Het is reeds van 20 april 2009 geleden, maar de nakende verkiezingen kregen toen voorrang. De gekende Westendse firma Soetaert is, na 61 jaar in ons dorp te zijn gevestigd, verhuisd van de Heidestraat 43 naar de bedrijvenzone in de Esperantolaan 10A in Oostende, in de voormalige gebouwen van Damen Shipyard, dicht bij de autosnelweg A10. Het is juist dat het bedrijf in Westende omringd door campings en recreatiezones, gelegen midden in een woonzone (zegt de huidige beheerder) er eigenlijk niet (meer) op zijn plaats was. Er was ook nog een opslagplaats in de Steenstraat, een smal geasfalteerd straatje zoals de Heidestraat. Dat betekende dat grote kranen en camions met daarop zware poutrellen en buizen jaarlijks via beide straatjes 1200 industriële transporten uitvoerden. Dat zorgde meestal voor een hels gedaver tot zelfs beschadigingen aan het wegdek. Manoeuvreerruimte was er nauwelijks. Het ligt dus voor de hand dat bedrijfsleider Peter Caset, afgevaardigd-bestuurder sinds 2003, dat op de duur oncomfortabel vond en uitkeek naar betere wegverbindingen en snellere uitvalswegen naar het binnenland.
Vroeger was het bedrijf in handen van de familie Soetaert, een op en top Westendse familie, die, uit nostalgie, waarschijnlijk Westende nooit zou verlaten hebben. Jérôme Soetaert richtte inderdaad op 1 maart 1922 in Oostende een éénmanszaak op en specialiseerde zich in kustverdedigingswerken en beschermingswerken aan de oevers van de omliggende rivieren en kanalen. In 1948 werd dit de naamloze vennootschap Algemene Ondernemingen Soetaert, geleid door de drie zonen van Jérôme, namelijk Julien (de oudste, Jules in de volksmond en latere burgemeester van Westende), Edmond en Hilaire, stichter van de camping Westende. Hiermee ging ook de verhuis naar Westende gepaard. Jules had zich inderdaad reeds in 1931 in Lombardsijde gevestigd. Halverwege de zeventiger jaren werd een verjonging doorgevoerd. Eduard en Noël (zonen van Julien), Joseph (zoon van Edmond) en Jérôme (zoon van Hilaire) kregen de leiding van het bedrijf in handen. Zij bouwden de heiactiviteiten, die vroeger enkel voor eigen projecten uitgevoerd werden, verder uit en verstevigden daarmee de uitstekende reputatie van de firma in Vlaanderen, Wallonië, Luxemburg, Nederland en Frankrijk. Inderdaad, heel wat fraaie werken in de havens van Oostende en Nieuwpoort (o.a. de jachthaven) alsook bruggen en wegen en talloze waterwerken, teveel om op te noemen, werden reeds door de NV Soetaert gerealiseerd. Op het ogenblik van de verhuis verschafte het bedrijf, met een jaarlijkse omzet van 25 miljoen euro, werk aan 113 mensen, waarvan zo'n 85 procent afkomstig uit de streek zelf. Wie van ons had of heeft inderdaad geen kennis of familielid die ooit voor De Ber werkte of werkt? Hoeveel gezinnen woonden er niet in de huizen in de Heidestraat, die bij het bedrijf hoorden? Het is dus bijzonder jammer dat Westende weeral getroffen wordt door een dergelijk verlies. Was er dan geen alternatief? Heeft het gemeentebestuur tenminste geprobeerd om het bedrijf in Westende te houden? De autoweg kon natuurlijk niet dichter gebracht worden. De gemeente verliest daardoor ook een vette bron van inkomsten.
De vraag die zich nu stelt, is Wat gebeurt er met de terreinen? Worden ze weer opgekocht door immobiliënhandelaars? Ik hoorde, dat de uitbaters van de camping Westende geïnteresseerd zouden zijn in de grote hangar om er caravans in onder te brengen. Of blijven de terreinen leeg en verwaarloosd? Daar hebben we er in Westende-dorp al genoeg van!
Bronnen http://www.soetaert.be/bouwkunde/intro.asp http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleid=2J290M6H
|