Een woordje uitleg over het initiatief Tijdens het ganse zomerseizoen heb ik, zoals in 2013 en 2014, zowel in ‘Het Nieuwsblad’ (tot en met 29.8) als in ‘Het Laatste Nieuws’ (gedeeltelijk) de rubrieken gevolgd waarin bekende koks of andere culinaire specialisten elke week in de verschillende kustplaatsen hun oordeel gaven over één welbepaald zelfde gerecht in verschillende restaurants/tearooms/handelszaken. Er was geen enkel top- of veelgeroemd restaurant bij en het waren ook geen gastronomische menu’s die de revue passeerden. ‘Het Nieuwsblad’ kondigde zijn initiatief ‘De Grote test’ opnieuw als volgt aan ‘Met een expert en veel honger’ trekken ze van kustgemeente naar kustgemeente 'om er de culinaire klassiekers te proeven en te beoordelen. Volgens ‘Het Laatste Nieuws’ heette het dat redacteur Stefan Vanderstraeten en tweesterrenchef Luc Bellings de eetzaken aan een onverwachte smaaktest onderworpen, ‘vaak streng en scherp en beargumenteerd’. Zeven zaterdagen lang proefden zij van Knokke tot De Panne een mix van nieuwe én heropgeviste kustklassiekers’.
De beoordelingen
Beoordeeld
|
Op 10
|
Prijs
|
Wachttijd (‘)
|
Samenvatting beoordeling
|
‘De Mosselpot’ Zeedijk 108 Kabeljauw in witte wijnsaus (1)
|
1
|
17
|
15
|
Jammer dat hier een vis moest voor sterven
|
Delissimo, Zeedijk 111 Pizza Quattro Stagioni (2)
|
4
|
16,1
|
11
|
Dit vind ik echt niet kunnen voor die prijs
|
Bouillabaisse (3)
|
-
|
-
|
-
|
GEEN test in Middelkerke
|
Champagne (4) Tavern on the beach (Casino) Champagne (4) - ’t Pleintje Portiekenlaan Westende
|
9
5
|
8
8,5
|
-
-
|
Ideaal om thuis brokken mee te lijmen
Ideaal om af te kicken van alcoholverslaving
|
Bananasplit (5)
|
-
|
-
|
-
|
GEEN test in Middelkerke
|
Stoofvlees (6) Bistro Galaxy, Zeedijk 231
|
6
|
15,9
|
9
|
Veel tijm, te weinig bier en dat is jammer
|
Zeetong (7)
|
-
|
-
|
-
|
GEEN test in Middelkerke
|
Côte à l’Os (7) De Rattevallebrug Vaartdijk-N
|
7
|
47
|
37
|
Dat wordt nogal een afwas!
|
Kinderschotel: kipfilet met appelmoes en aardappelkroketten Papillon Leopoldlaan 53 (7)
|
7
|
9,5
|
29
|
Duidelijk à la minute gebakken
|
Portie kaas (8) Yolo, Portiekenlaan 4, Westende
|
5
|
4,5
|
3
|
Hoge verwachtingen niet ingevuld
|
Caipiranha (9)
|
-
|
-
|
-
|
GEEN test in Middelkerke
|
Vegetarisch gerecht (7)
|
-
|
-
|
-
|
GEEN test in Middelkerke
|
Vol-au-vent (10)
|
-
|
-
|
-
|
GEEN test in Middelkerke
|
Wafel met slagroom (5)
|
-
|
-
|
-
|
GEEN test in Middelkerke
|
Beoordeeld door (1) Stephane en Baptiste Buyens, ‘Le Fox’ De Panne 2 sterrenchef (Het Nieuwsblad 27.6 ) (2) Matthieu Beudaert, Kortrijkse sterrenchef van ‘Table d’Amis’ (Het Nieuwsblad 4.7.2015) (3) Bart De Pooter, de enige chef met twee restaurants in de Michelingids: ‘De Pastorale’ (**) en WY (*) (4) Wijntester Alain Bloeykens (Het Nieuwsblad 18.7.2015) (5) Dominique Persoone, Brugse topchocolatier (Het Nieuwsblad 25.7.2015, 29.8.2015) (6) Sterrenchef Axel Colonna-Cesari van restaurant Centpourcent (7) Luc Bellings, tweesterrenchef van ‘Aan tafel bij Luc’ in Hasselt, in ‘Het Laatste Nieuws’ van 11.7, 18.7, 25.7, 8.8.2015 (8) Kaasmeester Frederic Van Tricht (Het Nieuwsblad 8.8.2015) (9) Jürgen Lycops, de man achter sterrenzaak ‘The Glorious en Forest Gin' (10) Danny Horseele van ‘Royale’ sterrenrestaurant in Ghelamco Arena (Het Nieuwsblad van 22.8.2015)
Waarom zo weinig testen in Middelkerke? Voor de eerste keer stel ik vast dat Middelkerke zo weinig aan bod komt bij de testen. In meer dan de helft van de bezoeken werd onze badplaats niet aangedaan. Moeten we daar iets achter zoeken? Weten ze dat ze hier minder welkom zijn? Dat kan toch nooit een algemene regel zijn! Ik heb er geen verklaring voor en ik heb de vraag niet willen stellen aan de redacteurs van beide kranten omdat ik denk dat ze een eventuele reden toch liever niet zouden bekendmaken.
Is dat een eerlijke en juiste beoordelingsmanier? Ik twijfel er geen ogenblik aan dat de sterrenchefs steeds rechtvaardig en zeker onbevooroordeeld hun mening neerschrijven. Gezien hun sterrenstatuut zijn ze daarvoor beter geschikt en bekwamer dan wie ook, zelfs als ze in hun eentje optreden. Ik weet het, men kan ze niet tot de nederigste bevolkingsgroep rekenen. Maar, wie zijn klanten goed bedient, krijgt lof en wie er met zijn klak naar gooit uit onbekwaamheid of uit winstbejag, wordt bij manier van spreken de grond ingeboord. Er valt toch niets te verdedigen als uw zaak met één van volgende uitspraken beoordeeld wordt!: ‘ik vind het jammer dat hier een vis moest voor sterven’ of ‘de bananasplit gelijkt op een ijsblok met scheerschuim op’ ‘als er haar op de banaan staat’ of ‘je kunt beter naar een frietkot gaan’ of ‘het onderste van de zeetong gelijkt op zwartgeblakerd karton’ of ‘als je dit opeet, dan word je een groene hond’ (in gelijknamig restaurant) of ‘als je dit geeft in een frietkot, dan krijg je slaag’ of ‘laat de meeuwen de rest van de wafel maar opeten’ Ik kan best wel begrijpen dat deze kleurrijke en strenge taal niet in al te beste aarde kan vallen, maar het kan alleen maar een stimulans zijn om beter te doen. Worden ze ongenadig met de grond gelijk gemaakt? Is dat negativisme of sensatie? Is dat maar een momentopname? Gaat het om kritische oneliners? Moet er meer genuanceerd worden? Zo luidt namelijk de taal van de verdediging.
Ziehier nogmaals de woorden van topchef Stéphane Buyens van tweesterrenrestaurant ‘Le Fox’ in De Panne, waarmee hij de afbrekers van de testen in 2014 van antwoord diende: “Ik kan mensen toch niet ergens naartoe sturen als het op niets trekt. Er zijn nu éénmaal veel nestbevuilers aan de kust: horecazaken die met een minimum aan investeringen een maximum aan geld uit de zakken willen kloppen. Die ga ik nooit verdedigen.” Natuurlijk kan ik hem enkel maar gelijk geven!!!
Ziehier hoe de beoordelingen van de chefs in de kranten verschenen:
>>>
Besluit Ik blijf dat testen van onze ‘kustklassiekers’ een heel goed initiatief vinden. De’ chefs moeten volgens mij niet nuanceren. Daarnaast zijn er drie kampen. Het eerste is dat van de ‘zeer goede’ restaurants die een hoog cijfer kregen en daarmee reclame maken. Het tweede is dat van de uitbaters met een onvoldoende of die zelfs met de grond gelijkgemaakt worden (= met cijfer NUL). Die vinden dat natuurlijk onterecht en vinden dat de kranten hun initiatief stante pede moeten beëindigen. Het derde kamp is dat van de tolerante klanten of met de uitbaters verwante of bevriende klanten. Die sluiten zich min of meer aan bij het tweede kamp en vinden dat dit geen goed doet aan de beoordeelde eetgelegenheid en dat de testers te streng of zelfs oneerlijk geweest zijn. Ik heb zelfs iemand gehoord die beweerde dat de sterrenchefs in de ‘goede’ restaurants wel wat onder tafel toegestopt kregen. Laten we eerlijk blijven en hopen dat alle kustrestaurants door die test een positieve injectie krijgen.
Bronnen Het Nieuwsblad elke zomerzaterdag van 27 juni tot 29 augustus 2015, verzameld door Chris Snick, foto’s door Kurt Desplenter Het Laatste Nieuws redacteur Stefan Vanderstraeten en tweesterrenchef Luc Bellings, zeven zomerzaterdagen vanaf 11 juli (spijtig genoeg sechts 4/7 in mijn bezit gekregen)
|