Kamperen zou weer volop in zijn, alle vormen ervan! En dus ook de ‘mobilhome of motorhome’, ook ‘campingcar’, of ‘kampeerauto’ genoemd, met andere woorden een voertuig dat je voor het weekend of je verlof kan gebruiken om mee te reizen.
‘Urbano’, een verkoper van motorhomes uit Oostende, een toonaangever op die markt, beweert dat er in het eerste kwartaal van 2015 alweer 13% (14% volgens Pasar) meer motorhomes ingeschreven werden in vergelijking met 2014, dat ook al een recordjaar was! Zij betreuren echter dat het aanbod uitgeruste motorhomeparkings met de nodige voorzieningen veel te beperkt is, zelfs aan onze kust. Dat zou als gevolg hebben dat wie met de motorhome naar zee wil, vaak kiest voor het buitenland omdat daar veel goede faciliteiten zijn om vrij rond te trekken en te parkeren.
Ik heb deze week voor dit onderwerp gekozen omdat er op dat gebied in de voorbije maanden in Westende één en ander veranderd is. Ik besloot dan ook maar om het ‘verschijnsel’ eens in zijn geheel aan te pakken.
Wat is er veranderd? Westende is toonaangevend geworden als het op het aantal plaatsen aankomt voor kampeerauto’s. Er waren al 35 standplaatsen naast de Camping ‘Kompas’ maar nu zijn er ook 30 bijgekomen in de Heidestraat naast de camping ‘Westende’. Van alle andere kustplaatsen is, eigenaardig genoeg, enkel Nieuwpoort (28 plaatsen op Kompascamping van Pasar zoals de gelijknamige in Westende) mee op de kar gesprongen. Met 65 plaatsen staat Westende dus lengten of lengtes (beide zijn juist!) voorop.
En de vrijetijdsvereniging ‘Pasar’ (het vroegere ‘Vakantiegenoegens’) heeft nog ambitieuze plannen, omdat de markt voor mobilhomes nog steeds razend snel groeit. Om die groei nog aan te wakkeren, werd het label ‘Kampeerautovriendelijke logies’ gelanceerd. Pasar beweert dat er 450 motorhomeparkingplaatsen zijn aan de kust. Ik zou niet weten waar ze dat aantal vandaan halen. Volgens mij zijn er namelijk maar 80 * terug te vinden op de lijsten. Ik tel wel alleen de plaatsen waar alle nodige voorzieningen voorhanden zijn: stroomaansluiting, watertappunt, sanitair, wasserette, … en eventueel internet/Wifi *Volgens http://www.campersite.be/parkings/belgie/provincie_west-vl/oostende/motorhomeparking.php en volgens ‘Urbano’
Pasar wil nog een 100 – tal plaatsen meer creëren aan onze kust, in samenwerking met ‘Corsendonk Blankenberge’ en ‘Kompas Nieuwpoort’.
Ziehier de bezetting op enkel door elkaar genomen tijdstippen: week, zondag en 21 juli.
De bezetting is tamelijk goed alhoewel ik beter verwacht had op 21 juli. Mag men daaruit besluiten dat er in Westende geen plaatsen te kort zijn? Het is misschien te vroeg om dat te zeggen omdat ‘Westende’ zopas opgestart werd.
Camperpark
|
Ma 06.7 1100u
|
Zo 19.7 1400 u
|
21.7 1200 u
|
Zo 26.7 1030 u
|
Kompascamping
|
10
|
26
|
14
|
11
|
Westende
|
8
|
28
|
13
|
23
|
Ziehier de ‘standgelden’:
Camperpark
|
Tarieven
|
Laagseizoen*
|
Hoogseizoen
|
Kinderen
|
Kompascamping
|
20 uur 12 euro 44 uur 20 euro
|
20 u 17 e 44 u 30 e
|
|
Westende camping
|
18 e, 16 e vanaf 3 n, 15,5 e vanaf 7 n (2 Pers)
|
20 e (2 Pers), per extra Pers 5,2 e
|
3,7 e/kind
|
*Tot 30.6 en vanaf 1.9, uitgezonderd WE Pasen, Hemelvaart, Pinksteren
Ik heb beide Westendse camperparken eens bezocht om de voorzieningen te vergelijken. We mogen zeggen dat die ongeveer gelijkwaardig zijn. ‘Park Westende’ is dus wel nieuwer en moderner.
Camperpark
|
Stroom- aanslui ting
|
Afval- con- tainer
|
Automatisch Incheque- systeem
|
Water Lozen+ afnemen
|
Sanitair Douche
|
Internet Wifi
|
Afwas Kleine was
|
Park Kompas
|
JA
|
JA
|
JA
|
JA
|
Camping
|
NEEN
|
NEEN
|
Park Westende
|
JA
|
JA
|
JA
|
JA
|
JA
|
JA*
|
JA
|
Voor beide: - op de naastliggende camping horecamogelijkheden en een kinderspeelplein. - afzonderlijke containers voor glas, papier en restafval. - ongeveer dezelfde afstand naar naastliggende camping - continu in- en uitrijden met behoud van plaats Westende camping heeft een zwembad (GRATIS) Afstand naar strand: kleiner bij Kompascamping Afstand naar winkels: kleiner bij Westende camping Omgeving Kompascamping rustiger, geen druk bereden straat vlak langs de camping Verlichting park bij duisternis? JA Westende, alleen aan ingang bij Kompas
Hoeveel kost de huur of de aankoop van een motorhome? Veel ervaren motorhomegebruikers raden aan niet onmiddellijk een nieuwe kampeerwagen te kopen. Om je juiste behoeften te kennen en ervaring op te doen, wordt aangeraden eerst een tweedehandse te kopen ofwel er eerst één te huren. De huurprijzen zijn zeer uiteenlopend maar reken maar op ca 700 euro per week in het laagseizoen, 800-900 euro in het middenseizoen en 1000 – 1200 euro in het hoogseizoen. Wat daar allemaal inbegrepen is, verschilt ook volgens de verhuurfirma.
Wat de aankoop betreft, daar heeft men de keuze tussen tweedehands en nieuw. Al naargelang het bouwjaar, het aantal plaatsen, de beschikbare ruimte, het aantal gereden kilometers, soort brandstof, afwerking, enz… vind je tweedehandsexemplaren van ca 3.000 euro tot ca 60.000 euro met enkele uitschieters tot 100.000 euro. Een nieuwe camper kost ongeveer tussen de 20.000 en 60.000 euro. Voor wie het zich kan veroorloven zijn er ook (veel) duurdere. Voor 15.000 euro heb je echter ook al een relatief eenvoudig model.
Welk rijbewijs moet je hebben? Met een rijbewijs B (gewone personenwagen) kan je tot 3,5 ton vervoeren. Dat is normaal genoeg voor een mobilhome. Voor een zwaarder model is een rijbewijs C nodig (vrachtwagen). Let wel in de tweedehandsmarkt is er een verschil: veruit de meeste mensen verkiezen het te houden bij een rijbewijs B. Een zwaardere mobilhome verkopen is niet zo eenvoudig want er zijn niet zoveel kopers. Sommige landen (bvb Oostenrijk) heffen bijzondere belastingen op voertuigen van meer dan 3,5 ton.
Welke zijn de bijkomende kosten? Verkeersbelasting De verkeersbelasting wordt niet bepaald in functie van de cilinderinhoud of van het vermogen van de motor, maar in functie van het MTM (maximum toegestane massa) van de motorhome. Voor de motorhomes met een MTM < 3,5 ton (rijbewijs B) is de verkeersbelasting (inclusief gemeentebelastingen) gelijk aan 148,5€. Voor de motorhomes met een MTM > 3,5 ton (rijbewijs C), zijn er enkele zaken veranderd. Er wordt voor deze motorhomes geen rekening gehouden met hun gewicht, maar met o.a. het aantal assen ( één of twee assen) en het feit of er al dan niet luchtvering voorzien is. Ook hier is de belasting een bedrag tussen 65,97€ en 144,31€, inclusief gemeentebelasting
Verzekering De verzekering van een motorhome hoeft niet duur te zijn. Denk er echter aan dat je met een kapitaal onderweg bent dat veelal schommelt tussen de 30 000 en 60 000 euro. Bedenk daarbij dat je motorhome de eerste jaren haast niet in waarde vermindert en dat de kans op schade voor een onervaren camperbestuurder groter is dan voor een oude rot in het vak. Een omniumverzekering is dus misschien toch het overwegen waard. Het tarief wordt bepaald door de waarde van de motorhome en het vermogen (de kilowatt (kw)) van de motor. Een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid heb je reeds voor een kleine 200 euro, een omnium voor 640 euro. (voor een motorhome ter waarde van 35 000 euro en 81 KW).
Andere kosten Om volledig te zijn moet ik wel nog andere kosten vermelden waar vooral eigenaars van campers mee geconfronteerd worden. Misschien werd de camper niet contant betaald en moeten er financieringskosten betaald worden. Wellicht heeft niet iedereen zelf de mogelijkheid om de wagen ’s winters onder te brengen. Wie een plaats in een loods of garage moet huren, betaalt daarvoor natuurlijk stallingskosten. Wie een kampeerwagen aanschaft, wil misschien graag wat bijzondere mogelijkheden. Een schotelantenne misschien? Of een satellietverbinding? En vanzelfsprekend internet! Misschien wil hij/zij eigen elektriciteit via zonnepanelen? De standplaats op een camperpark en de daaraan verboden voorzieningen krijg je natuurlijk niet gratis (zie hierboven in een tabel) Om je te verplaatsen naar één of meerdere camperparken moet je natuurlijk tanken en dat kan hoog oplopen. Vergeet ook het onderhoud en de rijtaks niet, je koopt tenslotte een tweede auto. Hoeveel dat je kost, verschilt heel sterk volgens de grootte, gewicht en leeftijd van de camper.
Kampeerwagens: iedereen gelijk voor de wet!
Hoe vaak heb ik reeds kritiek uitgebracht op het feit dat kampeerwagens mochten overnachten op de Sint-Laureinsdijk (eigenlijk moet ik Koning Ridderdijk zeggen)?
Sommige lieten er vuiligheid achter en hoewel er op de parkeerplaats een zone voor hen voorzien was, namen sommige twee of zelfs drie plaatsen in, die eigenlijk voorbehouden waren voor personenwagens. Eindelijk heeft ons gemeentebestuur een verstandige beslissing genomen en zich aangesloten bij de andere kustplaatsen. Sinds 1 april moet voor campers elke dag van het jaar betaald worden, ook op zon- en feestdagen. Een halve dag kost 8 euro, een volledige dag 15 euro. De kampeerwagens mogen ook enkel parkeren op de daartoe aangeduide parkeerplaatsen en het blijft verboden om te overnachten. Wie geen geldig parkeerticket aan de voorruit legt, krijgt een retributie van 15 euro per halve dag.
Camping Westende heeft, toevallig of niet, daarvan geprofiteerd om ongeveer op hetzelfde tijdstip een nieuw camperpark te stichten.
Besluit We mogen dus gerust beweren dat een camper in ieder geval het duurste kampeermiddel is. Dat schijnt voor velen geen hinderpaal te zijn, aangezien deze kampeervorm nog steeds in de lift zit. Het is een feit dat er inderdaad ook in verschillende andere kustplaatsen een camperpark zou mogen komen, naar het voorbeeld van dat in de Heidestraat.
Bronnen http://www.campertoday.nl/camper-huren/prijzen.html http://www.mefirst.be/nl/verzekeringsgids/mobilhome/verkeersbelasting-mobilhome.html http://www.mefirst.be/nl/verzekeringsgids/mobilhome/aankoop-mobilhome.html Artikel in ‘Het Nieuwsblad’ van 1 juli 2015 door Dany Van Loo “Reizen met mobilhome wint aan populariteit” http://www.urbano.be/nl/
|