Op 17 april 2008 kregen wij een warme oproep van de burgemeester om ervoor te zorgen dat de gemeente proper wordt en blijft.
Eigenlijk had ik met een gerust hart en met trots deze brief bij het gesorteerd papier mogen gooien. Ik behoor namelijk tot de categorie milieu- of afvalbewuste inwoners die alles en nog wat sorteren.
In de brief worden eigenlijk diegene op de korrel genomen die de pret bederven. Rare uitdrukking want daarmee worden diegene bedoeld die hun afval buitenzetten de avond voordien of in niet-reglementaire zakken, die bij sommigen dan nog niet of niet afdoend dichtgebonden zijn. Het op te halen papier en/ of karton wordt vaak niet samengebonden en de sorteerregeling voor PMD wordt niet gevolgd, met andere woorden, in de blauwe zakken zitten piepschuim, plastic potjes, aluminiumfolie, en andere niet-toelaatbare stoffen.
Ik heb mij al vaak afgevraagd waarom daar niet of nauwelijks tegen opgetreden wordt. De niet-reglementaire zakken laten staan is natuurlijk geen oplossing. Ik bedoel dat die pretbedervers een lesje moeten geleerd worden. Niet een belerend vingertje ertegen opsteken, niet blijven vermanen, maar in hun portemonnaie zitten.
De gemeente beweert in de brief dat ze dat van plan is. Ze geven een ondubbelzinnige boodschap mee, ze zullen streng optreden. Overtreders kunnen en zullen worden gestraft. Ze riskeren een administratieve boete tot 250 euro.
Als dat maar waar is!! Afwachten maar! Laat mij toe eerlijk te zeggen dat ik er geen rotsvast vertrouwen in heb.
Het feit dat er zoveel pretbedervers zijn heeft natuurlijk te maken met het feit dat zij wel weten dat de kans op een boete minimaal is.
Een gemeenteraadslid van de oppositie zou eens in de gemeenteraad moeten vragen hoeveel inwoners in de voorbije jaren een boete betaald hebben voor hondenpoep, paardenpoep of andere milieuovertredingen.
Ik hoor nochtans dat op 18 april reeds jacht gehouden werd op overtreders.
Doet de politie dat of zijn dat die speciaal opgeleide mensen met politiebevoegdheid?
Hoe lang zullen ze het volhouden en wat zullen ze doen als straks het hoogseizoen aanbreekt?
Ik moet toegeven dat het niet altijd gemakkelijk is om de dader of de eigenaar van een afvalzak te lokaliseren, vooral in vakantieparken en grote appartementsblokken.
In bijlage aan de bovenvernoemde brief, kregen we ook een nieuwe kalender voor het ophalen van afval. En wat zien we? Het huisvuil zal minder vaak afgehaald worden.
Voor de 8 resterende maanden van 2008 geeft dat:
|
mei
|
juni
|
juli
|
augustus
|
september
|
oktober
|
november
|
december
|
Totaal
|
vroeger
|
7
|
9
|
8
|
8
|
9
|
9
|
8
|
8
|
68
|
nu
|
5
|
4
|
5
|
4
|
4
|
5
|
4
|
5
|
36
|
Je kan dus gerust zeggen dat het aantal ophaalbeurten tot de helft gereduceerd is.
Het zou gaan om besparingen. De wijziging van de kalender werd reeds op het vorige exemplaar aangekondigd. Betekent dat nu dat we nog slechts 25 euro belasting zullen moeten betalen voor het afhalen van huisvuil in plaats van 50 euro? Is dat echt een verkapte manier om die belasting te verhogen? Of moeten daarmee die speciaal opgeleide mensen betaald worden? Of worden die betaald met de opbrengst van de boetes?
Laat ons maar het verder verloop afwachten. Als de gemeente maar proper wordt!
|