Er staan tegenwoordig heel veel werken op stapel. Dat betekent letterlijk dat ze in aanbouw zijn. Sommige zijn zopas gestart, sommige krijgen al vorm en soms wordt er al een Meiboom op geplant en bij nog andere mag men verwachten dat ze straks in gebruik kunnen genomen worden. Voor veel werken werd de start- of instapdatum meegedeeld. Ik vond het dus nuttig eens in één enkel artikel een stand van zaken op te maken en te publiceren.
Ik zal ze behandelen in de volgorde van vermoedelijke afwerking. Het ‘Casino’ is er niet bij. Dat komt wel in een afzonderlijk artikel.
Het parkeergebouw in de Badenlaan De bouw startte op 22 oktober 2018. Het is nu reeds open voor gebruik. Alleen de betaalterminals moeten nog geïnstalleerd worden. Ondertussen kunnen de gebruikers in de eerste weken, de parking gratis testen. De parking wordt door de gemeente zelf uitgebaat. Met drie verdiepingen en een dakniveau biedt het gebouw plaats aan 443 wagens, waarvan 20 in een aangekochte garagebox.
Beide foto’s van Dirk Biermans
Fietspad Lombardsijde Hoe lang duren de werken? Als het weer gunstig is, duren de werken van 17 februari tot en met de eerste week van maart in drie grote fases: 1. Wegnemen resterende tramsporen en opritten; 2. Effen leggen van aanwezige steenslag; 3. Asfalteren: toplaag en fietsmarkeringen in de week van 1 maart
Foto in ‘Het Nieuwsblad’ van 13.2.2020 van Dany Van Loo Hoe zal het nieuwe fietspad eruitzien? Een volledig geasfalteerd fietspad in twee delen: • Van aan de Santhovenstraat tot aan de Okay: éénrichtingsfietspad richting Nieuwpoort. • Van aan de Okay tot aan het Albert I-monument: tweerichtingsfietspad. • Oversteekplaats en snelheidsremmer aan de Okay. Hoe moet het autoverkeer op de Nieuwpoortlaan verlopen? De Nieuwpoortlaan is tijdens de werken enkel bereikbaar voor éénrichtingsverkeer vanuit Nieuwpoort naar Lombardsijde. Het verkeer vanuit Lombardsijde naar Nieuwpoort verloopt via de Zeelaan en de Kustweg (N34).
Het dorpsplein wordt afgesloten voor doorgaand autoverkeer. Vanuit de Zeelaan zal het Dorpsplein niet meer als parallelle doorgangsweg voor autoverkeer gebruikt worden. Enkel fietsers kunnen nog doorrijden over het kruispunt met de Schoolstraat.
Na de aanleg van dit fietspad krijgt de oude trambedding langs de Zeelaan een grasbedekking.
Het recyclagepark, vroeger containerpark genoemd De opening van het nieuwe recyclagepark is voorzien op 1 april 2020. De reglementering inzake het containerpark, voorziet volgende wijzigingen:
-het park wordt opgedeeld in een gratis zone en een betalende zone -de tarieven voor huishoudelijke afvalstoffen en bedrijfsafvalstoffen worden opgesplitst -het te betalen tarief wordt voortaan vastgesteld op basis van gewicht in plaats van volume -het ingangstarief van 1 euro wordt afgeschaft -volgens de gemeente komt de tarievenwijziging er na een verplicht op te volgen advies van de Vlaamse afvalmaatschappij OVAM” -de opening op dinsdagavond wordt geschrapt
Gemeenteschool Vanaf 1 september 2018 verhuisde de school voor twee schooljaren naar de Calidris. De betreurde afbraak begon in mei 2019. De eerste steen werd gelegd in september 2019. Dat ging gepaard met een groot evenement. Bij de start van het schooljaar 2020-2021 zouden de kinderen, juffen en meesters van de Westendse gemeenteschool, tot hun grote voldoening/ groot geluk hun intrek kunnen nemen in een splinternieuw complex. Op 18 februari 2020 wordt de Meiboom geplant.
Sportpark
Op 27 januari startten de werken aan het in de duinen geïntegreerde nieuwe zwembad. Dat wordt de eerste realisatie op de sportsite ‘Vita Krokodiel’, de naam van het nieuw complex dat, als alles normaal verloopt, zal openen, samen met de andere faciliteiten, in de zomer van 2021. De plannen voor het bad en de aanpalende sporthal zaten al even in de pijplijn. Moeilijkheden verdere uitbating tennisvelden De gemeente heeft intussen een oplossing gevonden voor de tennisvelden, die vlak naast de bouwsite liggen. De gemeenteraad past de exploitatievoorwaarden in de erfpachtovereenkomst van de tennissite aan, zodat Bouwgroep Cordeel/Vita de bvba Tennis Middelkerke overneemt in mei 2020. “De overname van de erfpachtovereenkomst garandeert een veilig beheer van beide sites tijdens de bouwwerken”, zeggen burgemeester Dedecker en schepen Dierendonck. “Bouwgroep Cordeel/Vita kan dan ook autonoom beslissen over de uitbating van de tennisterreinen. Tot het einde van het winterseizoen blijft de tennisactiviteit in het complex gewoon plaatsvinden. Opeenvolging van de werkzaamheden Eerst werden de voetbaltribune en de kantine afgebroken. Nu is ook het verplicht archeologisch onderzoek afgerond, want bekrachtigd door het Agentschap Onroerend Erfgoed. Een gespecialiseerde firma heeft het terrein gescand op explosieven en ondertussen landschappelijke boringen uitgevoerd.In afwachting van het resultaat daarvan werd de werfsite op de parkeerplaatsen aan de Duinenweg ingericht. In maart starten de funderingswerken. Toegangen Zowel de petanqueterreinen als de tennishal blijven dan vanaf de Duinenweg, toegankelijk voor fietsers en voetgangers, via een vrijgehouden graspad. Met de auto is dat slechts mogelijk via de Westendelaan. Tot aan de start van de omgevingsaanleg, begin 2021, blijft een deel van de parking aan de Duinenweg beschikbaar. Klachten? Het gemeentebestuur beheert de werf niet. De bouwgroep Cordeel is verantwoordelijk voor de bouwwerken, de signalisatie en de veiligheid. Klachten? Stuur een e-mail naar hannes.desmet@cordeel.eu Bronnen https://www.middelkerke.be/nl/over-middelkerke/communicatie-met-burger/pers/persberichten-2019/archeologische-studie-op-zoek-naar Bouw nieuw zwembadcomplex start eind deze maand” Timmy Van Assche 16 januari 2020
De toeristische ontsluiting van Middelkerke De Provincie wil Middelkerke via een toeristische ontsluitingsweg beter verbinden met de E40 om zo het toeristisch verkeer uit de Spermaliestraat te weren om er de verkeersleefbaarheid te verhogen. Hoe zou dat kunnen gedaan worden? Er werden 5 tracés in aanmerking genomen:
- ze hebben alle vijf het rondpunt Slijpe als beginpunt en het rondpunt op de Westendelaan als eindpunt (gemiddelde afstand tussen beide = 3km580 (verschil van 320 m tussen langste en kortste) -dezelfde drie mogelijkheden voor overschrijding van het kanaal Passendale-Nieuwpoort (hoge brug, gelijkgrondse brug en tunnel) werden onderzocht -verschillen 1a: na kanaal rechte lijn naar rond punt Westendelaan 1a en 1b: ten westen van woonkorrel Slijpebrug 1b: na kanaal buigt tracé af en loopt dan dichter bij Spermaliestraat 1b: 3a en 3b hebben een minimale impact op het polderlandschap 2: loopt dichter bij bebouwing rond Slijpebrug loopt tussen 1a en 3b 2, 3a en 3b ten oosten van woonkorrel Slijpebrug 3a en 3b: -hebben als duidelijke ruimtelijk grens Slijpeduikersgeleed – Sandersgeleed -ten noorden van het kanaal volgt het tracé een traject gelegen op minimale afstand tot de kern van Middelkerke -voldoende aandacht voor buffering naar bestaande bebouwing toe 3b: na de kruising van het kanaal volgt het tracé een rechte lijn af te buigen richting de N325 (Spermaliestraat)
In het kader van het PRUP Toeristische Ontsluiting Middelkerke werd beslist om, in samenwerking met de VLM, een landbouweffectenrapport (LER) op te maken. De doelstellingen van het LER zijn om:
- informatie te verschaffen aan de landbouwers over het project;
- het in kaart brengen van het effect van een toekomstige toeristische ontsluiting op de landbouw, dit zowel op sector- als op bedrijfsniveau;
- een overzicht te geven van de gevraagde milderende maatregelen van de betrokken landbouwers (bvb. noodzakelijke toegangen tot percelen, vraag naar herverkaveling…).
Verschillende betrokken landbouwers werden in de periode april-juni 2019 gecontacteerd en geënquêteerd door de VLM. De resultaten van die enquête werden in een eindnota van het LER gegoten, deze is integraal te raadplegen op www.west-vlaanderen.be/PRUPToeristischeOntsluitingMiddelkerke . De resultaten van het LER worden opgenomen in het milieu-effecten-rapport (MER) die momenteel in opmaak is. Ziehier wat er nog moet gebeuren:
Besluit Het antwoord op mijn titelvraag luidt dus wel degelijk: JA, het gaat vooruit. Aan een hoge snelheid zelfs. Hopelijk blijft alles betaalbaar.
Bronnen https://www.west-vlaanderen.be/ruimtelijke-planning/rups/procedure-provinciaal-ruimtelijk-uitvoeringsplan https://bestanden.west-vlaanderen.be/rup/publiek/127_1_OmleidingswegMiddelkerke/Panelen2.0_LR.pdf
|