Na weken van ongeduldig wachten is de aanleg van een stuk voetpad langs de Lombardsijdelaan, ter hoogte van de drie gebouwen van de residentie Veldhoek eindelijk voltooid. xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Het werk was gepland in drie fasen (één per gebouw!!!) en vergde heel wat mankracht en uitrusting. Het waren de gemeentelijke werklieden die deze reuzenonderneming tot een goed einde brachten.
Reuzenwerk? Te oordelen tenminste naar de ingezette middelen en de machtsontplooiing die het verkeer in het dorp aardig in de war stuurde. Wilde men hiermee misschien aantonen dat ook in Westende - dorp grote werken uitgevoerd worden, zoals in Middelkerke?
Maar laten we toch maar liever ernstig blijven. Zonder vrees voor overdrijving kan ik hier zeggen dat ik zelden zon relatief klein werk (leggen van 25 à xml:namespace prefix = st1 ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags" />30 meter tegels en 25 à 30 meter kasseistenen) zo lang heb weten duren.
Mijn hiernavolgende beoordeling behandelt twee belangrijke facetten van openbare wegenwerken.
Ten eerste mag gezegd worden dat een echt arsenaal aan voertuigen en uitrusting ingezet werd. Op een bepaalde dag zag ik: een grote camion met grijpkraan, een rupsvoertuigje met nog een grijpkraan, een camionnette en een camionlaadbak op de grond met kasseistenen. Op donderdag 28 augustus stond er nog een camionnette bij. Ik zou graag eens weten hoe dat gemeentelijk wagenpark beheerd wordt.
Het grootste probleem schijnt erin bestaan te hebben de middelen zodanig op te stellen dat er zo weinig mogelijk stappen moesten gezet worden?
Daarom werd er maar beslist de helft van de rijbaan daarvoor te gebruiken. We hadden dus nu te maken met een werk met sterke hinder voor het verkeer omdat één rijstrook of de breedte van één rijstrook onttrokken werd aan het verkeer op de rijbaan. Waarom men de voertuigen (maar minder dan!) niet in de Hovenierstraat plaatste, is mij een raadsel.
Het werk behoorde tot de 3e categorie omdat de maximum toegelaten snelheid op de plaats van het werk lager is dan of gelijk aan 50 kilometer per uur.
Dat laatste heeft tot gevolg, en dat is het tweede facet, dat de verkeersregeling of signalisatie rond de werken moest beantwoorden aan strengere regels van de wegcode. Omdat de gemeente zelf de ondernemer is, was zij daarvoor verantwoordelijk.
Als het u interesseert, dan kunt u de geldende voorschriften lezen op http://www.wegcode.be/wet.php?wet=60&node=art4
De lezer die ook nog wil weten of de signalisatie voldeed, moet ik ontgoochelen. Dat was op enkele punten niet het geval en de opstelling van borden onderging ook wijzigingen tijdens de werken. Zo was er onder andere, geen veiligheidsdoorgang voor zwakke weggebruikers. Maar waar ik het hier eigenlijk wil over hebben is de verwarring stichtende, gevaarlijke maar anderzijds lachwekkende signalisatie voor zon werk(je). In de richting Oostende - Nieuwpoort vanaf de beenhouwerij Gruwier tot juist voorbij de Hovenierstraat (dus over een afstand van ongeveer 150 meter) stonden volgende borden
Ik heb ze niet op mijn plan gezet, maar ook aan de andere zijde van de straat in de richting Oostende, stonden natuurlijk ook nog een aanzienlijk aantal borden.
Over het personeel wens ik niets te zeggen. Ik zag dat er drie werklieden bezig waren. Ik ben er niet blijven bijstaan en ik heb ze ook niet gecontroleerd, maar ik reed daar op dinsdag 26.08.08 voorbij om 15u45 en er was al niemand meer te zien. Ik begrijp dat gemeentewerklieden gebonden zijn aan een aantal uren per week , dat ze hun gerief moeten opbergen en terugrijden naar de technische dienst, enz
Ook tijdens de weekends, als de werken stillagen en de voertuigen verdwenen waren en er geen centimeter van de autoweg meer ingenomen werd, bleef er een bos van verkeerstekens met snelheidsbeperkingen en verbod om in te halen staan. Waarom werden die niet afgedekt?
Op vrijdag 29 augustus, bij het schorsen van de werken, moest nog 1 meter kasseien gelegd worden. Spijtig, maar nu moest op maandag alles weer herbeginnen: installatie, voertuigen,
Dat is dan pas op woensdag 3 september gebeurd.
Ik zou wel eens graag een echte aannemer van dergelijke werken zijn mening daarover horen verkondigen. Als hij zo werkt, is hij binnen de kortste keren bankroet. Ik zou ook eens willen weten hoeveel manuren er aan dit groot werk besteed werden en of het echt niet goedkoper zou zijn het werk in aanbesteding te geven. Wat een besparing aan materiaal zou dat niet meebrengen?
|