Zoals jullie misschien al weten is de gemeente van plan op de ‘gratis’ parking in de Badenlaan een parkeertoren neer te poten. Het gaat hier over het voorste gedeelte, want op het achterste gedeelte komt later (waarschijnlijk) een verkaveling die 165 (76 loten) woonentiteiten zal herbergen.
MH1 Architecten uit Maastricht kreeg de opdracht van de gemeente om een parkeergebouw te ontwerpen voor 443 wagens met één half ondergronds niveau, drie verdiepingen en een parking op het dak. Das Bauer Kabinett uit Gent staat in voor de bouwaanvraag en fungeert als uitvoerend architect.
Volgens de ontwerpers zou het gebouw er zo moeten uitzien:
De mening en de trots van de ontwerpers De ontwerpers vonden de opdracht geen sinecure: een parkeergebouw ontwerpen voor zoveel wagens en tegelijk de impact op de omliggende woningen beperken! Dat stelde inderdaad voor hen wel enige problemen.
Zij beschrijven hun project als volgt: Het parkeergebouw grenst aan drie zijden aan woningen die bestaan uit één bouwlaag en een dak. Volgens de ontwerpers beperken ze de impact op de woningen door de behandeling van het volume en een slimme organisatie van de circulaties. Het afronden van de hoeken volgt de rijcurves en zou het gebouw minder hard maken. De gevel wordt als een verfijnde voile over de structuur heen gedrapeerd. De verticale houten lamellen verspringen ten opzichte van elkaar zodat er een geleding ontstaat die niet sec de verdiepingshoogte volgt.
Om het gebouw minder massaal te laten overkomen wijkt de kopgevel op de derde verdieping terug en laten de ontwerpers op de bovenste verdieping een halve parkeerstrook weg.
Schuine parkeervakken vergemakkelijken het parkeren. Ook zijn er geen kolommen geplaatst tussen de parkeervakken, wat zorgt voor een transparant en overzichtelijk gebouw. De ligging van de hellingsbanen maken dat de omliggende bewoners zo weinig mogelijk last hebben van de koplampen van omhoog- en omlaagrijdende wagens. Vanwege de brandvoorschriften en de kustomstandigheden wordt de constructie volledig uitgevoerd in prefabbeton. De draagstructuur is volledig losgekoppeld van de gevelinvulling. Het gebouw zou niet volledig gesloten zijn. Tussen de verdiepingen zou er telkens een soort opening zijn. Deze transparantie van de gevel zou moeten toelaten om de parking over de volledige hoogte natuurlijk te ventileren. Dat zou een mechanisch rook- en warmteafvoersysteem overbodig maken, wat een duurzaam uitgangspunt zou zijn zowel in tijd als op het vlak van energieverbruik.
Je moet het maar kunnen uitleggen!!
Het initiatief om zo'n bovengrondse parking te laten bouwen heeft de woede van de omwonende opgewekt. Dat resulteerde in een actiecomité ‘Bouwwoede Badenlaan"
Het protest tegen de mogelijke komst van een nieuw parkeergebouw in de Badenlaan is in de laatste weken fel aangezwollen. Actiecomité Bouwwoede Badenlaan riep een bewonersvergadering bijeen en verzamelde intussen handtekeningen voor een petitie. Bewoners laten nu zwarte vlaggen aan hun gevel wapperen en hangen affiches uit. Op de Facebook-pagina van Groen, kan het verloop van de acties gevolgd worden.
Foto Benny Proot
Het openbaar onderzoek loopt nog en er werden al bezwaarschriften ingediend. (aangetekend naar het gemeentebestuur en naar minister Schauvliege). Het verzet van ‘Actiecomité Bouwwoede Badenlaan’ werd aangetekend verstuurd, samen met 116 handtekeningen.
Tegelijk wordt ook nog geprotesteerd tegen de verkaveling van de site achter het huidige parkeerterrein. In de loop van de week van 12 – 17.2.2018 zal ook dat verzet verstuurd worden. Op dinsdag 20 februari om 19U is er een informatievergadering mbt de verkaveling in de foyer van het cultureel centrum "De branding" (populierenlaan 35 - Middelkerke). Het Actiecomité Bouwwoede Badenlaan zal er vertegenwoordigd zijn en wie dat wenst kan er de petitie tegen de verkaveling ondertekenen.
Het is eigenlijk wraakroepend dat een omwonende in het Staatsblad moet vaststellen dat het gebied waarvan de verkaveling betwist wordt, NIET in de negatieve lijst staat van de niet te verkavelen gebieden, wat dus inhoudt dat er op korte/middellange termijn eventueel wel opnieuw een bouwaanvraag kan ingediend worden.
De bezwaren tegen het gebouw betreffen:
Er wordt gevreesd voor problemen van mobiliteit. De bewoners in de omgeving zullen geconfronteerd worden met meer dan 400 binnen- en buitenrijdende auto's per dag. De impact van de parkeertoren op het vlak van mobiliteit dient samen te worden bekeken met de nieuwe verkaveling ‘Badenlaan’, gezien de bewoners van de nieuwe verkaveling gebruik zullen maken van een gemeenschappelijke toegangsweg. Een College van Burgemeester en Schepenen (CBS) dat dit globale dossier opsplitst om de effecten op de omgeving te minimaliseren, draait de bewoners van Middelkerke in het algemeen en deze van de Duinenlaan/Badenlaan in het bijzonder een rad voor ogen.
De toren zal geluidshinder veroorzaken. De bestuurders die de parkeertoren gebruiken, zullen bij het stijgen en dalen voor extra lawaai zorgen, o.a. door piepende banden. De trillingen van het geluid dringen zo binnen bij de belendende woningen, zeker wanneer de niveaus van de parkeertoren overeenstemmen met de verdiepingen van appartementen in de aangrenzende percelen. De overheersende windrichting zal dit effect versterken. Heeft het College van BS daar wel voldoende bij stilgestaan? De actievoerders vragen dan ook dat deze potentiële hinder nader onderzocht wordt, aan de hand van een rekenmodel, waarbij de openingen van de toren waardoor het geluid komt, gemodelleerd worden als afstralende geluidsvlakken. Het CBS moet de resultaten van de studie evalueren aan de hand van de milieukwaliteitsnormen voor geluid en beleidstaken ter zake (hoofdstuk 2.2) van VLAREM II. Pas dan kunnen de beleidslui met kennis van zaken beslissen.
Vervolgens is het onduidelijk welk effect de parkeertoren zal creëren op het vlak van luchtverontreiniging. Eerst en vooral zal de parkeertoren een aanzuigeffect hebben en, indien betalend, extra verkeer met zich meebrengen van bestuurders die een gratis parkeerplaats zoeken. Het gebouw komt aan de rooilijn van de Badenlaan, meer bepaald op 3 tot 6 meter van de Residentie Kathy. Het verkeer in de parkeertoren, (parkeerbewegingen/remmen/optrekken/stationair draaien) zal bovendien zorgen voor meer uitstoot van vluchtige organische stoffen (VOS), meer bepaald onverbrande koolwaterstoffen, maar ook van NOx, CO², fijn stof en dieselroet. Gezien het om een open parkeertoren gaat, zullen de omwonenden hier met volle teugen kunnen van genieten, wanneer ze op hun terras aan een drankje nippen.
Het actiecomité vraagt zich af of het college van burgemeester en schepenen (CBS) de effecten van bijkomende luchtverontreiniging heeft laten onderzoeken? Indien dat het geval is, zouden ze daarvan graag de uitslag kennen. Indien het niet gebeurd is, dan vragen zij dat dit alsnog zou gebeuren vooraleer van start gegaan wordt met de bouw van de parkeertoren.
Waarom niet ondergronds? Ten slotte vraagt het comité zich af waarom het CBS kiest voor een bovengrondse toren? Alleen al vanuit esthetisch oogpunt zou volgens de actievoerders een ondergrondse parkeergarage meer opportuun zijn. Werd deze mogelijkheid voldoende onderzocht? Het geluid van de parkeerbewegingen zou geïsoleerd worden en de emissies van de parkerende voertuigen zouden veel beter kunnen afgeleid en gefilterd worden. Het comité stelt terecht ook de vraag waarom een verkaveling in een waterziek gebied wel zou kunnen en een ondergrondse parking niet. Lees hierover mijn artikel van 20 februari 2011 in de map ‘Milieu’‘Nieuwe woonuitbreidingsgebieden in Westende? Bravo! Ze zijn toch niet waterziek, hé?
Schepen Liliane Pylyser – Dewulf beweert echter dat het ondergronds brengen van nog een etage te duur bleek.
Wordt de gratis parking nu vervangen door een betalende? Het comité zou ook graag weten of de parking betalend gaat worden - want dat geeft dan waarschijnlijk meer verkeer in de omliggende straten - omdat toeristen dan in andere straten naar gratis parking gaan zoeken - dus weer extra overlast.
Indienen van de vergunningsaanvraag moest digitaal gebeuren via het omgevingsloket, wat niet het geval was. Dat vindt het comité een schending van artikel 14/1 2e lid 3° van het Omgevingsdecreet dd. 25/4/2014. Het gemeentebestuur dient de vergunningsaanvraag voor de parkeertoren digitaal in te dienen via het omgevingsloket, gezien het om een aanvraag gaat met betrekking tot een project dat niet is vrijgesteld van de medewerking van een architect.
[Afdeling 8 Digitalisering (ing. decr. 18 december 2015, art. 127, I: 8 januari 2016)] Artikel 14/1. (23/02/2017- ...)
Mijn vragen aan het actiecomité: 1. Het gebouw zal toch voor meer parkeerplaatsen zorgen? Thans biedt de parking Badenlaan (volledig) plaats aan 320 wagens. De parkeertoren zal plaats bieden aan 443 voertuigen. Tegenover een extra capaciteit van 123 wagens staat een investering van 6,3 miljoen euro ofwel 51.220 euro (of een dikke 2 miljoen oude Belgische frank) per bijkomende parkeerplaats. Een wel erg grote kost voor bijkomende parkeergelegenheid! De verkaveling zal het achterste gedeelte (de weide) inpalmen en zal uiteraard ook voor bijkomende mobiliteitsproblemen zorgen.
2. Hebben de omwonende vooraf inspraak gekregen? Daar was geen sprake van. De eerste vergadering die initiatiefnemers organiseren, valt op 20 februari 2018, doch deze zal gaan over de verkaveling. Het openbaar onderzoek inzake de parkeertoren eindigt op 10/02/2018. Het actiecomité vraagt echter dat de termijn van het onderzoek zou verlengd worden omdat niet iedere inwoner van Middelkerke op gelijke wijze toegang heeft tot het dossier. De termijn zou volgens hen moeten opgeschorst worden tot het volledige dossier raadpleegbaar is via het omgevingsloket.
Bronnen 02 januari 2018 | LIESBETH VERHULST MH1 ARchitecten en Das Bauer Kabinett bundelen krachten voor parkeergebouw in Middelkerke https://www.hln.be/regio/middelkerke/-parkeertoren-in-badenlaan-voor-400-wagens~a22a6344/
Antwoorden van Alain Peeters op mijn vragen
|