Oktober, maand van
Oktober is de maand van de bieten- en maïsoogst. Het is echt ongewoon dat je op dat tijdstip van het jaar nog op temperaturen van 17 à 20° kan rekenen. En toch gebeurt het vandaag de dag. Veel eigenaars en dagjestoeristen maken er (voor de laatste keer, dit jaar?) gebruik van om te komen genieten van duin, dijk en strand en om op een bankje te zitten zonnen of om de fiets weer van stal te halen of een wandeling te maken. Je hoeft er niet eens warm voor uitgedost te zijn. Zondag 6 oktober was zon dag en er liep, reed of zat ongebruikelijk veel volk op de Westendse Koning Ridderdijk. Alle blikken waren gericht op zee en strand, maar waar keken ze toch allemaal naar? Het antwoord op die vraag staat te lezen op onderstaande informatieborden.
Waarom moet er zand opgespoten worden? Het opspuiten van zand heet zandsuppletie. Op 27 maart 2011 verscheen mijn blogartikel Hevig stormen in Middelkerke? Dat gebeurt toch maar om de 250 of zelfs om de 1000 jaar! Het kan gevonden worden in de map Dijk en Strand. De wind veroorzaakt zandverstuivingen waardoor het strand in erge mate afgekalfd wordt. Daardoor zou de veiligheid in het gedrang kunnen komen mocht er ooit een superstorm opsteken. Omdat Westende en Middelkerke aangezien worden als prioritaire risicozones, kunnen overstromingen niet uitgesloten worden. Daarom wordt het strand in Westende, tegen einde november 2013, met 140.000 kubieke meter zand opgehoogd. Dat wordt een zachte zeeweringsmaatregel genoemd, in tegenstelling met de harde zoals het bouwen van zeedijken. Er wordt dag en nacht en ook s zondags gewerkt. Volgend jaar is Middelkerke aan de beurt. Daar zal 1 miljoen kubieke meter zand nodig zijn. Er wordt gehoopt op nog wat mooi weer, zoals in het begin van de maand, want een te grote golfslag zou de werken hypothekeren.
De voorbereiding De werken zijn gestart met de montage van een buizenleiding, op het Sint-Laureinsstrand, over een lengte van ongeveer duizend meter. De buizen worden aaneengeschroefd en/of gelast op de vloedlijn van het strand, dat is de strook die overeenstemt met de laatste vloedstand. Op die manier kon zowel bij hoog- als bij laagtij gewerkt worden. Hieronder vinden jullie enkele fotos van die buizen. Er worden dus gewone metalen gebruikt maar ook rubberen buizen. We zullen verder zien waarom.
De uitvoering Als de aan elkaar gelaste stalen buizen klaar zijn, worden ze naar zee verplaatst. Er wordt lucht ingeblazen om ze drijvend te houden. Een sleepboot brengt het gevaarte dwars in zee en sleept het naar een koppelschip waar de lucht uit de buis geperst wordt zodat deze naar de zeebodem zakt. De aan elkaar geschroefde buizen worden gebruikt voor de buizenleiding op het strand. Jullie zien dat hieronder: links de gelaste, rechts de aan elkaar vastgeschroefde, langs en dwars op het strand.
En waar komt het zand dan wel vandaan? Voor onze kust ligt een complex systeem van zandbanken en daar wordt het zand gewonnen. Sommige specialisten beweren nochtans dat de zandbanken een belangrijke rol spelen in de zeewering. Ze zouden de golfslagen breken. Voor een leek lijkt dat dus wel tegenstrijdig. Naar het schijnt, zouden de zandbanken echter steeds opnieuw aangevuld worden. De Noordzee voor de Belgische kust wordt gekenmerkt door een geringe diepte (gemiddeld ongeveer 20 m). Ziehier de bestaande zandbanken voor onze kust.
De zandwinning gebeurt door middel van een sleephopperzuiger. Vanaf dat baggerschip gaan één of twee zuigbuizen naar de bodem van de zee. Aan het einde van de buis is een zogenaamde sleepkop vastgemaakt. Deze is te vergelijken met een kop van een stofzuiger en wordt over de grond gesleept. Er wordt een zand/water mengsel opgezogen. In het ruim (de hopper) bezinkt het zand terwijl het overtollige water afstroomt. Dat wordt 'overvloei' genoemd.
Wanneer het laadruim vol is, wordt de zuigbuis aan boord gehesen en vaart het schip naar een plaats waar de lading kan worden gelost. Deze plaats wordt in het huidig geval aangeduid met een oranjeboei. We zien hieronder een foto op (te?) grote afstand van boei, koppelschip en drijvende leiding.
Daar wordt het baggerschip via een koppelschip aan een drijvende leiding (de rubberen, dus lichtere buizen) gekoppeld. Deze wordt via de stalen pijpleiding op de zeebodem verbonden met de stalen persleidingen op het strand. Door de stalen leiding wordt een zand-watermengsel naar de kust gepompt. Het water is nodig als transportmiddel voor het verplaatsen van het zand door de buizen. Het zand wordt vervolgens over het strand verdeeld door grondverzetmaterieel (bulldozers en kranen). Op de foto hieronder zien jullie het baggerschip en het pontonschip en aan het eindpunt van de buizen dc bulldozers die het naar het strand geperst zand verspreiden op het strand,
Wie voert de werken uit? Dat gebeurt in het kader van het Masterplan Kustveiligheid in opdracht van de Vlaamse Overheid, Maritieme Dienstverlening en Kust, afdeling Kust - Vrijhavenstraat 3 - 8400 Oostende. Op de informatieborden kunnen we ook aflezen dat DC Industrial van de groep De Cloedt, de aannemer is. Zij voeren de baggerwerken uit of met andere woorden alles wat op zee gebeurt. De familie De Cloedt heeft 135 jaar ervaring opgebouwd in baggerwerken, waterbouw en civiele werken, zowel in België als in het buitenland. De firma Heyman De Roeck is de onderaannemer die instaat voor het kraan- en buizenwerk op het strand. De NV R. De Meulenaere & zonen uit Oudenburg heeft als opdracht het bulldozerwerk, met andere woorden het verplaatsen van het zand op het strand.
Bron Artikel in Het Nieuwsblad van donderdag 5 september 2013 Voorbereiding voor strandophoging in Westende volop aan de gang http://kw.knack.be/west-vlaanderen/nieuws/algemeen/voorbereiding-voor-strandophoging-in-westende-volop-aan-de-gang/article-4000392070699.htm http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/water-en-veiligheid/een-sterke-kust/zand-opspuiten-langs-de-kust http://nl.wikipedia.org/wiki/Sleephopperzuigeran http://www.vliz.be/docs/Groterede/GR03_strijd.pdf http://www.afdelingkust.be/Userfiles/pdf/110628_RL_Rappor_%20KustveiligheidWEB4.pdfhttp://nl.wikipedia.org/wiki/Zandsuppletiehttp://www.kustveiligheid.be/faq.asp?TAAL_ID=1&ITEM_L1_ID=20
|