Even kennismaken ...
De Vlaamse Bouwmeester is iemand die werkt voor de Vlaamse Gemeenschap. Hij/zij zorgt voor de beleidsvoorbereiding en -evaluatie, en voor de aansturing en de opvolging van de beleidsuitvoering op het vlak van vastgoed (architecturaal kwaliteitsbeleid en patrimoniumbeleid). Hij/zij adviseert en informeert de Vlaamse overheid, de lokale besturen en andere (semi-)publieke opdrachtgevers over het architecturale beleid (architectuur, stedenbouw, landschap en kunst in de publieke ruimte). Zo had hij het Middelkerks college advies kunnen geven over de ingediende voorstellen voor een nieuw casino ... maar ze hebben hem niet geraadpleegd.
Het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) is, onder andere, verantwoordelijk voor de beveiliging van de Vlaamse kust tegen overstromingen en ijvert voor een geïntegreerd en duurzaam beheer van de kustzone.
De Vlaamse Regering formuleert in het Witboek Beleidsplan Ruimte Vlaanderen doelstellingen, ruimtelijke ontwikkelingsprincipes en werven die de basis zullen vormen om samen aan de slag te gaan en de ruimte van Vlaanderen te transformeren.
Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken ondersteunt de Vlaamse minister actief bij de beleidsvoering, zowel voor mobiliteit en verkeersveiligheid als voor investering, beheer en exploitatie van de transport- en de haveninfrastructuur.
Een team met leden uit al deze agentschappen/organisaties (wie geraakt daar nog wijs uit?) heeft een studie uitgevoerd over de zeewering met de naam 'Metropolitaan Kustlandschap 2100'.
Het onderzoekstraject heeft als doel om te onderzoeken "voor welke uitdagingen de kust staat en hoe die kunnen leiden tot bouwstenen voor een gedeelde ontwikkelingsvisie voor het gehele kustlandschap, inclusief zee en achterland."
In het ontwerpend onderzoek werden vier uiteenlopende toekomstbeelden uitgewerkt met een tijdsperspectief tot 2100. Ze zijn allemaal ingrijpend met belangrijke uitdagingen. De studie maakt daarin geen keuzes, maar reikt argumenten aan om het gesprek aan te gaan.
Eén van de vier mogelijkheden, de zogenaamde 'Bipool', is bijzonder merkwaardig en daarom wil ik jullie die niet onthouden.
Eerst nog even in herinnering brengen... Op 5.6.2017 heb ik een blogartikel gepubliceerd met als titel: "Middelkerke en Westende: de dijken moeten verbreed worden omwille van de opwarming van de aarde. Komt die er eigenlijk wel?"
In mijn artikel heb ik alleen willen aanhalen dat sommige wetenschappers daaraan twijfelen en dat het toch de moeite loont om eens naar hun argumenten te luisteren.
Moeten onze dijken versterkt worden opdat ze opgewassen zouden zijn tegen de gevreesde stijging met meer dan één meter van de zeespiegel tegen 2100 en tegen de heftigste stormen die zich om de duizend jaar kunnen voordoen? Spelen die twijfels een rol? Neen! Niet voor de Vlaamse en gemeentelijke overheden! Zij zijn er heilig van overtuigd dat er drastische maatregelen moeten genomen worden.
We kennen reeds de zandsuppleties of anders gezegd de golfdempende uitbouw die onze stranden moet verhogen en verbreden met 10 meter. Die wordt (terecht) door de Vlaamse overheid betaald. Zij zijn immers verantwoordelijk voor de beveiliging van de Vlaamse kust. De bouw van een stormmuur kwam ook reeds ter sprake. Naar het schijnt zouden beide oplossingen evenveel bescherming bieden, maar ... ons gemeentebestuur wenst eerder vele miljoenen euro's uit te geven voor het verbreden van de verharde dijk en nieuwe pleintjes aan te leggen en meer groen en beter straatmeubilair te installeren.
Maar nu komt het ... In het meest opmerkelijke scenario stelt het hierboven vermeld team dat de hele kustzone ten westen van Oostende beter aan de natuur wordt overgelaten, om de zeespiegelstijging op te vangen. Alle gemeenten in het westelijk deel zouden moeten opgegeven worden en men zou ze volledig laten overstromen.
Dat gebied zou grotendeels opgegeven en overgegeven worden aan de natuur - "maximaal losgelaten" zoals het rapport vermeldt. Er zou niet meer actief geïnvesteerd worden in zeewering, stedelijke ontwikkeling en productiviteit. De westkust wordt actief 'ontstedelijkt' en 'vernatuurlijkt'." De bewoners van Middelkerke, Nieuwpoort, Koksijde en De Panne zouden tegen het einde van de eeuw een nieuw verblijf elders in Vlaanderen moeten zoeken want hun huis zou onder water komen te staan. Dat zou niet permanent het geval zijn maar het gebied zou vooral de hevige schommelingen van de zeewaterstand moeten opvangen. Het natuurgebied zou dan een nieuwe toeristische trekpleister kunnen worden, waarbij paalwoningen en drijvende hotels voor logies moeten zorgen. Het land dat minder overstroomt, zou dienstdoen als landbouwgrond.
De cluster rond Oostende, Zeebrugge, Knokke en Brugge zou dan weer versterkt worden tegen de stijgende zeespiegel en zou een soort groot stadsgewest gaan vormen. Die versterking zou gebeuren met een uitbreiding van de haven van Oostende, verhoogde zandbanken tussen Oostende en Zeebrugge en nieuwe eilandjes voor de kust van Knokke-Heist. De zandbanken zouden plaats bieden voor agricultuur terwijl de nieuwe eilanden voor de kust van Knokke een vaargeul zouden toelaten voor binnenvaartschepen tussen Zeebrugge en de Schelde. Op de eilanden zouden ook recreatieve en residentiële mogelijkheden geschapen worden. Niet alleen zullen de havens van Zeebrugge en Oostende kunnen groeien. Ook woningen en recreatieruimten zullen moeten uitbreiden, in de hoogte en op zee, om aan de demografische groei te kunnen voldoen. Daarvoor zal het treinnetwerk in de regio drastisch moeten uitbreiden en wordt Brugge door een hogesnelheidslijn verbonden met Lille.
Concreet zou bij stormweer het oprukkende water eerst de duinen wegspoelen en daarna de zeedijken doorbreken. De E40 tussen Oostende en de Franse grens zou dan tijdelijk een nieuwe barrière vormen met de achterliggende polders, zodat de verschillende gemeenten nog beperkt bereikbaar blijven. Op lange termijn is het de bedoeling dat ook de snelweg het bij uitzonderlijk noodweer kan begeven, waarna de volledige IJzervlakte blank komt te staan.
Wat denken de kustburgemeesters daarvan? Het is nogal logisch dat een dergelijk toekomstbeeld niet in de smaak valt van de kustburgemeesters of sterker uitgedrukt ... ze steigeren fors.
Patrick De Klerck, burgemeester in (het niet-bedreigde) Blankenberge en voorzitter van de kustburgemeesters, zegt dat het op zich niet slecht is dat er nagedacht wordt over de toekomst. "Veiligheid is belangrijk", geeft hij toe: "Alle scenario's zijn welkom om te kijken in welke richting we gaan maar ... we doen nu al veel om te anticiperen op de stijging van het zeeniveau door nieuwe infrastructuurwerken aan te leggen: zandsuppleties, keerdammen en golfbrekers.
De 'zeer uitgesproken' maatregelen die we (zullen) nemen zijn ook onderschreven door specialisten en wetenschapslui ... en ze kosten nu al miljoenen! Laat ons eerst die werken uitvoeren voor we extreme scenario's overwegen."
In De Panne klinken boze stemmen. "Dit lijkt op een boycot van de Westkust. Dit absurd idee wordt zomaar gedropt en breed uitgesmeerd, maar er is duidelijk niet gedacht aan de consequenties", zegt een boze burgemeester Ann Vanheste. "Dit kan een economische ramp zijn. Wie gaat nog willen investeren, of een woning kopen, aan de westkust, als zo'n scenario op tafel ligt? Ik acht dit scenario onmogelijk en onbetaalbaar. En wat met de grens met Frankrijk? Het water zal daar niet plots stoppen, hoor. De studie werd nooit voorgelegd op een overleg met de kustburgemeesters noch toegelicht aan de betrokken gemeentebesturen."
Voor de West-Vlaamse gouverneur Carl Decaluwé is de onderwaterzetting van de westkust niet de oplossing, wel het project van de Vlaamse Baaien. Volgens hem is "Grond winnen op zee de boodschap".
Het project 'Vlaamse Baaien' omvat niet enkel verbeteringen aangaande de beveiliging van de kust maar moet er ook voor zorgen dat de Vlaamse kust economisch, ecologisch en toeristisch aantrekkelijker zal worden. Dat wordt samengevat in de vier pijlers van het project, die hand in hand moeten gaan met de verbetering van de veiligheid van de Vlaamse kust:
- Economisch: economische ontwikkeling in de toekomst
- Ecologisch: voldoende ruimte bieden voor natuur aan de kust
- Toerisme: de kust aantrekkelijker maken voor toeristen en bewoners
- Duurzaamheid: de zee gebruiken als belangrijke bron voor duurzame energievoorziening.
De kustlijn is meer en meer van een brede zone met eilanden veranderd in een smalle kustlijn die door harde korte dijken wordt verdedigd. Met dit nieuwe project wil men terug naar een bredere en zachtere kustlijn, met grote duingebieden, zandbanken en eilanden die voor een natuurlijke verdediging van de kustlijn moeten zorgen.
Lees ik hier nu dat hij geen voorstander is van het verbreden van de harde zeedijken?
Besluit Dit is GEEN APRILGRAP!!! Maar toch ... maken jullie zich maar beter geen zorgen. Het gaat hier over een toekomstvisie ... een toekomst die wij niet meer zullen beleven!
Bronnen http://www.standaard.be/cnt/dmf20150409_01623183 https://www.ruimtevlaanderen.be/BRV http://www.depanne.be/nieuwsdetail/357/reactie-op-berichtgeving-rond-studie-metropolitaan-kustlandschap-2100-inzake-stijging-zeespiegel https://www.bing.com/images/search?q=opwarming+aarde+afbeelding&qpvt=opwarming+aarde+afbeelding&FORM=IGRE http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/westvlaanderen/1.2299769
|