Neen, ik wil het niet nogmaals hebben over de voor- en nadelen van de tram die niet langer door de dorpskern zal rijden. Aangezien die amputatie toch wel van grote betekenis is voor een dorp, komt daar ook veel bij kijken. Zowel de bewoners als de politici zullen het daar nog wel een hele tijd over hebben. Er zullen nog veel vragen gesteld worden en er zal nog veel uitleg gevraagd/geëist/gegeven worden. Ik heb dan ook gemeend te mogen aannemen dat ik het ook nog maar eens mocht hebben over enkele randverschijnselen en over de recentste verklaringen/verduidelijkingen door de schepen voor mobiliteit in onze gemeente, Liliane Pylyser-Dewulf.
Via de partijblaadjes onder andere 'Wij', het blad van de CD&V Het oktobernummer van het blad is voor één vierde (= 1 pagina) gewijd aan het 'weerleggen' of 'bevestigen' van een drietal 'geruchten' die de ronde doen. Die bladzijde heeft de titel 'Wat is er gaande in Lombardsijde, feiten of fictie?'
Een goeie vraag! Ikzelf en enkele facebookers hebben die al dikwijls gesteld. Maar nu in alle ernst:
Gerucht 1: De oude trambedding kan niet gebruikt worden als tijdelijk fietspad WAAR
De tekst: "Na de ingebruikname van het nieuwe tramtraject langs de kustweg zal het Vlaams Gewest de oude trambedding overdragen aan de gemeente. Om wegverzakkingen en gevaarlijke putten langs de Zeelaan en de Nieuwpoortlaan te vermijden blijven de ballast (*) en de boordstenen van de bedding intact. Gezien de ballast later door de Lijn opnieuw wordt gebruikt kunnen we er geen tijdelijke verhardingen op aanbrengen. Er komt dus geen tijdelijk fietspad op de oude bedding. Als de doortocht Lombardsijde en de Zeelaan vernieuwd worden, beschikken we over voldoende ruimte om aan weerszijden van de weg twee vrijliggende fietspaden aan te leggen."
* Onder de spoorrails en de dwarsliggers zie je grote grijze kiezels liggen. Dat is ballast. Deze kiezels zorgen ervoor dat het spoor niet in de grond wegzakt of verplaatst als er een tram over rijdt. Ballast vangt ook de trillingen van de tram op. En als het hard regent zorgen de kiezels ervoor dat er geen plassen ontstaan.
Commentaar: 1. Hoeveel jaar ik nog te goed heb, dat weet ik niet, maar dat zullen er een aanzienlijk aantal moeten zijn opdat ik ooit nog eens op een 'vrijliggend fietspad' naar Nieuwpoort zou kunnen rijden. 2. Waarom wist men dat niet toen jaren geleden beloofd werd dat 'we' de huidige trambedding samen met de Vlaamse overheid zouden omvormen tot een veilig wandel- en fietspad?
Gerucht 2: Het aanbod aan openbaar vervoer in Lombardsijde zal afnemen NIET WAAR
De tekst: "Er komen twee haltes op het nieuw tramtraject langs de Kustweg. Lombardsijde Bad wordt bediend vanaf de aansluiting met de Zeelaan en voor Lombardsijde Dorp komt er een halte ter hoogte van de Schoolstraat. De buslijnen 68/69 blijven behouden in het centrum van het dorp. Er wordt bovendien werk gemaakt van een bijkomende bushalte ter hoogte van de OKay. De Lijn zal op termijn het busgebruik in Lombardsijde evalueren en als blijkt dat er een hogere frequentie nodig is, kunnen er bussen bijkomen. Wanneer het nieuwe tramtraject in gebruik genomen wordt blijft het aanbod aan openbaar vervoer op z'n minst gelijk."
Commentaar 1. Het voorrecht om in de zomer iedere 15 minuten op een tram te kunnen stappen, komt nooit meer terug. Er zal nooit om de 15 minuten een bus rijden! 2. Waarom beloofde de meerderheid enkele jaren geleden dat de frequentie van het aantal bussen zou verhogen?
Gerucht 3: Dit gemeentebestuur heeft geen visie voor de toekomst van Lombardsijde NIET WAAR
De tekst: "Integendeel! Dit gemeentebestuur legt in samenwerking met het Agentschap Wegen en Verkeer de laatste hand aan de plannen voor de herinrichting van Lombardsijde. Voor de start van de werken aan het tramproject wordt er in samenwerking met 'De Lijn' en 'Wegen en Verkeer' een infomarkt georganiseerd. Hierop worden de nieuwe tramverbinding, de doortocht Lombardsijde en de vernieuwing van de Zeelaan voorgesteld. Vooraleer de definitieve goedkeuring gebeurt, is er ruimte voor inspraak in de vernieuwing van de doortocht Lombardsijde, de Zeelaan en het dorpsplein."
Commentaar Wij kennen de Middelkerkse infomarkten of anders gezegd de 'markten van de voldongen feiten'. Zij zeggen het hier zelf: "ze leggen nu al de laatste hand aan de plannen". Wat kan er dan nog gewijzigd worden? Worden er nog ideeën gewenst of in het beste geval enkel de één of andere kleine onbelangrijke aanpassing? Zo'n infomarkt kan enkel waardevol zijn als de inwoners voldoende tijd krijgen om vooraf de plannen te bestuderen en als er uiteraard rekening gehouden wordt met hun mening.
Welke zijn de echte redenen waarom de trambedding moet verlegd worden? Omdat het dorpsplein een groene oase zou kunnen worden, met fonteinen en zitbanken'?
Voor meer natuur? Dat laatste heb ik reeds in twijfel getrokken in mijn vorig artikel, aangezien men alle bomen langs de Kustweg heeft gekapt.
Omdat het veiliger zou zijn?
Om van de kustweg een bewoonde baan te maken om de immobiliënmakelaars een gunst te bewijzen? Het gepland project Debaillie in de hoek Zeelaan - Koninklijke baan kan als de start daarvan gezien worden.
In mijn vorig artikel schreef ik ook dat Nieuwpoort wel eens aan de basis zou kunnen liggen van het verleggen van de tram, eerder dan alle andere redenen. De kustbaan is immers de scheiding tussen Middelkerke en Nieuwpoort en deze laatste stad koestert inderdaad grootse plannen met haar jachthaven.
Op 11.12.2014 vroeg raadslid Lode Maesen (progressief kartel) in de gemeenteraad waarom het verleggen van de tram vertraging had opgelopen. Schepen L. Pylyser-Dewulf merkte toen op dat er problemen gerezen waren met de stad Nieuwpoort, die een nieuwe visie had op de ontwikkeling van de zone en die een bijkomende doorsteek wenste.
Op 23.6.2016 kwam raadslid Diego Demarcke (LDD) daarmee opnieuw op de proppen;
De nieuwe burgemeester van Nieuwpoort had toen via een persartikel van 19 mei 2016 gezegd dat de uitbreiding van de jachthaven in de laatste rechte lijn zat en dat de Nieuwpoortse bedrijven in 2018 zouden herlokaliseren langs de kustweg. Diego vroeg daarom of dat gevolgen zou hebben voor het verleggen van de tramlijn. Schepen Liliane Pylyser - Dewulf ontkende dat en legde toen uit dat het een gecombineerd dossier betreft. De Lijn zou nieuwe sporen leggen van het monument in Nieuwpoort tot aan de camping Albatros (8 maanden). Het Agentschap voor Wegen en Verkeer (AWV) zou de rijstroken (1 langs weerszijden), vrijliggende fietspaden enkele richting en groenstroken volledig vernieuwen (meer dan structureel onderhoud) op de N34 tot kruispunt Zeelaan (inclusief). Ook Aquafin werkt mee aan dit project voor wat betreft de rioleringsvernieuwing.
Nieuwpoort zou een RUP rechteroever jachthaven Nieuwpoort opmaken, dat vermoedelijk in juni 2018 zou goedgekeurd worden.
Middelkerke is niet betrokken bij de opmaak van dit PRUP maar de burgemeester en de schepen voor ruimtelijke ordening zouden wel geïnformeerd geweest zijn door wijlen burgemeester Crabbe. Tijdens de gesprekken en de vergaderingen inzake de nieuwe tramlijn langs de N34 is er steeds rekening gehouden met het strategisch project in verband met de jachthaven Nieuwpoort.
Maar ... alles werd in het vage gehouden.
Om het huidig artikel niet te zwaar te beladen zal ik het PRUP Rechteroever Jachthaven uitvoerig behandelen in een volgende bijdrage.
Ziehier een foto van de huidige jachthaven 'Novus Portus' (links) en de oude jachthaven (rechts):
Vorige artikels (in map Verkeer):
6.5.2013: 'Zou de tramlijn dan toch nog uit de dorpskern van Lombardsijde verdwijnen?' 14.9.2015 'Middelkerke, Westende, Lombardsijde ...en de kusttram' 10.10.2016 'Gebruiken ze in Lombardsijde hetzelfde dialect als in Westende?' (map Dialect) 25.9.2017: 'Verleggen van de trambedding in Lombardsijde! Verbetering of verarming?'
Bronnen http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20130410_00536028 Artikel Dany Van Loo op 11.4.2013 Verslagen GR
|