Zelden is er zoveel protest geweest tegen een overheidsmaatregel, als bij de nakende sluiting van de postkantoren: besprekingen in gemeenteraden, petities, brieven naar de bestuurder van de Post, parlementaire vragen. Alle politieke partijen doen eraan mee omdat ze denken dat hun kiezers het hen anders kwalijk zouden nemen.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
De Middelkerkse burgemeester Michel Landuyt vindt dat men hem had moeten raadplegen en hij zegt (daarom?) dat de Post er een janboel van gemaakt heeft.
Maar de postbazen wilden juist geen overleg plegen met de gemeenten omdat die zich toch allemaal als speciaal geval zouden voordoen.
Aanvankelijk werden Westende-dorp en Lombardsijde, in tegenstelling tot Leffinge en Westende-bad, gespaard. Op 30 oktober 2007 kregen we echter een brief om ons te melden dat ook het kantoor van Lombardsijde vanaf 26 november dicht gaat. Complete verrassing!!
De drie kantoren die sluiten worden nu vervangen door een postpunt op volgende adressen: in Leffinge, wordt dat De Spar bij Vander Espt Dorpstraat xml:namespace prefix = st1 ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags" />37, in Westende-bad De Spar Distellaan 76 en in Lombardijde dagbladhandel Kathleen Lombardsijdelaan 245.
Wat verandert er eigenlijk voor ons?
Voor het uitvoeren van ingewikkelde financiële verrichtingen (vb stortingen boven de 300 euro) en voor het versturen van pakjes boven de 10 kilo en aangetekende zendingen boven de 2 kg zullen de inwoners van Middelkerke zich voortaan moeten wenden tot het postkantoor van Middelkerke Kerkstraat 42 of dat van Nieuwpoort Marktstraat 40. Alle andere verrichtingen zijn mogelijk in de respectieve postservicepunten.
Welke bezwaren kan men dan wel aanvoeren tegen deze maatregel?
- Noch in Nieuwpoort noch in Middelkerke is er ooit voldoende parkeergelegenheid en zeker niet in het seizoen. Dat geldt evenzeer voor het postpunt van Westende-bad.
- Speciaal voor Lombardsijde vind ik het spijtig omdat dit weer een uitholling is van het dorpsleven dat steeds meer ten dode opgeschreven is.
- Ik vind het niet kunnen dat ik verplicht word mij te wenden tot een private dagbladhandel of kruidenierswinkel, waar ik geen klant ben. Iemand die om de één of andere reden ontevreden is over de bediening of het assortiment van die winkel en daarom besluit er niet meer binnen te gaan, wordt nu verplicht dat toch weer te doen.
- Het postpunt in Lombardsijde is een schort groot, misschien niet veel kleiner dan het vroeger postlokaal maar daar moesten dan ook geen klanten terecht voor dagbladen, tijdschriften of sigaretten. De wachtrij zal nu tot halverwege de stoep staan.nbsp; De post beweert dat de dienstverlening er niet zal op achteruit gaan, integendeel. Dat moeten we afwachten, hoewel ik daarover mijn twijfels heb. Het postbedrijf wil absoluut winst maken want het zal over enkele jaren moeten concurreren met private postbedrijven. als haar monopolie op de gewone brievenpost sneuvelt.
Het wil zich ook profileren als een bank.
Ik vind het spijtig dat het daardoor een aantal aspecten uit het oog verliest. Als ik onze brievenbestellers met hun bromfietsen over de voetpaden zie schuren om steeds weer nieuwe records te vestigen, dan denk ik met weemoed terug aan de tijd dat de post nog een sociale rol vervulde, dat de postbode een praatje maakte (vooral) met de eenzame bejaarde, ja zelfs postzegels bij had om de mensen een wachtrij in De Post te besparen.
Ja, dienstverlening wordt betaald met belastingsgeld. Als er minder dienstverlening komt, zullen we dan minder belastingen moeten betalen?
Ja, tenslotte nog dit: weet u wie de voogdijminister van de post was toen de sluiting van al die kantoren beslist werd? Juist, onze streekspecialiteit Johan Vande Lanotte.
|