Het verleggen van de trambedding van het dorp Lombardsijde naar de kustweg is al langer een onderwerp van discussie onder de inwoners. Er is al zo vaak gezegd en geschreven dat er ooit een referendum georganiseerd werd en dat 65% van de betrokkene daarin opteerden voor het behoud van de huidige toestand.
Ikzelf heb daarover reeds een paar artikels geschreven, de voorbereidende werken aan de kustweg zijn volop bezig, maar een actiegroep met Ruben Van Miegroet als voorzitter heeft onlangs weer van zich laten horen. Dat is weliswaar geen Lombardsijdenaar maar iemand die ernstig van mening is dat de overheid de wil van de lokale bevolking moet respecteren. Hoewel ikzelf ook geen rechtstreeks betrokkene ben, zal het mij steeds blijven interesseren hoeveel mensen het behoud van de tram door het dorp, op vandaag nog steunen. Heeft het gemeentebestuur er inderdaad goed aan gedaan om dat referendumresultaat te negeren of niet? Ik zou daarover natuurlijk een poll kunnen houden maar mijn ervaring leert dat ik daarmee nooit een geloofwaardig resultaat kan bekomen omdat de lezers er toch zo moeilijk toe bewogen kunnen worden om even één van de bolletjes naast de verschillende meningen aan te kruisen of zwart te maken. Zelfs al is het naamloos. Hieronder geef ik nogmaals de (ik hoop alle) argumenten pro, contra of twijfelachtig.
Pro De renovatie van de Nieuwpoortlaan en van de Zeelaan zullen Lombardsijde aantrekkelijker maken. Er komt een mooi ogend dorpsplein. Er zijn elf huizen langs de Nieuwpoortlaan waarvan de uitrit de trambedding moet kruisen. Dat zal een verademing zijn voor die bewoners. De wekelijkse avondmarkten in de zomer kunnen rustiger en veiliger verlopen. De trambestuurders hebben nu al de moeite van de wereld om onvoorzichtige marktbezoekers de sporen te doen vrijmaken. De tramrit Oostende – De Panne zal 3’ minder lang duren, maar daar heeft de Lombardsijdenaar geen baat bij. Er vallen drie bochten weg, dus minder sleet op de sporen en minder geluid Er zullen minder voetgangers vallen over de tramsporen.
Contra De afstand naar de tramhalte vanaf de Dorpplaats zal 600 meter bedragen. Dat is aanvaardbaar voor jonge gezonde mensen, maar niet voor ouderen, mindervaliden en heel jeugdige kinderen. Het is niet omdat het in Westende nog verder is, dat het in Lombardsijde ook zo moet zijn. Vooral vanaf het Prinsenveld en uitbreiding, vanaf de Zuidstraat met zijn zijwijken plus voor de mensen met kinderen van klein Westende zal dat heel wat minder gunstig worden.
Het afsluiten van de doorsteken voor het autoverkeer ter hoogte van de Schorrestraat die gesupprimeerd wordt, de Schoolstraat, Havenstraat en Schorrebloemstraat (rode bolletjes) zal veel omrijden vergen … niet onoverkomelijk maar ongemakkelijk! En een bijkomende belasting van de Zeelaan! Waarom zijn die doorsteken er ooit gekomen? Misschien waren ze wel gewenst door de bewoners omdat het een echte behoefte was? Er blijven slechts twee oversteken (groene bolletjes): ter hoogte van de Zeelaan en ter hoogte van het Albert I – monument in Nieuwpoort. Ziehier een plan met de toekomstige situatie.
De tramhalte aan de 'Okay' valt weg. De twee geplande tramhaltes (Zeelaan en Schoolstraat) bevinden zich op iets minder dan 600 meter van elkaar. De afstand tussen de Schoolstraat en de halte aan het Albert-monument in Nieuwpoort bedraagt meer dan een kilometer, dus meer dan de 650 meter die 'De Lijn', naar het schijnt, als standaardafstand tussen twee haltes, zou gebruiken. Een halte ter hoogte van de Schorrebloemstraat (tegenover de 'Okay') op iets meer dan 500 meter van de Schoolstraat is dus verdedigbaar.
De kostprijs van de werken is te hoog in verhouding tot de voordelen van de renovatie. ‘De Lijn’ alleen al, investeert 13 miljoen euro. Het agentschap Wegen en Verkeer geeft daarenboven ook nog 3,3 miljoen euro uit aan het structureel onderhoud van de N34 langs het nieuwe tramtracé. Zelfs al zouden de ‘Pro’s’ gelijk hebben, dan zou men toch eens moeten bedenken dat dit enorme bedragen zijn voor een project met zoveel ‘Contra’s’ en zoveel ‘Twijfels’.
Niemand gelooft dat de vervangbussen, de bestaande en de supplementair beloofde, met dezelfde frequentie een halte zullen houden in het dorp: in de zomer om de 15’?
Lombardsijde zal er een deel van zijn (al geen te grote) aantrekkingskracht door verliezen. Er wordt gevreesd dat het hierdoor de doodsteek zou kunnen krijgen. Mits de trambedding in het dorp te vernieuwen, kan men evengoed een mooi dorpsplein maken en kan de veiligheid optimaal gemaakt worden. Dat was nochtans in 2004 niet de mening van burgemeester Landuyt. Hij zette toen al de inwoners onder druk met “ofwel verdwijnt de tram en komt er een mooi ogend Dorpsplein, ofwel blijft de tram en verandert er weinig aan het Dorpsplein’.
Een honderdtal bomen moesten daarvoor gekapt worden. Dat betekent dus ‘minder natuur’ in plaats van ‘meer natuur’. Er wordt gelachen met de compensatie die ‘De Lijn’ daarvoor voorziet. Met recht, want wat heeft Lombardsijde daaraan? Er zouden 13 ha exotenbestrijding* uitgevoerd worden in het gebied tussen De Haan en Wenduine. * De provincie volgt de bestrijding op van ongewenste planten in onze waterlopen. Sommige uitheemse oever- en waterplanten (exoten) zoals grote waternavel, parelvederkruid, waterteunisbloem en watercrassula kunnen explosief groeien en bijgevolg de waterafvoer hinderen. Er kan ook massale vissterfte optreden als de drijvende planten zuurstof onttrekken aan het onderliggende water. De meest effectieve bestrijding is het (manueel) verwijderen van de volledige plant, inclusief de wortel. De verwijderde planten worden best onmiddellijk afgevoerd en gecomposteerd.
De indruk ontstaat dat de tram uit de Zeelaan weg moet omdat daar de enige ontsluiting is voor de nieuwe verkaveling en voor het project van de firma Debaillie met een hotel met 300 kamers, zwembad en tennisaccomodatie ... Dat zou een groot probleem kunnen worden alhoewel ons bestuur daar niet in gelooft. Uitritten kunnen niet voorzien worden op de Kustweg wegens te gevaarlijk, maar hier bij ons weet je maar nooit. Hebben de immobiliënhandelaars de beslissing soms beïnvloed, zoals zo vaak in Middelkerke?
Het lijkt erop alsof de stad Nieuwpoort voorstander is van het verleggen van de trambedding in het vooruitzicht van de uitbreiding van de jachthaven. Het is echter nog niet duidelijk waarom juist. Heeft het misschien iets te zien met een eventueel nieuw project op het terrein – leegstaand gebouw ‘Brusselle – trambocht - parking voor Westfront’? Hebben de immobiliënhandelaars of de stad zelf daar al iets voorzien? En ligt dat stuk tramspoor misschien in de weg?
Veel Lombardsijdenaars, misschien nog steeds een meerderheid, zijn tegen het verleggen! De tram in het dorp is erfgoed!
Twijfelachtig Er zullen minder dodelijke ongevallen gebeuren met de tram; de tram zal wel sneller rijden langs de Kustbaan. Op het nieuw traject kunnen evengoed ongevallen gebeuren. Het is geleden van vrijdag 05 augustus 2011 dat er nog een dodelijk ongeval gebeurde met de tram. In de Nieuwpoortlaan, ter hoogte van de tramhalte YMCA tussen Lombardsijde en Nieuwpoort.wilde een vrouw nog snel bij de halte geraken toen de tram reeds in aantocht was. 'De Lijn' heeft de laatste jaren zeer veel geïnvesteerd in 'Veiligheid'. Als de trambestuurders alert blijven en als de autobestuurders, fietsers en voetgangers de wegcoderegels volgen, dan lopen ze geen gevaar. Maar dat is een illusie natuurlijk! In juli en augustus 2018 gebeurden er ongevallen met de kusttram in De Panne (2.7), Koksijde (2.8) en in Nieuwpoort (4.8). Daarom moet de tram er toch niet weg!
De leefbaarheid van de dorpskern zal eronder lijden; de handelszaken (horeca) zullen minder succes hebben, in tegenstelling met de bewering van de burgemeester op Focus dat er met het verdwijnen van de tram uit de dorpskern meer handelszaken en terrasjes zullen bij komen. Zal Lombardsijde er echt door heropleven? Zal een vernieuwd dorpspleintje met enkele bomen en zitbanken de redding betekenen voor een nu langzaam uitstervend dorp? Volgens onderstaande tekening lijkt het geen parkeerplein te zullen worden, maar omgekeerd … men kan zich de vraag stellen aan hoeveel auto’s Lombardsijde nog plaats zal bieden?
Mijn vorige artikels als bijkomende documentatie: (map Verkeer)
6.5.2013: “Zou de tramlijn dan toch nog uit de dorpskern van Lombardsijde verdwijnen?" 14.9.2015: “Middelkerke, Westende, Lombardsijde... en de kusttram” 25.9.2017: “Verleggen van de trambedding in Lombardsijde! Verbetering of verarming?” 27.11.2017: “Het begint er nu op te lijken dat de tram wel degelijk uit de dorpskern van Lombardsijde zal verdwijnen”
Besluit We mogen/moeten nu wel aannemen dat ontgoocheling, weerstand of woede niet meer aan de orde zijn. Wat de Goden beslissen is onomkeerbaar en de werken zijn al ver gevorderd. Ziehier een foto daarvan van Ludo Coulier:
Bron Kwart minder ongevallen met kusttram; investeringen en campagnes lijken vruchten af te werpen (artikel in Het Laatste Nieuws van 4 juli 2018 door Bart Huysentruyt https://www.middelkerke.be/nl/ruimte-en-wonen/openbare-werken/herinrichting-kustweg-n34-en-tramtraject-lombardsijde Werken aan tramtraject Lombardsijde op schema (door bpm op 17 augustus 2018)
|