Tijdens mijn loopbaan heb ik het zelf enkele keren kunnen zien en vaststellen. Een overgave van een commando verloopt niet altijd in de beste verstandhouding. Bij ons was er meestal een overdrachtsperiode van een veertiental dagen voorzien. De aankomende kon soms niet wachten tot de dag van de officiële overdracht om zijn plannen te verkondigen … en om zich (te vroeg) te moeien met het werk van de vertrekkende. Deze ziet vaak met lede ogen dat de opvolger van plan is wijzigingen aan te brengen aan het beleid of aan de infrastructuur en dat bevalt hem niet altijd. Nochtans is het volgens mij gezond dat opeenvolgend verschillende meningen en methodes aan bod komen.
In de politiek is dat enigszins anders. Daar gaat het over partijen die strijden om de macht. Als er een andere partij de touwtjes in handen krijgt, dan is de relatie dikwijls verzuurd, zeker als de nieuwe burgemeester al zes of meer jaren in de gemeenteraad zetelde en regelmatig het vuur aan de schenen legde van de oude. Dat hoeft niet zo te zijn. Een politicus weet dat zijn of haar positie afhangt van verkiezingen en dat aan mooie liedjes een einde kan komen. Als men dan toch 18 jaar kan regeren en zich min of meer arrogant en machtswellustig gedragen heeft, dan valt een ‘afdanking’ vaak niet in goede aarde. In Oostende werden de socialisten, die jarenlang de wet dicteerden, ook afgedankt. De oude en de nieuwe burgemeester ‘regeerden’ al samen in de vorige legislatuur. Johan en Bart zijn nochtans niet de beste politieke vrienden maar Johan Vande Lanotte heeft in elk geval op een correcte manier zijn macht overgedragen aan Bart Tommelein. Hij heeft hem een overdrachtsnota overhandigd met dertig projecten die lopende zijn en wat nog moet gebeuren.
Hij verklaarde daarbij: ‘Ik bereid alle dossiers voor, zodat ik ze op een professionele en correcte manier kan doorgeven. Zo gaat er geen tijd verloren voor Oostende. Dat eergevoel heb ik wel.’
En … hoe verliep dat in Middelkerke na de verkiezingen van 14 oktober 2018? Wilden Janna, Michel en Liliane niet dat het nieuw bestuur in Middelkerke, de ‘passie van Michel’,over alle troeven kon beschikken om hun gemeente goed te besturen? Vreesden ze dat de nieuwe het misschien beter zouden kunnen doen? Bronnen binnen de administratie bevestigen inderdaad dat het "een moeilijke overgang” was in Middelkerke: "Er is geen overdrachtsakte opgesteld. Meer nog: er is geen gesprek geweest."
Wat verwijt Jean-Marie Dedecker aan zijn voorgangers? "De uittredende Open VLD heeft ons geboycot. De afgelopen maanden was er geen overdracht van dossiers, werd niks besproken met onze voorgangers en kregen personeelsleden in het gemeentehuis zelfs een verbod opgelegd om met ons te spreken. Van augustus tot eind december werd amper één gemeenteraad gehouden, maar wel verschillende schepencolleges. Eind december is het vorige schepencollege nog één keer bijeengekomen om in alle haast 170 punten, waarvan een derde bouwdossiers van bevriende promotors, goed te keuren. De vorige beleidsbepalers hebben na de verkiezingen geen enkele verantwoordelijkheidszin aan de dag gelegd. Dit was frustrerend voor ons, maar vooral voor het gemeentepersoneel en onze inwoners.”
Burgemeester Jean-Marie Dedecker beweert verder dat zijn kantoor in het gemeentehuis volledig 'leeggeroofd' was: “Documenten, attributen, dossiers: allemaal weg, verdwenen of vernietigd. Handboeken, leidraden en wetteksten zijn met de noorderzon verdwenen. In het gemeentehuis blijft helemaal niks meer over. Er lag zelfs geen paperclip meer. Ik ben snel wat bureaumateriaal gaan kopen. Mij wordt bevestigd door verschillende mensen dat de afgelopen weken bestelwagens met stapels papieren en boeken zijn weggereden naar de verbrandingsoven. En als documenten en dossiers op zo’n wijze worden verwijderd, kan dat evengoed met een simpele druk op de delete-toets van een computer. Niet alleen mijn kantoor, ook dat van de nieuwe schepen Eddy Van Muysewinkel, de opvolger van Pylyser-Dewulf, is leeg. Die leegroof zit mij hoog, vooral op principieel gebied. Ik had wel verwacht dat er zaken zouden zijn verdwenen. Maar er was geen muis meer in de kast.”
Eerste schepen en voorzitter van de gemeenteraad Tom Dedecker voegde daar op de installatievergadering van het nieuw bestuur aan toe: ‘Dit zijn allemaal zaken aangekocht met geld van de gemeentekas en betaald door de belastingbetaler.’
VTM werd zelfs uitgenodigd om de beweringen van de burgemeester hard te maken. Zo kon iedereen zien dat de boekenplanken en kasten leeg waren. Verkleuringen op de muur toonden zelfs waar ooit een kast stond.
In alle kranten en in Facebook werd er over geschreven. Iedereen weet het dus.
De eerstkomende gemeenteraad van 17 januari 2019 zou daardoor zelfs moeten uitgesteld worden tot volgende maand omdat er geen punten zijn om op de agenda te plaatsen. Alles moet opnieuw opgezocht worden. "We lopen een maandje vertraging op, maar op lange termijn zullen er geen problemen zijn", zegt Dedecker.
De reactie van ex-burgemeester Janna Opstaele Oud-burgemeester Janna Rommel-Opstaele (Open Vld) doet de verhalen af als nonsens:
"Ik weet niet wat meneer Dedecker bedoelt. Ik heb mijn privéspullen meegenomen, maar geen dossiers. Als er een tapijt van mij lag, dan mag ik dat toch meenemen? Misschien is meneer Dedecker nog niet helemaal mee in het computertijdperk, maar alles is digitaal te raadplegen. Er is niets verdwenen! Ik was sinds de verkiezingen, net zoals meneer Dedecker alle dagen op het stadhuis. Mijn deur stond altijd open, maar hij is nooit langsgekomen. Hij zat ook elke dag bij de secretaris. Bovendien wil hij van nul beginnen, dus ik weet niet wat er moet overgedragen worden. Hij kan zijn kasten vullen met nieuwe dossiers. Alle dossiers liggen in het gemeentehuis, bij de ambtenaren die daarvoor bevoegd zijn. Hij kan alles terugvinden op de computers. Hij moet beter kijken in plaats van mij zwart te maken.’
Dat de eerstkomende gemeenteraad wordt uitgesteld heeft volgens de vorige burgemeester niets te maken met de dossiers.
De uitleg van ex-schepen Liliane Pylyser – Dewulf Liliane stuurde mij een mail, waarmee ze één en ander wenste te verduidelijken in verband met de verdwenen/ ‘geroofde’ dossiers. Welke dossiers stonden in mijn bureaukast en zou ik zogezegd meegenomen hebben naar huis? Hoe verloopt de opstelling en behandeling van een dossier?
De betrokken administratie (in mijn geval de technische dienst) maakt de dossiers op voor het schepencollege. Ze worden op dit college geplaatst na visum door de betrokken schepen. De administratie moet dus de betrokken schepen vooraf informeren en met hem/haar het dossier bespreken.
De schepen kan, als hij/zij dat wil, van elk dossier een kopie vragen, er persoonlijke aantekeningen op plaatsen en daarna in zijn/haar kast zetten voor verdere evolutie (bijvoorbeeld de opmaak van een RUP duurt gemiddeld 2 jaar met verschillende stappen). Het is de betrokken schepen die in het schepencollege het dossier uiteenzet; normaal wordt dan een collegiale beslissing genomen.
De agenda voor de gemeenteraad wordt goedgekeurd door het schepencollege. Op de gemeenteraad moet de betrokken schepen zijn dossier uitleggen aan de gemeenteraad! Alle dossiers in mijn kasten waren dergelijke persoonlijke dossiers...
Boeken met wetteksten over stedenbouw staan digitaal opgeslagen bij de stedenbouwkundige ambtenaar; als er info nodig was zocht hij die op en stuurde hij die per mail naar mij.
Hoe zou ik dus wetboeken, ‘betaald met belastinggeld’, meegepikt hebben???
De ‘verdwenen kast’
De dienst participatie was een bevoegdheid van de vorige burgemeester; deze dienst had zijn bureau naast de hare. Gezien deze dienst niet meer onder Dedecker viel, werd deze dienst verhuisd naar een ander bureau verder in de gang. Van Janna mochten ze hun kast meenemen! Dedecker wist dat allemaal! Hij is de kast gaan bekijken maar moest toch stoer doen.
Agenda van de gemeenteraad van 17 januari 2019. Alle gegevens zijn al doorgegeven en gemakkelijk te controleren. Zoveel leugens....
Wie heeft er nu gelijk? Bronnen binnen de administratie van de gemeente bevestigen dat het kantoor volledig leeg was. De dossiers, over de zaken die al beslist zijn, liggen inderdaad bij de bevoegde diensten. Maar de politieke dossiers, over zaken die nog niet beslist zijn, en de wetboeken lijken inderdaad verdwenen.
"Ik denk dat het een stukje wraak is voor de oppositie die we de afgelopen jaren hebben gevoerd", zegt Dedecker. "Er is ook heel wat jaloersheid over ons resultaat, want wij zijn verkozen met een absolute meerderheid. Dit zijn echt stuiptrekkingen van het oude beleid." Dedecker noemde Open VLD slechte verliezers en wacht nog altijd op felicitaties.
"Ik ben niet iemand die aan wraak doet", zegt de vorige burgemeester. "Dedecker is nog maar pas burgemeester en hij begint meteen weer met beschuldigen. Dat is heel jammer. Ik dacht dat hij tevreden zou zijn nu hij burgemeester is, maar blijkbaar niet. Dit is niet gepast voor een burgemeester."
Bronnen Het Nieuwsblad: De wraak van de ex-burgemeester: “Wie aan de kant geschoven wordt, kan al eens zuur worden” 04/01/2019 door Jeroen Deblaere & Paul Demeyer Het Laatste Nieuws: Nieuwe foto’s tonen “leeggeroofd” gemeentehuis Middelkerke: “Dossiers vermoedelijk naar verbrandingsoven gebracht” door Timmy Van Assche 04 januari 2019
|