Ik zal later nog wel eens een artikel wijden aan de politieke rol van een gemeenteraadslid (invloed, mogelijkheden,
) maar ik wil het hier enkel hebben over zijn/ haar financiële voordelen, zoals ik dat in een vorig artikel deed voor de burgemeester en de schepenen.
Wat verdienen gemeente- en OCMW raadsleden om te zetelen in hun respectieve raden? De raadsleden krijgen GEEN wedde zoals de burgemeester en de schepenen, maar ze genieten van een zitpenning. Sommige beweren wel eens (smalend) dat de verklaring van dat woord te vinden zou zijn in het feit dat nogal wat mandatarissen daar maar gewoon wat gaan zitten. Laten we het hier maar liever op presentiegeld houden. Artikel 17, § 2 van het gemeentedecreet bepaalt dat het bedrag van het presentiegeld wordt bepaald door de gemeenteraad binnen de grenzen vastgesteld door de Vlaamse Regering in een besluit van 5 juni 2009 (artikel 11). Het presentiegeld bedraagt minimaal 28,57 euro en maximaal 124,98 euro aan 100% (gekoppeld aan spilindex 138,01). Voor de huidige periode liggen die op minimum 43,30 euro en maximum 189,43 euro. De zitpenning voor de raadsleden van Middelkerke bedraagt 175 euro bruto per zitting. Hoeveel de daarop geheven belasting bedraagt, is afhankelijk van de overige inkomsten die men heeft en bijgevolg van de gemiddelde aanslagvoet in de personenbelasting die op ieder raadslid van toepassing is. Wie meer verdient in zijn dagelijkse bezigheden zal in een hoge schijf van belastingtarieven vallen en dus minder overhouden. De raad komt 10 keer per jaar bijeen, zodat dus jaarlijks 1.750 euro bruto opgestreken wordt. De leden van de OCMW raad verdienen iets meer omdat de raad in principe maandelijks, dus 12 keer per jaar vergadert, wat dus in totaal 2.100 euro opbrengt.
Commissies en andere bezoldigde gemeentelijke vergaderingen In tegenstelling tot de burgemeester en de schepenen, mogen de raadsleden wel genieten van bijkomende verdiensten ten laste van de gemeente. Daartoe worden heel wat mogelijkheden geboden, onder de vorm van gemeentelijke commissies, autonoom gemeentebedrijf (AGB) en Vereniging voor Vreemdelingenverkeer (VVV). Het autonoom gemeentebedrijf is ingedeeld in een directiecomité (DC), een raad van bestuur (RVB) en een college van commissarissen (CC). Er zijn twee gemeentecommissies: Erfgoed en Evaluatie decretale graden. Elke commissie telt zeven leden, 2 schepenen onbezoldigd en 5 bezoldigde gemeenteraadsleden. Ze wordt samengesteld evenredig volgens de in 2006 behaalde zetels: 3 VLD, 2 CD&V, 1 Vlaams Belang, 1 Progressief Kartel. De vergaderingen van de Vereniging voor Vreemdelingenverkeer, bestaande uit een directiecomité en een raad van bestuur, zijn voorbehouden voor de meerderheid.
Sommige genieten ook zitpenningen bij intercommunales Een intercommunale is een vereniging van gemeenten met als doel taken van gemeenschappelijk belang te realiseren, dit dan vooral op het gebied van afvalinzameling en verwerking, nutsvoorzieningen, sociale huisvesting, enz
Meestal bestaan ze uit een raad van bestuur en een directiecomité, die regelmatig vergaderen maar bovenop wordt ook één of twee keer per jaar een algemene vergadering gehouden. Het ligt natuurlijk voor de hand dat enkel raadsleden, die behoren tot de meerderheid, kunnen genieten van de zitpenningen op de vergaderingen van intercommunales. Zijn die wel nodig? Voor de Infrax-koepel zijn geen duidelijke gegevens beschikbaar, maar geschat kan worden dat zij aan ongeveer 150 bestuurders presentiegelden betalen. Voor het boekjaar 2009 zou dat gaan voor Infrax West (het vroegere WVEM) over een bedrag van 105.340 euro. Aan de hand van de mandatenlijst kan men wel afleiden dat ook de zuivere distributienetbeheerders gul zijn met bestuursmandaten en dat het juridisch niet echt duidelijk of verantwoord is waarvoor zij samenkomen. Hieronder vinden jullie de tabel met de bezoldigde mandaten die onze gemeenteraadsleden uitoefenen. Zoals jullie kunnen zien, zijn er binnen de meerderheid slechts enkele uitverkorene. De uitslag behaald bij de verkiezingen van 2006 wordt daarvoor in aanmerking genomen. De mandatarissen die enkel deelnemen aan algemene vergaderingen heb ik hierin ook opgenomen. Ze krijgen ook een zitpenning die niet hoger mag zijn dan het maximumbedrag toegestaan voor een zitpenning van de gemeenteraad. De aanduiding gebeurt voor elke vergadering in de gemeenteraad. Ik hoop dat ik er geen gemist heb of te veel vermeld heb. (correcties en aanvullingen worden graag aanvaard)
|
Zit-
tingen/
jaar
|
Zit-
penning
(in euro)
|
Tom
De-
decker
|
Tom
Lingier
|
Bart
Vande-
kerckhove
|
Mario
De-
clerck
|
Franky
Annys
|
Rony
Reynaert
|
AGB
DC
Voorz
RVB *
CC
|
24
24
12
??
|
175
350
175
???
|
|
X
|
X
X
|
X
X
|
X
|
X
|
VVV
DC
Voorz
RVB
|
36
36
|
175
175
|
X
|
X
|
X
X
|
|
|
|
Erfgoed
Voorz
|
5
5
|
175
175
|
|
|
|
X
|
X
|
|
IKWV
Vertegenw
|
2
|
<=175
|
|
|
|
|
|
X
|
IMVW **
Vertegenw
|
???
|
???
|
|
|
|
X
|
|
|
IVOO ***
DR
RVB
Vertegenw
|
25
5
2
|
175
175
175
|
|
|
|
X
|
X
X
X
|
|
TMVW *
DR
RVB
Vertegenw
|
15
1
|
175
<=175
|
|
X
|
X
|
|
|
X
|
WVI
Vertegenw
|
2
|
175
|
|
|
|
|
X
|
|
*raad van bestuur naast hierbovenvermelde en buiten burgemeester en schepenen: Maurau Jonckheere van VLD, Lieve Landuyt, Dewulf en Ampe-Duron van CD&V , Lacombe van VB. **Intercommunale Maatschappij voor Watervoorziening in Vlaanderen IMWV groepeert 16 deelnemersdie voor de distributie van het drinkwater samen distributievennoot zijn van TMVW.Zij werken samen met TMVW, die als deelnemende maatschappij instaat voor beheer, exploitatie, investeringen en financiering. Om de dienstverlening zo kostenefficiënt mogelijk te organiseren, stemmen IMWV en TMVW hun service zo veel mogelijk op elkaar af. *** Intercommunale Vuilverwijdering en Verwerking Oostende en Ommeland
Zijn de raadsleden overbetaald? Om op die vraag te antwoorden zou ik een gemeenplaats moeten gebruiken: het hangt ervan af
Laat mij beginnen met diegene die te veel verdienen. Ik bedoel daarmee dat sommige raadsleden zich jaarlijks gedurende tien zittingen van de gemeenteraad vergenoegen met daar te zitten en daarvoor een penning krijgen. Ze hebben weinig of geen dossierkennis en weinig of geen inzet binnen de vergadering. Ze nemen nooit een initiatief en gaan steeds akkoord of moeten steeds akkoord gaan met wat de fractieleider/ burgemeester vertelt. De meerderheid vergadert trouwens voorafgaand aan de gemeenteraad om iedereen op één lijn te zetten. Verder kleuren ze hun mandaat met een aantal aanwezigheden op bijeenkomsten van verenigingen (eetmalen of recepties inbegrepen) waar ze menen straks de nodige stemmen voor de partij en voor zichzelf te kunnen verzamelen om hun mandaat te hernieuwen. Het is moeilijk daar een juist aantal op te plakken, maar een mandataris sprak mij over drie vierde van de raad. Er zijn er natuurlijk ook andere
en betere. De politicus die zijn/haar mandaat dat hij/zij van de kiezers kreeg op een eerlijke manier wil vervullen moet dan ook bekwaam om zijn/haar steentje bij te dragen tot een goed bestuur. Dat vraagt dus een ernstige inspanning om zich de materie eigen te maken. Ook in de meestal avondlijke vergaderingen kruipt heel wat tijd. De politicus moet ook belangstelling hebben voor publieke activiteiten. Communicatie met burgers, mondeling of via email en telefoon nemen heel wat tijd in beslag en het lijdt dus geen twijfel dat het familiaal leven daaronder te lijden heeft. In het vooruitzicht van de volgende verkiezingen moeten de kandidaten zich ook engageren in verenigingen en ingaan op allerlei uitnodigingen. Sommige moeten bij verkiezingen ook een gedeelte van de aan propaganda bestede kosten uit eigen zak betalen.
Loont het allemaal wel de moeite? Waarom doet een burger aan gemeentepolitiek? Volgens mij kan men de kandidaten indelen in verschillende groepen. De eerste omvat diegene die het doen omdat ze zich dienstbaar willen opstellen. Ze denken zich verdienstelijk te kunnen maken voor de gemeente of voor hun medemens. Andere hopen daarmee hun prestige te verhogen of hun sociale status te verbeteren. Nog andere doen het omdat de familietraditie dat wenst of anders gezegd omdat de politiek hen met de papfles ingegeven werd. Vele zien, naast de relatief beperkte financiële ook materiële voordelen zoals van op de eerste rij de recepties en feesten van de gemeente meemaken
De kiezer moet natuurlijk maar oordelen wie zijn/haar belangen het best ter harte neemt.
Bronnen http://www.politics.be/duiding/660/ Bestuursorganen WVI http://www.wvi.be/userfiles/files/Bestuursorganen%202011.pdf Samenstelling gemeenteraad http://www.middelkerke.be/page29314048.aspx Samenstelling OCMW raad http://www.middelkerke.be/page29803147.aspx Samenstelling AGB http://www.middelkerke.be/AGB.aspx Samenstelling VVV http://www.middelkerke.be/VVV.aspx Samenstelling gemeentecommissies http://www.middelkerke.be/raadscommissies.aspx http://binnenland.vlaanderen.be/uitvoeringsbesluit/vaststelling-van-de-grenzen-en-de-toekenningsvoorwaarden-presentiegeld http://www.vvsg.be/Werking_Organisatie/Statuut_lokale_mandatarissen/Pages/fiscaal_statuut.aspx http://belgischenergierecht.blogspot.com/2011/04/de-zitpenningenmachines-van-de-lokale.html
|