>
In split-level parkeergarages verspringen de parkeerlagen onderling over een halve verdieping. Elke vloer ligt horizontaal. De verdiepingen worden door korte hellingen overbrugd.
De rotatieparking zou 317 autostandplaatsen en 45 moto- standplaatsen bevatten. Verder is het de bedoeling 563 private garageboxen te voorzien.
En welke voorwaarden zijn er aan die verkoop verbonden?
Ten eerste moet de koper op de bovengrond de constructies bouwen die aan de parking verbonden zijn.
Ten tweede blijft de bovengrond eigendom van de gemeente, behalve bovengenoemde constructies, die gemeenschappelijk zijn.
Ten derde blijft de rotatieparking plus toebehoren eigendom van de gemeente mits betaling door de gemeente aan de koper-bouwheer van een constructieprijs van 4.349.249,65 Excl.
Ten vierde valt het ereloon van de ontwerper ten laste van de koper - bouwheer.
Intussen werd reeds een ontwerper aangesteld.
Michel Landuyt stelt ons daarover gerust: In het geval we toch geen koper vinden, is het studiewerk van de ontwerper zeker niet verloren. Dan beschikken we namelijk over een volledig uitvoeringsdossier waarmee we eventueel zelf initiatieven kunnen nemen.
Zoiets zoals onder het marktplein zeker, Michel?
Eerste schepen en schepen van Openbare Werken Janna Rommel Opstaele (Open VLD) voegt eraan toe:
Voor potentiële investeerders is dit een zeer interessant project. Er is in Middelkerke-bad namelijk een grote nood aan garageboxen. Uit parkeeronderzoek blijkt immers dat nu al vrijwel alle parkeerplaatsen zeker tijdens drukke dagen in Middelkerke-bad ingenomen worden. Met deze megaparking zou dus aan een belangrijke vraag beantwoord worden en automatisch meteen ook het parkeerprobleem in de toeristische zone opgelost raken.
De investeerders kunnen alleszins op beide oren slapen dat ze op deze site mogen bouwen. Het gemeentebestuur verkreeg eerder al een bouwvergunning.
N-VA lijsttrekker Eddy Van Den Broucke stelde een tussenoplossing voor: Maak er in afwachting van de werken een openbare parking van met plaats voor 300 voertuigen.
Infovergadering over minigolfsite druk bijgewoond
Op 1 juni 2012 werd door de gemeente een infovergadering gehouden over dat nieuw speerpunt/ paradepaardje. Omdat heel wat geïnteresseerde projectontwikkelaars kwamen opdagen, was burgemeester Michel Landuyt hoopvol gestemd: Of de interesse op de infovergadering zich nu zal vertalen in effectieve kandidaten zal moeten blijken op 29 juni. Dan vindt de aanbesteding van het project plaats. Ik heb hier alle grote spelers in de sector zien zitten, ook die uit Middelkerke. Er is dus duidelijk belangstelling.
De hoop groeide nog toen bleek dat elf lastenboeken opgevraagd werden door kandidaat-promotoren.
Helaas, geen enkele kandidaat schijnt echt geïnteresseerd
Op de zitdag voor de openbare verkoop werd geen enkele bieding uitgebracht. N-VA Middelkerke spreekt van een gemiste kans voor de middenstand: Wij hadden voorgesteld om met een minimum aan kosten een voorlopige parking voor 300 wagens aan te leggen zoals op de site van het Media Center in Oostende, zegt Eddy Vanden Broucke.
Natuurlijk is dat een zinnig voorstel, ware het niet dat daar nu al twee parkings à 100 staanplaatsen met inrit via de Koninginnelaan, bestaan. Om er gebruik van te maken moet echter het (weliswaar laag) Middelkerks parkeertarief betaald worden en zolang dat het geval is, zou ik het onlogisch vinden als de gemeente daar nu geld aan zou uitgeven, want bij mijn bezoek op 9 juli 2012 (weekdag) stonden er slechts een drietal autos.
Op 14 juli (zaterdag) om 13u30 stonden er op de ene parking 16 en op de andere 17 wagens. Hezt klopt dat de gratis parking tegenover de rotonde langs de Westendelaan ook maar mager bezet was. Maar ja, het weer was slecht en een topweekend was dat nog niet. Men kan er gerust van uitgaan dat parkings waarvoor betaald dient te worden, enkel volstaan op absolute topdagen zoals het weekend van 21 juli 2012.
Waarom was er geen belangstelling?
Natuurlijk vragen de gemeente en de buitenstaanders zich nu af waarom geen enkele investeerder dit project als een buitenkansje beschouwt.
Of is het misschien geen buitenkansje?
Zonder het lastenboek te kennen, is het moeilijk, om niet te zeggen onmogelijk, zeker voor een niet-specialist als ik, om daar een oordeel over te vellen. Ik dacht toch ook maar eens na over mogelijke redenen. Is de prijs te hoog en zien de investeerders na een kosten-baten analyse, die zij natuurlijk wel uitvoerden, geen kans om er voldoende aan te verdienen?
Vinden zij de voorwaarden van het gemeentebestuur onredelijk?
Of is er misschien een technische reden waardoor de constructie te veel risicos inhoudt? Misschien het peil van het grondwater? Is het aantal verdiepingen te groot?
Ik stelde vooreerst de vraag aan de gemeentelijke ambtenaar Juridische zaken en concessies.
Dom van mij natuurlijk want de man kan/mag daar niet op antwoorden, zeker niet zolang de beleidsmensen nog geen beslissing genomen hebben in verband met de toekomstplannen.
Dan vroeg ik maar aan een paar kennissen uit de sector of zij mij een verklaring konden geven.
Hadden zij een lastenboek opgevraagd?
Veel te duur, zei iemand! Wil je dat ik failliet ga, vroeg een ander
Ik heb zelf nog garages te koop in dezelfde omgeving, aan een prijs die lager is dan diegenen die we zouden moeten vragen voor die in de ondergrondse parking. En toch geraken we ze niet kwijt!
Ik had natuurlijk vooral graag de mening gekregen van iemand die een lastenboek opgevraagd had.
Dat was een ander paar mouwen. Een blauwe bouwpromotor die zijn mening moet geven over een blauw gemeentebestuur? Dat kon toch niet!
Ook een gemeenteraadslid durfde het niet aan zijn mening daarover uit te spreken. Of was het lid niet op de hoogte? We zullen dus moeten afwachten wat de toekomst brengt.
De bal ligt nu weer in het kamp van de gemeente. Hebben zij plannen (aanpassen prijs of voorwaarden, ...) om alsnog promotoren voor het project te interesseren? Hopelijk moeten zij zelf geen initiatieven nemen, zoals de burgemeester verklaarde, anders hangt er weer iets boven ons hoofd!
Juist! Dat fameuze zwaard van Damocles, waar Cicero over schreef en waarmee bedoeld wordt dat niets zo mooi is als het blijkt.
Bronnen
Artikel Groen licht voor megaparking aan kust in Het Nieuwsblad van 23 mei 2012 door Dany Van Loo
Artikel Middelkerke zoekt private investeerder nieuw parkeercomplex in Het Nieuwsblad van 29 mei 2012 door Dany Van Loo
Artikel Infovergadering over minigolfsite druk bijgewoond in Het Nieuwsblad van 2 juni 2012 door Dany Van Loo
Artikel Geen kandidaten voor parking onder de grond in Het Nieuwsblad van 7 juli 2012 door Dany Van Loo.
Aanpassing op 7 augustus 2012
Het gemeenteraadslid waarvan in mijn artikel sprake, is Tom Dedecker, voorzitter van de gelijknamige partij. Hij wist eigenlijk wel van wanten maar spijtig genoeg kreeg ik zijn visie maar na het publiceren van bovenstaand artikel. Ik wil jullie die niet onthouden. Hij zegt het volgende:xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Over de gemeenteraad waar werd beslist om tot verkoop over te gaan en waar de voorwaarden werden goedgekeurd
Ik heb de burgemeester medegedeeld dat dit een verloren zaak zou zijn. Gedurende vorige legislaturen is ook tot twee maal toe gepoogd een koper te vinden, weliswaar zonder succes. Bouwen onder de grond is zeer duur en risicovol. Bouwpromotoren zijn hierin maar matig geïnteresseerd als ze ook de bovengrond niet mogen bebouwen.
Over het ereloon van de ontwerper dat de burgemeester op de gemeenteraad risicoloos noemde aangezien het ereloon voor de ontwerper door de koper dient te worden gedragen
Aangezien ik reeds een voorgevoel (en uitgebreide ervaring) had dat de burgemeester zoals gewoonlijk slechts de helft van de waarheid vertelde vroeg ik wie voor het ereloon (want de plannen waren reeds volledig uitgetekend) zou opdraaien indien er geen koper zou worden gevonden. De Burgemeester diende schoorvoetend toe te geven dat alsdan de gemeente voor dit ereloon dient op te draaien. Het totale ereloon bedraagt 800.000,00 inclusief de opvolging van het project !!! Voor het ontwerp (dus zonder de opvolging) wordt gebruikelijk de helft gerekend, zijnde 400.000,00 . De Middelkerkse belastingbetaler draait bijgevolg hoe dan ook weer op voor die 400.000,00 nu er geen koper is gevonden!
Over bouwpromotoren die het dossier hebben opgevraagd
Onder de promotoren die het dossier hebben opgevraagd zaten zeker Charles Depoorter en Gregory Caenen, beiden van de gelijknamige agences te Middelkerke.
Over de bieding waar geen enkel bod uitgebracht werd
Ik was aanwezig op de bieding. Ik had dat verwacht en voorspeld tijdens de gemeenteraad.
Over de toekomstige plannen van het gemeentebestuur, na deze mislukking
Michel Landuyt heeft in deze zaak een verborgen agenda.
Hij heeft in bepaalde kringen al laten vallen wat de plannen zijn met de site.
Hij wil namelijk dit bouwproject laten uitvoeren door de gemeente zelf (zoals onder de Markt te Middelkerke). Er zal dan ook niets meer worden ondernomen om nog kandidaten aan te trekken. Ik vind dergelijk plan levensgevaarlijk voor de gemeentefinanciën (die er op heden reeds zeer belabberd voor staan, bewijze hiervan het schrijven van de Provinciegouverneur waarin hij zijn bezorgdheid uit over de gemeentelijke financiën). Immers, indien de bouwpromotoren, volgens mij toch dé specialisten terzake, het al te risicovol vinden, wie is de gemeente dan om dit project te wagen met het geld van de belastingbetaler ! Het komt mijns inziens Landuyt niet toe om risicovolle projecten te gaan ontwikkelen op kap van de belastingbetaler. Bewijze hiervan de parking onder de markt die quasi steeds leeg staat (maar waarvan de kapitaalsaflossingen van de kredieten zijn doorgeschoven naar de volgende legislatuur) ! Mijns inziens is het ook niet aan een overheid om immoprojecten te gaan ontwikkelen.