In de voorbije weken, vanaf de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober, heb ik gedacht dat 2018 zou eindigen met een komkommertijd. ‘Komkommertijd’ is eigenlijk de benaming voor een bepaalde periode in het jaar, met name in de zomer waarin er weinig nieuws te melden is omdat politici en veel anderen op vakantie zijn. Het is nu weliswaar geen zomer en onze politici zijn niet met vakantie, maar …
Je zou van de uittredende meerderheid kunnen verwachten dat ze nu enkel nog willen uitbollen, maar neen … ze wilden zeker nog enkele beslissingen nemen die de lijst Dedecker niet meer te niet kan doen: de werken aan de verkeerstoren in de Badenlaan zijn gestart en op 20 december 2018 wordt de definitieve goedkeuring van het ‘project Debaillie’ voorgelegd aan de gemeenteraad, nadat het college met CD&V de toekomstige coalitiepartner van LDD, (!) dat reeds unaniem goedkeurde.
De aankomende meerderheid zit ook allesbehalve stil. Nadat Jean-Marie zijn ideeën over de toekomst van Middelkerke bekendmaakte, laat nu ook zijn neef Tom, die eerste schepen en voorzitter van de gemeenteraad wordt, van zich horen. Ook hij koestert namelijk grootse plannen.
En daarover wil ik het deze week hebben.
Hij wil in de kern Middelkerke de tram verleggen van de Leopoldlaan naar de Koninginnelaan Op 16 mei 2010 schreef ik een blogartikel met als titel ‘De Leopoldlaan duikelt van zijn voetstuk’. (zie map ‘Pleinen en Straten’) Mijn schrijfsel was ingegeven door dat van Dany Van Loo in ‘Het Nieuwsblad’ van 4 mei met de titel ‘Leopoldlaan ziet er doods uit’. Het ‘paradepaardje’ van Michel Landuyt was gestruikeld. Zijn ‘juweeltje’ schitterde niet meer. De handelaarsbond Middelkerke-centrum vond dat het ‘eindelijk tijd werd om van de winkelstraat een aantrekkelijk en commercieel lucratief centrum te maken”, want de huidige laan was volgens hen “een lange en rechte, enigszins zielloze straat quasi zonder parkeermogelijkheden”.
Dat de tram door die straat loopt, doet daar geen goed aan. Dat zal wel niemand betwijfelen. Ik vergeleek toen de situatie met deze in Nieuwpoort-bad en dacht toen dat men ook hier de tram zou kunnen/moeten verleggen van de Leopoldlaan naar de Koninginnelaan. De Albert I – laan in Nieuwpoort valt al jaren bij iedereen in de smaak en staat bekend als een mooie aantrekkelijke en drukbezochte winkelstraat, die de voorbije jaren een enorme evolutie meemaakte en de badplaats op een zeer hoog niveau tilde. Maar de Leopoldlaan bij ons bleef daarbij achter. Kleine aanpassingen konden hier niets aan veranderen.
De mening van de eerste schepen in spe Tom Dedecker noemt nu de Leopoldlaan een ‘blunder van formaat’. Waarom is de verfoeide tram in Middelkerke in 2018 nog steeds niet verlegd? Tom beweert dat het ook bij ons moet kunnen, vandaar zijn wens om de ‘voornaamste laan van onze badplaats’ op te waarderen: “Het zou zelfs de mogelijkheid bieden om er veel meer te organiseren en daar het Epernayplein bij te betrekken. Wat het verkeer betreft zou ik kiezen voor eenrichtingsverkeer richting Westende in de Leopoldlaan en het omgekeerde, richting Oostende dus, in de Koninginnelaan.”
Hij is er zich wel van bewust dat het geen gemakkelijke opdracht zal worden om dit niet eenvoudig project te realiseren: “We zullen uiteraard stevig met vervoersmaatschappij De Lijn moeten onderhandelen, maar het is niet omdat het moeilijk zal worden dat het niet mogelijk is. Ik wil hier zeker mijn schouders onder steken in het belang van de handel en wandel in de Leopoldlaan en de nieuwe mogelijkheden die dat zal creëren.” Liliane Pylyser – Dewulf was schepen van Openbare Werken ten tijde van de heraanleg en wijst inderdaad op de doorslaggevende rol van De Lijn bij het opmaken van de plannen: ‘De vervoersmaatschappij liet niet veel ruimte voor enig ander initiatief en bleef hameren op het aspect veiligheid. Onder meer daarvoor zijn tal van zijstraten afgesloten.’
Mijn persoonlijke mening Acht jaar geleden bestudeerde ik de mogelijkheden. Ik maak weliswaar geen deel uit van een studiebureau met veel ondervinding, maar toch wil ik jullie mijn bevindingen niet onthouden.
Ik heb zelfs de afstand tussen de gevels opgemeten en ik stelde vast dat de Leopoldlaan en de Koninginnelaan even breed zijn. Theoretisch zou de tram dus kunnen verlegd worden. Dat zou de Leopoldlaan maar vooral het fietspad veiliger maken en het zou niet langer mogelijk zijn om de wagen op het fietspad te parkeren, zoals dat nu soms gebeurt ... Kunnen er dan meer parkeerplaatsen komen? Nu worden ze vooral bezet door de handelaars, de eigenaars en de huurders zelf. Ik heb daar nog nooit mijn wagen kunnen achterlaten, wegens ‘volzet’.
Men kan zich de vraag stellen of het wel nodig is dat er parkeerplaatsen bijkomen. De handelaars vinden van wel … maar wie wil en moet winkelen vindt wel ergens een plaatsje.
Maar… de Leopoldlaan heeft meer nodig dan het verleggen van de tram! De Albert 1 - laan biedt een moderne aanblik omdat er lang geleden reeds gestart werd met het afbreken van oude, vervallen of minder moderne of te lage gebouwen, die vervangen werden door moderne gebouwen met moderne winkels op het gelijkvloers.
De Leopoldlaan heeft die trend niet gevolgd. Hier zijn ook wel appartementsgebouwen bijgekomen ... maar zonder gelijkvloerse winkels.
Boompjes en bloembakken zijn er niet te zien, in de Albert 1 - laan wel.. Hoewel ze op de schets hieronder voorzien werden, zijn ze er nooit gekomen. We moeten dus eigenlijk spreken van de Leopoldstraat omdat ‘laan’ veronderstelt dat er langs beide zijden bomen staan.
Er moet in elk geval meer groen komen. Maar dat alleen kan de laan niet gezellig maken.
Een belangrijk vergelijkingspunt tussen Middelkerke en Nieuwpoort, behelst het aantal en de aard van de handelszaken in beide lanen.
Ik heb de Albert 1 laan in aanmerking genomen vanaf de eerste rotonde bij het binnenkomen in de badplaats tot aan het einde. Bij de Leopoldlaan werd ook de J. Casselaan ingesloten die er het verlengde van is. Zie rode pijlen.
Wat de Leopoldlaan te kort heeft zijn meer winkels, die echt de klanten aantrekken. Vrouwen willen van de ene kledingwinkel voor dames, heren of kinderen, via een schoenwinkel, naar een andere kledingwinkel ‘fladderen’. Van beide zijn er hier veel te weinig. Ik heb het even nageteld, geen gemakkelijke opgave want heel wat lijsten en websites zijn niet goed bijgehouden. En dus kan er wel een klein verschil zitten op mijn aantallen. De Albert I – laan heeft maar eventjes 58 kledingwinkels en 8 schoenwinkels tegenover respectievelijk 10 en 5 in de Leopoldlaan. In Nieuwpoort verhoogt dat dus in aanzienlijke mate de keuzemogelijkheden van de wandelaars.
Wie een appartement wil huren of kopen, wil ook een zo groot mogelijke keuze. Nieuwpoort met zijn 10 immokantoren in de wandelstraat biedt die zeker aan.
Welke andere winkels oefenen vooral (g)een aantrekkingskracht uit op de wandelaar? Een coiffuresalon, een pedicure, thuishulp en bureau ziekenfonds zijn weliswaar zeer nuttig maar niet bezienswaardig voor de wandelaar. Fietsverhuur hoort eerder thuis op de zeedijk.
De Albert 1 laan heeft meer dan dubbel zoveel handelszaken dan de Leopoldlaan. Wie aanvoert dat de Kerkstraat en de Paul de Smet de Naeyerlaan in Middelkerke toch ook winkelstraten zijn en dat er ook nog winkels zijn op het Epernayplein, mag niet vergeten dat de Lombardsijdelaan en het Hendrikaplein in Nieuwpoort ook heel wat winkels tellen.
De winkels in de Leopoldlaan sluiten onvoldoende bij elkaar aan. Er zijn soms belangrijke leemtes tussen twee winkels.
De J. Casselaan maakt ook deel uit van het probleem. Die biedt evenmin een aantrekkelijke aanblik.
De Leopoldlaan heeft vooral nood aan enkele bijkomende winkels van grote ketens. Er is wel een kleine beterschap, sinds mijn vorige telling. Omdat sommige reeds een vestiging hebben in het ‘shoppingcentrum’ (zoals Kruidvat, Zeeman, ….) hebben ze geen winkel meer in het centrum van de gemeente. Free Record Shop, Maury, Pearle, Proximus of Telenet Center, Damart, Ici Paris XL, Standaard Boekhandel (wel in Kerkstraat), Veritas en nog andere vooral kledingwinkels, ontbreken helemaal. Die zijn er dus wel in Nieuwpoort.
Er is geen openbaar toilet, geen politiepost. Restaurants zijn er zeker genoeg, goeie zelfs, maar toeristen die flaneren in een laan, gaan niet binnen in een hotel-restaurant of in een restaurant, maar zoeken eerder een tearoom of café met terras. Restaurants horen dus ook eerder thuis in een zijstraat of op de dijk. Er zijn er alleszins te veel in de Leopoldlaan.
De meeste Nieuwpoortse winkels van de Albert 1 - laan staan ook op een hoger niveau dan die van de Leopoldlaan maar ze hanteren misschien ook hogere prijzen. In Nieuwpoort zijn er ook heerlijke delicatessenwinkels, chocoladeboetieken en mooie geschenkenwinkels,
Besluit Tom Dedecker en de toekomstige schepen voor lokale economie Natacha Lejaeghere hebben dus nog veel werk op de plank. Veel succes!
Bron https://www.openingsurengids.be/west-vlaanderen/nieuwpoort https://www.openingsurengids.be/west-vlaanderen/middelkerke Artikel in 'Het Nieuwsblad' van Dany Van Loo "Tram in Leopoldlaan is blunder van formaat”
|