Op 10 maart 2020 werd de pers, zoals gewoonlijk daags voor een gemeenteraad, uitgenodigd om meer duiding te krijgen in verband met de punten die op de volgende raad zouden besproken worden.
Om jullie niet te overdonderen met gemeentelijk nieuws, zal ik mij beperken tot de gemeentelijke werken die op de vergadering aangekondigd werden.
Onze landwegen Over een periode tot 2025 voorziet Middelkerke in totaal 2.800.000 euro voor het structureel onderhoud en herstel van gemeentelijke landwegen, waarvan 800.000 euro in 2020. Welke weg eerst aan bod komt, zal blijken na het opstellen van de geplande prioriteitenlijst. Het gemeentebestuur vindt namelijk dat landwegen in topvorm een belangrijke beleidsprioriteit zijn zowel voor het landbouwverkeer als voor allerlei recreatieve doeleinden, zoals fietsen. Voetpaden en parkeerstroken evenals de verbetering van de kwaliteit van het asfalt, worden gepland. Na een gedetailleerde aanbesteding wordt een centrale aannemer aangesteld die de straten binnen het budget moet aanpakken. Daarnaast wordt volop werk gemaakt van veilige fietsverbindingen tussen Mannekensvere, Schore en Sint-Pieters-Kapelle.
Nutswerken voor vernieuwen van de zeedijk Ons gemeentebestuur wenst dat de Koning Ridderdijk van Westende een echte metamorfose ondergaat: meer groen, meer veiligheid, meer beleving en meer zon. Daarom … Na de paasvakantie 2020 starten onder de leiding van Fluvius, eventueel bijgestaan door andere maatschappijen, enkele voorbereidende nutswerken (water en elektriciteit), die men weliswaar niet groot en ingrijpend kan noemen, aan de Koning Ridderdijk in Westende. De grotere werken starten in het najaar van 2020. Momenteel werken de ontwerpers volop aan de omgevingsvergunning, die eind maart ingediend moet worden. Samen met Natuurpunt, Agentschap Natuur en Bos en de afdeling Maritieme Dienstverlening en Kust bereidt het gemeentebestuur ook een heuse ‘helmgrastransplantatie’ voor. Vanuit het Westhoekreservaat in De Panne wordt in de loop van april/mei een grote hoeveelheid helmgras overgebracht die moet dienen voor de aanleg voor de zogenaamde grasdijk. In afwachting van de definitieve bestemming wordt het helmgras opgekweekt in de Middelkerkse Warandeduinen. Tegen de zomer van 2023 moeten de werken afgerond zijn. Dit project wordt mee gerealiseerd met steun van het SARCC Project (Sustainable and Resilient Coastal Cities) van de Europese Unie en de Afdeling Maritieme Dienstverlening en Kust. De eerste fase van de vernieuwing kost 20 miljoen euro. De totale vernieuwing kost 52 miljoen. Het gemeentebestuur was van plan een infomoment voor inwoners en handelaars te organiseren, op donderdag 26 maart om 18 u. in beachclub De Kwinte, maar het coronavirus laat dat niet meer toe.
Fietsen van Lombardsijde naar Nieuwpoort wordt een heel stuk veiliger en aangenamer De tram zien ze in Lombardsijde-dorp al een tijdje niet meer, maar straks kunnen de fietsers veiliger fietsen tussen Lombardsijde en het Albert-monument in Nieuwpoort. Om fietspaden aan te leggen in vervanging van de tramsporen, moesten werken uitgevoerd worden in drie fases: 1. Wegnemen resterende tramsporen en opritten; 2. Effen leggen van aanwezige steenslag; 3. Asfalteren: toplaag en fietsmarkeringen Het nieuwe fietspad bestaat uit twee delen: - van aan de Santhovenstraat tot aan de Okay: éénrichtingsfietspad richting Nieuwpoort Ter hoogte van het warenhuis Okay werden een oversteekplaats, voor voetgangers en fietsers, en een snelheidsremmer aangebracht. De fietsers moeten er oversteken en het oude fietspad rechts verder volgen.
- van aan de Okay tot aan het Albert I – monument: tweerichtingsfietspad
De bushalteplaats is wel aangegeven, maar waarom is er geen ruimte voor de bus voorzien?
Op woensdag 18 maart vanaf 10.30 was de plechtige inhuldiging gepland. Actieve senioren van de seniorenraad zouden het fietspad inrijden, als ‘eerste echte gebruikers’. Helaas kon ook dat niet doorgaan vanwege de coronamaatregelen
Brengt ‘Zon en Zee’ weer wat leven in de Westendse dorpsbrouwerij? Niet alleen de gemeente voert in Westende werken uit. Twintig jaar na de dramatische sluiting van het vakantiecentrum ‘Zon en Zee’ om er een asielcentrum van te maken, roert er weer heel wat in de Essex Scottishlaan/ Vakantiestraat. Ik schreef daarover al in een artikel op 10 juni 2019 “dat de toekomst er voor het domein weer rooskleuriger zal uitzien.“ In 2018 werd ‘Zon en Zee’ gesplitst in 2 grote onderdelen: de firma's ‘Zon en Zee New nv’ en ‘Zon en Zee Zuid nv’. ‘Zon en Zee New nv’ is een project van de ondernemende familie Dobbelaere onder de leiding van de ouders Louis en Christiane Dobbelaere-Dewulf, in samenwerking met hun kinderen Veerle, Katrien en Jan, die samen met hun respectieve partners Christophe Bouve, Koen Van Nevel en Stefanie Surmont instaan voor verkoop, verhuur, hotelaccommodatie en bouw van het project, dat de naam ‘West Bay’ kreeg. Sedert 1 mei 2019 is de bouw van een nieuw vakantieresort gestart. Er worden een 200 – tal vakantie-appartementen gebouwd. De verkoop startte op 1 juni 2019. Vanaf de zomer 2020 zouden de appartementen ‘instapklaar’ zijn.
Ziehier de foto’s van een gepland gebouw, links, en rechts van wat er reeds verwezenlijkt was op 10 maart 2020.
Op het onderstaand plan zien we duidelijk hoe ‘Zon en Zee New’ er zal uitzien. De twee oranjegekleurde blokjes zijn de appartementen die het eerst zullen opgeleverd worden.
Hieronder twee foto’s van de werken aan de ondergrondse parking.
|