Dat er best niet te snel gereden wordt, vooral op gevaarlijke plaatsen, zoals in de bebouwde kom, daar zal iedereen het wel mee eens zijn. Dat betekent nog niet dat iedereen dat mooi principe ook toepast. Laten wij eens even de mogelijke middelen opsommen die er kunnen toe bijdragen dat snelheidsduivels wat gekortwiekt worden. We onderscheiden drie categorieën. Ten eerste hebben we de dwangmiddelen: verkeersdrempels en verkeersplateaus (of verkeerstafels), voetgangersovergangen, wegversmallingen, asverschuivingen of slalommen rond een struik of een bloembak en rotondes, waarover ik het had in een vroeger artikel. De tweede soort zijn de waarschuwingen zoals verlichte borden met U rijdt
of verkeersborden snelheidsbeperking. De derde soort zijn de repressieve: flitspalen en mobiele flitstoestellen. Ze hebben allemaal voor- en nadelen. Laten we die even overlopen. Om mijn verhaal niet te lang te maken en het leesbaar te houden, zal ik het deze week bij de eerste soort houden. Eerst de verkeersdrempels.
Verleden week stond in alle kranten te lezen dat de mobiliteitsorganisatie Touring steeds meer klachten krijgt van automobilisten over 'slechte' verkeersdrempels. De lengte van een drempel mag variëren tussen 4m en 4,80 m . De maximum hoogte mag slechts 10 cm (voor 4m lengte) en 12 cm voor 4,8m lengte, bedragen. De hoogte is moeilijk te meten. Bij ons vind je drempels in de Steenstraat (3 stuks), twee in de Hofstraat, twee in de Baronstraat, twee in de Zuidstraat en twee in de Elisabethlaan. Deze laatste zijn zeker te kort volgens hun hoogte. Erg natuurlijk als je auto erdoor beschadigd wordt. De aanduiding gebeurt met behulp van de borden C43 (de rode) enkel nodig vóór de eerste drempel in de straat en F87 (de blauwe) aan elke drempel. Er zijn nog enkele andere negatieve factoren die verkeersdrempels voor de meeste mensen ongewenst maken. Ze zijn slecht voor het leefmilieu omdat chauffeurs ervoor sterk moeten afremmen en erna snel weer optrekken. Dat geeft niet alleen meer luchtvervuiling maar ook bijkomende geluidsoverlast. Ze zorgen voor trillingen in de omliggende huizen en soms voor scheuren in de muren. Drempels zijn om twee redenen ook niet geliefd bij hulpverleners/ambulanciers. Zij vinden dat het voortdurend afremmen de tijd om tot bij een ongeval of patiënt te geraken, te zeer verlengt. De patiënten achterin zouden bovendien serieus afzien telkens als de ambulance zo'n verkeersdrempel op- en afrijdt.
Verkeersplateaus vertonen minder negatieve aspecten. Er is er één in de Henri Jasparlaan, ter hoogte van het tramstation, die zeker nodig is. Verder vind je ze aan enkele (gevaarlijke) kruispunten Dat is het geval in de Zonnelaan ter hoogte van de Zeeravenlaan, één in de Hofstraat, één op de kruising Prinsenvelddreef Zuidstraat, één op de samenkomst van Kleitendijkstraat met Merdaenspolder en Jordaenspolder en tenslotte één op het kruispunt van Mathieulaan met Hovenierstraat.
Voetgangersovergangen zijn voor mij een voortdurende bron van ergernis. Niet dat ik de voetganger geen veilige oversteek gun, maar ik vind dat ze veel te talrijk zijn. Alleen al in ons dorp, van de Essex Scottishlaan tot juist voorbij de kerk, zijn er 6 op nauwelijks 300 meter. Net zoals drempels vertragen ze ook het verkeer. Ze hebben dezelfde milieunadelen en ze bieden geen enkele waarborg dat de automobilist er ook rekening mee zal houden.
Wegversmallingen zijn er langsheen de volledige tramroute door Westende. Ze beletten dat aan grote snelheid ingehaald wordt. Ik vrees echter dat zij op langere termijn steeds meer verkeersopstoppingen en files zullen veroorzaken.
Hindernissen waarrond de bestuurders moeten slalommen, dan maar? Wie soms in de Heidestraat rijdt, kan enkel met mij vaststellen dat die een volledige mislukking zijn, omdat ze verkeerd aangelegd zijn. De beide tegenliggers engageren zich toch maar tegelijk in de versmalde doorgang en maken gebruik van de voetpaden om elkaar te kruisen. Ze remmen ook niet echt de snelheid af.
De dwangmiddelen kunnen natuurlijk nuttig zijn op sommige plaatsen maar meer en meer wint de mening veld dat er betere afremmiddelen bestaan, maar
dat is voor volgende week.
Bron http://www.wegcode.be/wet.php?wet=29&node=bijl1
|