‘Toetasten’ betekent ‘nemen wat men belieft, zich bedienen’. ‘Tasten’ = grijpen, naar iets graaien. Eerst dacht ik dat het meteen duidelijk moest zijn dat het over een evenement gaat waar gegeten en gedronken kan worden. Maar eigenlijk is dat dus niet de enige betekenis.
Maar goed, het belangrijkste is dat Tastoe inderdaad een culinair festival is, een weekend waarbij de bezoeker kon genieten van één van de hoogtepunten op culinair vlak in Middelkerke.
Geschiedenis Op 22 april 2014 werd de eerste editie voorgesteld in ‘Les Zéphyrs’. Ik kon er toen de onderstaande foto nemen.
Na vijf edities werd er beslist om het evenement in 2019 over een andere boeg te gooien. In de prachtige brochure lees ik ‘Tastoe ‘Belle Vue’ wordt een volwaardig foodfestival in 2019’.
Ik vroeg mij dus af waar die superlatieven op sloegen en of Tastoe 2019 dan werkelijk het beste zou zijn dat tot op heden plaatsgreep. Ik vroeg mij ook af of het soms geen achteruitgang zou betekenen dat deze keer geen bekende chefs een demonstratie of een lezing zouden geven. De antwoord van de gemeente luidden als volgt:
Een volwaardig foodfestival?
“Het woord ‘festival’ wordt gebruikt omdat men er meer wil van maken dan puur culinair genieten. Men wil voor een totaalbeleving zorgen, met live dj’s, culinaire gesprekken op ons podium met Sabine Goethals, liveoptredens van muziekgroepen, een streekproductenmarktje, koken op houtvuur, een zalm bereiden in de oven. De deelnemende restaurants staan er niet in de eerste plaats om winst te maken, ze willen hun zaak in de kijker zetten en de bezoekers tonen wat ze in huis hebben. Het type Sailcloth tenten roept ook een festivalsfeer op. Er is een tent extra bijgekomen in vergelijking met de vorige edities, zodat de mensen echt een (kleine) wandeling kunnen maken doorheen Tastoe ‘Belle Vue’.”
Over een andere boeg?
“Na vijf jaar het evenement georganiseerd te hebben aan de Zwaluwenlaan gaat het nu door op de zeedijk en het strand ter hoogte van de Rotonde in Westende. Daar komen erfgoed (De Rotonde), kunst (het beeldenpark), duinen, zee en strand samen. Beklim de uitkijktoren en je krijgt een mooi zicht van de site. Met ons culinair festival willen we er nog een dimensie aan toevoegen.
De wijzigingen kwamen tot stand door een brainstorm van een enthousiaste werkgroep van lokale Middelkerkse horeca. Zij willen een nieuwe frisse wind door het evenement laten waaien. Er werd gekozen voor een gloednieuw campagnebeeld (affiche) en de wijzigingen zoals ik hierboven beschreef.”
Geen bekende chefs meer?
“Dit is een bewuste keuze. De rode draad die we willen trekken door de nieuwe editie is het lokale. Tastoe ‘Belle Vue’ valt midden in de ‘Week van de korte keten’.(*) Tijdens die week wordt in heel Vlaanderen aandacht gevraagd voor de lokale producent. We willen groeien zonder onze eigen mensen te verliezen. Zij zijn de sterren van deze editie en zij moeten dan ook op het podium staan en de aandacht krijgen.”
Daarom zetten we heel wat lokale streekproducten in de kijker op ons evenement: koekjes, gebak, honing, paté, streekbieren en nog veel meer…” * https://weekvandekorteketen.be/info/
Mijn bezoek Natuurlijk wist ik dat je een dergelijk festival niet kunt beoordelen zonder het zelf gezien te hebben … en zonder er zelf van genoten te hebben.
Ik had me goed aangekleed want het was bitter koud, een zeer stevige wind en af en toe een felle regenbui … een schoolvoorbeeld van de bewering dat je mooi weer nodig hebt voor zo’n evenement. Warm van buiten, daar zorgde ik dus zelf voor. Nu moest ik wel nog warm worden van binnen. Daarvoor waren gelukkig voldoende hulpmiddelen voorhanden.
Er waren drie tenten min of meer aangeschurkt tegen de ‘Belle Vue’.
In de ingangstent, een kleinere tent, kon de aankomende bezoeker meteen afwisselend genieten van de muzikale sfeer, hetzij door een optreden van Seagulls en Arrow, hetzij door de perfecte soundtrack, een weekend lang verzorgd door Dj Gueush. In de tent werd ook gekookt boven houtvuur en geschilderd met chocolade. Op het podium kon je bij momenten inspiratie opdoen bij een culinair gesprek met een lokale chef of producenten uit de streek.
De grote tent was niettegenstaande het tegenvallend weer zeer goed gevuld. Ze was was mooi aangekleed, het centrum van het culinair gebeuren.
Lokale restaurateurs boden er op hun eigen manier signatuurgerechten aan in hapklare porties. Zo lieten ze je proeven van hun keuken en deden ze je verlangen naar meer. Een ideale eerste verkenning van het Middelkerkse culinaire landschap.
Aan de ene kant had men de standen van de deelnemend restaurants en cateraars *, aan de andere kant een bier- **, wijn- ***, en cocktailbar ****.
*Vlass, Kromme Elleboog, De Sauteuse, De Lanteirne, Vecino, Mi Gusta, Catering Depoorter, ’t Hoeveke, The Lord, Keurslager Pattyn.
**men kon er genieten van de drie Middelkerkse bieren: Dunekeun, Braven Apostel en Jus de Mer. Dat laatste wordt lokaal gebrouwen en gebotteld in Middelkerke. De Kustbrouwerij (Dunekeun) bracht speciaal voor Tastoe een nieuw verfijnd gastronomisch bier uit: 'Tastoe Beach Beer Special edition’ Waarom Braven Apostel, het ‘zalige bier’ wordt genoemd, moest de bezoeker zelf ontdekken. *** Kenzo Lauwereins van restaurant Vlass, die opnieuw verkozen werd tot West-Vlaams sommelier van het jaar, selecteerde enkele mooie flessen. Je kon er genieten van een goed glas wijn, met daar bovenop de nodige achtergrondinformatie.
****In de cocktail bar van Mister Monkey werden heerlijke kleurrijke drankjes voor je neus geshaked door de ervaren bartenders.
Tenslotte was er ook nog een kleinere tent voor de verkoop van jetons naast een stand met heerlijk uitziende streekgerechten en een vriendelijke dame, schijnbaar gekomen met een busje, presenteerde haar cake cups. De mensen van de ambachtelijke patisserie ‘Biscuit’ sloegen de handen in elkaar met Espressoservice Veroma en verzorgden een heerlijk dessertbord vergezeld van een selectie ‘barista’ stijl koffies van Veroma Espresso service.
Er was hier en daar in de reclame ook sprake van een terras. Het barre weer ontzegde de bezoeker echter het volle zicht op de kolkende zee en op de kunstwerken ‘I can hear it ‘van Ivars Drulle en ‘Olnetop’ van Nick Ervinck.
Besluit Tastoe is zeker een meerwaarde voor Westende. Ik bedank Bram Opstaele voor zijn antwoorden op mijn vragen vóór en tijdens mijn bezoek.
Wat ik mij nu nog afvraag, misschien ten onrechte: hebben de handelaars zelf het tijdstip gekozen voor het festival? Is de kennismaking met hun zaak bedoeld voor de lokale inwoners of voor de toeristen? Deze laatste bezoeken Tastoe dus niet! Zijn de lokale handelszaken dan onvoldoende gekend door de eigen inwoners?
|