Mijn vorige artikels:
13.6.2010 ‘Er is één en ander veranderd in Westende’ (map Openbare werken) 7.4.2014 ‘Belangrijke verbindingswegen in het nieuw’ (map Pleinen en Straten) 29.12.2014 ‘Westende krijgt langzamerhand een modern wegennet’ 4.5.2015 ‘Westende, één grote bouwwerf! Plezant is anders, maar de toekomst lacht ons toe’ 7.3.2016 ‘Het grootste bouwproject ooit in Westende’ 2.1.2017 ‘Werken in Westende: oef, rust tussen 2 fases’ 12.6.2017 ‘De plechtige inhuldiging van de Westendelaan’
Zelf heb ik hier al een paar keren het cliché gebruikt ‘Men kan geen omelet bakken zonder eieren te breken’. Ik zal er altijd van overtuigd blijven dat de werken aan de wegen in Westende een omvangrijke onderneming zijn/waren, die niet in een handomdraai kan/kon uitgevoerd worden, dat we wat geduld moeten hebben, …
Stilaan beginnen de Westendenaars echter te wanhopen. Je hoort meer en meer ‘Het duurt toch wel zeer lang, hé’. Ontelbaar zijn de facebookberichten die het één of het ander aan te merken hebben op de duur of de manier van aanpakken van de werken. Je hebt vier soorten klagers. In eerste instantie zijn er de zelfstandigen waarvan de zaak door de werken onbereikbaar geworden is. Zij worden/werden natuurlijk het ergst getroffen. Logisch dus dat ze niet gelukkig zijn/waren.
De tweede soort is de grootste groep. Het zijn diegene die al enkele jaren de één of andere omleiding moeten volgen langs kleinere wegen … en niet altijd weten dewelke… Die (gemeentewegen), bijvoorbeeld de Steenstraat en de Bamburgstraat, kregen/krijgen bovendien fel te lijden onder het ongewoon druk verkeer en verkeren nu in slechte toestand. De gebrekkige en onvoldoende herstellingen die de gemeente uitvoerde, brachten/brengen weinig aarde aan de dijk. Hieronder de weg die mijn buren en ik al die tijd en nog steeds moesten/moeten volgen om naar Nieuwpoort te rijden.
Daarbij komt nog dat de Bamburgstraat al twee keer afgesloten werd, zonder iemand te verwittigen, zodat het soms zowaar op een zoektocht geleek om toch maar een niet-afgesloten weg te ontdekken.
De derde soort zijn de omwonenden van de ‘doortocht’ van Westende, die al te maken kregen met ongemakken: een woning die moet gestut worden, nachtlawaai (ja!), verstoorde verbinding met Proximus en dus geen internetverbinding en geen televisiebeeld. Dat mocht ik persoonlijk ook ervaren: één week geen TV door verwisseling van kabels. Tot x - maal toe viel de openbare verlichting uit door een kortsluiting in één van de werfcabines. De vierde soort, de minst talrijke, bestaat uit niet-Westendenaars die zelfs met de hulp van hun GPS moeilijk hun bestemming vinden en die zich bij elk bezoek moeten afvragen ‘zou die weg nu al open zijn’?
Tegelijk zijn/waren er ook klachten over de beperkte toegankelijkheid voor rolstoelgangers en kinderwagens.
Tegenover die vier groepen staan de zogezegde ‘positieven’, dikwijls tweede verblijvers, die de ‘klagers’ willen overtuigen dat het bij hen thuis net hetzelfde is, dat zij geduld moeten hebben, dat het daarna toch zoveel beter zal zijn. Onder hen zijn er ook de ‘die hards’, dat zijn diegene die absolute of volledige loyauteit tegenover iemand of iets, de gemeente bijvoorbeeld of een partij, blijven zweren, zelfs als ze aankijken tegen een nederlaag of erg wanhopig zijn.
Tijd voor een globaal overzicht en voor de planning van wat nog komen moet Om misverstanden te vermijden en voor de duidelijkheid wil ik eerst nogmaals één en ander herhalen. De Essex Scottishlaan, de Henri Jasparlaan, de Doornstraat en de Strandlaan zijn gemeentewegen. Daarvoor wordt een ontwerper aangesteld en samen met de gemeente worden de plannen opgemaakt. De gemeente is 'bouwheer' en is dus verantwoordelijk.
De doortocht Westende-Lombardsijde of de Westendelaan of de N318 en de Paul Grosettilaan zijn gewestwegen. Daarvan is de verantwoordelijke bouwheer de ‘Administratie van Wegen en Verkeer’ (AWV). De gemeente krijgt wel inspraak bij de opmaak van de plannen.
De piloot AWV maakt de contracten met de nutsmaatschappijen voor de noodzakelijke werken: aanleggen van een gescheiden rioleringsstelsel, water, gas, elektriciteit... De gemeente heeft daar niets aan te zeggen. De vernieuwing van de doortocht Westende/ Lombardsijde is wel een gecombineerd dossier van het Vlaams Gewest (AWV) en de gemeente Middelkerke. De gemeente financiert het project ten belope van de kosten voor de renovatie van de gemeentewegen Beukenstraat en Baronstraat, het Vlaams Gewest financiert de renovatie van de Westendelaan en de Lombardsijdelaan tussen het pompstation aan het vroegere West-Flora en de Baronstraat.
Hoe lang zijn die werken nu eigenlijk al bezig? Hierna wil ik samen met jullie eens de globale werkperiode doorlopen. Op mijn vraag kreeg ik daarvoor de hulp van schepen Liliane Pylyser – Dewulf, waarvoor dank.
De juiste begindatum vond ik niet terug, maar op 1 juni 2010 werden de Koninklijke Baan, vanaf de Zeelaan in Lombardsijde tot aan de Essex Scottishlaan, de Grossettilaan en de Henri Jasparlaan opnieuw geopend. Dat betekende een verademing voor Lombardsijde en Westende want de Nieuwpoortlaan, de Lombardsijdelaan en een stuk van de Westendelaan werden er dubbel zwaar door belast.
De werken voor de eerste fase van de Henri-Jasparlaan startten op 15 maart 2010. De inhuldiging vond plaats op 26 oktober 2010. Daarna volgde een rustpauze.
Op 17 november 2014 begon dan de 1e fase van de Essex Scottishlaan. De laan was opnieuw toegankelijk in juli 2015.
De uitvoering van Fase 2 van de Henri Jasparlaan begon op 5 januari 2015 en zoals vooropgesteld werd ze afgerond in de zomer van 2015.
rood = werken, groen = omleiding
Vóór het begin van de eigenlijke doortocht van Westende, was er ook nog hinder door werken vanaf de Logierlaan (de ‘Sauteuse’) tot aan het pompstation.
In de doortocht van Westende (Westendelaan – Lombardsijdelaan plus zijstraten) zijn er 2 fases.
Het was de bedoeling om twee veilige en volwaardige omleidingswegen te realiseren voor de bereikbaarheid van Westende-Dorp gedurende de werken aan de Westendelaan/Lombardsijdelaan. De plannen voor de vernieuwing van deze straten werden gedurende de vorige legislatuur voorbereid. Deze projecten werden samen met de vernieuwing van de Zeelaan als prioritair beleid opgenomen in het gemeentelijk meerjarenplan 2014-2019. Over de uitvoering van deze werken was er dus financiële zekerheid vanaf 2014. Voor de vernieuwing van Fase 1 van de doortocht is die financiële zekerheid er pas eind 2015 gekomen.
Fase 1: Westendelaan: pompstation => Essex Scottishlaan (kruispunten met Hofstraat, Henri Jasparlaan, Duinenlaan, Langestraat, Essex Scottishlaan om beurten afgesloten)
Nutswerken vanaf tweede helft 2015 – einde januari 2016 Bovenbouw: vanaf 1 februari 2016
Aan die fase was heel wat onzekerheid verbonden. Gezien het Vlaams Gewest voor het leeuwenaandeel van de financiering instaat was het de bevoegde minister die de financiering van voor het project diende te voorzien. Dat was geen evidentie: de uitvoering van dit project was al enkele jaren voor de vastlegging in 2015 voorzien op het rollend meerjarenplan van AWV maar meermaals vooruitgeschoven. Tot een definitieve goedkeuring en het bekomen van het budget kwam het pas na het nodige lobbywerk bij de bevoegde minister in het najaar van 2015 en konden de werken begin 2016 starten. Op dat moment was de Henri Jasparlaan volledig gerenoveerd en Fase 1 van de Essex Scottishlaan afgewerkt. Onafhankelijk van die geplande termijnen, worden steeds weer kleinere werken uitgevoerd aan de reeds voltooide grote werken. Bijvoorbeeld, vanaf maandag 19 februari 2018 werden er in opdracht van Telenet graafwerken uitgevoerd in de Westendelaan. Afhankelijk van het weer zouden de werken ten laatste binnen de tien werkdagen afgerond zijn. Deze werken konden ook enige hinder veroorzaken, maar de firma zou er alles aan doen om dit tot een minimum te beperken.
Fase 2: 3a Lombardsijdelaan: Essex Scottishlaan => Steenstraat (kruispunten Heidestraat en Steenstraat afgesloten) Nutswerken vanaf 1.2.2016, vrijgegeven op 1.1.2017 Bovenbouw gestart op 23.1.2017 3b Steenstraat – Baronstraat (Inclusief werken in Beukenlaan en Baronstraat) Omdat er tijdens de vorige fases nogal wat vliegtuigbommen werden gevonden, werden vooraf ook bomdetecties uitgevoerd. Het einde van de werken wordt voorzien tegen de zomer van 2018 en daarna zou de aannemer verder werken aan de vernieuwing van de Baron- en de Beukenstraat. De Beukenstraat is nu (15.2.2018) berijdbaar: enkel nog de bovenlaag en een stukje voetpad ontbreken nog.
Vanaf de Steenstraat tot huisnummer 145 (De Lochting = 125, de Paradou = 163) werden de onderlagen van het asfalt aangelegd. De voetpaden, fietspaden en parkeerstroken in dit gedeelte worden/werden aangelegd vanaf januari 2018. Vanaf januari 2018 werd eveneens gestart met de huisaansluitingen en afkoppelingen in de Lombardsijdelaan vanaf huisnummer 145 tot aan de Baronstraat.
De aannemer is volop aan de slag in de Baronstraat en verwacht een groot deel van de straat te kunnen vernieuwen voor het bouwverlof van 16.7 – 3.8.2018. De hoofdriolering werd aangelegd tot aan huisnummer 34. Zo bleef er voldoende parking beschikbaar achter het sportcomplex en werden de festiviteiten na de kerstperiode 2017 niet te veel verstoord. Eens deze voorbij werd er verder opgebroken en nieuwe riolering aangelegd. Tijdens de werken konden de bewoners en voorbijgangers steeds te voet passeren. Er werd ook een deel van het voetpad opgebroken, maar er werd voldoende ruimte voorzien om een veilige en comfortabele doorgang te verzekeren.
In de zomer van 2018 zal de volledige vernieuwing van de Westendelaan/ Lombardsijdelaan met de aansluitende straten Beukenlaan en Baronstraat afgerond worden.
Vanaf halfweg september 2017 werden er voorbereidende nutswerken uitgevoerd in de Essex Scottishlaan (tussen Doornstraat en Paul Grossettilaan), de Strandlaan en de Doornstraat.
Er werden nieuwe leidingen aangelegd en bestaande leidingen werden aangepast of verlegd in het voetpad en de parkeerstrook. Alle bovengrondse netten werden ondergronds. Er werd gewerkt aan: water, gas, elektriciteit, openbare verlichting, tv-distributie, …
Aangezien recent beslist werd om de gemeenteschool 'de Duinpieper' vanaf september 2018 tijdelijk onder te brengen in de Calidris, vond het bestuur het niet aangewezen om nog te wachten met verdere werken tot na het einde van de werken aan de doortocht Westende. Ze willen een veilige schoolomgeving garanderen rond de Calidris voor de start van het nieuwe schooljaar. Wegeniswerken in de Essex Scottishlaan en de Strandlaan, de enige toegangsweg tot de tijdelijke school, zijn gedurende de eerstkomende schooljaren ten sterkste afgeraden. Daarom hebben ze ervoor gekozen om de werken aan de Essex Scottishlaan, de Doornstraat en de Strandlaan uit te voeren in het voorjaar van 2018. Ze startten in de week van 5 – 9 februari en zullen vermoedelijk afgerond worden voor het bouwverlof (16.7 – 3.8.2018).
De voorbereidende werken voor de plaatsing van de overstortconstructie op de hoek van de Hofstraat en de Julien Soetaertstraat werden afgerond. Er werd bemaling geplaatst zodat de bouw van deze constructie kon worden aangevat in januari 2018. Tijdens deze werken kunnen de achterliggende wijken worden bereikt via de Langestraat om deze vervolgens te verlaten via de Heidestraat. Er deed zich echter een (niet voorzien) probleem voor met het grondwaterniveau, bij de plaatsing van de overstortconstructie. Daarom is de Hofstraat langer afgesloten dan verwacht, maar ook daar volgt er in de eerstkomende twee maanden een oplossing. Vervelend, natuurlijk, vooral als men niet meer in zijn garage kan, omdat er een pomp geplaatst werd ... zonder iemand te verwittigen.
De doortocht van Lombardsijde, het verplaatsen van de trambedding en de realisatie van een vernieuwde Zeelaan en van de Nieuwpoortlaan tot aan de grens met Nieuwpoort zal niet meer in de huidige legislatuur 2013 – 2018 gebeuren.
De vernieuwing van de Zeelaan was opgenomen in het meerjarenplan van de gemeente. Deze vernieuwing is uiteraard in sterke mate afhankelijk van de plannen van De Lijn met betrekking tot het nieuwe tramtraject. Hier is het dus evident dat er geen wegeniswerken uitgevoerd kunnen worden zolang de Kusttram het bestaande traject blijft gebruiken. Planmatig is de vernieuwing van de Zeelaan volledig voorbereid, ook het budget is beschikbaar, maar de realisatie zal niet meer in deze legislatuur gebeuren door de vertraging die de aanleg van het nieuwe tramtraject opgelopen heeft bij de Vlaamse Overheid.
De start van de werken aan Fase 2 van de doortocht Westende/Lombardsijde tussen de Baronstraat en de gemeentegrens met Nieuwpoort is vandaag al voorzien op het rollend meerjarenplan van AWV vanaf 2020. Dit steeds onder voorbehoud van het vastleggen van het budget in een investeringsprogramma en meer concreet het belang dat de Vlaamse Regering en de gezaghebbende minister hieraan hechten. De vernieuwing kan dus altijd opschuiven. Wat dus ook in Lombardsijde gevolgen zal hebben voor de vernieuwing van bijvoorbeeld de Zeelaan en het Dorpsplein.
Begin deze legislatuur werd opnieuw een gemeentelijke begeleidingscommissie samengesteld met vertegenwoordigers van de gemeente (burgemeester en 1e schepen) en vertegenwoordigers van AWV en andere betrokken besturen. Hierbij werd ook nauw samengewerkt met de stad Nieuwpoort in verschillende intergemeentelijke begeleidingscommissies. Er wordt verwacht dat het eindproduct, de volledige inrichting van de doortocht Fase 2, nog zal kunnen voorgesteld worden in het voorjaar van 2018. Ook hier is er een grote verwevenheid met de voortgang van het nieuwe tramtraject langs de Kustweg N34, de vernieuwing van de N34 en de vrijgave van de oude bedding van de kusttram langs de Nieuwpoortlaan.
Welke verklaring(en) geven het Vlaams Gewest en de gemeente voor het langer aanslepen van de werken? De gemeente laat niet na de schuld voor de snelheid waarmee de werken uitgevoerd worden, toe te schrijven aan het ‘Vlaams Gewest’ aangezien het gaat over gewestwegen.
De werken zijn onderhevig aan weersomstandigheden, waardoor ze soms net iets langer kunnen duren.
De gemeente beweert dat er duidelijk sprake is van een globale aanpak van de werken in Westende en Lombardsijde maar dat het een stapsgewijs proces blijft, waarbij startdata verschuiven en de termijnen voor realisatie nooit volledig vastliggen.
Besluit Bij het vastleggen van de termijnen kan/moet de aannemer er natuurlijk rekening mee houden dat de weersomstandigheden wel eens kunnen tegenvallen. Wij mogen echter niet beweren dat hij ook moet kunnen voorzien dat er bommen zullen gevonden worden en dat er daarna ook bomdetecties nodig zullen zijn.
Er worden veel opmerkingen gemaakt over het feit dat er soms slechts één man en een 'paardenkop' (of zelfs helemaal niemand) aan het werk was/is. Dat kan niet als een probleem beschouwd worden zolang de termijnen geëerbiedigd worden. Is dat niet het geval, dan moet de Vlaamse overheid de aannemer daarop wijzen en eventueel dreigen met boetes of zelfs boetes opleggen. Als die overheid tenminste zelf zijn verplichtingen nakomt! Zijn de budgetten wel op tijd beschikbaar?
Kan de gemeente daaraan dan niets doen? Volgens mij wel! Misschien moeten onze bestuurders wat meer op de Brusselse tafels gaan kloppen. Was het mogelijk de termijnen in te korten? Waren de respectieve werken wel goed op elkaar afgestemd? Werd er niet te veel hooi op de vork genomen? Moeilijk te beoordelen! Natuurlijk werd er wel eens een fout begaan of een verkeerde inschatting gemaakt, maar heel grote drama’s hebben zich niet voorgedaan, hoe vervelend ook.
We onthouden nochtans wel dat Westende en Lombardsijde eerst circa 1 jaar en vier jaar later nogmaals 4 jaar op een bouwwerf moesten leven... en de miserie is nog niet gedaan!
Om positief te eindigen: ik heb wel de indruk dat alles in het werk gesteld werd om de bewoners van de aangepakte straten zoveel mogelijk te sparen of te helpen, op de klassieke uitzondering(en) na.
Bronnen https://www.hln.be/regio/middelkerke/einde-werken-lombardsijdelaan-tegen-zomer-2018~a8eaf62a?utm_campaign=regio-r-link&utm_medium=social&utm_source=Facebook&utm_content=regio
|