In een column in ‘Het Nieuwsblad” waarin hij een blik werpt op de Olympische Spelen in Rio, beweert Jean-Marie dat alleszins. Tussen haakjes: Je hoeft het daarom uiteraard niet steeds met hem eens te zijn, maar als hij iets schrijft, dan is dat altijd het lezen waard. Naast zijn boek met de gelijknamige titel drukt hij altijd zijn mening uit ‘Recht(s) voor de raap’. Ik apprecieer dat! Voeg daar bij zijn onnavolgbare stijl, zijn sterk gedocumenteerde teksten, zijn brede kennis voortspruitend uit zijn ervaring en zijn belezenheid en dan moet je niet verwonderd zijn dat hij ook een opiniestuk schrijft in ‘Knack’. Geen enkele andere politieke mandataris in Middelkerke reikt daarin nog maar aan zijn hielen. Maar ik wilde het eigenlijk hebben over ‘statistieken’
Kunnen ze echt vergeleken worden met bikini’s? Ze suggereren inderdaad veel en verbergen dikwijls de waarheid, beweert JMD. ‘Het Nieuwsblad’ is weer bezig aan een ‘gemeentetest’. Ik begin het stilaan op mijn heupen te krijgen als ik de resultaten lees van hun bevraging. Het gaat in dit artikel voorlopig over een zevenvoudige test, met volgende onderwerpen:
Test 1: Openbaarheid van bestuur: Hoe geheim zijn de openbare documenten in jouw gemeente? Test 2: Bibliotheken - Hoe goed scoort jouw plaatselijke bibliotheek? Test 3: Burgemeester - Hoe bereikbaar is jouw burgemeester? Test 4: Kost - Hoeveel kosten de documenten in jouw gemeente? Test 5: Website - Hoe gebruiksvriendelijk is de website van jouw gemeente? Test 6: Beltest - Hoe snel word je geholpen in jouw gemeente? Test 7: Ondernemers - Wat doet de gemeente voor ondernemers?
Ziehier de resultaten voor de kustgemeenten en enkele aangrenzende gemeenten
|
|
|
Op 10 |
Plaats |
Gemeente |
Totaal |
Test1 |
Test2 |
Test3 |
Test4 |
Test5 |
Test6 |
Test7 |
1 |
Waregem |
8,5 |
8 |
8 |
10 |
7 |
7,6 |
10 |
9 |
2 |
Kortrijk |
8,4 |
8 |
6 |
10 |
7 |
9,2 |
9 |
10 |
3 |
Gent |
8,2 |
8 |
8 |
9 |
7 |
7,9 |
9 |
10 |
3 |
Dendermonde |
8,2 |
10 |
7 |
9 |
6 |
8,2 |
8 |
9 |
10 |
Koksijde |
7,5 |
4 |
7 |
9 |
7 |
7,9 |
10 |
10 |
18 |
Veurne |
7,3 |
6 |
7 |
8 |
7 |
8,7 |
7 |
10 |
81 |
Knokke-Heist |
7 |
8 |
8 |
0 |
8 |
7,1 |
9 |
9 |
93 |
Oostende |
6,9 |
4 |
7 |
9 |
5 |
7,4 |
9 |
7 |
93 |
De Panne |
6,9 |
4 |
6 |
8 |
7 |
7,6 |
9 |
7 |
111 |
Diksmuide |
6,8 |
4 |
6 |
8 |
6 |
8,9 |
9 |
6 |
111 |
Middelkerke |
6,8 |
0 |
7 |
9 |
7 |
8,9 |
9 |
7 |
137 |
De Haan |
6,7 |
0 |
6 |
10 |
7 |
3,7 |
10 |
10 |
154 |
Bredene |
6,5 |
4 |
6 |
9 |
7 |
6,8 |
9 |
4 |
154 |
Blankenberge |
6,5 |
4 |
7 |
10 |
7 |
4,7 |
8,5 |
4 |
294 |
Nieuwpoort |
49 |
4 |
5 |
7 |
8 |
4,2 |
3 |
3 |
305 |
Gistel |
4,3 |
0 |
5 |
0 |
5 |
5,8 |
8 |
6 |
Laten we eens test per test overlopen
Test 1: Openbaarheid van bestuur: Hoe geheim zijn de openbare documenten in jouw gemeente? 0/10 is natuurlijk zeer slecht, maar voor mij is dat geen verrassing. Ik heb op dat gebied al meerdere negatieve ervaringen; De secretaris heerst! Ik weet niet of de ambtenaren zo onder druk gezet worden. Durven ze niet antwoorden? Of stuurt de secretaris de vragen niet door? Als je een beroep doet op het decreet ‘Openbaarheid van bestuur’, dan kan je wel nog op een antwoord rekenen ... als het maar niet over al te delicate onderwerpen gaat, bijvoorbeeld inzage vragen in de ‘geheimen’ van de Noordzeecross.
Test 2: Bibliotheken - Hoe goed scoort jouw plaatselijke bibliotheek? Eigenlijk zou ik een betere score verwachten dan 7/10. Ik bezoek de Bib wel niet veelvuldig, maar bij elk bezoek aan die van Westende of Lombardsijde werd ik correct behandeld en kon ik de gevraagde boeken ook lenen en lezen.
Test 3: Burgemeester - Hoe bereikbaar/toegankelijk is jouw burgemeester? Hoe dicht staat zij bij de burger? Met uitzondering van Lippens van Knokke-Heist en die van Gistel, scoren alle burgemeesters goed. Ze moeten hun kiezers natuurlijk ter wille zijn. Toch kan ik me best voorstellen dat die 9/10 verdiend is voor Janna. Eind februari kregen alle 308 Vlaamse burgemeesters eenzelfde e-mail van de krant, met de vraag van een inwoner om een afspraak te maken met zijn burgemeester, om een aanslepend probleem in de straat te bespreken. De burgemeesters werden getest op hun reactiesnelheid. Het gaat hier natuurlijk over een doodgewoon probleem en wie zal zeggen dat zij op alle problemen op dezelfde manier zou reageren, bijvoorbeeld als gevraagd zou worden naar haar standpunt in een twistpunt met de oppositie of welke haar reactie zou zijn als een inwoner de hoge uitgaven voor een bepaald project in vraag zou stellen. Bovendien gaat het hier slechts over één facet van haar bestuur. Ik vind ook dat test 1 en 3 wel een beetje samenhangen. Hoe kan een burgemeester van een gemeente die NUL OP TIEN krijgt voor openbaarheid van bestuur beloond worden met een NEGEN OP TIEN voor toegankelijkheid? Zij zou daar toch haar invloed moeten op uitoefenen. Toegankelijk zijn is trouwens niet hetzelfde als dicht bij de burger staan.
Test 4: Kost - Hoeveel kosten de documenten in jouw gemeente? De behaalde 7 op 10 lijkt mij een gemiddelde score. Of dat een kenmerk is van een goed bestuur? Hoeveel keer per jaar heeft een doorsnee inwoner eigenlijk één van de hieronder vermelde documenten nodig? Ziehier hoe de score tot stand kwam:
Document |
Prijs in euro |
Score op 10 |
Rijbewijs |
25 |
4 |
Reispas |
72,5 |
6 |
Reispas spoedprocedure |
250 |
6 |
Reispas mider dan 18-jarige |
35 |
8 |
Reispas - 18j spoedprocedure |
210 |
8 |
e-ID |
15,9 |
7 |
e-ID spoedprocedure |
119,1 |
8 |
e-ID extreme spoedprocedure |
184,5 |
7 |
Kids-ID |
6,2 |
8 |
Kids-ID spoedprocedure |
111,5 |
8 |
Kids-ID extreme spoedprocedure |
176 |
8 |
Test 5: : Website - Hoe gebruiksvriendelijk is de website van jouw gemeente? Hier wordt een hoge score gehaald, namelijk 8,9. Daarmee behoort de gemeente tot de top-60. Die uitslag werd toegewezen aan de hand van 32 criteria die kunnen bekeken worden op http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160622_02351627 Hier heb ik toch twee vragen: 1. Aangezien een website volgens mij de waarde heeft van de stiptheid en juistheid van het bijhouden ervan, zou ik wel eens willen weten hoe de krant zoiets kan nagaan. 2. Wie is de webmaster? Zijn/haar naam vond ik niet terug op de website. Die werd toch wel gemaakt door een tewerkgestelde bij de gemeente en niet tegen een forse prijs door een gespecialiseerde firma, hé? Anders is het geen verdienste van de gemeente!
Test 6: Beltest - Hoe snel word je geholpen in jouw gemeente? Het gaat hier over wegwijs maken in de dienstverlening. De krant belde naar het onthaalnummer van de gemeente met de vraag. “Ik ben van plan om te verbouwen en wil een container laten plaatsen voor het bouwafval. Welke vergunning heb ik daarvoor nodig en hoeveel kost die?” Middelkerke werd voor zijn reactie/antwoord beloond met een 9 op 10. Dat betekent dat er een vriendelijk en helder antwoord gegeven werd. Proficiat aan de betrokken ambtenaar!!
Test 7: Ondernemers - Wat doet de gemeente voor ondernemers? 1 op 4 Vlaamse gemeenten zou te weinig doen voor zijn ondernemers. Een gemeente bloeit pas echt als de winkels en ondernemingen goed draaien. Er werd nagegaan hoe ondernemingsgezind onze gemeenten zijn. Samen met ondernemersorganisatie Unizo stelde de krant een vragenlijst op, die ze voorlegden aan elke gemeente: is er een schepen bevoegd voor Lokale Economie, is er een gespecialiseerde ambtenaar en dienst, is er een specifiek ondernemersloket, overlegt de gemeente structureel met ondernemers en zijn er plannen om de lokale economie te stimuleren? Maar wat als er andere afdelingen zijn die het werk opknappen? Zoals het 'Economisch huis' in Oostende. Middelkerke doet het dus niet slecht, hoewel het nog veel beter kan (zie Koksijde en De Haan). Verwonderlijk is de slechte uitslag van Nieuwpoort, dat door iedereen geprezen wordt voor zijn prachtige winkels. Onbegrijpelijk zonder meer gegevens!!! Misschien ligt de reden in het feit dat Nieuwpoort 'ondernemen' onderbrengt bij 'toerisme' wat enigszins logisch is voor een badplaats. Maar er is toch ook een stad!
Besluit We kunnen (alweer) niet zeggen dat Middelkerke een zeer goed resultaat behaalt voor deze testen. Dat is wel voor een groot deel te wijten aan die (terechte) 0/10 voor openbaarheid van bestuur. Zal er nu iets veranderen? Ik vrees van niet! Er was eens een piot die kwaad was op de koning ... en die trok het hem niet aan. Deze keer gaat het dus niet enkel over een statistiek, gebaseerd op een klein aantal antwoorden van inwoners, maar er werden ook rechtstreekse vragen gesteld aan de gemeente, met een beoordeling van het antwoord of de reactie door de krant tot gevolg.
|