Gemeentesecretaris Zoals men dat pleegt te noemen is secretaris Leo Coulier op 1 maart 2012 met pensioen gegaan. Een gemeentesecretaris is een belangrijk en invloedrijk persoon en dat maakt iedereen nieuwsgierig om te vernemen wie hem zal vervangen. In de gemeenteraadszitting van 12 januari 2012 stelde raadslid Alfons Deley van het Vlaams Belang dan ook de vraag. Burgemeester Landuyt antwoordde daarop dat een plaatsvervangend secretaris zal aangesteld worden omdat de hogere overheid de definitieve benoeming van een secretaris in een verkiezingsjaar niet zal toelaten. In zijn Omzendbrief BA 2006/02 van 3 februari 2006 verzocht Vlaams minister Keulen inderdaad de provinciale en gemeentelijke overheden een zekere terughoudendheid in acht te nemen in het verkiezingsjaar en in extremis geen beslissingen te nemen die het beleid van de nieuwe raden of de toekomstige ontwikkeling van de financiën nodeloos zouden verstoren."
De "sperperiode" strekt zich niet alleen uit tot aan de verkiezingsdatum, maar tot aan het einde van de huidige legislatuur. Dit spreekt voor zich, daar de doelstelling van de minister niet enkel was om de gemeentelijke informatiekanalen in de aanloop naar de verkiezingen te vrijwaren van partijpolitieke mededelingen, maar tevens om te vermijden dat een uittredend bestuur de nieuwe meerderheid - tegen de zin van deze laatste - financieel, organisatorisch of juridisch zou binden door beslissingen die zijn genomen terwijl het scheidend bestuur eigenlijk "in lopende zaken" is.
|
Op 21.2.2012 besliste (!?) het college van burgemeester en schepenen een waarnemend gemeentesecretaris aan te stellen tot en met de gemeenteraadszitting van 8.3.2012. In een besloten vergadering op 8.3.2012 werd aan de gemeenteraad gevraagd deze beslissing te bekrachtigen. Er werd tevens meegedeeld dat diverse stappen nodig zijn om zon vacature in te vullen. In een eerste fase werd iemand tijdelijk aangesteld. Daarom stelde het college aan de raad voor Pascal Van Looy aan te stellen als waarnemend secretaris tot en met 8.3.2012. Daarna werd deze in de functie opgevolgd door Pierre Ryckewaert, die ontheven wordt van zijn taken en bevoegdheden van ontvanger/ financieel beheerder en dit voor de duur van zijn aanstelling tot waarnemend secretaris. Intussen wordt het nodige gedaan om de gewenste procedure verder vorm te geven. Burgemeester Landuyt: De rechtspositieregeling moet aangepast worden, er moeten evaluatiecriteria vastgesteld worden, de functie moet vacant verklaard worden, enz
We zullen straks eens nagaan wat dat allemaal inhoudt.
Ook een nieuwe financieel beheerder Als de vroegere gemeenteontvanger/ financieel beheerder aangesteld wordt als gemeentesecretaris, dan moet natuurlijk ook nog in zijn vervanging voorzien worden. In dezelfde geest van voorzichtigheid werd Roseline Keereman aangesteld als waarnemend ontvanger/ financieel beheerder vanaf 09.03.2012. Zij legde de eed af (punt 24 van GR 08.03.2012). Wie is Roseline Keereman? Zij werd benoemd in vast dienstverband na het verstrijken van een proeftijd, in de functie van afdelingsfunctionaris CAD (patrimoniumbeheer en overheidsopdrachten) met ingang van 1.6.2011. We kunnen dus gerust stellen dat zij een blitzcarrière beleeft. Zij schijnt wel een zeer bekwaam gemeenteambtenaar te zijn. In De Sirene las ik dat zij in 2006 huwde met Tom Dedecker. Ik kan mij al de verbazing voorstellen op jullie gezichten. Het gemeenteraadslid dat in 2006 verkozen werd voor de Open VLD en dat zich in december 2011 als onafhankelijke opstelde in de raad? Hij is het inderdaad! Ik heb het in één van mijn blogartikels reeds gehad over de vele geschillen tussen hem en de burgemeester. Dat hij zou toetreden tot de lijst Dedecker om er zelfs voorzitter van te worden, was voor niemand nog een verrassing. Het was ook logisch in zijn familiesituatie. Maar het gaat hier niet zozeer over Tom maar eerder over zijn echtgenote of over beide tegelijk. De beslissing om haar aan te stellen als waarnemend financieel beheerder werd genomen in het schepencollege waarin de Open VLD de meerderheid heeft. Waren zij dan niet (meer) kwaad op Tom? Wat moet of kan men zich daarbij voorstellen? Maakt dat misschien deel uit van een voorakkoord voor de komende gemeenteraadsverkiezingen? En nog een vraag: gemeenteraadsleden mogen niet met elkaar verwant zijn in de tweede graad (voorbeeld: broers of zusters) en daarom verwondert het mij dat een gemeenteraadslid (of straks misschien schepen, wie weet?) mag getrouwd zijn met de financieel beheerder. Ik heb er niets over gevonden. Eigenaardig!
Wat wordt bedoeld met rechtspositieregeling? Elke gemeente heeft een eigen rechtspositieregeling (RPR) van haar personeel. Die moest tegen 1 januari 2009 in overeenstemming zijn met het besluit van de Vlaamse regering (BVR) van 7 december 2007. De burgemeester verklaarde in de gemeenteraad van 8.3.2012 dat de rechtspositieregeling moet aangepast worden. Met welke bedoeling? Daarin komen volgende elementen aan bod: het loopbaanstelsel, de evaluatie vorming en opleiding van het personeel de bezoldigingsregeling en de salarisschalen, de regeling van vergoedingen en toelagen de regels over ontslag en ambtsneerlegging van statutaire personeelsleden de administratieve toestand van het statutaire personeel, de regels over verloven en afwezigheden. Wat daar eveneens deel van uitmaakt en ons hier interesseert, zijn voorwaarden en procedures voor aanwerving en bevordering van personeel bekendmaking van de vacatures en de proeftijd De vaststelling van de rechtspositieregeling van het personeel is een exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad die niet kan gedelegeerd worden aan het college van burgemeester en schepenen. Deze maatregel zou er moeten voor zorgen dat de objectiviteit van de aanwervingen en bevorderingen van de kandidaten gewaarborgd is. De meerderheid in het college zal wel eerst beslissen zeker? De raad moet dat doen met respect voor de minimale (dwingende) voorwaarden die de Vlaamse Regering in het gemeentedecreet vastgelegd heeft met de bedoeling een minimum aan éénvormigheid tussen de gemeenten te bekomen maar toch toe te laten dat deze een zekere armslag behouden.
Voorwaarden en procedures voor aanwerving en bevordering van personeel De voorwaarden tot benoeming in de graden van gemeentesecretaris en financieel beheerder worden momenteel geregeld door artikel 23 van het hierboven aangehaald besluit van de Vlaamse Regering houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel. De functie moet vooreerst vacant gesteld worden door de gemeenteraad. Deze moet vooraf beslissen wie in aanmerking komt of met andere woorden, tot wie de vacantverklaring moet gericht worden: enkel aan het eigen gemeentepersoneel (bevordering), aan uitwendige kandidaten (aanwerving) of aan beide? De aanwervingsprocedure is dezelfde in alle gevallen. De verklaring, zou er bijvoorbeeld zo kunnen uitzien.
Functie: Gemeentesecretaris of financieel beheerder Profiel U bent in het bezit van een masterdiploma of een diploma van universitair onderwijs of een diploma van het hoger onderwijs van twee cycli, dat gelijkgesteld werd met universitair onderwijs en dat toegang geeft tot niveau A. U voldoet aan de vereiste over de taalkennis opgelegd door de wetten op het gebruik der talen in bestuurszaken, gecoördineerd op 18/07/1966 U hebt de Belgische nationaliteit U vertoont een gedrag dat in overeenstemming is met de eisen van de functie en geniet de burgerlijke en politieke rechten U bent medisch geschikt voor het uitoefenen van de functie
U legt een uittreksel uit het strafregister voor, al dan niet met schriftelijke toelichting
U hebt een minimumaantal jaren relevante beroepservaring
Functiebeschrijving U staat in voor de algemene leiding van de gemeentelijke diensten/ voor het financieel management van de gemeente U vervult de wettelijk en decretaal voorgeschreven taken. Aanbod Een voltijdse statutaire tewerkstelling met 1 jaar proef Bruto geïndexeerd jaarloon:
. euro (minimum) -
(maximum) /
. euro (minimum) -
(maximum) Extralegale voordelen: maaltijdcheques, hospitalisatievergoeding en fietsvergoeding.
Selectieprocedure De kandidaat moet met succes de selectieprocedure doorlopen. De selectie voor de aanwerving als gemeentesecretaris wordt uitbesteed aan een extern erkend selectiebureau. De selectie bevat een test die de managements- en leiderschapscapaciteiten van de kandidaten toetst, aangevuld met ten minste twee selectietechnieken, waaronder een grondig sollicitatiegesprek of mondelinge proef.
Uw kandidatuur met curriculum vitae, kopie van het diploma en uittreksel uit het strafregister, dient ons uiterlijk op
. (bijvoorbeeld 14 dagen na vacantstelling) te bereiken via een per post verzonden sollicitatiebrief (datum poststempel geldt als bewijs)
Bekendmaking van de vacatures De vacatures moeten zo goed mogelijk de kandidaten bereiken, al heeft dat slechts belang voor externe kandidaten. De interne weten wel waarover het gaat. Ziehier enkele voorbeelden van kanalen die daarvoor kunnen gebruikt worden: - nationaal en regionaal verschijnende kranten of weekbladen; - gespecialiseerde tijdschriften van beroepsgroepen of van beroepsorganisaties; - zelfgeproduceerde media (affiches, folders, gemeentelijke website, gemeentelijk informatieblad); - plaatselijke radio of regionale TV; - de VDAB (WIS-computer).
Meer over de selectieprocedure De algemene regel is dat kandidaten, om aan de selectieprocedure te mogen meedoen, zowel aan de algemene toelatingsvoorwaarden als aan de aanwervingsvoorwaarden, met inbegrip van de diplomavereiste, moeten voldoen. Normaal beoordeelt de gemeenteraad de geldigheid van de ingediende kandidaturen en voorgelegde bewijzen. Om praktische en organisatorische redenen wordt die taak aan het uitvoerend orgaan van het bestuur overgelaten. Dat gebeurt toch niet onder de leiding van de secretaris, zeker? Die beoordeling moet uitmaken wie definitief tot de selectieprocedure wordt toegelaten. De procedure moet gebeuren volgens een aantal algemene regels, op basis van selectiecriteria en met behulp van een of meer selectietechnieken, die afgestemd zijn op de beschrijving voor de functie of voor de graad en die gelijkwaardig zijn voor functies van dezelfde graad. De selectie wordt uitgevoerd door een commissie, uitsluitend bestaande uit deskundigen, van wie ten minste één derde extern is aan het eigen bestuur. De gemeenten en provincies kunnen de selectieprocedures uitbesteden aan een erkend selectiebureau, via een overheidsopdracht. Gemeentemandatarissen mogen als waarnemer aanwezig zijn bij selecties. Dat geldt op grond van de syndicale wetgeving ook voor afgevaardigden van de representatieve vakorganisaties. Bij de selectie voor een functie van dezelfde graad bij het bestuur, kan de kandidaat vrijstelling van de selectieproeven aanvragen. Dat is bijvoorbeeld het geval als deze een gelijkwaardige selectie doorliep in de voorbije vijf jaar en daarin slaagde en geschikt bevonden werd. Deze voorwaarde kan vastgelegd zijn in de lokale rechtspositieregeling. Kandidaten die gedeeltelijk of volledig vrijgesteld zijn van gelijkwaardige selectieproeven behouden hun eerder behaalde resultaat (punten of score). Dat wordt dus opnieuw gebruikt voor de vergelijking van de kandidaten.
De beslissing Het is de gemeenteraad die oordeelt welke de beste kandidaat is. De beslissing moet gemotiveerd worden. De Raad van State laat in zijn advies nr. 43.608/3 een duidelijke voorkeur blijken voor een vergelijkende selectie die resulteert in een vorm van bindende rangschikking. In het licht van het gelijkheidsbeginsel en van het algemeen belang vinden zij het niet aanvaardbaar dat de aanstellende overheid zou kunnen afwijken van de regel om de meest geschikte kandidaat te kiezen. De kandidaten worden schriftelijk op de hoogte gebracht van het resultaat van de selectie.
Wat mogen we nu verwachten? De functies van gemeentesecretaris en financieel beheerder werden nog niet vacant verklaard, niet in de gemeenteraad van 8.3.2012, noch in deze van 10.05.2012. Het schepencollege heeft al beslist, met bekrachtiging door de gemeenteraad zoals men dat zo mooi zegt, dat Pierre Ryckewaert en Roseline Keereman waarnemend aangesteld werden als secretaris en financieel beheerder. Moeten we daaruit afleiden dat zal gekozen worden voor benoeming bij bevordering, dus keuze uit het eigen personeel? Zullen andere personeelsleden van de gemeente dan nog hun kandidatuur durven stellen? Zou het nog zin hebben? Ik kan wel aannemen dat Ryckewaert en Keereman de meest geschikte kandidaten zijn, dat zij over een praktische kennis beschikken waardoor ze een voorsprong hebben op externe kandidaten, maar ik vind dat deze laatste ook de kans moeten krijgen. Nieuw bloed is altijd welkom en bovendien zou daarmee aangetoond worden dat het gemeentebestuur onpartijdige en onvooringenomen keuzes heeft gemaakt.
De komedie waarbij de benoeming van de twee topambtenaren in een verkiezingsjaar zogezegd ongepast zou zijn, zou anders helemaal niet nodig geweest zijn.
Bronnen http://codex.vlaanderen.be/Zoeken/Document.aspx?DID=1016438¶m=inhoud Gemeentedecreet Artikel 105 §2 http://www.aalst.be/documenten/publicaties/economie_en_werk/Gemeentedecreet.pdf Besluit van 7.12.2007 van de Vlaamse regering
|