Het zou een bevraging kunnen zijn met als eerste vraag: welk kunstwerk vinden jullie het mooiste?
Een tweede vraag zou kunnen zijn: waar bevinden zich deze kunstwerken? Ik neem aan dat jullie weten dat het linkse, OLNETOP, in het Middelkerks beeldenpark in de duinen nabij de 'Belle Vue’ staat. Het tweede, TSENABO, hangt in de inkomhal van het Sint-Andriesziekenhuis in Tielt en het rechtse, EGNABO, staat in één van de binnentuinen van het woon- en verzorgingscentrum ‘Yserheem’ in Diksmuide. Jullie zien hierna hoe ze eruitzien op hun huidige standplaats:
De derde vraag zou kunnen luiden: wie is de kunstenaar van de drie werken? Dat is dezelfde: Nick Ervinck! De vierde en laatste vraag is zeker belangrijk en uiteraard niet zo eenvoudig te beantwoorden: wat stellen de drie werken eigenlijk voor? Het zijn moderne kunstwerken en die zijn gekenmerkt door de drang om te experimenteren en het scheppen van een grotere afstand tussen het kunstwerk en de zichtbare werkelijkheid, bijvoorbeeld door een verregaande abstractie of de nadruk op het kunstwerk als idee. De kunstenaar, al dan niet in opdracht, wil weliswaar betekenis geven aan zijn werk maar men kan de vraag stellen of de toerist of de bezoekers van hospitaal en woonzorgcentrum daarmee wel bereikt worden. Zelfs de kenners van moderne kunst zullen het wel moeilijk hebben om de bedoeling van de maker terug te vinden in zijn schepping. En de gewone sterveling dus zeker! Om de knoop door te hakken beweren sommige dan maar dat iedereen in zo’n modern kunstwerk iets anders kan/mag zien. Over ‘OLNETOP’ zegt Ervinck zelf: “Het heeft iets monsterlijk. Het werk laat zich niet echt in één woord omschrijven, maar het is geïnspireerd op de natuur en techniek." Sommige mensen van goede wil zien de kracht van de zee en het schuimende water in het werk. TSENABO is een beeldhouwwerk dat letterlijk en figuurlijk zijn wortels heeft in het hospitaal. Het werk is specifiek voor zijn standplaats en elke tentakel of vangarm heeft een betekenis. De kunstenaar liet zich hiervoor inspireren door de afdeling neurologie van het hospitaal die gelegen is aan dezelfde zijde van het gebouw als de inkom. Mogen we dan veronderstellen dat tsenabo een hersenmassa voorstelt? EGNABO, een anagram van verschillende woorden die de kunstenaar inspireerden, werd op 11 november 2011 ingehuldigd door wijlen Jan Hoet. Deze erkende dat kunstwerken ook voor hem soms een groot raadsel inhouden. Maar hij vond dat ze zorgen voor emoties en voor ruimte. Wie zo’n modern kunstwerk bekijkt, kan wel onder de indruk zijn, van de grillige vormen of vertakkende structuur. Zelfs zonder de hele context te kennen, kan men het wel mooi vinden. Bij Ervinck dragen het glanzend materiaal en de gele expressieve kleur zeker bij tot de poging om de bezoeker te fascineren en te intrigeren.
Kan men hier nog wel spreken van originaliteit? De werken vertonen enkele gemeenschappelijke kenmerken: De buitensculptuur is volledig digitaal ontworpen maar werd niettemin ‘ambachtelijk’ uit polyester vervaardigd. De structuur lijkt het resultaat van een spontaan, natuurlijk erosieproces - zoals zeewater rotsen kan uithollen. De gaten creëren een nieuwe dimensie. Dat is niet mijn mening, maar die van kenners! Zeer veel sculpturen van Ervinck zijn glanzend en geel van kleur. In het geval van Olnetop, Tsenabo en Egnabo kan men bovendien zeggen dat ze erg op elkaar gelijken. Men kan zich de vraag stellen of het creëren van kunstwerken die zo op elkaar gelijken, bijna alle glanzend en geelgekleurd, niet een beetje gelijkt op ‘massaproductie’ Men zou haast zeggen dat ze van plaats kunnen wisselen. Mag Middelkerke nu nog fier zijn op dat werk van Ervinck? Dat het uniek is, is niet zo vanzelfsprekend!! Of maakt dat ook deel uit van de ‘moderne kunst’? Ik vind toch dat daarmee niet mag overdreven worden!
Middelkerke heeft voor ‘Olnetop’ 80.000 euro betaald. Vraagt Ervinck voor elk werk een gelijkaardig bedrag? Dat brengt goed op, zou ik zeggen. Natuurlijk moest de kunstenaar daarvan nog de firma of de medewerker betalen die het kunstwerk vervaardigt aan de hand van zijn digitaal ontwerp.
Bronnen http://www.standbeelden.be/standbeeld/3275 http://www.standbeelden.be/standbeeld/3266/ https://nl.wikipedia.org/wiki/Moderne_kunst
|