Op 29 oktober 2014 kreeg ik een e-mail van onze eerste schepen Liliane Pylyser-Dewulf, tevens schepen van openbare werken, met ‘een beetje info’ over ons toekomstig wegennet. Om het met een eigenaardig modern (in mijn ogen belachelijk) woord te zeggen ‘ik vind dat keigoed’. Anderzijds is het wel logisch dat de bevolking, en dan in eerste instantie de inwoners van een her aan te leggen weg, geïnformeerd worden over wat men zo allemaal van plan is met hun laan of hun straat. Als het niet bij beloften blijft, zoals wel eens meer gebeurt om de één of andere financiële of duistere reden, dan ziet het er wel goed uit.
Verduidelijking van enkele begrippen Onderscheid Gewestweg – Gemeenteweg Een gewestweg is een weg die wordt aangelegd, onderhouden en beheerd in opdracht van het Vlaams gewest. Voor onze provincie is ‘Wegen en Verkeer West-Vlaanderen’ daarvoor verantwoordelijk. Het is onderverdeeld in 7 districten. Wij vallen onder het district 315 Oostende. Hun werk bestaat uit het ontwerp, de aanleg en de verbetering van gewestwegen, autosnelwegen en bruggen over deze wegen en van de fietspaden. Zij zorgen ook voor de aanleg van bepaalde elektromechanische uitrustingen: wegverlichting, verkeerslichten, elektriciteitsinstallaties, borden voor dynamisch verkeersbeheer, .... Tenslotte voeren zij het mobiliteitsbeleid uit en organiseren zij het verkeer. In Vlaanderen werden op 1 januari 2009 alle resterende primaire en secundaire provinciewegen overgedragen naar het Vlaams Gewest.
Een gemeenteweg is uiteraard een weg die beheerd wordt door de gemeente. Een gemeentebestuur heeft geen mandaat om aanpassingen uit te voeren aan gewestwegen. Bij de heraanleg van een gewestweg kan enkel overleg gepleegd worden over de optimalisatie van verkeersstromen en het gebruikscomfort.
Al de hieronder besproken wegen zijn gemeentewegen, behalve de tramweg.
Nutsvoorzieningen Met nutsvoorzieningen wordt bedoeld: alle installaties (zoals kabels, leidingen, buizen, …), inclusief aanhorigheden (zoals kabel-, verdeel-, aansluit-, e.a. kasten, palen, masten, toezichts-, verbindings- e.a. putten …) dienstig voor: (gekopieerde tekst)
• het transport van elektriciteit, gas, gasachtige producten, drink-, hemel- en afvalwater, warm water, brandstof, • telecommunicatie, • radiodistributie en kabeltelevisie, • de transmissie van enigerlei data, ongeacht of een privégebruiker al dan niet op die installaties kan aangesloten worden.
Ziehier enkele foto’s die een idee moeten geven van wat zo allemaal onder de grond gestopt wordt.
Gescheiden rioleringsstelsel Op dit moment zijn er in Vlaanderen nog veel ‘gemengde’ rioolstelsels. Dat betekent dat het hemelwater of regenwater samen met het afvalwater afgevoerd wordt. Dat heeft echter heel wat nadelen. Bij droog weer bezinkt het vervuilde slib van de huishoudens in de riolen. Als het hevig begint te regenen, kunnen de riolen de grote hoeveelheid water niet meer aan. Dat loopt dan via overstorten in beken en rivieren. Het afvalwater wordt afgevoerd naar het zuiveringsstation. Het wordt sterk verdund door het regenwater wat het zuiveren van het water moeilijker maakt, zodat de waterkwaliteit er fel onder lijdt. Hemelwater dat meteen via de rioleringen wordt afgevoerd, komt ook niet in de bodem terecht. Nochtans is dat nodig om de grondwatervoorraden aan te vullen. In een gescheiden rioleringsstelsel wordt het afvalwater en het regenwater (vanaf daken en straten) door twee aparte stelsels afgevoerd. Het gemeentebestuur is op grond van de VLAREM-wetgeving verplicht om in een gescheiden rioleringsstelsel te voorzien. Het regenwater wordt rechtstreeks of via een beperkte zuivering op het oppervlaktewater afgevoerd. Dat heeft als nadeel dat er vervuiling mee kan komen. Met name aan het begin van een bui wordt vuil van de straten het regenwatersysteem (en daarmee uiteindelijk het oppervlaktewater) ingespoeld. Om dit te voorkomen wordt op sommige plaatsen de regenwaterafvoer aangesloten op de droogweerafvoer. Met behulp van een terugslagklep wordt zo het regenwater dat aan het begin van een bui het systeem instroomt, toch naar de zuivering gevoerd, waardoor de meeste vervuiling weggezuiverd wordt en er alleen nog relatief schoon regenwater direct op het oppervlaktewater wordt geloosd. Een dergelijk stelsel heet een verbeterd gescheiden stelsel. Met dit stelsel wordt nog steeds veel neerslag naar de zuivering afgevoerd (ruwweg 60 tot 70% van de jaarlijkse neerslag). Voordeel van dit systeem is dat bij grote buien de piek van de afvoer niet in het droogweersysteem terecht komt waardoor de piekbelasting van de rioolwaterzuivering aanzienlijk lager wordt.
Een gescheiden rioleringsstelsel betekent ook dat het hemelwater en het afvalwater aan de private woningen gescheiden moet worden door een afkoppeling van de afwatering aan de woning. De kosten voor deze afkoppeling kunnen soms hoog oplopen, afhankelijk van het type woning. Tot op heden wordt die afkoppeling bekostigd door het gemeentebestuur. Wat uitzonderlijk is, want veel Vlaamse gemeenten geven slechts een beperkte toelage of laten de kosten volledig over aan de private eigenaar.
Het verloop van de renovatie of heraanleg van een weg Onze schepen van openbare werken benadrukt dat elk dossier/elke weg zijn eigen accenten heeft, zowel bij de planning als bij de uitvoering. Alles begint met de budgettering van de werken. Tijdens het eerste jaar van een legislatuur duidt de politieke meerderheid, in overleg met de betrokken gemeentediensten, de wegen aan die vernieuwd zullen worden. Dit gebeurt door een aftoetsing van verschillende parameters zoals slijtage, vernieuwing van de riolering, verkeersdruk, dorpskernvernieuwing,… Vernieuwingsmogelijkheden zijn er vaak in overvloed, maar er moet steeds een selectie gemaakt worden, op basis van de beschikbare financiële middelen. In de loop van de legislatuur kan het voorvallen dat er wijzigingen moeten gebeuren aan de planning omwille van opportuniteiten die zich voordoen (denk maar aan subsidiëring door een hogere overheid) of door hoogdringendheid van bepaalde werken. De geselecteerde werken worden opgenomen in het meerjarenplan en de ervoor voorziene kredieten worden vastgelegd.
Per project stelt het gemeentebestuur een studiebureau aan om een voorontwerp te maken van de heraanleg. Op basis daarvan formuleren de nutsmaatschappijen zoals Infrax, Elia, Fluxys, Proximus, Telenet,… voorstellen om eventuele nutsleidingen aan te passen. De nutsmaatschappijen krijgen een vergunning van het gemeentebestuur om hun werken uit te voeren, meestal voorafgaand aan de volledige opbraak van het wegdek. Zij volgen zelf de werken op, op basis van hun vergunning. Het gemeentebestuur heeft verder geen inspraak in het verloop ervan.
Farys, een intercommunale van de watermaatschappij TMVW bekostigt de uitvoering van de rioleringswerken. Dat mag niet de indruk wekken dat de gemeente dat zo maar gratis in de schoot geworpen krijgt. Neen, wij betalen dat natuurlijk. TMVW stelt haar ledengemeenten het AquaRio-project voor als oplossing voor de hoge kosten voor rioleringswerken. Middelkerke heeft zich in de gemeenteraad van 11 mei 2006 daarbij aangesloten. Deelnemende gemeenten betalen jaarlijks een werkingsbijdrage aan de TMVW. De gemeente kan ervoor opteren een deel van deze bijdrage via de waterfactuur, als een extra belasting, aan de burger door te rekenen. Zo vinden wij onderaan onze waterfactuur, in kleine letters, dat in de te betalen waterprijs een ‘saneringsbijdrage’ inbegrepen is, die elk jaar verhoogt. Sinds 1 januari 2014 bedraagt de bovengemeentelijke bijdrage 0,96 euro/m³ en de gemeentelijke 1,3344 euro/m³.
Bij het bepalen van de bovenbouw ligt de nadruk steeds op de verkeersveiligheid. Samen met het studiebureau zoekt de gemeente naar een indeling waarbij het verkeer voor zowel auto’s als zwakke weggebruikers geoptimaliseerd wordt, binnen de beschikbare ruimte. Als het ontwerpplan definitief goedgekeurd wordt, start het gemeentebestuur de aanbestedingsprocedure op. De gunning van de werken aan een aannemer moet steeds conform de wetgeving betreffende overheidsopdrachten gebeuren.
De weerhouden aannemer plant het feitelijke verloop van de werken en krijgt hiertoe een vergunning van het gemeentebestuur. Een diagram wordt opgemaakt om de uitvoering van de werken in de tijd te plannen. De aannemer streeft ernaar de werken binnen de vooropgestelde termijn op te leveren. Uiteraard kan deze termijn wijzigen, afhankelijk van onvoorzienbare omstandigheden.
Vóór de werken van start gaan, worden de bewoners van de straat geïnformeerd met een bewonersbrief. Deze bevat informatie over het verloop van de werken, de toegankelijkheid van de straat en de impact op de openbare dienstverlening. De definitieve plannen van het studiebureau worden ook op de gemeentelijke website geplaatst. (zie ‘Bronnen’)
De Essex Scottishlaan Voor de eerste keer in mijn leven zie ik iets bewegen in wat de trots van ons dorp zou moeten zijn, maar waar sinds de aanleg in 1937 nooit iets gebeurd is. De voorbereidende werkzaamheden(vernieuwen van nutsleidingen - water, gas, electriciteit) zijn uitgevoerd. Op 16 oktober werd een bewonersvergadering gehouden in de Calidris waarop de werken uiteengezet werden in aanwezigheid van de aannemer en het studiebureau. Aannemer Penninck nv uit Roeselare is op 17 november gestart met de werken. In een eerste fase ondergaat het gedeelte Westendelaan – Doornstraat een gedaanteverwisseling. De renovatie van de straat en het aanleggen van een gescheiden rioleringsstelsel startten op 17 november 2014 en zullen vermoedelijk duren tot einde juni 2015. Deze fase wordt onderverdeeld in drie kleinere fasen:
1 – van Westendelaan tot Matthieulaan 2 - van Matthieulaan tot en met kruispunt Duinenlaan 3 - van Duinenlaan tot aan Doornstraat.
In een tweede fase wordt het gedeelte Doornstraat (inbegrepen) - Koninklijke Baan en verder de Strandlaan tot aan de Koning Ridderdijk aangepakt. Deze fase start vanaf september 2015. Jullie kunnen het grondplan van de nieuwe laan bekijken op de gemeentelijke website (zie ‘Bronnen’). De inwoners van de Essex Scottischlaan krijgen parkeermogelijkheid op de grond van Zon en Zee (inrit via de Matthieulaan) vanaf 17 november tot aan het einde van de werken. Toegankelijkheid. Gedurende de wegenis- en rioleringswerken wordt de volledige laan afgesloten voor doorgaand verkeer. Plaatselijk verkeer blijft, afhankelijk van de vordering van de werken, mogelijk. De aannemer zal er voor zorgen dat de woningen steeds te voet bereikbaar zijn. Ook zal er op toegezien worden dat een vlotte toegang naar de aanwezige handelszaken gegarandeerd blijft.
Ziehier ook enkele foto’s van de rioleringswerken:
De Henri Jasparlaan tweede fase Op 26 november 2010 werd de eerste fase van de laan, vanaf de Westendelaan tot aan de Doornstraat, zijnde een afstand van 370 meter ingehuldigd. De kostprijs daarvan bedroeg exact 1.248.084,18 plus wat er nadien nog bijgekomen is. (3.373 euro of 134.928 BFr per lopende meter). Daarvoor werden toen 100 werkdagen uitgetrokken maar het werden er een heel pak meer. Ik heb daarover op 28.11.2010 een artikel geschreven met als titel ‘Kennen jullie Henri Jaspar’ (zie map Pleinen en Straten). Nu volgt dus het tweede gedeelte, vanaf het kruispunt met de Doornstraat tot aan de Koninklijke Baan, zijnde een afstand van 435meter De werken van de nutmaatschappijen zijn reeds uitgevoerd. De rioleringswerken en de renovatie zullen vermoedelijk starten op 5 januari 2015 en zouden einde juni 2015 moeten klaar zijn. De aannemer is Penninck nv uit Roeselare.
Jullie kunnen het grondplan van de nieuwe laan bekijken op de gemeentelijke website (zie ‘Bronnen’)
De doortocht Westende – Lombardsijde De werken zullen gebeuren in drie fasen: Fase 1: vanaf het pompgemaal (vroegere West Flora) tot bijna aan de Logierlaan. Het gaat hier om het leggen van bijkomende rioleringen in de grasberm. Nu en dan zal de N318 (Westendelaan) een tijdje afgesloten worden of zal slechts in enkele richting kunnen gereden worden. Fase 2: vanaf West Flora tot en met de Baronstraat. Vermoedelijke start: na de zomer 2015 tot einde juni 2017. Ook hier wordt in onderfasen gewerkt. Fase 3: van de Baronstraat tot aan de grens met Nieuwpoort (aan het begin van Brusselle). Vermoedelijke start: september 2018.
De trambaan (N34) (= gewestbaan) Het gewest (AWV) plant de renovatie van het wegdek en vernieuwen van voet- en fietspaden vanaf september 2017 tot juni 2018.
De Zeelaan Het schepencollege heeft de bedoeling de Zeelaan te renoveren zodra de tram verlegd is. Het dossier 'verleggen van de tram' heeft vertraging opgelopen.. Niemand kan op vandaag juist zeggen wanneer de werken zullen starten en klaar zijn. De werken aan de Essex Scottishlaan en aan de Henri Jasparlaan moeten beëindigd zijn vooraleer met de tweede fase van de Westendelaan kan begonnen worden. Beide lanen zullen immers als omleidingswegen gebruikt worden.
Besluit We kunnen dus vaststellen dat er heel wat op stapel staat dat het uitzicht van Westende kan verbeteren. Als alles verloopt volgens de plannen, dan zullen we mogen zeggen 'Eindelijk!!'. Er blijft natuurlijk nog heel wat te doen om de economie en het toerisme in Westende-dorp aan te zwengelen. Denken we maar aan 'Zon en Zee'. De werken zullen ook heel wat hinder veroorzaken. Mits een goede organisatie kan dat echter tot een minimum herleid worden. En bovendien ... men kan geen omelet bakken zonder eieren te breken!
Bronnen Antwoord op mijn vragen door 1ste schepen tevens schepen voor openbare werken Liliane Pylyser – Dewulf http://www.middelkerke.be/page8692015/renovatie-essex-scottishlaan.aspx http://www.middelkerke.be/page8692015/renovatie-henri-jasparlaan.aspx
|