Op het stuk zeedijk tussen het Hotel Grand Bellevue en de Logierlaan, werd op 23 maart 2004 een kunstwerk van Wim Delvoye geplaatst.
Het is een bijna exacte kopie van de CATERPILLAR #5 die op ground zero stond in New York (VS). Die diende op zijn beurt als voorbeeld voor het kleinere kunstwerk dat tijdens 2003BEAUFORT op de zeedijk van Middelkerke stond. Het werk combineert een rupsbandtractor met een gotische kerk, een verrassende combinatie. Volgens Delvoye is het een evenwichtsoefening tussen de realiteit van het moment en de verheerlijking van het verleden.
Het werk is 9,3 meter lang, 3,2 meter breed, 4,3 meter hoog en het kunstwerk weegt 4,5 ton. Het is uitgevoerd in cortenstaal. Dat is een metaallegering, bestaande uit ijzer waaraan koper, fosfor, silicium, nikkel en chroom toegevoegd zijn. De roestkleurige oxidehuid schermt het dieperliggende materiaal af van zuurstof, waardoor de oxidatie sterk vertraagt, hoewel in holten die vol staan met water de corrosie zich voortzet.
De roest druipt wel van de kraan en de dijktegels er rond hebben zich ondertussen ook roestgekleurd.
Wie is de kunstenaar?
Delvoye is een West-Vlaming uit Wervik die geboren werd in 1965. Hij ontwerpt de werken maar maakt ze niet zelf. Hij besteedt ze uit aan ambachtslui.
Hij exposeerde op Documenta IX (1992) in Kassel. Hij beschouwt zichzelf als een artistiek ingenieur manager, bedenker en ontwikkelaar van concepten. Sommigen noemen hem een kunstenaar van het immorele. Wim Delvoye werd wereldberoemd met zijn Cloaca of strontmachine, maar ook zijn betonmolens in hout, getatoeëerde varkens, Cement Truck, strontvloeren (Mosaics), vleesvloeren (Marble Floors), fotos met bergen (Mountains) en radiografische fotos (X-Rays) veroverden de aandacht van een heel fanatiek publiek.
Velen onder u zullen zich afvragen wat een grijpkraan staat te doen op de zeedijk? Daarom moet u weten dat het kunstwerk bedoeld werd als hommage aan de bouwers van de zeewering.
Het werk is eigendom van het Vlaams Gewest en wordt beheerd door het Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust van het Vlaams ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken (domein MOW). En juist die dienst heeft de beveiliging van de kust tegen de zee, de stormvloeden en de overstromingen onder zijn bevoegdheid.
Het werd na afloop van de kust- en kunstmanifestatie 2003BEAUFORT aangekocht.
Op 18 juni 2007 werd het stalen kunstwerk Caterpillar 5bis. in bruikleen gegeven aan de organisatoren van de internationale kunstmanifestatie INTERSEZIONE III (van 1 juli tot 30 september 2007), in het uiterste zuiden van Italië.
Bronnen
http://www.kkunst.com/kk/20040322747.php
http://www.nrc.nl/W2/Nieuws/2000/10/03/Vp/07.html
In de deelgemeente Lombardsijde staat nog een tweede roestdruipend kunstwerk. Het is een levensgrote ezel Beber, symbool van het dorp en van de lokale carnavalsgemeenschap, opgebouwd uit allerlei stukken materiaal. Het is een lijkend beeld en de finesse zit hem in het kiezen van de juiste stukken op de juiste plaats, met inbegrip van het volume van die afzonderlijke stukken om de indruk van lichaam te versterken.
In 1999 gaf de gemeente aan Patrick Steen (°1961) wonende in Diksmuide (Keiem) de opdracht. Steen studeerde in het Sint-Lucasinstituut in Gent en behaalde er het diploma van meester in de beeldende kunst, optie vrije kunsten, richting beeldhouwkunst. Hij is een assemblagekunstenaar. De verschillende onderdelen zijn meestal oude werktuigen of stukken daarvan, hij haalt ze uit hun context en creëert er een nieuwe vorm mee.
Ik wil niets afdoen van de waarde van de kunstwerken. Ik vind ze beide niet onaardig, maar Middelkerke zal toch niet de gemeente van de geroeste kunstwerken worden, zeker?
|