Waarom die vraag? Omdat ik zeer verbaasd was toen ik burgemeester Landuyt hoorde beweren dat de gemeente financieel zeer gezond was. Ik twijfelde daar namelijk aan met al die overdreven hoge uitgaven die het huidig bestuur doet. Daarom nam ik mij al geruime tijd voor die financiële toestand eens grondig te bestuderen. Bronnen zijn daarvoor in voldoende mate beschikbaar. Vooreerst bestaan er databanken bij het Agentschap Binnenlands Bestuur van de Vlaamse regering. In samenwerking met hun studiedienst (SVR) werden van de 308 Vlaamse gemeenten profielschetsen opgemaakt. Deze bevatten gegevens over de gemeente in alle domeinen, waaronder dus ook deze over bestuurskracht, zoals dat zo mooi heet. Professor Herman Matthys, docent publieke financiën aan de universiteiten van Gent en Brussel, hield de afgelopen dagen de financiën van onze gemeenten tegen het licht. Hij baseerde zich daarvoor eveneens op bovengenoemde databanken. De recentste gegevens komen uit de gemeenterekeningen van 2010. Zijn resultaten werden gepubliceerd in Het Laatste Nieuws. Sommige linkse journalisten twijfelen aan zijn resultaten. Ook onze lokale CD&V afdeling maakte zich zorgen over de gemeentelijke financiële toestand in hun tweemaandelijks partijkrantje (jaargang 11 mei-juni 2012) en dat was voor mij het sein om eens aan mijn grondige studie te beginnen. Ik zal de cijfers van Middelkerke bespreken, natuurlijk, maar deze tevens vergelijken, daar waar dat zinvol is, met deze van de andere kustgemeenten, behalve Oostende.
Het oordeel van de CD&V Middelkerke Door gewezen eerste schepen Liliane Pylyser-Dewulf en haar voorzitter Wim Desender, werd berekend hoeveel de totale schuld van de gemeente in 2012 zal bedragen. Zij kwamen tot het besluit dat die zal stijgen met 32%, namelijk van 42 miljoen euro naar bijna 56 miljoen euro. Ook de werkingstoelage aan het OCMW zal vanaf 2013 drastisch verhogen; dit komt door de opening van het nieuwe rust- en verzorgingstehuis en de aanwerving van het nodige extra personeel. Zij beweren daarbij dat de aanleg van de ondergrondse parking en vernieuwde markt in Middelkerke met een leasingproject, af te betalen vanaf 2013, daarvan aan de basis ligt. Rekening houdend met de verkoop van ondergrondse garages en met subsidies, zou dat project toch nog altijd 16 miljoen euro bedragen. Bij leasingprojecten moeten de budgetten maar ingeschreven worden op het moment van oplevering, dus eind 2012. Bovendien zou er in de begroting 2013 13 miljoen euro moeten ingeschreven worden om Middelkerke beter te beschermen tegen de impact van stormvloeden en de eventuele 1000-jarige storm. De CD&V is van mening dat de huidige meerderheid eigenlijk haar twee prestigeprojecten gewoon door de volgende bestuursploeg laat betalen. Begin 2012 zou het gemeentebestuur een brief van de provincie gekregen hebben om hen erop te wijzen dat het financiële evenwicht gevaar loopt als de schulden niet drastisch naar omlaag gaan. En aangezien er integendeel enkel sprake is van toename van de schuld
De huidige meerderheid mag eigenlijk nog van geluk spreken, volgens de CD&V, dat de interesten historisch laag zijn, maar dat had de Open VLD wel niet voorzien. Nochtans namen de inkomsten enorm toe: de opcentiemen stegen in 2006 van 1600 naar 1750 (boven het gemiddelde van een middelgrote gemeente), de inkomsten uit de 2de verblijven namen een hoge vlucht en in tegenstelling tot buurgemeenten Koksijde en De Panne blijft er nog altijd een aanvullende personenbelasting van 5%. CD&V Middelkerke pleit er daarom voor de geïnde belastingen optimaal aan te wenden, prioriteiten te stellen, overbodige uitgaven te schrappen.
Cijfers voor Middelkerke Ziehier de cijfers voor 2010 en daar waar beschikbaar deze voor 2000 en 2006 en 2012
|
2000
|
2006
|
2010
|
Begin 2012
|
APB
|
6,5
|
7
|
5,5
|
5
|
Opcentiemen
|
1400
|
1600
|
1750
|
1750
|
Uitstaande schuld * Gemeente Per inwoner OCMW Per inwoner
|
30.665.177 1.849
|
44.468.466 2.492 6.245.106 350
|
39.490.162 2.119 4.952.306 266
|
42.000.000
|
Uitgaven Gewone** + buitengewone Dst*** Per inwoner Gewone dienst Per inwoner Toelage OCMW Per inwoner Bijdrage politiezone Per inwoner Werkingskosten Per inwoner Schuld Per inwoner
|
30.852.601 1.860
|
41.873.547 2.347 36.277.755 2.033 2.700.000 151 3.300.000 185 5.890.867 329 6.868.807 385
|
74.444.415 3.995 39.878.513 2.140 3.165.362 170 3.140.000 168 7.308.162 392 6.285.774 337
|
|
Ontvangsten
Gewone** + buitengewone Dst*** Gewone dienst Per inwoner
|
|
|
71.847.033 67.149.452 3.603
|
|
Aantal personeelsleden VTE ***** Gemeente OCMW
|
|
339,39 110,26
|
327,47 109,64
|
|
Personeelskosten Zonder Onderwijs Per inwoner Enkel Onderwijs Per inwoner Totaal Per inwoner
|
13.250.286
|
14.006.897 785 1.425.076 80 15.431.973 865
|
16.012.213 859 1.152.410 62 17.164.623 921
|
|
Investeringen****
|
6.648.728
|
4.779.537
|
6.059.779
|
|
*Uitstaande schuld is de som van de leningen ten laste van de gemeente, leasingschulden, diverse schulden op meer dan een jaar en aflossingen van leningen **Gewone dienst (begrotingsrekening): omvat courante ontvangsten en uitgaven, die noodzakelijk zijn voor de normale en dagelijkse werking van de gemeente. Hoewel er geen rekening gehouden wordt met de buitengewone ontvangsten en uitgaven , behoren de aflossingen van leningen en intrestbetalingen tot de gewone dienst. ***Buitengewone dienst (begrotingsrekening): omvat de ontvangsten en uitgaven (leningen, investeringen) die een invloed hebben op de omvang van het gemeentevermogen. **** De investeringen zijn ontleend aan de buitengewone dienst. Bovendien zijn in de investeringscijfers niet alleen het eigen dienstjaar, maar ook overgedragen kredieten vorige dienstjaren en nieuwe kredieten vorige dienstjaren inbegrepen. Ten slotte gaat het bij de investeringen over aanrekeningen, dat wil zeggen daadwerkelijke uitgaven op basis van de gefactureerde uitgaven. ***** . VTE = combinatiecijfer voor deeltijds en voltijds tewerkgestelde
Vergelijking met zeven andere kustgemeenten Excl Oostende
|
Blankenbrg
|
Bredene
|
De Haan
|
De Panne
|
Knokke-H
|
Koksijde
|
Middelkke
|
Nieuwprt
|
Aantal inwoners
|
18.907
|
16.202
|
12.401
|
10.614
|
33.825
|
21.832
|
18.636
|
11.267
|
Aantl Pers VTE* Gemeente OCMW
|
249,97 153,58
|
141,57 98,96
|
187,53 30,34
|
183,15 26,71
|
362,36 47,73
|
383,24 74,74
|
327 109,64
|
157,62 104,37
|
Personeelskosten Zndr Onderwijs Per inwoner Onderwijs Per inwoner
|
112.372.696 654 87. 461 5
|
6.712.584 414
0,0 GEEN gemeenteschol
|
9.267.052 747 77.892 6
|
8.359.959 788 756.272 71
|
21.106.316 624 3.376.960 100
|
17.502.275 802 3.506.088 161
|
16.012.213 859 1.152.410 62
|
8.085.511 718 406.123 36
|
Aanv Pers Belast
|
6,5
|
7,0
|
5,0
|
0,0
|
0,0
|
0,0
|
5,0
|
5,0
|
Opcentiemen
|
1.745
|
1.775
|
1.400
|
1.950
|
1.900
|
1.950
|
1.750
|
1.700
|
Uitstaande schuld Gemeente Per inwoner OCMW Per inwoner
|
46.736.904 2.578 8.669.143 459
|
18.354.299 1.133 3.824.368 236
|
16.046.885 1.294 3.953.383 319
|
12.598.536 1.187 6.408.209 614
|
65.608.368 1.940 10.696.363 316
|
116.465.797 5.335 7.909.758 362
|
39.490.162 2.119 4.952.306 266
|
37.810.605 3.356 2.260.151 201
|
Ontvangsten Gewone Dst Per inwoner Uit belasting Gemeentefonds**
|
35.546.207 1.880 21.027.236 5.014.718
|
21.236.869 1.311 13.343.883 3.501.858
|
26.628.300 2.147 17.543.090 2.719.314
|
23.470.728 2.211 15.967.939 2.023.944
|
75.751.850 2.239 56.376.069 6.130.674
|
54.378.416 2.491 35.546.207 3.027.684
|
67.149.453 3.603 30.466.202 4.717.044
|
30.657.757 2.721 19.759.707 2.865.476
|
Uitgaven gewone Dst Per inwoner
|
33.933.409 1.795
|
19.683.725 1.215
|
22.928.371 1.849
|
20.859.326 1.965
|
69.444.058 2.053
|
54.057.556 2.476
|
39.878.513 2.140
|
25.118.604 2.229
|
Investeringen
|
7.328.081
|
1.324.026
|
1.163.934
|
1.586.643
|
25.095.840
|
12.256.242
|
11.172.101
|
5.341.991
|
Toelage OCMW Per inwoner
|
2.169.663 115
|
2.381.412 147
|
1.599.525 129
|
1.031.574 97
|
3.896.518 115
|
2.084.000 205
|
3.165.362 170
|
1.739.616 154
|
Toelage politiez Per inwoner
|
4.839.791 256
|
2.390.215 148
|
3.146.536 254
|
2.552.212 240
|
8.458.544 250
|
4.485.454 205
|
3.140.000 168
|
2.331.820 207
|
Werking Per inwoner
|
5.946.848 315
|
4.067.692 251
|
4.354.377 351
|
3.699.240 349
|
12.894.308 381
|
9.775.415 448
|
7.308.162 392
|
6.062.502 538
|
Schuld Per inwoner
|
4.789.590 253
|
3.454.557 213
|
2.247.437 181
|
3.141.546 296
|
8.047.446 238
|
12.978.571 594
|
6.285.774 337
|
4.977.182 442
|
Score gemeente
|
|
|
|
|
|
|
4/10
|
|
*VTE = combinatiecijfer voor deeltijds en voltijds tewerkgestelden ** Gemeentefonds Wat een gemeente (en een OCMW) krijgt uit het Gemeentefonds, hangt van heel wat factoren af. Ten eerste is er natuurlijk het bedrag van het Gemeentefonds als geheel (1.959 miljoen euro in 2010). Een tweede factor zijn de verdeelcriteria, met een reeks voorafnames voor grote steden, centrumsteden, provinciale steden en kustgemeenten en verder sociale criteria, criteria met betrekking tot de centrumfunctie, de open ruimte en de fiscale draagkracht. Wat een bestuur krijgt, hangt daarbij niet alleen af van de eigen score op een bepaald criterium, maar ook van de scores van alle andere gemeenten. Een derde factor is de garantieregeling. Die bepaalt dat geen enkele gemeente minder mag krijgen dan de som van de oude fondsen in 2002. Wie door de verdelingsregeling dat bedrag niet haalt, krijgt een aanvulling die gefinancierd wordt door de andere besturen. Het vierde en laatste element is de bestraffing voor gemeenten met te lage aanslagvoeten. Besturen die niet ten minste 700 opcentiemen onroerende voorheffing en 5% aanvullende personenbelasting heffen, krijgen minder uit het Gemeentefonds. Wat van hen wordt afgenomen, wordt weer verdeeld onder de andere gemeenten.
Mijn commentaar
Algemene bemerkingen Aangezien de Open VLD nu bijna twee legislaturen aan de macht is, kunnen argumenten zoals wij hebben er de laatste maanden toch iets aan gedaan niet aanvaard worden. In verschillende domeinen hebben zij de uitgaven en belastingen in de eerste legislatuur zo fors laten oplopen zodat een vermindering tijdens de tweede wel aangewezen was.
Belastingen De aanvullende belastingen op de personen werd in de eerste legislatuur verhoogd van 6,5 naar 7. Hoewel een vermindering naar 5 in 2012 altijd welkom is, kan dat enkel gezien worden als een soort rechtzetting en tegelijkertijd natuurlijk als een verkiezingsstunt, maar niet als een vermindering van de belastingsdruk op de inwoners.. Er werd gewacht tot het einde van de legislatuur om daartoe over te gaan om de kiezers te charmeren. De opcentiemen of onroerende voorheffing stegen van 1.400 naar 1.750 tijdens de twee legislaturen. De belasting op de tweede verblijven nam een hoge vlucht en gelijk daarmee de inkomsten voor onroerende voorheffing. Als er onder de burgers van Middelkerke over de hoge uitgaven van deze meerderheid gesproken wordt, dan hoort men wel eens, ironisch, de tweede verblijvers zullen het wel betalen
.
Aantal personeelsleden en daaruit voortvloeiende personeelskosten Het minste wat gezegd kan worden, is dat onze gemeente rijkelijk van personeel voorzien is. Voor de gemeente zelf is enkel de getalsterkte van Koksijde en Knokke-Heist, de zogenoemde elitebadplaatsen, hoger dan de onze. Dat het personeelsbestand tijdens de tweede legislatuur met 12 eenheden verminderd werd, kan nauwelijks als een afbouw beschouwd worden. Voor het OCMW personeel, gezien per inwoner, heeft enkel Blankenberge meer leden, waaruit natuurlijk ook voortvloeit dat onze gemeente in de kosten daarvan, per inwoner dan, enkel voorafgegaan wordt door Koksijde. Professor Matthys beschrijft de personeelskosten in Middelkerke dan ook als VEEL TE HOOG.
Uitgaven vs Ontvangsten Er werd in 2010, voor gewone en buitengewone dienst samen, meer uitgegeven dan er binnenkwam. Men kan dat moeilijk het werk van een goeie huisvader noemen.
Schuld per inwoner Het maakt ons eigenlijk niets uit, maar Koksijde, waar de hoogheidwaanzin weelderig tiert en dat wel eens als voorbeeld diende voor onze burgemeester, heeft veruit de hoogste schuld per inwoner van Vlaanderen, namelijk 5.335 euro. Alhoewel onze schuld van 2006 naar 2010 verminderd werd met 373 euro per persoon, kan dat niet opwegen tegen de verhoging met 643 euro van 2.000 naar 2.006. Middelkerke bekleedt de vierde plaats na Koksijde, Nieuwpoort en Blankenberge.
Score Begrotingsspecialist Prof Herman Matthys geeft de gemeente 4 op 10 voor haar financieel beleid.
Wie durft daar nu nog spreken van goed bestuur?
Bronnen CD&V Direct 16 april 2012 http://lokalestatistieken.be http://www.binnenlandvlaanderen.be http://aps.vlaanderen.be/sgml/largereeksen/5552.htm http://aps.vlaanderen.be/lokaal/pdf/gemeente-2012/Nieuwpoort.pdf http://aps.vlaanderen.be/lokaal/pdf/gemeente-2012/Koksijde.pdf http://aps.vlaanderen.be/lokaal/pdf/gemeente-2012/DePanne.pdf http://aps.vlaanderen.be/lokaal/pdf/gemeente-2012/Bredene.pdf http://aps.vlaanderen.be/lokaal/pdf/gemeente-2012/Blankenberge.pdf http://aps.vlaanderen.be/lokaal/pdf/gemeente-2012/Knokke-Heist.pdf http://aps.vlaanderen.be/lokaal/pdf/gemeente-2012/DeHaan.pdf http://aps.vlaanderen.be/lokaal/pdf/gemeente-2012/Middelkerke.pdf http://binnenland.vlaanderen.be/financi%C3%ABn/fondsen
|