Telkens er een nieuw seizoen begint, lees en hoor je hoe sommige vaste kustbewoners hun beklag maken over de 'revolutie' die de toeristen in hun stad of dorp of wijk weer zullen teweegbrengen. Ik vond het dan ook gepast, halfweg de vakantie, de voordelen en de nadelen van de 'invasie' even tegen elkaar af te wegen.
Omwille van diverse, vaak persoonlijke overwegingen, zijn er inderdaad zowel voor- als tegenstanders van de toeristentoevloed.
De tegenstanders Veel 'gewone' kustbewoners hebben een soort haat-liefdeverhouding met de toeristen. Sommige vinden dat zij 's zomers 'kreunen onder de toeristen'. "Ik hou van de kust zoals die is: mooi en leeg" zei een Nederlands minister ooit. Van de toerist wordt beweerd dat hij/zij zich hier anders gedraagt dan bij hem/haar thuis: "Zij denken dat alles van hen is als ze hier op vakantie zijn!" Waarover wordt er verder nog gezeurd? Over het veel drukkere verkeer bijvoorbeeld en over de noodzaak om altijd weer op zoek te moeten gaan naar een vrije, liefst gratis parkeerplaats. Waar je moet betalen lukt dat vaak nog wel. Tussen haakjes: eigenaardig toch dat veel chauffeurs liever kilometers rondrijden dan gewoon hun portemonnee of bankkaart boven te halen. Sommige toeristen zijn allesbehalve veilige weggebruikers en vegen hun laars aan de wegcoderegels. Wie de wagen thuislaat en gebruik maakt van het lokaal openbaar vervoer om een evenement bij te wonen, vindt er niet alleen geen zitplaats maar moet zich aan boord wringen om daarna opeengeperst te worden zoals haringen in een ton. Het geduld en de zenuwen van wie na een wandeling op zoek gaat naar een terraszetel of -stoel van een horecazaak, om er van een consummatie te 'genieten', worden zwaar op de proef gesteld. De gelukkige die wel nog een vrij plaatsje vindt, kan bovendien niet steeds rekenen op een letterlijk en figuurlijk vlekkeloze bediening en trekt grote ogen naar de prijs van een koffie (2,5 euro) of van een glas plat water (2,1 euro). De uitzonderingen bevestigen zoals altijd de regel. Wie boodschappen doet, moet veel langer aanschuiven in 'zijn' winkel of warenhuis. Wie houdt van nette straten, moet nu dulden dat sommige toeristen het niet zo nauw nemen en overal vuilnis/rotzooi achterlaten. Wie vindt dat halfnaakte zonnekloppers eerder op het strand thuishoren, stelt vast dat sommige toeristen ook zo paraderen op straat of zelfs in de winkels.
Tussen de categorieën 'kustbewoner' en 'toerist' hebben we ook nog de tweede verblijvers. Het zijn meestal ouderen die persoonlijk geen last verkopen, integendeel, ze dragen ruim bij in de gemeentekas. Ze vullen wel mee de parkings, de dijken, de terrassen, ... en dragen daarmee een 'steen' bij tot de grote drukte in het seizoen.
Wie houdt er dan wel van de toeristen? Er zijn vooreerst ook 'gewone' kustbewoners, die vinden dat de tegenstanders wat verdraagzamer moeten zijn. Of ze echt van de toerist houden durf ik niet verzekeren maar zelfstandigen zijn natuurlijk erg-pro toerist. Die zorgt namelijk voor hun broodwinning. Winkels, kraampjes, attracties, evenementen, enz... hebben de toerist broodnodig om te overleven. Andere kustbewoners, vooral dan de jongeren, ontvangen natuurlijk ook de toerist met open armen omdat dankzij hem/haar of omwille van hem/haar een hele zomer lang leuke dingen te doen zijn. Of omdat zij dank zij de toeristen een aardige euro kunnen verdienen met hun vakantiejob. De keuze voor of tegen is inderdaad in hoofdzaak ingegeven door de wetenschap dat de toeristische industrie goed is voor 100.000 jobs. Dat is natuurlijk HET argument dat de overlast in het niets moet doen verzinken!! De gemeentebesturen kiezen natuurlijk ook voor de toerist. Een festival inrichten waarop 30.000 aanwezigen verwacht worden, midden in de zomer, langs een drukke hoofdweg, vind ik ook al geen te beste idee. In het wellicht drukste weekend van het seizoen, twee dagen de Westendelaan afsluiten zal wellicht enkel door de muziekliefhebbers gesmaakt worden. Ze willen dat hun badplaats de beste is: ze bouwen steeds meer parkings en hotels en ze willen steeds meer paradepaardjes of speerpunten op poten zetten om nog meer toeristen aan te trekken. Daarmee willen ze natuurlijk ook in de gunst staan van de immobiliënhandelaars en van de horeca. Ze worden vanzelfsprekend daarin ook gesteund door Vlaams minister Ben Weyts (N-VA) bevoegd voor Mobiliteit, Openbare Werken, Vlaamse Rand, Toerisme en Dierenwelzijn. Weyts: "De goede cijfers betekenen ook een aanzienlijke impuls voor de Vlaamse economie. Toeristen zijn sponsors van onze horeca, handelszaken en bedrijven. Samen met de toeristische sector wil ik in de komende jaren nog meer bezoekers naar Vlaanderen halen."
Maar niet elke toerist is een bron van inkomsten. Wie herinnert zich niet de uitspraak van burgemeester Lippens van Knokke-Heist over de frigoboxtoeristen? Meer en meer mensen komen hier gewoon wat rondstruinen zonder iets te kopen. Dagjesmensen overspoelen toeristische attracties, maar sommige geven er geen euro uit...
Gaat die kusthype nog lang aanhouden? De vraag kan en moet gesteld worden. Wat vindt de toerist zelf van onze kust?
Ervaren zij volle treinen en trams dan niet als zeer hinderlijk? Hebben de toeristen dan niet zelf hun buik vol met op de autostrade uren in file te staan en bij aankomst verwikkeld te geraken in de parkeermiserie? Blijven hotelgangers nog langer geduldig op zoek gaan naar overnachtingsmogelijkheid?
Krijgen zij er dan niet genoeg van zich op het strand tevreden te moeten stellen met een lig- of zitplaats van een vierkante meter, of op elkaars schoot te moeten zitten, helaas soms tussen zwerfvuil en uitpuilende vuilnisbakken? Krijgen zij er dan geen hekel aan om op de dijken mee te maken dat fietsers en wandelende toeristen elkaar hinderen en om te moeten oppassen dat zij niet aangereden worden? Blijven zij nog lang geïnteresseerd in avondmarkten en andere evenementen die bijna uit hun voegen barsten?
Of overheerst het vakantiegevoel en telt voor hen enkel de zon, de zee en het 'zalig nietsdoen'?
Zomerse vakantiebestemmingen laten toeristen extra belastingen betalen Aan onze kust zijn wij daar voorlopig nog niet aan toe maar veel toeristische steden (Barcelona, Venetië, Londen, Parijs, ... voelen steeds meer de noodzaak om iets te doen tegen de overrompeling van hun stad door de toeristen. Ik wil hier niet de door hun bestuur genomen maatregelen bespreken behalve dan één. Toeristen die op reis gaan naar de Balearen, een eilandengroep in de Middellandse Zee die onder meer Mallorca en Ibiza omvat, moeten sinds 1 juli 2016 een zogenaamde toeristentaks betalen. Met de nieuwe belasting hoopt het bestuur de enorme toevloed toeristen een halt toe te roepen. 'We hebben de maximumcapaciteit in de zomer echt wel bereikt', klinkt het. De maatregel geldt voor verblijven in hotels, appartementen, plattelandsverblijven, herbergen, pensionnetjes, B&B's, vakantiewoningen, campings en andere gebouwen met een toeristische bestemming. De tarieven verschillen van periode tot periode. Zo moeten toeristen die tussen 1 mei en 31 oktober in een vier- of vijfsterrenhotel logeren 2 euro belastingen betalen per nacht. Wie in een pensionnetje of op een camping verblijft moet slechts 0,50 euro per nacht betalen.
Besluit Natuurlijk wil niemand dat de toeristen wegblijven uit onze kustgemeente. De drukte neemt nog elk jaar toe en dat zou stilaan toch tot nadenken moeten stemmen. Of onze bestuurders het aandurven daarover hun mening te uiten? Ik vrees van niet! Er staan natuurlijk (te) grote vooral financiële belangen op het spel. Ik hoop dan toch dat ze minstens eens in overweging nemen dat de jaarlijks toenemende drukte ook aan onze kust binnen afzienbare tijd proporties kan/zal aannemen die ze niet meer de baas kunnen. Voor voldongen feiten staan kan erg vervelend zijn!
|