Op 6.9.2017 werden de plannen voor het verleggen van de tramlijn in Lombardsijde bekendgemaakt in aanwezigheid van Vlaams minister voor mobiliteit Weyts.
Iedereen kon daarover in 'Focus' beelden zien (http://www.focus-wtv.be/.../kusttram-volgt-nieuw-traject-lomb...) of daarover een artikel lezen in zijn krant. Dat heeft heel wat reacties losgemaakt op Facebook, in de verschillende groepen (Bruisend Middelkerke, Je bent van Lombardsijde/Westende/Middelkerke).
De argumenten tegen handelen vooral over - het feit dat geen rekening gehouden werd met de mening van de inwoners - de afstand naar de nieuwe tramhalten langs de Koninklijke baan vooral voor ouderen, mindervaliden en heel jeugdige kinderen en vooral vanaf het Prinsenveld en uitbreiding, vanaf de Zuidstraat met zijn zijwijken plus de mensen met kinderen van klein Westende - het afsluiten van de doorsteken voor het autoverkeer ter hoogte van de Schorrestraat, Schoolstraat, Havenstraat, Idyllelaan en Schorrebloemstraat - vrees voor doodbloeden van de dorpskern die hierdoor de doodsteek zou krijgen - sommige blijven twijfelen of de plannen wel ooit uitgevoerd zullen worden, gezien de beloften uit het verleden - aantal bussen en interval tussen twee bussen - de bewering van de burgemeester op Focus dat er met het verdwijnen van de tram uit de dorpskern meer handelszaken en terrasjes zullen bij komen - ontgoocheling omdat geen enkele politieke partij de tegenstanders van het verleggen van de trambedding steunt en dat ze dus niet luisteren naar de stem van het volk; zie o.a.
http://www.jmdedecker.com/2013/04/tramlijn-weg-uit-dorpskern-lombardsijde.html?fref=gc&dti=701585846552865
Er zijn ook wel een paar voorstanders van het project, met de volgende argumenten. De meeste reacties zijn enkel bedoeld om de tegenargumenten te counteren. De voordelen worden eigenlijk nauwelijks besproken.
- Eindelijk... 😅 licht aan de tunnel. 👍 trots! Dat wordt een mooie verbetering voor Lombardsijde (BL) - Oostende is een stad en Lombardsijde een dorp, en een tram door een dorpskern is achterhaald en de kustbaan ligt niet ver van de huidige tramhaltes. (BL) - Wij wonen met onze kids in de dorpskern van Lombardsijde. En mag ik even zeggen dat het een verademing gaat zijn dat dit alles uitgevoerd zal worden. - Lombardsijde dorp is een gevaar, vergelijk dit niet met een stadscentrum van Gent of Antwerpen aub. (HL) - In Middelkerke is er ook maar om het uur een bus naar Oostende en er wonen hier ook veel ouderen ver van de tramhaltes!!! Wat moeten de ouderen dan doen in de afgelegen dorpen!!! De belbus!!! Voor alles is er een oplossing!!! - In Westende dorp moet je toch ook naar St Laureins. (E.D) - Niet iedereen kan dicht tegen het openbaar vervoer wonen - Zal dikke 5 minuten minder tram zijn naar Oostende - Da is toch een verbetering als de tram uit het dorpsplein weggaat??? Mooi dorpsplein, avondmarkt terug op de platse, kermis, rommelmarkt.... De cafe's gaan weer draaien met de evenementen.... En eind de schoolstraat een halte van de tram.... Zover is da nie ze.
Van al die facetten van het probleem heb ik een uitgebreide studie gemaakt, waar ik zeer veel tijd ingestoken heb, waarschijnlijk meer dan wie ook van het bestuur in Middelkerke. Hoewel ik het zelf zeg, die studie is het lezen waard. Ze bevindt zich in de map 'Verkeer' op datum van 6.5.2013 met als titel 'Zou de tramlijn dan toch nog uit de dorpskern van Lombardsijde verdwijnen?'
Ik moet eerlijk bekennen dat ik er altijd aan getwijfeld heb dat die tram ooit zou verlegd worden. Zelfs nu heb ik nog een lichte twijfel. Nu blijkt echter toch dat het verleggen van de tram zou van start gaan in het voorjaar van 2018. Afwachten dus!!!
In verband met wat daarover verspreid werd door 'De Lijn' en door de gemeentelijke overheid wil ik toch nog het volgende zeggen: 1. Het traject zou korter worden! Inderdaad, vier minuten! Ik hoop dat die 'grote' tijdwinst nuttig gebruikt wordt. 2. Het verkeer zou veiliger verlopen. Ik lees echter ook dat zich deze zomer geen ongevallen hebben voorgedaan door het tramverkeer in Lombardsijde. 'De Lijn' heeft de laatste jaren zeer veel geïnvesteerd in 'Veiligheid'. Als de trambestuurders alert blijven en als de autobestuurders, fietsers en voetgangers de wegcoderegels volgen, dan lopen ze geen gevaar. Niemand kan trouwens verzekeren dat er nooit een ongeval zal gebeuren op het nieuw traject. 3. Het verkeer zou er vlotter door verlopen. Met de beste wil van de wereld, ik zie niet in hoe die grotere vlotheid zal verwezenlijkt worden. 4. Door de Vlaamse investering van 13 miljoen euro garandeert men betere dienstverlening, meer flexibiliteit, meer natuur en nieuwe ontwikkelingskansen voor Lombardsijde. Die 'betere dienstverlening' en die 'flexibiliteit', dat lijken mij alleen maar woorden te zijn. Wat wordt met die 'meer natuur' bedoeld? Zicht op landerijen van de hoveniers en verzicht op de jachthaven, in plaats van een kerk en huizen? Die 'nieuwe ontwikkelingskansen voor Lombardsijde' lijken mij het enige valabele argument. Zal Lombardsijde er echt door heropleven? Zal een vernieuwd dorpspleintje met enkele bomen en zitbanken de redding betekenen voor een langzaam uitstervend dorp? Zal het geen parking worden? Zal de boulevard waarin men de Zeelaan wil herscheppen een echt paradepaardje worden? Of moest die tram er juist weg om er het verkeer in de toekomst mogelijk te houden? Dat zou anders moeilijk worden aangezien de laan de enige ontsluiting wordt voor de nieuwe verkaveling en voor het project van de firma Debaillie met een hotel met 300 kamers, zwembad en tennisaccomodatie ... Hebben de immobiliënhandelaars de beslissing soms beïnvloed?
5. Er werd rekening gehouden met de toekomstige ontwikkelingen rond de jachthaven van Nieuwpoort.Wat die juist inhouden weet ik niet maar dit argument bevestigt enkel maar mijn vermoeden dat een herinrichting van de dorpskern niet zwaar gewogen heeft bij de beslissing.
6. De Lijn zal de inname van deze middenberm compenseren door een exotenbestrijding (*) op een andere locatie. Concreet wordt er 13 ha exotenbestrijding uitgevoerd in het gebied tussen De Haan en Wenduine, ter compensatie van de 1,5 ha middenberm die verdwijnt in Lombardsijde. * De provincie volgt de bestrijding op van ongewenste planten in onze waterlopen. Sommige uitheemse oever- en waterplanten (exoten) zoals grote waternavel, parelvederkruid, waterteunisbloem en watercrassula kunnen explosief groeien en bijgevolg de waterafvoer hinderen. Er kan ook massale vissterfte optreden als de drijvende planten zuurstof onttrekken aan het onderliggende water. De meest effectieve bestrijding is het (manueel) verwijderen van de volledige plant, inclusief de wortel. De verwijderde planten worden best onmiddellijk afgevoerd en gecomposteerd. Moet dat een voordeel voorstellen voor Lombardsijde? Volgens mij betekent het verdwijnen van die middenberm enkel maar 'minder natuur' in plaats van 'meer natuur' aangezien heel wat bomen daarvoor moeten sneuvelen.
7. De bewoners worden betrokken bij de dorpsvernieuwing. Iemand die daaraan twijfelt, kan men het bezwaarlijk kwalijk nemen. Men hield destijds al geen rekening met de uitslag van het referendum over het verleggen van de tramroute en ons bestuur informeert de inwoners meestal 'als alles al beslist is' en 'als de werken reeds begonnen zijn.'
Besluit Bovenstaande tekst toont aan dat ik een 'koele minnaar' ben van dit verleggen van de trambedding. Ik woon echter niet in Lombardsijde en voor mij verandert er niets. Als de Lombardsijdenaars zich daarmee kunnen verzoenen en daaraan kunnen wennen ... Ik heb enkel geprobeerd een aantal meningen weer te geven.
|