Om een antwoord op deze vraag te kunnen geven, moet men eens bij het begin- en/of bij het eindsignaal van de lessen postvatten aan de in- of uitgang van de school. De meestal gehaaste ouders willen hun kinderen vlakbij de schoolpoort afzetten of ophalen om te voorkomen dat ze overreden worden door een andere ouder die hetzelfde doet. Het is er een drukte van jewelste. Het thema werd reeds overal vaak besproken, door buurtbewoners, door veiligheidspersoneel, door de schooldirectie en door sommige ouders. Vrouwenmagazine Libelle peilde bij 2000 lezeressen naar de manier waarop kinderen naar de (lagere) school worden gebracht. Vier op vijf ouders ergeren zich aan de chaos aan de schoolpoort. Niet stoppen aan het zebrapad is de belangrijkste bron van ergernis. Zeven op tien ouders durven hun lagere school-kinderen niet in hun eentje naar school laten gaan. Eén op twee ouders vindt het traject naar school onveilig en één kind op drie dat op maximaal één kilometer van de school woont, wordt met de auto gebracht. Slechts 12% van de schoolkinderen komt te voet en 37% van de leerlingen fietst naar school.
Maar hoe zit dat rond onze gemeenteschool? Is er hier wel een probleem? Is de wegeninfrastructuur rond de school wel aangepast? Dat is (voorlopig?) niet volledig het geval, want er is zelfs geen voetpad in de Henri Jasparlaan. Maar er is hoop op beterschap. De laan zou vernieuwd worden tussen de Westendelaan en de Doornstraat. Er komen brede trottoirs en aan beide zijden een fietspad. Zijn er parkeerplaatsen genoeg? Eigenlijk wel maar de geplande vernieuwing voorziet toch nog geschrankt parkeren op bepaalde plaatsen. Zo komen er meer parkeerplaatsen schuin op het voetpad. Dat betekent nog meer autos en ... kans op grotere chaos? Er komt een kus- en rijzone, dat zijn enkele parkeerplaatsen die tijdens de spitsuren voorbehouden zijn voor het veilig afhalen en afzetten van kinderen. Is dat dan allemaal nodig omdat er geen toezicht is? Helemaal niet! Dat laat zeker niet te wensen over. Soms zouden zelfs politieagenten aanwezig zijn om foutgeparkeerde wagens (zie foto) op te schrijven. Hopelijk beperken ze zich daar niet toe. Er zijn ook vrijwilligers die de kinderen veilig de weg laten oversteken en die toezicht houden.
Wat gaat er dan wel verkeerd? Het aantal ouders die hun kind(eren) met de auto naar school brengen moet verminderd worden. Kan het dan niet te voet of met de fiets zoals wij dat destijds deden.? Jonge ouders vinden (terecht) dat het verkeer veel drukker geworden is. Ze durven hun kinderen daaraan niet blootstellen. Moet het dan maar blijven zoals het is? Natuurlijk niet! Als in een wijk verschillende kinderen van dezelfde school wonen, waarom dan niet carpoolen met een beurtrol om het aantal autos aan de schoolpoort te verminderen. Het spaart bovendien tijd en geld. Waarom geen gebruik maken van de schoolbus? Als de ouder dan toch zijn wagen moet gebruiken, dan wordt van hem/ haar verwacht dat de verkeersregels strikt in acht genomen worden: nooit op het zebrapad, het fietspad of het voetpad parkeren, zelfs niet voor vijf minuutjes de maximumsnelheid respecteren en stoppen aan het zebrapad. Als er geen parkeerplaats meer is aan de schoolpoort zelf, plaats dan de wagen op een verder gelegen veilige parking en wandel het laatste stukje naar school. Dat sommigen liever dicht bij de uitgang staan, zelfs al mogen ze daar niet parkeren, blijkt uit de middelste foto. Geef de fietsers ruimte. Steek ze alleen voorbij als dat veilig kan. Een kleine groep duidelijk herkenbare fietsers valt op in het verkeer. Reflectoren en lampjes zijn niet alleen verplicht op de fiets, ze zijn ook levensbelangrijk. En een fietshelm of fluorvestje in plaats van een donkere jas kan de veiligheid alleen maar verhogen. Twee begeleiders, eentje vooraan en eentje achteraan, volstaan om fietspoolen veilig te maken. Bovendien ben je dankzij de beurtrol als ouder niet verplicht om elke dag mee te fietsen.
Dus ouders, stof genoeg om eens goed over na te denken!
|