De gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 leverden in Middelkerke al bij al geen grote verrassing op. Dat LDD de grootste partij zou worden, dat had iedereen wel verwacht en ook gehoopt of gevreesd, maar dat de Open VLD zo zou verpletterd worden, dat was toch nog verrassend. Jean-Marie Dedecker behaalde met zijn Lijst Dedecker (LDD) een absolute meerderheid van 14 zetels op 25.
Een te nipte meerderheid om het alleen te wagen, maar de verliezende CD&V, gezakt van 5 naar drie zetels, was maar al te gelukkig dat ze verder mochten meebesturen, ditmaal met een heel andere coalitiepartner. De Open VLD beweert dat er al een voorakkoord bestond tussen LDD-CD&V. Ze verlieten zogezegd daarvoor al het verkiezingsdebat omdat het geen zin meer zou hebben om nog verkiezingen in te richten als het resultaat toch al vooraf gekend was. Ze hadden schijnbaar vergeten dat ze hetzelfde gedaan hadden in 2012.
Maar goed, ik heb het bovenstaande nu al een paar keer geschreven en het lag/ligt eigenlijk in mijn bedoeling om de drukke periode voor een nieuwe burgemeester, zijn nieuwe schepenen en zijn nieuwe raadsleden te beschrijven. Het is logisch dat de start van een legislatuur heel wat voeten in de aarde heeft. De nieuwe raden moeten geïnstalleerd worden, er is de nieuwjaarsreceptie, er is de bezetting van de kantoren van de burgemeester en de schepenen en de eerste activiteiten zoals het afsluiten van een huwelijk, beginnen zich aan te banen. Een aftredende meerderheid moet normaal, hoe hard die soms aankomt, zijn nederlaag op een sportieve manier kunnen aanvaarden. Zij moeten overtuigd zijn dat hun opvolgers alles in het werk zullen zetten om hun geliefde gemeente even goed of misschien beter te besturen. Als ze een beetje eergevoel heeft, moet zij, zelfs al zijn hun opvolgers hun beste vrienden niet, bereid zijn om op passende wijzen de dienst over te dragen, voor het welzijn van de gemeente.
Ik ga daar nu niet verder meer over uitweiden. Dat de bureaus van de burgemeester en van de eerste schepen ‘leeggeroofd’ werden zoals de nieuwe burgemeester beweert, dat kon iedereen horen en zien op TV, kon iedereen lezen in alle kranten en in facebook kon men er alle meningen over lezen. Dat zal toch geen vrouwelijk kenmerk zijn, zeker, die haat en wraak die Janna en Liliane bezield hebben? Onvergeeflijk is het in elk geval!
Ik vind het spijtig/verkeerd dat er nog twee en een halve maand liggen tussen de verkiezingen en het aantreden van de nieuwe meerderheid. Dat is ook geen goede zaak omdat de uittredende meerderheid nog snel wat in haar voordeel kan afsluiten, al was het maar om er de intredende meerderheid een pad mee in de korf te leggen.
De installatieraad Het is algemeen geweten dat de raadzaal in het gemeentehuis nauwelijks een 30-tal toeschouwers een plaats kan aanbieden. Het leek me dus een wijze beslissing toen ik hoorde dat de installatievergadering van 3 januari 2019 zou gehouden worden in de feestzaal van de ‘Stille Meers’. Ik wilde een goeie plaats en zorgde er dus voor dat ik ruim op tijd was. Dat hadden er vele andere ook gedacht, schijnbaar, want de zaal was al goed gevuld. Het uiteindelijk aantal aanwezigen werd geschat op een 200 – tal. Na de mededelingen dat de Raad voor Verkiezingsbetwistingen’ de uitslag van 14 oktober op 5 december 2018 geldig verklaard had en dat Jean-Marie Dedecker op 20 december benoemd werd door de bevoegde Vlaamse minister en dat hij de eed afgelegd had in handen van de gouverneur op 31 december, kon de eigenlijke vergadering starten.
Een eerste punt betrof het onderzoek van de geloofsbrieven en de aanstelling en eedaflegging van de raadsleden Er wordt nagegaan of de verkozen raadsleden nog aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden voldoen en zich niet in één van de gevallen van onverenigbaarheid bevinden. De eisen luiden: Belg of EU-onderdaan zijn, de volle leeftijd van 18 jaar bereikt hebben, ingeschreven zijn in het bevolkingsregister van de gemeente, niet door een veroordeling ontzet zijn uit het recht om gekozen te worden, niet uitgesloten of geschorst zijn van het kiesrecht als gemeenteraadskiezer, niet veroordeeld zijn in de uitoefening van een gemeenteambt wegens verduistering, knevelarij, aanvaarden van giften of beloften, omkoping en belangenvermenging. Er wordt ook nagegaan voor iedere kandidaat of hij/zij geen met het mandaat van gemeenteraadslid onverenigbaar ambt vervult, of hij/zij niet aan een onderneming deelneemt of een beroep of ambacht uitoefent waarvoor hij/zij een wedde of een toelage van de gemeente ontvangt.
Het verbod voor bloed- en aanverwanten om samen zitting te hebben in de gemeenteraad, is nog steeds beperkt tot de tweede graad (vader - zoon/dochter, moeder - zoon/dochter = eerste graad, broer - zuster = tweede graad, oom - neef = derde graad)
Eedaflegging van de raadsleden Voordat ze hun mandaat aanvaarden, leggen de verkozen gemeenteraadsleden van wie de geloofsbrieven werden goedgekeurd, in openbare vergadering de volgende eed af in handen van de voorzitter van de installatievergadering: “Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen.” De burgemeester die al de eed heeft afgelegd bij de gouverneur, dient niet nogmaals de eed af te leggen. Van de verkozen leden van de lijst Dedecker is er één die verzaakt. Wim Landuyt kon natuurlijk niet zetelen en wel om twee redenen: zijn zuster Lieve had meer voorkeurstemmen en zetelt dus. Bovendien werkt hij bij de gemeente wat onverenigbaar is met het statuut van raadslid. Ik heb al vaak het standpunt ingenomen dat men niet op een lijst kan staan als men toch weet dat men zal moeten verzaken. Wim wordt opgevolgd door de eerste opvolger Marissa Van Boven.
De Open VLD moet door verzakingen drie nieuwe raadsleden presenteren. Janna Rommel – Opstaele wordt vervangen door de eerste opvolger Rony Reynaert, die zelf ook verzaakt en door de tweede opvolger vervangen wordt, namelijk Johan Töpke. Michel Landuyt wordt vervangen door Geert Galle, de derde opvolger.
Vastleggen van een rangorde van de raadsleden De raadsleden moeten de eed afleggen in de handen van het raadslid met de grootste anciënniteit en dat blijkt Bart Vandekerckhove te zijn, met 18 jaar, en 1 dag Er wordt aangeraden een rangorde van de raadsleden vast te stellen, hoewel dit niet expliciet meer vermeld wordt in het gemeentedecreet. Soms wordt immers een beroep gedaan op het raadslid met de meeste anciënniteit zoals bijvoorbeeld om de voorzitter van de raad te vervangen bij diens afwezigheid.
Na de afgelopen verkiezingen ziet de ranglijst, beperkt tot de eerste tien, er als volgt uit: anciënniteit in jaren/maanden/dagen en in geval van gelijkheid het grootste aantal behaalde naamstemmen.
- Bart Vandekerckhove OVLD 18 jaar, 1 dag
- Tom Dedecker LDD 12 jaar 1 dag 1840 voorkeurstemmen
- Franky Annys OVLD id 713 “
- Francine Amp-Duron CD&V id 695 “
- Mario Declerck OVLD id 654 “
- Katrien Claeys-Goemaere CD&V id 532 “
- Lieve Landuyt LDD 10 jaar 4 maanden 19 dagen
- Geert Galle OVLD 6 jaar 4 maanden 11 dagen
- Dirk Gilliaert CD&V 6 jaar 3 maanden 30 dagen
- Henk Dierendonck LDD 6 jaar 1 maand 5 dagen
Vaststelling van de fracties
Verkiezing van de voorzitter van de gemeenteraad Er werd één akte van voordracht, die aan alle voorwaarden voldeed, ingediend. De voorgedragen kandidaat-voorzitter Tom Dedecker, wordt dus verkozen.
Verkiezing en eedaflegging van de schepenen Er werd een gezamenlijke akte van voordracht van kandidaten ingediend door de fracties LDD en CD&V en die voldeed aan alle voorwaarden.
De voorgedragen schepenen 1 Tom Dedecker 2 Henk Dierendonck 3 Natacha Lejaeghere 4 Eddy Van Muysewinkel worden verkozen verklaard
Dirk Gilliaert, zal ook deel uitmaken van het schepencollege, in zijn hoedanigheid van voorzitter van het Bijzonder Comité van de Sociale Dienst
Werking van de sociale dienst De OCMW – raad in zijn vroegere vorm wordt vervangen door:
De raad voor maatschappelijk welzijn De leden van de gemeenteraad vormen tevens de raad voor maatschappelijk welzijn. De voorzitter van de gemeenteraad is van rechtswege voorzitter van de raad. De raad bepaalt het beleid van het OCMW. De raad kan daartoe algemene regels en reglementen vaststellen over: - het beleid van het OCMW; - het inwendig bestuur; - arbeidsreglementen; - richtbarema’s voor het verlenen van maatschappelijke dienstverlening en steun.
Het vast bureau De burgemeester en de schepenen zijn door hun benoeming en verkiezing van rechtswege de voorzitter en de leden van het vast bureau. Het bureau is onder meer bevoegd voor: -de daden van beheer over de inrichtingen en eigendommen van het OCMW, in voorkomend geval binnen de door de OCMW-raad vastgestelde algemene regels; -het aanstellen en het ontslaan van het personeel, alsook de sanctie- en tuchtbevoegdheid ten aanzien van het personeel, onder voorbehoud van de bevoegdheid van de OCMW-raad; -het financiële beheer, onder voorbehoud van de bevoegdheden van de OCMW-raad; -het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten; -de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip “dagelijks bestuur”; -de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten voor de opdrachten waarvoor de OCMW-raad dat nominatief aan het vast bureau heeft toevertrouwd; -de beslissingen die een wet, een decreet of een uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk aan het vast bureau voorbehoudt; -de daden van beschikking: -roerende goederen, met uitzondering van het aangaan van de dadingen; -verhuring, concessie, pacht, jacht- en visrechten van meer dan negen jaar, behalve het vaststellen van de contractvoorwaarden waarvoor de OCMW-raad bevoegd blijft; -het vertegenwoordigen van het OCMW in gerechtelijke en buitengerechtelijke gevallen en de beslissingen over het in rechte optreden namens het OCMW; -het afsluiten van een afsprakennota; -de zorg voor de archiefdocumenten van het OCMW, waaronder de titels; -het bijhouden van een volledig en geactualiseerd overzicht van alle verenigingen, stichtingen en vennootschappen waarin het OCMW deelneemt en het minstens eenmaal per jaar op de hoogte brengen van de OCMW-raad van het geactualiseerde overzicht met een toelichting van alle wijzigingen die zich sinds de vorige toelichting hebben voorgedaan.
Het bijzonder comité voor de sociale dienst Het bijzonder comité is, naast het vast bureau, het tweede uitvoerend orgaan van het OCMW. Het comité is onder meer bevoegd voor de individuele dossiers inzake maatschappelijke dienstverlening en maatschappelijke integratie. Voor een raad voor maatschappelijk welzijn met 25 leden, bestaat het uit 8 leden, verdeeld over de partijen die vertegenwoordigd zijn in de gemeenteraad. Enkel Groen ontbreekt. Het zijn:
Voorzitter: Dirk Gilliaert CD&V André Allaert CD&V Carine De Jonghe Open VLD Diego Demarcke LDD Rony Devriendt CD&V Jan Gebbert NV-A Chris Niville LDD Rony Reynaert Open VLD wordt na 1 jaar vervangen door Michel Landuyt Leen Verstraete LDD
Is dit wel een verbetering ten opzichte van vroeger? Ingewikkelder is het in elk geval wel.
Besluit Er blijft mij nog alle verkozen mandatarissen te feliciteren en ze een behouden vaart te wensen, uitgerust met de nodige nieuwe handboeken en bureaugerief.
Bron https://codex.vlaanderen.be/PrintDocument.ashx?id=1029017&datum=&geannoteerd=fals
|