Geheel in de stijl van haar voorgangster, de huidige burgemeester Janna Opstaele, kondigde eerste schepen Liliane Pylyser – Dewulf, tevens bevoegd voor openbare werken, een aantal grote projecten aan, die een belangrijke bijdrage moeten leveren voor een verbeterde wegeninfrastructuur van Westende-dorp. De schepen aan het woord: “Vanaf volgend jaar,( dat is dus in 2014) gaat de vernieuwing van de Henri Jasparlaan en de Essex Scottishlaan van start. Deze twee verbindingswegen tussen Westende-bad en Westende-dorp krijgen een grondige opknapbeurt. Dat is ook nodig omdat in 2015 de verkeersituatie sterk zal wijzigen. Dan wordt de doortocht tussen Westende en Lombardsijde aangepakt en verhuist de kusttram. De wegen in kwestie zullen daarom tijdelijk met extra verkeersdruk te maken krijgen. Om de veiligheid en het comfort van de weggebruikers te bevorderen worden deze twee lanen nu al opnieuw aangelegd. In een eerste fase komt het stuk van de Essex Scottishlaan, tussen de Westendelaan en de Doornstraat aan de beurt. In het voorjaar van 2015 wordt in een tweede fase de Essex Scottishlaan tussen de Doornstraat en de Kustweg vernieuwd, en meteen ook de Doornstraat en de Strandlaan. Gezamenlijk met fase 1 van de werken in de Essex Scottishlaan zal ook de doortocht van de Henri Jasparlaan richting Kustweg aangepakt worden.”
Mijn mening over die beloften? Ik schrijf ‘beloften’ omdat ik er heilig van overtuigd ben dat de aangekondigde termijnen, zoals gebruikelijk, niet zullen (kunnen) gerespecteerd worden. Natuurlijk begroet ik met enthousiasme elke echte verbetering binnen redelijke normen, maar mijn principe, waar ik nooit zal van afstappen, is dat eerst de onontbeerlijke herstellingswerken aan de bestaande wegen moeten uitgevoerd worden. Voorbeelden daarvan zijn er genoeg (Strandjutterslaan, Miamiwijk,...) en als de verantwoordelijke politici hun machtswellust en hun prestatiedrang een beetje willen intomen en hun verkiezingsbeloften een beetje willen temperen, dan zullen ze dat ook moeten toegeven.
Zijn die werken echt wel nodig?* We mogen en zullen niet vergeten dat die projecten weer stukken van mensen zullen kosten. Natuurlijk zullen nieuwe wegen er mooier uitzien, maar ik wens hier nogmaals aan te stippen dat eens een grondige, eerlijke en toch vanzelfsprekende studie ‘kosten-baten’ zou moeten uitgevoerd worden. Misschien kunnen de werken wat beter gespreid worden? Moeten de werken wel zo grondig ingrijpen in het leven van de bewoners? Zijn er geen alternatieven? Kan een betere verkeersorganisatie, bijvoorbeeld, door aanbrengen van betere indelingslijnen of aanpassen van de beschikbare breedtes van de rijwegen voor alle weggebruikers, niet in de plaats komen? Maar ja, dat zal wel weer in dovemansoren vallen.
Maar misschien moeten de rioleringen wel vernieuwd worden. Daar staat geen termijn op, maar als er grote wegenwerken gebeuren, zowel aan gewest- als aan gemeentewegen, dan wordt de scheiding regenwater-afvalwater ook uitgevoerd.
Laten wij nu even werk per werk bekijken en bespreken
De Essex Scottishlaan Ik heb daar op 15 maart 2008 al eens een artikel aan gewijd met de titel “Herkent u de Essex Scottishlaan nog?” Jullie vinden het in de map ‘Pleinen en Straten’.De Essex Scottishlaan is een bekende straat in Westende-dorp, waarschijnlijk de oudste in de huidige toestand, want ze dateert van 1937. Op 17-3-1937 werd dat in het beton gegraveerd.
Ze heette vroeger achtereenvolgens 'Molenstraat' omdat de molen van mijn over-overgrootmoeder Maria Theresia Lefevere-Degraeve °1775 +1863 en haar opvolgers er stond en ‘Zeelaan’ omdat ze van het dorp recht naar zee loopt. Op 10 juni 1945 kreeg ze de naam van het Canadees regiment dat Westende bevrijdde. Bijna alle Westendenaars hebben herinneringen aan de straat omdat ze er ooit wel eens te voet naar de tramhalte gingen. Vakantiegangers, vooral die in ‘Zon en Zee’ en in de camping ‘Westende’ wandelden er ook dagelijks langs om zich naar het strand te begeven. Jarenlang bleef de straat zo goed als onveranderd: geen hoge luxegebouwen, nog veel rijhuizen, weinig handelszaken, enkele duinstroken, kortom ze heeft nog nooit de allures van een mondaine badplaats gehad. Vanaf 2001 heeft ze zelfs heel wat van haar belang verloren door de overheidsaanslag op ‘Zon en Zee’ en op de omliggende handelsactiviteiten. In de voorbije 5 jaar hebben de immobiliënhandelaars de laan opnieuw ontdekt, als dat nog nodig was. Er zijn heel wat nieuwe appartementsgebouwen bijgekomen en we moeten nu even veel geduld hebben, tot de geplande gebouwen van Zon en Zee en het gepland hotel in Duinenzicht, uit de grond zullen gerezen zijn. Dan zal de noodzaak aan een verkeersveiliger, beter georganiseerde laan, met een degelijk wegdek, zich nog beter doen voelen. De fietsstrook, zoals jullie hieronder zien en het wegdek zijn de zwakke punten.
Eindelijk zal het kruispunt met de Lombardsijdelaan aangepakt worden. Men beweerde dat altijd uit te stellen omdat de laan nog in volle ontwikkeling was, maar waarom heeft men nooit tijdelijk een mouw willen passen aan dat al jaren aanslepend probleem? Wat men verder nog juist van plan is, weet ik niet, maar komt er nu ook een enkele richting, zoals gewenst door veel bewoners? Of zal men opnieuw niet luisteren naar diegene die er een persoonlijk belang bij hebben? Wat gebeurt er met de inrit van ‘Zon en Zee’ via de Vakantiestraat? Zal dat gecoördineerd worden met de aanleg van de nieuwe laan? Heeft men echt een oplossing gevonden voor die vakantiestraat? Zal die de drukke verkeerstroom van in- en uitrijdende voertuigen kunnen slikken zonder een opstopping te veroorzaken? Ik hoop het en ik kijk er naar uit!
De Henri Jasparlaan Ook over onze andere prestigelaan schreef ik al eens een artikel, met als titel ‘Kennen jullie Henri Jaspar?’ Dat gebeurde naar aanleiding van het volksfeest op vrijdag 26 november 2010, dat met veel luister en verwenning van de aanwezigen maar in een rot weer, ingericht werd om de opening te vieren van de halve Henri Jasparlaan tussen de kerk van Westende-dorp en de Doornstraat, zijnde een afstand van 370 meter. Ik heb me laten vertellen waarom toen slechts de helft van de laan vernieuwd werd. Boze tongen beweren dat Janna Opstaele aan een lid van de oppositie, bewoner van de andere helft, het plezier niet wilde gunnen van een vernieuwde weg. Onder vriendinnen! Waarom die titel van mijn geschrift, meer dan drie jaar geleden? Michel Landuyt, toen nog burgemeester, verklaarde destijds in zijn toespraak dat hij zich vroeger altijd had afgevraagd wie Henri Jaspar was!!! De laan werd niet enkel genoemd naar Jaspar omdat hij eerste minister was van 1927 tot 1931, maar tevens omdat hij één van de Franstalige steunpilaren was van de financiële groep ‘Westende-plage’, een uitbreiding van ‘La Westendaise’ (vanaf 1898) qua aantal aandeelhouders, opgericht om de badplaats volop te kunnen uitbouwen. Hij bracht zijn verlof door in Westende. Daardoor kwam de gemeente gemakkelijk met hem in contact en kon bij bepaalde aangelegenheden een beroep op hem gedaan worden. Men moet toch zijn wereld leren kennen, nietwaar?
In 1913 werden plannen gemaakt om het dorp te verbinden met Westende-Bad. Daarvoor moesten talrijke onteigeningen gebeuren. De eerste wereldoorlog gooide echter roet in het eten en daarom moesten de aanlegwerken uitgesteld worden tot kort na de oorlog.
De laan is een gemeenteweg. Uit het verslag van de gemeenteraad van 12 december 2002 blijkt inderdaad dat de gemeente, op wens van het gewest, 5 gewestwegen waaronder de Henri Jasparlaan overgenomen heeft. Voor het geheel van de overgenomen wegen kreeg de gemeente een investeringssubsidie van (afgerond) 7,5 miljoen euro.
Eigenlijk moet ik hier zeggen dat die tweede fase van het aanleggen van de Henri Jasparlaan, als niet onontbeerlijk en zeker niet als dringend kan beschouwd worden. De organisatie op het gebied van fiets- en voetpaden is weliswaar niet verzorgd. Het wegdek in beton heeft ook zijn beste tijd gehad. Ik kan het niet nalaten van nogmaals onderstaand pijnpunt te vermelden. Waarom hebben de voetgangers hier voorrang en de fietsers niet (zie haaientanden)?
Bron https://inventaris.onroerenderfgoed.be/dibe/geheel/21831
De Westendelaan en de Lombardsijdelaan Volgens Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits zouden begin 2008 (zes jaar geleden) 2,5 miljoen euro opzijgezet zijn voor rioleringswerken in de doortocht in Westende die ‘ten vroegste’ in 2010 zouden uitgevoerd worden. Wanneer ‘ten laatste’? Dat zullen we moeten afwachten. Ik vind dat altijd een ‘rare’ uitdrukking ‘opzijgezet’. Waar gaat dat geld dan naartoe? Aan een interest van 0,85 %, inclusief getrouwheidspremie, op een spaarboekje gezet? Of er onontbeerlijke werken nodig zijn aan de Westendelaan, daar kunnen de meningen over verschillen. Eén ding is zeker : aan de zijde van de vrije basisschool worden de fietsers naar de autorijbaan geduwd omdat de parkeerstrook te smal is.
Op 11 april 2013 stelde burgemeester Janna Rommel-Opstaele dat de vernieuwing van de Lombardsijdelaan nu reeds vast ligt tot aan de Baronstraat en dat nu werk zal gemaakt worden van het laatste stuk tot buiten de dorpskern. Het spreekt vanzelf dat die werken onlosmakelijk verbonden zijn met deze om de tram te verwijderen uit de dorpskern en met de heraanleg van het Dorpsplein. Bestaan daar al plannen voor? Mogen wij, maar vooral de betrokken bewoners, die ook kennen?
Bron ‘Het Nieuwsblad’ (efo) van 7 maart 2008
Het verleggen van de tram en het heraanleggen van het Dorpsplein in Lombardsijde Natuurlijk heb ik het over dat onderwerp ook reeds uitgebreid gehad, in een artikel ‘Zou de tramlijn dan toch nog uit de dorpskern van Lombardsijde verdwijnen?’ en dat op 6 mei 2013 ( zie map ‘Verkeer‘) Ik heb daarin alle voor- en nadelen besproken en ik ben uiteindelijk en met een zekere aarzeling, tot het besluit gekomen dat de tramsporen inderdaad moeten verlegd worden van de dorpskern naar de Koninklijke baan, dat is op 500 meter van het huidige traject voor een gemiddelde inwoner. Zeker, als een meerderheid van de inwoners ervoor te vinden is. Vlaams minister Hilde Crevits heeft op 5 mei 2013 het tracé in Lombardsijde voorgesteld. Ik was daar spijtig genoeg niet van op de hoogte en dus niet aanwezig. Ik moest dus wat informatie ontlenen aan een dagbladartikel. Het enige aspect dat mij onbekend was, is de kostprijs. Dat worden enorme uitgaven. Wie ze ook draagt, het zal steeds gebeuren op de rug van de belastingbetaler. De investeringskost voor de nieuwe tramlijn wordt op 8,2 miljoen euro geraamd. Zoals altijd, zal het daar wel niet bij blijven!! De vernieuwing van het bestaande traject zou 12,2 miljoen euro gekost hebben. De jaarlijkse onderhoudskosten liggen lager als de sporen in eigen bedding liggen (wat hier in beide oplossingen grotendeels het geval is) dan wanneer ze op straat tussen het gemengde verkeer liggen. In het project zit ook de investering van een bijkomende keerlus ter hoogte van het Albert I - monument in Nieuwpoort.
Natuurlijk blijft er ook nog het aspect ‘vooruitzichten’ en ‘beloften’. Ik hoorde en las al allerlei voorspellingen. Ik ken de plannen niet, maar, als het dan toch moet, dan hoop ik dat men van de pijnpunten, vooral van de Nieuwpoortlaan, iets degelijks maakt. Schepen Liliane Pylyser-Dewulf beloofde immers “De huidige trambedding zullen we samen met de Vlaamse overheid omvormen tot een veilig wandel- en fietspad. De opmetingen werden al een hele tijd geleden uitgevoerd en sommige besloten daaruit dat de werken in 2014 nog zullen starten. Een verantwoordelijke beweerde zelfs dat het nieuwe spoor tegen de zomer van dit jaar zou klaar zijn. Half mei 2013 zou ‘De Lijn’ een studiebureau aanstellen om een ontheffingsdossier voor de MER-procedure (Milieu Effecten Rapport) op te maken. Na het indienen van dit dossier bij het departement LNE (Leefmilieu, Natuur en Energie) van de Vlaamse overheid zou beslist worden of voor dit project een MER-rapport moest worden opgemaakt. Deze beslissing werd verwacht tegen eind oktober 2013. Als er geen MER-rapport nodig was, zou het project eind 2013 aanbesteed kunnen worden. Dit betekent dat de werken in 2014 zouden kunnen starten. Als er wel een MER-rapport nodig was, zou het project qua planning opschuiven. De ingebruikname van het nieuwe traject zal tegelijkertijd plaats vinden voor de reguliere tram en voor de sneltram tussen Nieuwpoort en Oostende. Maar ja, beloften van politici!! Er zal wel weer iets tussengekomen zijn, zeker?
Voor de inwoners van Lombardsijde worden twee tramhaltes aangelegd op het nieuwe traject. De inplanting van deze nieuwe haltes gebeurt in samenspraak met de gemeenten Middelkerke en Nieuwpoort en met het Vlaamse Gewest. Hierbij wordt gekeken naar de vlotte bereikbaarheid voor de inwoners van Lombardsijde en naar de toekomstige ontwikkelingen rond de jachthaven van Nieuwpoort. Daarnaast kunnen de inwoners als alternatief de buslijnen 68/69 Oostende – Nieuwpoort – Koksijde – Veurne gebruiken. Deze bussen van lijn 68 of 69 rijden om het uur op weekdagen en tijdens het weekend.
Bron http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130504_00567244 ‘Het Nieuwsblad’ van 18 december 2013 artikel “Belangrijke verbindingswegen in het nieuw” door Danny Van Loo
|