Ook bij inkoop werken we verder aan synergiën evenals in productontwikkeling.
Ook grotere projecten zoals de introductie van Europese modellen op de Amerikaanse markt of marketing de legendarische Airstream-caravans in Europa moesten vanwege de pandemie worden uitgesteld.
Martin Brandt: “Voor de uitvoering van complexe projecten in werkgroepen of workshops zijn interpersoonlijk contact en het overwinnen van de tijdsverschillen noodzakelijk. Dit is alleen mogelijk als we weer kunnen reizen. We zijn ervan overtuigd dat we hiervoor ideaal gepositioneerd zijn om de huidige hausse in onze branche voort te zetten en van caravaning een duurzame toekomst te bieden. "
Europees recordjaar met kampeerauto’s als aanjager voor de sterke vraag.
Erwin profiteerde in het eerste volledige kalenderjaar na de overname door THOR Industries
Hymer Group gaat ervan uit dat vrijetijdsvoertuigen in 2020 een ware rage zullen zijn in West-Europa. Met ongeveer 230.000 voertuigen behaalden in 2019 het zeer goede resultaat van de totale markt met nog eens 10,8 procent dat zal worden overschreden. Terwijl de aanmeldingen voor caravans iets lager waren, veroorzaakten kampeerauto’s voor de piek. De gemotoriseerde recreatievoertuigen konden hun verkopen in Europa zien stijgen met ongeveer 20 procent. De resultaten voor het campersegment zijn zelfs nog indrukwekkender: bijna 65.000 klanten en ruim 45 procent meer dan in het voorgaande jaar besloten in 2020 voor een voertuig in deze categorie.
Martin Brandt: “Compacte voertuigen worden steeds populairder. Hun geschiktheid voor de spontane reis zowel in het weekend als voor de jaarlijkse vakantie combineren steeds meer mensen met een gebruik in het dagelijkse autoleven. ”Elke derde klant van een kampeerauto kiest nu voor een camperbus. Voor deze voertuigen, ongeveer vijf meter lang en twee meter hoog, wordt gemakkelijker een parkeergarage gevonden.In 2019 richtte EHG zijn nieuwe merk Crosscamp op, speciaal voor dit segment.
Groei vooral in Duitsland
De piek voor vrijetijdsvoertuigen in Duitsland was bijzonder indrukwekkend. De goedkeuringen stegen met in totaal 32,5 procent tot ongeveer 107.000 eenheden. In dit land is de trend naar de Camperbusjes nog duidelijker dan op de algemene Europese markt. Hun toename werd vergeleken met die van vorig jaar dat was zelfs 64 procent, wat overeenkomt met ruim 37.000 voertuigen. Een nog betere prestatie toonde de camperbussen, die hun verkoop bijna verdubbelden en nu bijna een derde van alle nieuw geregistreerde kampeerauto’s in Duitsland uit maken.
Crosscamp: Met het merk Crosscamp richt Dethleffs zich tot de jonge, campingbewuste doelgroep. De compacte campers uit de Allgäu combineren alledaagse geschiktheid met het verlangen naar spontane avonturen. De Crosscamp Lite wordt gelanceerd als een doorontwikkeling van de Crosscamp Flex. Op basis van Opel en Toyota biedt het voertuig een ideale combinatie van het dagelijkse leven en kamperen. Dankzij de compacte lengte van 4,95 meter en een hoogte van 1,99 meter zijn ook stedelijke ondergrondse garages en parkeerplaatsen geen probleem. Met het kantelbare panoramadak, draaibare voorstoelen, een liggedeelte over de volledige breedte van het voertuig en een uittrekbaar gasfornuis achterin, biedt de Crosscamp Lite een volledige stedelijke camperuitrusting voor maximaal vier personen. Zijn concept laat bijna onbeperkt gebruik toe als een alledaags voertuig, op verplaatsingen of voor spontane verplaatsingen na het werk.
Nieuw jaar, nieuwe highlights bij HYMER! En we beginnen het jaar 2021 met twee innovaties: de HYMER ML-T 570 CrossOver en de HYMER Grand Canyon S CrossOver. Ervaar zelfvoorzienend reizen met het hoogste niveau van comfort en een stoere uitstraling. Voor iedereen die op zoek is naar onafhankelijkheid en vrijheid!
Wooncomfort en zelfvoorzienend
Het editiemodel ML-T 570 CrossOver sluit geen compromissen inzake comfort, hoewel het voertuig geschikt is voor alle terreinen. Het biedt niet alleen zelfredzaamheid gedurende 10 dagen, maar ook een uitstekend wooncomfort. De opvallende tweekleurige exterieurlak in zwartgrijs en kristalzilver heeft een glanzende afwerking. Begin uw volgende avontuur met de HYMER ML-T 570 CrossOver.
HYMER ML-T CrossOver
HYMER Grand Canyon S CrossOver
Het editiemodel Grand Canyon S CrossOver is de perfecte metgezel voor een reis naar het onbekende. De combinatie van een hoge ligging, offroad-banden en vierwielaandrijving stelt geen grenzen aan de volgende bestemming. Dankzij een uitgebreide standaarduitrusting, waaronder een zonnepaneel, is zelfvoorzienend kamperen het hele jaar door mogelijk tot wel 10 dagen.
Het interieur van de CrossOver modellen
Niet alleen van buiten een plaatje
De donkergrijze bovenkasten in de nieuwe CrossOver zien er stoer uit en creëren veel ruimte. Het kleurconcept wordt compleet gemaakt door het nieuwe grijze tafel- en aanrechtdecor en de originele Mercedes-Benz stoelen. De opbergnetten onder de bovenkasten bieden veilige opbergruimte voor kleine voorwerpen.
Dankzij de dieselverwarming heeft u geen omvangrijke gasflessen nodig, zodat u de grote gaskast als extra opbergruimte kunt gebruiken.
Sinds we niet meer op restaurant kunnen en zelfs niet naar het buitenland staat de kampeerauto daar stilletjes in de garage, misschien ergens op een parking of langs de straat.
Door de Corona pandemie zijn veel restaurants gesloten. Bij een aantal kan je echter een kant en klare maaltijd afhalen. Voor zwerfautomobilisten kan het nog beter. In plaats van een maaltijd af te halen kan je het ter plaatse op smullen. Mits afspraak mag je op de restaurant parking komen staan. De maaltijd wordt dan kant en klaar aan uw deur afgegeven. Het wordt een leuke avond, niets is gezelliger dan in je eigen woonkamer op wielen te genieten van lekker eten en een drankje.
Hoe beginnen?
Surf naar campermeal.be
Reserveer bij het deelnemend restaurant en meld dat je met een kampeerauto komt. Schrik niet er is een ruime keuze.
Parkeer op de parking van het restaurant of in de buurt. Bestel je maaltijd.
Smakelijk. Het een wordt gebracht aan je kampeerauto.
Achteraf heeft de kampeerauto nog eens wat kunnen rijden, een noodzaak om batterijen bij te laden en de motor eens warm te laten draaien.
G + S, De matrasmakers starten in februari 2021 met een grote speciale campagne.
Speciale aanbieding "20 procent korting op alle matrassen" in februari en maart 2021.
Matrassen die elk precies passen in verschillende kwaliteiten
Inrijservice: rijd eerste poort, selecteer en rijd verder binnen een paar uur verder
G + S pandemie regeling: vroeg genoeg boeken
"De matrasmakers" beginnen het nieuwe jaar met een aantrekkelijke aanbieding. In februari en maart 2021 kunnen eigenaren van kampeerauto’s en caravans met 20 procent korting hun matrassen binnen enkele uren laten verwisselen. Vanwege de pandemie kunnen klanten boeken tijdens de promotieperiode en hun bestelling direct na de blokkering ophalen. Nieuwe matrassen zijn verkrijgbaar in verschillende beddengoedkwaliteiten, in elke vorm en ondersteunen optimale hygiënische normen en, afhankelijk van het ontwerp, gezondheid, welzijn en de regeneratie van het lichaam en het immuunsysteem. Niet voor niets zegt reclame (niet alleen) dat “gezonde slaap zo belangrijk is”.
"Gezonde slaap is zo belangrijk", klinkt het tijdens de commercials uit de radio, gecombineerd met een medicijnaanbeveling. Maar het werkt ook zonder medicatie. Met de keuze voor een optimale matras. Met hun jarenlange ervaring in de productie van matrassen op maat is “Die Polstermacher” het perfecte adres.
In februari en maart 2021 is er een aantrekkelijke speciale aanbieding: er is 20 procent korting op alle matrassen in Enkenbach-Alsenborn. Tufan Sahin, hoofd van het G + S Customer Center, heeft het onderwerp behandeld. “Slaap is essentieel voor lichaam en geest. De stofwisseling en het immuunsysteem herstellen zich tijdens de slaap en de hersenen verwerken de indrukken van de dag. Zo draagt slaap bij aan gezondheid en welzijn. Met onze matrassen, met individueel verschillende kwaliteit en afgestemd op het voertuig, bieden we de optimale omstandigheden voor een gezonde slaap. En na een paar jaar gebruik met oude matrassen, mag het punt van hygiëne niet worden onderschat ”.
Een matraswissel is ook een optie voor nieuwe voertuigen. De uniforme matrasuitrusting van een nieuw voertuig voldoet niet noodzakelijkerwijs aan de behoeften van de eigenaar. Afhankelijk van uw slaapgewoonten, uw lichaamsgewicht of uw gezondheidstoestand is de kwaliteit van de matras een doorslaggevende factor om u absoluut comfortabel te voelen in uw kampeerauto of caravan. Omdat bekend is dat het slaapgedeelte in het recreatievoertuig de belangrijkste functionele ruimte is.
En zo vervolgt Tufan Sahin: “Wij bieden bijvoorbeeld hoogwaardige 7-zone kubusschuimmatrassen met geheugeneffect die zich optimaal aanpassen aan de individuele lichaamscontouren en passen bij de kwaliteit van uitgebreide plaatsystemen. Afhankelijk van het individuele "volumegewicht" van het schuim, beantwoorden de hoogwaardige koudschuimmatrassen op dezelfde manier ook optimaal aan de wensen van de klant ”.
Over het algemeen is de klantenservice van G + S uitzonderlijk en voorbeeldig. Beddeskundigen geven gedetailleerd en competent advies. Er is ook een soort "drive-in service". De klant komt aanrijden, krijgt advies, maakt een keuze en binnen enkele uren wordt de matras in de gewenste kwaliteit en op maat in het voertuig geplaatst.
Naast de matrassenactie bieden de stoffeerders ook hoogwaardige toppers aan. Deze verhogen het ligcomfort, vooral bij kampeerbussen, waarvan de matrasconstructie grotendeels overeenkomt met een matraspuzzel en een gelijkmatige waterpas mogelijk maakt met een topper.
Vanaf 1.2. tot 31 maart 2021 staat het G + S-team van experts na voorafgaande telefonische afspraak klaar in het G + S Customer Center om klanten competent advies te geven over matrasaankopen. Vanwege de pandemie kunnen klanten tijdens de actieperiode boeken en, conform het hygiëneconcept, langskomen om het uit te voeren. Indien u te maken heeft met een regionale regeling waardoor u niet binnen de actieperiode een afspraak kunt maken, is het mogelijk om na overleg en bindende boeking een alternatieve datum af te spreken voor de uitvoering na de lockdown.
Meer info:
G + S Sitz + Polstermöbel GmbH Hainweg 4 67677 Enkenbach-Alsenborn 06701/205 26-0
BOB-campagne: ondanks corona 110.000 bestuurders gecontroleerd op alcohol achter het stuur 2,2% van de bestuurders blies positief
Ondanks de coronamaatregelen heeft de politie tijdens de BOB-campagne deze winter bijna 110.000 bestuurders een blaastest laten ondergaan. Hoewel de overgrote meerderheid van de bestuurders goed beseft dat drinken en rijden absoluut niet kan, blies 2,2 % van alle bestuurders toch nog positief. Het overgrote deel van de controles gebeurde overdag, aangezien er een avondklok van kracht was in heel het land. Toch bliezen nog 779 bestuurders positief tijdens de nacht, ofwel gemiddeld 18 bestuurders per nacht tijdens deze campagne. Deze resultaten tonen aan dat het nodig is en blijft om onder alle omstandigheden te controleren op alcohol achter het stuur.
Algemene resultaten Ondanks alle gezondheidsmaatregelen en het feit dat al die coronamaatregelen moeten gehandhaafd worden, heeft de federale en de lokale politie de voorbije 6 weken tijdens de BOB-campagne toch bijna 110.000 bestuurders gecontroleerd op alcohol achter het stuur. Dat zijn ruim 2600 controles die elke dag gebeurden. Het is door de bijzondere omstandigheden van dit jaar onzinnig om dit cijfer te vergelijken met de situatie van de voorbije jaren.
Op 109.932 uitgevoerde testen bleek een zeer kleine groep positief te blazen. 2458 bestuurders ofwel 2,2% van alle bestuurders blies positief. De overgrote meerderheid van die groep had wel meer dan 0,8 ‰ in zijn bloed.
Aantal uitgevoerde testen Aantal positieve testen (tussen 0,5 en 0,8 ‰) Aantal positieve testen (> 0,8 ‰) % Totaal aantal positieve testen % 2020-2021 109.932 739 0,6 1719 1,6 2458 2,2
Tijdens de nacht nog altijd meer bestuurders onder invloed 90% van alle controles deze winter gebeurde overdag. Dat is logisch aangezien een avondklok van kracht was. Overdag op weekdagen liep 1,5 % van de bestuurders tegen de lamp. Op weekenddagen was dat 2%.
Ondanks de avondklok waren er ook nog steeds bestuurders die ’s nachts onder invloed van alcohol op onze wegen rondreden. Het percentage positieve bestuurders tijdens de nachten, lag tijdens deze BOB-campagne nog altijd 3 à 4 keer hoger dan overdag. Op weeknachten gaat het over 8% van de gecontroleerde bestuurders die positief blees, tijdens weekendnachten over 7%. In totaal waren er 779 die ’s nachts gepakt werden met te veel alcohol achter het stuur. Dat zijn gemiddeld 18 chauffeurs tijdens elke nacht van de BOB-campagne.
Weekdagen Weekend Dag Nacht Dag Nacht Aantal uitgevoerde testen 50462 3099 49233 7138 Aantal positieve testen 1,5% 8% 2% 7%
Conclusie In moeilijke omstandigheden heeft de politie deze winter toch in heel het land alcoholcontroles gedaan. Dat blijft absoluut noodzakelijk, want zelfs in deze vreemde tijden blijft een kleine groep bestuurders zeer hardleers als het gaat over de combinatie alcohol drinken en rijden. Opvallend is dat zelfs in een periode waarin een avondklok van kracht is, er elke nacht in ons land toch nog 18 bestuurders betrapt worden wanneer ze onder invloed van alcohol rondrijden. Dat is het beste bewijs dat het nodig is om op elk moment en onder alle omstandigheden te blijven controleren op alcohol achter het stuur.
Martin Lohmann presenteert de eerste resultaten van de huidige reisanalyse op de openingspersconferentie van CMT digital in Stuttgart
Een jaar zonder CMT? Ondenkbaar! Ook met het oog op de innovaties en onderzoeksresultaten die daar worden gepresenteerd. Hoewel de CMTdigital niet te vergelijken is met een gewone CMT, blijft één constante: het idee van de reisanalyse van de Research Association for Holidays and Travel (FUR) aan het begin van het jaar. Prof.Martin Lohmann, wetenschappelijk adviseur van de FUR, heeft een eerste voorlopige balans voor toerisme in 2020 opgesteld voor de CMT en presenteert de toeristische trends van het nieuwe jaar exclusief in Stuttgart.
"De inzinking van het wereldwijde toerisme was dramatisch", legt Lohmann de situatie vorig jaar uit. Het internationale toerisme is in 2020 met ongeveer 72 procent afgenomen ten opzichte van 2019. Wereldwijd zal het aantal aankomsten van internationale gasten naar verwachting ongeveer 400 miljoen bedragen, na 1,46 miljard in 2019 [bron: UNWTO, schatting FUR]. "Dit betekent dat het internationale toerisme zich ongeveer op het niveau van 1989 bevindt." De achtergrond van deze ontwikkeling is duidelijk te wijten aan de snelle verspreiding van het SARS-CoV-2 coronavirus en de ziekte COVID-19 die het veroorzaakt. Door de maatregelen die werden genomen om het virus in te dammen, "kwam het grensoverschrijdende vakantietoerisme tijdelijk vrijwel stil te liggen". Volgens Lohmann is het aantal overnachtingen in Duitsland in de eerste elf maanden van het jaar met 36 procent gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar [bron: Federal Statistical Office, 2021]. Voor 2020 kan men in Duitsland ongeveer 299 miljoen overnachtingen verwachten, in 2019 was dat 496 miljoen.
2020: De vraag stortte in alle segmenten in
Volgens de voorlopige gegevens op basis van de online reisanalyse, verwacht FUR dat de Duitse vakantiereizen in 2020 laag zullen zijn met een volume van ongeveer 43 miljoen vakantiereizen (een daling van 40 procent ten opzichte van het voorgaande jaar). Het verwachte aantal korte vakantiereizen (duur twee tot vier dagen) is 37 miljoen (min 60 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Alle segmenten van de toeristenindustrie, d.w.z. hotel, gastronomie, transportbedrijven, touroperators en agentschappen, worden zwaar getroffen.
Volgens Lohmann laten de indicatoren voor de toeristische vraag in 2021 een positieve uitgangspositie zien. Veel Duitsers verwachtten dat de algemene economische ontwikkeling zou verslechteren, maar de meesten van hen zien stabiele omstandigheden met betrekking tot hun eigen persoonlijke economische situatie: 17 procent (vorig jaar 22 procent) verwacht dat hun persoonlijke economische situatie in een jaar tijd verbeterd zal zijn; 25 procent (vorig jaar 22 procent) vreest een verslechtering. De overige 57 procent ziet geen verandering. De individuele economische situatie, die over het algemeen als stabiel wordt beschouwd, is een belangrijke voorwaarde voor vakantietoerisme in 2021. Vier op de vijf Duitsers (80 procent) had al nagedacht over vakantiereizen in 2021. Of iemand daadwerkelijk op reis gaat, is dan een kwestie van bekwaamheid (tijd en geld?) En bereidheid (verlangen naar vakantie?). Het verlangen naar vakantie is licht gedaald met 51 procent (vorig jaar 57 procent), de factoren tijd (66 procent) en geld (62 procent) om te reizen zijn naar schatting even goedkoop als in het voorgaande jaar. "Al met al drukken deze resultaten een verrassend positieve vakantiestemming uit", zegt Lohmann, "wat wijst op goede startomstandigheden aan de vraagzijde. Voor de meeste Duitsers waren en blijven vakantiereizen een onmisbaar onderdeel van hun levenskwaliteit. "
Vakantiestemming voor 2021 verrassend positief
De basisvoorkeuren van vakantiegangers, bijvoorbeeld de voorkeur voor soorten bestemmingen zoals strand- of bergbestemmingen of voor soorten reizen, zijn niet veranderd. Of en hoe u reist, hangt in wezen af van de mogelijkheden die zich voordoen tegen de achtergrond van de maatregelen tegen de coronapandemie. Om deze reden zal het totaalbeeld waarschijnlijk aanzienlijk verschillen van de norm van het afgelopen decennium in 2021. Nieuwe (oude) vrijheden zouden snel leiden tot een terugkeer naar eerdere reispatronen, maar "op zijn vroegst in de tweede helft van 2021 en ook niet in alle segmenten". Al met al kan voor 2021 een afname van de toeristenvraag worden verwacht ten opzichte van 2019 Vooral vanwege de beperkingen in verband met het in bedwang houden van het coronavirus, in sommige gevallen om economische redenen of omdat de reislust verloren is gegaan.
De verwachte beperkingen kwamen tot uiting in de plannen van de respondenten. Zo zouden vliegreizen en verre reizen in 2021 minder vaak worden overwogen dan vóór de pandemie. In plaats daarvan liggen dit jaar (weer) meer populaire bestemmingen in de buurt, die bij voorkeur met de auto en zo individueel mogelijk te bereiken zijn zonder al te dicht bij andere mensen te zijn. Een kampeervakantie zou onder deze omstandigheden nieuwe vrienden maken. Deze bijzondere situatie is geen probleem voor de multi-optionele vakantiegangers, zij zullen blij zijn met de beschikbare aanbiedingen.
Onduidelijkheden, onzekerheden en zorgen in de huidige situatie leidden tot wachten bij het plannen en boeken van een reis. De behoefte aan informatie is groot en klanten verwachten flexibiliteit en goodwill van de aanbieders. Ook de veiligheidseisen op reis zijn hoog: bijvoorbeeld weinig contacten, coronaspecifieke hygiënemaatregelen. "Tegelijkertijd mag het vakantieplezier onder deze omstandigheden niet in het gedrang komen, een evenwichtsoefening voor sommige aanbieders", stelt Lohmann.
Ouders van Verongelukte Kinderen en Vias geven sleutelhangers aan chauffeurs die wel drinken
Op die sleutelhangers staat de naam van een overleden kind
Chauffeurs die drinken en rijden krijgen vanaf dit weekend ook een sleutelhanger. Eén met de naam van een overleden kind. Deze nieuwe campagne is een initiatief van Ouders van Verongelukte kinderen en wordt ondersteund door Vias institute. Beide organisaties willen blijven waarschuwen voor de gevolgen van alcohol achter het stuur. Campagnefilms met getuigenissen van ouders van een verongelukt kind en een film opgenomen tijdens een alcoholcontrole ondersteunen de boodschap. Gemiddeld heeft een bestuurder die betrokken is in een letselongeval met alcohol 1,7 ‰ in zijn bloed. Toch gebeurt er in ons land ook nog elke dag een ongeval waarbij de bestuurder minder dan 0,8 ‰ alcohol in zijn bloed had.
De sleutelhanger die je niet wil krijgen De Bobcampagne bestaat 25 jaar. Toch blijft de Belg drinken én rijden. De organisatie Ouders van Verongelukte Kinderen lanceert daarom met de steun van Vias institute een opmerkelijke campagne: naast de bekende Bob-sleutelhanger voor verantwoordelijke chauffeurs zal de politie ook sleutelhangers uitdelen aan chauffeurs die wél onder invloed reden.
Geen Bob-sleutelhangers uiteraard, maar sleutelhangers met de namen van kinderen die slachtoffer werden van een bestuurder die reed onder invloed: Axelle, Corwin, Nathan, Laetitia… De confronterende ‘niet-Bobsleutelhangers’ hebben hetzelfde typische lettertype en dezelfde gele kleur van het iconische Bob-logo. OVK en Vias hopen dat ze langer zullen blijven hangen dan de boete of het rijverbod.
8 pakkende verhalen van overleden slachtoffers Tijdens het ‘weekend zonder alcohol’ dat morgen start, overhandigt de politie tijdens alcoholcontroles in het hele land sleutelhangers met de namen van acht verschillende jonge verkeersslachtoffers aan positief blazende bestuurders. De overtreders krijgen daarbij het verhaal achter elke naam.
Zo was het jongste slachtoffer, Axelle, maar 3,5 jaar toen ze samen met haar mama op het voetpad werd aangereden door een dronken chauffeur. Op de website www.nonbob.be ontdek je alle verhalen van de acht jonge slachtoffers, verteld door de ouders en grootouders.
De verhalen van de nabestaanden van de acht slachtoffers zijn stuk voor stuk hartverscheurend. Helaas vallen er in werkelijkheid nog veel meer dan deze acht jonge levens te betreuren.
Sleutelhanger inruilen voor sensibiliseringscursus Betrapte bestuurders kunnen hun sleutelhanger nadien omruilen via de site voor een online sensibiliseringscursus bij Vias. Tijdens die cursus wordt dieper ingegaan op de gevolgen van alcohol op het rijgedrag.
Gemiddeld promillage bij ongeval met bestuurder onder invloed: 1,7 promille De laatste 10 jaar daalde het aantal letselongevallen waarbij een bestuurder te veel gedronken had met ongeveer 20%. Toch gebeurden in 2019 nog 4.106 ongevallen waarbij een bestuurder onder invloed was. Het gemiddelde promillage van de bestuurder in zo’n ongeval bedraagt 1,7 ‰ promille! Niet in alle ongevallen heeft de bestuurder zoveel gedronken. Soms heeft een bestuurder ‘maar’ enkele glazen te veel op. De gevolgen kunnen evenzeer desastreus zijn. Zo gebeurt er nog elke dag in ons land een ongeval met een dode of gewonde waarbij de bestuurder niet meer dan 0,8 ‰ alcohol in zijn bloed heeft. In 2019 waren er zo 375 letselongevallen. Zowel de jaarlijkse Bob-campagnes als deze nieuwe ‘niet-Bobcampagne’ blijven dus absoluut noodzakelijk om iedereen te overtuigen om niet te drinken als je met de wagen gaat rijden.
Pakkende campagnefilms Om deze campagne te ondersteunen zijn er verschillende pakkende campagnevideo’s gemaakt. Zo zijn er de getuigenissen van de ouders van Axelle en Corwin. Ze vertellen hoe hun kind om het leven is gekomen. De sleutelhangers voor niet-Bobs werden in een eerste fase op een aantal locaties al uitgedeeld tijdens de kerstvakantie. Tijdens die eerste controles werd ook een film gemaakt die de impact op de betrapte bestuurders goed weergeeft. Download al het beeldmateriaal via deze link: https://www.dropbox.com/sh/erlfzkix57svu4d/AACFZDLBC6IsLliapamG2Snfa?dl=0
De LMC Vivo 580 D vinden we in de middenklasse en heeft een opmerkelijke indeling.
Een caravan met kopkeuken en achteraan een badkamer over heel de breedte van het interieur vinden we niet bij alle merken. Daar tussen zien we een Frans-bed en een knappe keuken. Met zijn panorama venster en de centrale zitgroep geeft hij een ruime indruk.
Langs buiten.
De Vivo 580 D heeft buitenbeplating in gladde aluminium al is het wel een optie. Vooraan heeft hij een groot getint venster dat tot in het dak doorloopt en zeker een blikvanger is. Het afgeronde voorfront met brede handgrepen in uit polyester. Achteraan zijn in de bumper moderne lichten geïntegreerd. Wegens de ongewone indeling staat de buitendeur ver naar voor. In de disselkoffer is voldoende plaats voor 2 gasflessen en “allerlei”
Interieur
Het meubilair in licht houtdecor geeft een huislijk gevoel. Voor de opvallende bovenkasten heeft men gebogen witte deurtjes genomen met een houtdecor band plus bijpassende chroomprofielen. Kussens vormen een harmonisch geheel met het meubilair. Zoals we gewoon zijn van LMC zit het meubilair stevig in mekaar en is keurig afgewerkt. Om de inhoud van de zitbanken te bereiken hoeft men niet eerst een kussengevecht te leveren. Nu we ons bij de zitgroep bevinden ontdekken we dat we eens op de comfortabele zitbanken vertoeven het tafelblad niet verschuifbaar is. Niet zo leuk bij het eten. Ook van en op de zitbanken geraken zou beter kunnen met een verschuifbaar tafelblad. Aan de vlakbij staande keuken is het leuk werken voor de kok van dienst. Drie kookvuren en afwasbakje zijn afdekbaar met de bekende donkere platen. Link en rechts is voldoende werkblad voorzien en een koffiezet machine misstaat er niet. Onderaan zijn drie brede laden en een kast, een 142 l Thetford koelkast met fout draaiende deur vult het vak tussen keuken en zitgroep op. Wandelen we naar achter komen we eerst bij het Frans-bed terecht dat voor de meeste reizigers lang genoeg is maar 1.36 m breed is nogal aan de smalle kant voor een bezadigd koppel. De opsmukkast aan de andere zijde is daar gedeeltelijk verantwoordelijk voor. Zo komen we helemaal achteraan in de badkamer waar we “u” tegen mogen zeggen. Direct bij de deur staat het wc, geen gebrek aan plaats links en rechts en zelfs lange benen hebben geen plaats te kort. In de sierlijk gebogen wastafel is een RVS waskommetje met onderaan kasten en boven hebben ze deurspiegels. Vervolgens is er een ruime douchecel. Hier en daar vinden we stopcontacten en verschuifbare lichten als ook een rookmelder en slierten onrechtstreekse verlichting.
De LMC Vivo 580 D is een keurig afgewerkte caravan. Een koppel kan genieten van de ruimte vooral badkamer en keuken scoren hoog. Voor de knap uitziende zitgroep zal de fabrikant uit Sassenberg iets anders moeten vinden voor het vaste tafelblad.