Wat is een tweede verblijf? Het antwoord blijkt eigenlijk duidelijk uit de vraag. Een tweede verblijf is elke woongelegenheid waarvan diegene die er kan verblijven, voor deze woongelegenheid, op 1 januari van het aanslagjaar niet ingeschreven is in het bevolkingsregister, vreemdelingenregister of wachtregister.
Wat is het NIET? -garages, tenten, verplaatsbare caravans, mobilhomes, kampeerauto’s en woonaanhangwagens NOTA Misschien is dat een antwoord op de vraag van zij die op een camping of vakantiepark verblijven en die zich op Facebook afvragen of zij ook kunnen genieten van de korting voor het bijwonen van de superprestige- veldrit op 15.2.2020 -een hotelkamer, gastenkamer, vakantiewoning of vakantielogies volgens de definities van het decreet betreffende toeristische logies van 10 juli 2008* en latere wijzigingen -weekendverblijven gelegen in recreatiegebied. Een weekendverblijf is een constructie, al dan niet verplaatsbaar, die op basis van de stedenbouwkundige voorschriften niet voor permanente bewoning kan bestemd worden *https://www.fireforum.be/images/regulations/LW_VL_20080710_NL_toeristische_logies.pdf
Ik maak van de gelegenheid gebruik om te schrijven dat ‘verblijver’ en ‘tweede verblijver’ geen correct Nederlands zijn.
Voordelen Extra inkomen: je kan je tweede verblijf gebruiken als verhuurpand. Dat kan zowel dienen als huurhuis, studentenkamer, of appartement. Met de inkomsten los je meteen je lening af. Vakantie: je kan goedkoper op vakantie gaan naar de Belgische kust, want je woning staat al klaar. Perfect ingericht, hoe jij het wilde voor een zorgeloze vakantie. Investering voor de toekomst: de kinderen of kleinkinderen kunnen er later ook van genieten. Eventueel kan je het verblijf met een ruime winstmarge doorverkopen.
Nadelen Onderhoudskosten: uiteraard kunnen grote reparaties of vervangingen van sanitaire toestellen nodig zijn. Mogelijk geen fiscale voordelen op een pand dat je wil verhuren. Wanneer je bijvoorbeeld een hypotheek hebt op je eerste woning en je doet aan langetermijnsparen, (zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Langetermijnsparen) dan is het mogelijk dat je fiscaal voordeel al optimaal benut is door je eerste hypotheek. Er wordt wel nog steeds gewerkt met de gewone interestenaftrek, afhankelijk van het kadastraal inkomen van je verhuurde woning. Je krijgt voor dat pand uiteraard wel een huurprijs in de plaats waardoor je toch kan genieten van inkomsten. Belastingen: Uiteraard moeten er ook nog belastingen worden betaald. Zo is er de onroerende voorheffing. Die wordt gebaseerd op je kadastraal inkomen en ligt in lijn met je eerste woning. Het verschil is wel dat de voordelen die je hebt bij je eerste woning, zoals een vermindering door een aantal kinderen ten laste, niet aanwezig zijn bij een tweede verblijf. Er is daarnaast de gemeentebelasting. Alle kustgemeenten leggen een tweede verblijf een belasting op. Dat geld dient om kosten te dekken van algemene diensten, waar eigenaars van een tweede verblijf volgens het gemeentebestuur anders gratis van gebruik zouden maken. Maar die diensten zijn niet enkel beschikbaar voor die eigenaars, ze zijn dat ook voor bewoners. Diensten zoals restafvalophaling, brandweer en bibliotheek moeten door iedereen betaald worden. In de notulen van de gemeenteraad van 16 oktober 2019 gr-verslag-16102019.pdf vindt men: - de aangepaste te betalen bedragen -tweede verblijven die als een studio beschouwd worden: 700,00 EUR - alle andere tweede verblijven, uitgezonderd degene die beheerd worden onder het stelsel van de multi- eigendom: 800,00 EUR -tweede verblijven die beheerd worden onder het stelsel van multi-eigendom en als een studio beschouwd worden: 29,17 EUR per periode van een halve maand beschikkingsrecht -alle andere tweede verblijven die beheerd worden onder het stelsel van multi-eigendom: 33,33 EUR per periode van een halve maand beschikkingsrecht. - hoe men bezwaar kan aantekenen Wie dat van plan zou zijn, leest beter eerst het artikel op https://www.2hb.immo/nl/news/fiscaal/de-taks-op-tweede-verblijven-aanvechten Zie ook verder. Milieubelasting: 50 euro En dan is er ook nog de provinciebelasting: 124 euro voor 2019 https://www.west-vlaanderen.be/sites/default/files/2018- 12/Provinciebelasting%20op%20tweede%20verblijven.pdf
Een tweede verblijf moet je bovendien aangeven in je persoonlijke belastingaangifte. Hiervoor volstaat het het niet-geïndexeerde kadastraal inkomen op te nemen. Je betaalt dan belastingen op het geïndexeerde KI verhoogd met 40 procent. Dit kan worden verminderd met de intresten op leningen aangegaan voor je tweede verblijf.
Naast het fiscale plaatje zijn er ook nog de kosten voor onderhoud, schoonmaak, leegstand, verzekeringen, de syndicus, …
De mening van een nauw betrokken eigenaar van een tweede verblijf “De tweede verblijvers hun inbreng laten doen bij het gemeentelijk beleid is, mijn inziens, gelet op de financiële inbreng enerzijds en het leven binnen de gemeenschap van de gemeente Middelkerke anderzijds, een normale, principiële, gerechtvaardigde vraag en zelfs een noodzaak om de beste verstandhouding binnen de gehele leefgemeenschap te bevorderen. De tweede verblijvers staan positief tegenover de Middelkerkse gemeenschap, dat bewijst hun keuze om zich in Middelkerke te vestigen en niet ergens in een andere kustgemeente. Het is mij ondertussen al duidelijk geworden, door de verschillende contacten met de respectievelijke beleidsmakers van zowel de voorgaande meerderheid als de huidige meerderheid, dat een gestructureerd advies van de tweede verblijvers, bij middel van een erkende adviesraad niet gewenst is. Het is mij evenzeer duidelijk dat dit alleen kan bekomen worden als de beleidsmakers zich hierover beraden en een gewijzigde, positieve houding aannemen ten opzichte van hun medeburgers/medebewoners.”
Waarom geen adviesraad voor het bespreken en melden van problemen van mensen met een tweede verblijf? (tekst van de gemeente) “De gemeente Middelkerke heeft diverse adviesraden opgericht die aan de burger inspraak verlenen en een advies formuleren voor het bestuur. Deze adviesraden zijn thematisch ingedeeld en worden bijgevolg georganiseerd rond specifieke aangelegenheden of maatschappelijke bekommernissen ; zijnde o.a. milieu, ontwikkelingssamenwerking, dierenwelzijn, toegankelijkheid, … Wij gaan er als bestuur van uit dat de aandachtspunten voor tweede verblijvers in sterke mate gelijk lopen met het algemeen belang van onze bewoners. Bijgevolg achten wij het niet nodig om een aparte adviesraad op te richten waarin tweede verblijvers vertegenwoordigd worden. Als gemeentebestuur bieden wij verschillende inspraakgelegenheden waarbij iedere inwoner of tweede verfblijver in het kader van het algemeen belang de mogelijkheid krijgt om zijn grieven, vragen en/of opmerkingen kenbaar te maken aan het bestuur. Zo zijn er o.a. de algemene bevragingsmogelijkheid en meer specifiek het vragenuurtje. Wat betekent dat wij voldoende inspraakmogelijkheden bieden voor iedere tweede verblijver en bijgevolg inhoudelijke opmerkingen telkens ter harte nemen. Wat de tweedeverblijftaks betreft kan ik meedelen dat deze taks niet meer aangepast werd sinds 2007. Deze taks werd trouwens ook niet verhoogd, maar enkel geïndexeerd; tevens werd niet het volledig bedrag van de indexatie toegepast.”
Bezwaar tegen belasting tweede verblijven Enkele jaren geleden was de Brugse rechtbank van oordeel dat de gemeentebelasting van Middelkerke op tweede verblijven onwettig was. De rechtbank oordeelde dat die belasting, zoals die werd geheven door Middelkerke, niet in overeenstemming was met artikel 464 van het Wetboek inkomstenbelasting. De gemeenten zouden niet gemachtigd zijn tot het heffen van opcentiemen op de personenbelasting, op de vennootschapsbelasting, op de rechtspersonenbelasting en op de belasting van niet-inwoners of van gelijkaardige belastingen op de grondslag of op het bedrag van die belastingen (...).”Het hele geschil draait rond de juiste interpretatie en draagwijdte van de geciteerde bepaling. Volgens deze bepaling is elke belasting die de grondslag of het bedrag van een inkomstenbelasting als belastbaar feit, als berekeningsbasis of zelfs als basis voor de toekenningen van vrijstellingen of verminderingen zou gebruiken, een verboden gelijkaardige belasting. De eigenaar van een tweede onroerend goed heeft immers al inkomstenbelastingen op de ontvangen huurinkomsten of op het kadastraal inkomen (ingeval van eigen gebruik) betaald. De gemeente kan hierop dus niet nog eens extra belastingen heffen.
Middelkerke tekende beroep aan tegen deze uitspraak. Daar stelde zij dat de belasting op tweede verblijven een andere grondslag heeft dan de inkomstenbelastingen. Het Hof van Beroep te Gent (27 september 2005) volgde de stelling van de gemeente en veegde de zienswijze van de rechtbank te Brugge van tafel. Lees het volledig artikel op https://www.dvp-law.com/documents/nieuwsarchief/news-items-2005/20051216-gemeentebelasting-bis.xml
Vorig artikel over het onderwerp: "Zonder de taks op de tweede verblijven zou Middelkerke de broeksriem strakker moeten aanspannen op 2.9.2014"
|