In mijn artikel van verleden week schreef ik reeds dat sommige 'specialisten vinden dat er nog andere middelen zijn dan technische dwang om snelheidsmaniakken af te remmen. Jullie zullen mij niet horen of zien beweren dat waarschuwingen zonder sanctie geen enkel nut hebben. Een normale bestuurder zal heus wel zijn/ haar snelheid milderen als een verlicht bord er hem/ haar op wijst dat de toegelaten snelheid overschreden wordt. De wijze bestuurder zal er meestal ook wel op letten niet te zondigen tegen een verkeersbord dat hem/ haar verbiedt sneller te rijden, dan 30, 50, 70,
kilometer per uur. Maar de snelheidsduivel die toch weet dat hij/ zij geen boete kan oplopen, stoort zich daar nauwelijks aan. Sinds april 2009 (zie Sirene) heeft onze gemeente ook een verlicht waarschuwingsbord.
Voor mij, en Touring vindt dat ook, zijn flitspalen nochtans de rendabelste afschrikmiddelen. Ze moeten wel oordeelkundig geplaatst worden. Ze mogen niet staan op minder gevaarlijke plaatsen waar de bestuurders ze niet verwachten enkel en alleen om veel geld op te brengen. Zelfs als er geen camera in zit, blijven ze nuttig als waarschuwingsmiddel. Nu heeft Middelkerke daarmee wel een probleem. In tegenstelling tot de meeste andere kustgemeenten staat er bij ons geen enkele flitspaal. Blankenberge (7), Knokke-Heist(8), Koksijde (5) Nieuwpoort 3 en Oostende (22) hebben er dus wel. Er waren er nochtans 6 gepland (mededeling gemeenteraad december 2007). Op de website www.flits.bnet.be kan je gedetailleerde kaarten vinden (bijgehouden tot 31 juli 2009) met de locaties van alle flitspalen. Middelkerke is daar niet op vermeld, dus
alweer valse beloftes? Op de site http://www.mobielvlaanderen.be/flitspalen kan men de flitspalen vinden die aan de verkeerslichten opgesteld staan. Ook daar geen Middelkerke te bespeuren. Nog handiger is het natuurlijk als je een gps bezit: je kunt dan namelijk de allernieuwste lijst met flitslocaties naar je gps (TomTom, Garmin, Navman en andere...) downloaden.
Tenslotte zijn er nog de populaire mobiele flitslocaties. Er bestaan zo enkele websites, waarvan de houder het meestal niet eens is met het feit dat er veel geflitst wordt en nog minder met het feit dat je een boete moet betalen als je geflitst wordt. De site http://www.lunk.be/middelkerke.php is er zo één van. Ze vragen dat de mensen zouden meewerken aan de opbouw van hun informatie maar ze schijnen nog maar in een beginfase te zitten. Ze maken melding van een sporadische snelheidscontrole (van welke aard, staat er niet bij!) in Slijpe Vaartdijk-Zuid (brug) en van veel controles ter hoogte van de OKAY aan de Nieuwpoortlaan in Lombardsijde. Er zou ook een flitswagen ingezet worden, een zwarte Peugeot 306 met nummerplaat GMF-698 met geblindeerde achterruit en ingebouwde Multanova, sporadisch in de Lombardsijdelaan en veel in de Henri Jasparlaan. Sommige maken er dus een sport van om de politie te slim af te zijn. Dat betekent voor hen rap rijden waar je niet kunt betrapt worden. Ze betwisten trouwens dat snel rijden meer ongevallen zou meebrengen. Misschien herinneren jullie het zich misschien nog, maar in mijn blogartikel van 23 december 2007 was er sprake van gerommel in de Middelkerkse VLD. Waarnemend burgemeester Landuyt wilde toen voor 10.000 euro een tweedehandswagen met Multanova aankopen om de hardrijders te kunnen flitsen en aldus meer boetes te kunnen innen. Hij voerde aan dat er in 2006 maar liefst 57% meer overtredingen waren (hij bedoelde zeker vastgesteld werden) omdat in dat jaar zes dagen per maand kon beschikt worden over een toestel dat met Bredene en Oostende gedeeld werd. Zes blauwe gemeenteraadsleden betwistten dat niet maar ze wilden liever flitspalen op zwarte punten om de mensen trager te doen rijden. Ze stemden dus tegen en kregen de steun van CD&V en LDD, zodat het punt verdaagd werd. Liever iedereen zijn gelijk dan veiliger verkeer, dus! En zo bleef Middelkerke de enige van de 19 West-Vlaamse politiezones zonder multanova. De overheid maakt van de locaties van flitspalen en flitslocaties geen geheim, omdat op die manier toch ook aan afschrikking gedaan wordt. Ja, tenslotte nog dit. Weet je wel hoeveel je heden ten dage betaalt voor een snelheidsovertreding? Het hangt af van waar je rijdt, van de toegelaten snelheid en van het aantal kilometers dat je te snel rijdt. Je kunt de boete zelf berekenen op http://www.wegcode.be/snelheidsovertreding.php
Welke de gebruikte middelen en de voorziene matregelen ook zijn, één ding is zeker: we hebben allemaal de kleinste kans op een ongeval of een boete als we trager en voorzichtiger rijden! Ik mag er niet aan denken dat iemand door mijn schuld in het verkeer om het leven zou komen. Jullie toch ook niet?
|