Wat is dat? Ik heb er het raden naar waarom men voor het adjectief ‘machtig’ gekozen heeft. Synoniemen daarvan zijn: met veel invloed, reusachtig, heel leuk, fijn, indrukwekkend, buitengewoon, fantastisch. Het is nochtans een 'doodgewoon' project waarbij het gemeentebestuur van Middelkerke op zoek is naar amateurfotografen, gsm-fotografen, ... die leuke foto's van Middelkerke maken. Ze worden ‘beeldambassadeurs’ genoemd. Deze foto's worden dan gebruikt voor publicaties of advertenties (Sirene, nieuwsbrief, website, sociale media, brochures, kranten, magazines, ...). Uiteraard wordt bij de gebruikte foto’s de naam van de fotograaf vermeld. Ik vermoed dat de actie veel succes heeft. Kijk maar op de verschillende Facebookgroepen. Ze worden bijna ‘versmacht’ van de foto’s. Mijn verontschuldigingen voor dat ‘lelijk oneerbiedig’ woord, want veel van de gepubliceerde foto’s zijn echt mooi en veel van de auteurs ervan zijn echt getalenteerd. Moderne digitale fototoestellen bieden steeds meer mogelijkheden en veel mensen hebben van het fotograferen een passie gemaakt. Hoewel er op Facebook ook een groep ‘Fotografie’ bestaat, verkiezen veel van hen hun werk te tonen in de groepen ‘Westende, Lombardsijde, Middelkerke, Nieuwpoort en ‘Bruisend Middelkerke’ … en eigenlijk is/was dat niet de bedoeling.
Ik begrijp wel waarom, maar toch…
Voorbeeld van gebruik van foto’s door de gemeente De gemeente vergaste (van het werkwoord vergasten of trakteren en niet van vergassen) ons ook dit jaar met een kalender voor het jaar 2018. 'Ongelukkig' zijn er maar twaalf maanden in een jaar plus een voor- en een achterkaft en dus konden slechts 14 van de beschikbare foto’s op een A4 – kalenderformaat afgedrukt worden. Verschillende hebben als onderwerp de zee, wat me logisch lijkt omdat het een dankbaar onderwerp is. Het lijkt me inderdaad ook aangewezen dat foto’s die een onderwerp behandelen dat eigen is aan een bepaalde maand, de voorkeur krijgen. (Valentijnhartjes voor februari, Nostalgie Beach Festival in augustus)
Ik wil de fotografen Ignace Haeck, Luc Cassiman (4 foto’s), Greta Vanneste, Beatrijs Opsomer, Kim Grimonprez, Chloé Coolman, Ludo Coulier (2 foto’s), Valerie Ryckewaert, Anne-Laure Proot, Johan Töpke dan ook feliciteren met hun mooie foto’s. Er werd tevens 1 pagina gebruikt om nog acht andere foto’s een kans te geven. De fotografen daarvan: Johan Töpke, Sophie Schietekat, Eric Lefevere, Gilbert Notebaert, Ludo Coulier, Ann Perquy, Ortwin Van Coillie en Carine Govaert. Ook proficiat!
Ook in ‘De Sirene’ van januari-februari 2018 komen foto’s voor van Eric Lefevere, Luc Cassiman, Ludo Coulier, Sophie Schietecat, Willy Vankeirsbilck, Saën Sunderland en Adolphe Vydt .
Niets aan te merken op de kwaliteit van de kalender, dus, maar … is die wel nodig/nuttig? Het lijdt geen twijfel dat het afdrukken van zo’n kalender op mooi glanzend papier een belangrijke financiële inspanning vergt van de gemeente. Ik neem aan dat in elke brievenbus, van inwoners en van tweede verblijvers, een exemplaar gedeponeerd werd. Mijn twijfels over de noodzaak ervan, werden ingegeven door het feit dat mijn stapeltje kalenders steeds groter werd. Ziehier over welke exemplaren ik nu reeds beschik:
ad
Gemeente Het Nieuwsblad Carrefour Market
Colruyt De hondenschool
In veel huisgezinnen zullen er nog wel andere opgedoken zijn (van een andere krant, uit een ander warenhuis of uit een persoonlijke vereniging, één met foto’s van pin-ups, één als nieuwjaarsgeschenk gekregen, …) Misschien zullen de trouwe verdedigers van het initiatief van de gemeente wel opwerpen dat inwoners die zich niet meer kunnen verplaatsen naar een warenhuis, het dan zonder kalender zullen moeten stellen. Ik twijfel er echter geen ogenblik aan dat een goeie ziel hen er dan wel één zal bezorgen.
Voilà, alweer zoveel gespaard!
‘De Sirene’ en ‘Visit’ ‘De Sirene’ is al 25 jaar het informatieblad van de gemeente. Ik stelde in mijn artikel ‘Middelkerke: weer ‘De Sirene’ en toch geen gevaar’ al eens de vraag of zo’n papieren medium wel op kan tegen de concurrentie van alle informatiekanalen op internet.
Wordt het informatieblad nog wel gelezen? Men zou daaraan kunnen twijfelen als men weet dat nu 92 procent van de Vlaamse gezinnen thuis internet heeft. En toch zouden de gemeentelijke infobladen de meest gelezen publicaties in Vlaanderen zijn, meer dan kranten, tijdschriften en advertentiebladen. Onderzoek heeft uitgewezen dat iedere editie wordt vastgenomen én doorbladerd door gemiddeld drie inwoners op de vier. Bovendien neemt de interesse toe, wanneer mensen in een andere levensfase komen (zich vestigen in een gemeente, een gezin hebben, deelnemen aan het verenigingsleven, zorgbehoeften krijgen…). Meer dan 95 procent van de Vlaamse gemeenten biedt nog een informatieblad aan. Er moet dus zeker niet gepleit worden voor het supprimeren van ‘De Sirene’ en ik doe dat ook niet.
Maar nu is er nog de ‘Vrijetijdsmagazine Visit’ bijgekomen! Die heeft nu al zijn derde jaargang ingezet en verschijnt vijf keren per jaar.
Ik heb ‘Visit van ’12 januari – 30 maart 2018’ (12 pagina’s) eens naast ‘De Sirene’ van januari – februari 2018' (32 pagina’s) gelegd om na te gaan of hier geen sprake is van dubbele informatie en tevens om te zien of er geen ‘concurrentie’ bestaat tussen de twee magazines. Ziehier de informatie die onder een identieke vorm in beide publicaties voorkomt:
Thema
|
De Sirene pagina
|
Visit pagina
|
Koptrekker van de koers
|
25
|
10
|
Superprestigeclimax
|
27
|
5
|
Word verliefd op een stripfiguur
|
29
|
7
|
#Machtig Middelkerke Oproep om beeldambassadeur te worden
|
Achterkaft
|
Achterkaft
|
Vier van de twaalf pagina’s van ‘Visit’ komen dus ook voor in ‘De Sirene’.
Ik vroeg me ook af of de informatie in Visit niet gewoon kon opgenomen worden in ‘De Sirene’. Waarom worden de ‘Cultuurpagina’s uit ‘Visit’ ((Cultuuraanbod p2 en p7 en Amateurtoneel p3) niet samengevoegd met de cultuurpagina van ‘De Sirene’ (Klankbad voor de allerkleinsten p22)? Waarom wordt de sportpagina 4 van Visit (‘BK Strandrace’) niet samengevoegd met de drie sportpagina’s (25, 26, 27) van ‘De Sirene’?
In ‘Visit’ blijven er dan nog over: de voorkaft die automatisch zou wegvallen, p6 ‘Agenda’ die vroeger in ‘De Sirene’ stond en nu niet meer, tot ongenoegen van heel wat inwoners, de pagina’s 8 en 11, respectievelijk ‘Ezelcavalcade’ en ‘Ladies & Men’s night’ en ‘Dag van de zorg’ en ‘Erfgoedroutes’. Die kunnen zeker ondergebracht worden in ‘De Sirene’. De pagina ‘Jus de mer’ lijkt me meer een reclameblaadje.
Het zou dus volstaan dat ‘Visit’ enkel nog uitgegeven wordt als een organisatie met meerdere evenementen moet besproken worden, zoals ‘Eindejaarsevenementen’.
En wat met de digitale gemeentelijke informatie? Wie dat wenst kan de ‘Nieuwsbrief van de gemeente’ toegestuurd krijgen. Daar staan nieuwtjes in die ook in de papieren infobladen voorkomen, ook al eens een rechtzetting daarvan. Die brief laat dus toe meer up-to-date info te verschaffen.
Dan is er ook nog de facebookpagina ‘Bruisend Middelkerke’ van Pascal Bolle met nog meer recente infoberichten en natuurlijk met reacties daarop. Aangezien beide voor iedereen met internet bereikbaar zijn, zie ik ook hier eigenlijk dubbel gebruik. Maar het ene komt van de gemeente en het andere is persoonlijk.
|